Volvo S90/V90

Gepost door Anonieme bezoeker 
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 23:55
Jij vergelijkt E-segment op basis van prijs, maar als je naar de auto als totaal kijkt zijn Amerikaanse E-segmenters een stuk minder vergelijkbaar dan Europese. Een Impala of Maxima is qua uitstraling en imago eerder te vergelijken met een Astra of Pulsar.

Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar.
Dat is precies wat ik ook zeg.

Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.
Heb je gelijk in. Catera is wel een aardig voorbeeld.

Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen
Kwalijke stereotypering.

Tot slot: Cadillac heeft volgens mij een aantal moeilijke jaren achter de rug, juist ook op de thuismarkt. Ze hadden een nogal ouwe lullen-imago opgebouwd terwijl bv. Mercedes, BMW en Audi een steeds jonger publiek aanspraken.
01-12-2016 23:56
Kortom: stellen dat de Volvo S90/V90 of gelijk welke andere concurrent niet kan tippen aan een A6, 5-serie is E-klasse omdat het minder PREMIUM is, is gewoon eye rolling smiley Als autoliefhebbers zouden we de vooroordelen op basis van de naam van het merk moeten opzij kunnen zetten.

Wouter
"Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen"
Kwalijke stereotypering.

Toch valt het wel op hier in onze contreien dat wanneer je spreekt over een wagen in dit segment velen automatisch wijzen naar de A6, 5-serie of E-klasse. Een groot verschil met de Amerikanen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2016 00:17 door M. X.
02-12-2016 00:06
Wouter82
Tot slot: Cadillac heeft volgens mij een aantal moeilijke jaren achter de rug, juist ook op de thuismarkt. Ze hadden een nogal ouwe lullen-imago opgebouwd terwijl bv. Mercedes, BMW en Audi een steeds jonger publiek aanspraken.

Hier moet je wel rekening houden met de achtergrond: tot voor 2 jaar had Cadillac als kleinste model de CTS. Als je dus de verkopen vergelijkt tussen Cadillac en de Duitsers en niet rekening houdt met alles wat kleiner is dan het E-segment, dan zou je gemerkt hebben dat Cadillac veel beter verkoopt.
Ik Is wel interessant om de cijfers eens te bekijken.

De echte reden waarom Mercedes, BMW, Audi een jonger doelpubliek aanspreken én meer verkopen is dankzij goedkope modellen als de A1, A3 en A4. Modellen waar Cadillac tot voor kort geen concurrent had, Cadillac was namelijk een duur merk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2016 00:12 door M. X.
02-12-2016 00:09
Wouter82
Jij vergelijkt E-segment op basis van prijs, maar als je naar de auto als totaal kijkt zijn Amerikaanse E-segmenters een stuk minder vergelijkbaar dan Europese. Een Impala of Maxima is qua uitstraling en imago eerder te vergelijken met een Astra of Pulsar.

Dat is een persoonlijke mening. Imago is in mijn ogen minder belangrijk, uitstraling is dan puur smaakgebonden.
Als ik laten we zeggen 50.000 euro op zak heb, dan ga ik mij niet laten misleiden door wat imago en wat de buurman vind van uitstraling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2016 00:13 door M. X.
02-12-2016 00:18
M. X
1. Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar. En Lexus in Europa is goedkoper dan een Mercedes, BMW of Audi. Bovendien zie ik in Europa in dit segment niet meer auto's kopen omwille van de lagere prijs: Peugeot 607, Volvo S80, Nissan Maxima, Ford Scorpio, Alfa Romeo 166, Citroën C6, Renault Safrane, Opel Omega, etc..

2. Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.

Laat ik even mijn betoog met cijfers aantonen:
Hieronder de verkoopcijfers voor 2015 vergeleken tussen VS en Europa. Het gaat om de verkopen in het E-segment:

- Europa telt 2x zoveel inwoners als de VS: 743 miljoen voor Europa tegenover 320 miljoen inwoners voor VS
- In de VS zijn er 713.160 E-segmenters verkocht, in Europa amper 343.989. Op dit vlak zijn Amerikanen dus rijker dan Europeanen.
- In Amerika heb je 448 inwoners nodig voor 1 E-segmenter, in Europa heb je 2.159 inwoners nodig voor 1 E-segmenter
- Amerikanen shoppen meer verspreid in dit segment over vele merken, daar waar Europeanen doorgaans kiezen voor 3 merken

Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen, en daarbij geldt dat onbekend onbemind is. Dus moeten mensen met geld iets kopen dat iedereen kent en weet dat het duur is. Vandaar de Duitse 3 PREMIUM merken in Europa.

Amerikanen hebben daar minder last van: meer mensen kunnen zich een E-segmenter veroorloven, dus moet men zich niet gaan bewijzen door een product te kiezen dat iedereen moet kopen. Men kiest gewoon wat men denkt dat goed is voor zichzelf ipv voor de buurman.

1. Geen hindernis?! Een 5-serie is bijna 20.000 dollar duurder dan een Maxima, ofwel zo'n 60%. Terwijl een Lexus of Volvo in Europa hooguit een paar duizend euro goedkoper zal zijn dan een Duitse auto.
Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen. Denk aan de Omega, Laguna en 407. Wellicht verkochten de auto's die noemt minder dan de Duitse Drie, maar ze verkochten absoluut niet slecht.

