Mercedes-Benz GLC (X253)

Gepost door ovv 
Mercedes-Benz GLC (X253)
17-06-2015 17:57

Mercedes trekt doek van GLK-opvolger GLC

Mercedes heeft zojuist in Stuttgart de GLC onthuld, een auto die opnieuw de aanval op de BMW X3 en Audi Q5 moet openen.

De GLC is een geheel nieuwe auto en geen doorontwikkeling van de GLK. De nieuweling gebruikt namelijk het platform van de huidige C-klasse. Door intensief gebruik van aluminium daalt het gewicht met zo'n 50 kg ten opzichte van z'n voorganger.

De auto is 4,66 meter lang en 1,89 meter breed, waarden waarmee hij in de buurt van de X3 zit. De GLK was beduidend kleiner en deze extra centimeters komen ten goede aan de ruimte voor de inzittenden.

De GLC krijgt vier- en zescilinders onder de kap. Het gaat in de eerste instantie om de GLC 220d 4Matic (170 pk/129 gram CO2/km), GLC 250d 4Matic (204 pk/129 gram CO2/km) en GLC 250 4Matic (211 pk/143 gram CO2/km).

Er komt ook een GLC 350 e plug-inhybride. De CO2-uitstoot van 60 g/km van die versie betekent echter dat deze niet in dezelfde, zeer gunstige categorie valt als de C 350 e.

Later volgt ook nog een GLC 63 AMG met de 4,0-liter V8 biturbo uit de C 63 AMG onder de kap.

Mercedes gunt de auto z'n publieksdebuut op de IAA. Aan het eind van dit jaar moet de nieuwe SUV bij de dealers staan, de prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: autoweek.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2015 18:00 door ovv.
Ik vind die blauwe lampjes in het interieur hoog scoren als het om 'kitsch' gaat.
Verder vind ik het maar een saaie auto. Een wat hoger op de poten staande C-Estate.
Oogt op de foto's niet verkeerd, maar ook zeker niet meer dan dat. Aangezien ik de C-klasse in het echt gewoon niet mooi en iel vind, ik betwijfel dan ook of deze GLC dan wel uit de verf komt.
De GLK was wellicht geen succes, maar die had tenminste nog een herkenbaar en onderscheidend ontwerp. Dit is gewoon een mix van GLA en C Estate.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes-Benz GLC (X253)
17-06-2015 18:21

Alle foto's: [www.carscoops.com]

Netjes maar niet meer dan dat. En ook ik vind de C-klasse, en met name de Estate, gewoon echt niet mooi. Te hoge neus, te kort kontje, te smal.. terwijl an sich het ontwerp wel geslaagd is
Ik vind er maar weinig aan. Zeker de achterkant oogt nogal ongeïnspireerd.
Anonieme bezoeker
17-06-2015 20:08
Mooie bak zeg! Valt me heel erg mee, had een 'opgeblazen' C-Estate verwacht maar dat valt mij dus erg mee.
Ben wel gechameerd van het recente design van Mercedes. thumbs up

2 filmpjes:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2015 20:20 door JP2010.
Anonieme bezoeker
17-06-2015 20:29

Mercedes GLC crossover moves up in size from GLK

The GLC, shown, is sleeker and more modern looking than the boxy GLK.

STUTTGART -- Mercedes-Benz has increased the size and renamed the second generation of its compact crossover. The GLC will go on sale in mid-November, replacing the GLK.

The BMW X3 and Audi Q5 rival was unveiled here on Wednesday.

The GLC has increased active- and passive-safety features trickled down from the sedans, an air suspension and driver-selected settings for performance and handling.

“Our new GLC represents a further, systematic step in the implementation of our successful SUV philosophy. It combines the ultimate in driving comfort with a sporty touch, impresses on the road and -- more than ever -- off it as well, and appeals to the eye with the new design and equipment line,” said Thomas Weber, Daimler board member responsible for research and Mercedes-Benz car development.

Like its sister C-class sedan, the five-seat GLC moves up in size and features. It is no longer Mercedes’ entry crossover because of the addition of the GLA compact crossover last fall. There is more interior space, especially in the rear.

The GLK has a boxy shape, making it a smaller version of the iconic G-class SUV. The GLC is sleeker and more modern looking with flowing lines.

