Opel Ampera-e / Chevrolet Bolt

Gepost door Flipje1977 

We hebben er ongeveer een jaar op moeten wachten, maar het moment is nu daar: Chevrolet heeft tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas het doek verwijderd van de productieversie van de Bolt.

Begin vorig jaar presenteerde Chevrolet tijdens de North American Auto Show in Detroit de Bolt Concept. Inmiddels is in Las Vegas de Consumer Electronics Show aan de gang en Chevrolet heeft in die technologiebeurs een geschikter evenement gevonden om het productiemodel van de Bolt te tonen.

Chevrolet lanceert de Bolt als betaalbare EV die om en nabij de 30.000 dollar moet gaan kosten. Daarmee is hij in het thuisland marginaal duurder dan grote concurrent Nissan Leaf. Op een volgeladen accupakket komt de Bolt 'meer dan 320 kilometer' ver. Overige specificaties meldt Chevrolet nog niet.

De wielbasis bedraagt 2,6 meter. De Bolt biedt plek aan vijf personen, kan 480 liter aan bagage meezeulen en is verpakt met een uiterlijk dat overeenkomt met dat van de concept-car. Geen moderne auto zonder multimediatechnieken. Zo beschikt de Bolt over een 10,2 inch metend infotainmentsysteem dat - vooralsnog - niet met Android Auto en Apple CarPlay weet om te springen. Chevrolet-CEO Mary Barra meldt trots dat de Bolt is uitgerust met de modernste software om autodelen mogelijk te maken. Daar heeft de deal die Chevrolet eerder met een Lyft sloot, ongetwijfeld mee te maken.

De Bolt komt later dit jaar beschikbaar voor de Amerikaanse consument. Het is niet ondenkbaar dat we in een later stadium een variant van concerngenoot Opel te zien gaan krijgen. We houden onze vingers gekruist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2016 18:43 door Terence.
Re: Chevrolet Bolt
06-01-2016 22:51
Leuke auto! Jammer dat Chevrolet hier niet meer is, voegt imo meer toe aan het straatbeeld en de 'autowereld' dan marionet Opel...
06-01-2016 23:02

video: The All-Electric 2017 Bolt EV | Chevrolet
07-01-2016 01:07

Leuke auto, hoewel een beetje grof. Het interieur ziet er ook prima uit. Er zijn nogal wisselende verhalen te lezen over wanneer en of de auto hier ook als Opel op de markt verschijnt, de ene bron heeft het over 2018 of 2019, de ander al over eind dit jaar (Autobild). Volgens die laatste bron zou de Europese variant ook een range van maar 200 km krijgen. Ik mag toch hopen dat GM niet aan die USP van de Bolt gaat tornen...
07-01-2016 04:35
Zou een mooi model zijn voor Opel, zou ik zeggen. Ik ben benieuwd of de auto in Amerika aan gaat slaan.

D-C
Volgens die laatste bron zou de Europese variant ook een range van maar 200 km krijgen. Ik mag toch hopen dat GM niet aan die USP van de Bolt gaat tornen...

Dat zou inderdaad onbegrijpelijk zijn. Waarom zouden ze dat doen?
07-01-2016 10:52

Zo beschikt de Bolt over een 10,2 inch metend infotainmentsysteem dat - vooralsnog - niet met Android Auto en Apple CarPlay weet om te springen.

Toch staat er in het filmpje wel Apple Carplay in beeld.

Leuke auto.
Benieuwd of dit naar Europa komt. Lijkt me toch dat ze die kans niet moeten laten liggen.

Voorstoelen (design met "doorlopende" kussens) komen me bekend voor. Vind ik in de C4 Picasso ook al niet zo mooi.
Echt een mooie auto en om te zien ook echt een Opel.
07-01-2016 11:27
Twix

"Anfang Januar debütiert der Chevrolet Bolt. Der soll zum Jahresende bei uns als Opel auf den Markt kommen und gegen den BMW i3 antreten. Allerdings fällt der Bolt (4,20 Meter) eine halbe Nummer größer aus als der Konkurrent aus Süddeutschland. Auch bei den Preisen hält Opel Abstand, es dürfte bei rund 25.000 Euro losgehen. Während die Ami-Version rund 380 Kilometer Reichweite hat, wird Opel aus Kostengründen auf einen kleineren Akku setzen. Der dürfte mit einer Füllung für 200 km gut sein."