2. De ATS wordt al ruim vier jaar verkocht in de VS.

In mijn ogen maak je de denkfout om het formaat te verwarren met geldelijke rijkdom. Je hebt het over armere bevolkingsgroepen enerzijds, en de grootte van auto's anderzijds. En bij voorkeur gebruik je deze termen kriskras door elkaar. Onterecht, in mijn ogen. Zoals Wouter al probeerde aan te geven is dit niet één op één te vergelijken, laat staan dat je er conclusies als 'Amerikanen zijn dus rijker dan Europeanen op dit vlak' aan kunt plakken. Dat kun je namelijk niet. Alleen maar dat ze groter rijden.

Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe. Anders moet je geen uitspraken gaan doen over de rijkdom van landen. Als je dit wel wil doen, dan zul je moeten gaan kijken wat men gemiddeld uitgeeft aan auto's, hoewel die methodiek ook zeer eenvoudig lek te schieten is.

Dan zwijg ik nog maar over je onderbuikgevoel over kuddegedrag. Blijkbaar vallen Noord- en West-Europese landen onder 'armere bevolkingsgroepen'... De keuze voor een bepaald merk is eerder cultureel-economisch bepaald dan welvaartsgestuurd. Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.
02-12-2016 00:26
M. X
Toch valt het wel op hier in onze contreien dat wanneer je spreekt over een wagen in dit segment velen automatisch wijzen naar de A6, 5-serie of E-klasse. Een groot verschil met de Amerikanen.

Om de simpele reden dat Amerikanen veel minder dan wij in segmenten denken, maar meer in prijsklassen. Als jij 35.000 dollar te besteden hebt kun je meer verschillende auto's rijden, terwijl als je in Nederland 35.000 euro te besteden hebt je grofweg vastzit aan het D-segment of een midi-SUV. In de VS koop je voor dat geld een dikke Mustang, Altima, 3-serie, minivan, convertible, SUV's, et cetera.
Dat de Europese koper een stuk conservatiever zou zijn, ontken ik overigens niet.

M. X
Dat is een persoonlijke mening. Imago is in mijn ogen minder belangrijk, uitstraling is dan puur smaakgebonden.
Als ik laten we zeggen 50.000 euro op zak heb, dan ga ik mij niet laten misleiden door wat imago en wat de buurman vind van uitstraling.

Ik vind dat heel nobel, maar volgens mij is dit juist het segment waarin andermans mening en uitstraling zeer belangrijk zijn. Vandaar ook de uiterst conservatieve keuzes in dit segment (Duitse Drie, grauwe kleuren).
02-12-2016 01:17
RobEU
1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.

2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.

1. Volgens mij zijn het wel degelijk E-segmenters. Je hebt toch de Sentra/Corolla/Cruze/Dart tegenover een Jetta (C-segment), de Altima/Camry/Malibu/200 voor de Passat (D-segment) en de Maxima/Avalon/Impala/Charger/300 die hoger zijn en dus E-segment zijn.

2. Je bent helemaal niets met meer geld als je er minder mee kunt doen. In Amerika kost een Golf 20.000 dollar. Voor een multinational als bv. Toyota is een Amerikaan toch wel rijker dan een Europeaan: ze kopen meer (in aantallen) en kopen duurdere modellen (Avalon vs Corolla).
02-12-2016 01:26
RobEU
Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.

Ik heb er geen moeite mee om mijn logica te toetsen aan andere regio's. Dit is de top 25 van verkopen voor 2015 in Rusland, zoek jij deze op voor Noorwegen?

02-12-2016 09:21
Bender
RobEU
1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.

2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.

1. Volgens mij zijn het wel degelijk E-segmenters. Je hebt toch de Sentra/Corolla/Cruze/Dart tegenover een Jetta (C-segment), de Altima/Camry/Malibu/200 voor de Passat (D-segment) en de Maxima/Avalon/Impala/Charger/300 die hoger zijn en dus E-segment zijn.

2. Je bent helemaal niets met meer geld als je er minder mee kunt doen. In Amerika kost een Golf 20.000 dollar. Voor een multinational als bv. Toyota is een Amerikaan toch wel rijker dan een Europeaan: ze kopen meer (in aantallen) en kopen duurdere modellen (Avalon vs Corolla).

1. Lezen aub. Ik gaf de reden hoe merken in Europa het E-segment hebben gedifferentieerd.

2. Ook jij maakt weer de denkfout door formaat met rijkdom te verwarren. Een Avalon is geen duurdere auto dan een Europese Auris, maar een grotere auto. Wellicht dat 'ie duurder is om te produceren, maar dan zou een Europeaan 'rijker' zijn als die in absoluut geld evenveel zou neerleggen voor een Auris als een Amerikaan voor een Avalon.

M. X
RobEU
Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.

Ik heb er geen moeite mee om mijn logica te toetsen aan andere regio's. Dit is de top 25 van verkopen voor 2015 in Rusland, zoek jij deze op voor Noorwegen?

