Officieel: Hyundai i30 | prijzen v.a € 20.495 | Wagon pag. 2

Gepost door Anonieme bezoeker 
Jamiro
Verder zal de Ioniq deze auto - net als de reguliere I30 varianten - weer kannibaliseren.
De Ioniq is idd een hele aantrekkelijke auto. Zeker als je toch al voor een automaat wil gaan. Zo rijk uitgerust met automaat doet geen merk na qua prijs. En ook nog een mooie liftback vorm.

Ik zie ze eigenlijk veel te weinig rijden als je kijkt naar wat voor waar je krijgt voor je geld.

Maar deze i30 liftback vind ik er nog een beetje mooier uitzien dan de Ioniq. Helaas gaf geld bij mij ook de doorslag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2018 19:34 door Jer81.
Jamiro
Verder zal de Ioniq deze auto - net als de reguliere I30 varianten - weer kannibaliseren.
Wat een onzin, mensen die voor een I30 gaan kom zelden uit bij een Ioniq het zijn 2 totaal verschillende auto's.
Hele mooie auto die nieuwe I30 Fastback een model wat helaas verdwenen is vind het altijd mooier dan een gewone hatchback waar de kont vanaf gehakt is. Maar de prijs zijn niet mis, de top uitvoering kost volgens het blad 38k euro, wat wel heel duur is voor een niet bijzondere uitvoering wel heel luxe maar met maar 140pk, bij de concurrentie heb je dan een Golf GTi of een Focus ST bijvoorbeeld of in eigen huis een i30N voor iets meer.
De Hyundai Garage hier in Assen zit langs de weg waar ik vaak langs rij, ik zit iedere keer te kijken of de Fastback er al staat. Helaas nog niet.. Vandaag werd ik wel op mijn wenken bediend, niet met de Fastback maar met een i30 N.

Boh wat een tof ding zeg!

Kijk ook de N op de remmen!

Zie ook het aerodynamische stripje op de bumper.

Hopelijk is de volgende auto daar, de Fastback!
i30 N Line

Alle foto's en info: [www.carscoops.com]

Prima sportief pakketje. Knapt de wat saaie auto wel van op
Leuk pakketje alleen vind ik de chromen deurgrepen wel misplaatst. Die horen bij zo'n sportievere versie gewoon in carrosseriekleur. Verder ook zo goed als geen chroom op de auto dus snap het niet helemaal.
Al het chroom aan de buitenkant hadden ze zwart moeten maken, lekkere sportstoeltjes thumbs up
Komt misschien ook door de kleur en het design van de velgen, maar deze aanpassingen had de i30 net nodig.
Ziet er goed uit inderdaad en zal ongetwijfeld erg goed rijden met dank aan die BMW M-ingenieur. Ik vind de i30 toch een stuk geslaagder dan de nieuwe Kia Ceed, de i30 is tenminste in verhouding, bij de Kia is de zijkant te vlak of zo.
Voorlopig wordt de N-line nog niet geleverd en het valt mij op dat voor de 5 deurs en de wagon geen opties meer te kiezen zijn.
Waarschijnlijk is dit i.v.m. de WLPT certificering en wil men eerst de voorraad auto's verkocht hebben.
Rogierdegroot
Voorlopig wordt de N-line nog niet geleverd en het valt mij op dat voor de 5 deurs en de wagon geen opties meer te kiezen zijn.
Waarschijnlijk is dit i.v.m. de WLPT certificering en wil men eerst de voorraad auto's verkocht hebben.

Kan aan mij liggen maar volgens mij zijn er bij o.a. Hyundai nooit opties te kiezen.
Total Loss
Rogierdegroot

Kan aan mij liggen maar volgens mij zijn er bij o.a. Hyundai nooit opties te kiezen.

Dat verscheelt per model. Bij de I30 kon je voor de Premium versie lederen bekleding kiezen.
Deze optie is nu (voorlopig) niet meer mogelijk, terwijl voor de fastback deze opties wel mogelijk zijn.
Om die reden denk ik dat men een voorraad I30 heeft geproduceerd en deze eerst wil verkopen, voordat de WLPT aanpassingen doorgevoerd worden.

