Officieel: Fiat Argo (BR)

Gepost door der Magistrat 

Zuid-Amerikaanse Punto- en Palio-opvolger

Fiat do Brasil heeft de hagelnieuwe Argo in beeld gebracht!
Eerder vandaag bespraken we een nieuwe teaser van de Fiat Argo en nu heeft Fiat do Brasil besloten de eerste foto's van de gehele auto te tonen. Spoedig wordt de compacte nieuweling in zijn geheel gepresenteerd.

De Argo draagt een designtaal die overeenkomt met die van kleinere broer Toro. Fiat noemt de Argo overigens een 'premium hatchback'. Daarmee mikt Fiat waarschijnlijk op het het feit dat de Argo in grote delen van Zuid-Amerika niet alleen de Palio, maar ook de 'meer Europese' Punto vervangt.

De Argo krijgt reguliere halogeenunits aan de voorzijde waarin Fiat aan de bovenkant led-dagrijverlichting heeft verwerkt. Het geheel doet wat denken aan de wijze waarop Fiat de lichtunits van de Mobi en de Toro heeft vormgegeven. Op de flank zien we bij de achterste zijruit een oplopende lijn en bovenaan de achterzijde is een spoiler gemonteerd. De achterlichtunits doken vanmorgen al op.

Deze maand nog trekt Fiat het doek van de Argo, een auto die meer dan welkom is, mocht hij ook in Europa de Punto opvolgen. De huidige derde generatie van de Punto stamt in de basis namelijk al uit 2005. Door de jaren heen is de auto aardig opgefrist. Tot 2009 ging hij als Grande Punto door het leven, waarna de naam Punto Evo op de auto werd geplakt. Sinds 2012 heet de Fiat weer gewoon Punto.

De laatste jaren daalden de Punto-verkopen in Nederland fors. In 2011 beleefde de Punto z'n topjaar in Nederland met 10.340 verkochte exemplaren. In 2012 daalden de verkoopcijfers naar 4.540 stuks. In 2013, 2014, 2015 en 2016 zakten de verkopen terug naar respectievelijk 2.214, 2.173, 1.824 en 755 stuks. Of de Argo ook in ons deel van de wereld als opvolger van de Punto gaat dienen, valt nog te bezien.

Bron: [www.autoweek.nl]

een auto die meer dan welkom is, mocht hij ook in Europa de Punto opvolgen

Nou, puur qua design heb ik toch 100x liever de huidige Punto. Als je alle overdreven kenmerken van deze (ongetwijfeld) topuitvoering weghaalt blijft er namelijk waarschijnlijk een nogal suffig karretje over.

Edit: en dat veel te grote "FIAT" achterop is echt vreselijk. Waarom niet gewoon het gebruikelijke rode logootje?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2017 08:42 door D. Elzinga.
Ook voor mij zou hij hier de Punto mogen aflossen... (mits een gewoon Fiat-logo achterop).
Zoveelste dertien in een dozijn karretje, met kenmerken van de Picanto, Ibiza, Afla, Clio, et cetera. De design armoede slaat dus ook al toe bij Fiat. In tegenstelling tot D. Elzinga zie ik dit wel liever dan die inmiddels toch wel heel erg oude Punto. Na al die facelifts is dat een beetje een treurig dingetje geworden. Die merknaam achterop vind ik ook wat... opvallend.
RobEU
In tegenstelling tot D. Elzinga zie ik dit wel liever dan die inmiddels toch wel heel erg oude Punto. Na al die facelifts is dat een beetje een treurig dingetje geworden.

Nou, ik vind ook wel dat de Punto aan vervanging toe is, ik betwijfel alleen of dit model dan dat doel moet dienen. En niet alleen omdat deze Argo ook allerlei opsmuk nodig heeft om nog wat te lijken, maar vooral ook omdat Zuid-Amerikaanse modellen in West-Europa verkopen voor een niet-budgetprijs tot dusverre niet bepaald goed is aangeslagen. Zie oa de pogingen van Ford...
D. Elzinga
RobEU
In tegenstelling tot D. Elzinga zie ik dit wel liever dan die inmiddels toch wel heel erg oude Punto. Na al die facelifts is dat een beetje een treurig dingetje geworden.

