Mitsubishi Eclipse Cross | facelift 2021/PHEV v.a. € 37.900

Gepost door Rutger DC 

Hier is de Mitsubishi Eclipse Cross!
Autonieuws • 28 februari 2017 • Tekst: Elco van der Meer

Na een paar donkere teasers zijn er nu échte foto's van de Mitsubishi Eclipse Cross. En dat is niet alles, want het bijbehorende persbericht vermeldt ook dat wij de auto in de herfst van 2017 kunnen verwachten. De Mitsubishi Eclipse Cross komt tussen de huidige ASX en Outlander in het gamma.

Wat we op de teaser-afbeeldingen al zagen is de opvallende, scherpe vormgeving en een uit twee delen bestaande achterruit. Daarmee onderscheidt de Mitsubishi Eclipse Cross zich duidelijk van de huidige modellen. Met een lengte van 4,40 meter en een breedte van 1,80 meter jaagt de Eclipse Cross auto's als de Nissan Qashqai en

Vanbinnen zien we een nieuw multimediasysteem en een head-up display. Een touchpad rechts van de automaatpook dient voor de bediening van het multimediasysteem. Het systeem ondersteunt tevens Apple Carplay en Android Auto.

De Mitsubishi Eclipse Cross wordt leverbaar met twee motorvarianten, een nieuwe 1,5 liter turbobenzinemotor met CVT-automaat en een eveneens nieuwe 2,2 liter turbodieselmotor met nieuwe achttrapsautomaat. Voor extra grip is de Eclipse Cross ook voorzien van vierwielaandrijving. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.

De Mitsubishi Eclipse Cross is voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève, die volgende week begint. Wij zijn daarbij, en zullen zeker meer nieuws brengen over deze nieuwe Mitsubishi.

Bron: [www.autokopen.nl]

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2020 13:09 door Rutger DC.
Leuke auto, totdat je die verschrikkelijke 1990 achterkant ziet...
Pontiac Aztek meets Volvo V60 voor wat betreft die achterkant. En verder vind ik hem ook op z'n zachtst gezegd niet geslaagd.
Ik houd het voorlopig op "jammer, net niet".
Op het eerste gezicht zeker aantrekkelijk! Echt een leuk ding. Doen ze goed, maar als ik sommige reacties op andere sites zie, dan vrees ik erge dingen. Ik hoop voor Mitsubishi dat het een succes wordt, hebben ze nodig. Nodig ook voor wellicht een volledig nieuwe Lancer.

Edit:
In het stukje van Autoweek zie ik dat er geen handbak komt. Later wel? Of is deze informatie nog niet bekend dan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2017 12:26 door Jamiro.
Jamiro
Doen ze goed, maar als ik sommige reacties op andere sites zie, dan vrees ik erge dingen.

De doelgroep voor dit soort auto's vind je meestal niet op forums, ik denk dat autoliefhebbers over het algemeen veel conservatiever zijn dan de gemiddelde koper. Die vinden crossovers stom en overbodig en zo.

Ter vergelijking de XR-PHEV II Concept:

Ik vind de neus mooi, verder vind ik het ook moeders mooiste niet geloof ik... Iets teveel afgezwakt van het prototype en dat heeft zijn gevolgen voor de proporties (het zal weer eens niet, Mitsubishi...). Ik ben benieuwd hoe de auto er in het echt uitziet.
Vind het niks, interieur is wel netjes.
Live @ Autosalon van Genève:

Meer foto's: [www.autokopen.nl]
Mitsubishi stand: [www.omniauto.it]

Mitsubishi Eclipse Cross vanaf december in Nederland
Autonieuws • 13 oktober 2017 • Tekst: Bob Kroese

Mitsubishi zet de Eclipse Cross vanaf december in de Nederlandse showrooms. De prijzen zijn nu bekend, ze beginnen bij 28.990 euro.