Ik zie niet in wat jouw logica te maken heeft met de top 25 aan auto's. Je beweert zelf dat een grotere diversiteit aan grote auto's betekent dat een land rijker is. Wel, in Noorwegen is die diversiteit minder dan in Rusland. Ergo, Rusland is rijker dan Noorwegen. Volgens jouw logica. Dat een Lada op nummer 1 staat, is dan volstrekt irrelevant.
02-12-2016 10:08
Ik begrijp jouw reactie wel. Niemand hoort graag dat ze arm zijn of dat ze niet belangrijk zijn voor een autofabrikant. De eisen van klanten in de verschillende markten zijn ook steeds anders.

Jammer voor ons, is ook deze S90 ook niet voor ons gemaakt. De S90 is voor Europa te duur (omdat Europa te arm is?) en daarom ligt de focus van Volvo met de S90 helemaal niet op Europa. Wij Europeanen moeten maar tevreden zijn met iets wat voor Chinezen en Amerikanen is gemaakt.

- De S90 is wereldwijd ongeveer hetzelfde
- Volvo overweegt om de S90 te bouwen in China
- In 2014 ging zo'n 75% van de S80 verkopen alleen al naar VS en China
- Op basis van de S90 heeft Volvo wel nog een eigen achterkant getekend in de vorm van V90 om toch de Europese klant op een relatief goedkope manier te gaan bedienen. Natuurlijk, want een break is per definitie 'Europees'.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2016 10:15 door M. X.
02-12-2016 11:01
M. X
Ik begrijp jouw reactie wel. Niemand hoort graag dat ze arm zijn of dat ze niet belangrijk zijn voor een autofabrikant. De eisen van klanten in de verschillende markten zijn ook steeds anders.

Jammer voor ons, is ook deze S90 ook niet voor ons gemaakt. De S90 is voor Europa te duur (omdat Europa te arm is?) en daarom ligt de focus van Volvo met de S90 helemaal niet op Europa. Wij Europeanen moeten maar tevreden zijn met iets wat voor Chinezen en Amerikanen is gemaakt.

- De S90 is wereldwijd ongeveer hetzelfde
- Volvo overweegt om de S90 te bouwen in China
- In 2014 ging zo'n 75% van de S80 verkopen alleen al naar VS en China
- Op basis van de S90 heeft Volvo wel nog een eigen achterkant getekend in de vorm van V90 om toch de Europese klant op een relatief goedkope manier te gaan bedienen. Natuurlijk, want een break is per definitie 'Europees'.

Ik heb al vaker betoogd dat de arrogantie van het oude continent het einde zal betekenen en de toekomst absoluut niet hier ligt, dus maak je vooral geen zorgen dat mijn Europese patriottisme in de weg zou zitten om een zuivere discussie hierover te voeren. Ik protesteer enkel tegen jouw simplistische correlatie dat rijkdom meetbaar is aan de grootte van auto's. Pak eender welke bron over welvaart in landen erbij en merk op dat China niet bovenaan staat.
Hoewel ik het met je eens ben dat Europa minder belangrijk is voor fabrikanten, is globalisering meer debet aan een veranderende automarkt dan dat Europa 'arm' zou zijn. Dat is gewoon niet waar namelijk. Laat staan dat dit terug te voeren zou zijn aan de variëteit aan automodellen in een bepaald segment. Met die logica zou China stinkend rijk zijn en Noorwegen straatarm. Pak de cijfers erbij en verbaas je over deze logica. Als je uitspraken wil gaan doen waarbij je een correlatie maakt tussen auto's en welvaart, dan zou je beter het bedrag per capita dat aan auto's wordt besteed per land erbij pakken. Die data zou je dan weer moeten vergelijken met het BNP.
Als er in China twee keer zo veel Bentleys worden verkocht als Europa, betekent dit niet dat Europa arm is of China rijk. In China wonen 3,5 keer zo veel mensen, dit moet je in overweging nemen als je een vergelijking wil maken.
Dan zwijg ik nog maar over de redenatie dat welvaart meetbaar is aan de grootte van auto's. Dit raakt natuurlijk kant noch wal. Italië is dan straatarm en Mississippi stinkend rijk.

- de S90 is wereldwijd hetzelfde ja. Dus dan kun je ook stellen dat China en Amerika het moeten doen met een Europese auto, of dat China het moet doen met een Amerikaanse auto of dat Amerika het moet doen met een Chinese auto...
- de S90 wordt al geproduceerd in China...
- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.
- met die laatste zin ben ik het met je eens, hoewel de redevoering ervoor natuurlijk zeer fragiel is. Zo goedkoop is het echt niet om een stationwagon-variant ergens van te maken. Het is niet zo dat je een paar extra lijntjes tekent, wat meer plaatwerk laat drukken en je klaar bent.
02-12-2016 11:17
Leuk dat rijtje van die Russische auto's. Volgens mij staat pas op plaats 23 de eerste geïmporteerde auto, maar waarschijnlijk zijn ook de nummers 24 en 25 lokaal geproduceerd. En dus relatief goedkoop omdat zo de importheffingen worden omzeild.
02-12-2016 11:40
RobEU
- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.

Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
02-12-2016 12:06
Bender
RobEU

Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.