Hopelijk klopt dit bericht niet, of wordt de versie met Amerikaanse specificaties hier wel tegen meerprijs leverbaar.
Anonieme bezoeker
07-01-2016 11:31
D-C
und gegen den BMW i3 antreten

En naar die i3 is ook goed gekeken!
07-01-2016 11:43
D-C
Twix

"Anfang Januar debütiert der Chevrolet Bolt. Der soll zum Jahresende bei uns als Opel auf den Markt kommen und gegen den BMW i3 antreten. Allerdings fällt der Bolt (4,20 Meter) eine halbe Nummer größer aus als der Konkurrent aus Süddeutschland. Auch bei den Preisen hält Opel Abstand, es dürfte bei rund 25.000 Euro losgehen. Während die Ami-Version rund 380 Kilometer Reichweite hat, wird Opel aus Kostengründen auf einen kleineren Akku setzen. Der dürfte mit einer Füllung für 200 km gut sein."

Hopelijk klopt dit bericht niet, of wordt de versie met Amerikaanse specificaties hier wel tegen meerprijs leverbaar.

Zou kunnen.. op zich zou je logischerwijs redeneren dat meer actieradius betere verkoopkansen biedt..
maar ja, met de Ampera hadden ze iets dergelijks (okay, niet geheel vergelijkbaar).. maar die kon met ruim 40 duizend euro ook geen potten breken toen de concurrentie de markt betrad...

Als de i3 de benchmark is.. dan is 200 kilometer prima.. i3 doet de helft zonder REX..
Voor 25 duizend euro.. 200 échte kilometers leveren... dan levert Opel meer dan Renault met de Zoë..

Wat is de laadtechniek van deze auto?

Indien snelladen via de 'Europese standaard' wordt meegeleverd, zou Opel wat betreft rijbereik wel eens op dat netwerk 'gokken'.. Lever er een Fastned abo bij voor een jaar of vier (doet Nissan nu ook voor de Leaf) en je hoeft dan écht geen afstandsangst meer te hebben..vind ik.
Anonieme bezoeker
07-01-2016 11:59
Durashift
Voor 25 duizend euro.. 200 échte kilometers leveren... dan levert Opel meer dan Renault met de Zoë..

Op papier is de actieradius van de Zoe (volgens de bekende NEDC-cyclus) nu 240 kilometer. Dat was 210 kilometer

[www.autoweek.nl]
Anonieme bezoeker
07-01-2016 20:45
Test video op CES van the Verge, niet erg in depth, maar het is iets smiling smiley
11-01-2016 19:31
Inmiddels zijn de specificaties van de Chevrolet Bolt bekend gemaakt. Het accupakket is 60 kWh, de elektromotor kan 200 pk leveren en de acceleratie van 0-50 km/u is in ongeveer 3 seconden en van 0-100 km/u in ongeveer 7 seconden. De lengte, breedte en hoogte zijn respectievelijk 417 cm, 176 cm en 159 cm.

Zie verder: Specificaties
Dat ziet er goed uit. Met een accupakket dat ruim 2,7 zoveel capaciteit heeft als mijn ZOE zou ik dus met gemak 320 km (winter) moeten kunnen rijden op één lading. In de zomer zelfs een dikke 400 km. thumbs up

Als Renault niet binnen een paar jaar met een tegenhanger komt, zou dit wel eens een mooie opvolger voor onze Mégane kunnen zijn. Maar ik wacht ook de Model III nog even af. big smile smiley
12-01-2016 00:46
Kan je de batterijcapaciteit en jouw actuele ZOE verbruik 1 op 1 vertalen? winking smiley
Bolt zal wel zwaarder zijn, denk ik..
28-01-2016 19:17
De Opel-variant zou Blitz gaan heten en dezelfde aandrijflijn als de Bolt krijgen. De voorstelling is op de Autosalon van Parijs.

"Elektrische Opel gaat Blitz heten"
De auto zelf bevalt me wel, de naam Blitz vind ik niet fraai. Maar wel toepasselijk misschien.

@ Durashift: misschien kan je het inderdaad niet helemaal 1 op 1 vertalen, maar zo'n Bolt zal verwacht ik toch duidelijk minder verbruiken dan een Tesla Model S. In ieder geval verwacht ik een praktijkverbruik onder de 20 kWh/100 km.
31-01-2016 01:01
Renault15.17
De auto zelf bevalt me wel, de naam Blitz vind ik niet fraai. Maar wel toepasselijk misschien.
Een thunderbolt is hetzelfde als een Blitz, een bliksemflits. GM weet van het bestaan van Google Translate :-).
11-02-2016 11:29

BMW-i3-Rivale auf Basis des Chevrolet Bolt kommt 2017
Ampera-e: Opel bringt Elektroauto

Rüsselsheim, 11. Februar 2016
Das ging schnell: Nur gut einen Monat, nachdem Chevrolet sein neues Elektroauto Bolt in den USA vorgestellt hat, kündigt Opel seinen Ableger an. Er wird einen bekannten Namen weiterführen und "Ampera-e" heißen.