De Mitsubishi Eclipse Cross staat in december bij de Nederlandse dealers en kost minimaal 28.990 euro. In eerste instantie levert Mitsubishi alleen de nieuwe 1.5 DI-T benzinemotor met 163 pk vermogen en 250 Nm koppel. In de loop van volgend jaar wordt het assortiment aangevuld met een dieselmotor.

De standaarduitrusting Pure bestaat uit lichtmetalen wielen, airconditioning met automatische klimaatregeling, cruise control, privacy glass, een achteruitrijcamera en intelligent grootlicht. De uitvoering Intense heeft daarnaast 18 inch lichtmetalen wielen, een head-up display, parkeersensoren en een sleutel met automatische herkenning. De meest luxe uitvoering is de Instyle, die is uitgerust met lederen bekleding, stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruise control met file-assistent, een panoramadak en een Rockford Fosgate audiosysteem. Deze uitvoering is bovendien altijd voorzien van een CVT-automaat.

Bij de introductie levert Mitsubishi de Eclipse Cross tijdelijk als First Edition, met als extra’s bovenop de Intense-uitvoering: een 360 graden-camera, led-koplampen, dodehoekdetectie en verwarmde voorstoelen.

Je vindt de prijzen van de Eclipse Cross hieronder in de tabel. De SUV is vanaf nu te bestellen.

Prijzen Mitsubishi Eclipse Cross
1.5 DI-T 163 pk Pure 28.990 euro
1.5 DI-T 163 pk Intense 32.490 euro
1.5 DI-T 163 pk First Edition* 32.990 euro
1.5 DI-T 163 pk aut. Instyle 38.990 euro
1.5 DI-T 163 pk aut. 4wd Instyle 43.990 euro

Bron: [www.autokopen.nl]

Scherpe prijzen! Dezelfde vanafprijs als de Skoda Karoq... met 1.0 TSI 115 pk motor.
Een flinke caravan trekken met een Karoq instapper of met een Eclipse Cross instapper? Doe maar lekker de Mitsubishi dan. Meer power, meer inhoud en op de koop toe nog een goede uitrusting!

Rijtest: [www.largus.fr]

Ik geloof niet dat mensen naar de dealers rennen/rollen vanwege oogstrelend design.
Het heeft iets gedateerds over zich maar dan in een moderne vorm. Ik vind het maar niks. Voor het interieur hoef je 'm ook niet te komen. De Toyota C-HR hoeft zich geen zorgen te maken denk ik
D-C
Ik geloof niet dat mensen naar de dealers rennen/rollen vanwege oogstrelend design.

Dat geldt imo voor elke Mitsubishi uit het huidige gamma. Maar wellicht dat het evenals de Space Star en Outlander PHEV nog een relatief succes kan worden puur vanwege de tamelijk vriendelijke prijsstelling.
De Space Star vind ik op zich geen verkeerde auto, maar ja daar blijft het dan wel bij. De prijzen zijn zonder meer gunstig, dus de auto zal vast wel de nodige klanten trekken. Een 1.5 turbo voor 29 mille is gewoon heel netjes, dat moet 'm vast populair maken onder ouderen, die er de caravan achter kunnen hangen...
Ik heb moeite met een hoop dingen in het ontwerp, de neus is nog wel het minste probleem, die ik overigens erg Honda-achtig (HR-V/CR-V) vind. Maar de deuruitsneden, de raamstijlen en het spijltje in de achterste zijruit die allemaal een andere richting op wijzen, die rare, vlak liggende voorruit, de achterkant en dan met name de achterlichtunits, het is allemaal weinig coherent.
Twee vergelijkingstests:

*edit: hoe deel je Youtube linkjes op AutoWeek, zodat je ook beeld krijgt? De videofunctie werkt inderdaad niet...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2018 12:55 door D-C.
Zonder teveel te willen zeggen breek ik graag een lans voor dit buitenissige ontwerp. Wel verklap ik dat het een behoorlijk prettige auto is om mee onderweg te zijn. Mijn eigen review volgt binnenkort, maar daarvoor mag (en zal) ik hier geen reclame maken.

