Opel Crossland X | prijzen v.a. € 19.995

Gepost door D-C 

OPEL PRESENTEERT CROSSLAND X
VAARWEL MERIVA, WELKOM CROSSLAND X!
Lars Krijgsman | 18 JANUARI 2017 00:01

Opel heeft de langverwachte opvolger van de Meriva gepresenteerd. De midi-MPV van de oude stempel maakt plaats voor de Crossland X!
Opel plakt voegt voortaan een 'X' aan de modelnaam van een auto toe als het om een cross-over gaat. De Mokka ging na zijn facelift als Mokka X door het leven en de compacte MPV Meriva wordt vervangen door de Crossland X. Inderdaad: een cross-over!

De hagelnieuwe Crossland X, die later dit jaar gezelschap krijgt van de Grandland X, is de langverwachte vrucht van een samenwerking die Opel samen met PSA (Peugeot Citroën) heeft. Het onderhuidse van deze B-segment cross-over, een auto die de Renaults Captur van deze wereld het vuur na aan de schenen moet leggen, zal door Peugeot voor de tweede generatie 2008 gebruikt worden. Citroën plaatst er op zijn beurt de opvolger van de eigenzinnige C3 Picasso op.

Terug naar de Crossland X. De in het Spaanse Zaragoza te produceren cross-over is, in tegenstelling tot de Mokka X die optioneel met vierwielaandrijving te krijgen is, in alle gevallen een voorwielaandrijver. Met zijn lengte van 4,21 meter is hij 16 centimeter korter dan bijvoorbeeld een Astra, terwijl hij maar liefst 10 centimeter hoger is. De Crossland X is 1,76 meter breed en 1,59 meter hoog. Zetten we de Mokka X ernaast, dan is deze Meriva-opvolger duidelijk de kleinere van het stel. De Crossland X is ruim 6 centimeter korter, 1,7 centimeter smaller en 7 centimeter lager dan zijn al enige tijd leverbare broer. De bagageruimte meet 410 liter en met de achterbank plat slokt de nieuweling 1.255 liter op. De achterbank is overigens over een afstand van 15 centimeter te verschuiven.

De familiegelijkenis met de Mokka X is vooral aan de voorzijde direct duidelijk. Verder komen we de voor Opel kenmerkende C-stijl tegen en lijken de achterlichtunits in de verte iets op de exemplaren van de Ampera-e. Adaptieve led-koplampen staan op de optielijst.

In het interieur plaatst Opel, afhankelijk van de uitvoering, een infotainmentsysteem met een maximaal 8 inch groot scherm dat met Apple Carplay, Android Auto en IntelliLink overweg kan. Smartphones zijn met een inductielader weer van stroom te voorzien. Op veiligheidsgebied brengt Opel zaken als een achteruitrijcamera, Advanced Park Assist, Forward Collision Alert, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, verkeersbordherkenning en dodehoekdetectie naar zijn nieuwste hoogpotige.

Het motorengamma blijft nog even geheim, maar Opel belooft een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Uiteraard verschijnt er ook een FlexFuel-versie die zowel benzine als LPG lust. In maart kunnen we de Crossland X in Genève met eigen ogen bekijken.

Bron: [www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2017 14:48 door D-C.
Re: Opel Crossland X
18-01-2017 09:02
Zou een succes moeten worden, duidelijk een moderne Opel met een aardig onderscheidend ontwerp.
18-01-2017 09:11
In dit segment is er wat mij betreft weinig wat kan tippen aan de CX-3. Al kun je er vergif op innemen dat deze Opel voordeliger, ruimer en praktischer is (kun je ook al wel een beetje uit de specs afleiden).

Zetten we de Mokka X ernaast, dan is deze Meriva-opvolger duidelijk de kleinere van het stel. De Crossland X is ruim 6 centimeter korter, 1,7 centimeter smaller en 7 centimeter lager dan zijn al enige tijd leverbare broer.

Ik zie de meerwaarde niet t.o.v. een tweewielaangedreven Mokka X.
Mocht die Crossland nu zowel de Meriva als Mokka vervangen, dan zou ik het nog begrijpen, maar nu snap ik echt niet waar ze met deze Meriva-opvolger heen willen. Ik vrees dat ze hiermee hun Meriva-rijders gaan verliezen zonder een nieuwe doelgroep aan te trekken.

Ik vind hem eerlijk gezegd tegenvallen.
Het zwevende dak - dat zo schattig staat op de Adam - vind ik hier misplaatst.
Anonieme bezoeker
18-01-2017 09:22
Hier de de doelgroep cool smiley Ik rij al 3 jaar Meriva en vind zo op de foto's de opvolger prachtig. Helaas begin ik per 1 februari bij een nieuwe werkgever en krijg een auto vd zaak anders was deze Crossland X 100% zeker de opvolger geworden.
18-01-2017 09:23
Skeep ©
was deze Crossland X 100% zeker de opvolger geworden.

