CitroŽn C5 Aircross (Hybrid v.a. Ä 41.740)

Gepost door Rutger DC 
Quote

Gelekt: CitroŽn C5 Aircross!
Lars Krijgsman | 13 april 2017 11:51

Lekkage in Frankrijk. Over een week presenteert CitroŽn de C5 Aircross. Wij hebben alle foto's al te pakken!

Tijdens Auto Shanghai schuift CitroŽn de C5 Aircross naar voren, de productieversie van de in 2015 gepresenteerde Aircross Concept. Een week voor de officiŽle onthulling zijn de foto's van de SUV al online verschenen.

Hoewel het 'C5'-deel in de naam anders doet vermoeden, is de C5 Aircross geen directe opvolger van de auto die wij als C5 kennen. De C5 Aircross moet gezien worden als CitroŽns versie van de Peugeot 3008, een auto die C-segment cross-overs als de Nissan Qashqai en Renault Kadjar op de korrel moet nemen.

Geheel volgens verwachting deelt de C5 Aircross zijn EMP2-platform met cocnerngenoot Peugeot 3008, een basis die ook onder een nieuwe cross-over van Opel komt: de Grandland X.

Het uiterlijk van de C5 Aircross staat zeer dichtbij dat van de Aircross Concept. De chromen omlijsting van de zijruiten blijft behouden en op de dorpels vinden we airbumps-achtige vormen. Ook in het interieur wordt het airbump-patroon toegepast. De hele binnenzijde ademt de sfeer van een hoger in de markt gepositioneerde C4 Cactus.

Wat er onder de kap komt te liggen, is op moment van schrijven natuurlijk nog niet bekend. We verwachten een soortgelijk motorenpalet als bij de 3008. Dat betekent: 1.2 driecilinder benzinemotoren met 130 pk, een 165 pk sterke 1.6 e-THP en 120 en 180 pk sterke 1.6 en 2.0 dieselmotoren. Grip Control zal net als bij de 3008 voor enige houvast naast het asfalt moeten zorgen.

CitroŽn zet behoorlijk in op cross-overs. Onlangs introduceerde DS de 7 Crossback en met de C-Aircross liet CitroŽn al zien hoe de opvolger van de C3 Picasso vormgegeven gaat worden. De C5 Aircross verwachten we in 2018 op de Nederlandse markt. De Chinezen zijn waarschijnlijk eerder aan de beurt.



















Bron: [www.autoweek.nl]





Bron: [www.autohome.com.cn]



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 17:39 door Rutger DC.
Vind ik er beter uitzien dan de DS7.
Ziet er idd veel beter uit dan de DS7, mooie stoere wagen geworden deze C5 Aircross.
Re: CitroŽn C5 Aircross
13-04-2017 14:02
Zelden dat ik bij een nieuwe auto zo enthousiast ben als bij deze. Echt een gave auto geworden. Voorkant had van mij iets minder druk gehoeven maar verder issie top.
Een CitroŽn met een DS interieur !!
Hiermee erkent PSA zelf al dat het label DS het meest overbodige merk in de wereld is.

Deze prachtige auto is een echte CitroŽn en zo hoort het !
Hm, moet er nog aan wennen, denk ik.

Het is toch (weer) een beetje dezelfde neus als de huidige modellen. Tť veel herkenbaarheid is niet goed, denk ik.
Re: CitroŽn C5 Aircross
14-04-2017 18:18
Frisse verschijning.
De achterzijde is wel niet erg origineel, de achterlichten van e concept zagen er beter uit. Wat wel een hele vooruitgang is, is de beperking van de hoeveelheid zwarte kunststof aan de buitenzijde.
Veelbelovend interieur ook, al stel ik me vragen bij de kwaliteit van de zwarte matte kunststoffen, vnl. de bovenzijde van de portierbekleding: dat lijkt me hard, krasgevoelig materiaal. Ik hoop van harte dat ik daarin ongelijk krijg, anders wordt dat een zwaar concurrentieel nadeel.
Positief: een panoramisch dak mťt openschuivend deel! Laat ons hopen dat dat niet tot China beperkt blijft.
Heerlijke verschijning. CitroŽn gaat weer de goede kant op (in mijn ogen). Vind het zo langzamerhand weer een wat 'eigenzinniger' merk worden qua design, staat mij zeker aan. thumbs up
Re: CitroŽn C5 Aircross
18-04-2017 12:31
Live @ Auto China Shanghai:











Bron: [info.xcar.com.cn]
Re: CitroŽn C5 Aircross
19-04-2017 06:34
Quote

Officieel: CitroŽn C5 Aircross
Lars Krijgsman | 18 april 2017 10:49

Vorige week konden we jullie de C5 Aircross al ver voor zijn onthulling laten zien. Nu heeft ook CitroŽn zelf de nieuwe cross-over gepresenteerd.

