Volvo S90/V90

Gepost door Anonieme bezoeker 
Re: Volvo S90/V90
19-09-2016 23:09
Quote
ab123cd
Persoonlijk vind ik de cc90 niet om aan te zien, een model dat mede ook door de schuine achterzijde nu helemaal uit proporties lijkt, eeuwig zonde dat Volvo hiervoor heeft gekozen overigens, dit maakt deze cc90 en v90 een stuk anoniemer, in tegenstelling tot de s90 die er veel karakteristieker uitziet.

De V90 niet om aan te zien en de Civic (zowat het slechtste ontwerp van de laatste 20 jaar) vind je geslaagd. Tja.
Een schuine achterzijde mag dan niet erg origineel zijn (zowat alle Duitse stations hebben er eentje, op de 'degelijk vormgegeven' Volkswagens na), zeggen dat de wagen daardoor uit proportie is wel erg sterk (zie ik trouwens ook geen scuin aflopende achterzijde bij de Civic?). Nee hoor, dit is gewoon het sterkste ontwerp van een stationwagon in jaren.
Re: Volvo S90/V90
19-09-2016 23:13
De V90 vind ik ook erg geslaagd. Maar de cc en de S90 zeker niet.
Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 08:00
De Volvo Estate hoort een rechte achterzijde te hebben, het oorspronkelijke ontwerp van de nieuwe V90 had dit ook, zullen we wel nooit te zien krijgen. De van VW afkomstige topman van Volvo heeft op het laatste moment het ontwerp aangepast en een lifestyle wagon gemaakt van de V90 met weer minder bagageruimte dan zijn voorganger de V70. Het is nog steeds een mooie wagen maar een volstrekt inwisselbaar ontwerp, het had net zo goed de achterzijde kunnen zijn van een nieuwe Audi Avant, een wat mij betreft zeer gemiste kans van Volvo. De wagen zal ongetwijfeld goed gaan verkopen want de V70 was erg aan vervanging toe. En ik hoop dat Volvo de kwaliteit ook op orde heeft, want als ik enkele XC90 reviews lees op deze site, om te huilen.

De Civic heeft een gedurfd ontwerp, mooi of niet, heel persoonlijk maar in ieder geval herkenbaar 'Japans' qua ontwerp net zoals de Toyota HC-R overigens.

Uiterlijk van auto's, altijd persoonlijke smaak.
Quote
ab123cd
De Volvo Estate hoort een rechte achterzijde te hebben, het oorspronkelijke ontwerp van de nieuwe V90 had dit ook, zullen we wel nooit te zien krijgen.

Tijd voor een shopje; specialisten genoeg hier op dit forum.
Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 09:16
Van wie hoort dat zo dan?
Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 09:33
Van ab123cddrinking smiley

Maar waarschijnlijk doelt hij op het feit dat Volvo stations lange tijd hoekige blokkendozen met inderdaad een verticaal aflopende achterzijde waren. Overigens lijkt het verleden alleen mij niet voldoende reden om te rechtvaardigen dat het ook nu dan perse zo moet.
Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 10:39
Die verticaal aflopende achterzijde is natuurlijk wel heel lang een typisch Volvo-element geweest. Mercedes, BMW en Audi leveren hun stations al sinds de jaren tachtig met een schuiner aflopende achterzijde. Een modern ontwerp met behoud van dat kenmerkende Volvo-element was natuurlijk best mogelijk geweest, maar de ontwerpers hebben anders besloten. En wat mij betreft is dat toch een goede keuze. Met de V90 staat er een prachtige auto waarvan ik het ontwerp zeker niet inwisselbaar vind.
Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 10:46
Ook Volvo heeft ruim twintig jaar geleden al dit principe overboord gegooid:

Re: Volvo S90/V90
20-09-2016 10:59
Goed punt. Ik was de V40 even vergeten en dacht met name aan de 240, 740/940 en de 850.
Er was natuurlijk een bepaald verwachtingspatroon...
V60 lifestylebreak
V70 pakezel



Hoedanook,
ik ga die V90 steeds mooier vinden, zelfs de CC.
Enkel jammer dat er lellen van velgen onder moeten om de auto een beetje présence te geven.
Re: Volvo S90/V90
23-09-2016 08:22
In de nieuwe autovisie staat een proefrit van de V90 met de 200 serie estate, kan je precies zien waar het mis gaat met de V90. Driekwart van voren een echte Volvo, maar die schuine achterzijde, droevig. Oorspronkelijk ontwerp had een rechte achterzijde en is door Håkan Samuelsson (president van Volvo) persoonlijk de prullenbak in gegooid, zeer tegen de zin van het ontwerp team.

Een klassieke Zweedse estate heeft een derde zijruit die langer is dan de zijruit van het achterportier, kijk bij de 200-serie, 700 serie en 900 serie, dit gaf een Volvo estate niet alleen een unieke uitstraling maar ook veel laadruimte. Van dit alles is geen sprake meer, het is geen lelijke wagen maar in mijn optiek saai en niet eigenzinnig genoeg.

