Opel Grandland (facelift 2021 @ p. 2)

Gepost door Rutger DC 

Bron: [www.auto-motor-und-sport.de]

Opel trekt doen van Grandland X

Terwijl de New York Auto Show nog in volle gang is en de Auto Shanghai in de startblokken staat blikt Opel liever vooruit op de IAA Frankfurt, in september. Daar staat namelijk diens wereldprimeur, de Grandland X, die nu al digitaal is onthuld.

Opel is aan de lopende band nieuwe modellen aan het introduceren. Dat had je kunnen weten, al werd deze Grandland X toen nog een beetje geheimgehouden. Maar nu mag deze grote broer van de Mokka X en Crossland X dan wel naar buiten. Kort na de publieksonthulling op de IAA zal de verkoop starten en ook dit jaar nog volgt de showroomintroductie.

C-segment
Waar de Mokka X het leven van de Renault Captur en Mazda CX-5 zuur moet maken en de Crossland X als 'tussenmodel' van twee walletjes probeert te eten, zal de Grandland X in het C-segment worden geworpen als concurrent voor de Peugeot 3008 en Kia Sportage. 4,48 meter lang is de grootste X van Opel, wat zo'n 20 centimeter langer is dan de optisch bijna identieke Crossland. En de Zafira dan? Die blijft gewoon leverbaar als enige 7-zitter van de Rüsselsheimers.

Ruimte voor 5
Voor de Grandland X dus geen extra, derde zitrij. Daartoe komt 'ie ook aan wielbasis te kort. Tussen de beide assen zit een afstand van 2,68 meter, een kleine tien centimeter korter dan de Zafira Tourer. Vijf mensen daarentegen moeten met gemak in de Grandland X kunnen plaatsnemen, aldus Opel. Plus hun eventuele bagage. Standaard is het kofferruim 514 liter groot, wat uitgebreid kan worden naar een riante 1.652 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt.

Astra-invloeden
De rest van het interieur doet denken aan een kruisbestuiving tussen dat van de Astra en de Insignia. In het centrum eist het grote scherm van het infotainmentsysteem de aandacht op, met daaromheen opvallend weinig fysieke knoppen. Dit heeft Opel gedaan om een opgeruimde indruk te creëren. Verder prijzen de Duitsers het gebruik van de materialen die kwaliteit uitstralen en prettig aanvoelen.

Features
Als vanzelfsprekend is ook de Grandland X uit te rusten met een scala aan (elektronische) snuisterijen om het comfort en/of de veiligheid naar een hoger niveau te tillen. Zo is onder andere adaptieve cruise control verkrijgbaar met voetgangersdetectie, automatische noodremassistentie, vermoeidheidssignalering, Advanced Park Assist en een 3600-camera. De reeds welbekende AGR-gecertificeerde voorstoelen zijn ook weer van de partij terwijl verder in de optielijst zaken prijken als een verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming vóór- en achterin en een elektrische achterklep die te openen is met een simpele voetbeweging.

Nieuw voor de beschikbare IntelliLink-multimediasystemen en de persoonlijke connectiviteits- en service-assistent Opel OnStar is de mogelijkheid om hotelkamers – vanuit de auto – te boeken en een parkeerplaats te vinden. Ook handig: het draadloos kunnen opladen van smartphones.

Softroader
De Grandland X is een echte softroader, Opel is daar heel eerlijk in. Vierwielaandrijving is niet eens beschikbaar. Alle motorkrachten worden naar de voorwielen gesluisd, al zou de Grandland X wel degelijk zijn mannetje staan op minder begaanbaar terrein wanneer deze is uitgerust met het optionele, elektronische gestuurde Grip Control.
De bestuurder heeft daarbij de keuze uit vijf rijmodi. Het aandrijfsysteem past de verdeling van het koppel over de voorwielen aan, laat zo nodig enige wielspin toe en elke modus heeft invloed op de gasrespons en de automaat, inzien aanwezig. Een handbak is standaard.

Meer informatie over de motoren en prijzen maakt Opel in een later stadium bekend.

