Renault Megane IV

Gepost door Anonieme bezoeker 
Re: Renault Megane IV
10-02-2019 14:39
Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warmere lucht (scheelt zo maar een factor 5 met max vochtinhoud bij 20gr, google maar even op Mollier diagram) daardoor ervaar je het vocht eerder.

Het ontvochtigen/ontwasemen gebeurt door lucht een aantal graden af te koelen (waterdamp condenseert dan in de airco) en dan een beetje op te warmen zodat deze weer het vocht uit je auto kan opnemen. Het probleem is als door die paar graden afkoeling de temperatuur onder het vriespunt komt. De airco vriest dan in waardoor deze niet meer kan functioneren.

De enige manier om het vocht dat uit je auto weg te krijgen is warme lucht in te blazen maar ja dat duurt altijd even.
Heren, slecht nieuws. Ik heb aardig wat kleine probleempjes gehad met de Megane GT, maar de grootste heeft zich afgelopen weekend voltrokken: hij is gejat. Heb keyless entry, sleutel lag boven en in de nacht is ie gewoon meegenomen. Nergens sporen van inbraak (zowel auto als huis). Dus mijn tip aan jullie: berg de sleutel ergens in op waar dat signaal niet afgetapt kan worden en kijk of je andere maatregelen wilt nemen tegen diefstal. De politie gaf al aan dat ook een aantal auto's al gejat zijn zonder de sleutel uit te kunnen lezen (wellicht overdag een keer gedaan dus).

Baal enorm en zit te bedenken hoe ik dit had kunnen voorkomen. Camera's ophangen en GPS module is toch vooral na diefstal van toepassing. Liever nemen ze hem niet mee. Al had GPS waarschijnlijk wel geholpen in de afhandeling, want inmiddels heb ik al vernomen dat de politie geen onderzoek instelt. Verzekeraar haalt waarschijnlijk ook zijn schouders op dus dat is een lekkere trap na.

Heb 20 maanden van de auto kunnen genieten, maar dat is nu dus afgelopen. En gezien hoe hij gestolen is, zal dit waarschijnlijk gewoon op bestelling zijn geweest en staat ie al ergens in een container op weg naar het oosten angry smily
29-04-2019 11:53
Martin, wat balen! Zorg dat je als een speer de omgeving gaat uitkammen. Wat veel gebeurt is dat de auto op een paar kilometer afstand (ja, dat is alsnog veel zoekwerk) wordt geparkeerd om af te wachten of er een track&Trace-systeem op zit.

Niet handig overigens, de sleutel niet in een blikje bewaren. Geen idee of ik het al eens geplaatst had, maar voor mijn werk was ik bij een 'relay attack' demonstratie van Kiwa SCM waar mijn 2018 GT tevens een van de demo auto's was. Binnen 2 seconden was de auto geopend, maar... starten doet (althans mijn) GT op een andere frequentie. De man van Kiwa merkte echter wel meteen op dat het boevengilde dit al wel ondervangen.

Sleutels lagen al een tijdje in een blikje, nu nog maar wat secuurder in zijn, of toch dat alarm inbouwen die onafhankelijk van de auto werkt. (alleen is het gemak van keyless dan beperkt).
Leesvoer over de demonstratie: Autodieven foppen keyless systeem. Hoe werkt dat?

En in deze demo-video zie je ook mijn GT langskomen. Maar ook VAG's (tot een 3ton kostende 911) die binnen 20 seconden weg zijn:

Mijn Renault Megane GT van april 2016 is in de tweede week van januari 2019 ook gestolen, in Den Haag. Ook geen braaksporen. Via het verzekeringsgeld ruim een maand later een vervanger uit België laten halen, ook weer een Renault Megane GT. Om herhaling te voorkomen heb ik een alarminstallatie laten inbouwen. De sleutels bewaar ik tegenwoordig in een blikje om uitlezen te voorkomen.

het schijnt dat alle auto's met keyless entry heel gemakkelijk te stelen zijn, door het signaal op te vangen als je instapt in je auto of uitstapt in je auto. Met dit signaal kunnen de dieven de auto gewoon openen en starten.