Vorige week verscheen de C5 Aircross flink te vroeg op de digitale kanalen en nu is de auto officieel aan de wereld voorgesteld. Goed nieuws voor wie ervoor vreesde dat de C5 Aircross in China zou blijven: volgend jaar komt hij ook naar ons deel van de wereld!

De C5 Aircross staat op het bekende EMP2-platform en meet 4,5 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,67 meter in de hoogte. Zijn wielbasis meet 2,73 meter. De bagageruimte kan 482 liter verstouwen. Duidelijk is dat CitroŽn wel tevreden was met het ontwerp van de Aircross Concept. De productieversie wijkt er namelijk nauwelijks van af. CitroŽn zet de kleuren Blanc Nacrť, Noir Perla Nera, Gris Platinium en Brun Squirrel en Orange Volcano op de optielijst. Afhankelijk van de uitvoering staat de auto op 17-, 18- of 19-inch lichtmetaal.

De C5 Aircross is voorgesteld als Plug-in Hybrid met e-AWD-aandrijving. De aandrijflijn is 300 pk sterk en bestaat uit een 200 pk sterke verbrandingsmotor die is gekoppeld aan twee elektromotoren (ťťn voor, en ťťn achter). CitroŽn spreekt verder over 165 pk en 200 pk sterke benzinemotoren.

In het interieur vinden we een 12,3 inch metend digitaal instrumentarium. Op de middenconsole vinden we een 8-inch HD-scherm, behorend bij het infotainmentsysteem. CitroŽn spreekt verder van de aanwezigheid van een panoramisch dak, al zal dat niet tot de standaarduitrusting behoren.

Nieuw voor CitroŽn is het Progressive Hydraulic Cushions-systeem, een ophanging waarbij de schokdempers zijn voorzien van twee hydraulische druklagers. In de toekomst gaan we dat op meer modellen van het merk terugzien. CitroŽn spreekt over het 'vliegend tapijt'-effect van weleer.

Bron: [www.autoweek.nl]
Leuke stoelbekleding!

Re: CitroŽn C5 Aircross
19-04-2017 20:02
@929V6: scherp thumbs up
Hetzelfde motief vind je trouwens terug in het radiatorrooster o.m. de GS
Erg mooie wagen geworden, ben zeer benieuwd naar het veersysteem van deze nieuwe Citroen, vlgs Citroen moet eea weer aansluiten bij het veercomfort van de Citroens van weleer, zou bijzonder zijn en positief.
Quote

CITROňN C5 AIRCROSS EIND 2018 NAAR EUROPA

Met de C5 Aircross liet CitroŽn zien hoe de nieuwe huisstijl er op een groter model gaat uitzien. Wie wel gecharmeerd is van de Franse nieuwkomer, moet echter even geduld hebben.

CitroŽn is zijn modellengamma stevig aan het vernieuwen. Vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe C3 en onlangs trok het eigenwijze Franse merk het doek van de C5 Aircross, een cross-over waarmee CitroŽn ook boven het B-segment de aandacht weer naar zich toe wil trekken. AutoWeek vangt vandaag op dat de 4,5 meter lange nieuwkomer eind volgend jaar op de Nederlandse markt verschijnt.

De C5 Aircross staat op het bekende EMP2-platform en is 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog. Tussen de wielen bevindt zich 2,73 meter. De bagageruimte kan 482 liter verstouwen. Duidelijk is dat CitroŽn wel tevreden was met het ontwerp van de Aircross Concept. De productieversie wijkt er namelijk nauwelijks van af.
[www.autoweek.nl]