Nou, ik vind ook wel dat de Punto aan vervanging toe is, ik betwijfel alleen of dit model dan dat doel moet dienen. En niet alleen omdat deze Argo ook allerlei opsmuk nodig heeft om nog wat te lijken, maar vooral ook omdat Zuid-Amerikaanse modellen in West-Europa verkopen voor een niet-budgetprijs tot dusverre niet bepaald goed is aangeslagen. Zie oa de pogingen van Ford...

Dat ben ik zeker met je eens, ik zie het dan ook niet gebeuren met deze auto. Net als met de Tipo overigens. Fiat is gewoon ongelofelijk slecht bezig op dit continent, en ze maken niet de indruk hier verandering in te brengen.
D. Elzinga
RobEU

Mwah, de Fox verkocht best aardig. Maar we gaan het moeten zien, Dacia lijkt vrij succesvol met de 'wereldmodellen' (soms als Renault verkocht) en de Tipo verkoopt ook best redelijk in uiteenlopende gebieden.
D. Elzinga

Edit: en dat veel te grote "FIAT" achterop is echt vreselijk. Waarom niet gewoon het gebruikelijke rode logootje?

Omdat dat het belangrijkste onderscheid is met al die andere kia's en andere wasmachines.
der Magistrat
Mwah, de Fox verkocht best aardig.

Maar ook niet conform verwachting toch? Althans, zoiets staat me bij...
Wat een waardeloze foto's zeg. Alsof ze wat te verbergen hebben.
Het is geen designhoogstandje inderdaad. Desondanks ziet-ie er niet onaardig uit. Denk (en hoop) dat Fiat hier goed mee gaat scoren in Zuid-Amerika. Ik denk overigens dat deze auto de oversteek naar Europa niet gaat maken, en anders zal dat wel in (zwaar) gewijzigde vorm zijn. De Panda en Zuid-Amerikaanse Uno zijn ook aan elkaar gelieerd bijv., maar toch ontwikkeld met de smaak van de regio in het achterhoofd.

D. Elzinga
der Magistrat
Mwah, de Fox verkocht best aardig.

Maar ook niet conform verwachting toch? Althans, zoiets staat me bij...

De Braziliaanse Real steeg 'ineens' heel erg in waarde, waardoor VW's winst op het model in een keer verdampte. Dat heeft het model eigenlijk de nek omgedraaid. Daarbij voldeed het model overigens ook niet echt aan de 'standaard' die je van een Europese VW mocht verwachten. Alhoewel, erg betrouwbaar was de Fox ook niet...
Het ziet er goedkoper uit dan iedere Europese, Aziatische of Amerikaanse (Ford) B-segment hatchback, de auto kan het wellicht tegen de Sandero of Ka+ opnemen. Moeten we daar nu weer een jaar of wat op wachten? Het wordt weleens tijd voor een ommekeer bij Fiat.
Bijkomend probleem in Nederland voor Fiat is dat het dealernetwerk alsmaar meer wordt uitgedund en er nu echt blinde vlekken ontstaan op de kaart waar helemaal geen vertegenwoordiging is van Fiat, dan wordt het erg lastig om auto's te verkopen. Erg jammer voor Fiat want ik vind de Tipo en ook deze Argo (mocht deze ook naar Nederland komen) helemaal geen verkeerde modellen.
D-C
Het ziet er goedkoper uit dan iedere Europese, Aziatische of Amerikaanse (Ford) B-segment hatchback, de auto kan het wellicht tegen de Sandero of Ka+ opnemen. Moeten we daar nu weer een jaar of wat op wachten? Het wordt weleens tijd voor een ommekeer bij Fiat.
Als je dit vergelijkt met een Sandero of Ka+ dan heb je toch echt str*nt in je ogen.
Foto's 'van de straat'