En waarom dan niet de Mokka?
18-01-2017 09:53
Ik vind de naam nog steeds verschrikkelijk nietszeggend en Opel-onwaardig. Wat was er mis met Meriva, vraag ik me dan af. Nu trok de Meriva niet de meest begeerde doelgroep, maar de Crossland zal vermoedelijk hetzelfde publiek blijven trekken, hooguit dat Mokka-rijders en andere kopers in een Crossland overstappen. Ik zou namelijk niet weten waarom Meriva-rijders niet zouden overstappen op deze auto. De hoge zit is gebleven, het blijft een MPV, maar dan vermomd als crossover, dus met het praktisch nut zit het vast wel snor. Verder is het gelukkig een echte Opel geworden om te zien en geen PSA-kloon. Opel heeft het goed voor elkaar met die met/door PSA ontwikkelde Crossland en Grandland, het heeft met de andere nieuwe Opels in een klap een volwaardig en modern productgamma, waarmee het zich kan meten met Volkswagen, Renault en Peugeot. Ford laat het voorlopig helaas afweten.
de chromen daklijn laat de auto er 60 jaar ouder uit zien.
18-01-2017 10:36
Leuk, een ver-Opelde Captur. Doe mij het origineel maar.
18-01-2017 10:54
Roder
Leuk, een ver-Opelde Captur. Doe mij het origineel maar.

Hoor ik dat nu goed, je vindt deze Opel mooi?! eye popping smiley
Ik zie er op het kleurenschema na overigens geen Captur of Kaptur in.
18-01-2017 11:04
Een auto met lijkwagen daklijn, raar hoog ogende achterkant door plaatsing achterlichten/kenteken o.a., rare lijn op de deur en neus nagenoeg gelijk aan de alles behalve mooie Mokka? Nee bedankt, zoals ik al zei; ik heb liever het origineel.
18-01-2017 11:08
M.i. een lelijke auto, verhoudingen lijken zoek op de foto, te hoog en te smal, maar dat kan in de praktijk meevallen. Vind de Mazda CX3 de mooiste in dit segment van de markt, en met grote afstand.
18-01-2017 11:13
Roder
Een auto met lijkwagen daklijn, raar hoog ogende achterkant door plaatsing achterlichten/kenteken o.a., rare lijn op de deur en neus nagenoeg gelijk aan de alles behalve mooie Mokka? Nee bedankt, zoals ik al zei; ik heb liever het origineel.

Dus de Captur vind je ook niet mooi met zijn lijkwagen daklijn, raar hoog ogende achterkant door plaatsing achterlichten/kenteken o.a., rare lijn op de deur en neus nagenoeg gelijk aan de alles behalve mooie Mokka? Goed om te weten! De Mokka was er eerder dan de Crossland, dus lijkt de neus van de Captur dan op de alles behalve mooie Mokka?

Overigens is de daklijn van een lijkwagen niet heel bijzonder. Hoekig vooral.

18-01-2017 12:19
Geen fan van de 'lijkwagenlook', net als bij de Adam en Astra. Verder volgens mij een prima model en een logische stap voor Opel. Bij Renault is bijvoorbeeld de Modus ook vervangen door de Captur.

Wat is er met de tankklep gebeurd? Die is vrij apart vormgegeven!
Mach1

Euh... ze zit links moody smiley
Vroeger zat die rechts bij Europese merken en links bij automerken uit het Verre Oosten...
Zou dit dan onderhuids een Daewoo/Chevrolet zijn?
18-01-2017 12:41
Lekker fris karretje!

Maar waarom zo'n nietszeggende naam? Wat is er mis met Meriva? Nu moeten de verkopers in de showroom steeds uitleggen dat dit geen wilde auto is, maar gewoon een nieuwe, goedmoedige Meriva.
Niet alleen een nietszeggende naam, maar ook een nietszeggend ontwerp. Wat moet je hier nou mee? Dit staat toch op helemaal niets? Vlees noch vis. En dan nog zo'n modieus lijntje over de C-stijl. Allemachies zeg... sad smiley
British Racing Green
Mach1

Euh... ze zit links moody smiley
Vroeger zat die rechts bij Europese merken en links bij automerken uit het Verre Oosten...
Zou dit dan onderhuids een Daewoo/Chevrolet zijn?

Dat komt dus omdat dit onderhuids een PSA-product is. Kleinere Peugeots hebben al jaren de tankklep links zitten. De tankklep is overigens qua ontwerp vergelijkbaar met die van de Cactus. Die loopt ook door tot aan de wielkastrand.
Ach een ode aan de Captur. Meeliften op dat succes. Dat ze afscheid genomen hebben van de naam Meriva lijkt me in lijn om een jonger publiek aan te trekken.
Nette auto, alleen zou m in zilvergrijs nemen zonder afwijkende dakkleur, dan valt het lijkwagen-chroom zoveel mogelijk weg en heb je een aardig suv'tje.

Ik denk trouwens dat de huidige Meriva-rijder hier zéker voor te porren is: een behoudende doelgroep weliswaar, maar wel eentje met spaarcentjes die elke 3 tot 5 jaar een 'nieuwe wagen' (ja, zo noemt die doelgroep dat vaak winking smiley )voor de deur wil hebben én nog wel eens de neiging hebben op hun manier opeens hip te doen/ uit de band te springen. Dus deze Weiland XXX uh... Crossland X (oh boy...) is spot on!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2017 20:34 door V70 B5244S2.
18-01-2017 20:53
V70 B5244S2
Ik denk trouwens dat de huidige Meriva-rijder hier zéker voor te porren is: een behoudende doelgroep weliswaar,