Bron: [www.autowereld.com]

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2021 09:49 door Rutger DC.
Enkel de neus doet denken aan Opel,
voor de rest zie ik vooral veel 3008 en een snuifje Tiguan.
Gewoon een zoveelste anonieme MPV in een SUV-jasje.
Re: Opel Grandland X
19-04-2017 10:08
Opel is net als Citroën een merk waarbij ik een SUV-achtige nooit echt lekker uit de verf vind komen. Ook dit model vind ik niks, ik sluit me aan bij BRG. Geef mij maar een Astra of Insignia! thumbs up
19-04-2017 10:27
Ik ben ook niet zo van de SUV's maar deze vind ik juist wel geslaagd. Niet zo overdreven en weelderig als een 3008 of Kadjar maar ook niet zo tergend saai en lomp als een Tiguan of Ateca. Een mooie balans als je het mij vraagt, met een typisch Opel-gezicht. Ik weet zeker dat deze gaat scoren.

Waar ik m'n vraagtekens bij plaats is het motorengamma dat Autoweek er lukraak bij zet. Alhoewel ik het zelf erg spijtig vind, lijkt het me gezien de deal met PSA veel logischer dat deze auto ook PSA-motoren krijgt. En wat te denken van de nieuwe 1.5 Turbo van Opel zelf?
19-04-2017 12:08
Ik vind 'm er ook prima uitzien, in tegenstelling tot de bij nader inzien wel geforceerd ogende Crossland. Vooral de achterkant ook erg strak en rustig, het ontwerp klopt wat mij betreft gewoon. Het interieur haalt het niet bij de 3008, maar is wel typisch Opel, niets mis mee dus. Niet spannend, wel goed (denk ik), precies wat een Opel moet zijn.
19-04-2017 12:15
British Racing Green
Enkel de neus doet denken aan Opel,
voor de rest zie ik vooral veel 3008 en een snuifje Tiguan.
Gewoon een zoveelste anonieme MPV in een SUV-jasje.

Ik word er ook niet warm of koud van. Er had net zo goed Peugeot, Kia, Fiat of Nissan op kunnen staan. De achterkant vind ik nog wel aardig, maar doet me vooral denken aan Kia. Interieur doet me ook helemaal niets. De huidige Astra ging er in mijn ogen al op achteruit ten opzichte van z'n voorganger, maar dat ze dat design dan nog meer gaan uitrollen over andere modellen...
Positieve is wel dat dat kleinere ding nog verder de vergetelheid in gedrukt kan worden.
19-04-2017 12:23
Barri
Opel is net als Citroën een merk waarbij ik een SUV-achtige nooit echt lekker uit de verf vind komen. Ook dit model vind ik niks, ik sluit me aan bij BRG. Geef mij maar een Astra of Insignia! thumbs up

Daar ben ik het mee eens, doe mij de Astra maar of de nieuwe Insignia. (de oude Insignia vind ik - excusé moi - niets).
19-04-2017 12:56
D-C
Ik vind 'm er ook prima uitzien, in tegenstelling tot de bij nader inzien wel geforceerd ogende Crossland. Vooral de achterkant ook erg strak en rustig, het ontwerp klopt wat mij betreft gewoon. Het interieur haalt het niet bij de 3008, maar is wel typisch Opel, niets mis mee dus. Niet spannend, wel goed (denk ik), precies wat een Opel moet zijn.

Helemaal mee eens!
Mooi ding geworden. Geen rare fratsen maar wel redelijk stoer en toch ook zakelijk. Hoop wel dat hier echt gewoon de bekende Opel motoren inkomen. Ben wel een beetje angstig met betrekking tot de prijs. De 3008 is leuk uitgerust ook makkelijk naar de 35-40K te klikken voor niet eens een heel sterke motor.
19-04-2017 17:52
Idefiqs
Barri

Daar ben ik het mee eens, doe mij de Astra maar of de nieuwe Insignia. (de oude Insignia vind ik - excusé moi - niets).