Neue Perspektiven
Im Jahr 2011 hatte Opel den Ampera auf den Markt gebracht, einen Plug-in-Hybrid, der zwar viel gelobt wurde, aber wegen des recht hohen Preises nur mit mäßigem Erfolg auf dem Markt lief. Das soll der Ampera-e ab 2017 besser machen. Auch Opel-Chef Karl-Thomas Neumann schwelgt bereits in Vorfreude: Der Ampera-e "öffnet der Elektromobilität ganz neue Perspektiven. Die bisherigen Nachteile wie zu hohe Preise und zu geringe Reichweiten sind jetzt endlich passé, so Neumann.

Der Bruder des Bolt
Erste Bilder zeigen, dass der Ampera-e fast baugleich mit seinem US-Schwestermodell Chevrolet Bolt ist. Letzterer kommt im Laufe des Jahres 2016 auf den amerikanischen Markt. Der Bolt ist 4,17 Meter lang und weist einen Radstand von 2,60 Meter auf. Zum Vergleich: Ein BMW i3 misst exakt vier Meter. Das Kofferraumvolumen des Bolt beträgt 480 Liter, weil die Batterien extraflach im Unterboden installiert sind, soll Platz für fünf Personen vorhanden sein. 435 Kilogramm wiegen die Akkus und ermöglichen eine Reichweite von rund 320 Kilometer. Per Schnellladung können die Batterien innerhalb einer Stunde zu 80 Prozent "betankt" werden.

Preiswerter als ein i3?
Das maximale Drehmoment beträgt 360 Newtonmeter, die Leistung wird beim Bolt mit 150 Kilowatt (umgerechnet 204 PS) angegeben. In gut sieben Sekunden soll der Wagen auf Tempo 100 sprinten, die Spitze wird bei 145 km/h abgeregelt. Was wird der Opel Ampera-e kosten? Sein US-Bruder liegt dank staatlicher Zuschüsse, die in den USA zirka 7.500 Dollar betragen, unter der 30.000-Dollar-Marke. Wahrscheinlich ist, dass Opel hierzulande knapp die psychologisch wichtige 30.000er-Marke unterbieten wird. Die Gegner sind deutlich teurer: 34.900 Euro möchte VW für einen e-Golf, der BMW i3 startet bei 34.950 Euro.(rh)

Bron: [www.auto-news.de]
11-02-2016 11:41
Dus de Volt die in Europa is gespot, wordt dus niet de Ampera confused smiley
11-02-2016 11:54
Wouter82
Dus de Volt die in Europa is gespot, wordt dus niet de Ampera confused smiley

Dat vroeg ik me ook al af, maar het kanariegele apparaat hierboven is de Ampera-e, dus wellicht wordt Ampera een soort sublabel binnen Opel voor elektrische auto's, vergelijkbaar met de Prius van Toyota (Prius, Prius c, Prius+/alpha/v) en komt er nog een gewone Ampera zonder toevoeging. We zullen het binnen een jaar wel weten.
11-02-2016 12:59
Wellicht, maar dan zou ik dit geen logische uitwerking vinden.
11-02-2016 13:42
Nee, mij ook niet. De e zal er ook wel aan toegevoegd zijn om duidelijk te maken dat het 100% EV is?

Ziet er goed uit, wat mij betreft. thumbs up
11-02-2016 18:40
Als de speculatie in de Duitse tekst kloppen dan heeft Opel een winnaar in huis. Bovendien een kofferruimte van 480 liter!
Wel te hopen dat wat aandacht gegeven wordt aan de kwaliteit van het interieur: dat van de Ampera was wel erg 'plastiekerig'
11-02-2016 20:06
Dat aangeplakte stukje achterlicht is wel heel geforceerd....
11-02-2016 20:32
Inderdaad, en die lichtblokken in de achterbumper hadden ook subtieler gemogen.
24-08-2016 11:35