Aan de andere kant, de laatste Meriva was ook lang niet zo populair als z'n voorganger. Wellicht door de iets te fancy deuren?
Haha, ja, die deuren! Werd als het ei van Columbus gemarketeerd. Het wiel opnieuw uitgevonden. Nou, schoonpaps heeft zo'n Meriva en in de praktijk blijkt het niet heel handig. Ga maar eens met zn vieren in de stromende regen snel instappen..! Sowieso geen probleemloze auto, hij heeft gelukkig de garantie verlengd tot 5 jaar -> zijn Meriva is nu bijna 6 jaar oud en gaat dan ook ingeruild worden!
Wat een ontzettend seksloze auto met alle respect. Maar gezien de doelgroep is dit al wel een heel spannende auto voor hen, helemaal als je eens voor wit kiest in plaats van zilvergrijs.
Anonieme bezoeker
19-01-2017 10:56
V70 B5244S2
Haha, ja, die deuren! Werd als het ei van Columbus gemarketeerd. Het wiel opnieuw uitgevonden. Nou, schoonpaps heeft zo'n Meriva en in de praktijk blijkt het niet heel handig. Ga maar eens met zn vieren in de stromende regen snel instappen..! Sowieso geen probleemloze auto, hij heeft gelukkig de garantie verlengd tot 5 jaar -> zijn Meriva is nu bijna 6 jaar oud en gaat dan ook ingeruild worden!

'Die deuren' zijn erg handig als je een kleine in een Maxi-Cosi hebt. Als je snel wilt instappen, sta je elkaar inderdaad in de weg. Met andere woorden; 'elk nadeel heb ze voordeel' :-)

Ook mijn Meriva is niet probleemloos gebleken helaas. Naast het gewone onderhoud is de M32-versnellingsbak vorig jaar gereviseerd en de motor vervangen van de elektrische kofferbaksluiting. Bij elkaar een kleine 900 euro onvoorziene kosten....
Anonieme bezoeker
19-01-2017 11:02
Wouter82
Skeep ©
was deze Crossland X 100% zeker de opvolger geworden.

En waarom dan niet de Mokka?

De Mokka mist ruimte in de kofferbak. Ik heb een kleine meid en we nemen regelmatig een kinderbedje en andere zaken mee. Als opa en oma ook nog meerijden dan kan de leuning niet plat. De Crossland X heeft zelfs nog meer liters in de kofferbak dan de Meriva thumbs up

Overigens, gisteren was ik erg enthousiast bij het zien van de foto's op mijn telefoon. Nu op de laptop in groter formaat zie ik ook wel wat minpuntjes. Toch zou het voor mij als Opel-adept wel de meest logische keuze zijn als opvolger voor de Meriva.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2017 11:09 door Skeep ©.
20-01-2017 20:33

Ik ben positief verrast, vind het een fris ontwerp!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 20:34 door Pesko.
Als je zo naar het gamma van Opel kijkt is er eigenlijk maar weinig 'echt' Opel. De Karl is een (Koreaanse) Chevrolet, de Corsa, Adam en Combo een Fiat, de Crossland een Peugeot, de Movano en Vivaro een Renault. Dan houd je dus de Astra, Zafira (straks ook een Peugeot), Mokka (?) en Insignia over. Best wel vreemd voor een wereldconcern als GM.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 21:17 door Lancia Lover.
21-01-2017 09:54
Skeep ©
De Mokka mist ruimte in de kofferbak. ... De Crossland X heeft zelfs nog meer liters in de kofferbak dan de Meriva

Ah, ik had niet verwacht/gedacht dat de Crossland een grotere kofferbak zou hebben.
21-01-2017 09:56
Lancia Lover
Als je zo naar het gamma van Opel kijkt is er eigenlijk maar weinig 'echt' Opel. De Karl is een (Koreaanse) Chevrolet, de Corsa, Adam en Combo een Fiat, de Crossland een Peugeot, de Movano en Vivaro een Renault. Dan houd je dus de Astra, Zafira (straks ook een Peugeot), Mokka (?) en Insignia over. Best wel vreemd voor een wereldconcern als GM.

Wat is er Fiat aan de Adam? confused smiley Ook de Corsa is geen Fiat, is ligt alleen een Fiat-diesel in. Ook de Ampera-E is een eigen product (althans, een GM-product en geen specifieke Opel).
21-01-2017 15:09
Wouter82
Lancia Lover

Wat is er Fiat aan de Adam? confused smiley Ook de Corsa is geen Fiat, is ligt alleen een Fiat-diesel in. Ook de Ampera-E is een eigen product (althans, een GM-product en geen specifieke Opel).
Adam en Corsa delen het platform nog steeds met de Fiat Punto
21-01-2017 20:04
Lancia Lover

Wat is daar vreemd aan? Het delen van platforms hoeft niet meteen te betekenen dat een specifieke auto niet meer van een specifiek merk is. De Corsa en Adam zijn gewoon door Opel zelf ontwikkelde auto's die toevallig op een door Fiat en Opel samen (want laten we dat niet vergeten) ontwikkeld platform staan.
Het delen van technologie of het SAMEN ontwikkelen van auto's is gewoon van deze tijd. Motoren van BMW komen terug in PSA-modellen. Toyota en BMW werken ook samen, net als Toyota en PSA. Een Ford Ka was een vermomde Fiat 500. Mercedes deelt techniek met Renault en Nissans en Dacia's zijn in feite ook gewoon Renaults. Je kunt je ook afvragen in hoeverre een Skoda een Skoda is of een Seat een Seat. Voorheen waren Seats en Lada's ook omgebouwde Fiats.