In tegenstelling tot de eigenaardige Astra Tourer vind ik dit een erg geslaagd model, met wel een iets te saaie voorzijde.
Ik ben geen grote fan van SUVs maar toch liever deze mooie wagen dan de lelijke Astra station.
19-04-2017 17:54
Niet verkeerd, eindelijk een Opel zonder mislukte raamlijnwinking smiley
Hele fraaie en stoere auto.
Krachtige, mooi sluitende motorkap zonder idiote en volstrekt overbodige naad overdwars.
Compliment.
Herkenbaar Opel interieur.
Zo hoort het.
19-04-2017 21:05
Ik vind het een mooi ding, als totaalplaatje ook beter geslaagd dan de Astra. Wat zeg ik, het zou zomaar eens kans kunnen maken als opvolger van mijn Astra! Maarrr... Ben wel heel erg benieuwd welke onderdelen nou precies allemaal een PSA logootje hebben. Een Peugeot-onderstel vind ik best (al kunnen ze bij Opel zelf ook prima onderstellen in elkaar zetten), maar in PSA motoren en versnellingsbakken zie ik nu niet direct een verbetering tov wat ik inmiddels gewend ben van Opel. Ook PSA infotainment ben ik tot dusver niet echt kapot van (dat is een understatement), Intellilink bevalt best daarentegen. Gelukkig zit er in ieder geval een cluster met knoppen voor de bediening van de climate control op het dashboard, dat is al een niet te onderschatten pluspunt ten opzichte van de PSA-broer winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2017 21:10 door [D2].
19-04-2017 21:38
Hier wat 'echt' beeld van de Grandland X ipv die stomme renderings:

Wel jammer van dat grijs, vreemde keuze ook voor een eerste presentatie.

Op 1:17 het volgende alarmerende beeld, waarna herr Direktor nota bene vrolijk nog verkondigt "Ze Grandland is a real Ooowpel!". Jaja. Hier is geen woord Duits bij hoor.

En nou zou zo'n PSA-systeem best nog prima kunnen zijn qua opzet, maar zo te zien is de PSA-filosofie qua bediening ook over aan het waaien naar Rüsselsheim. Alleen een volumeknop en een paar shortcuts nog qua fysieke knoppen. Kortom ergomisch een flinke stap terug ten opzichte van de Astra, waar het juist goed voor elkaar is. Praten die fabrikanten wel eens met de gebruikers van hun producten eigenlijk?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2017 21:43 door [D2].
19-04-2017 21:49
Zoveel wijkt dat toch niet af van het systeem in de Astra?

20-04-2017 06:17
Elco
Zoveel wijkt dat toch niet af van het systeem in de Astra?

Qua aantal knoppen niet, maar precies die middelste draaiknop, met MENU erop, die ontbreekt in de Grandland en de insignia. En dat betekent een wereld van verschil kan ik je verzekeren.
20-04-2017 10:11
[D2]
Ik vind het een mooi ding, als totaalplaatje ook beter geslaagd dan de Astra. Wat zeg ik, het zou zomaar eens kans kunnen maken als opvolger van mijn Astra! Maarrr... Ben wel heel erg benieuwd welke onderdelen nou precies allemaal een PSA logootje hebben. Een Peugeot-onderstel vind ik best (al kunnen ze bij Opel zelf ook prima onderstellen in elkaar zetten), maar in PSA motoren en versnellingsbakken zie ik nu niet direct een verbetering tov wat ik inmiddels gewend ben van Opel. Ook PSA infotainment ben ik tot dusver niet echt kapot van (dat is een understatement), Intellilink bevalt best daarentegen. Gelukkig zit er in ieder geval een cluster met knoppen voor de bediening van de climate control op het dashboard, dat is al een niet te onderschatten pluspunt ten opzichte van de PSA-broer winking smiley

Duitse media, en die zijn over het algemeen beter ingelicht, spreken gewoon van Intellilink MET OnStar..
20-04-2017 11:39
Onstar op zich zal me jeuken, maar als dat betekent dat het hele systeem nog steeds uit de Opelschappen afkomstig is, dan zou dat positief kunnen zijn.
Ik denk dat deze auto meer potentie heeft om een succes te worden voor Opel dan de Crossland X. De Crossland lijkt me teveel op een haastklus.
16-05-2017 20:32
Mee eens. Ziet er erg geslaagd uit en bovendien een ontzettende goede basis voor deze auto, de 3008. De Crossland had om te beginnen al niet een geweldige basis.