Hyundai Motor has refined its i30 model range with the introduction of Euro 6d Temp compliant engines and a design update.

The powertrain update makes the Hyundai i30 five-door, i30 Wagon, i30 Fastback and i30 N compliant with the latest emission standards. The newly-developed Smartstream 1.6-litre four-cylinder diesel engine reduces CO2 emissions and improves fuel efficiency, and comes with three different power outputs:
96 PS (70kW) available with a 6-speed manual transmission (6MT) (Fuel consumption combined in NEDC conversion: 3.9 – 3.8l/100km; CO2 emissions combined in NEDC conversion: 104 – 99g/km)
116 PS (85kW) available with 6MT (Fuel consumption combined in NEDC conversion: 4.3 – 3.8l/100km; CO2 emissions combined in NEDC conversion: 112 – 99g/km) or the 7-speed dual clutch transmission (7DCT) (Fuel consumption combined in NEDC conversion: 4.1 – 4.0l/100km; CO2 emissions combined in NEDC conversion: 107 – 105g/km)
136 PS (100kW) with 6MT (Fuel consumption combined in NEDC conversion: 4.4 – 4.1l/100km; CO2 emissions combined in NEDC conversion: 116 - 108g/km) or 7DCT (Fuel consumption combined in NEDC conversion: 4.3 – 4.1l/100km; CO2 emissions combined in NEDC conversion: 113 – 107/km).

Along with the new Smartstream engine, the company equips the i30 five-door, i30 Wagon and i30 Fastback diesel variants with exhaust fluid after-treatment systems. The diesel exhaust fluid, a mix of urea and water, contributes to decreasing nitrogen oxide emissions. At the same time, all petrol engines of the i30 line-up have been equipped with a gasoline particulate filter.

Besides the technological update, Hyundai has refreshed the exterior design of its i30 five-door and Wagon with a new front bumper. The front of both cars now features the charismatic i30 Fastback bumper. Its sleek and elegant lines enhance the progressive and timeless look of the i30 five-door and Wagon, harmonising the design of the i30 range. Additionally, Hyundai has updated the exterior colour range of the i30 five-door and Wagon to include Stellar Blue and Olivine Grey.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2018 11:56 door Carfanatic.
Carfanatic

Additionally, Hyundai has updated the exterior colour range of the i30 five-door and Wagon to include Stellar Blue

Geniaal thumbs up big smile smiley

In juli vorig jaar maakte de wereld kennis met de eerste Hyundai waaraan het merk zijn N-label had gehangen: de i30 N. Al 3.000 exemplaren vlogen in Europa over de toonbank. Die hete hatchback krijgt tijdens de autosalon van Parijs gezelschap van deze i30 N Fastback, die we nu al digitaal kunnen bewonderen.

Met de i30 N wist Hyundai direct een naam te vestigen in hothatchland en nu dopen de Koreanen de i30 Liftback onder in de pittige N-saus. Net als de i30 N krijgt de i30 N Fastback de beschikking over een 2,0-liter T-GDI-viercilinder die 250 pk en 353 Nm naar de voorwielen stuurt. Daarmee sprint de auto in 6,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Wie opteert voor het Performance Package krijgt een 275 pk en eveneens 353 Nm sterke variant van die geblazen viercilinder afgeleverd. De i30 N Liftback schiet zichzelf daarmee in 6,1 seconden naar een tempo van 100 km/h.

Net als de i30 N is de i30 N Fastback onder andere te herkennen aan zijn forse 18- of zelfs 19-inch lichtmetaal, waarachter zich rode remklauwen schuilhouden, bredere wielkasten om ze een plek te geven en een forse spoiler achterop. De auto ligt 4 tot 8 millimeter dichter bij het wegdek, het bumperwerk is voorzien van forse koelopeningen en de auto krijgt een driehoekig derde remlicht.

Op het stuurwiel zijn twee opvallende knoppen geplaatst, waarvan de linker toegang geeft tot de rijmodi Normal, Sport en Eco. Met de rechterknop schakel je de auto in de overtreffende N-trap. Dan is er ook nog N Custom, waarbij je de diverse parameters naar eigen smaak instelt. Denk aan de gasrespons, het gedrag van het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel, het geluid dat uit de uitlaat komt en de afstemming van zowel de besturing als de dempers.