Het enige wat ik moet bijstellen is het gebruik van het woord 'de'. Ik ga enkel mee in de redenering van M. X. waarin hij beweert dat driekwart van de verkochte S80's naar de VS en China gaat.
Als we het toch over argumenten hebben:
- je beweert tweemaal dat de EU twee keer zo groot is als de VS. Dat klopt niet, heel simpel. De EU telt zo'n half miljard inwoners en de VS 325 miljoen inwoners.
- in 2015 verkocht Volvo in de VS 1.711 S80's en in de VS 2.329 S80's. Per capita worden er dus minder S80's verkocht in Europa, maar niet in absolute nummers zoals jij beweert.
02-12-2016 12:09
Bender
Het is al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar auto's zijn in de VS gewoon goedkoper dan in Europa en zeker dan in Nederland. De S90 begint in Nederland bij € 51.495, in de VS omgerekend bij € 44.104. En dan hebben we het in dit geval dus over een geïmporteerde en dus duurdere auto.
02-12-2016 12:31
Ik moet wel nuanceren: de verkoopcijfers die ik heb gaan over Europa en niet enkel de EU, dus het klopt wel dat mijn cijfers zich baseren op een bevolking van Europa van 743 miljoen tegenover 325 miljoen voor VS. Hoewel Bender EU en Europa door mekaar slaat, kan ik wel meegaan zijn de redenering.
02-12-2016 13:04
M. X
Ik moet wel nuanceren: de verkoopcijfers die ik heb gaan over Europa en niet enkel de EU, dus het klopt wel dat mijn cijfers zich baseren op een bevolking van Europa van 743 miljoen tegenover 325 miljoen voor VS. Hoewel Bender EU en Europa door mekaar slaat, kan ik wel meegaan zijn de redenering.

Welke redenering?! Dat er meer S80's in de VS verkocht zijn in absolute nummers dan in de EU of Europa? Nee dus, in de EU al niet. Laat staan in heel Europa.
02-12-2016 15:08
Waarom zou je het hele continent willen rekenen? Waarom tel je niet meteen heel Afrika mee?
In Europa is de afzetmarkt van Volvo geconcentreerd op de EU28 (en misschien zelfs maar de helft) plus Zwitserland en Noorwegen.

De rest van continent Europa telt qua afzet gewoon niet mee en is daarnaast ook geen deelnemer in dezelfde economische zone/eenheid.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2016 15:08 door Anderson.
02-12-2016 20:51
Wouter82
Bender
Het is al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar auto's zijn in de VS gewoon goedkoper dan in Europa en zeker dan in Nederland. De S90 begint in Nederland bij € 51.495, in de VS omgerekend bij € 44.104. En dan hebben we het in dit geval dus over een geïmporteerde en dus duurdere auto.

De Volvo begint in NL helemaal niet bij 51.495 maar 6K lager(D3); misschien bedoel je dat een vergelijkbare uitvoering (benzine) in NL bij 51.495 begint (T5)....
03-12-2016 00:08
Majortom
De Volvo begint in NL helemaal niet bij 51.495 maar 6K lager(D3); misschien bedoel je dat een vergelijkbare uitvoering (benzine) in NL bij 51.495 begint (T5)....
Mijn vergelijking betreft toch ook de T5...
03-12-2016 09:06
In China kost de S90 omgerekend in Euro vanaf 53.281 euro.

Ik zie weinig nut om de prijzen intercontinentaal te gaan vergelijken in een bepaalde munt. Tenzij iemand wekelijks op beide continenten vertoeft zal het niets uitmaken. Dit betekent dat de Amerikaan gewoon veel meer kan doen met zijn geld. Wat ben je nu met 30.000 euro als je maar een Golf kunt kopen, terwijl je aan de andere een Passat kunt kopen voor die prijs. Als je minder kunt doen met je geld ben je wel armer.
Analisten bij Volvo snappen toch ook dat een S90 makkelijker zal verkopen in de VS en in China ten opzichte van Europa.

Vroeger kostte een patatje joppie toch ook maar omgerekend 2 euro? Terwijl je er nu 5 euro voor moet betalen. Als je netto inkomen geen 2,5x meer is dan vroeger, dan ben je nu eigenlijk armer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2016 09:17 door Bender.
03-12-2016 09:35
Dat is niet uniek aan Europa, dat speelt in de VS ook. Misschien wel in ergere mate.
Daarom kon Trump ook op veel steun rekenen in hoeken waar dat niet vanzelfsprekend was.

Auto's zijn misschien goedkoper, andere dingen zijn veel duurder, zoals zorg en onderwijs. Ik weet wel wat ik belangrijker vind.

Afijn, prijzen op deze wijze vergelijken heeft niet erg veel zin naar mijn idee. Er spelen zoveel factoren een rol. Vergelijken binnen de EU heeft wel zin wat mij betreft.
03-12-2016 09:59
Bender
In China kost de S90 omgerekend in Euro vanaf 53.281 euro.

Ik zie weinig nut om de prijzen intercontinentaal te gaan vergelijken in een bepaalde munt. Tenzij iemand wekelijks op beide continenten vertoeft zal het niets uitmaken. Dit betekent dat de Amerikaan gewoon veel meer kan doen met zijn geld. Wat ben je nu met 30.000 euro als je maar een Golf kunt kopen, terwijl je aan de andere een Passat kunt kopen voor die prijs. Als je minder kunt doen met je geld ben je wel armer.
Analisten bij Volvo snappen toch ook dat een S90 makkelijker zal verkopen in de VS en in China ten opzichte van Europa.

Vroeger kostte een patatje joppie toch ook maar omgerekend 2 euro? Terwijl je er nu 5 euro voor moet betalen. Als je netto inkomen geen 2,5x meer is dan vroeger, dan ben je nu eigenlijk armer.