Despite the larger dimensions, the GLC weighs 80kg less than the GLK because of extensive use of aluminum and high- to ultra-high-strength steels.

The GLC will be sold in Europe with diesel and gasoline engines that are up to 19 percent more fuel efficient than the GLK's powertrains, Daimler said in a statement. There will also be a plug-in hybrid version.

Almost all of the driver-assistance systems have come from the C-, E- and S-class cars as standard or optional. This includes the Intelligent Drive system with collision prevention and crosswind stabilization as standard.

The GLC also gets a keyless start system, touchpad control for climate and entertainment, a rearview camera, power tailgate and power driver seats. Inside, a 7-inch color screen and media interface for phones and iPods are standard.

[europe.autonews.com]
Anonieme bezoeker
17-06-2015 22:44
Alle officiele foto's die nu beschikbaar zijn: [www.netcarshow.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2015 22:47 door Markie Markie.
Zit die tablet nou scheef?
Zal wel aan de 'kijkhoek' liggen... hopelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2015 23:04 door ovv.
De blauwe sfeerverlichting kan gewijzigd worden in wit, Amber en nog wat kleuren. Blauw ziet er, vind ik ook, inderdaad niet uit.
Ik vind de GLC erg geslaagd (blauwe sfeerverlichting echter niet!) en een stuk beter dan de X3, ook dan de Q5 maar die is bijna aan vervanging toe. Ben wel benieuwd naar de prijzen....
Nu al te configureren op de Duitse site.
Ik vind het best een aardige auto! Natuurlijk zie je bepaalde designelementen van andere Benzen terug, maar bij Audi en BMW is dat nog veel meer het geval. Het design is ook wellicht wat veilig, maar als het onveilig wordt (zoals die GLE Coupé?) dan springt men weer hoog en laag en is het verschrikkelijke kitsch. Het is toch nooit goed, zullen we maar zeggen.

Wat ik minder geslaagd vind is de fronsende achterkant. Die synophrys die de achterlichten samenbrengt geeft de achterkant nu een wat sippe look in mijn ogen. Niet lelijk, maar minder mooi.
Rob0032
maar als het onveilig wordt (zoals die GLE Coupé?) dan springt men weer hoog en laag en is het verschrikkelijke kitsch. Het is toch nooit goed, zullen we maar zeggen.

Wie is men? De Mercedes-AMG GT vind ik geslaagd, maar over het algemeen vind ik het design bij Mercedes-Benz op zijn zachtst gezegd twijfelachtig met als dieptepunten de CLA, SL en GLE Coupé met hilarisch mislukte proporties, naast de B-klasse en gewone GLE. Het scheelt dat andere luxemerken (BMW, Audi, Lexus) er ook niet veel van bakken.

Lelijk is de GLC geenszins, maar als de auto net zoveel visuele impact maakt als de laatste C-klasse vrees ik het ergste. Door de afgeronde vormen, vele details en horizontaal geplaatste achterlichtunits oogt de auto iel.
D-C
Rob0032
maar als het onveilig wordt (zoals die GLE Coupé?) dan springt men weer hoog en laag en is het verschrikkelijke kitsch. Het is toch nooit goed, zullen we maar zeggen.

Wie is men? De Mercedes-AMG GT vind ik geslaagd, maar over het algemeen vind ik het design bij Mercedes-Benz op zijn zachtst gezegd twijfelachtig met als dieptepunten de CLA, SL en GLE Coupé met hilarisch mislukte proporties, naast de B-klasse en gewone GLE. Het scheelt dat andere luxemerken (BMW, Audi, Lexus) er ook niet veel van bakken.

Lelijk is de GLC geenszins, maar als de auto net zoveel visuele impact maakt als de laatste C-klasse vrees ik het ergste. Door de afgeronde vormen, vele details en horizontaal geplaatste achterlichtunits oogt de auto iel.

'Men' is in dit geval de overgrote meerderheid die reageerde bij die GLE. De GT zou ik zeker niet als 'onveilige' auto willen bestempelen. Zeer inwisselbaar design en had net zo goed een BMW of Porsche kunnen zijn.
Rob0032
'Men' is in dit geval de overgrote meerderheid die reageerde bij die GLE. De GT zou ik zeker niet als 'onveilige' auto willen bestempelen. Zeer inwisselbaar design en had net zo goed een BMW of Porsche kunnen zijn.