Ik heb ook begrepen dat de politie geen onderzoek instelt. De verzekeringsmaatschappijen proberen via particuliere recherchebedrijven gestolen auto's terug te vinden. Politie doet verder niets :-(
03-05-2019 14:51

het schijnt dat alle auto's met keyless entry heel gemakkelijk te stelen zijn, door het signaal op te vangen als je instapt in je auto of uitstapt in je auto. Met dit signaal kunnen de dieven de auto gewoon openen en starten.

Zie ook mijn link van het artikel. Ze kunnen je sleutel op 6 meter afstand uitlezen (dus ook als die in de la ligt en ze 's nachts bij je voordeur staan), maar het sleutelsignaal kunnen ze vervolgens tot bijna 1 km afstand versterken. Dus ook als je je auto parkeert bij het winkelcentrum kan iemand met een rugzak bij je in de buurt lopen terwijl een handlanger bij jouw auto wacht. Zo zijn ook al de nodige modellen (vooral Clio IV RS en Mégane III RS) gestolen.

Hier liggen de sleutels in een (goed) metalen blik waar het signaal echt niet uitkomt. In mijn geval is de GT een leaseauto, en gezien die niet meer nieuw leverbaar is hou ik hem nog graag de nodige jaren bij huis. Hij bevalt véél te goed namelijk smiling smiley

03-05-2019 15:07
Ik heb de sleutels van mijn Focus ook maar eens in een blikje gestopt. Maar wat opviel: Als ik me de sleutel in het blik bij de auto gaan staan en dan het portier probeer te openen, gaat 'ie nog steeds wél open. Afsluiten lukt gek genoeg vervolgens níet meer, dan moet ik het blikje even openzetten.

Betekent dit dat ik naar een beter (dikker?) blikje op zoek moet, of is dit norrmaal, omdat het signaal van de sleutel dermate sterk is dat het blikje het op zo'n korte afstand niet tegenhoudt?
03-05-2019 15:49
Het blikje moet het geheel tegenhouden inderdaad. Ik heb er ook even naar lopen zoeken, maar dit blik werkt het beste. De deksel schuif je er vrij strak op en heeft voldoende contactvlak. Heb er twee. Een voor de reservesleutels (foto), en een voor de sleutels (Zowel de Mégane als Clio IV hebben keyless) die we gebruiken:

Als ik het blik open, herkend de auto me en gaan de spiegels open. Zodra ik de deksel er weer op doe, ziet de auto de sleutel niet meer en gaat deze meteen op slot / spiegels klappen in. Iets wat normaal pas gebeurd als ik een paar meter van de auto ben weggelopen. Kortom: werkt prima.

In jouw geval zou ik nog even verder zoeken. Overigens, als ik parkeer op een minder veilige plek, zet ik keyless uit via het Rlink2-systeem in het menu. De kans is minimaal, dat zeker, maar 'Relay attack' komt inmiddels meer voor dan methode 'stoeptegel' grinning smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2019 15:52 door adinsx.
AutoCar heeft net een sportiefste triotest gedaan: Megane vs Civic vs Golf.

[www.autocar.co.uk]
Vandaag voor het eerst een mankement aan de Megane. Na 83k km een stabilisatorstang links voor kapot.
Stabilisatiestang zelf of de endlink die hem verbind met de veerpoot?
18-05-2019 19:32
Voorlopige mankementjes:

- (10000km op de teller) Bij het rijden op de snelweg aan 100km/h , dan de pedaal volledig induwen voor een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld. Dan sloeg de computer tilt en zei hij dat de versnellingsbak risico op oververhitting gaf. dan verlies je tussentijds alle vermogen en mag je je manoeuvre stoppen ter ergernis bij de achtervolgers. smiling smiley > dit is opgelost met een softwareupdate waarschijnlijk, want sindsdien heb ik dit niet meer voorgehad.
- Hier was na 20000km de stabilisatorstang( linksvoor) kapot. herken je aan het bijkomende gerammel.
- Terzelfde tijd scheurde het streepje leder na tijd op de zijkanten van de alcantarastoelen.
- Aan 50000km sloeg de boordcomputer op een ochtend in alarm . 1 wiel stond scheef. en in de garage blijkt dat de hoofdkabel van de 4control in twee was gekraakt. Hoe dit gebeurd is, is een mysterie. Nochtans zitten er hier geen knaagdieren big smile smiley .