Alleen maak je even de denkfouten dat 1) inkomens en uitgavenpatronen totaal verschillen. Met je 30.000 euro kun je in de VS wellicht 'meer' kopen, maar minder mensen hebben dit geld. Kijk maar eens naar het aantal kredieten op die auto's. Ten tweede heb je het over 'makkelijker verkopen' in de VS en China, maar die merken liggen daar heel anders in de markt. Cultureel-economisch vergt dit een heel andere benadering, om nog maar te zwijgen over demografie en geografie. Leuk dat je er in China meer kunt slijten, maar dit is wel een land dat bijna drie keer zo groot is als de EU. Zo makkelijk is dit dus niet, helemaal als je er ook nog aparte modellen voor moet gaan bedenken (S90L) en produceren. Europa is een zeer conservatief continent waarop Volvo een gevestigde naam is. Net als BMW kopen mensen die dingen in principe toch wel.

Anderson
Vergelijken binnen de EU heeft wel zin wat mij betreft.

In mijn ogen net zo veel zin als tussen continenten. Dat we allemaal zo'n blauwe vlag met sterretjes hebben wapperen, doet ons denken dat we nagenoeg hetzelfde zijn. En dat zijn we simpelweg niet. De verschillen (zorg, onderwijs, etc.) die je terecht benoemt heb je natuurlijk ook in landen onderling. We zien Finland bijvoorbeeld als heel duur land. Producten kosten veel geld, prijzen zijn hoog. Maar de inkomstenbelasting is een stuk lager. Onder de streep houd je ongeveer hetzelfde over. Een duurdere of goedkopere auto kan hierbij een heel vertekend beeld geven.
Auto's in BE lijken een stuk goedkoper, maar die dingen moet daarna nog ingeschreven worden, restwaarde is lager (dankzij strenge wetgeving omtrent tweedehands auto's) en je auto staat vaker bij de garage door chronisch wanbeleid bij de aanleg van infrastructuur.

Maar goed, verder helemaal met je eens hoor. Het zal altijd appels met peren zijn. De discussie startte met de bewering dat rijkdom meetbaar is aan de hand van de automobiele variëteit. Helaas laat discussiestarter zijn neus niet meer zien...
03-12-2016 10:58
Goed, eens dat ook binnen de EU wel de nodige verschillen zijn die een eendimensionale vergelijking mank doen gaan. Omdat we een gezamenlijke economische ruimte hebben kan het wel interessanter zijn om in andere landen te kijken. Doen we bij andere producten ook, als consument. Natuurlijk, er staat in Nederland nog de BPM tussen, dus de kans dat het onder aan de streep echt zin heeft is vrij nihil.
03-12-2016 11:37
Dat klopt inderdaad. Zo zag ik in (ik geloof) Slowakije dat de A-klasse daar bij 17,5 duizend euro begint. Scheelt toch best veel.
03-12-2016 14:13
Ik begrijp dat het moeilijk is om intercontinentaal te gaan vergelijken omdat zovele factoren meespelen. Anderzijds kunnen we wel binnen eenzelfde zone vergelijken maar dan over een langere periode. Het gaat er toch om dat de Europeanen al dan niet 'armer' zijn geworden?

Hierover nadenkend vroeg ik me af of de verkopen van een automerk als indicator kan dienen voor de koopkracht van een volk. Dus heb ik eens de cijfers bekeken van een merk dat stabiel is, degelijke voet in de aarde heeft, winstgevend, groeiend en degelijk is: Mercedes-Benz.

- Hieronder de evolutie van verkopen vergeleken tussen Europa en VS, over een periode van 15 jaar.
- Het lijkt mij wel echt dat Europeanen als volk hun koopkracht verloren hebben
- Waar de Amerikanen het C, D, E én F segment hebben doen groeien, zien we juist dat het D, E en F segment krimpt in Europa

03-12-2016 14:25
In Europa en zeker Nederland is de koopkracht zeer veel minder geworden de afgelopen twintig jaar, dat zie je niet alleen aan het wagenpark maar ook aan de opkomst van zeer goedkope winkelformules. Twintig jaar geleden was er geen behoefte aan Aldi, Lidl, Primark, Action etc etc etc, nu de belangrijkste succesvolle formules in winkelland, geen teken van welvaart maar bittere noodzaak.

Ik heb jaren in de USA gewerkt en een belangrijk verschil is dat in de USA een auto nog meer een statussymbool is dan in Europa en E-segment wagens ook fors goedkoper zijn, in ieder geval de huis/tuin/keuken auto's zoals de Camry, en de auto's van GM en diverse Fords etc. Europeanen sparen ook meer en daar hebben ze in de USA echt nooit van gehoord.

Ondertussen wint de Volvo V90 in de laatste uitgave van Autovisie de vergelijking met de Mercedes E-klasse, deze laatste scoort overall op bijna alle aspecten beter dan de Volvo maar de Volvo is niet veel minder dan de E-klasse. Autovisie stelt dat de zeer forse meerprijs van de E-klasse Estate t.o.v. de V90 in ieder geval niet waard is. De Volvo is de beste poging van Volvo sofar aan te sluiten bij de E-klasse e.d. en 'wint' de vergelijking.

