Officieel: Volkswagen Touran

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Officieel: Volkswagen Touran
24-02-2015 14:58

Na jaren van trouwe dienst gaat de huidige Volkswagen Touran met pensioen. We krijgen er een geheel nieuwe versie op MQB-basis voor terug.
Daarmee deelt de Touran dus nu z'n techniek met auto's als de Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Passat.
De nieuwe Touran is maar liefst 130 millimeter gegroeid. Het grootste deel daarvan (113 mm) komt op conto van een langere wielbasis. Dat betekent meer binnenruimte en ook een 48 liter grotere bagageruimte voor de vijfzitsversie.
De auto heeft een Fold-Flat-systeem, waarbij de tweede en eventuele derde zitrij volledig in de bodem kunnen worden weggeklapt.
Ondanks de toegenomen lengte weegt de Touran 62 kg minder dan de huidige generatie. Dat lagere gewicht en een nieuw motorenpalet zorgen voor een gemiddeld verbruik dat tot 19 procent lager is dan voorheen.
Het motorenpalet bestaat uit drie benzineblokken en drie diesels. De benzinemotoren zijn een 1.2 TSI (110 pk), 1.4 TSI (150 pk) en 1.8 TSI (180 pk). De diesels zijn een 1.6 TDI (110 pk) en een 2.0 TDI met 150 of 190 pk. De zuinigste versie, de 1.6 TDI met DSG, verbruikt 4,1 l/100 km.
Noviteiten voor de Touran zijn een Air Climatronic met drie zones, een elektrisch te openen kofferklep en ledkoplampen.
De nieuwe Touran beleeft z'n publieksdebuut op de salon van Genève. In september verschijnt de auto bij de dealers.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2015 15:00 door Bugatti.
Netjes, strak, niet bijzonder, wel mooi.

Maar geen R-line, vanwege dat rare plakplaatje onder de spiegel.
Gewoon het huidige Volkswagen-design naar een midi mpv gecopypaste. Voorspelbaar, maar geen heel lelijk resultaat. Dat geldt overigens niet voor de R-line: die oogt wel erg fout.
Netjes, maar feitelijk niet meer dan een verlengde Sportsvan.
De LED-lampen maken het verschil. Brengt 'm iets meer richting Passat. Maar dat zal niet standaard zijn.

Tja, voor de Touran rijder is elke verandering een mega sprong voorwaarts als je ziet dat je nu in een 13 jaar oud ontwerp rijdt.grinning smiley

Als ze die LED-lampen in het Executive pakket stoppen en de Highline een beetje fatsoenlijke velgen meegeven, kan dit wel eens de opvolger worden van mijn huidige Touran.
Hey, een verlengde Golf Sportsvan! Ziet er al een stuk beter uit.
Ook beter dan de huidige, die in mijn ogen alle 'charme' en 'balans' van de eerste en tweede Touran moest ontberen.

Maar die luchtsleuf onder de spiegels... Sorry, maar dat is gewoon zielig.
Ziet er wel netjes uit. En idd wel voorspelbaar.
Ik vraag me af wat die 2 knopjes bij de bekerhouders zijn? Koeling???
Inderdaad een iets uitvergrote Sportsvan. Zal wel goed scoren in Duitsland.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Volkswagen Touran
24-02-2015 15:32
Zoek de verschillen

Darkside
Ik vraag me af wat die 2 knopjes bij de bekerhouders zijn? Koeling???

Lijkt op een "release-button" om die kant om te klappen naar de andere kant, zodat je nette ronde bekerhouders krijgt.confused smiley

Modus
Zoek de verschillen

Tja, het is geen hoogstandje van design. Elke photoshopper krijgt dit binnen 5 minuten voor elkaar op basis van de Sportsvan.tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2015 15:35 door Rembrandt.
Ik vind de Touran veel mooier dan de Sportsvan. thumbs up
Ik zie dit stukken liever voorbijrijden dan een BMW Gran Tourer, gewoon een strak en pretentieloos ontwerp. Ook van binnen een stuk(je) mooier dan genoemde BMW, imo.

Rob0032
Maar die luchtsleuf onder de spiegels... Sorry, maar dat is gewoon zielig.