Dashboard:

Inmiddels rijden in het najaarsachtige Brazilië compleet ongecamoufleerde Fiat Argo’s over straat. Vermoedelijk zijn dit allemaal exemplaren van werknemers van Fiat in Betim en omgeving. Intussen zal het officiële debuut voor publiek in het Argentijnse Buenos Aires plaatsvinden op 10 juni. Samen met de strategisch zeer belangrijke Fiat Argo debuteren daar overigens nu ook de 500X en de Tipo uit Bursa. Hieronder hebben we wat cijfers over de Argo, in dit geval uitgerust met sportievere 1.8 E.Torq:

Lengte: 4,00 m
Breedte: 1,75 m
Wielbasis: 2,52 m
Van 0 tot 100 km/u in 9,6 seconden
Maximum snelheid 190 km/u
Gemiddelde verbruik in de stad: 11,4 km/l op benzine
Verbruik buiten de stad: 13,1 km/l op benzine
Bron: [www.autoedizione.nl]
Om eerlijk te zijn, best leuke facelift van de Hyundai I20.

Maar even serieus, auto die prima in deze tijd past. Qua design weinig bijzonders, maar dat doen ze dan ook weer prima. Hele volksstammen willen niets bijzonders. Een Polo verkoopt straatlengtes beter dan een Citroën C3.

Hieronder hebben we wat cijfers over de Argo, in dit geval uitgerust met sportievere 1.8 E.Torq:

1:13?! dat lijkt me toch vrij hoog.
Niet raar maar Fiat is helemaal de weg kwijt.
Carfanatic

Hieronder hebben we wat cijfers over de Argo, in dit geval uitgerust met sportievere 1.8 E.Torq:

1:13?! dat lijkt me toch vrij hoog.

Combinatie van factoren.
1 Ze zullen daar geen totaal onrealistische NEDC meting hebben.
2 Het is geen turbo blok wat weer terugbrengt naar nr 1
3 Ze rijden in Brazilië op een benzine/ethanol mengsel wat een hoger verbruik met zich meebrengt.
Ah vertel eens, hoe ziet die meting er daar dan uit?
Interieur ziet er helemaal niet verkeerd uit, de Argo mag wat mij betreft naar Nederland komen, leuke aanvulling voor het B-segment en broodnodig voor de Fiat dealers waar er steeds minder van zijn in Nederland. Dealer netwerk is behoorlijk uitgedund en vertoond een behoorlijk aantal plekken waar helemaal geen vertegenwoordiging van Fiat meer is, erg jammer want dan wordt het moeilijk zaken doen. In ieder geval is FCA weer druk bezig aan de weg aan het timmeren, hopelijk op termijn nog meer nieuwe modellen en succes voor Fiat.
@Carfanatic
1:13 lijkt me voor een 1.8 liter motor op ethanol in een tropisch klimaat (meer verdamping) heel fatsoenlijk.
Het dashboard vind ik er zeker niet verkeerd uit zien, maar de buitenkant... Daar is totaal niets in terug te vinden van fraai Italiaans design. Laten we hopen dat deze Argo, mocht hij naar Europa komen, wordt voorzien van een andere carrosserie. Ik ben toch een liefhebber van Italiaanse auto's, maar in het B segment zou ik zelfs deze auto zo niet kopen, veel te inwisselbaar model.
Oei, wat een lelijkerd op die foto's. Een beetje een kruising tussen een Space Star en een Ka+, ook twee pure budgetauto's