Ik vind het jammer dat de achterkant zo afzichtelijk is geworden, want verder vind ik het ook wel een gave, onderscheidende auto.
Hij lijkt best wel op de Pontiac Aztek...thumbs down
Elco
Zonder teveel te willen zeggen breek ik graag een lans voor dit buitenissige ontwerp. Wel verklap ik dat het een behoorlijk prettige auto is om mee onderweg te zijn. Mijn eigen review volgt binnenkort, maar daarvoor mag (en zal) ik hier geen reclame maken.

Netjes hoor. Goeie kleur ook. Have fun
Nu ik de beelden een tijdje heb laten inwerken durf ik wel te zeggen dat ik het een hele mooie en ook nog eens onderscheidend vormgegeven auto vind. Echt anders dan de andere Aziatische en Europese SUV's/Crossovers.
De vernieuwde Eclipse Cross (als PHEV) is onderweg. De nieuwe achterzijde is een mooie verbetering! (wat mij betreftwinking smiley)

Bron: www.kolesa.ru
^^ Klopt, die plaatjes staan al anderhalve maand in het scoops-topic...
Eikes...
Het enige wat nog wat onderscheidend en origineel was aan dat onding, halen ze eraf thumbs down
Eh, die plaatjes horen dan toch niet in dit topic thuis als het photoshops zijn?
Je ziet ze niet zo vaak, maar als ik er één tref vind ik het gewoon een aantrekkelijke auto die ik best op de oprit wil hebben.
Goede trekker voor mijn caravan en niet een dertien in een dozijn model. Hetzelfde heb ik ook met de Skoda Yeti. Zo anders dan de andere SUV's en in mijn ogen zoveel aantrekkelijker dan zijn opvolger Karoq.

Zonder die lelijke/lompe skirts rondom:

Meer foto's: [car.watch.impress.co.jp] & [response.jp]

Ik vind het wel een verbetering, zeker de kont. Maar vind het nog altijd een grof ontwerp en het interieur oogt wel echt gedateerd
Ik vind het wel jammer dat Mitsubishi heeft gekozen voor drie verschillende modellen roosters in de drie openingen in de voorzijde. Fijnmazig bovenin, honingraat in het midden en een blokjesmotief onderin. Nu vermoed ik dat de bovenste geen grille is maar gewoon een dichte plaat .
Achterzijde is wel opgeknapt. De "oude" was wel lekker anders, maar niet echt praktisch. Het interieur vind ik wel mooi. Lekker klassiek gestileerd dashboard met analoge meters en fysieke knoppen.
Als wij straks overspoeld worden met electrische auto's zullen we wel wel afscheid moeten nemen van deze dashboards. Nu kan het nog en zie ik ze graag.
Die achterkant is wel enorm opgeknapt! Jammer dat men aan de neus heeft gesleuteld, dat had niet gehoeven. Ik hoop dat de auto toch naar Nederland komt, met prijzen nog onder die van de Outlander PHEV is het wel een koopje en een alternatief voor de Ford Kuga PHEV die met kinderziektes kampt...
De Eclipse Cross PHEV zal ook op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd.

Mitsubishi Motors introduceert Eclipse Cross PHEV in Europa

Sinds de introductie eind 2017 zijn in Europa 66.390* exemplaren van de Mitsubishi Eclipse Cross verkocht. De nieuwe PHEV-versie van de Eclipse Cross verschilt alleen qua ontwerp en techniek van het model dat al op de markt is. Mitsubishi Motors blijft bij het besluit dat volledig nieuwe auto's niet langer in Europa worden geïntroduceerd.