Hoewel ik de afgezaagde achterzijde niet geslaagd vind van de V90, is de geteste uitvoering van de V90 in de Autovisie wel een plaatje en zeer veel fraaier m.i. dan de E-estate welke wel erg veel op de C-klasse lijkt.
03-12-2016 15:05
ab123cd
In Europa en zeker Nederland is de koopkracht zeer veel minder geworden de afgelopen twintig jaar, dat zie je niet alleen aan het wagenpark maar ook aan de opkomst van zeer goedkope winkelformules. Twintig jaar geleden was er geen behoefte aan Aldi, Lidl, Primark, Action etc etc etc, nu de belangrijkste succesvolle formules in winkelland, geen teken van welvaart maar bittere noodzaak.
Dat geldt net zo goed voor de VS, waar veel mensen (meer nog dan in Nederland, Europa - eigenlijk zijn wij luie varkens) er twee banen op nahouden. Niet voor de hobby, maar zoals je zelf zegt "uit bittere noodzaak". Trump kon ook winnen op deze grondslag in een aantal key-states (belangrijk voor de Electoral Vote).

De auto's zijn er goedkoper, de benzine is er goedkoper, daar staat tegenover dat de zorg en het onderwijs veel meer kost. Er zijn veel Amerikanen die het hoofd moeilijk boven houden. Meer nog dan bij ons. De prijs van een auto zegt niet veel (of verre van alles) over de mate van daadwerkelijke welvaart.
03-12-2016 15:44
Ondanks de grote verschillen tussen VS en Europa over diverse domeinen geloof ik de dat algemene levenstandaard op hetzelfde niveau is. Je kan het best kijken naar de gemiddelde levensverwachting: deze is tussen VS en Europa nagenoeg gelijk.
Ik kan aannemen dat een moeilijker leven zal leiden tot minder lang leven. Inderdaad kort door de bocht maar voor mij voldoende om geen verschil te zien in levenstandaard tussen beiden.
03-12-2016 16:26
Mooie hint.

Nu het geld nog. drinking smiley
03-12-2016 16:36
@ Anderson,

Je hebt gelijk uiteraard maar ook in Nederland is het sociaal stelsel behoorlijk uitgekleed inmiddels en moeten veel gezinnen echt twee inkomens hebben om rond te komen, dat beiden werken is geen luxe meer maar noodzaak. Uiteraard is alles relatief want wij (Noord-) Europeanen, laten we dat verschil wel maken, zijn uiteraard nog steeds (zeer) welvarend. Maar als je naar de autoverkopen kijkt is de toename van A en B segment auto's overduidelijk, kijk maar naar de statistieken, daar waar twintig jaar geleden de C en D segmenters nog de boventoon voerden in de verkope zijn het nu de 'kleintjes'. Beetje offtopic allemaal winking smiley

Hoop in ieder geval de S90 vaak tegen te komen hoewel de V90 populairder lijkt, de meeste nieuwe Volvo's van deze serie die ik ben tegen gekomen recent waren met name V90's, moet bar wennen aan het model, voor mij is de sedan het meest geslaagd, maar daar heb ik al genoeg over gezegd in deze post smiling smiley
03-12-2016 17:35
Bender
Je kan het best kijken naar de gemiddelde levensverwachting: deze is tussen VS en Europa nagenoeg gelijk.

Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.

Ergo, het is allemaal niet zo eenzijdig. Laat staan dat je welvaart/rijkdom kunt meten aan de hand van de verkopen van een merk... Gaat natuurlijk nergens over, maar dat snapt M. X. hopelijk ook wel. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.
03-12-2016 23:15

Er is ondertussen ook al veel meer informatie beschikbaar over de S90L (Excellence).

- De S90L heeft instapprijzen van 389,900 RMB tot 579,800 yuan ($ 56,600 – 84,000), motoren T4 211 pk en T5 282 pk
- De S90L Excellence is er vanaf 650,000 RMB ($94,000) en is enkel leverbaar met T8 plugin hybride van 400 pk

Ter info: een Audi A6 is er vanaf 418,800 RMB ($ 60,796), de Audi A8 vanaf 880,000 RMB ($ 127,874)

Afmetingen van de S90L:
- Lengte/breedte/hoogte: 5,08 m/1,88 m /1,45 m
- Wielbasis/spoorbreedte: 3,06 m / 1,53 m
03-12-2016 23:32
RobEU
a. Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.
b. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.

a. Cuba: 78 - Monaco: 90
b. Ik zag onlangs grafieken over algemene verkopen voor NL en daar zie je wel duidelijk dat in 1990 hollanders maar voor 25% A en B segmenters kochtten. In 2014 is dat bijna 70% geworden. Face-it man, Europa is gewoon armer geworden.
04-12-2016 00:28
Bender
RobEU
a. Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.
b. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.

a. Cuba: 78 - Monaco: 90
b. Ik zag onlangs grafieken over algemene verkopen voor NL en daar zie je wel duidelijk dat in 1990 hollanders maar voor 25% A en B segmenters kochtten. In 2014 is dat bijna 70% geworden. Face-it man, Europa is gewoon armer geworden.