Opel heeft gewoon de pech dat ze er alleen voor staan in Europa. Er zijn hier geen andere GM-merken en de Europese markt vraagt nu eenmaal om speciaal voor Europa ontwikkelde auto's. Dan kom je automatisch uit bij andere merken in Europa. Je moet ook niet vergeten dat Europa de enige afzetmarkt is voor Opel en de ontwikkelingskosten ook niet te hoog kunnen zijn. Daarnaast maken Opel/Chevrolet/Buick deel uit van hetzelfde concern net als Fiat/Alfa/Jeep of VW/Skoda/Seat, het is dus logisch dat ze techniek met elkaar delen of elkaars auto's gebruiken. In het voordeel van Opel spreekt dat de overige twee merken niet in Europa verkrijgbaar zijn in tegenstelling tot andere concerns. De Karl is misschien bijna identiek aan de Chevrolet Spark, maar die wordt hier niet geleverd en dus is er ook geen sprake van kannibalisme, zoals dat wel het geval is bij Aygo/C1/108 en Up/Citigo/Mii.

Als IK zo naar het gamma van Opel kijk zie ik dat ze, zeker aan het eind van dit jaar, een ijzersterk aanbod hebben. Van hippe stadskarretjes tot wat behoudend vormgegeven gezinsauto's. Ze hebben geen enkele kopieën (bestelauto's buiten beschouwing gelaten) van andere merken in de showrooms staan en het zal de koper een worst wezen of de techniek van een ander merk komt.

Ze staan er in ieder geval een stuk beter voor dan het door jou geliefde FCA, en dit bedoel ik niet lullig.

Over de Crossland X. Behalve de naam vind ik het een geslaagde auto. Niet bijster spannend maar daar zal de doelgroep ook niet op wachten. Als je wat meer spanning wilt dan koop je maar een Mokka. Het label "SUV" of "cross-over" is gewoon pure marketingpraat zoals elk merk dat gebruikt. Dit is gewoon een praktische MPV met de styling van een SUV. Renault doet hetzelfde met de nieuwe Scenic. Als je een cross-over wilt dan koop je maar een Mokka of Kadjar.

Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2017 20:04 door LM..
21-01-2017 23:58
LM.
Lancia Lover

Wat is daar vreemd aan? Het delen van platforms hoeft niet meteen te betekenen dat een specifieke auto niet meer van een specifiek merk is. De Corsa en Adam zijn gewoon door Opel zelf ontwikkelde auto's die toevallig op een door Fiat en Opel samen (want laten we dat niet vergeten) ontwikkeld platform staan.
Het delen van technologie of het SAMEN ontwikkelen van auto's is gewoon van deze tijd. Motoren van BMW komen terug in PSA-modellen. Toyota en BMW werken ook samen, net als Toyota en PSA. Een Ford Ka was een vermomde Fiat 500. Mercedes deelt techniek met Renault en Nissans en Dacia's zijn in feite ook gewoon Renaults. Je kunt je ook afvragen in hoeverre een Skoda een Skoda is of een Seat een Seat. Voorheen waren Seats en Lada's ook omgebouwde Fiats.

Opel heeft gewoon de pech dat ze er alleen voor staan in Europa. Er zijn hier geen andere GM-merken en de Europese markt vraagt nu eenmaal om speciaal voor Europa ontwikkelde auto's. Dan kom je automatisch uit bij andere merken in Europa. Je moet ook niet vergeten dat Europa de enige afzetmarkt is voor Opel en de ontwikkelingskosten ook niet te hoog kunnen zijn. Daarnaast maken Opel/Chevrolet/Buick deel uit van hetzelfde concern net als Fiat/Alfa/Jeep of VW/Skoda/Seat, het is dus logisch dat ze techniek met elkaar delen of elkaars auto's gebruiken. In het voordeel van Opel spreekt dat de overige twee merken niet in Europa verkrijgbaar zijn in tegenstelling tot andere concerns. De Karl is misschien bijna identiek aan de Chevrolet Spark, maar die wordt hier niet geleverd en dus is er ook geen sprake van kannibalisme, zoals dat wel het geval is bij Aygo/C1/108 en Up/Citigo/Mii.

Als IK zo naar het gamma van Opel kijk zie ik dat ze, zeker aan het eind van dit jaar, een ijzersterk aanbod hebben. Van hippe stadskarretjes tot wat behoudend vormgegeven gezinsauto's. Ze hebben geen enkele kopieën (bestelauto's buiten beschouwing gelaten) van andere merken in de showrooms staan en het zal de koper een worst wezen of de techniek van een ander merk komt.

Ze staan er in ieder geval een stuk beter voor dan het door jou geliefde FCA, en dit bedoel ik niet lullig.

Over de Crossland X. Behalve de naam vind ik het een geslaagde auto. Niet bijster spannend maar daar zal de doelgroep ook niet op wachten. Als je wat meer spanning wilt dan koop je maar een Mokka. Het label "SUV" of "cross-over" is gewoon pure marketingpraat zoals elk merk dat gebruikt. Dit is gewoon een praktische MPV met de styling van een SUV. Renault doet hetzelfde met de nieuwe Scenic. Als je een cross-over wilt dan koop je maar een Mokka of Kadjar.

Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen.
Toch heeft Lancia Lover wel een punt. GM Opel heeft altijd eigen auto's mogen maken en ik heb ook het idee dat Chevrolet (en in mindere mate Buick) duidelijk het echte GM brand is. Opel heeft weinig eigens meer: de indentiteit bestaat uit lenen bij Chevrolet of Buick of samenwerken. En samenwerken betekent in dit geval bijna altijd betalen voor het mogen gebruiken. Dat geldt voor deze Crossland en straks de Grandland (beide PSA producten), maar ook al eerder met de Corsa en Adam. Hoewel er verkondigd wordt dat ze samen ontwikkeld zijn is het een publiek geheim dat dit echt een Fiat platform is. De Corsa is wel qua auto helemaal zelf op dit platform ontwikkeld en geproduceerd. Tot slot zien we bij GM Opel echt 'Badge engineering' bij de bedrijfswagens.