De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV wordt met zijn unieke, EV-gebaseerde plug-in hybride-aandrijflijn en kenmerkende Super-All Wheel Control (S-AWC) het technologische vlaggenschip van het merk in Europa. De Eclipse Cross PHEV wordt vanaf het voorjaar van 2021 geïntroduceerd op geselecteerde Europese markten.

Bron: [www.mitsubishi-motors.nl]
Dat maakt me intens gelukkig.thumbs up

Nee, alle gekheid op een stokje: de facelift heeft hem behoorlijk opgeknapt maar dit gaat nooit een geslaagd ontwerp worden.
Rutger DC
Die achterkant is wel enorm opgeknapt! Jammer dat men aan de neus heeft gesleuteld, dat had niet gehoeven. (..)..

Naar mijn smaak hadden ze aan beide kanten niet hoeven te sleutelen, zeker voor die paar jaar die nog resten.
Mitsubishi
De nieuwe PHEV-versie van de Eclipse Cross verschilt alleen qua ontwerp en techniek van het model dat al op de markt is
Alleen qua ontwerp én techniek... Wat níet dan? Wat voor verdere hoofdaspecten heeft een auto nog..?
MWH
Mitsubishi
De nieuwe PHEV-versie van de Eclipse Cross verschilt alleen qua ontwerp en techniek van het model dat al op de markt is
Alleen qua ontwerp én techniek... Wat níet dan? Wat voor verdere hoofdaspecten heeft een auto nog..?

Beleving grinning smiley
De tekstschrijver van de Nederlandse website gelooft er ook niet meer in, vermoed ik. Dit is de Eclipse Cross PHEV, we hebben er niet veel moeite in gestopt, we hebben er in drie jaar tijd heel weinig van verkocht en we staken over een paar jaar onze Europese activiteiten. Iedereen rent nu naar de dealer.
Ha. Een stuk minder controversieel, maar ook wel meteen een stuk saaier.

Dit moet de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV kosten
4 dec 2020, 8:12 • Autonieuws • Door Bart Oostvogels

Na de Outlander PHEV komt Mitsubishi met een tweede plug-in hybride model voor de Europese markt: de Eclipse Cross PHEV. Het model kan 45 kilometer elektrisch rijden en ook 1.500 kilogram geremd trekken. De levering start in het voorjaar van 2021. Een vanafprijs hebben we ook.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: de aandrijflijn
De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross PHEV maakt gebruik van dezelfde techniek als de Outlander PHEV. De voor- en achteras worden dus permanent aangedreven door een elektromotor met een vermogen van respectievelijk 82 pk en 95 pk. Onder de motorkap ligt een 2,4-liter Atkinson benzinemotor die specifiek is ontwikkeld voor toepassing in een plug-in hybride en – zonder tussenkomst van een versnellingsbak – is verbonden met de generator en de voorwielen.

13,8 kWh accupakket
De elektromotoren worden gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 13,8 kWh, die zich in de bodem van het voertuig bevindt, daarmee moet de Eclipse Cross PHEV ongeveer 45 kilometer elektrisch kunnen rijden, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 135 km/u.

Opladen
Met de 3,7 kW boordlader van de Eclipse Cross PHEV is de batterij bij een AC-laadpunt (16 A) in circa vier uur volledig opgeladen. Indien gewenst, kan de batterij ook met een Chademo-stekker worden opgeladen bij een DC-snellaadstation. In dat geval duurt het 25 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden.

Bi-directioneel laden
Verder is de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV standaard geschikt voor bi-directioneel laden (V2X). Dat betekent dat de batterij ook stroom kan terugleveren, bijvoorbeeld om stroom uit zonnepanelen op te vangen en terug te leveren aan huis. Maar ook om het elektriciteitsnet te helpen balanceren, waarbij een overschot aan zon- en windenergie door de autobatterij wordt opgevangen en teruggeleverd als dat nodig is.