Mwoah, ik zie geen luchtsleuf hoor, ook niet iets wat daar voor door zou moeten gaan. Dan zou VW wel gewoon een roostertje gemaakt hebben. Het is meer een badge met tekst erop, die netjes onder die taillelijn past. De Golf Bluemotion, GTI, GTD, GTE en R-Line hebben ook zoiets:

Dat maakt het misschien nog wel erger. Ziet er erg cheap uit in mijn ogen, vooral als er BlueMotion of R-Line op staat. "Ik zou wel sportief willen zijn, maar ik kan het niet betalen of het mag niet van m'n baas" winking smiley
Rembrandt

Tja, het is geen hoogstandje van design. Elke photoshopper krijgt dit binnen 5 minuten voor elkaar op basis van de Sportsvan.tongue sticking out smiley

Zo kun je familiegezicht of designtaal ook noemen....
Ik zou het ook igv een GTI nog steeds niet op mijn auto willen hebben ;-)
Rob0032
Dat maakt het misschien nog wel erger. Ziet er erg cheap uit in mijn ogen, vooral als er BlueMotion of R-Line op staat. "Ik zou wel sportief willen zijn, maar ik kan het niet betalen of het mag niet van m'n baas" winking smiley
Eens.
De Golf Cup Edition heeft ook zo'n logootje. Maar waar het bij de Golf nog bescheiden is, is het bij de Touran overdreven groot.
Mag ik trouwens zeggen dat ik de foto's echt spuuglelijk vind?
AutoBild staat daar wat mij betreft om al een tijd om bekend (met de bewerking met overdreven 'scherpte'), maar ook die foto's van Volkswagen zelf vind ik niet erg charmant. Vooral het interieur oogt er heel... nep door.
Nou, die foto's van AutoBild zijn nog herkenbaar als zodanig, die platen die we vanuit VAG voorgeschoteld krijgen zijn mijns inziens meer een soort renderings, zoals we inmiddels helaas gewend zijn. Vreselijk onnatuurlijk, meer fabrikanten maken zich daar schuldig aan, dat wel.
Ja maar wat denkt Volkswagen dan? Onnatuurlijk en bewerkt, oke... Maar dit gewoon lelijk.
Zeer strakke MPV, grote vooruitgang!

Een EERSTE poging van VW om het navigatiescherm op aanvaardbare hoogte in te planten...ooit komt het nog goed. Kan Autoweek weer lyrisch doen over de perfecte ergonomie winking smiley
Al bij al is de wagen én het dashboard een hele verbetering tegenover de Sportsvan (en véél meer Sportsvan dan het originele bejaardenbakje bij uitstek!).
Opvallend ook dat ondanks de opvallende gelijkenis er geen enkel plaatdeel identiek blijkt (met die Sportsvan dus)...niet direct een toppunt van efficiënt materiaalgebruik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2015 18:43 door iDS.
Bij een 'busje' vind ik het minder storend dat een auto niet al te geïnspireerd oogt, zo vind ik de originele Touran van 2003, een soort van afgeronde betonblok op wielen, stiekem een van de leukste MPV's in zijn soort. Deze Touran is helaas niet zo strak, maar in tegenstelling tot de Golf Sportsvan lijken de verhoudingen dik in orde. Precies andersom als bij BMW dus, waar de 2-serie Active Tourer veel geslaagder is dan de Gran Tourer.

Ik hoop dat de consument de Citroën Grand C4 Picasso en Opel Zafira Tourer niet vergeet, want die vind ik eigenlijk mooier. De Citroën zal ook zeker niet voor de VW onderdoen.
Live @ Autosalon van Genève:

Meer foto's:
[www.omniauto.it]
[www.autokopen.nl]
Mooie auto! Inderdaad een grotere Sportsvan, maar ik vind hem wel een stuk mooier dan de Sportsvan. Beter in verhouding.