Maar is dit slecht? Als ik kijk naar het resultaat, dan zeg ik: nee, GM Opel is heel goed bezig om een herkenbare modellijn neer te zetten van kwalitatief hoog niveau. Het zijn stuk voor stuk auto's met een duidelijke meerwaarde of je nu de Koreaanse Karl of Mokka is, de Amerikaanse Astra of Insignia is of deze Franse Crossland en straks (waarschijnlijk) Grandland.
Ik was nooit zo'n Opel-fan maar het design en het rijden van de recente modellen (Karl, Astra) hebben mij positief verrast.
Nu alleen nog even wachten op de nieuwe Corsa!
22-01-2017 11:20
Ami
Toch heeft Lancia Lover wel een punt. GM Opel heeft altijd eigen auto's mogen maken en ik heb ook het idee dat Chevrolet (en in mindere mate Buick) duidelijk het echte GM brand is. Opel heeft weinig eigens meer: de indentiteit bestaat uit lenen bij Chevrolet of Buick of samenwerken. En samenwerken betekent in dit geval bijna altijd betalen voor het mogen gebruiken. Dat geldt voor deze Crossland en straks de Grandland (beide PSA producten), maar ook al eerder met de Corsa en Adam. Hoewel er verkondigd wordt dat ze samen ontwikkeld zijn is het een publiek geheim dat dit echt een Fiat platform is. De Corsa is wel qua auto helemaal zelf op dit platform ontwikkeld en geproduceerd. Tot slot zien we bij GM Opel echt 'Badge engineering' bij de bedrijfswagens.

Maar is dit slecht? Als ik kijk naar het resultaat, dan zeg ik: nee, GM Opel is heel goed bezig om een herkenbare modellijn neer te zetten van kwalitatief hoog niveau. Het zijn stuk voor stuk auto's met een duidelijke meerwaarde of je nu de Koreaanse Karl of Mokka is, de Amerikaanse Astra of Insignia is of deze Franse Crossland en straks (waarschijnlijk) Grandland.
Ik was nooit zo'n Opel-fan maar het design en het rijden van de recente modellen (Karl, Astra) hebben mij positief verrast.
Nu alleen nog even wachten op de nieuwe Corsa!

De Astra is absoluut geen Amerikaans product, de Insignia trouwens ook niet. Die zijn beide 100% in Russelsheim ontwikkeld. Daarnaast moet ik zeggen dat Buicks eerder rebadgete Opels zijn (die het trouwens uitstekend doen in China en de VS) en niet vice versa en dat het rebadgen van bedrijfswagens de normaalste zaak is, zelfs Mercedes en Toyota doen dat. Als Opel een wereldwijde speler zou zijn (en dat zou ik ze van harte gunnen) dan hadden ze het geld gehad om hun auto's volledig zelf te ontwikkelen (alhoewel er dan nog platforms gedeeld zullen worden).

Ik word er een beetje moe van dat er altijd maar wordt beweerd dat Opels Amerikaans of Koreaans zijn. Opel maakt nu eenmaal deel uit van een autoconcern waarvan het hoofdkantoor in Amerika zit. Ik hoor niemand zeggen dat Ford Amerikaans is terwijl dat nu juist wel zo is.
Denken jullie echt dat Opel maar overal maar mee akkoord gaat en zich niet bemoeit met de ontwikkeling van auto's die in samenwerking met andere merken worden ontwikkeld? Natuurlijk niet, daarvoor heeft Opel een te goede reputatie in Europa en valt er teveel te verliezen. Ze drukken overal hun eigen stempel op, of de auto's nou in Amerika, Korea of Frankrijk worden gebouwd.

Het zal wel nooit goed zijn. Als de deal met BMW door was gegaan al die jaren geleden zou men waarschijnlijk zeggen dat alle Opels BMW's zijn. En zoals ik al zei, het zal de koper geen worst uitmaken waar de auto vandaan komt.
22-01-2017 19:52
LM
Denken jullie echt dat Opel maar overal maar mee akkoord gaat en zich niet bemoeit met de ontwikkeling van auto's die in samenwerking met andere merken worden ontwikkeld?
Ja.
23-01-2017 13:33
Ami
LM
Denken jullie echt dat Opel maar overal maar mee akkoord gaat en zich niet bemoeit met de ontwikkeling van auto's die in samenwerking met andere merken worden ontwikkeld?
Ja.

Nou dan vind ik je behoorlijk naïef.
23-01-2017 15:13
Wat denk je van Volkswagen, Porsche, Audi, Seat, Skoda. Die doen niet anders. Heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Naïef gedoe hier.
@Ami, wat denkt u van uw Audi???

Ed
23-01-2017 15:20
Misschien handig om te weten dat het platform waarop de Crossland X staat volgens mij een Opel ontwikkeling is. Peugeot en Citroen gebruiken dit voor de nieuwe generatie 2008 en C3. Zie het stukje wat op internet staat hieronder :

Voor de ontwikkeling van de vijfpersoons Crossland X zocht Opel de samenwerking op met PSA Groupe. Op het platform van de Crossland X brengt Peugeot de volgende generatie 2008 en Citroën de volgende generatie C3 Picasso uit.