Design
Het design van de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is iets aangepast. Zo heeft het model een nieuwe grille, een andere bumper en vernieuwde LED-verlichting rondom. Aan de achterzijde hebben de horizontale verlichting en de dubbele achterruit plaatsgemaakt voor een geheel nieuwe achterklep met een enkele ruit en nieuwe LED-achterlichten.

Gegroeid
De Eclipse Cross PHEV is ook langer (+14 centimeter), waarbij vooral de overhang achter is toegenomen (+10,5 centimeter). Hierdoor is ook de bagageruimte gegroeid tot 471 liter (+23 liter). Met neergeklapte achterbank is de inhoud van de bagageruimte uit te breiden tot 1.108 liter.

Nieuw infotainmentsysteem
Het infotainmentsysteem Smartphone-link Display Audio (SDA) met een nieuw ontworpen 8-inch touchscreen behoort tot de standaarduitrusting. Het scherm is dichter bij de bestuurder geplaatst en bevat nu twee draaiknoppen voor een snellere bediening van diverse functies. De touchpad op de middenconsole als extra bedieningselement van het SDA-systeem, is bij de vernieuwde Eclipse Cross achterwege gelaten om meer bergruimte te creëren.

Vanafprijs Eclipse Cross PHEV
De levering van de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV start eind eerste kwartaal 2021. De prijslijst begint bij 37.900 euro voor de Intense-versie. Die heeft standaard 18-inch lichtmetalen wielen, dual zone climate control, cruise control en Smartphone-link Display Audio (SDA).

Bron: [autorai.nl]
Blijft een wat vreemd ontwerp maar ik vind 'm zo best te pruimen. En het prijskaartje is ook niet verkeerd. Ik denk dat Mitsubishi er best een aantal van kan wegzetten in Nederland. De Outlander kunnen ze ondertussen wel omdopen tot Oudlander. Die is wel over de houdbaarheidsdatum heen.
Ik geloof dat Mitsubishi de import van de ASX en Outlander naar Europa staakt, al weet ik niet of Mitsubishi daar op is teruggekomen nu de Eclipse Cross PHEV alsnog naar Europa komt (de Space Star en L200 blijven eveneens). De belangrijkste kink in de kabel van mogelijk succes zou een desintegrerend dealernetwerk kunnen zijn nu de dealercontracten worden opgezegd. Mitsubishi zou nog ongeveer twee jaar actief blijven in landen als Duitsland en Nederland, ik geloof dat er in het Verenigd Koninkrijk en België al de brui aan gegeven wordt.

De belangrijkste concurrent van de Eclipse Cross PHEV is de Ford Kuga PHEV. Da's weliswaar de modernere auto, maar ik zou totaal geen vertrouwen in dat product hebben gezien alle kwaliteitsproblemen. De techniek van Mitsubishi heeft zich inmiddels wel aardig bewezen. Andere concurrenten zijn veel duurder, dus ik denk dat er ook wel een markt is voor de auto.
MBdoubleyou
Blijft een wat vreemd ontwerp maar ik vind 'm zo best te pruimen. En het prijskaartje is ook niet verkeerd. Ik denk dat Mitsubishi er best een aantal van kan wegzetten in Nederland. De Outlander kunnen ze ondertussen wel omdopen tot Oudlander. Die is wel over de houdbaarheidsdatum heen.

Milde reacties op een merk dat buiten ZO Azië op z'n tanden loopt.
Dit merk loopt mijlenver achter 90% van de concurrentie.
^^^ of het heeft gewoon een andere strategie gekozen. Je kan niet zeggen dat men met de Outlander achterop liep, destijds. Of met de I-MIEV.

Het bericht over de opzegging van de dealercontracten suggereert dat er een zak geld is om deals te maken in de komende 2 jaren. Kortom, staat een nieuw Mitsubishi product je aan, dan kan je misschien wel een dikke inruil deal maken of fikse korting krijgen. cool smiley

Bron: [www.caradisiac.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2020 21:30 door Rutger DC.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.