Oké, maar dan ben ik het niet eens met de opmerking "Het is toch nooit goed". Immers, die GT kreeg van 'men' de handen wel op elkaar, zelfs al is het ontwerp net als dat van de GLC 'veilig'. Ook de S-klasse kon in mijn herinnering op veel bijval rekenen. Nu vind ik die GLE Coupé ook niet al te origineel, het had net zo goed een BMW X6 kunnen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2015 16:45 door D-C.
D-C
Rob0032

Oké, maar dan ben ik het niet eens met de opmerking "Het is toch nooit goed". Immers, die GT kreeg van 'men' de handen wel op elkaar, zelfs al is het ontwerp net als dat van de GLC 'veilig'. Ook de S-klasse kon in mijn herinnering op veel bijval rekenen. Nu vind ik die GLE Coupé ook niet al te origineel, het had net zo goed een BMW X6 kunnen zijn.

Maar het is toch ook nooit goed? De GLC is kennelijk minder sprankelend, en dan wordt dat gezien als nadeel. Maar als 'ie heel erg opvallend is vormgegeven dan is het ook niet goed. Snap jij het nog?
Ook over de GT hoor ik steeds minder positieve reacties, onder andere over het inwisselbare design. Weinig Mercedes aan lees ik.
Rob0032
Maar het is toch ook nooit goed? De GLC is kennelijk minder sprankelend, en dan wordt dat gezien als nadeel. Maar als 'ie heel erg opvallend is vormgegeven dan is het ook niet goed. Snap jij het nog?

In dat geval zou het kunnen dat Mercedes kiest voor extremen en er niet in slaagt een goede middenweg te vinden: het is of controversieel, of juist behoudend. Een andere mogelijkheid is dat we bij het beoordelen van een Mercedes kritischer zijn dan bij een Opel of Kia.

Rob0032
Ook over de GT hoor ik steeds minder positieve reacties, onder andere over het inwisselbare design. Weinig Mercedes aan lees ik.

Ik heb het niet zo goed bijgehouden de laatste tijd, maar daar zou je gelijk in kunnen hebben. Ik herinner me slechts de positieve commentaren bij de introductie. Ik vind het in ieder geval een prachtige auto.
Anonieme bezoeker
18-06-2015 18:42
Anonieme bezoeker
18-06-2015 18:45
Doe mij de grijze maar. smiling smiley
Mooie 'dubbele' uitlaatpijp!

Anonieme bezoeker
20-06-2015 19:45
Zo, da's vreemd. Krijg je er ook extra geluidseffecten via de stereo bij?
Bij de benzinemotoren is dit blijkbaar niet zo:

Abgasanlage mit 2 sichtbaren, fest im Stoßfänger integrierten Endrohrblenden in
Edelstahl (bei Ottomotor), bzw. zwei Zier-Endrohrblenden (bei Dieselmotoren)
ovv
Mooie 'dubbele' uitlaatpijp!

Tssss.... Wat een façade! Bijna net zo erg als een V8 motorgeluid uit de speakers om het geluid van een dieselmotor te verdoezelen. Emotie wordt steeds meer fake...
Het werelddebuut vindt niet plaats op de IAA Frankfurt, want eind augustus stond de GLC op de Indonesia International Auto Show:

Fotogalerij: [paultan.org]
Staat daar nou ook een M-Class en dus geen GLE? confused smiley

Mercedes-Benz GLC nu ook als AMG
Autonieuws • 17 maart 2016 • Tekst: Bob Kroese

Met het nieuwe Mercedes-AMG 43-label zijn de mogelijkheden eindeloos. Mercedes-Benz kan daardoor nu voor het eerst een AMG-versie van zijn middelgrote SUV presenteren: de Mercedes-AMG GLC 43 4Matic.

Het nieuwe ‘light’ label van Mercedes-AMG vindt zijn weg naar de GLC. De Mercedes-AMG 43 4Matic heeft de vaste ingrediënten van de 43-lijn: een 3.0 V6-motor, vierwielaandrijving en een negentraps automaat. De zescilindermotor produceert een vermogen van 367 pk en een koppel van 520 Nm, dat vanaf 2.500 tpm paraat staat. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de GLC 43 4Matic in 4,9 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De 4Matic vierwielaandrijving verdeelt 69 procent procent van de kracht naar de achterwielen, de rest gaat naar de voorwielen. AMG heeft het onderstel flink aangepakt, de achteras is gewijzigd en de auto is voorzien van AMG Ride Control. Dat wil zeggen: sportvering in combinatie met adaptieve dempers die in drie standen ingesteld kunnen worden. Dat kan met Dynamic Select, een knop waarmee vijf verschillende rijstanden zijn te selecteren.

