Suzuki Baleno
07-08-2015 10:39
Excuses voor een link, maar zit op werk. Vreemd dat autoweek hier nog geen melding heeft gemaakt.

Wel een mooie wagen trouwens.

Zie link: [www.telegraaf.nl]
Anonieme bezoeker
Re: Suzuki Baleno
07-08-2015 10:50
De grote afbeelding die je in dat artikel ziet is het concept, rechts zie je een paar teaser foto's.

07-08-2015 11:54
JP2010
De grote afbeelding die je in dat artikel ziet is het concept, rechts zie je een paar teaser foto's.

De Suzuki iK.2, om precies te zijn. Voor de volledigheid nog even de teasers - in afwachting van de daadwerkelijke presentatie van de Baleno:

Zo te zien wijkt 'ie dus niet zo heel veel af van de concept car. Da's alvast een klein plusje. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2015 11:56 door Yellow Cab.
Anonieme bezoeker
08-08-2015 08:25
Ik ben erg benieuwd naar deze auto. Lijkt me een heel nette "bread and butter" auto. Of zoals Fiat dat laatst zei: "The car that you need". Ruim genoeg voor een gezin, een uiterlijk dat heel goed te verdragen is en waarschijnlijk prima prestaties tegen een laag verbruik. Suzuki is de laatste tijd lekker bezig: de Vitara vind ik ook al een mooie auto. De Celerio vind ik niet zo veel aan. Voor een A-segmenter is de auto wel heel ruim. Zowel op de achterbank als in de kofferruimte heb je aardig wat plaats. Dat kan je bij de veel leuker uitziende Aygo vergeten: wat is dat wagentje krap op de achterbank en dan heb je ook nog eens een bijna onbruikbare kofferruimte.
08-08-2015 09:42
Leuk dat de naam Baleno is afgestoft voor deze auto. Ik ben benieuwd hoe Suzuki de Baleno gaat positioneren, de Swift zou eigenlijk iets scherper geprijsd moeten worden om ruimte te geven aan deze auto. De vormgeving is grotendeels gelijk aan dat van het prototype, dus er zijn weinig verrassingen. Best een aardige auto!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2015 09:43 door D-C.
08-08-2015 09:55
Ik vind hem iets te vrolijk en te rond vormgegeven. Leuk voor een A-segmenter maar voor het C-segment komt het niet heel serieus over, ik krijg er een beetje een clown gevoel bij. De zwarte A-stijl oogt ook erg geknutseld en ik vind het model als geheel wat onevenwichtig overkomen. Hij zal vast lekker ruim zijn binnenin. Ben benieuwd of er nog meer modelvarianten komen zoals bv een station.
08-08-2015 21:13
De oorspronkelijke Baleno was bedoeld als een iets grotere opvolger van de Swift. Dat is bij de driedeursversie ook wel te zien. De sedan en station waren groter en werden in het C-segment geplaatst, maar uiteindelijk waren dat ook gewoon grote B-segmenters.
Bij de nieuwe Baleno is dat niet anders: een vergrote Swift. Ik hoop dat hij ook als Estate komt, want dat is het model van de oude Baleno dat flink het meest verkocht.
08-08-2015 21:20

De oorspronkelijke Baleno was bedoeld als een iets grotere opvolger van de Swift.

De 1e generatie van de Baleno was nooit als opvolger van wat dan ook bedoeld, maar gewoon een poging van Suzuki om in een voor hen nieuw segment toe te treden.
08-08-2015 21:28
Kan zijn, maar als je naar maten, gewichten, inhoud en techniek kijkt, is de Baleno I gewoon een iets grotere Swift. Ik weet niet hoe Suzuki het model in de markt heeft willen zien, maar in Nederland werd gesproken over de nieuwe, grotere Swift. Totdat, met verbazing van velen, de oude Swift bleef voortbestaan. Maar de Baleno is nooit een C-segmenter geweest. Een Golf of Astra zijn veel groter. De Baleno vindt zijn concurrenten in de Peugeot 206 en de Seat Ibiza, al dan niet in sedan- of stationvorm.
08-08-2015 22:25
SVF
Ik vind hem iets te vrolijk en te rond vormgegeven. Leuk voor een A-segmenter maar voor het C-segment komt het niet heel serieus over, ik krijg er een beetje een clown gevoel bij.