Hij is wel wat voorspelbaar, maar of dat nou zo erg is...
Ben wel benieuwd naar het zwarte interieur. Ben normaal erg van de beige/grijze interieurs, maar dit valt me op de één of andere manier tegen.
Ook wel jammer dat hier weer die blauwe (Highline?) en witte R-line staan. Wat andere kleuren zouden wel leuk zijn.
Dan liever de Tiguan... (als ie er zo uit komt te zien)

Nieuwe Volkswagen Touran vanaf 28.890 euro
Autonieuws • 27 mei 2015 • Tekst: Bob Kroese

Volkswagen heeft de prijs bekend gemaakt van de nieuwe Touran. De MPV, die als optie met zeven zitplaatsen is te verkrijgen, kost minimaal 28.890 euro.

De prijzen van de nieuwe Volkswagen Touran zijn binnen. De MPV is nu te bestellen vanaf 28.890 euro met 110 pk sterke 1.2 TSI benzinemotor. Dat is exact dezelfde vanafprijs als Volkswagen rekende voor het uitgaande model, maar dan kreeg je de kale Easyline-uitvoering. De nieuwe Touran is er minimaal als Trendline, met standaard airconditioning, een radio met aanraakscherm, een elektronische handrem, cruise control, elektrisch bedienbare ramen, 16 inch lichtmetalen wielen en vermoeidheidsherkenning.

Naast de Trendline biedt Volkswagen de Comfortline en Highline-uitvoeringen aan. Die eerste voegt luxe als bediening op het stuurwiel, een afstandswaarschuwingssysteem en automatische airconditioning met drie zones toe. De Highline voorziet in adaptieve cruise control, een ‘licht en zicht-pakket’, sfeerverlichting in het interieur, led-achterlichten en een uitgebreide boordcomputer.

Volkswagen levert de Touran vanaf begin september in eerste instantie met vier verschillende motoren, welke dat zijn zie je hieronder in de prijstabel. Eind september volgt er een automaatversie van de 1.6 TDI dieselmotor. Dat is dé versie voor zakelijke rijders, want met 20 procent bijtelling. Een krachtige 1.8 TSI benzinemotor (180 pk) en een 2.0 TDI dieselmotor met 190 pk volgen later.

Prijzen Volkswagen Touran
benzine
1.2 TSI 110 pk Trendline 28.890 euro
1.2 TSI 110 pk Comfortline 30.450 euro
1.2 TSI 110 pk Highline 31.650 euro
1.4 TSI 150 pk aut. Comfortline 35.350 euro
1.4 TSI 150 pk aut. Highline 36.550 euro
diesel
1.6 TDI 110 pk Trendline 32.790 euro
1.6 TDI 110 pk Comfortline 34.350 euro
1.6 TDI 110 pk Highline 35.550 euro
2.0 TDI 150 pk Comfortline 37.450 euro
2.0 TDI 150 pk Highline 38.650 euro
meerprijs zevenzits 805 euro

Bron: [www.autokopen.nl]
Hamvraag is natuurlijk hoeveel de 1.6 TDI met DSG gaat kosten.
Volgens mij ligt de meerprijs voor een DSG ten opzichte van de handgeschakelde modellen tussen de € 2500 en € 3000 euro.
Een VW Touran 1.6 TDI 110 pk Highline met DSG zou dan tussen de € 38.050 en de € 38.550 kunnen gaan kosten.
Op het MPV vlak, heeft hij voor de zakelijke rijder concurrentie van de C4 Grand Picasso, de Zafira, de Grand Scenic en wellicht de Superb Combi (geen MPV, maar wel een pakhuis aan ruimte..)
Paar tegenvallertjes:
- het zijn weer echte Pon-uitvoerinkjes. De configuraties zoals die in de rest van Europa worden gevoerd zijn voor Nederland totaal overhoop gehaald.
Dus:
- Highline heeft hier geen led, zelfs niet in het Executive pakket (zoals bij de Passat)
- alle uitvoeringen staan standaard op dezelfde 16" velg. Beetje jammer.

Duitse Highline is toch wel wat aantrekkelijker met.standaard led en 17".

Positief:
- zelfs een Trendline is nu fatsoenlijk aangekleed (voor deze uitvoering is 16" lichtmetaal al heel wat)
- als ik de nieuwe hetzelfde configureer als mijn huidige (1.4 TSi Highline met Executive en 7-zits) ben ik goedkoper uit dan nu en krijg ik toch wat nieuwe gadgets.
interminded
Op het MPV vlak, heeft hij voor de zakelijke rijder concurrentie van de C4 Grand Picasso, de Zafira, de Grand Scenic en wellicht de Superb Combi (geen MPV, maar wel een pakhuis aan ruimte..)
Daarom kom ik met de zoekfunctie net hier uit smiling smiley De Grand Picasso staat inmiddels op een van mn lijstjes, naast de Superb en de Touran. De Grand Scenic vind ik er niet uitzien en ik moet mij er wel goed bij voelen.