Fiat Argo vandaag officieel gepresenteerd
De Fiat Argo is vandaag eindelijk nu ook officieel aan de Braziliaanse pers gepresenteerd. Men zegt momenteel dat deze auto niet naar Europa komt (ondanks eerdere geruchten), maar marketingtechnisch komt de cocktail die FCA van deze compacte hatchback gemaakt heeft ons zeer bekend voor; De Fiat Argo is namelijk goed afgewerkt en heeft een redelijk luxe ‘feel’, is (waarschijnlijk) concurrerend geprijsd, biedt veel auto voor je geld (ruim met 300 liter bagageruimte) en heeft op slimme wijze een beetje het uiterlijk dat anderen ook hebben (je kunt denken aan VW Polo/Gol). Al die kenmerken heeft de Tipo ook. Nu is de Tipo een instant succes in Italië en nog niet te koop in Brazilië.

Of Fiat de Argo zo ontzettend veel op de Tipo heeft laten lijken (zelfs de knik in het dak) om de het lichtelijk aangepast hier als ‘Uno’ te laten debuteren ter zijner tijd, of om de Tipo juist straks in Brazilië aan te laten sluiten, is nu de grote hamvraag. Hopelijk zijn beide hypothesen gewoon waar wat ons betreft. Het zal bovendien geen overbodige luxe zijn aangezien de Punto er eind dit jaar echt mee stopt. Met het juiste prijskaartje en met Firefly motoren, zou in onze ogen een debuut in Europa helemaal geen slecht idee zijn. Deze rationele Fiat hoeft zich namelijk niet te schamen. Het interieur ziet er bovendien zelfs aantrekkelijk en verzorgd uit. Uiteraard is dit ontwerp niet zo sexy en tijdloos als de Punto die bij z’n debuut als mini-Maserati werd getypeerd. Maar dat is nou ook net wat Fiat niet langer wil uitstralen, als het om de nieuwe benadering gaat van de meer economische lijn van het merk. En net als bij de Tipo zullen er meer modelvarianten komen, wat volgens ons kostentechnisch nooit enkel voor de Braziliaanse markt bedoeld kan zijn.

Dat Fiat deze auto als ‘veel waar voor je geld’ in de markt zet in Brazilië is wel duidelijk. Men spreekt in de perscommunicatie zelfs over B-Premium. De Argo heeft een (herkenbaar) Uconnect 7 inch scherm met Apple en Android Auto CarPlay. Verder is ESC aanwezig, evenals Traction Control en Hill-Holder. Ook treffen we zaken als zijairbags, stoelen met ISOFIX, achteruitrijcamera, parkeersensoren, Keyless Entry’N ‘Go, automatische Climate Control, elektrisch inklapbare buitenspiegels met verlichting in het donker en is de rechter zijspiegel uitgerust met automatisch ‘tilt down’ functie bij het achteruitrijden. Dit alles is in Brazilië zeker niet gebruikelijk in dit segment. Onder de kap vinden we in het gamma van de Argo twee moderne zuinige en voldoende krachtige schone motoren in de vorm van de 1.0 en 1.3 FireFly met Start&Stop systeem. De E.torQ 1.8 Evo VIS motor op de HGT is de meest krachtige in het segment. Drie transmissies zullen beschikbaar zijn, te weten de handgeschakelde versie, GSR en 6-traps automaat. Uiteraard is er een uitgebreid programma van Mopar voor de accessoirelijn. Naast een gelimiteerde Opening Edition (1000 stuks) zijn de volgende zeven versies beschikbaar straks:

Fiat Argo Drive 1.0
Fiat Argo Drive 1.3
Fiat Argo Drive 1.3 GSR
Fiat Argo Precision 1.8
Fiat Argo Precision 1.8 AT6
Fiat Argo HGT 1.8
Fiat Argo HGT 1.8 AT6

Bron: [www.autoedizione.nl]
Nog enkele foto's:

Bron en nog meer foto's: [www.quattroruote.it]
Best een leuke auto, maar het is me allemaal net iets te veel Kia.
Apart knoppencluster naast het stuur overigens. Zie maar een werkende knop...confused smiley
Lancia Lover
Best een leuke auto, maar het is me allemaal net iets te veel Kia.
Apart knoppencluster naast het stuur overigens. Zie maar een werkende knop...confused smiley