Ik hoop wel dat de Volvo's goed gaan verkopen en dat de technische en afwerking problemen van de XC90, de V/S90 bespaard blijven, de reviews op deze site van gebruikers zijn erg wisselend en vaak ontluisterend.
Re: Volvo S90/V90
23-09-2016 18:50
Quote
ab123cd
In de nieuwe autovisie staat een proefrit van de V90 met de 200 serie estate, kan je precies zien waar het mis gaat met de V90. Driekwart van voren een echte Volvo, maar die schuine achterzijde, droevig. Oorspronkelijk ontwerp had een rechte achterzijde en is door Håkan Samuelsson (president van Volvo) persoonlijk de prullenbak in gegooid, zeer tegen de zin van het ontwerp team.

Een klassieke Zweedse estate heeft een derde zijruit die langer is dan de zijruit van het achterportier, kijk bij de 200-serie, 700 serie en 900 serie, dit gaf een Volvo estate niet alleen een unieke uitstraling maar ook veel laadruimte.

Moeten Volvo's er dan blijven uitzien zoals 40 jaar geleden? Dat wordt een saaie boel dan! De V90 heeft nog steeds een grote laadruimte trouwens, misschien een ietsepietsie kleiner. Maar in de plaats krijg je een wagen die er voor de rest wel staat, schitterend is vormgegeven én goed afgewerkt.En bovenop, het échte Volvokenmerk: een wagen met veel aandacht voor veiligheid. En ook op dat vlak evolueert Volvo en is gelukkig niet blijven hangen in de tijd.

Ik ben trouwens benieuwd naar de onderbouwing van het verhaal over het ontwerp met de rechte achterzijde.
Het is trouwens niet ingebruikelijk dat een ontwerpteam meerdere ontwerpen voorlegt aan het management en dat die dan in overleg met de leiding van het ontwerpteam een keuze uit maakt. Het is dus best mogelijk dat beide ontwerpen even naast elkaar hebben bestaan.
Wat tegen het verhaal spreekt, is de communicatie rond de verschijning van de 90-reeks: de concept XC coupé én Estate hebben een achterzijde die heel nauw bij de V90 aanleunt. Ook de XC90 heeft een licht aflopende kont die in hetzelfde kraam past. De ontwerper van de concept is ook ruim aan bod geweest in filmpjes over de ontwikkeling van de nieuwe designtaal van Volvo. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat het 'afwijzen van het oorspronkelijke ontwerp' een beslissing out of the blue van één persoon is geweest.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2016 19:25 door iDS.
Re: Volvo S90/V90
23-09-2016 19:41
Een Volvo hoeft er zeker niet uit te zien als veertig jaar geleden, overdreven reactie. De huidige designtaal (met name van de estates) is niet karakteristiek voor de Zweedse Volvo estate, een variant met een meer rechte achterzijde had naar mijn mening meer recht gedaan aan de merkwaarden. De hele serie van XC90, s/v90, nog te introduceren s60/xc60 etc etc zijn 'tegelijkertijd' ontworpen (en op hoofdlijnen al enkele jaren geleden 'bevroren'), samen met de conceptcars (die aan de huidige modellen zijn voorafgegaan). Er is zeer veel discussie geweest in Zweden en ook tussen de Zweden en Chinezen inzake de designkoers van Volvo, zie ook de grote verschillen in ontwerptaal tussen de laatste concepts en de Volvo Concept You (van een aantal jaren geleden), met elementen (motorkap) van de klassieke Volvo PV 544. In diverse Zweedse media (o.a. automotorsport.se) is geschreven dat de designkoers inderdaad voor de estate op het laatste moment is aangepast door de topman zelf.
Dat een lel van een Estate als de V90 minder bagageruimte heeft dan de veel kleinere voorganger, is erg jammer, bovendien vind ik de gestrekte lijnvoering van de meer klassieke 900 estate, veel fraaier en meer onderscheidend. Een moderne interpretatie hiervan als nieuw V90, had ik graag gezien maar gaan we nooit meemaken. Het zal de verkopen niet hinderen want de wagens lijken vooralsnog goed te zijn ontvangen door de pers en publiek. Overigens is ook de pers verdeeld over de 'lifestyle' koers van Volvo. Plak er Audi ringen op en je hebt een A6 Avant. Ik vraag mij af als het nieuwtje eraf is of deze serie Volvo's potten kan breken in het E-segment met de nieuwe BMW 5 serie op komst (oktober) en de nieuwe A6, begin vlgd jaar. Bovendien vind ik de planning van nieuwe modellen voor zo'n kleine fabrikant erg hoog wat bij de eerste serie XC90's al tot zeer veel klachten heeft geleid inzake kwaliteit en storingen (uitgebreid over geschreven in de Zweedse versie van Automotorsport.se en diverse UK automagazines). Het is te hopen dat dit voor deze nieuwe serie niet opgaat. AlsVolvo fan van het eerste uur vind ik de nieuwe ontwerptaal overigens niet slecht, zeker de S90 vind ik zeer fraai, met name de achterzijde en deze wagen heeft wel de mooie gestrekte lijnvoering. Als het merk maar blijft bestaan, dat is het belangrijkste en daar lijkt het met de steun van Geely wel op.
Volvo S90

Vandaag de nieuwe Volvo S90 bekeken in de showroom van Jacob Schaap te Emmeloord.