a. De WHO zegt dat de levensverwachting in Cuba 79,1 jaar is en dat er onvoldoende data over Monaco beschikbaar is. Kennelijk heb jij daar wel een goede bron voor? Maar als je die data representatief vindt voor de rijkdom dan neem ik je graag mee met de cijfers. Blijkbaar zijn Zuid-Korea en Spanje steenrijke laden (en daar kun je dus veel verschillende auto's kopen, zoals ik reeds gelezen heb) en landen als Maleisie, Slowakije en Nederland een stuk armer.
b. Heel leuk dat gegoochel met cijfertjes, maar wil je het nou over Nederland of Europa gaan hebben? Heb je er ooit ook bij stilgestaan dat een Golf in 1990 precies 1,2 cm groter is dan een Polo van vandaag? En dat die laatste zo'n 2.500 euro duurder is dan die Golf in 1990. Met een dergelijke nuance zijn we dus helemaal niet zo veel kleiner gaan rijden. Sterker nog, we zijn duurder gaan rijden! Dus, man(?), blijkbaar zijn we rijker geworden, volgens dit soort simplistische logica.
04-12-2016 10:12
Waar het natuurlijk om draait is dat het besteedbare inkomen voor de mensen tot modaal al jaren onder druk staat door structurele loonmatiging en stijging vaste lasten. Dat particulieren minder nieuw zijn gaan kopen is daar een significant onderdeel van. Auto's gaan ook langer beter mee dus een tweedehandsje is financieel gezien ook gewoon duurzaam. Want er zijn belangrijkere prioriteiten om je geld op stuk te slaan. Zoals 2x per jaar een nieuwe smartphone voor de kids.

Anyways, interessante boom, maar niet veel met dit topic te maken - daar zijn andere topics of een nieuwe voor - daarom: zet de nostalgie opzij en bewonder het toekomstige/huidige.

Van

Naar

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2016 10:16 door Anderson.
04-12-2016 14:06
Nogal een vage benadering om de levensstandaard in Nederland af te meten aan de afmeting van de auto's....Ik denk dat het relatief sterker toenemen van autokosten eerder een rol speelt in de tendens om kleiner te rijden, dan omdat we armer zijn geworden (hetgeen ik overigens ernstig betwijfel....).

Van de week las ik dat de gemiddelde Nederlandse man meer dan twee maal zo veel van zijn besteedbaar inkomen uitgeeft aan kleding, schoenen en persoonlijke verzorging dan 25 jaar geleden. Zijn we volgens die statistiek dan opeens tweemaal rijker geworden? nut smiley
04-12-2016 14:16
leuk al die autisten hier thumbs up
04-12-2016 14:41
Wat denk je van leuke aanvullingen op dit topic? Hoe meer ik hem zie, hoe meer ik deze wagen prestigieus vind.

Momentum

Excellence

R-design

Kinetic/Momentum

Inscription/Excellence

R-design

..en speciaal voor Europa grinning smiley
04-12-2016 15:12
Majortom
Nogal een vage benadering om de levensstandaard in Nederland af te meten aan de afmeting van de auto's....Ik denk dat het relatief sterker toenemen van autokosten eerder een rol speelt in de tendens om kleiner te rijden, dan omdat we armer zijn geworden (hetgeen ik overigens ernstig betwijfel....).

Van de week las ik dat de gemiddelde Nederlandse man meer dan twee maal zo veel van zijn besteedbaar inkomen uitgeeft aan kleding, schoenen en persoonlijke verzorging dan 25 jaar geleden. Zijn we volgens die statistiek dan opeens tweemaal rijker geworden? nut smiley

Als die man in een kleinere auto naar de pedicure rijdt wel ja. winking smiley
En inderdaad, helemaal waar. Geldt ook voor Anderson trouwens. Het is een complex geheel, dat niet zomaar even aan de hand van een factor meetbaar is.
Eén keer in het jaar maak ik altijd even een rondje langs de autodealers om de nieuwe auto's te bekijken en zo ben gister even langs de Mercedes-Benz dealer gegaan om de nieuwe E te bekijken.
Op de plaatjes vind ik het een prachtige auto en ook in de showroom ziet het er goed uit. Ik zat in een Avantgarde met zwart leer en mat hout. Ik was behoorlijk onder de indruk. De afwerking was bijzonder goed, de stoelen waren goed en de ruimte was prima, zowel voor- als achterin.

En daar zat hem voor mij het probleem. Alles was goed. Ik had verwacht meer onder de indruk te zijn, vooral omdat ik de auto prachtig vind op de plaatjes. Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het feit dat ik daarvoor bij de Volvo-dealer ben geweest om de S90 en V90 te bekijken. Die vind ik op de plaatjes niet echt speciaal of, in ieder geval, minder mooi dan de W213. Maar in het echt waren de rollen duidelijk omgedraaid. Want wat een geweldige auto is die S90/V90. Ik werd er spontaan hebberig van. Prachtig afgewerkt interieur, heerlijke stoelen die naar mijn mening duidelijk beter zaten dan die van de Mercedes-Benz. De S90 geeft je het gevoel in een auto uit een hogere klasse te zitten en geeft een 'speciaal' gevoel. Ik zou hier een heel verhaal kunnen typen, maar een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Het moge duidelijk zijn dat ik zwaar onder de indruk was van de kwaliteitsindruk, styling en andere kenmerken van de Volvo's.