Op de beursvloer in de Franse hoofdstad ontmoeten we de i30 N Fastback voor de eerste keer, de prijzen volgen in een later stadium.

Bron: [www.autoweek.nl]
i30 Fastback N @ Paris Motor Show:

Meer foto's:
[www.largus.fr]
[www.carscoops.com]

Wouter82
Carfanatic

Additionally, Hyundai has updated the exterior colour range of the i30 five-door and Wagon to include Stellar Blue

Geniaal thumbs up big smile smiley

Ha! grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2018 11:36 door D-C.

Hyundai i30 ondergaat facelift
Lars Krijgsman | 26 februari 2020 om 00:11

Hyundai kiest er voor om de i30 in zijn derde levensjaar een facelift te geven. De i30 wordt niet alleen op uiterlijk vlak gewijzigd, ook de techniek maakt een moderniseringsslag mee.

De huidige i30 werd in 2016 aan de wereld voorgesteld en verscheen een jaar later op de Nederlandse markt. Op leeftijd kun je het model dan ook nog niet noemen. Toch beleeft de gefacelifte i30 in Genève zijn werelddebuut, maar niet voor het model online al zijn geheimen prijsgeeft.

De meest in het oog springende wijzigingen hebben aan de voorkant van de i30 plaats. De Koreaan krijgt een herziene, bredere grille met een andere invulling en aan weerszijden van het rooster monteert Hyundai gewijzigde koplampen. Die verlichtingsunits zijn optioneel met ledtechniek uit te rusten. De led-dagrijverlichting verhuist van de bumper naar de koplampen en krijgt op deze plek een opvallende V-vorm. Achterop de i30 Hatchback vinden we een nieuwe achterbumper en ook hier wordt de verlichting gewijzigd. Net als in de kijkers voor vinden we in de achterlichten de V-vormige invulling terug. Kleiner nieuws: Hyundai stelt nieuwe lichtmetalen wielen en drie kersverse lakkleuren beschikbaar: Dark Night, Silky Bronze en Sunset Red.

Ook in het interieur voert Hyundai wijzigingen door. Zo zijn de ventilatieroosters anders van vorm en wordt het 8-inch grote infotainmentscherm van de pre-faceliftversie vervangen door een groter 10,25-inch exemplaar. Achter het stuur monteert Hyundai een volledig nieuw 7-inch digitaal instrumentarium.

Motoren

Hyundai beperkt zich bij het moderniseren van de i30 niet slechts tot cosmetische aanpassingen. Zo gaat het motorenpalet aardig op de schop. Zo maakt de i30 kennis met een hagelnieuwe turboloze 1.5, een benzinemotor die 110 pk en 144 Nm levert en die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Liever een zeventraps automaat met dubbele koppeling? Opteer dan voor de reeds bekende geblazen 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm, al is deze 1.0 ook met een handgeschakelde zesbak te krijgen. De 1.5 T-GDI en 1.0 T-GDI zitten wat vermogen betreft opmerkelijk dicht bij elkaar in de buurt.

De 1.0 T-GDI heeft overigens nog een verrassing in petto. Deze machine is namelijk ook leverbaar met 48v mild-hybrid techniek. Net als bij de i20 het geval is, is deze mild-hybrid versie leverbaar met de nieuwe iMT-handbak (Intelligent Manual Transmission) van het merk, een versnellingsbak zich volledig ontkoppelt zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. De 1.0 T-GDI met mild-hybrid ondersteuning is ook met de bekende zeventraps automaat te krijgen. De krachtigste benzineversie is een nieuwe 150 pk en 253 Nm 1.5 T-GDI, een geblazen machine die de 1.4 T-GDI met 140 pk vervangt. Deze voorlopig krachtigste benzineversie is ook van mild-hybrid techniek voorzien en is leverbaar met de iMT-handbak en de automaat met zeven verzetten.

Net als voorheen kan er weer gedieseld worden met een 1.6 CRDi, een viercilinder die met 115 pk exact 5 pk sterker is dan zijn voorganger. Het blok is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak maar is ook met de zeventraps automaat leverbaar. Groter nieuws heeft betrekking op de komst van een 136 pk sterke versie van de 1.6 CRDi, een machine die in die vorm tevens is voorzien van mild-hybrid techniek en dus ook te bestellen is met de iMT-handbak (280 Nm) en met met automatische transmissie (320 Nm).