Een zeer imposante auto, zowel het grote hoge(!) front als en-profil als de dikke kont. Met name de kont oogt in het echt veel meer typisch Volvo dan op de plaatjes, echt niet verkeerd.

Dan het interieur. Hier kom je echt in een oase van (Scandavische) rust terecht. Qua afwerking (bijna) Audi niveau. Alles voelt zeer degelijk aan, en is vervaardigd uit fijne materialen. Ook het grote scherm in de middenconsole is met de makkelijke menustructuur onder handbereik te bedienen.

De stoelen zitten typisch Volvo, heerlijk comfortabele zetels. Ook de achterbank is mooi geprofileerd. Wel kan je merken dat Volvo met zijn stoel- en bankvulling wel de hardere kant op gaat. Wat mij betreft zat de stoel in een V70 uit pak 'm beet 2005 velen malen zachter én lekkerder. Misschien dat de ondersteuning op langere ritten in de nieuwe stoelen wel beter is.

Als je kijkt naar de benzinemotoren begint Volvo als instapper met de T5 (254 pk) en de T6 (320 pk). Dat alles op minimaal 1612 kg. Gaat dat allemaal wel goed op de voorwielen? Geen probleem AWD is ook verkrijgbaar. Kijken we naar de Duitsers, die hebben ook vier cilinder instappers klaarstaan echter beginnen die vaak rond de 180 a 190 pk.

Concluderend zonder ermee gereden te hebben, een zeer mooie auto die ik nu zeker wel boven de Duitse concurrentie zou verkiezen omdat die vaak toch een beetje te klinisch zijn, en daarnaast rijdt bijna iedereen daar al in. Zo'n Volvo, dat is lekker anders, lekker rustig en volgens de eerste berichten zeer comfortabel én veilig natuurlijk.
























Re: Volvo S90/V90
23-09-2016 22:52
Volgens mij heeft Volvo echt de boot gemist door sommige mensen hier niet acuut de baan van hoofd van de ontwerpafdeling aan te bieden.....winking smiley ....immers summa cum laude afgestudeerd op de Jules de Korte School of Design, nietwaar....cool smiley

Vandaag ook even gaan kijken in de showroom....de S90 ziet er in het echie veel beter uit dan op foto's; ik vond alleen de 20 inch velgen net iets te veel van het goede en uit een test hier op Autoweek werd ook al voorzichtig gesteld dat het comfort (en dat is toch ook een USP....) er ook wel onder lijdt.
De V90 heeft wel nog mijn voorkeur, maar ik word van allebei verschrikkelijk hebberig, ondanks het wel heel stevige bijtellingsverschil met mijn huidige V60 D6.
Ik ben overigens wel benieuwd naar een test van een meer basic uitvoering....volgens mij heb ik alleen nog testen gezien met Inscription uitvoeringen en aangezien ik minstens een D4 wil met automaat wordt dat wellicht een beetje te veel van het goede.....



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2016 22:58 door Majortom.
Re: Volvo S90/V90
24-09-2016 08:30
S90 fraaie wagen op het Fiat panda stuurwiel na dan, een lichte kleur staat de s90 ook erg goed. V90 is een kwestie van smaak, wennen. Belangrijkste is dat de betrouwbaarheid van de Volvo's met de huidige snelle invoering van nieuwe modellen niet geweld wordt aan gedaan, gebruikerreviews van de xc90 zijn zeer wisselend.
Ik sprak laatst een berger die deze vakantie veel op het buitenland heeft gereden om gestrande vakantiegangers op te halen, en daar zaten volgens hem opvallend veel van die nieuwe XC90's tussen.

De problemen bij de XC90 spelen zich met name af bij de plug-in versie, de T8. Er schijnen problemen te zijn met de elektronica. Met een beetje handigheid is dit zelf ook wel op te lossen door een "harde reset" (accupool 10 minuten loshalen), maar dit hoort natuurlijk niet.

Nu zijn problemen altijd vervelend natuurlijk, zeker als je daarbij ook nog eens in het buitenland staat. Maar ik verwacht dat Volvo Cars Nederland dit uitstekend gaat oplossen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2016 08:45 door Enzo Ferrari.
Re: Volvo S90/V90
24-09-2016 09:02
Quote

De problemen bij de XC90 spelen zich met name af bij de plug-in versie, de T8. Er schijnen problemen te zijn met de elektronica. Met een beetje handigheid is dit zelf ook wel op te lossen door een "harde reset" (accupool 10 minuten loshalen), maar dit hoort natuurlijk niet.