De nieuwe Baleno valt in het B-segment en zou 4.023 mm lang zijn, de auto is daarmee een volwaardige concurrent voor de Europese B-segment modellen in tegenstelling tot de Swift, die toch een maatje te klein is.

---GT---
Kan zijn, maar als je naar maten, gewichten, inhoud en techniek kijkt, is de Baleno I gewoon een iets grotere Swift. Ik weet niet hoe Suzuki het model in de markt heeft willen zien, maar in Nederland werd gesproken over de nieuwe, grotere Swift. Totdat, met verbazing van velen, de oude Swift bleef voortbestaan. Maar de Baleno is nooit een C-segmenter geweest. Een Golf of Astra zijn veel groter. De Baleno vindt zijn concurrenten in de Peugeot 206 en de Seat Ibiza, al dan niet in sedan- of stationvorm.

In sommige landen verving de Baleno inderdaad de Swift zoals in Japan, maar oorspronkelijk was de auto niet als opvolger van de Swift II bedoeld. Eigenlijk was de hier nooit verkochte derde generatie Swift dat.

08-08-2015 22:31
De Amerikaanse Swift hebben wij in Europa nooit gezien. Plus dat de Ignis de opvolger van de Swift II was. In Japan heette de Ignis ook Swift. Maar in Europa wilden wij er niets van weten en hielden vast aan de tweede generatie Swift.
08-08-2015 23:37
Kan hier nou niet echt warm van worden. Zonder die rare wielkasten best een aardig (en inspiratieloos) ontwerp. Die randen om de wielkasten die doorlopen in de bumpers maken er een wat potsierlijk karretje van. Als op de concept-car de wielen al wegvallen, dan zal het er straks met standaard velgen al helemaal niet uitzien...
Anonieme bezoeker
09-08-2015 01:51
31-08-2015 11:23

Suzuki Baleno wordt leverbaar met twee motoren
Autonieuws • 31 augustus 2015 • Tekst: Bob Kroese

Suzuki heeft iets meer informatie bekend gemaakt over de nieuwe Baleno. Ook hebben we nu beeld van de voorkant van de auto.

Suzuki geeft weer een beetje meer informatie vrij over de nieuwe Baleno, de nieuwe compacte hatchback die op de IAA in Frankfurt onthuld zal worden. Het merk maakt nu bekend dat de Baleno op een heel nieuw platform staat, dat niet alleen licht is maar ook zeer stijf. Hoe licht, dat is nog niet bekend. De maten en gewichten van de nieuwe Baleno worden later bekend gemaakt.

Het merk kondigde eerder al een nieuwe 1.0 BoosterJet benzinemotor aan. Nu is bekend dat deze nieuwe turbomotor gezelschap krijgt van een 1.2 SVHS-motor. Die afkorting staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki en houdt in dat de energie die bij het remmen vrijkomt wordt opvangen en gebruikt voor de voeding van elektrische apparaten en de startmotor. Volgens Suzuki wordt de benzinemotor ondersteund bij het accelereren, maar het is niet bekend of dat gebeurt met een elektromotor.

De nieuwe Baleno staat in het voorjaar van 2016 in de showroom. De prijzen maakt Suzuki later dit jaar of begin volgend jaar bekend. De Baleno beleeft zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt volgende maand.

Bron: [www.autokopen.nl]
31-08-2015 11:31
ziet er nu al gedateerd uit.
Komt uit Japan. Daar hebben ze een andere smaak.
15-09-2015 09:24