En aangezien dit segment zeer populair is kan dit weleens een knaller worden voor Opel.
30-06-2017 15:09
DIT KOST DE OPEL GRANDLAND X

GROTERE OPEL-SUV BEGINT BIJ € 30.499

Na de Mokka X en Crossland X komt Opel zeer binnenkort met de grotere Grandland X, die onder meer met de Nissan Qashqai concurreert. Zojuist heeft het Duitse merk de vanafprijs bekendgemaakt.

De voordeligste versie van Opels grootste SUV gaat minimaal 30.499 euro kosten. Daarmee zet Opel de Grandland X net iets hoger in de markt dan de Peugeot 3008, waarmee de Opel zijn genen deelt. De prijzen van die Fransman beginnen namelijk bij € 29.950.

De instapversie van de Grandland X heeft een 1.2 turbomotor met 130 paardenkrachten en wordt uitgerust als Online Edition. Die versie is standaard onder meer voorzien van 17-inch lichtmetalen wielen, verkeersbordherkenning, airconditioning met actief interieurfilter, lane departure warning en Opel Onstar, de onlinedienst waarmee je diverse services onder handbereik hebt.

Meer motoren in 2018
Naast de benzinemotor staat er ook een 1.6 CDTi-dieselmachine met 120 pk en 300 Newtonmeter aan trekkracht in de prijslijsten. Net als de 1.2 Turbo is die te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat met zes verzetten. Wat de diesel gaat kosten is nog niet bekend.

De Opel Grandland X valt over een paar dagen al te bestellen. Begin volgend jaar breidt Opel het leveringsprogramma van de SUV nog verder uit, met sterkere én zwakkere motorkeuzes.

Bron: autoweek.

Op zich geen gekke prijs. Ben wel benieuwd naar de verschillen in uitrusting tussen de Grandland en zijn broer en of dit zich vertaald in de iets hogere prijs dan de 3008. Ik ben ook benieuwd naar overige motorkeuzes. Voorlopig zou ik persoonlijk vanwege het interieur eerder voor de Grandland kiezen dan de 3008.
30-06-2017 15:14
En nog meer nieuws over de Grandland X.

Video: Eerste kennismaking met de Grandland-X
Bron: autoweek

Ik vind de 3008 er al goed uitzien maar de Grandland vind ik er nog beter uitzien.
Toevoeging: op Opel.nl is nu de configurator en prijslijst verschenen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2017 15:36 door Zafi18.
01-07-2017 11:55
De uitvoering Grandland X Innovation met optie: Innovation introductiepakket komt v.w.b. specificatie’s en uitrusting akelig dicht in de buurt bij een 3008 GT line met optie: Pack premium en Nappa Mistral (AGR stoelen). Alleen ontbreekt bij de Grandland X wel het mooie digitale dashboard (is persoonlijk) van de 3008.

Vind allebei een knappe verschijning, je zou kunnen zeggen een Peugeot met en Opel jas en sausje waarbij de Grandland X v.w.b. prijs in deze uitvoering zo’n 10% in aanschaf voordeliger is dan de 3008! Een slimme zet van Opel en kan best wel eens een succes nummer worden!! Comfort en rijeigenschappen zullen vermoedelijk weinig tot niets verschillen met zus 3008.
24-07-2017 22:24

Meer foto's: [www.autokopen.nl]

Alle prijzen Opel Grandland X bekend
Autonieuws • 17 juli 2017 • Tekst: Bob Kroese

Opel heeft de volledige prijslijst van de Grandland X vrijgegeven. De SUV staat in het najaar bij de dealers.

De vanafprijs van 30.499 euro was al bekend, nu weten we ook de overige prijzen van de Opel Grandland X. Opel biedt de auto aan met twee motoren, de 130 pk sterke 1.2 Turbo en de 1.6 CDTi diesel met 120 pk. Beide motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak en een zestraps automaat.