Nu zijn problemen altijd vervelend natuurlijk, zeker als je daarbij ook nog eens in het buitenland staat. Maar ik verwacht dat Volvo Cars Nederland dit uitstekend gaat oplossen.

tja, die halen natuurlijk gewoon die accupool 10 minuten los grinning smiley wel kak als je net >80k hebt uitgegeven aan een auto.
Dat zou natuurlijk kunnen, echter verwacht ik zelf dat je daarmee het echte probleem niet oplost. Ik denk zelf dat er software- en misschien wel hardwarematigs iets aangepast moet worden om het probleem helemaal weg te krijgen.

De V90 staat trouwens vanaf half oktober bij de dealers!
Re: Volvo S90/V90
24-09-2016 10:47
Zijn idd voornamelijk met de T8 maar ook wordt melding gemaakt van diverse afwerkingsproblemen, o.a. krakend dashboard en andere maleur (www.leftlanenews.com (test xc90) en diverse UK magazines en automotorsport.se). In ieder geval duidt alles op 'haastwerk' om snel een nieuw modellengamma te kunnen bieden. De verkopen stijgen in ieder geval echter dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Veel XC90 eigenaren, zie de gebruiksreviews op deze site, hebben spijt van hun aanschaf/lease, en dit kan toch niet het beoogde resultaat zijn van Volvo..... . Ik heb alle modellen gereden tot aan de s80 (100 serie, 200 serie, 700 serie en 900 serie, s80 en v70), en elke serie was (veel!) minder degelijk dan de voorgaande (vanaf de 900 serie), met name toen Volvo eigendom van Ford was, dramatische ervaringen met de V70 gehad.
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 11:24
Net de nieuwe AMS gekocht met een vergelijkingstest tussen de Mercedes E Estate, V90, Audi A6 Avant en Skoda Superb stationcar, de Volvo komt op de laatste plaats, zeer teleurstellend. Met name het veercomfort en de beperkte bagageruimte worden zwaar bekritiseerd, de auto scoort wel op het gebied van design en ook de motor (D4) weet te overtuigen. Jammer dat Volvo van de V90 een lifestyle wagon heeft gemaakt, in mijn optiek een gemiste kans. ook qua exterieur ontwerp vind ik de sedan zeer veel karakteristieker dan de V90. Volvo verkoopt overigens goed in Duitsland.
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 11:46
Ik kijk er niet van op hoor, dat de Volvo verliest bij AMS. Zo werkt het nou eenmaal daar, daarom koop ik al vele jaren AMS niet meer.
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 12:11
Het zou mij oop zeer verbaasd hebben als de Volvo gewonnen zou hebben want AMS is bepaald (extra) kritisch bij een niet Duits product maar goed, jammer is het wel dat de Volvo nu juist verliest op het terrein waar ze vroeger groot mee zijn geworden, laadruimte. Het zal wel niet meer zo belangrijk zijn tegenwoordig, vind de schuine achterzijde de V90 niet staan, maar uiteraard kwestie van persoonlijke smaak.
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 14:10
Op www.autoexpress.co.uk staat nu een test tussen de V90 en de E estate, waar de V90 als winnaar uit de bus komt, kan verkeren.... .
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 21:09
Quote
AnthonyRS
Quote
TYN
Is het iemand anders ook opgevallen hoe relatief goedkoop de T5 is? In de prijslijst staat dat 'de T5 netto geprijsd is'.

Een S90/V90 T5 kost in Nederland dus exact evenveel (wat zeg ik, vijf euro minder!) als in Duitsland. De V90 D4, D5 en T6 kosten respectievelijk 4.500, 10.000 en 9.900 euro méér dan over de grens. (afgaande op de officiële prijslijsten; gebaseerd op Momentum uitrusting). De Belgische prijzen komen overeen met de Duitse.

Aparte prijspolitiek van de Nederlandse importeur. Betekent dit nu dat er voor een slimme dealer/slimme Duitser (/slimme Bel.. nah, laat maar) leuke voordeeltjes te behalen zijn?

Dat denk ik niet, in Duitsland zullen ze waarschijnlijk wel korting geven op een nieuwe. In NL vermoedelijk niet.

Klopt. In Duitsland is het heel gebruikelijk om 20-30 % van de prijs af te krijgen, terwijl in Nederland 10% al een wereldprestatie is.
Re: Volvo S90/V90
29-10-2016 22:40
De bagageruimte van de V90 is iets waar een koper van een break in dit segment niet wakker van ligt. Om onder andere 3 redenen: 1. de bagageruimte is niet klein. Het is gewoon minder ruim dan sommige modellen in dit segment. 2. Niemand die shopt in dit segment benut ooit 100% van de ruimte. 3. Mensen in dit segment zijn meer bekommert om de ruimte voor de passagiers, en dat is bij de V90 beter dan bij zijn voorgangers.

