Opel Karl

Gepost door Flipje1977 
Opel Karl
03-12-2014 10:30

Opel Karl trappelt om A-segment te veroveren

Ruim voor het publieksdebuut in 2015 acht Opel de tijd rijp om de wereld kennis te laten maken met de Karl. Wij hebben alle details en foto's voor je.

De Opel Karl is 3,68 meter lang, waarmee-ie twee centimeter langer is dan de Hyundai i10 en maar liefst veertien centimeter langer dan de Volkswagen Up. Die extra centimeters zijn er niet voor niets: Opel belooft dat z'n nieuwe benjamin genoeg plek voor vijf personen biedt.

Onder de kap ligt een 1,0-liter driecilinder. Het blokje is goed voor een vermogen van 75 pk. Via een handgeschakelde vijfbak gaan de aandrijfkrachten naar de weg.

We hebben hier dan wel met het eenvoudigste model uit het gamma te maken, maar dat betekent niet dat Opel beknibbelt op de hulpsystemen. De Karl komt bijvoorbeeld beschikbaar met Hill Start Assist en Lane Departure Warning. Ook Park Assist en Cruise Control met een snelheidsbegrenzer behoren tot de mogelijkheden.

Ook de luxevoorzieningen worden niet vergeten. Om koude winters te trotseren, komt de Karl beschikbaar met verwarmbare stoelen en stuurwiel. Een optioneel zonnedak zorgt er op zijn beurt voor dat het in warme zomers ook aangenaam is aan boord van de Karl.Net als bijvoorbeeld de Corsa en de Adam krijgt de kleine Opel het Intellilink infotainmentsysteem, dat er voor zorgt dat Android- en Apple-telefoons makkelijk te integreren zijn. De klant krijgt de keuze uit tien lakkleuren en wielen met een diameter van 14 tot en met 16 inch.De Karl verschijnt in de zomer van 2015 in de prijslijsten. De instapprijs komt onder de 10.000 euro te liggen, belooft Opel. Deze mededeling doet het Duitse merk overigens in een internationaal persbericht, dus voor de Nederlandse instapprijs houden we nog even een slag om de arm.

Re: Opel Karl
03-12-2014 10:34
Zier er zo op eerste gezicht prima uit, al ben ik niet zo enthousiast over de bijna botsende lijnen op de zijkant.

Maar die naam...
Anonieme bezoeker
03-12-2014 10:59
03-12-2014 11:00
D. Elzinga
Maar die naam...

Beter dan Karla Carla!

Ik vind de auto er prima uitzien, keurige A-segmenter. Beter dan de 'opgewarmde' Corsa. Is het gewicht al bekend?
03-12-2014 12:43
@Elzinga:
Carola dan maar? Voldoet aan de "eis" van een -a op het eind, drie lettergrepen en een on-Duitse C- aan het begin. Daarnaast is het vooral een leuk vrouwenautootje (niets ten nadelen van die kopersgroep, maar dat lijkt me toch de grootste groep geïnteresseerden). De Adam is een puber, net even té - met name onpraktisch.
Anonieme bezoeker
03-12-2014 13:19
Ik vind t van die stoffige oude namen.
'Karl' en ' Adam'. Het klinkt totaal niet hip of dynamisch.
03-12-2014 13:40
Ik ben nu al fan van de Karl. Ik vind de naam helemaal niet stoffig... Leuk zelfs. Dit gaat een knaller worden mits CO2 uitstoot= prijs gunstig is.
03-12-2014 14:48
Ziet er erg fraai uit, kan mij wel bekoren.........ben benieuwd of er ook een automaat-versie komt.....
03-12-2014 14:58
Ik vind er maar weinig aan. Er zit gewoon heel weinig lef in het ontwerp.
03-12-2014 15:00
Hij heeft van achteren wel iets van de Picanto/I 10:
[2.bp.blogspot.com]
Vind het ontwerp veel weg hebben van de Aziatische kleintjes.
Ik vind hem wel leuk, beter dan de nieuwe Corsa.
03-12-2014 17:52
Niks mis mee, maar zou hij in Korea ontworpen zijn?
03-12-2014 18:02
Idd wat Kia trekjes en die gebroken taillelijn vind ik too much maar in het geheel wel een mooi ding. Opel hoort ook wel een model in deze klasse te hebben vind ik.
03-12-2014 19:51
03-12-2014 20:09
Het lijkt qua ontwerp meer een Opel uit de tijd dat de Corsa D zijn eerste nieuwe neus kreeg, ziet er wat bedaagd uit. De Karl heeft niet het nieuwe familiegezicht van de gefacelifte Corsa en Adam..... Vreemd.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2014 20:12 door Mach1.
Anonieme bezoeker
03-12-2014 20:17
De neus heeft iets weg van een Dacia Sandero, de zijkant wordt oud en rimpelig en de achterzijde is inderdaad van een Zuid-Koreaan overgenomen.
Kortom: drie keer niks.
03-12-2014 23:28
D. Elzinga
Maar die naam...