De Mercedes-AMG GLC 43 4Matic is aan de buitenkant te herkennen aan de specifieke bumpers, 19 inch AMG-wielen, de AMG-grille en de dikkere uitlaatpijpen. In het interieur is de sportieve uitvoering verfraaid met onder andere een AMG-instrumentenpaneel, sportstoelen en een sportstuur.

De Mercedes-AMG GLC 43 verschijnt in het voorjaar bij de dealers, de Nederlandse prijs is nog niet bekend.

Bron: [www.autokopen.nl]
GLC Coupé

MERCEDES TREKT DOEK VAN GLC COUPÉ

GLE COUPÉ KRIJGT KLEINE BROER. De Duitse merken houden elkaar scherp in de gaten. Mercedes lanceerde de GLE Coupé al als antwoord op de BMW X6 en met deze GLC Coupé wordt ook de X4 van repliek gediend. Vorig jaar kregen we van Mercedes de GLC Coupé Concept te zien, een vooruitblik op een X4-achtige van het merk met de ster. Vandaag is in New York de definitieve auto aan de wereld voorgesteld. We heten welkom: de GLC Coupé. De Coupé-SUV lijkt in populariteit toe te nemen en deze GLC Coupé - uiteraard sterk gerelateerd aan de GLC-klasse - moet de markt gaan bedienen. We zien een soort kleine versie van de GLE Coupé die standaard is voorzien van een sportonderstel met Dynamic Select waarmee het karakter van de auto valt in te stellen. Vierwielaandrijving is standaard, hetzelfde geldt voor een 9G-Tronic transmissie. Ook is de besturing aangescherpt ten opzichte van die van de GLC-klasse. De GLC Coupé met 4,73 meter in de lengte, is 1,60 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,87 meter. Daarmee is hij 8 centimeter langer en 4 centimeter lager dan de GLC-klasse waar hij zijn genen mee deelt. Als GLC 250 4Matic Coupé legt hij 1.710 kilo in de schaal.

Op de internationale motorenlijst staan de 220d, de 250d die in vermogen variëren van 170 tot 204 pk. Op de benzinelijst staat momenteel alleen de GLC 250 en de 350.. Deze versies moeten in de herfst al verschijnen, later worden meer versies verwacht, waaronder een 63 AMG variant. De 43 AMG is direct gelanceerd. Deze beschikt net als zijn GLC-broer over een 367 pk sterke biturbo V6 waarmee een snelheid van 100 km/h in minder dan 5 tellen is bereikt. Ook is de 350e - een plug-inhybride - gepresenteerd. Deze beschikt over een 7G-Tronic Plus-transmissie. Specifieke details worden later bekendgemaakt.
[www.autoweek.nl]
Oftewel, geen kofferbak, weinig hoofdruimte, weinig beenruimte en een exterieur om van te.... NEXT!

Mercedes-AMG GLC 63: debuut van vier topmodellen
Autonieuws • 5 april 2017 • Tekst: Ellen Kole

Mercedes-AMG vult de GLC-reeks aan met de performance topmodellen GLC 63. Deze verschijnen als SUV en Coupé, in reguliere én snelle S-variant.

En weer zijn we in een klap vier Mercedes-AMG-modellen rijker. De AMG GLC 63 4Matic+ (SUV), AMG GLC 63 4Matic+ Coupé, AMG GLC 63 S en GLC 63 S Coupé die het merk vandaag presenteert debuteren in het paasweekend op de autoshow van New York. De verkoop start half juni (dan verwachten we ook de prijzen) en vanaf september worden de nieuwe modellen afgeleverd, te beginnen met een speciale Edition 1.