Volvo doet eindelijk wat men moet doen in dit segment: een luxueuze break introduceren die stijlvol getekend is. De E-klasse combi ziet er ten opzichte van de V90 echt uit als een bestelbusje. Volvo doet op vlak van stijl denken aan het moderne Jaguar.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 22:47 door Bender.
Re: Volvo S90/V90
30-10-2016 08:14
@ Bender

Het gaat mij juist om de karakteristieke rechte achterzijde van de 'klassieke' Volvo Estate, de Volvo onderscheidde zich hiermee van veel andere stationcars. De een vind dit karakteristiek en de ander noemt deze Volvo's 'blokkendozen'. Het gaf de 700 en 900 serie in ieder geval een statige uitstraling en een mooie gestrekte lijnvoering, daar is nu allemaal geen sprake meer van met de V90. Ik heb nu de V90 recent ook in het echt gezien en (mede ook door de zwarte kleur) was zwaar teleurgesteld over het ontwerp in tegenstelling tot de sedan die veel eigenzinniger is vormgegeven en in mijn ogen 'mooier' oogt. De V90 is qua ontwerp is teveel mainstream en dertien in een dozijn, niet bijzonders. Sterker nog de wagen lijkt nu al gedateerd qua ontwerp.
Re: Volvo S90/V90
30-10-2016 08:23
Het oude Volvo is niet meer. Was Volvo gebleven aan zijn oude designstijl dan had het niet de verkoopcijfers van vandaag. Je verliest dan de 'liefhebbers' van weleer, maar krijgt een hele hoop nieuwe klanten voor in de plaats. Ik heb de Volvo's van voor 1998 nooit iets gevonden, het sex-appeal van een schoendoos grinning smiley
Re: Volvo S90/V90
30-10-2016 09:35
Zo zie je maar smaken verschillen, overigens verkochten de klassieke Volvo's erg goed (met slechts twee modelseries in de USA meer dan 120.000 stuks per jaar in de jaren negentig), daar komt het huidige Volvo nog steeds niet aan in de USA, ondanks de deels vernieuwde line-up. Ik ben het met je eens dat de nieuwe lijnvoering wellicht meer kopers zal aantrekken maar het zijn ook kopers die minder merktrouw zullen zijn en sneller wisselen van merk/model. Afwachten of Volvo de doelstelling van 800.000 auto's per jaar (wat ze al een jaar of 15 roepen) nu eindelijk op termijn gaan bereiken.... .
Re: Volvo S90/V90
01-11-2016 07:49
Quote
speedtouch
Ik kijk er niet van op hoor, dat de Volvo verliest bij AMS. Zo werkt het nou eenmaal daar, daarom koop ik al vele jaren AMS niet meer.

Kan het niet gewoon zijn dat de Duitsers (rationeel) betere auto's maken dan Volvo?
Re: Volvo S90/V90
01-11-2016 08:28
Quote
Bender
De bagageruimte van de V90 is iets waar een koper van een break in dit segment niet wakker van ligt. Om onder andere 3 redenen: 1. de bagageruimte is niet klein. Het is gewoon minder ruim dan sommige modellen in dit segment. 2. Niemand die shopt in dit segment benut ooit 100% van de ruimte. 3. Mensen in dit segment zijn meer bekommert om de ruimte voor de passagiers, en dat is bij de V90 beter dan bij zijn voorgangers.

Volvo's usp was nu juist heel lang dat de Estates of V-varianten een enorme laadruimte hadden. Groot, hoekig en toegankelijk. Heel anders dan bij de Duitse drie. De A6, de E en de 5 hadden laadruimtes die groot genoeg waren om de meeste kopers tevreden te stellen, maar zo'n auto kocht je inderdaad niet om de afmetingen van de laadruimte.

Volvo verlaat nu die eigenzinnige koers en kiest wat meer voor ontwerp dan voor functie. Enerzijds is dat jammer, omdat daarmee een wezenlijk onderdeel van de identiteit van het merk verdwijnt. Anderzijds ontwikkelt Volvo zijn identiteit ook door zich aan te passen aan veranderende tijden, zodat het merk aantrekkelijker wordt voor mensen die nu wellicht een ander merk rijden.

En kijk:
Quote
Bender
Ik heb de Volvo's van voor 1998 nooit iets gevonden, het sex-appeal van een schoendoos grinning smiley

Het werkt!grinning smiley
Quote
Bender
Volvo doet eindelijk wat men moet doen in dit segment: een luxueuze break introduceren die stijlvol getekend is. De E-klasse combi ziet er ten opzichte van de V90 echt uit als een bestelbusje. Volvo doet op vlak van stijl denken aan het moderne Jaguar.
Re: Volvo S90/V90
02-11-2016 12:27
Vandaag de eerste V90 zien rijden op de weg en helaas, maakt geen enkele indruk met zijn schuine achterzijde, dertien in een dozijn ontwerp, maar uiteraard persoonlijke smaak. Ik vond het blokkendoos design van de (bijv.) 700/900 serie zeer fraai, een mooi gestrekte lijnvoering welke de V90 (ook persoonlijk) veel beter had gestaan dan het "afgezaagde" ontwerp wat het nu is geworden.
Re: Volvo S90/V90
02-11-2016 12:32
Als ik een auto gestrekt vind ogen, dan is het de V90 wel....