Een ouderwetse oplossing voor het jatten van je auto ligt bij mij nog altijd in de auto (voornamelijk op reis). namelijk een stuurslot smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2019 19:33 door SN 1.
KadettRT
Stabilisatiestang zelf of de endlink die hem verbind met de veerpoot?

Dealer zei de stang... maar kan ook net zo goed de endlink zijn.
Maar was snel gefixed.
Vorig jaar mei is onze nieuwe Megane GT afgeleverd en hebben ook sinds dag 1 alleen maar gezeik met die auto.
zal hieronder even opsommen wat wij al hebben gehad met 11000 km op de teller.

Bij aflevering motorkap scheef gemonteerd en niet goed gemonteerde spatschermen. ( scheve naden ) auto 3 dagen naar de dealer.
3 x lekkage van de achter ruitenwisser. auto 3 x naar de garage.
2 x storing hill assist. auto komt niet van zijn plek. auto 2 x naar de garage
2 x storing van STOP VOERTUIG aanduiding in rood met veel geluid. Auto staan dan geblokkeerd. auto 2 x naar de garage
Het laten verhelpen van deuken die spontaan verschenen in de kunststof spatschermen bij temperatuur veranderingen. auto 2 dagen naar de dealer.
dit is tot op zekere hoogte verholpen( modificatie doorgevoerd ) maar het is niet over , rest nog om dit op te lossen de deuren demonteren en alles opnieuw monteren.
Lekkage ruit achterklep , oplossing achterklep demonteren ruit opnieuw monteren. is nog niet verholpen maar zal de auto waarschijnlijk wel weer een paar dagen kwijt zijn.
Ik denk dus dat wij al ongeveer 15 x bij de dealer zijn geweest en de auto nu al na 16 maanden bij elkaar zo.n 2 weken in de garage heeft gestaan en dan zijn de deuren en achterklep lekkage nog niet verholpen .
Heb al vele malen een verzoek ingediend bij de dealer om terug gave van ons geld, maar deze wil alleen maar repareren, inruilen voor een andere GT was een optie geweest maar ja, deze is niet meer leverbaar.
Nee voor ons geen Renault meer, wij er helemaal klaar mee, mijn vrouw rijd er het meest mee en die heeft totaal geen vertrouwen meer in de auto.
Hier koop je toch geen nieuwe auto voor, ik denk dat mensen met een auto van 20 jaar oud minder in de garage komen dan wij.
11-09-2019 22:44
duccieduc
Vorig jaar mei is onze nieuwe Megane GT afgeleverd en hebben ook sinds dag 1 alleen maar gezeik met die auto.
zal hieronder even opsommen wat wij al hebben gehad met 11000 km op de teller.