Prestaties en specificaties
Met de AMG GLC 63 biedt Mercedes-AMG voor het eerst een mid-size SUV aan met de 4.0 V8-biturbomotor in twee varianten. De 'gewone' GLC 63 kan 476 pk vermogen produceren en 650 Nm koppel. de GLC 63 S 510 pk en 700 Nm. Dat laatste is goed voor een 0-100 km/u-sprint in 3,8 seconden. De aandrijflijn wordt aangevuld met de 9-traps AMG Speedshift MCT-sportautomaat en de AMG Performance 4Matic+ permanenente, intelligente All-Wheel Drive die voorziet in variabele verdeling van het koppel.

Om de kracht te kunnen benutten in een dynamische rijstijl is de AMG GLC 63 volgehangen met techniek: een high-performance remsysteem, een limited-slip differentieel achter (elektronisch in het geval van de S), geavanceerde ophanging met adaptieve dempers, plus een elektromechanische en snelheidsafhankelijke sportstuur-inrichting. Het AMG Dynamic Select-programma laat de bestuurder uit vier rijmodi kiezen, van Comfort tot Sport Plus.

Om het prestatiegerichte karakter van de nieuwkomers te benadrukken worden deze aangekleed met de Panamericana-grille, iets dat tot nu toe voorbehouden was aan de AMG GT-familie. Het ex- en interieur worden van sportieve elementen voorzien. Voorbeelden zijn de dubbele uitlaat met hoogglans chromen afwerking, de spoiler lip - ook op de SUV - en de sportstoelen. De standaarduitrusting van de S-uitvoeringen is iets uitgebreider, met onder andere het AMG-instrumentencluster en een Performance stuurwiel in zwart nappaleder en Dinamica-microvezel.

Mercedes-Benz combineert waterstof met accutechniek in GLC F-Cell
Autonieuws • 15 september 2017 • Tekst: Bob Kroese

Mercedes-Benz presenteert de GLC F-Cell. Deze waterstofauto heeft als bijzondere extra een oplaadmogelijkheid via het stopcontact. Het is daarmee feitelijk een plug-in hybride, maar dan zonder brandstofmotor.

Mercedes-Benz heeft al veel ervaring met waterstoftechniek. Voor de GLC F-Cell is de technologie opnieuw verbeterd. De aandrijflijn is bijvoorbeeld 40 procent krachtiger dan die in de B-Klasse F-Cell, die Mercedes-Benz op kleine schaal produceert voor specifieke markten. Ook is de brandstofcel en alles wat erbij hoort 30 procent kleiner, waardoor het geheel nu onder de motorkap past. Onder de auto zijn twee tanks aangebracht én er is een 13,8 kWh accu.

Dat laatste is bijzonder, want Mercedes-Benz combineert accutechniek met brandstofceltechniek. Een brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit, die door de 147 kW (200 pk) sterke elektromotor wordt gebruikt. De motor kan echter ook power uit de accu halen, die met een stekker opgeladen wordt. De actieradius op waterstof is in theorie 437 kilometer en die op de accu 49 kilometer. Door middel van vier rijmodi kiest de bestuurder zelf welke energiebron hij gebruikt: allebei, waterstof of accu. Ook is er nog een rijstand die is gericht op het opladen van de batterij.

In Nederland komt de GLC F-Cell voorlopig niet op de markt. Het merk wacht eerst tot de infrastructuur hier enigszins op orde is. Niet zo vreemd, er zijn op dit moment maar twee geschikte waterstofstations in ons land.

Live @ IAA Frankfurt 2017:

Mercedes-Benz stand: [www.omniauto.it]
De c-klasse facelift doorgetrokken naar de derivaten

Mooiste in zijn klasse, vooral dan als coupe
Geen verbetering maar een achteruitgang zoals het een facelift betaamt. Uiteraard moet de grille weer groter en bij de volgende modelwisseling nog groter.
Ik zie geen significant grotere grille om eerlijk te zijn.
Grille is bijna hetzelfde zelfs. Ik vind de facelift wel geslaagd, voorheen vond ik de neus een beetje iel/blikkerig overkomen, sowieso oogt de auto wat 'klein' ivm concurrenten
Live @ Genève:

Bron: AutoBild
De facelift heeft hem niet mooier gemaakt. Met de oude koplampen "keek" hij veel zelfverzekerder dan met deze boos kijkende exemplaren.
Mercedes moet niet teveel agressieve looks in de modellen stoppen. Laat dat maar aan Audi over, een Benz heeft dat niet nodig.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.