Herboren Suzuki Baleno in detail

In april te koop, ook als Smart Hybrid. Eerder al konden we kennismaken met de productieversie van de Suzuki iK-2 Concept: de Baleno. Vandaag hebben we meer informatie over onder andere het motorenaanbod. Suzuki's nieuweling heet Baleno, en daarmee wordt een relatief oude naam afgestoft. De productieversie van de aanvankelijk in Genève getoonde iK-2 Concept mag er dan relatief klein uitzien, hij is toch 15 centimeter langer dan de Swift. Z'n totale lengte komt daarmee uit op zo'n 4 meter. Die lengte komt voor een deel ten goede aan de bagageruimte, de Baleno kan namelijk 355 liter aan spullen meesjouwen. Onder de kap legt Suzuki een 1,0-liter Booster Jet-blok. Dat wisten we al, maar vandaag kunnen we melden dat de nieuwe geblazen driepitter 112 pk en 170 Nm levert. Ook is een 90 pk sterke 1,2-liter viercilinder beschikbaar, een motor die we kennen uit de Swift. Deze levert 120 Nm aan koppel, en is in het geval van de Baleno een zogenaamde 'smart hybrid'. Dat wil zeggen dat remenergie wordt opgeslagen, die vervolgens kan worden ingezet bij bijvoorbeeld het acceleren. Ook de elektronische componenten kunnen van geregenereerde energie worden voorzien. Dat scheelt weer in het verbruik. Ook opvallend: het nieuwe lichte platform van de Baleno zorgt ervoor dat het totale gewicht beperkt blijft tot onder de 900 kilo. Zaken als adaptieve cruisecontrol en Radar Brake Support vinden eveneens hun weg naar de nieuwe Japanner. We kunnen de nieuwe Baleno al in april volgend jaar in de showrooms tegenkomen. Prijzen worden in de aanloop daar naartoe bekendgemaakt.
[www.autoweek.nl]
15-09-2015 09:54
het straalt ook echt niks uit deze baleno.
15-09-2015 10:05
Ach er zit meer design in dan in een Golf. Alleen die chromen richel achterop lijkt wat vreemd. En ik vind hem nog best modern met die led-verlichting.
15-09-2015 11:37
Wouter82
Ach er zit meer design in dan in een Golf. Alleen die chromen richel achterop lijkt wat vreemd. En ik vind hem nog best modern met die led-verlichting.

Dus meer lijntjes is meer design? En meer design = dus mooier?
15-09-2015 11:40
Ja maar niet per definitie, nee.
15-09-2015 13:33
Nou, vind het front wel iets hebben. Niet te brede grille.. dat zie je tegenwoordig niet veel meer.

Ik denk dat Suzuki de verkeerde intro kleur gekozen heeft. In een frisse kleur komt het beter tot zijn recht.

De chromen strip achterop snap ik ook niet.. maar is noodzakelijk voor de montage van een achteruit rij camera?
Dakspoiler is optioneel?
Of 'standaard' zoals bij een Spacestar?
15-09-2015 19:27
Wouter82
Ja maar niet per definitie, nee.

Ja en nee dus. Duidelijk antwoord.
15-09-2015 20:07
Op twee vragen krijg je twee antwoorden inderdaad.
Anonieme bezoeker
16-09-2015 06:52
Ik wil hierbij een lans breken voor deze nieuwe Baleno. Het is een nette auto die precies heeft wat ik in een auto zoek: een zuinige, milieubewuste motor, een ruim interieur zonder al te veel poespas, een bruikbare kofferruimte. Als deze auto niet veel hoger in de markt wordt gezet dan de huidige Swift dan kan dit wel eens een succes worden.

Let wel: een auto is voor mij noodzaak. Goedkoop en tegen lage lasten van A naar B. Dat zegt iemand die zich autoliefhebber noemt...... Ik heb echter genoeg realiteitszin om te zeggen dat de auto niet op nummer 1 staat in ons gezin. Ik kan echter enorm genieten van een dagje Autoweek Live of een AutoRai. Ik denk dat er genoeg mensen zijn (ook hier op het forum!) die daar net zo over denken als ik.

Een auto moet voor mij en het gezin functioneel, zuinig, redelijk ruim en comfortabel genoeg zijn. Het heeft er alle schijn van dat deze licht gebouwde Suzuki (complimenten voor het gewicht!) daar geheel aan voldoet.
16-09-2015 08:57
Bij het zien van die stoelen krijg ik al last van m'n rug...

Verder best een aardige auto om te zien. Automaatje erin en incontinent Nederland heeft een nieuwe favoriet. thumbs up
16-09-2015 13:50
Verlichting maakt wel een punt.

Ik vind dit een aardige auto, oké de chroomstrip is een beetje "too much" .
Een auto die weliswaar emotieloos is, maar niet lelijk.
"Wij kenners" roepen saai, verouderd etc.. maar dit is een echte voor "gewone mensen" hij brengt je probleemloos van a naar B, heeft aardige looks, redelijke goede techniek.

Hij is niet echt uitgesproken, maar daardoor zullen ook niet veel mensen zeggen "wat een lelijke auto" . Echt een gebruiksobject dus, voor de gijze golf of voor degene die niet zoveel om auto's geeft. En daar is natuurlijk niets mis mee, voor de juiste prijs kan dit nog best een succes(je) worden.
16-09-2015 18:51
Lol een auto is ook een gebruiksobject, als je 'emotioneel' word van een auto (muv supercars) dan spoor je niet helemaal.
16-09-2015 20:13
SuzukiSwift
Lol een auto is ook een gebruiksobject, als je 'emotioneel' word van een auto (muv supercars) dan spoor je niet helemaal.