Veiligheidssystemen

Hyundai breidt de de inhoud van het SmartSense-pakket veiligheidssystemen uit met Lane Following Assist, Rear Collision-avoidance Assist, Leading Vehicle Departure Alert en Blind Spot Collision-Avoidance Assist. Lane Following Assist houdt de i30 in het midden van de rijstrook en Rear Collision-avoidance Assist trapt op de rem zodra er bij het achteruitrijden iets of iemand wordt waargenomen. Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt de bestuurder als de voorligger wegrijdt en er te lang niet wordt gereageerd en Blind Spot Collision-Avoidance Assist detecteert niet alleen auto's in de dodehoek, maar kan nu ook op de motor afremmen.

N-Line

Goed nieuws voor liefhebbers van het vooral sportief ogende lekkers dat Hyundai de N-Line uitvoering meegeeft: vanaf heden is ook de i30 Wagon in die uitvoering verkrijgbaar. De N-Line-smaken ogen een stukje wilder dan voorheen en krijgen onder meer een agressiever vormgegeven voorkant, voorzien van een aangepaste voorbumper met een grotere ondergrille. Ook aan de achterzijde onderscheiden de N-Line-uitvoeringen zich van de bravere versies door de aangepaste achterbumper met 'diffusor'.

Uitgebreide technische specificaties volgen - samen met de vanafprijzen en informatie over een Nederlandse marktintroductie - op een later moment.

Zo'n N Line ziet er serieus goed uit. De achterkant van de i30 Wagon vind ik misschien wel de mooiste van alle stationcars uit het C-segment, maar van opzij oogt de auto te saai en zelfs nogal klein en zo'n pakket helpt een hoop. De grille van de normale uitvoeringen is misschien een beetje smaakgevoelig, maar het geeft wel wat kleur aan wat misschien een iets te bleke auto was. Verder is het mijns inziens de meest ondergewaardeerde auto uit zijn klasse in Nederland en daar zal de facelift vast niet heel veel aan kunnen veranderen. Ik had verwacht dat Hyundai de facelift zou combineren met de komst van plug-in hybride-uitvoeringen, maar dat blijkt (vooralsnog) niet het geval. De 1.5 T-GDI lijkt me nieuw voor Hyundai (en Kia).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2020 12:06 door Rutger DC.

Zo zijn de ventilatieroosters anders van vorm

Pre-facelift: [www.netcarshow.com] ik zie geen verschil

Ik moet zeggen dat ik de i30 N Line sowieso wel een geslaagde auto vond. Best een kloeke auto met mooie verhoudingen. Ik vind de facelift niet perse mooier of minder mooi. Bij de niet N Line zal dat wellicht wel het geval zijn
Ben zelf wel een van van de 5-deurs liftback, zeker als N-line.

Vind de verkopen van de i30 wel tegenvallen. voor 2019 651 exemplaren, Kia Ceed zat op 2759 stuks.
Carfanatic
Vind de verkopen van de i30 wel tegenvallen. voor 2019 651 exemplaren, Kia Ceed zat op 2759 stuks.

Dat terwijl de i30 er wat mij betreft als hatchback stukken beter uitziet. Het zijn beide behoudend vormgegeven auto's, maar bij de i30 kloppen de proporties en bij de Ceed net niet helemaal. Maar aangezien het merendeel van de Nederlanders uit het C-segment voor een stationcar kiest... Ik vind de proporties van de Ceed SW dan weer iets mooier, die oogt wat gestrekter. De Ceed heeft toch al een erg fraai neusje waar de i30 nog steeds niet aan kan tippen. Kijkende naar de lijst van best verkochte compacte middenklassers of auto's in zijn algemeenheid denk ik dat het uiterlijk van de i30 wel het minste probleem is.

Het probleem zit waarschijnlijk in de leasemarkt, waar Kia erg goed scoort (met onder andere de Niro) en Hyundai er niet aan te pas komt. Als Hyundai vaak niet op het lijstje van te kiezen merken staat, wordt het een lastig verhaal. Nog steeds is er werk aan de winkel voor de verkooporganisatie.