OPEL SCHIJNT LICHT OP AMPERA-E

CHEVROLET BOLT-BROER SCHITTERT IN PARIJS. In Genève konden we eerder dit jaar al kennismaken met de Ampera-e, Opels variant van de Chevrolet Bolt. We hebben nu meer informatie over de volledig elektrische Opel te pakken. Opel neemt de Ampera-e ook mee naar de Autosalon van Parijs en ziet daarin een mooi moment om meer de volledig elektrische compacte auto nog eens in de schijnwerpers te zetten. De Ampera-e beschikt over een elektromotor die 204 pk en 360 Nm weet te leveren. Een acceleratie vanuit stilstand naar 50 km/h is daarmee in 3,2 seconden achter de rug. Wie van 80 km/h wil doortrekken naar 120 km/h, heeft slechts 4,5 tellen nodig. Opel vergelijkt de prestaties van de Ampera-e met die van diens OPC-modellen. De topsnelheid van de EV ligt op 150 km/h. De vijfzitter moet volgens Opel over een ruim interieur beschikken, mede doordat het 440 kilo wegende batterijpakket onder de vloer is gemonteerd. Op infotainmentvlak krijgt de Ampera-e IntelliLink mee. Het systeem weet om te gaan met Apple CarPlay. Informatie over een Nederlandse introductie volgt later.

Bolt
Hoewel de nieuwe compacte Opel de Ampera-naam draagt, heeft de auto niets met de Ampera te maken zoals die in 2011 op de markt verscheen. Dat model was een plug-inhybride en was Opels versie van de Chevrolet Volt. De Ampera-e is volledig elektrisch en deelt zowel zijn technische basis als zijn uiterlijk met de Chevrolet Bolt, een auto die begin dit jaar in Las Vegas debuteerde. Van de 'oer-Ampera' zijn 5.035 exemplaren in ons land verkocht.
[www.autoweek.nl]
Anonieme bezoeker
Re: Opel Ampera-e / Chevrolet Bolt
13-09-2016 13:30
Autoweek

Opel onthult in Parijs de Ampera-e, zijn volgende troef in het elektrische offensief. Vandaag hebben we de eerste officiële beelden van de Europese Chevrolet Bolt.

De Chevrolet Bolt is de kleine broer van de Volt en dus kunnen we de Ampera-e beschouwen als de kleine broer van de Ampera. Met dit verschil dat de e volledig elektrisch is, terwijl de Ampera nog een range-extender heeft.

Twee weken geleden zagen we al spionagebeelden van de Ampera-e. Opel pronkt vooral met het bereik van zijn nieuwe elektrische troef. De Ampera-e kan met een volle accu ruim 400 kilometer vooruit (volgens NEDC-norm) en Opel claimt daarmee het verst in zijn klasse te komen.

De Ampera-e heeft het accupakket (lithium-ion, 60 kWh) onder de vloer liggen, is 4,17 meter lang en biedt ruimte aan vijf personen. De bagageruimte meet 381 liter en dat is ruim boven de middelmaat in deze klasse.

De Ampera-e levert 360 Nm en 204 pk en de topsnelheid is, om de actieradius niet te veel te beperken, begrensd op 150 km/h. Uiteraard gebruikt de Ampera-e de kinetische energie die bij het afremmen vrijkomt om de accu te laden, terwijl je het remmen op de motor kunt versterken door de 'low'-modus in te schakelen. In de modus 'regen on demand' kun je dat zelf regelen door middel van een hendel aan het stuur.

De Opel Ampera-e maakt zijn werelddebuut eind deze maand in Parijs en komt in 2017 op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend.
14-09-2016 21:48

Chevy Bolt range test on California's Highway One
14-09-2016 22:24
Ik denk dat deze auto best een succes kan worden. Ben benieuwd!

Misschien de Opel ook in de topictitel opnemen?
De Opel Ampera-e sprint in 7,3 seconden naar de 100 km/u. Zie voor meer info:

DE NIEUWE AMPERA-E
Nou, dat zal kopers echt over de streep trekken...
Volt
De Opel Ampera-e sprint in 7,3 seconden naar de 100 km/u.
Volslagen overgewaardeerd verkoopargument. Snel kunnen optrekken is maar in twee gevallen nuttig; als je wil inhalen en er komt in de verte een tegenligger aan, en als er vlot op de snelweg ingevoegd moet worden. De andere Bolt han ook verschrikkelijk hard sprinten, maar heeft hij dat op straat ooit nodig?
Als de sprint van 0-100 in 7.3 sek. het koopargument is dan zit je hier wel zeker in de verkeerde auto...

Ook had men deze auto een nieuwe naam moeten geven, de Opel Ampera-A is verleden tijd en is ook nooit het gehoopte succes geworden...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2016 09:30 door rw54.
Preview foto's van de Ampera-e:

video: The new Opel electric car Ampera-e
Live vanuit Parijs:

Meer foto's: [www.autokopen.nl]

Volgens de NEDC-cyclus moet de actieradius nu al op 500+ km uitkomen (in de praktijk 380 km). Da's natuurlijk heel goed. Deze Opel gaat het zeker goed doen, hopelijk blijft GM de auto wel regelmatig updaten, want de concurrentie zit niet stil. Op zich niet verkeerd dat Opel nu al doet wat Volkswagen pas voor 2020 belooft. Da's weleens anders(om) geweest.
De hier getoonde kleuren zijn niet mijn ding (voor deze auto) maar de Ampera-e is dat zeker wel. De actieradius race is begonnen!
Renault15.17
(..) De actieradius race is begonnen!