Waarom dan wel die uitzondering? Ben jij degene die bepaalt wanneer een auto emoties mag oproepen en wanneer het een gebruiksobject is?
16-09-2015 20:44
Nee maar welke Baleno concurrent roept dan wel (veel) emoties op?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2015 20:49 door SuzukiSwift.
16-09-2015 21:00
Duidelijk is wel dat een Suzuki Baleno een leuke auto is, maar verder een gebruiksvoorwerp is, dat is niet erg Suzuki pretendeert het ook niet.
Er zijn fabrikanten die wat meer liefhebbers auto's maken. En dus (wat) meer emoties afroepen.
In mijn ogen doen een Fiat Punto, een Lancia Ypsilon, Smart dit meer. Deze zijn volgens mij minder klinisch, wat meer sprekend.
En nogmaals dat is helemaal niet erg, als ik naar mijn eigen Hyundai kijk , is dit een prima auto, aardig vormgeven, maar roept ook geen"wauw" op.
Anonieme bezoeker
16-09-2015 21:20

All-New Suzuki Baleno Debuts in Frankfurt with Bland Styling and Turbo Engine - Live Photos

We don't want to seem negative or anything, but the Suzuki Baleno is a brand new car that nobody has ever seen before. Yet it was completely overshadowed during the Frankfurt Motor Show.

On the off chance that you do care about Suzuki and its B-segment VW Polo rival, we have all the details, plus lots of footage.

First things first, we need to mention the Baleno is a subcompact, sitting in the range above the Swift. It comes as standard with five doors and is quite large by Suzuki standards (most of their cars are small). It's 3,995mm long, 1,745mm wide and 1,470mm high, so about the same as a Skoda Fabia.

While the styling is not impressive, the 355 liters of cargo space places the Baleno in the same league as a bigger Ford Focus. Good job Suzuki!

Styling cues seem to be shared with the Vitara crossover. At the front, a simple black grille is connected to swept back headlights. There are a few creases here and there, but the Baleno's bodywork is mostly flat.

The single biggest piece of new technology on this car is the engine. To compete with Ford's popular Fiesta EcoBoost, the Baleno has received an all-new 1.0 BOOSTERJET engine with only three cylinders. According to the Japanese manufacturer, it delivers 110 PS and 170Nm (125lb-ft) of torque, so it's about the same as the 1.2 TSI from VW Group.

Cheaper models will be offered with the same 1.2 engine as the smaller Swift. It produces 89 PS and 120Nm (88.5lb-ft) of torque, being available with a five-speed manual or continuously variable transmission.

The interior is a sober mix of black plastic and fabric that seems like it's pulled from the 90s. However, Suzuki has seen fit to add features like a Smartphone Linkage Display Audio compatible with Apple CarPlay and adaptive cruise control.

Could this be a viable alternative to popular hatchbacks like the Fiesta and Clio or is the name just too weird?

[www.autoevolution.com]
16-09-2015 21:27
Ja alsof de Fiesta of Polo mooie auto's zijn...? Het is allemaal een kwestie van smaak. Dit is de eerste serieuze B-segmenter van Suzuki. Ik denkd at ie het heel erg goed gaat doen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2015 21:44 door SuzukiSwift.
16-09-2015 21:51
SuzukiSwift
Ja alsof de Fiesta of Polo mooie auto's zijn...? Het is allemaal een kwestie van smaak. Dit is de eerste serieuze B-segmenter van Suzuki. Ik denkd at ie het heel erg goed gaat doen.

Oh, de Swift was een proefballonnetje...
16-09-2015 21:54
De Swift is net te klein om vol mee te doen in het B-segment.
16-09-2015 22:00
Ik ben met je eens dat er meer volwassen B-segmenters zijn, maar ik zie 'm toch zeker in dat segment. En volgens mij kon 'ie zich ook kranig weren tussen z'n concurrenten. Laat ik het anders stellen: je zou de auto ernstig tekort doen om 'm als A-segment auto te bezien.
Toch wel een geinig autootje. En nog geen 900 kilo. Als je die 1.0 nog even wat extra peper in zijn kont duwt bij de plaatselijke softwaretuner en er rond de 140pk uithaalt rij je ook nog eens 95% het snot voor de ogen in je Baleno!
04-10-2015 19:07
In India, waar auto's net binnen de 4 meter moeten blijven willen ze betaalbaar zijn, wordt met smart naar dit model uitgekeken. Zie deze reportage van Autocar India van de IAA: [www.youtube.com]
Afmetingen 3995 x 1745 x 1470 mm, precies tot aan de grens. Gavin DSouza is maar een klein kereltje, dus de auto lijkt veel groter dan wanneer Roland Tameling er in gaat zitten. Desondanks, voor een typisch gebruiksmodel niet verkeerd.
05-10-2015 15:23
SuzukiSwift
De Swift is net te klein om vol mee te doen in het B-segment.