Ed
23-01-2017 15:52
Opel is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het platform van de Chevrolet Cruze, dus de Cruze is eerder een Duitse ontwikkeling dan dat de Astra Amerikaans is. Ook de Insignia en Buick Regal zijn gewoon in Rüsselsheim ontwikkeld, net als de drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren. Stellen dat de Opel Corsa en Adam Fiat-producten zijn en de Crossland en Grandland PSA-producten is natuurlijk een onjuiste simplificatie van de werkelijkheid. Je kunt slechts stellen dat het platform van de Corsa grotendeels door Fiat ontwikkeld is. Ik denk niet dat Opel Fiat royalties hoeft te betalen. Sinds GM's en Fiats wegen van elkaar gescheiden zijn, is er nogal wat veranderd. De 1.9 MultiJet werd door Opel gebruikt en opgeboord naar een 2,0-liter, Fiat deed hetzelfde. De 1,3-liter dieselmotor is oorspronkelijk een Fiat-ontwerp, maar zijn sindsdien onafhankelijk van elkaar en naar eigen inzicht geüpdatet. De Adam staat op een ingekort Corsa-platform, daar heeft het de hulp van Fiat niet meer voor nodig gehad.

De deal met PSA is natuurlijk een beetje vreemd. De Crossland is niet zomaar een PSA-product: de auto heeft een PSA-platform, maar krijgt waarschijnlijk de beschikking over Opel-motoren. Zustermodel Citroën C3 Picasso krijgt PSA-motoren, maar beide modellen lopen straks naast de Mokka en Corsa van de band in de Opel-fabriek in het Spaanse Zaragoza. Je kunt je afvragen wat GM en PSA bij deze deal te winnen hadden: beide merken beschikken over geschikte platforms, geschikte motoren en hebben genoeg productiecapaciteit vrij voor de productie van deze auto's. Een Grandland op basis van de Astra had net zo goed gekund. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang deze samenwerking nog gaat duren. Voor de consument is dit echter allemaal niet van belang.

General Motors is als autoconcern tamelijk uniek omdat het niet genoemd is naar een hoofdmerk en ook helemaal geen hoofdmerk heeft. Je kunt slechts constateren dat wereldwijd Chevrolet het grootste automerk van GM is. Opel en Buick zouden samen prima in een aparte unit kunnen worden ondergebracht zoals Cadillac sinds kort ook in een apart bedrijfsonderdeel is ondergebracht. Opel (jaarverkoop: ongeveer 1,1 miljoen) is ook grotendeels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van modellen die elders als Buick (jaarverkoop: 1,4 miljoen) worden verkocht.

Australiërs hebben meer reden tot klagen: als de Commodore uit productie is, is er niets Australisch meer aan Holden, behalve de naam zelf. Het merk krijgt een heel warrige line-up, met de Spark (Chevrolet Spark), Barina (Chevrolet Aveo/Sonic), Astra (Opel Astra als hatchback en Chevrolet Cruze als sedan!), Commodore (Opel Insignia), Equinox, Acadia (GMC Acadia), Colorado/Trailblazer (samen met Isuzu ontwikkeld) etc.

Overigens is het wel vreemd dat GM geen eigen serie bestelwagens heeft, het moet de Opel Combo van Fiat betrekken, in de VS is gekozen voor de Nissan NV200 en GM heeft niets om Fords Transit mee te beconcurreren op de Amerikaanse markt, de Chevrolet Express/GMC Savana zijn inmiddels volkomen achterhaald en de verkopen staan onder druk. Met een zelf ontwikkelde opvolger voor de Opel Movano zou GM eindelijk een weerwoord hebben op de Transit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2017 15:58 door D-C.
Het gaat mij er meer om dat Opel gewoon een allegaartje aan het worden is. Dat zou, gezien ze onderdeel zijn van een wereldconcern, helemaal niet hoeven. Sterker nog, heel wat Opel-producten zijn door de jaren heen de wereld ingestuurd als Chevrolet (met name Zuid-Amerika), Holden, Saturn, Cadillac (!), en tegenwoordig Buick. De laatste 15 jaar lijkt juist het tegenovergestelde te gebeuren, en dat vind ik, hoewel je het als koper misschien niet merkt, best jammer.
24-01-2017 10:15
Lancia Lover
Het gaat mij er meer om dat Opel gewoon een allegaartje aan het worden is. Dat zou, gezien ze onderdeel zijn van een wereldconcern, helemaal niet hoeven. Sterker nog, heel wat Opel-producten zijn door de jaren heen de wereld ingestuurd als Chevrolet (met name Zuid-Amerika), Holden, Saturn, Cadillac (!), en tegenwoordig Buick. De laatste 15 jaar lijkt juist het tegenovergestelde te gebeuren, en dat vind ik, hoewel je het als koper misschien niet merkt, best jammer.

Allegaartje geworden??? De pijlers Corsa, Astra en Insignia zijn altijd gemaakt door Opel zelf.

Adam - Eigen ontwikkeling
Karl - Wordt dan wel in Korea gemaakt maar was/is Opel gewoon bij betrokken
Crossland - Hoofdzakelijk door Opel ontwikkeld.

Wat is hier een allegaartje aan?
Lancia gebruikt ook gewoon Fiat onderdelen hoor.

Ed
Okee. Ik ga het opnieuw proberen:

Opel maakt deel uit van een wereldwijd opererend concern = GM. In de Adam/Corsa/Combo zit echter Fiat-techniek, de Vivaro/Movano Renault-techniek, en de nieuwe Crossland/Grandland (?) Peugeot-techniek. Dus in plaats van dat Opel, zoals voorheen, veel ontwikkelde voor GM, moet het merk nu leentjebuur gaan spelen bij de concurrentie. Dus ja, dat noem ik een allegaartje.