toch vreemd dat het zo lang moet duren.
Re: CitroŽn C5 Aircross
13-06-2017 11:45
De Chinese markt krijgt voorrang, terwijl in Europa de introductie van de C3 Aircross iets naar voren is gehaald, las ik ergens. Maar ja, voor de CitroŽn-dealers is dat allemaal niet erg prettig.
En wat denk je van de fabrieken? In Rennes maken ze nu een enkele 508 en de e-Mťhari. Goed, ik sla bewust de wel succesvolle 5008 over, maar PSA moet haast wel een behoorlijke overcapaciteit in Europa hebben. Wellicht lossen ze dat op door de C5 Aircross in een oud-Opelfabriek te laten produceren? Dat zou alleszins een plausibele verklaring van de lange tijd tussen bekendmaking en productiestart kunnen zijn.
Re: CitroŽn C5 Aircross
24-08-2017 16:44
Mwah, mijn keuze is het niet zo. Ik houd niet van die spleetoog-achtige smalle koplampjes, en de double chevrons met zij-uitlopers zijn ook niet mijn smaak. En het is erg jammer, dat CitroŽn bij dit model het hydraulische veersysteem en de grote 2-liter motoren heeft laten varen.
Ik rij zelf in een C5 uit 2003, dat is er nog een van de eerste serie. Met 2-liter motor en automatische versnelling. Dat is echt een heerlijke reiswagen.
Van mij mogen ze wel eens stoppen met die infantiele kleuraccenten aan de buitenkant. En wederom een Citroen met een idioothoge bumper en motorkap
Re: CitroŽn C5 Aircross
23-01-2018 20:10
Wat meer foto's van de Chinese C5 Aircross:

























Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

Erg geslaagd model. Oogt lekker dik en ook nog eens onderscheidend in een klasse waarin veel modellen niet erg inspirerend ogen, om het maar eens zachtjes uit te drukken.
Re: CitroŽn C5 Aircross
13-05-2018 22:33
Waarschijnlijk vindt de Europese introductie op 24 mei plaats. De zoveelste nieuwe crossover, maar volgens mij heeft zowat ieder merk nu wel minimaal een C-segment SUV. Het is een belangrijke auto voor CitroŽn, want sinds DS een eigen submerk werd, de C5 niet meer bestaat en eigenlijk al jaren klinisch dood was, heeft CitroŽn in de wat duurdere klasse niets meer te bieden gehad.

In ieder geval herkenbaar design voor de C5 aircross, ziet er modern uit. Hopelijk met nieuwe veersysteem.
Re: CitroŽn C5 Aircross
14-05-2018 11:37
dca492: alleszins met het nieuwe veersysteem ťn de comfortzetels!
Interieurvormgeving vind ik -voor CitroŽn- wel teleurstellend, zeker als je ziet wat Peugeot nu biedt: het is netjes, aangenaam en verzorgd maar geen uitschieter (ik denk nog steeds met weemoed aan de CX: alleen in die wagen stappen maakte me al goedgezind).
Misschien toch enige schroom omwille van de tť moedige houding ivm. interieurvormgeving in het verleden, en de klanten die dat waarschijnlijk gekost heeft (vnl. aan de C6 denk ik hierbij)
Re: CitroŽn C5 Aircross
24-05-2018 11:27
Het is 24 mei, om 18:00 uur zal CitroŽn de eerste foto's en informatie voor de Europese markt vrijgeven. Hier zijn wat uitgelekte foto's:



















1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2018 16:21 door D-C.
Re: CitroŽn C5 Aircross
24-05-2018 16:24
Nu dus ook bij ons. De raamlijn herken ik van de concept en vind ik heel leuk gedaan! Origineel! Verder ook gewoon een leuk model, voor een SUV tenminste.
Re: CitroŽn C5 Aircross
24-05-2018 19:20
Eigenzinnig vormgegeven, daar hou ik wel van.
Anders dan de eenheidsworst en duidelijk een eigen gezicht, ik mag dit wel. Tof ding thumbs up
PSA is echt goed bezig. Kan me momenteel geen een model bedenken die ik niet zou overwegen als ik in een bepaald segment een auto zou zoeken.
Quote
Barri
Verder ook gewoon een leuk model, voor een SUV tenminste.

Precies dat. Alleen jammer dat het leuke patroon in de bekleding van de Chinese versie voor Europa is komen te vervallen blijkbaar. Tenzij dat hoort bij een optionele lederen bekleding waarvan er nog geen foto's zijn.
Re: CitroŽn C5 Aircross
08-06-2018 16:24
L'argus heeft de C5 Aircross en Peugeot 3008 tegenover elkaar gezet:









De C5 Aircross is geschikter als gezinsauto met meer binnenruimte en de nadruk ligt meer op comfort, de 3008 is hoogwaardiger en dynamischer en geschikt als gezinsauto voor maximaal twee kinderen.

Eerste vergelijk: [www.largus.fr]
Zijn er al ergens prijzen bekend?
Re: CitroŽn C5 Aircross
16-07-2018 22:44
Het interieur van de Peugeot is toch een pak frisser van ontwerp. De CitroŽn heeft m.i. dan weer de mooiste voorzijde. Die van de Peugeot kan ik echt niet smaken (5008 ziet er al wat beter uit).
Ik ben benieuwd hoe hij rijdt met die nieuwe veerpoten.
Re: CitroŽn C5 Aircross
17-07-2018 22:03
De grijze met zwarte velgen ziet er toch wel zeer netjes uit, beter dan in wit. De inkepingen bij de achterlichten vind ik ook wel leuk gevonden. Breekt de wat bolle lijnen daar.
Quote
nack
De grijze met zwarte velgen ziet er toch wel zeer netjes uit, beter dan in wit. De inkepingen bij de achterlichten vind ik ook wel leuk gevonden. Breekt de wat bolle lijnen daar.