Yup, heeft toch iets raars eigenlijk.

Natuurlijk, super dat de actieradius door verbeterde batterijtechniek groter wordt. Echter, het maakt voorgaande modeljaren van eenzelfde modelserie op klap toch 'minder waard' in mijn ogen.

Op de beurs in Parijs hoor ik Frank Jacobs zeggen dat toen hij begon, het een PK wedloop was op de autoshows en dat het nu een actieradius contest wordt. Prima. Al denk ik dat vroeger het niet zo bezwaarlijk was als een topmodel van een nieuw modeljaar er wat pk's bij kreeg. Immers, de 'gewone man/vrouw' had zoveel vermogen toch niet nodig..

De actieradius, dat is wat anders. Hoe meer, hoe beter, voor alle gebruikers, denk ik.

Kortom, in hoeverre maken fabrikanten hun modellen zodanig dat een actieradius upgrade tegen niet al te veel kosten mogelijk is?
Auto's worden meer en meer gebruiksvoorwerpen. Bezit en status worden minder belangrijk. Denk aan opkomende verschijnselen als private lease en abonnementen. Daarmee wordt waarde en afschrijving ook minder belangrijk.
En daarbij zijn dit soort auto's ook makkelijker te updaten en blijven daardoor langer houdbaar. Gunstig voor de afschrijving en nog duurzaam ook.
Renault15.17
En daarbij zijn dit soort auto's ook makkelijker te updaten en blijven daardoor langer houdbaar. Gunstig voor de afschrijving en nog duurzaam ook.

Dat is dus ook mijn betoog. Lees er alleen weinig over.. het is nu vooral meer actieradius in combinatie met een nieuwe aanschaf van een koets op 4 wielen.

Jij kan (gaat?) de ZOE voorzien van het nieuwe batterijpakket als Renault Finance er een mooie maandprijs van maakt?
het grote voordeel van de vorige Ampera , de range extender en de sportieve looks, zijn weg.
Waarom niet gewoon de fouten verbeteren?
Als gezinswagen voor de gewone particulier moet je een wagen altijd kunnen gebruiken. Het missen van 5 zitplaatsen en trekhaak (om even naar de milieustraat te kunnen) zijn de enige redenen waarom ik nooit een ampera heb overwogen.
Nu krijg je weer een saai busje alla mercedes A en Opel Meriva.
Puur electrisch blijf je in Europa altijd beperkt , de range extender gaf je de vrijheid.
Het zal een auto voor die zakelijke markt blijven en voor particulieren die dit als 2e auto kunnen veroorloven.
Zonde.
ps. ik vond de vorige Ampera/volt erg mooi. Eindelijk was er een sportief uitziende alternatief muv sommige auto's van boven de 100.000€.
ikke00
Puur electrisch blijf je in Europa altijd beperkt , de range extender gaf je de vrijheid.
Het zal een auto voor die zakelijke markt blijven en voor particulieren die dit als 2e auto.

Welnee joh.
Is er al enige indicatie wanneer de Ampera E besteld kan worden? Tot dusverre is er niets anders gezegd dan (voorjaar) 2017 beschikbaar, maar ik neem aan dat er al eerder besteld moet kunnen worden om die beschikbaarheid te halen.
Frank1966
Is er al enige indicatie wanneer de Ampera E besteld kan worden? Tot dusverre is er niets anders gezegd dan (voorjaar) 2017 beschikbaar, maar ik neem aan dat er al eerder besteld moet kunnen worden om die beschikbaarheid te halen.

"MELD U NU AAN VOOR DE VERKOOPSTART.

Geef hier uw interesse door voor het aanschaffen of leasen van de nieuwe Ampera-e. Geheel zonder reserveringskosten – U zult benaderd worden wanneer de verkoop van start gaat. De registratie verplicht niet tot aankoop. De uiteindelijke verkoopprijs zal op een later moment bekend gemaakt worden."

DE NIEUWE AMPERA-E
BrightLease geeft een leasetarief af van €1395 per maand, voor een 12 maands contract en een indicatie fiscale waarde van €47450. Dat lijkt me een stuk hoger dan de verwachtingen en hopelijk is het een foutje in hun systeem: [www.brightlease.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.