Dit model ziet er fijn uit, idd een "goede" Sportsvan die niet in verhouding is.
Merk wel dat de keuze rondd de 35k enorm is, al gaat deze ook gauw richting de 40k.
RoadJunk
interminded
Daarom kom ik met de zoekfunctie net hier uit smiling smiley De Grand Picasso staat inmiddels op een van mn lijstjes, naast de Superb en de Touran. De Grand Scenic vind ik er niet uitzien en ik moet mij er wel goed bij voelen.

Dit model ziet er fijn uit, idd een "goede" Sportsvan die niet in verhouding is.
Merk wel dat de keuze rondd de 35k enorm is, al gaat deze ook gauw richting de 40k.

Grand Scenic is te gedateerd - ook na de facelift - om nog echt mee te komen, mijns inziens. Maar dat geldt voor meerdere auto's in het Renault gamma. Opvolgers komen er dan ook aan ..
Heeft iemand al interieurafmetingen?
Heb hier (Finland) net vandaag de prijzen gekregen, vanaf woensdag te bestellen. Prijzen van diesels ligt ietsje lager hier dan in NL.
Als ik een handbak 1.6 TDI Comfortline optuig met de opties die ik leuk vind, kom ik op 38k uit bij een vanafprijs voor de 110 pk comfortline van 33,5k. Toch, ik kom bij een Grand Picasso op vrijwel hetzelfde uit.
Wat ik graag wil zien is de intereur afmetingen. Als het de lijn van de Passat volgt (zit toch op Passat platform?) dan zit dat wel snor, maar goed.
interminded
RoadJunk
interminded

Grand Scenic is te gedateerd - ook na de facelift - om nog echt mee te komen, mijns inziens. Maar dat geldt voor meerdere auto's in het Renault gamma. Opvolgers komen er dan ook aan ..

De Espace is vers van de pers, maar zal wel een dure grap worden.
JW01 (vanaf een Appel)
interminded
RoadJunk
interminded

Zeker waar, maar de Espace schaal ik dan ook een treetje (of twee..) hoger in.
Schitterende auto, al zal het niet ieders smaak zijn.
interminded
JW01 (vanaf een Appel)
interminded
RoadJunk
interminded

Zeker waar, maar de Espace schaal ik dan ook een treetje (of twee..) hoger in.
Schitterende auto, al zal het niet ieders smaak zijn.
De Espace begint bij 43k, dat is 17k meer dan de Touran vanaf-prijs...

Na jaren van trouwe dienst gaat de huidige Volkswagen Touran met pensioen. We krijgen er een geheel nieuwe versie op MQB-basis voor terug.
Daarmee deelt de Touran dus nu z'n techniek met auto's als de Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Passat.
De nieuwe Touran is maar liefst 130 millimeter gegroeid. Het grootste deel daarvan (113 mm) komt op conto van een langere wielbasis. Dat betekent meer binnenruimte en ook een 48 liter grotere bagageruimte voor de vijfzitsversie.
De auto heeft een Fold-Flat-systeem, waarbij de tweede en eventuele derde zitrij volledig in de bodem kunnen worden weggeklapt.
Ondanks de toegenomen lengte weegt de Touran 62 kg minder dan de huidige generatie. Dat lagere gewicht en een nieuw motorenpalet zorgen voor een gemiddeld verbruik dat tot 19 procent lager is dan voorheen.
Het motorenpalet bestaat uit drie benzineblokken en drie diesels. De benzinemotoren zijn een 1.2 TSI (110 pk), 1.4 TSI (150 pk) en 1.8 TSI (180 pk). De diesels zijn een 1.6 TDI (110 pk) en een 2.0 TDI met 150 of 190 pk. De zuinigste versie, de 1.6 TDI met DSG, verbruikt 4,1 l/100 km.
Noviteiten voor de Touran zijn een Air Climatronic met drie zones, een elektrisch te openen kofferklep en ledkoplampen.
De nieuwe Touran beleeft z'n publieksdebuut op de salon van Genève. In september verschijnt de auto bij de dealers.