Re: Volvo S90/V90
02-11-2016 12:43
@ Rob EU

Zoals ik al zei, persoonlijke smaak en ik blijf er bij dat Volvo teveel mainstream wordt met dit ontwerp. Als je de wagen in het echt ziet rijden oogt de achterzijde van de V-serie, niet af, te kort.
Anonieme bezoeker
Re: Volvo S90/V90
02-11-2016 12:45
Wel een mooie auto die V90. Wel jammer dat de gestrekte lijnvoering die we kennen van vroegere Volvo's (760 en 960) er niet meer is sad smiley
Volvo S90-productie verhuist naar China - Ook Europese S90's niet langer uit Zweden

Quote
AW
Volvo grijpt de onthulling van de S90 Excellence aan om z’n nieuwe productiestrategie uit de doeken te doen. Het merk, dat onderdeel is van het Chinese Geely, gaat onder meer de S90 in China bouwen.

Bij de nieuwe strategie maakt Volvo een duidelijk onderscheid tussen de compacte 40-serie, de middelste 60-serie en de grotere 90-serie. Zowel in China als in Europa krijgt iedere modellenlijn z'n eigen fabriek. De grootste modellen zullen in het Chinese Daqing worden geproduceerd, de 60-serie loopt in Chengdu van de band en voor de V40 en XC40 wordt er in Luqiao een nieuwe faciliteit gebouwd. Voor Europa is de productie van de S90 in Daqing echter het meest interessant, want die fabriek wordt in de verre toekomst de enige geboortegrond voor Volvo's grootste sedan. Dat betekent dat ook exemplaren die in Europa en Noord-Amerika aan de man worden gebracht, straks uit China komen.

Wanneer dat zover is, meldt Volvo nog niet. Het verhuizen van de S90-productie naar Azië betekent niet dat er helemaal geen auto's meer in Zweden worden gebouwd. De V60, V90 en XC90 zullen nog gewoon in Göthenborg van de band lopen, al is maar de vraag of dat ook voor de opvolger van de huidige V60 geldt. Volvo's fabriek in het Belgische Gent blijft eveneens belangrijk, daar worden in de toekomst de op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA)-platform gebaseerde 40's gebouwd. Op dezelfde basis komen overigens ook de compacte modellen van het nieuwe merk Lynk & Co te staan, maar die zullen wel in China in elkaar worden geschroefd.
Re: Volvo S90/V90
02-11-2016 14:41

Dit is de Volvo S90 Excellence.







Volvo zeigt auf der Guangzhou Motor Show (19. bis 27.11.2016) die Luxus-Limousine S90 Excellence, die in China für den weltweiten Markt gebaut wird.

AUTO-MOTOR-UND-SPORT
Re: Volvo S90/V90
06-11-2016 21:20
Vandaag zag ik de S90 buiten aan een Volvo verdeler. Dat is toch wel een zeer imposante wagen geworden, heeft zeer veer présence. De sfeer doet denken aan Jaguar. Vind het imposanter ogen dan een E-klasse, 5-serie en A6. Die Duitsers zijn er wat gewoontjes bij.
Op papier komt dit ook tot uiting: vergeleken met deze 3 modellen is de S90 langer, breder heeft een langere wielbasis en bredere sporen.

Volvo doet het goed, ipv dezelfde richting te kiezen als de Duitsers kiezen ze gewoon voor luxe en een dikke verschijning. Merken die dit tegenwoordig ook doen zijn bv. Jaguar, Cadillac, Lincoln.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2016 21:25 door Bender.
Anonieme bezoeker
Re: Volvo S90/V90
07-11-2016 07:01
Leuke dame als je die erbij krijgt, recent een proefrit gemaakt in de V90 hier in Duitsland, moet zeggen dat het een heel prettige auto is. Qua design moet ik enige posters hier gelijk geven en zeggen dat de sedan mij eigenlijk beter bevalt, in de juiste kleur is dat een heel sjieke auto, die er inderdaad dikker en meer premium uitziet dan menige van zijn Duitse concurrenten.

Wat ik vreemd vind is het grote entertainment scherm, Volvo is het merk voor veiligheid en dit scherm maakt de auto nu niet bepaald veiliger om te rijden, in tegendeel. Leuk is het wel natuurlijk, hoewel ik aparte knoppen voor het instellen van de airconditioning wel erg mis. De navigatie functie daarintegen is echter een van de beste die je kan krijgen en natuurlijk de hele snelheid van het infotainment systeem, vooral als je de week daarvoor een tijd gereden heb in een Mercedes E met dat prachtige maar o-zo-trage command systeem.