De Grandland X is beschikbaar in drie uitvoeringen: Online Edition, Innovation en Business Executive. Die laatste is speciaal voor de zakelijke markt, de uitrusting komt grotendeels overeen met die van de Innovation. De standaarduitrusting bestaat uit airconditioning, een automatisch dimmende binnenspiegel, een infotainmentsysteem met 7 inch aanraakscherm, cruise control, licht-, regen-, en parkeersensoren en 17 inch lichtmetalen wielen. De Innovation-uitvoering heeft als extra’s automatische klimaatregeling, diverse rij-assistentiesystemen, keyless entry, een elektrisch te openen en sluiten achterklep en een navigatiesysteem met 8 inch beeldscherm.

De Opel Grandland X staat in het najaar bij de Nederlandse dealers.

1.2 Turbo 130 pk
Online Edition 30.499 euro
Business Executive 31.499 euro
Innovation 33.499 euro

1.6 CDTi 120 pk
Online Edition 33.999 euro
Business Executive 34.999 euro
Innovation 36.999 euro
meerprijs automaat 2.000 euro

Bron: [www.autokopen.nl]
24-07-2017 22:46
Staat er nou serieus Turbo D achterop? Wat heerlijk nostalgisch smiling bouncing smiley
Ziet er keurig en tikkie stoer uit. De 3008 spreekt mij vooralsnog meer aan, hoewel de D-stijl daar nog rommeliger is
25-07-2017 22:41
Wouter82
Staat er nou serieus Turbo D achterop? Wat heerlijk nostalgisch smiling bouncing smiley

dat viel mij ook al op bij de Insignia grinning smiley

overigens vind ik alleen 'turbo' zoals de benzineversies ook wat jaren 80/90.

Waarschijnlijk zal 95% van de kopers het niets interesseren of überhaupt opvallen. Maar ik mag aannemen dat het ook zonder typeaanduiding te bestellen is.

Vind het overigens wel een prima auto, al hou ik niet zo van die opgehoogde dingen die als paddestoelen uit de grond worden gestampt.

En het is wachten op iets potentere veries, dus is wel erg magertjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2017 22:42 door AsconaGT.
Live @ IAA Frankfurt 2017:

Opel stand: [www.omniauto.it]
Zo, bestelling is geplaatst. Een lichgrijze Grandland X, diesel met automaat, zwart dak, innovation pakket, draadloos opladen, 230 Volt op 2e rij, andere velgen als de standaard, reservewieletje en een afneembare trekhaak. Dus met veel toeters en bellen.
Ongezien een auto bestellen is best spannend. Ben erg benieuwd wanneer ik kan rijden.
15-09-2017 18:24
En waarom niet het origineel, de 3008, als ik vragen mag?
Peugeot is ook erg mooi, zeker het interieur, maar in de lease veel duurder. Dus de Opel past net wel in het budget, maar de Peugeot gaat daar in de lease fors overheen.
Daar ga je geen spijt van krijgen. Heb in een goed uitgeruste benzine versie proef gereden en Opel heeft het goed voor elkaar.
Mooi dashboard met een fijn groot multimediascherm, stoelen die goed zitten, weinig lawaai in de binnenruimte en je zit lekker hoog dus mooi overzicht. De auto helt niet veel over als je goed door de bocht gaat. Ik twijfel er nog over of toch de Insignia :-)
Heb er ook even in mogen zitten/rijden. Geweldige auto met echte Opel stoelenthumbs up
Dit in tegenstelling tot de Crossland waar de stoelen rechtstreeks uit het magazijn van Peugeot lijken te komen.
Veel te slappe wangen etc.
Qua looks echt een mooie auto
Erg fraai. Niet allemaal van die leukigheidjes maar lekker strak en elegant.
Zou zeker op mijn shortlist staan als ik voor een dergelijk type auto in de markt was.
Kwam gisteren precies zo'n grijze tegen. Ik vind het een erg mooie auto geworden. Hiermee gaat Opel erg goed scoren. Het is ze gegund!thumbs up
Heb er afgelopen zaterdag ook in mogen rijden tijdens de Opel X-perience in Lelystad. Erg gaaf om te doen. Heb de goede keuze gemaakt. Volgens dealer kan ik half december gaan rijden. Ben erg benieuwd.
Opel Grandland X vs. Peugeot 3008 en Renault Kadjar:

1. Peugeot 3008 PureTech 130 520 / 750 punten
2. Opel Grandland X 1.2 Turbo 517 / 750 punten
3. Renault Kadjar TCe 130 487 / 750 punten