Ben het helemaal met je eens, het ziet er uit als een leuke gezellige suv tot je die grijze ziet met zwarte en rode accenten, dan is hij toch wel ineens heel stoer.
De inkepingen van de achterlichten waren me nog niet eens opgevallen, leuk detail idd.

Zolang ze hem prijstechnisch goed neer zetten gaat dit wel een topper worden.
Re: CitroŽn C5 Aircross
07-08-2018 11:51
L'argus heeft de CitroŽn C5 Aircross vergeleken met de auto die qua vormgeving wellicht het dichtst bij de auto in de buurt komt: de Kia Sportage.













Complete vergelijkingstest: [www.largus.fr]
leuk die testen, maar ik wil prijzen zien smiling smiley
PSA is gewoon erg goed bezig... Eindelijk! Blijf de 3008 een revelatie vinden, en dan nu de C5 Aircross (die op dezelfde bodemplaat staat als de 3008?).
Re: CitroŽn C5 Aircross
08-08-2018 16:20
@Straatos: inderdaad dezelfde bodemplaat (EMP2) maar iťts langere wielbasis (tussen 3008 en 5008 in). Identieke wielbasis als de DS7 dacht ik.
Naast die Kia met dat gapende gat in de voorzijde ziet de C5 er ineens nog wat beter uit. Goeie vergelijking :-)
Vind dat Citroen sterk bezig is, erg fraaie SUV geworden de C5 aircross.
Eerste SUV van CitroŽn was de C-Crosser in 2007 maar dat was een omgebouwde Mitsubishi, in 2012 de C4 Aircross, tevens een omgebouwde Mitsubishi. En nu pas in 2017 een C3 Aircross en 2019 een C5 Aircross. Eerste compacte SUV/Crossover: Toyota Funcruiser: 1994. In 2000 had je al lang en breed auto's als de HR-V, Sportage, Forester, RAV4 enz. Soms lopen Europeanen toch wel bizar lang achter
Quote
Bird Nerd
Eerste SUV van CitroŽn was de C-Crosser in 2007 maar dat was een omgebouwde Mitsubishi, in 2012 de C4 Aircross, tevens een omgebouwde Mitsubishi. En nu pas in 2017 een C3 Aircross en 2019 een C5 Aircross. Eerste compacte SUV/Crossover: Toyota Funcruiser: 1994. In 2000 had je al lang en breed auto's als de HR-V, Sportage, Forester, RAV4 enz. Soms lopen Europeanen toch wel bizar lang achter

We zijn hier met z'n allen denk ik wat voorzichtig. De kat uit de boom kijken en dan als het loopt, toch maar mee doen
Meer dan 10 jaar is niet de kat uit de boom kijken maar wachten tot het daar een nestje heeft en kittens baart
Je hebt mogelijk gelijk, maar wat is verder je punt hiermee?
Op andere vlakken zijn Europeese merken weer wat vlotter, kijk naar de eerste Renault Espace.
Re: CitroŽn C5 Aircross
15-09-2018 16:39
Quote

CitroŽn C5 Aircross SUV Hybrid Concept: de eerste
Autonieuws ē 12 september 2018 ē Tekst: Bob Kroese

De nieuwe CitroŽn C5 Aircross komt ook als plug-in hybride. Dat was al bekend, maar CitroŽn maakt de komst van zijn eerste stekkerhybride nu ook tastbaar.

CitroŽn presenteert op de autosalon van Parijs begin volgende maand de C5 Aircross SUV Hybrid Concept. Dat is een zo goed als productierijp prototype van de stekkerhybride-uitvoering van de aankomende C5 Aircross. CitroŽn kondigde eerder al aan dat de plug-in hybrid eind 2019 op de markt komt. Technische details zijn op dit moment nog niet bekend, op de autosalon van Parijs hopen we meer te weten te komen.

De nieuwe SUV van CitroŽn is het eerste model met plug-in hybridetechniek. Het merk heeft zichzelf als doel gesteld om in 2025 van alle modellen minimaal ťťn geŽlektrificeerde uitvoering in zijn assortiment te hebben.