Bij aflevering motorkap scheef gemonteerd en niet goed gemonteerde spatschermen. ( scheve naden ) auto 3 dagen naar de dealer.
3 x lekkage van de achter ruitenwisser. auto 3 x naar de garage.
2 x storing hill assist. auto komt niet van zijn plek. auto 2 x naar de garage
2 x storing van STOP VOERTUIG aanduiding in rood met veel geluid. Auto staan dan geblokkeerd. auto 2 x naar de garage
Het laten verhelpen van deuken die spontaan verschenen in de kunststof spatschermen bij temperatuur veranderingen. auto 2 dagen naar de dealer.
dit is tot op zekere hoogte verholpen( modificatie doorgevoerd ) maar het is niet over , rest nog om dit op te lossen de deuren demonteren en alles opnieuw monteren.
Lekkage ruit achterklep , oplossing achterklep demonteren ruit opnieuw monteren. is nog niet verholpen maar zal de auto waarschijnlijk wel weer een paar dagen kwijt zijn.
Ik denk dus dat wij al ongeveer 15 x bij de dealer zijn geweest en de auto nu al na 16 maanden bij elkaar zo.n 2 weken in de garage heeft gestaan en dan zijn de deuren en achterklep lekkage nog niet verholpen .
Heb al vele malen een verzoek ingediend bij de dealer om terug gave van ons geld, maar deze wil alleen maar repareren, inruilen voor een andere GT was een optie geweest maar ja, deze is niet meer leverbaar.
Nee voor ons geen Renault meer, wij er helemaal klaar mee, mijn vrouw rijd er het meest mee en die heeft totaal geen vertrouwen meer in de auto.
Hier koop je toch geen nieuwe auto voor, ik denk dat mensen met een auto van 20 jaar oud minder in de garage komen dan wij.

Zie volgende bericht:
11-09-2019 22:47
Dukkie Duck, bovenstaat je tweede bericht op AW.
Je eerste was in 2011, een reactie op een Megane rijder.
Gaat je slechte ervaring (bar & boos!) over een nieuwe Megane uit 2018 of die uit 2011?

2011:
"leuk om dit te lezen wij hebben bijna dezelfde auto aan geschaft aleen geen automatische parkeerrem dat vond mijn vrouw niks ik had hem wel gewild maarja zei rijd er het meeste in wij hebben ook een witte besteld! best listig omdat ik hem nog noiit echt heb gezien alleen dan op foto"s dus spannend heb nog wel heel lang getwijfeld. maar waarom ik reageer is wij hebben nu een megane coupe ja een 3 maar met een dochter nu wel een beetje te klein dus voor de estate gegaan onder de coupe hebben wij ook 16"winterbanden met stalen velgen heeft u dat ook mischien kunt u wat gegeven van de velgen voor mij nakijken mischien dat ze dan ook weer onder de estate passen. bij voorbaat dank en anders zie ik graag de foto"s op het forem en veel leuke kilometers gewenst"
Ik denk dat die auto bij transport naar de dealer is beschadigd, En heel slecht is hersteld.
Nee het gaat over een model van 2018 die wij nieuw gekocht hebben, dit is inderdaad ook onze eerste met een automatische parkeer rem, wilde dit toen omdat de blauwe led links en rechts van de tunnelbak er dan in zat. Een Megane 3 coupe hebben we ook gehad en met hetzelfde probleem we zagen onze dochter zo richting het dak groeien, maar vind het nog steeds een prachtig model.
Waar ik mij eigenlijk nog het meest boos over maak dat ik van de kast naar de muur word gestuurd, Renault Nederland zegt dat ik het met de dealer moet oplossen , maar deze wil ons geld niet terug geven, alleen maar repareren, ik denk als het een wasmachine was geweest hadden we allang een nieuwe gehad.
En dat terwijl we al sinds 1994 klant zijn, dus zo,n 25 jaar!
Rechtsbijstand kan ook niks, omdat het iedere keer weer een ander probleem is, het is gewoon een maandagmorgen model.
Nogmaals hier koop je geen nieuwe auto voor, maar als consument zit je er wel mee, ook al dachten wij dat we recht hadden op teruggave van geld.
Als iemand een idee heeft hoe wij het anders zouden moeten aanpakken hoor ik dat graag, of ook dezelfde problemen ervaart zoals wij.

Wat betreft de winterbanden zou ik niet echt weten omdat wij zelf geen winterbanden hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2019 19:52 door duccieduc.
Gullwing
Ik denk dat die auto bij transport naar de dealer is beschadigd, En heel slecht is hersteld.

Nou dat roep ik ook al vanaf de dag dat we deze auto hebben, heb altijd gezegt dat deze auto wat meegemaakt heeft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.