Waar komt deze quote vandaan, @Bugatti ? Er komt toch helemaal geen 1.8 ??
Huidige Touran is er ook alleen maar met een 1.4 benzine, dus zou verbazen als de opvolger wél met een 1.8 geleverd zou worden. Zéker in dit tijdperk van achterlijke downsizing.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2015 18:42 door Terminator10.

Paar tegenvallertjes:
- het zijn weer echte Pon-uitvoerinkjes. De configuraties zoals die in de rest van Europa worden gevoerd zijn voor Nederland totaal overhoop gehaald.
Dus:
- Highline heeft hier geen led, zelfs niet in het Executive pakket (zoals bij de Passat)
- alle uitvoeringen staan standaard op dezelfde 16" velg. Beetje jammer.

Tja, Nederlands belastingklimaat.
Auto's zijn duur en dan moet je voor zaken die je op een luxere uitvoering verwacht óók nog eens extra betalen.
Of is dit niet (alleen) een belastingkwestie, maar ook 'Pon-kwestie'........?
Hier in Finland heeft de Trendline stalen velgen... Led zit in apart pakket, ook voor de Highline inderdaad.

Dus het is niet alleen Nederland smiling smiley

Wat ik mij over het LED pakket afvraag, zijn die LED lampen nu inmiddels goed? Ze komen overal in nu, maar ben nog een beetje sceptisch. Gegrond?
Nu heb ik interieurmaten gevonden. Op de finse site staan ander soort gegevens dan op de NL site, interessant is met name de interieurbreedte achter en die is gewoon groter dan bij de Passat! Dat is, volgens opgave VW dus hopelijk volgens hetzelfde systeem gemeten. Meer dan 1,5m breedte op elleboog hoogte, dat gaat toch wel genoeg zijn om de kids wat ruimte te geven smiling smiley

De NL gegevens:

En dan de Finse gegevens:

Als ik op de finse site bij de Passat ga kijken is die "smaller"...
Tabel van NL komt overeen met de Finse tekeningen. In NL zijn de tekeningen nog van de vorige Touran.
Rembrandt
Tabel van NL komt overeen met de Finse tekeningen. In NL zijn de tekeningen nog van de vorige Touran.

Scherp gezien. spinning smiley sticking its tongue out
Anonieme bezoeker
24-06-2015 20:22
Waarom moet VAG hun foto's toch altijd er zo fake uit laten zien? Alsof ze allemaal mat zijn, alle randen en lijnen extra scherp en de achtergrond is er in gephotoshopt... hier wat normale foto's van AutoBild

Gewoon een keurige en praktische auto. Niets mis mee. Ik vind trouwens pianolak wel mooi maar imo slaat VW er een beetje in door. Het glimt daardoor je allemaal zo tegemoet dat het juist weer druk oogt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2015 20:24 door MC W.
Waarom is de achterkant van de hoofdsteunen voor niet mee gestoffeerd? Valt teveel op zo, het stoort, en oogt ook nog eens goedkoop.
Blogger
Waarom is de achterkant van de hoofdsteunen voor niet mee gestoffeerd? Valt teveel op zo, het stoort, en oogt ook nog eens goedkoop.
Viel mij ook op inderdaad. Daar kan een schermpje in misschien, maar het ziet er wat raar uit.
Ik neem aan dat dit de Highline versie is?

Waarom is trouwens de instapdiesel 4000€ duurder dan de instap benzine, dat is wel erg veel.
Ik mag zowel benzine als diesel kiezen, maar voor 4000€ kan er best wel wat aan opties bij. Waarom zou ik voor de TDI moeten kiezen ipv de TSI?
Blogger

Heeft de huidige ook.
Mechanisme om de hoofdsteun naar voren te zetten is niet als bij andere auto's dat de hoofdsteun naar voren kantelt. Hier zit een schuifsysteem in, waarbij het kunststof deel blijft en het stoffen deel naar voren schuift.
Daar zal het dus wel mee te maken hebben.