Het rij gevoel is echter bijna 100% gelijk aan een Mercedes E klasse, als dat je ding is. Hier en daar is de diesel motor wat rauw als je gas geeft maar verder houdt hij zich netjes op de achtergrond. Het auto pilot system heb ik geprobeerd op de secondaire wegen en daar is het een enorm gevaar, zodra de bocht iets te krap is, stuurt hij je lekker over de andere kant van de weg richting een boom, direct uitgeschakeld dus. Op de autobahn heb ik er ook weinig aan ivm de maximum snelheid van 130 voor dat systeem. Daaronder is het grappig, maar zoekt de auto nogal ipv dat hij netjes exact in het midden van de baan blijft rijden. Laat ik het netjes zeggen ; voor dit systeem hoef je de auto niet te kopen. valt fors tegen

Verder was de afwerking prima, het interieur doet mij wat kaaltjes aan, hoewel ik in een inscription zat, zal wel het design zijn want op zich zit alles erop en eraan. Het rijden in de V90 was een rustgevende ervaring, mits je de auto pilot uitzet anders is het tegendeel het geval.

De prijs van de auto hier is absurd en qua prive lease zit die boven de Mercedes E, maar gelukkig kan je genoeg EU importeurs vinden die hem uit Scandinavië voor je bestellen voor rond de 40k voor een inscription S90. Dat is een leuke prijs en zit nog maar een enkele duizenden boven een volgepropte Passat.

Conclusie : Rustige, mooie goed afgewerkte auto , met een te hoge prijsstelling (tenminste hier in Duitsland) om concurrerend te zijn. Verder zou het fijn zijn als Volvo wat meer werk zou stoppen in de auto pilot want zoals die nu is, is het disaster waiting to happen.
Re: Volvo S90/V90
11-11-2016 15:36
Imposant is zeker een woord dat de S90 beschrijft, gelukkig is de S90 compleet anders dan wat we van Volvo gewoon waren tot voor enkele jaren geleden. Ik was een filmpje aan het kijken over de S90, even een screenshot genomen, in de Inscription uitvoering zeer gehaaide wagen.

Het luxe E-segment is ingedeeld in 2 categorieën: de klassieke /veilige-keuze modellen zoals de 5-serie, A6 en E-klasse en de modellen die exclusiever ogen zoals onder andere de Jaguar XF, Maserati Ghibli en Volvo S90.

Re: Volvo S90/V90
11-11-2016 16:37
Het is dus niet echt anders dan dat het al was: een goedkope alternatief voor een A6/E/5 serie.
Re: Volvo S90/V90
13-11-2016 20:55
Dus wil het eigenlijk zeggen dat de Zweden voor hetzelfde geld een betere auto leveren: meer ruimte, meer uitrusting, betere prestaties en een chiquere uitstraling.
Re: Volvo S90/V90
17-11-2016 11:02
V90 Cross Country op de Los Angeles autoshow:









Meer foto's: [car.autohome.com.cn]
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 19:01
Quote
Mijnheer X
Het luxe E-segment is ingedeeld in 2 categorieën: de klassieke /veilige-keuze modellen zoals de 5-serie, A6 en E-klasse en de modellen die exclusiever ogen zoals onder andere de Jaguar XF, Maserati Ghibli en Volvo S90.

Heb je een beetje vanuit een te 'eng' perspectief betoogd vind ik.
ten eerste zijn de segmenten constant aan verandering onderhevig. Door de globalisering zie je bv dat segmenten anders gepositioneerd worden.
Ten tweede de toevoeging 'premium' (hoe vreselijk ik de term ook vind). Je hebt gewone E segmenters en premium E segmenters.
Volvo zat m i eigenlijk in het gewone E- Segment met de Volvo 200,700, eerste v70/s80 serie. Concurrent van bv de Peugeot 605/607, Opel omega etc. Prijzen lagen ook altijd lager dan bv een BMW 5-serie.
Volvo is duidelijk de premiumkant opgegaan de laatste jaren. Dat verklaart ook de hogere prijsstijging van deze nieuwe V90/S90.
Ik ben het verder niet eens met je dat de Volvo v90 of de Jaguar xf 'exclusiever ogen' dan bv een MB E klasse.
Of je moet er mee bedoelen dat je bv Jaguar XF minder ziet dan bv een 5 serie of een E klasse, maar dat heeft veel meer te maken met marktaandeel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-12-2016 19:06 door Ami.
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 22:11
Het woord premium is een term uitgevonden door de marketing mensen en ik laat mij al lang niet meer misleiden door zo'n termen. In Europa denken de meesten dat Premium Audi, BMW en Mercedes zijn.
Dat heeft volgens mijn vooral te maken dat deze merken het meest bekend zijn en het volgende:

- Je moet het plaatsen in de juiste context: Nederland is een land dat tot de rijkste landen van Europa behoort. Toch is 92% van de nieuwe wagens kleiner dan de S90. Een kleine deel van de markt vraagt dus naar deze luxewagens. Nu wil je als 'rijke' Europeaan tonen dat je geld hebt, en dat doe je het beste met merken die het gewone volk aanbidt: Mercedes, Audi en BMW.
Daarom heeft men dan ook de term premium daar op geplakt.