Om over de dealer nog maar niet te spreken. De complete benadering was anders. Bij Volvo een vriendelijke benadering. Ik kreeg koffie aangeboden en er was tijd voor een gesprekje. Je voelt je er echt thuis. Bij Mercedes was dat duidelijk anders. Een donkere showroom en iedereen bleef zitten waar hij of zij zat. Niet gek natuurlijk, want ik ben ook niet voornemens en kapitaalkrachtig genoeg om dergelijke auto's aan te schaffen. Maar toch bevalt de benadering van de Volvo-dealer wel. Mocht ik ooit (hopelijk) wel in de positie verkeren om een nieuwe auto aan te schaffen, dan weet ik de Volvo-dealer, qua service, wel te vinden.

Het wekt bij mij nieuwsgierigheid op naar de nieuwe BMW 5 G30! Na 11 februari toch maar eens kijken.
21-12-2016 19:52
Een collega mag een vervanger uitkiezen voor zijn A5 Sportback S-Line. Volvo S90 is 1 van de kandidaten op zijn lijst en hij had een D4 geconfigureerd op de site van de leasemaatschappij.

Bij een Volvo dealer in België kreeg hij meteen een voorstel met 18% korting op de wagen (en de gekozen opties). Iets in mij zegt dan dat dit model niet zo vlot verkoopt als verwacht en gewenst... Jammer want los van de discutabele achterzijde wel een fraaie aanbieding in het E-segment.
21-12-2016 20:27
Ik kan me er wel wat bij indenken. Het Volvo publiek is van de traditionele sedan / container. De S90 is geen van twee en is vooral gericht op overstappers. Maar van welk merk dan? Ook Mercedes rijders in het E segment zijn vrij traditioneel, net als bij BMW. Is BMW nou echt rijk geworden van die monsterlijke GT's? Alleen Audi heeft een poosje wat weg kunnen zetten van de A5. Maar die hype is ook weer over. Net als met de Passat CC.

Mensen in deze markt zijn - behoudens de initiële flits kopers - helemaal niet in voor deze auto's. Volvo heeft het al kunnen zien met de S60 die gewoon geflopt is. Ja, in den beginne even wat enthousiaste kopers, maar dat is niet vastgehouden. Dat had al een waarschuwing moeten zijn.

Het zou me niets verbazen als de S90 dezelfde weg in gaat. De nieuwe XC90 zie ik daarentegen veel rijden.
21-12-2016 20:34
Niseko
Een collega mag een vervanger uitkiezen voor zijn A5 Sportback S-Line. Volvo S90 is 1 van de kandidaten op zijn lijst en hij had een D4 geconfigureerd op de site van de leasemaatschappij.

Bij een Volvo dealer in België kreeg hij meteen een voorstel met 18% korting op de wagen (en de gekozen opties). Iets in mij zegt dan dat dit model niet zo vlot verkoopt als verwacht en gewenst... Jammer want los van de discutabele achterzijde wel een fraaie aanbieding in het E-segment.

Op basis van een (sterk?) verhaal van een collega een conclusie trekken dat de auto niet verkoopt. Juist, dat is nog eens gedegen onderzoek!
21-12-2016 20:58
@roder : ik heb de offerte vandaag met eigen ogen gezien en ik trek geen conclusie over verkopen in het algemeen, maar over verkopen in BEL.

Ik werk als consultant voor bedrijven in de driehoek Antwerpen - Gent - Brussel, dit is voor België "het" afzetgebied voor dergelijke auto's. Ik heb welgeteld al 1 S90 gezien. Nog geeneens een V90. En 1 Giulia. En een handvol nieuwe Espaces, quasi steeds in de Initiale uitvoering.

Ik denk dan dat de nationale (!) verkoopsorganisatie van Volvo extra moeite doet (= korting) om de door de constructeur opgelegde quota te halen met dergelijke kortingen. Hoop dat het ze lukt overigens. Idem Alfa en Renault.

Maar tegen de pletwals van Audi - BMW - Mercedes is hier in België weinig opgewassen vrees ik. En ik pleit daar ook voor een stukje schuldig aan, maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee en ben overigens erg tevreden van mijn 1ste BMW zowel qua auto als qua service. Staat weer bovenaan de lijst als ik een volgende mag kiezen (o ja, deze kwam met 16% korting op de basisprijs, niet op de opties) winking smiley
21-12-2016 21:08
@roder : kijk eens naar de voorwaarden die Mercedes dealer Eddy Joosen geeft op nieuwe stockwagens?

Een voorbeeld : een nieuwe C-break van + 44K€ kan je kopen voor 34,5K€... Dan kan je hem zelf wel niet samenstellen en moet het uiteraard maar net je ding zijn qua motor en uitrusting.
21-12-2016 21:27
Anderson
Volvo heeft het al kunnen zien met de S60 die gewoon geflopt is.

Verkoopt die dan zo slecht?
21-12-2016 21:46
@RobEU : 36.565 stuks S/V60 in Europa in q1 -> q3 volgens deze bron

[carsalesbase.com]

Af te zetten tegen de Mercedes C-klasse met 134.720 stuks, de bestverkopende in dit segment.
21-12-2016 22:06
De V60 verkoopt best prima, in Nederland een lekkere boost gehad door de bijtelling. De S60 verkoopt gewoon niet (meer). Kijk de carbase er hier maar op na, ik verzin het niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.