De reguliere benzine- en dieselversies van de C5 Aircross komen begin volgend jaar naar Nederland. Het nieuwe model lost de huidige C5 af als vlaggenschip van het merk, maar is met zijn SUV-koets een heel ander soort auto. De Europese versie van de C5 Aircross beleeft zijn premiŤre in Parijs.









Bron: [www.autokopen.nl]
Re: CitroŽn C5 Aircross
02-10-2018 23:38
C5 Plug-in Hybrid live @ Paris Motor Show:













Meer foto's: [www.autokopen.nl]
Re: CitroŽn C5 Aircross
30-10-2018 18:07
Quote

Citroen maakt prijzen C5 Aircross bekend

30 oktober 2018 | CitroŽn heeft de prijzen bekend gemaakt van de C5 Aircross. De SUV is beschikbaar vanaf 31.390 euro incl. BTW/BPM, in de uitvoering PureTech 130 S&S LIVE. De C5 Aircross is herkenbaar als CitroŽn en kenmerkt zich door een origineel, elegant en modern design. Zijn hoge frontpartij, de expressieve lichtsignatuur voor en achter en de Airbumps dragen daar aan bij. Daarnaast is de C5 Aircross te voorzien van vele personalisatiemogelijkheden voor zowel interieur als exterieur.

Met de C5 Aircross wil CitroŽn het meest comfortabele alternatief voor de concurrentie in het C-SUV segment bieden. Het CitroŽn Advanced Comfort programma stond centraal bij de ontwikkeling. Zo is de C5 Aircross standaard voorzien van het veersysteem met Progressive Hydraulic Cushions (PHC) en optioneel uit te rusten met Advanced Comfort Seats. Daarnaast belooft de fabrikant een geluidsisolatie die tot de top in het segment behoort, een licht en aangenaam interieur, praktische opbergvakken, veel ruimte en het gebruik van zachte en warme materialen.

Om extra ruimte te kunnen bieden is de C5 Aricross voorzien van een 2de zitrij met 3 individueel inklapbare, verschuifbare en verstelbare zitplaatsen van gelijke grootte, plus een voor dit segment grote bagageruimte van 580 tot 720 liter (afhankelijk van positie 2de zitrij).

In totaal zijn er 20 rijhulpsystemen en 6 connectiviteitssystemen verkrijgbaar. Alle versies zijn standaard uitgerust met Active Safety Brake, Active Lane Departure Warning System, Verkeersbordherkenning, een 8 inch capacitief touchscreen met Mirror Screen en DAB+ en de CITROňN Connect Box. Daarnaast zijn optioneel zaken zoals Highway Driver Assist, Trailer Stability Control en Actieve Cruise Control met Stop&Go functie leverbaar.

Er zijn twee PureTech benzinemotoren en drie BlueHDi dieselmotoren leverbaar:

PureTech 130 S&S v.a. Ä 31.390,-
PureTech 180 S&S EAT8 v.a. Ä 39.090,-
BlueHDi 130 S&S v.a. Ä 41.490,-
BlueHDi 130 S&S EAT8 v.a. Ä 43.990,-
BlueHDi 180 S&S EAT8 v.a. Ä 48.990,-

De C5 Aircross PureTech 130 S&S LIVE heeft een vanafprijs van Ä 31.390,- rijklaar. De BUSINESS versie is er vanaf Ä 32.140,- rijklaar, incl. BTW/BPM (fiscale waarde Ä 31.300). Het vanaf-maandbedrag voor Private Lease is Ä 499 incl. btw op basis van 48mnd en 10.000 km per jaar. Vanaf de introductie tot en met het eerste kwartaal 2019 is er een introductie-aanbieding waarbij de private lease tarieven met Ä20 per maand zijn verlaagd. Deze actie is geldig t/m 31 maart 2019.

Bron: [www.autozine.nl]
Tja veel geld voor zo'n SUV met een driecilindertje.. bij Mazda heb je een fatsoenlijke viercilinder met 165pk in de CX-5. De Grandland X is trouwens wel een stuk goedkoper
Re: CitroŽn C5 Aircross
31-10-2018 20:10
Quote
Bird Nerd
Tja veel geld voor zo'n SUV met een driecilindertje.. bij Mazda heb je een fatsoenlijke viercilinder met 165pk in de CX-5. De Grandland X is trouwens wel een stuk goedkoper
Wat doet die extra cilinder ertoe zolang de motor als een naaimachientje draait (en die PSA-driecilinder krijgt op dat vlak erg positieve noten).
In BelgiŽ is de C5 Aircross trouwens zo'n 10.000,- (!) goedkoper. Dat tikt aan!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2018 22:08 door iDS.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.