- Elders in deze wereld waar er relatief gezien veel meer luxewagens verkocht worden is men niet zo gericht op deze 3 merken, mensen met geld willen elders in de wereld keuze hebben, ze kopen met andere woorden iets voor zichzelf en niet om te patsen. Daarom dat je bv. in Amerika ziet dat er in het hogere segment (vanaf E-segment) vele andere merken meespelen: Cadillac, Lincoln, Kia, Hyundai, Lexus, Infiniti, Acura, Nissan, Toyota, Honda, Buick, etc..
Het is zeker niet zo dat in dit hogere segment in Amerika de duitse 3 de meeste verkopen halen.

- Het ironische aan deze premiummerken is dat deze 3 merken één van de eersten waren om hun modellengamma uit te breiden naar goedkope modellen: concurrenten voor de Passat, Golf en zelfs Polo! Cadillac bv. had tot voor kort als kleinste wagen de CTS, een E-segmenter.
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 22:13
Het lijkt mij dat wij arme Europeanen kuddeschapen zijn. Als Audi, Mercedes of BMW een model uitbrengt dan knikken we met zijn allen dat deze wel de beste zijn in hun segment.

Amerikanen, Aziaten en Arabieren kijken met andere ogen hiernaar: daar roept men dit niet zomaar, maar gaan ze het totaalplaatje gaan wegen en evalueren. Het resultaat zie je dan in de verkoopcijfers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-12-2016 23:22 door M. X.
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 23:16
Quote
M. X
- Elders in deze wereld waar er relatief gezien veel meer luxewagens verkocht worden is men niet zo gericht op deze 3 merken, mensen met geld willen elders in de wereld keuze hebben, ze kopen met andere woorden iets voor zichzelf en niet om te patsen. Daarom dat je bv. in Amerika ziet dat er in het hogere segment (vanaf E-segment) vele andere merken meespelen: Cadillac, Lincoln, Kia, Hyundai, Lexus, Infiniti, Acura, Nissan, Toyota, Honda, Buick, etc..
Het is zeker niet zo dat in dit hogere segment in Amerika de duitse 3 de meeste verkopen halen.
Wel makkelijk discussiëren als het prijskaartje achterwege laat. Hogere segment auto's in de VS zijn in vergelijking met Europa, en zeker in vergelijking met Nederland goedkoop. Dus een Lexus voor de prijs van Auris, ik noem maar wat. De Duitse drie halen dus niet zoveel verkopen omdat die wél duur zijn voor Amerikanen, en vaak júist duur zijn omdat sommige modellen geïmporteerd worden. En dat zijn dan ook wel degelijk statusbakken, meer dan een ogenschijnlijk in formaat vergelijkbare Cadillac, Infiniti of Acura.

Quote
M. X
- Het ironische aan deze premiummerken is dat deze 3 merken één van de eersten waren om hun modellengamma uit te breiden naar goedkope modellen: concurrenten voor de Passat, Golf en zelfs Polo! Cadillac bv. had tot voor kort als kleinste wagen de CTS, een E-segmenter.
ATS , BLS en Cimarron vergeten?
Re: Volvo S90/V90
01-12-2016 23:26
1. Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar. En Lexus in Europa is goedkoper dan een Mercedes, BMW of Audi. Bovendien zie ik in Europa in dit segment niet meer auto's kopen omwille van de lagere prijs: Peugeot 607, Volvo S80, Nissan Maxima, Ford Scorpio, Alfa Romeo 166, Citroën C6, Renault Safrane, Opel Omega, etc..

2. Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.

Laat ik even mijn betoog met cijfers aantonen:
Hieronder de verkoopcijfers voor 2015 vergeleken tussen VS en Europa. Het gaat om de verkopen in het E-segment:

- Europa telt 2x zoveel inwoners als de VS: 743 miljoen voor Europa tegenover 320 miljoen inwoners voor VS
- In de VS zijn er 713.160 E-segmenters verkocht, in Europa amper 343.989. Op dit vlak zijn Amerikanen dus rijker dan Europeanen.
- In Amerika heb je 448 inwoners nodig voor 1 E-segmenter, in Europa heb je 2.159 inwoners nodig voor 1 E-segmenter
- Amerikanen shoppen meer verspreid in dit segment over vele merken, daar waar Europeanen doorgaans kiezen voor 3 merken

Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen, en daarbij geldt dat onbekend onbemind is. Dus moeten mensen met geld iets kopen dat iedereen kent en weet dat het duur is. Vandaar de Duitse 3 PREMIUM merken in Europa.

Amerikanen hebben daar minder last van: meer mensen kunnen zich een E-segmenter veroorloven, dus moet men zich niet gaan bewijzen door een product te kiezen dat iedereen moet kopen. Men kiest gewoon wat men denkt dat goed is voor zichzelf ipv voor de buurman.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.