Suzuki Vitara Brezza/Toyota Urban Cruiser (IN) facelift 2020

Gepost door Rutger DC 
De eerste afbeeldingen van de nieuwe Maruti-Suzuki Vitara Brezza zijn uitgelekt. Het is een compacte SUV met een lengte van net geen vier meter, zodat de auto in India in aanmerking komt voor belastingvoordelen. De auto concurreert onder meer met de Ford EcoSport (eveneens net geen vier meter lang) en de archaïsche Mahindra TUV300. India is met afstand de grootste markt voor Suzuki: Maruti-Suzuki verkocht er in 2015 ongeveer 1,3 miljoen auto's en het marktaandeel is er om en nabij de 50%, wereldwijd verkoopt Suzuki op jaarbasis ongeveer 3 miljoen auto's. Dat Maruti-Suzuki een flinke vinger in de pap heeft bij de ontwikkeling van nieuwe Suzuki's is dus niet verwonderlijk, de Vitara Brezza is zelfs bijna helemaal door Maruti ontwikkeld. Het platform van de Vitara Brezza komt van de internationale Vitara. De Indiase variant van de Brezza heeft de bekende 1,3-liter dieselmotor van Fiat, een nieuwe 1,5-liter benzinemotor is voorlopig slechts bestemd voor exportmarkten. Europa zal zeker niet bij die exportmarkten horen.















Foto's: [overdrive.in]



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2020 18:04 door Rutger DC.
De Ecosport zonder reservewiel is volgens mij 4,07 meter lang of hebben ze die daar ook ingekort ?
Best gaaf trouwens die Brezza !
Is die Brezza een totaal ander model dan onze Vitara, of heeft ie veel overeenkomsten en is ie vooral ingekort?
Quote
Barri
Is die Brezza een totaal ander model dan onze Vitara, of heeft ie veel overeenkomsten en is ie vooral ingekort?

Het is inderdaad een geheel op zichzelf staand model, al heeft de auto waarschijnlijk hetzelfde platform als de Vitara met dezelfde wielbasis.

Vitara Brezza en Vitara onder elkaar:





Maruti zal wel steeds meer verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van toekomstige Suzuki-modellen. De Baleno wordt nu exclusief in India gebouwd en daarvandaan geëxporteerd naar de rest van de wereld, waaronder Europa en voor het eerst Japan.

Quote
714
De Ecosport zonder reservewiel is volgens mij 4,07 meter lang of hebben ze die daar ook ingekort ?

De Europese EcoSport komt uit India en volgens mij is de lokale EcoSport niet verder ingekort. Het reservewiel wordt niet meegerekend voor het bepalen van de lengte, die zit er in India nog gewoon op. Zonder reservewiel (en de houder?) zou de lengte op net geen vier meter moeten komen.
De Vitara Brezza is 3.995 mm lang, 1.790 mm breed, 1.640 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.500 mm, identiek aan de internationale Vitara. De bagageruimte is 328 liter groot. Er is slechts een motor verkrijgbaar: een 1.3 DDiS dieselmotor van Fiat met 90 pk en 200 Nm koppel. Een benzinemotor volgt waarschijnlijk later.

Bron: [www.autocarindia.com]

*

Meer foto's: [www.team-bhp.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2020 00:04 door Rutger DC.
*
Rij-impressies:
[www.autocarindia.com]
[www.gaadi.com]
[auto.ndtv.com]
[tracksindia.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2020 00:04 door Rutger DC.
Leuke auto om te zien, vind dit er leuker uitzien dan de Suzuki's die we in Europa hebben.
Op de Auto Expo heeft Maruti-Suzuki de vernieuwde Vitara Brezza gepresenteerd.









Bron: [gaadiwaadi.com]

De Brezza heeft tevens een motortransplantatie ondergaan. Voorheen had de auto altijd een 1.3 DDiS dieselmotor (van Fiat), maar die krachtbron is niet meer in productie en voldoet niet aan de BS6-emissieeisen die in India van kracht zijn geworden. Voortaan heeft de Brezza een 1,5-liter benzinemotor die 77 kW/105 pk levert en 138 Nm koppel.
Na de Toyota Glanza (in Zuid-Afrika Starlet genaamd), wat een Suzuki Baleno met Toyota-logo's is, heeft Toyota de Suzuki Vitara Brezza onder eigen vlag gelanceerd als Urban Cruiser. Andersom hebben we natuurlijk in Europa de resultaten gezien: de Suzuki Across (= Toyota RAV4) en Swace (= Toyota Corolla Touring Sports).



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.