Maar als dit de enige manier is voor Opel om te kunnen overleven (wat ik overigens ook betwijfel), dan zij het zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2017 11:56 door Lancia Lover.
24-01-2017 12:33
Lancia Lover

Opel maakt deel uit van een wereldwijd opererend concern = GM. In de Adam/Corsa/Combo zit echter Fiat-techniek, de Vivaro/Movano Renault-techniek, en de nieuwe Crossland/Grandland (?) Peugeot-techniek. Dus in plaats van dat Opel, zoals voorheen, veel ontwikkelde voor GM, moet het merk nu leentjebuur gaan spelen bij de concurrentie. Dus ja, dat noem ik een allegaartje.

Maar als dit de enige manier is voor Opel om te kunnen overleven (wat ik overigens ook betwijfel), dan zij het zo.

Je zit toch wel onzin uit te kramen hoor.
De huidige Corsa E is een Opel ontwikkeling, de Corsa D was gebaseerd op het Fiat platform.
Wat zit er van Fiat in de Adam????
Combo heb je gelijk

Dat leentjebuur doet elk merk, niemand uitgezonder. Sterker nog, Fiat wat jij aanhaalt, heeft weer gesmeekt bij GM om samen werking, ja letterlijk gesmeekt. GM heeft weer geweigerd. Er gaan nu zelfs geruchten dat FIAT nu echt in de problemen komt.
Dus hou eens op met die onzin dat Opel het niet overleeft en dat ze moeten lenen dat doet ELK merk.

Ed
24-01-2017 19:35
Lancia Lover

Met de busjes kan ik je standpunt begrijpen, dat zijn gewoon renaults die ge-rebatched zijn. Voor de rest heb je het feitelijk onjuist.

Het onderstel van de Punto/Corsa zijn gezamelijk met fiat en GM ontworpen (in Trollhattan, in Zweden). Dus geen platform van fiat wat door opel is gebruikt.

Daarnaast heeft opel de 1.3 CDTI in de corsa mogen gebruiken van Fiat om als tegenprestatie fiat en alfa enkele grotere benzinemotoren van opel/GM mocht gebruiken. (1.8, 2.2 en 3.2 V6 onder andere) Ook heeft fiat voor de croma het onderstel van de vectra mogen gebruiken, maar dat fiat dan ook een allergaartje?. (grappig detail is dat bijvoorbeeld de ford Ka een fiat onderstel gebruik 500 en ook de 1.3 CDTI van fiat, de V50 heeft peugeot/citroen diesels en volvo benzines, etc. is ford dan ook een allergaartje?)

Ook is deze crossland X een samenwerking met peugeot. Echt geen leentjebuur of allergaartje om maar in jou termen te blijven.

Overigens, kijk voor de grap eens naar een A klasse die renault diesels heeft, Mini heeft ook veelvuldig Peugeot benzine en diesel motoren gebruikt. Ga zo maar door. Dit gebeurt overigens al decennia lang door alle automerken. Dus in jou ogen zijn alle automerken een allergaartje winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2017 19:44 door AsconaGT.
24-01-2017 19:48
Ik ben het met Lancia Lover eens dat het een allegaartje is bij Opel.

Maar... dat is het bij Fiat nu toch ook! De 124 Spider komt van Mazda (ja, "samen" ontwikkeld en met eigen design en Italiaanse motor, maar het blijft een Mazda), de Talento komt van Renault, de Fullback komt van Mitsubishi. Ik noem de Ducato niet, want die deelt weliswaar allesbehalve de badge met de PSA-versies, maar is wel een Fiat-ontwikkeling. Vroeger gebruikte Fiat ook automatische transmissies van GM (in de achterwielaangedreven modellen) en van VAG (in voorwielaangedreven modellen).

VW/Audi/Skoda/Seat noemen in deze discussie heeft geen zin, die merken zijn concerngenoten.
24-01-2017 21:32
Edwin_P
De huidige Corsa E is een Opel ontwikkeling, de Corsa D was gebaseerd op het Fiat platform.

En de Corsa E gebruikt nog steeds datzelfde, inmiddels 11 jaar oude platform: "the underlying chassis and body structure (especially the glasshouse) is carried over from Corsa D" Bron: Wikipedia

Is overigens ook overduidelijk zichtbaar aan de basisvormen van de Corsa "E", ondanks dat de plaatdelen allemaal net ietsje aangepast zijn. Dit was een tijdelijke oplossing omdat het wel tijd was voor een nieuw model Corsa, maar GM op dat moment door een faillisement ging en er geen geld was voor de ontwikkeling van een compleet nieuw model. Vandaar ook dat de E maar een heel korte life cycle heeft van slechts 4 jaar. In 2017/18 komt er al een écht volledig nieuwe Corsa. Bij Fiat was en is het geldgebrek nog ernstiger en die hebben niet eens de moeite genomen te doen alsóf ze de Punto vernieuwd zouden hebben, behalve 2x van naam wijzigen (Grande Punto -> Punto Evo -> Punto) en er is nog steeds geen opvolger aan de horizon....

Volkswagen gebruikte eenzelfde trucje met de Golf 5,5 6, al had dat niet te maken met geldgebrek, [sarcasm mode] eerder dat Volkswagen kopers/leasers toch alles wat VW en Pon ze wijsmaken voor zoete koek slikken, als er maar een VW logo op zit [/sarcasm mode]
24-01-2017 21:47
Bart81
Bij Fiat was en is het geldgebrek nog ernstiger (...) de Punto (...) en er is nog steeds geen opvolger aan de horizon.