P.S. Zat toch die maten nog eens te vergelijken, maar ook de NL tabel wijkt af van de Finse plaatjes. Zo is de maximale lengte van de bagageruimte niet gelijk: 1865 om 1892 mm.nut smiley

Betere foto's van Autobild, maar nu nog even foto's zónder led.
De configurator plaatjes zonder led laten de nieuwe wel erg op de vorige lijken.

Laat ze maar snel met een business edition komen en de standaard upgraden (zoals ze ook vrij snel met de Golf en Sportvan hebben gedaan). Ik heb nog even......winking smiley
Anonieme bezoeker
25-06-2015 01:52
Jammer dat in NL deze blauwe kleur niet te verkrijgen is. Op volkswagen.nl zie ik alleen maar wit, grijs, zilver, beige, zwart..
MC W
Jammer dat in NL deze blauwe kleur niet te verkrijgen is. Op volkswagen.nl zie ik alleen maar wit, grijs, zilver, beige, zwart..
Komt bij ons ook later, dat is inderdaad een erg mooie kleur.
Ben ook benieuwd naar non-led, met name of het waard is om naar die LEDs te gaan. LED-pakket kost 1400e, dan moet het wel daadwerkelijk goed zijn en niet alleen voor de looks.

In September pas proefrijden beschikbaar hier. Dat duurt best lang. Gisteren en vandaag de Grand Picasso rijden, is een prettige auto moet ik zeggen, al helt het wat veel over en is er een beetje een brom van de banden, kan ook exemplarisch zijn trouwens. Ben ook niet echt weg van de automaat. Binnenruimte is prima voor elkaar, daar valt een C-Max bijvoorbeeld onherroepelijk op af. Dan lijkt de Touran dat ook beter voor elkaar te hebben.
Kwam laatst een erg dikke Grand Picasso tegen (donkere kleur). Vind het een mooie auto, maar ik blijf de derde zitrij niet mooi/handig vinden.
Te veel gaten, kieren en matjes.
Dat heeft de Touran beter voor elkaar. Mooi aansluitende stoelen, die er echt uitzien en aanvoelen als volwaardige stoelen.
Daarbij krijgt de Touran ook het "walk-in" systeem van de Sharan, dus verwacht ik dat de derde zitrij bruikbaarder (lees: beter toegankelijk) wordt.
Ik laad de kinderen nu vaak nog via de achterklep.grinning smiley
Nog even de afmetingen uit de Nederlandse folder (plaatjes zijn gelijk aan (Finse) hierboven):

Breedte 2e zitrij vergelijk met Passat:
resp. 1518mm en 1506 mm. Scheelt niet veel, maar Touran heeft dan natuurlijk wel drie aparte stoelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2015 11:58 door Rembrandt.
Rembrandt
Kwam laatst een erg dikke Grand Picasso tegen (donkere kleur). Vind het een mooie auto, maar ik blijf de derde zitrij niet mooi/handig vinden.
Te veel gaten, kieren en matjes.
Dat heeft de Touran beter voor elkaar. Mooi aansluitende stoelen, die er echt uitzien en aanvoelen als volwaardige stoelen.
Daarbij krijgt de Touran ook het "walk-in" systeem van de Sharan, dus verwacht ik dat de derde zitrij bruikbaarder (lees: beter toegankelijk) wordt.
Ik laad de kinderen nu vaak nog via de achterklep.grinning smiley

mee eens.
Heb de Grand Picasso een aantal weken geleden getest.
Veel ruimte, mooi design, maar afwerking is matig.
Stoelen zitten goed, maar wat moet doorgaan als een armsteun is een lullig, dun steuntje dat heel fragiel aanvoelt. Geen gezicht.
Daarnaast laat de isolatie te wensen over. De 120 PK diesel is rauw en duidelijk hoorbaar in het interieur.
En dan natuurlijk de kleine, ik zou bijna Franse, slordigheden: in het display menu in het grote scherm staat NAVAIGATIE ipv NAVIGATIE.. te triest voor woorden.

Weet zeker dat al deze zaken bij de Touran beter zullen zijn.
Wellicht niet zo frivool en uitdagend als de (Grand) Picasso, maar wel doordacht en degelijk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.