Wellicht nog afhankelijk van de uitvoering. Op het stuur zie je ook knoppen die niet ingedeeld zijn, maar bij een rijkuitgeruste Tipo zit daar wel wat (ACC e.d., geloof ik):
Ik vind de auto nu (pas) echt geslaagd eigenlijk. Robuust is zo een (weinig zeggend) woord wat in me opkomt. Niet heel spannend, maar mooi in lijn met de Tipo. Fris ontwerp, net interieur. Mijn grootste minpunt situeert zich in de koplampen: t.o.v. de concurrentie zien die er toch wel wat gedateerd uit. Anderzijds gaan die ontwikkelingen helaas wel vrij snel, een auto met LED-verlichting uit 2012 (ik noem maar iets) ziet er nu ook al vrij gedateerd uit door de betrekkelijk snelle vernieuwingen in LED-technologie. Dat was vroeger toch allemaal beter. smiling smiley
Frisse auto.
Laat maar komen !
De Argo komt zo te zien inderdaad niet in deze vorm in Europa:

"The new B-Segment hatchback will slot under the Tipo hatchback. The Italian manufacturer confirmed that a next gen Punto is not in the works, so the new hatchback could get a new branding (rumours suggest ‘Fiat Primo’). It is reported to be based on the Fiat X6H platform, which underpins the Argo sold exclusively in Brazil. Don’t expect the Punto successor to be a rehashed Fiat Argo. Instead, it’s likely to feature significant styling tweaks with cues borrowed from its Tipo siblings.

To compete with the new VW Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta and Nissan Micra, the Fiat Punto successor’s X6H platform will be developed with better comfort, convenience, safety and driver assistance features. Apart from the visual and technological aspects, expect structural changes for stronger crash protection as it rivals models with 4- or 5-star NCAP ratings.

The engine lineup will comprise of Fiat’s new Fire family, which will be produced at its plant in Bielsko-Biala, Poland, it is reported. In Brazil, the Argo is sold with the 1.0-litre Firefly and 1.3-litre FireFly, while sportier models pack the larger 1.8 e.TorQ 4-cyl motor. Mass production is expected to take place in Serbia."
bron
Zou Primo wel een vreemde naam vinden, aangezien het neef/nicht betekent in het Spaans.
En de sedan versie Cronos

Ook hier in sportieve, luxe trim wel prima maar zonder dat gewoon weer een gedateerd ding van Fiat
Fiat Argo vs. Hyundai HB20 & Volkswagen Polo:

1. Volkswagen Polo 1.0 TSI
2. Fiat Argo 1.8
3. Hyundai HB20 1.6

Complete vergelijkingstest: [revistaautoesporte.globo.com]

Fiat Argo vs. Renault Sandero & Volkswagen up!

1. Volkswagen up! 1.0 TSI
2. Renault Sandero 1.6 RS
3. Fiat Argo 1.8 HGT

Complete vergelijkingstest: [caranddriverbrasil.uol.com.br]

Fiat Argo vs. Honda Fit, Peugeot 208 & Volkswagen Polo

Winst voor de Polo.

Complete vergelijkingstest: [motor1.uol.com.br]

Fiat Argo vs. Hyundai HB20, Peugeot 208 en Volkswagen Polo

2. Fiat Argo 1.8
3. Peugeot 208 1.6
4. Hyundai HB20 1.6

Complete vergelijkingstest: [motorshow.com.br]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2018 12:50 door D-C.
Fiat Argo vs. Volkswagen Polo

1. Fiat Argo 1.3
2. Volkswagen Polo 1.6 MSI

Goed nieuws voor Europa: de nieuwe generatie 1,3-liter benzinemotor is een fijne motor.