Dat klopt nou net weer niet. Er rijdt wel iets rond wat het zou kunnen worden.
cirKel
Ik ben het met Lancia Lover eens dat het een allegaartje is bij Opel.
Maar... dat is het bij Fiat nu toch ook!

Eens. Fiat gebruikt ook veel technieken/modellen van concurrenten. Maar daar gebeurt ook het omgekeerde.

cirKel
Vroeger gebruikte Fiat ook automatische transmissies van GM (in de achterwielaangedreven modellen) en van VAG (in voorwielaangedreven modellen).
Dat van GM wist ik (o.a. de 130), maar automaten van VAG is voor mij nieuw. Om welke modellen gaat dit dan?

Edwin_P
Dus hou eens op met die onzin dat Opel het niet overleeft en dat ze moeten lenen dat doet ELK merk.
Samenwerken of leunen op andermans techniek vind ik toch wat anders. Wat (Europese) voorbeelden: Ford, inmiddels alle Europese modellen zijn weer een eigen ontwikkeling. Toyota: alleen de Aygo en en ProAce zijn geen eigen ontwikkelingen. Hyundai/Kia: alles in eigen huis ontwikkeld. Renault: alleen Twingo is een co-productie (de rest valt binnen Renault-Nissan alliantie) etc., etc.. VW kunnen we hier inderdaad buiten beschouwing laten. Dus ik verkondig hier echt geen onzin.

AsconaGT
Het onderstel van de Punto/Corsa zijn gezamelijk met fiat en GM ontworpen (in Trollhattan, in Zweden).
Op wikipedia valt te lezen dat het onderstel in Italië is ontwikkeld. Lijkt mij ook logisch gezien Fiat's expertise op het gebied van kleine(re) auto's.

AsconaGT
Ook is deze crossland X een samenwerking met Peugeot. Echt geen leentjebuur of allergaartje om maar in jou termen te blijven.
Tuurlijk. De Crossland staat gewoon op een PSA platform (zie bijv. tankdop links, vier wielbouten, er zit zelfs een 308 I achtige handremhendel in). Ditzelfde zal ook voor de Grandland gelden (PSA's EMP2-platform).

Ik wil alleen maar aangeven dat ik het gewoon opvallend vind dat Opel, als onderdeel zijnde van een wereldwijd opererend concern, zoveel met andere merken moet 'samenwerken'. That's all.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2017 11:54 door Lancia Lover.
27-01-2017 22:57

Op wikipedia valt te lezen dat het onderstel in Italië is ontwikkeld. Lijkt mij ook logisch gezien Fiat's expertise op het gebied van kleine(re) auto's.

Wikipedia.... Ik was in die tijd werkzaam bij GM/Opel , en kan je verzekeren dat GM en Fiat gezamelijk aan het onderstel hebben gewerkt. Het team dat samen dit onderstel hebben ontwikkelt was gestationeerd in Zweden. Ook waren er zowel mensen van Fiat als GM betrokken bij de ontwikkeling van het platform.
Dus geen fiat onderstel wat door opel is gebruikt, maar samen ontwikkeld. Logisch ook, zoals je zelf aan geeft kunnen veel merken het wereld wijd verkopen of onder meerdere merken verdelen waardoor er grote aantallen gehaald werden. Opel kon dat niet en fiat ook lastig, dus hebben ze besloten samen het aan te pakken.

Opel mocht ook de 1.3 CDTI gebruiken die regelrecht van fiat afkomstig is. Fiat kreeg vervolgens het onderstel van de vectra van de Croma en enkele GM beninemotoren ter beschikking. Samenwerking dus smiling smiley

Ik wil alleen maar aangeven dat ik het gewoon opvallend vind dat Opel, als onderdeel zijnde van een wereldwijd opererend concern, zoveel met andere merken moet 'samenwerken'. That's all.

klopt, doordat GM in de VS weinig/geen kleinere auto's worden verkocht staat opel er in Europa alleen voor. Ook omdat de meeste europeanen niet staan te wachten op gerebatchde amerikaanse auto's. Logisch dat ze gaan samenwerken met andere (europeze) fabrikanten om de kosten te drukken.

De crossland X zal ook in de fabriek van GM in Spanje worden gemaakt. De Grandland X gaat wel in de PSA fabrieken geproduceerd worden meende ik, ik vermoed dat die meer een licht gewijzigde 5008 gaat worden. Ik zit momenteel niet meer zo dicht op het vuur, dus moet het nu vaak uit de media lezen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2017 23:06 door AsconaGT.
28-01-2017 09:08
Lancia Lover
Renault: alleen Twingo is een co-productie (de rest valt binnen Renault-Nissan alliantie) etc., etc.. VW kunnen we hier inderdaad buiten beschouwing laten. Dus ik verkondig hier echt geen onzin.

Renault Kadjar is een Nissan Qashqai, de Koleos is een Nissan X-trail. Alleen omdat Nissan en Renault in één concern zitten is het wel 'oké'? Wat Opel doet is modellen ontwikkelen samen met andere fabrikanten, niet een model pakken en daar hun badge op zetten.

Lancia Lover

Wereldwijd ja, maar Opel staat er in Europa alleen voor.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2017 09:10 door Joël D..
29-01-2017 12:41
@ Lancia Lover,

Er zijn nu meerdere mensen geweest die je reacties onderuit hebben gehaald. Je begint een beetje krampachtig te reageren dus het lijkt me beter om deze discussie te beëindigen aangezien je het duidelijk niet met de rest eens bent. Prima, jouw keuze.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.