? De Swift is een B-segmenter pur sang. Er zijn inderdaad wat langere B-segmenters, maar een A-segmenter is echt decimeters korter (en veel smaller). de Baleno is nagenoeg even lang als bijvoorbeeld een Fiesta, Polo of 208.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2015 15:25 door Elaste.
17-10-2015 20:26
In India is de Baleno al gelanceerd. Daar is de auto verkrijgbaar met andere motoren dan hier: de 1.2 benzinemotor moet het zonder SHVS mild hybridesysteem stellen en levert 85 pk, de 1.3 DDiS dieselmotor van Fiat levert 75 pk.

Rijtest & meer foto's: [www.gaadi.com]
17-10-2015 23:18
Autocar India heeft er inmiddels ook mee gereden; hier de video: [www.youtube.com]
18-10-2015 10:54
Best aardig ontwerp al blijf ik die chromen vensterbank achter wat merkwaardig vinden.
18-10-2015 11:30
Wouter82
Best aardig ontwerp al blijf ik die chromen vensterbank achter wat merkwaardig vinden.

Commercieel gezien een vereiste voor India, dus het is mogelijk dat Suzuki hem voor de rest van de wereld wat afzwakt (hoewel, zit achterop Opels tegewnooordig niet ook zo'n dominante lijst?). Ik heb eens rondgekeken bij Indiase websites naar dit model en wat er verder speciaal voor India wordt gemaakt en daar wordt af en toe geklaagd dat de besproken auto te weinig chroom heeft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2015 11:31 door synecdoche.
18-10-2015 19:30
Zo in het donkerblauw is het toch een prima karretje om te zien, vind ik. Als ik een nieuwe auto zou willen kopen en moest shoppen in deze klasse zou ik hem nog best overwegen. Licht, pittige motoren en waarschijnlijk ook betrouwbaar. Die strip achterop zou eigenlijk in de carrosseriekleur gespoten moeten zijn, maar hij is dus wel functioneel i.v.m. de achteruitrijcamera (één woord, Durashift). Dat is toch eleganter opgelost dan bijvoorbeeld de puist achterop bij de Mitsubishi Space Star. Wel lijkt de Indiase versie wat hoger op de pootjes te staan, dat zou in onze jungle van verkeersdrempels eigenlijk ook wel handig zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2015 19:31 door 929V6.
18-10-2015 20:00
Ik vind 'm op de laatste foto's ook erg meevallen. De kleur lijkt sterk op die van mijn oude Baleno Estate, die was weliswaar groen maar leek op sommige foto's meer blauw en een veel voorkomende kleur bij dit model. De chroomstrip achterop vind ik op de allerlaatste foto recht van achter helemaal nog niet zo verkeerd. Ben benieuwd of er nog meer varianten komen.
18-10-2015 20:16
Hier zijn ook nog wat eigen foto's van de Baleno:

Ik vind het een mooie auto met veel beenruimte achterin. Het materiaalgebruik van het interieur is echter niet zo mooi als dat van de Mazda2, Koreanen en meeste Europese concurrenten. Ik zou 'm om die reden echter niet laten staan.
18-10-2015 21:05
Ik vond hem vanbinnen echt verschrikkelijk. Heel krap en ook lelijk en oubollig. Kan me niet voorstellen dat ie boven de Swift wordt gepositioneerd.
10-04-2016 17:00
De Duitse prijzen zijn nu eindelijk bekend gemaakt:

1.2 Dualjet v.a. € 13.790 (Base); € 14.790 (Club); € 17.590 (Comfort)
1.0 Boosterjet v.a. € 17.990 (automaat + € 1.500)

De Baleno staat vanaf 4 juni bij de Duitse Suzuki-verkooppunten.

Bron: [auto-presse.de]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.