Yema & Letin modellenoverzicht | nieuw: Letin Mango

Gepost door Rutger DC 
Yema Sichuan Automobile

Quote
L Breevoort
Yema begon als consolidatie van verschillende auto-industrie gerelateerde bedrijven in Chengdu, provincie Sichuan. In 1988 fuseerden Chengdu Car Repair Shop, Dongfanghong Car Repair Shop, Wenzhou Auto Overhaul Plant en Shiguan Jinding Bus Factory tot een bedrijf met de naam Chengdu Light Vehicle General Factory, die in 1992 werd veranderd in Chengdu Automobile Group en in 1994 in Sichuan Automobile Industry Group.
Van de originele bedrijven voerde Chengdu de merknaam Yema (Mustang), Dongfanghong de merknaam Bailu (White Deer) en de busfabriek Jinding. Yema en Bailu maakten licht aangepaste versies van de BAW BJ212, de legerjeep van China. Deze praktijk werd na de fusie doorgezet, al verdwenen de merknamen Bailu en Jinding in 1992. Alle voertuigen inclusief de bussen verlieten vanaf toen de fabriek als Yema.

Yema bedient de onderkant van de markt, maar wordt aan het eind van de jaren 90 uit de markt gedrukt door de goedkope producten uit de joint ventures van de grote staatsbedrijven. In 2001 staakt de productie van voertuigen, maar het bedrijf blijft in leven. In 2002 wordt het geheel overgenomen door de Fulin Group, een onroerend goed bedrijf uit de Chengdu regio. In 2004 wordt de autoproductie ook weer opgestart met een SUV op Isuzu-basis.

In 2008 neemt Yema de productielijn van de aloude Austin Maestro/Montego over (zie ook het artikel over FAW) om ook personenauto's te kunnen maken. En blijkbaar kopen ze dan ook dat kopieerapparaat. Op basis van die Montego wordt onder andere een Subaru Forester-kopie, een Audi A4 Avant-kopie en een Infiniti EX-kopie gefabriceerd. Yema gebruikt deze technische basis tot in 2015, waarvan de ontwikkeling al in 1977 in Engeland was begonnen.

In januari 2019 wordt duidelijk dat niet het genoemde Guangxi Auto de nieuwe eigenaar van Yema wordt, maar de Byvin Group. Byvin Group is een begin jaren '00 opgerichte onderneming, die aanvankelijk e-bikes maakte, maar al snel uitbreidde naar electrische scooters, scootmobielen en golfkarretjes. Allemaal lichte electrische voertuigen dus. In 2008 volgde de overstap naar LSEV's, electrische brommobielen. Daarvoor werd het submerk Levdeo Automobile opgericht. Inmiddels is Levdeo een van de toonaangevende producenten van LSEV's.
Alle aandelen Yema Automobile worden door Byvin Group overgenomen van Fulin Industrial Group en het automerk wordt toegvoegd aan de boedel van Levdeo. Daarmee kan Levdeo de overstap naar volwaardig autoproducent maken. De eerste 3 productiemodellen zijn al gepresenteerd.

Bron: [www.autoweek.nl]

Yema is een kleine speler op de Chinese markt, maar wel een van de weinige kleine spelers die voorlopig overeind gebleven is. In 2015 werd een recordafzet bereikt met 40.783 exemplaren, in 2020 kwam Yema uit op 27.444 auto's, een stijging ten opzichte van 2019.

Wat eigen foto's van vroegere Yema en Levdeo-producten:

De Yema F99/F10/F12/F16-serie was een bastaardkind: techniek van de Austin Maestro gemixt met het uiterlijk van de Subaru Forester. De F12 had daarbij ook nog een neus van de vorige Kia Sportage.


Yema F99


Yema F10

De Yema T70 was een behoorlijke vooruitgang, maar het uiterlijk leunde ditmaal sterk op de Volkswagen Touareg, al lijkt de auto klem gezeten te hebben onder het kopieerapparaat.


Yema T70

Levdeo was vooral een fabrikant van zogenaamde LSEV's (low-speed electric vehicles), ofwel een soort elektrische brommobielen. Nu is Levdeo/Byvin dus het moederbedrijf achter Yema.


Levdeo D50


Modellenoverzicht

Letin i3

Levdeo/Byvin heeft voor een nieuwe merknaam gekozen: Letin (Chinees: Leiding).

Prijs vanaf 49.800 RMB



Letin i5
Prijs vanaf 75.800 RMB



Letin Mango

Nieuw is de Letin Mango en die ziet er veel meer uit als een auto dan de andere modellen, uitgezonderd onderstaande Letin i9, maar dat is een Yema met andere logo's. De Letin Mangguo (Mango) is een kleine, elektrische hatchback met een lengte van 3620 mm, breedte van 1610 mm en hoogte van 1525 mm, de wielbasis is 2440 mm. Deze A-segment hatchback is er vanaf 29.800 RMB met een 11.52 kWh accupakket. Gelukkig zijn er ook versies met 17.28 kWh en het topmodel met 29.44 kWh. Die laatste zit daarmee op het niveau van de Dacia Spring. Met een 9-inch centraal scherm, een 5G-netwerk, een ADAS intelligent rijhulpsysteem en automatisch parkeersysteem lijkt het een volwaardige concurrent voor auto's als de Changan Benben EV, Chery eQ1, SOL e20X, Wuling Hongguang Mini EV of de hippere stadsauto's Baojun E300, Ora Black Cat en White Cat, en de Leap T03.

Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 29.800 RMB









Fotogalerij: [photo.yiche.com]

Yema T60 (Bojun) / EC60 / Letin i9

De Yema T60 (Chinese naam: Bojun) is na het verdwijnen van de T70/T80-serie de enige SUV van Yema. De spotgoedkope crossover is er ook in elektrische uitvoering: de EC60 en die heeft een 59 kWh-accupakket. Moederbedrijf Levdeo verkoopt de elektrische variant ook onder eigen vlag als Letin i9.

Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 / 109.900 / 115.800 RMB











Fotogalerij: [photo.yiche.com]

Yema Spica

Ook de Sipaika ofwel Spica is er met benzinemotor of als EV, met ditmaal een 48 kWh-accupakket.

Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 RMB











Fotogalerij: [photo.yiche.com]

Yema Mini Ka

Helemaal nieuw is de Mini Ka (afkorting van mini pika ofwel mini pick-up). Die moet de concurrentie aangaan met de nieuwe Wuling Zhengtu. De cabine lijkt te zijn gebaseerd op de Levdeo D50.

Introductiejaar: 2021
Prijs vanaf TBA





Bron: [www.360che.com]



6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2021 15:52 door Rutger DC.
Het was even 5x scrollen, maar die beige en eerste oranje zijn dus T70's en die onderste is een T80. Wat een aanbod aan auto's daar... Hoe maakt een consument daar zijn keus? confused smiley
Re: Yema T70/T80 (CN)
27-04-2017 12:12
Quote
Wouter82
Het was even 5x scrollen, maar die beige en eerste oranje zijn dus T70's en die onderste is een T80. Wat een aanbod aan auto's daar... Hoe maakt een consument daar zijn keus? confused smiley

Oh ja, dat had ik er wel bij mogen zetten smiling smiley Er zijn veel automerken op de Chinese markt, maar ze doen het natuurlijk niet allemaal even goed. Ik heb in Algemeen bij de buitenlandse verkoopcijfers even de cijfers per merk in China over het eerste kwartaal gezet.
Re: Yema T70/T80 (CN)
27-04-2017 13:14
Quote
Wouter82
(...) Hoe maakt een consument daar zijn keus? confused smiley

Je kiest gewoon de auto die het meest lijkt op de auto die je éigenlijk het liefst wilt. Dus vind je Volkswagen wel wat: T70; heb je liever een Audi: T80. winking smiley
Ware het niet dat er meer merken dezelfde klonen aanbieden smiling smiley
Vriendelijk ogende auto's met stijlkenmerken van de Porsche Cayenne Mk I.
Dank weer voor de foto's Altijd leuk !
Ook bij de T80: een (te) lange motorkap. Waarom? Kreukelzone? Dat kan naar mijn idee ook anders. Nu kloppen de verhoudingen niet. Het kleurgebruik van het interieur van de T80 is om te huilen. Geprobeerd is om een exclusieve sfeer te scheppen maar dat is compleet mislukt.
@ Verlichting 2: ik ga er van uit dat de beoogde doelgroep het schitterend vindt.
"YEMA AUTO is one of the leading car makers in China which has more than 20 years experiences in car production and design.", aldus de website. Deze grootmacht op automobielgebied heeft de wereld al talloze technologische hoogstandjes geschonken. Yema maakte zo'n vijftien jaar geleden een vliegende start door de aankoop van een modern platform. Dit Austin Maestro-platform vormde de basis van een serie modellen dat in de volksmond bekend is als Subaru Forester (tegen meerprijs met Kia Sportage-neus), Audi A4 Allroad, Infiniti EX/QX50, Volkswagen Tiguan, Smart Roadster Coupé en Mazda5, helaas haalden ze niet allemaal het productiestadium.

De in de provincie Sichuan gevestigde autofabrikant presenteerde in 2014 de T70, 'losjes' geïnspireerd op de Volkswagen Touareg, maar een stuk kleiner. Of die op een nieuw platform staat weet ik niet, maar de proporties zijn wel heel erg afwijkend van de Maestro. De T70 is 4555 mm lang × 1835 mm × 1688-1715 mm hoog en de wielbasis is 2665 mm. De auto is sinds 2015 in productie. In 2016 presenteerde Yema op de Chengdu Motor Show (Chengdu, de hoofdstad van Sichuan, is immers de thuisbasis) de T80. Dit is een aanvulling op de T70 en is een verlengde en opgefriste variant op dat model. De auto is 4720 mm lang, 1820 mm breed en 1716 mm hoog; de wielbasis is 2800 mm. Yema levert 1.5T, 1.8 en 1.8T benzinemotoren, de T80 ook als 2.0T.

T70

T70 pre facelift







Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

Yema heeft de T70 eind 2017 licht gewijzigd. Vooral het nieuwe dashboard valt op:















Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

T80











Fotogalerij: [photo.bitauto.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2021 12:15 door Rutger DC.
Ik heb dit topic even omgeturnd in een overzichtstopic.

Omdat ik de nieuwe Letin Mango wel een aardige stadsauto vind, hier nog wat extra foto's van deze elektrische A-segment hatchback:

















Website: [www.letinauto.com]
Bronnen: [www.mdeditor.tw]

De prijzen beginnen bij 29.800 RMB met het miniscule 11.52 kWh accupakket, de versie met 17.28 kWh kost 39.900 RMB en de versie met 29.44 kWh 49.900 RMB.
Best een aardig wagentje inderdaad, met als kantekening dat ook hier de twotone er meer lijkt te zijn "omdat het hip is" ipv dat het zo lekker bij het ontwerp past. Is dat dashboard nou met een soort stof bekleed?
Die mag van mij deze richting uitkomen!thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.