Complete vergelijkingstest: [motor1.uol.com.br]

1. Volkswagen Polo 1.6 MSI
2. Fiat Argo 1.3

Complete vergelijkingstest: [g1.globo.com]

2. Fiat Argo 1.8

Complete vergelijkingstest: [carsale.uol.com.br]

Fiat Argo vs. Chevrolet Onix & Hyundai HB20

1. Hyundai HB20 1.6
2. Fiat Argo 1.3
3. Chevrolet Onix 1.4

Complete vergelijkingstest: [quatrorodas.abril.com.br]

Fiat Argo vs. Hyundai HB20 & Volkswagen Polo

2. Fiat Argo 1.8
3. Hyundai HB20 1.6

Complete vergelijkingstest: [quatrorodas.abril.com.br]
Het Franse Autoplus suggereert dat de Argo eind 2020 in de verkoop gaat in Europa met het 1.0 GSE Firefly-blok. Die zou er in verschillende vermogensvarianten kunnen komen: de 500, Panda en Ypsilon krijgen in de loop van dit jaar een opgeblazen 70 pk-variant krijgen, maar de geblazen versie in de 500X levert 120 pk. Fiat zou de Argo goed kunnen gebruiken, maar ja, zoals altijd is het maar weer afwachten.

Dan hoop ik maar dat ze hem een beetje voordelig kunnen aanbieden, anders lijkt het ding me net zo kansloos als een Ka+. Een niet erg mooie of onderscheidende auto die niet voor hier bedoeld is, en al wat jaren geleden geintroduceerd werd.
Ik vind het op zich geen lelijke (m.i. fraaier dan een Ka+ of Karl) maar wel een wat karakterloze auto, die nooit in de voetsporen zal kunnen treden van alles wat Fiat hier ooit succesvol maakte in zijn segment. Alles valt of staat dus inderdaad met de hoeveelheid waar voor het geld, de publiciteit die Fiat eraan kan geven en of de pers er geen gehakt van maakt.
Bij gebrek aan beter is de Argo prima... als concurrent van de Dacia Sandero. De auto oogt een beetje achterhaald. Wat mij betreft krijgt de Europese Argo standaard de voorbumper van de Cronos en wordt de achterkant (achterklep, deel achterlichten in achterklep en bumper) opnieuw ontworpen. Een andere goedkope mogelijkheid om de komende jaren de verkopen op peil te houden, zolang Fiat nog geen eigen versie van de 208 en Corsa heeft, is om de Lancia Ypsilon buiten Italië te herintroduceren als Fiat. Kan moeilijk heiligschennis worden genoemd, daarvoor is Lancia al te diep gezonken. Naam? Fiat 500Y of 500F of zo, of 600. Gaat niet gebeuren, maar toch. smiling smiley
Misschien kunnen ze de Zuid-Amerikaanse modellen en de 150 jaar geleden ontwikkelde Lancia's als budgetmodellen slijten onder de naam Zastava.drinking smiley

Edit: wat is precies het nut van die station-500? Als de volgende 500 naar b-segment groeit lijkt het me al pittig genoeg om er afzet voor te vinden (andere stations in die klasse zijn niet voor niets weer verdwenen), en een a-segment stationcar lijkt me een nog merkwaardiger idee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2019 22:46 door D Elzinga.
Update voor het nieuwe modeljaar met nieuw logo:

Bron: [revistaautoesporte.globo.com]
Dan had ik liever de vijf schuine streepjes weer gezien...
Ik vind dat het logo met de letters beter past in de ontwikkeling van het Fiat-logo door de jaren heen. Alleen het eerste logo en die vijf streepjes droegen niet prominent de grote letters FIAT, de rest wel.

Aangezien ook de 500e dit logo draagt, zal dit wel het wereldwijde nieuwe logo zijn vanaf dit jaar.
En met dit logo is het ook wat duidelijker dat het geen Indiase Hyundai is bijvoorbeeld...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.