Kijkende naar de nieuwe Golf vind ik de i30 de mooiere Golf. Strak, weinig poespas, perfecte proporties. Maar geen kopers. smiling smiley
De diffusor op de N-line hatchback en liftback vind ik niet mooi. Misschien wat minder opvallend in een andere carrosseriekleur.
Verder een prima auto die nauwelijks gekocht wordt. Voor de particuliere koper wordt het C segment erg duur en deze i30 is als leaseauto niet erg gewild.
Deze achterzijde ziet er wat mij betreft een stuk beter uit dan bij de rode N-line. Of ik de neus een verbetering vind t.o,v, uit het uitgaande model?
Eerst maar eens in het echt zien voor een difinitief oordeel.
Het lelijkste aan de i30 hatchback is onveranderd gebleven en dat is de C-stijl en dan met name de vorm van de 3e zijruit en de dakspoiler, dat vond ik bij het vorige model een stuk fraaier. Ik vind de facelift prima en mooi in lijn met andere recente modellen van het merk, maar ben er ook nog niet helemaal uit of ik het ook echt een verbetering vind.

De tanden zijn terug bij Hyundai. smiling smiley Moest hier een beetje aan denken.
Persoonlijk vind ik de vorige generatie i30 nog steeds de mooiste. Vooral in een complete uitvoering met een stel mooie wielen. De hier nauwelijks verkochte 3 deurs (coupé?) uitvoering vond ik zelfs uitermate fraai.
Toch hoop ik dat van deze nieuwe uitvoering er een aantal verkocht worden. Dat vergroot voor mij in ieder geval de keuzemogelijkheden als ik op termijn eens ga uitkijken naar een andere jong gebruikte auto.
HarrieD
Persoonlijk vind ik de vorige generatie i30 nog steeds de mooiste. Vooral in een complete uitvoering met een stel mooie wielen. De hier nauwelijks verkochte 3 deurs (coupé?) uitvoering vond ik zelfs uitermate fraai.

Ik vind het vorige model ook veel fraaier. Die 3 deurs zie ik zeer regelmatig als ik hier naar het centrum loop (Brinkstraat Enschede) Laatst stonden er zelfs 2 bij elkaar! Jammer dat de 3 deurs uitsterft want ik vind het echt een beauty met zelfs wat Ferrari trekjes
De N-line is wel nice maar de gewone met spinnenweb grill is om bang van te worden.
Nee, dat oogt gewoon raar en heel gekunsteld. En dan steeds zo'n volstrekt anonieme achterkant, hoewel dat misschien toch wel te prefereren is gezien het resultaat bij de i20 eye rolling smiley
Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk, zeker op de onderste foto. De vorige neus oogde te zwaar door de te ver naar buiten staande kieuwen, nu ziet die er een stuk slanker uit. Keurige auto nu, wat mij betreft.
Voor mijn gevoel is deze auto pas net op de markt en lijkt de facelift enorm vroeg, maar deze i30 is er alweer 3,5 jaar. Het aantal dat ik onderweg ben tegengekomen is denk ik op één hand te tellen...
Niet populair in de lease, dan krijg je dat. Ik zie ze geloof ik het meest op buitenlands kenteken.
Dit nieuwe front vind ik geen verbetering. De blik wordt teveel getrokken naar die enorme grille. Ik denk dat wij deze auto ook niet veel gaan zien. Het zal net zo gaan als met de vorige generatie. Die kreeg bij de facelift ook een andere en grotere grille en hebben we maar weinig gezien omdat de importeur nog enorme onverkochte voorraden had staan van het oude model. Toen de eerste faceliftmodellen op de weg kwamen stond deze nieuwe generatie ook al bijna in de showroom.
Kijk nu ook maar eens op de site hoeveel voorraaadmodellen (met korting) er nog zijn. Zet dat af tegen de nieuwverkopen van dit model, dan wordt het duidelijk dat deze facelift eigenlijk overbodig is voor ons land.
In Duitsland doet de i30 het wel goed. Vrijwel altijd beter dan zusje Ceed. De i30 fastback vind ik een prachtige auto en zou ik als 1.4T met automaat best willen hebben. Maar niet als faceliftmodel..
Ik zie maar 20 Hyundai i30's tussen de voorraadmodellen op hyundai.nl staan, dat zijn er toch niet zoveel? Op autowereld.nl zie ik een paar i30 Fastbacks in 1.4 T-GDI N Line uitvoering voor 27 duizend euro, da's toch eigenlijk een messcherpe prijs gezien de uitstraling, uitrusting en motorisering. De i30, zeker de Fastback en Wagon (N Line), lijkt in principe voldoende kwaliteiten te hebben om succes te boeken op de zakelijke markt.