Complete vergelijkingstest: [www.autobild.de]
Weet iemand hoe goed het navi-systeem werkt?
Is die Kadjar nu 3-3,5K goedkoper dan de 3008 en Grandland X?
Zie zo gauw niet waar hem dat in zit.
Gister een witte Grandland voor het eerst gezien in het echt, niets Opel aan, totaal inwisselbaar en nietszeggend ontwerp, dat doet PSA met de 3008 een stuk beter m.i. .
Matthijs82
Ik niet, maar volgens mij is het (nagenoeg) identiek aan het systeem in de Peugeot 3008 & 5008, dus misschien kun je daar reviews over vinden of dat uitproberen als je het echt graag wilt weten.
Er is een nieuwe diesel voor de Grandland X: 2.0 CDTI 177 pk/400 Nm van Peugeot-Citroën (uiteraard). Gemiddeld verbruik 4,8-4,9 l/100 km, acceleratie 0-100 km/h 9,1 seconden en een topsnelheid van 214 km/h.

AutoWeek: Opel Grandland X vs. Peugeot 3008: [www.autoweek.nl]

1. Peugeot 3008
2. Opel Grandland X

Die reacties op de homepage trouwens... Mijn hemel zeg, wat dat betreft vind ik het niet erg dat sommige van die lieden met een AW-account niet op het forum of niet in deze rubriek te vinden is.
[D2]
Matthijs82
Ik niet, maar volgens mij is het (nagenoeg) identiek aan het systeem in de Peugeot 3008 & 5008, dus misschien kun je daar reviews over vinden of dat uitproberen als je het echt graag wilt weten.
Uit de AW Dubbeltest: Opel Grandland X - Peugeot 3008:

het multimediasysteem kennen we uit de Insignia, niet uit de 3008
[www.autoweek.nl]
Het is inderdaad het systeem uit de Insignia.

Van het weekend wat filmpjes zitten kijken over het gebruik en het gemak. Het is duidelijk een flinke stap vooruit vergeleken met de ouderen Opel systemen.
Wheel Critic
[D2]
Matthijs82
Uit de AW Dubbeltest: Opel Grandland X - Peugeot 3008:

het multimediasysteem kennen we uit de Insignia, niet uit de 3008
[www.autoweek.nl]

Volgens mij zijn het verschillende systemen (Insignia vs Grandland). De schermen van het systeem in de Grandland X zijn in ieder geval totaal anders vormgegeven dan die in de Insignia, wiens systeem verregaand gelijk is aan dat in de Astra (Intellilink 900). Het systeem in de Grandland X hebben ze navi 5.0 genoemd en lijkt na wat studie op youtube nogal veel op dat in de Peugeot 3008. Wat natuurlijk ook niet heel erg verrassend zou zijn.

Maar oordeel vooral zelf.

Hier de info van Opel zelf over het infotainment in de Insignia 2017:
[www.opel.nl]

Hier de info over het infotainment in de Grandland X:
[www.opel.nl]

Ik vind ze toch best wel verschillend. Zelf heb ik veel ervaring met de Intellilink 900 in de Astra, daar ben ik erg over te spreken. In de Insignia en Grandland x heeft Opel echter wel gemeend het aantal snelkeuzetoetsen te kunnen verminderen en de scrollknop weg te laten, wat mij betreft een heel slechte beslissing.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2017 12:17 door [D2].
Hier een filmpje over de navi in de 3008.

Het is zeker niet identiek, maar qua navigatie/layout/vormgeving zie ik toch best wel veel overeenkomsten met het systeem in de Grandland X. Al heb ik wel de indruk dat Opel er gedeeltelijk een eigen sausje overheen mocht gieten. Het lijkt wat mij betreft sowieso veel meer op het systeem van de 3008 dan op het systeem van de Insignia.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2017 15:34 door [D2].
Lijkt idd op het systeem van de 3008 alleen met een vleugje Opel erover.
Bedankt voor de linkjes, maakt het een stukje duidelijker

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2017 20:07 door Matthijs82.
Hierbij nog een hele serie foto's met een paar met een klein blij frans mannetje erin.

[www.largus.fr]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.