Lotus Evora Sport 410 & GT430

Gepost door D-C 
Het Lotus Evora-topic is kennelijk uit de lucht gehaald. Vorig jaar werd de vernieuwde Evora gepresenteerd, de Evora 400:

Quote

Lotus geeft de Evora een tweede leven met de toevoeging 400. Die staat voor het aantal pk’s maar dat is niet het enige dat Lotus heeft verbeterd aan de Evora.

Lotus heeft de Evora flink opgewaardeerd en Evora 400 gedoopt. Ten opzichte van het afzwaaiende model heeft de Evora 400 50 pk meer vermogen, het koppel ligt 10 Nm hoger op 410 Nm. De 3.5 V6 Supercharged-motor heeft diverse nieuwe onderdelen gekregen, onder andere een verbeterde koeling van de turbolader. Accelereren van 0 naar 100 km/u duurt nu nog maar 4,2 seconden en de Evora 400 gaat door tot 300 km/u als dat nodig is.

Lotus zegt dat tweederde van de auto vernieuwd is. Aan de buitenkant zie je dat niet af, op de nieuwe bumpers na bleeg het design grotendeels in tact. Wel zijn er enkele aerodynamische verbeteringen, zoals de nieuwe achtervleugel die er mede voor zorgt dat de downforce is toegenomen tot 32 kilogram (bij 242 km/u).

Het chassis is verstevigd voor een betere stijfheid en de remkracht is toegenomen door de montage van krachtigere remmen. In het interieur heeft Lotus eveneens verbeteringen doorgevoerd, zo zijn de deurpanelen dunner waardoor er meer bewegingsvrijheid voor de bestuurder en bijrijder ontstaat.







Bron: [www.autokopen.nl]

Een jaar later staat in Genève de opvolger van de Evora 400: de Evora 410.

Quote

Lotus heeft de Evora 400 nog eens tegen het licht gehouden en besloten dat het beter kan. Zie hier de Evora Sport 410.

Lotus heeft de Evora 400 aangescherpt en omgedoopt tot Evora Sport 410. Zoals de naam al zegt is er 10 pk bijgekomen, het koppel was al 410 Nm en dat blijft zo. Accelereren van 0 naar 100 km/u gaat 0,1 seconden sneller dan voorheen, in 4,1 seconden. Dat cijfer geldt overigens voor de automaatversie, de handgeschakelde Evora Sport 410 doet 4,2 seconden over.

De nieuwe uitvoering weegt 70 kilogram minder, onder andere doordat Lotus de achterklep – met lamellen, het dak en de front splitter van koolstofvezel heeft gemaakt. In het interieur heeft Lotus ‘overbodige’ zaken als armsteunen, een multimediasysteem, luidsprekers en opbergvakken verwijderd. De deurpanelen zijn met Alcantara bekleed, net als de stoelen waarvan het frame bestaat uit koolstofvezel.

Ook aan het onderstel werd gesleuteld. De Sport 410 staat 5 mm dichter bij het asfalt dan zijn voorganger en de veren zijn opnieuw afgesteld. Daarnaast heeft Lotus het limited sperdifferentieel opnieuw gekalibreerd.

De Lotus Evora Sport 410 is vanaf juni verkrijgbaar, de Nederlandse prijs is nog niet bekend. Het model maakt z’n debuut op de autosalon van Genève volgende week.







Bron: [www.autokopen.nl]

Live @ Genève:











Lotus stand: [www.omniauto.it]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2017 22:15 door D-C.
Lotus is een immer verbijsterend raai merk met legendarische auto's, die nooit vervelen. Knap is dat.

Stond de Evora ook niet aan de basis van een Spyker !?
Met de Dany Bahar concepten een paar jaar geleden was nieuw Lotus design neergelegd. Jammer dat bijv. voor wat betreft de Evora kont het bij oplapwerk is gebleven. Hieronder de kont van de Esprit concept.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2016 09:10 door straatos.
Quote

Lotus Evora GT430: altijd ruimte voor verbetering
Autonieuws • 20 juli 2017 • Tekst: Bob Kroese

Lotus presenteert de snelste, lichtste en meest exclusieve Evora van dit moment, de GT430. Omdat er altijd ruimte is voor verbetering.

Lotus heeft opnieuw de Evora aangescherpt. De GT430 is de krachtigste straatauto van het merk ooit, met een vermogen van 436 pk. De 3.5 V6-motor met supercharger levert nog eens 26 pk meer dan in de Evora Sport 410, de tot nu toe krachtigste uitvoering van de Evora. Accelereren van 0 naar 100 km/u kan in slechts 3,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 305 km/u.

De Evora GT430 is voorzien van extra spoilers en aangepaste bodypanelen, voor meer neerwaartse druk en een betere luchtstroom. Volgens Lotus genereren de achtervleugel en andere spoilers tot 250 kilogram downforce. Lotus heeft in totaal 9 kilogram aan extra’s toegevoegd aan de auto, maar toch is de Evora GT430 26 kilogram lichter dan de Evora Sport 410. Door diverse onderdelen van koolstofvezel te maken is de auto verder afgeslankt.

Lotus heeft ook de veren en dempers aangepast, die laatste zijn instelbaar. Anti-rollbars en bredere wielen zorgen voor een betere wegligging en de racestoelen in het interieur houden de passagiers beter op hun plaats.

Lotus bouwt slechts zestig exemplaren van de Evora GT430. Reserveren kan per direct, maar de Nederlandse prijs is nog niet bekend.









Bron: [www.autokopen.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.