Maar Hyundai Nederland lijkt nog steeds onvoldoende in staat om de leaserijder en consument aan te spreken, waar Kia Nederland veel beter in slaagt. Misschien ligt het aan het oude besturingssysteem van mijn 12 jaar oude MacBook, maar de website van Hyundai functioneert bij mij ook niet goed, de afbeeldingen zijn niet zichtbaar; Kia heeft een veel fijnere website. Vind de reclamecampagnes van Kia ook een stuk overtuigender.
Duitse prijzen van de vernieuwde i30:
1.5 Pure € 18.990
1.0 T-GDI 48V-Hybrid Select € 21.690
1.0 T-GDI 48V-Hybrid Trend € 24.490
1.0 T-GDI 48V-Hybrid N Line € 26.590
1.5 T-GDI 48V-Hybrid Trend € 25.790
1.5 T-GDI 48V-Hybrid Prime € 29.290
1.5 T-GDI 48V-Hybrid N Line € 27.890
1.6 CRDi 115 pk Select € 23.490
1.6 CRDi 115 pk Trend € 26.290
1.6 CRDi 136 pk 48V-Hybrid Trend € 27.990
1.6 CRDi 136 pk 48V-Hybrid Prime € 31.490
1.6 CRDi 136 pk 48V-Hybrid N Line € 30.090
Meerprijs DCT op alle versies behalve 1.5 Pure € 1.900
Meerprijs Wagon: € 1.000
Fastback:
1.5 T-GDI 48V-Hybrid Prime € 29.990
1.5 T-GDI 48V-Hybrid N Line € 28.590
1.6 CRDi 136 pk 48V-Hybrid N Line € 32.190
1.6 CRDi 136 pk 48V-Hybrid Prime € 30.790
Meerprijs DCT: € 2.300

De CO2-uitstoot van de 1.5 bedraagt op 137 g/km (WLTP), de 1.0 T-GDI 125-130 g/km, de 1.5 T-GDI 128-130 g/km, de 1.6 CRDi 115 pk 107-112 g/km en de 1.6 CRDi 136 pk 113 g/km. In Nederland zal er ongetwijfeld minder keuze komen: vermoedelijk niet de 1.5 instapper (minder gunstige verbruikscijfers, dus hogere BPM) en een beperktere keuze aan dieseluitvoeringen.
Nederlandse prijzen

Hatchback
1.0 T-GDI i-Motion € 24.895
1.0 T-GDI Comfort € 27.495
1.0 T-GDI Comfort DCT € 29.495
1.5 T-GDI Premium € 31.995
1.5 T-GDI Premium DCT € 33.995
1.5 T-GDI N Line € 32.595
1.5 T-GDI N Line DCT € 34.595
Wagon
1.0 T-GDI Comfort € 28.495
1.0 T-GDI Comfort DCT €29.495
1.5 T-GDI Premium € 32.995
1.5 T-GDI Premium DCT € 34.995
1.5 T-GDI N Line € 33.595
1.5 T-GDI N Line DCT € 35.595
Fastback
1.5 T-GDI Premium € 32.995
1.5 T-GDI Premium DCT € 34.995
1.5 T-GDI N Line € 33.595
1.5 T-GDI N Line DCT € 35.595

Dat er in Nederland minder keuze is dan in Duitsland begrijp ik: de i30 scoort hier toch al niet goed en diesels zijn nauwelijks in trek. Dat Hyundai hier niet de 1.0 T-GDI als N Line en Wagon niet in instapuitvoering levert snap ik dan weer niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.