Kaaaaaaarrrrrrlllll!!!! spinning smiley sticking its tongue out

OT: niet gek maar vreemd dat 'ie nu juist de neus van de oude Corsa heeft. Is er al iets bekend van z'n Chevrolet-broertjes?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2014 23:40 door BeWo.
04-12-2014 01:35
Hij is ruim en vrij groot voor zijn klasse. Maar dat is de Hyundai i10 ook. Alleen wordt de i10 niet veel verkocht, waarschijnlijk omdat hij de voordelen van echte A-segmenters mist, zoals een laag gewicht en lage kilometerkosten. Laat Opel niet in dezelfde val trappen. Je kunt nog zo'n mooie en goede auto aanbieden in het A-segment: als hij 5 cent meer per kilometer kost dan een concurrent, dan wordt de concurrent gekocht.
04-12-2014 11:03
Alles valt of staat met de prijs, maar ik denk dat het een succesje gaat worden! Prima ontwerp, en Opel heeft bij veel particulieren een goede naam.
04-12-2014 11:10

Alleen wordt de i10 niet veel verkocht, waarschijnlijk omdat hij de voordelen van echte A-segmenters mist, zoals een laag gewicht en lage kilometerkosten.

een i10 met airco heb je pas vanaf 12k, dat is gewoon een stevige prijs. hij schijnt het is duitsland wel goed te doen.
04-12-2014 11:11
Ik denk dat een tamelijk sober vormgegeven model zoals deze Karl juist daarom wel zal aanslaan bij bepaalde kopersgroepen (oudere mensen die hem particulier aanschaffen). Vind dit eigenlijk ook veel beter bij Opel passen dan een nogal flamboyant en "premium" geprijsd model als de Adam.
Voor mij ook liever een strak en eenvoudig design. Al die vouwen in de zijkant van de Karl bevallen mij om die reden dus juist niet.
04-12-2014 11:35
Ik vind de huidige Agila / Splash eigenlijk nog steeds een leuke en frisse verschijning, zeker vergeleken met deze Karl. Dit model doet me helemaal niets, maar goed: ik behoor dan ook niet tot de doelgroep.smiling smiley
05-12-2014 22:02
Vauxhall Viva

Niet een buitengewoon spannend of modern ontwerp, zoals bijvoorbeeld een Volkswagen up!, Toyota Aygo, Renault Twingo en smart forfour. Die auto's ogen op de weg echter allesbehalve indrukwekkend, dan vind ik een Kia Picanto toch een stuk volwassener ogen. Dat geldt trouwens ook voor de Opel Agila en Suzuki Splash. Zo'n Agila oogt nog steeds mooi en volwassen, alleen het front had weleens gefacelift mogen worden. Dat serieuze past ook wel bij Opel. Ik vind de Karl wel iets vlotter dan de Hyundai i10. Het interieur oogt net als de i10 een klasse groter dan de rest. Mooi dat er een modern nieuw blokje onder de kap ligt.
08-12-2014 17:27
Wat mij verbaast is dat Opel hem niet een ietsje langer gemaakt heeft. Dat had gekund en was zowel de lijn als de binnenruimte ten goede gekomen. In Brazilië rijdt Ford rond met de Novo Ka, esthetisch ook geen hoogvlieger. Die is 388cm lang, tegenover de karl met 368cm. Ze zijn denk ik ongeveer even breed; de Ka meet 170cm, de Karl zal ook zoiets zijn. In hoogte is de Karl volgens het silhouet hierboven wat minder dan de Agila, maar 150cm zit er vast wel in; de Ka meet, met een vrij bol dak, 153cm. Ka en Karl hebben ongeveer dezelfde wielbasis: 249 tegenover 245 cm. Ook motorisch zijn ze aan elkaar gewaagd: allebei een driepitter van 1 liter die bij Ford 80 pk levert en bij Opel 75.
De 20cm meer van de Ford zitten voor een deel in de langere neus, als ik op de foto's af ga. De Ka heeft volgens fabrieksopgave ruimte voor 257 liter bagage, maar de Agila was 374cm lang, met een 11 cm kortere wielbasis dan de Karl; daar kon je nauwelijks iets in kwijt.

Ter vergelijking: de Fiesta, die een B-segmenter is, meet 397 x 172 x 146 cm, met een wielbasis van 249 cm, evenveel als de Novo Ka.
Makkelijk te rebadgen dus... grinning smileythumbs up
09-12-2014 20:59
Ik vind het concept en de prijsstelling prima bij Opel passen....veel voor weinig, en relatief simpel en daarmee (hopelijk) ook betrouwbaar...
Waarden waar Opel ooit de grootste mee was in NL. In tegenstelling tot de krampachtig "hippe" Adam....
Mensen die iets hips willen, kopen m.i. geen Opel. Of dat terecht is of niet, maar Opels zijn niet "flashy, trendy, hip" of hoe het inmiddels ook moge heten..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2014 21:00 door Majortom.
Anonieme bezoeker
09-12-2014 23:06
Blaast alle concurrenten weg.
Goed werk van Opel.

Succes & groet,
Karel Blitz

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2014 11:27 door rickm.
10-12-2014 07:31
Ben benieuwd wat hij gaat doen, dat zal vooral afhankelijk zijn van de prijsstelling. En ben benieuwd hoe groot de bagageruimte is, de lijnen doen weinig goeds vermoeden op dat gebied. Maar als ik de history erbij pak, dan zijn de no-nonses auto's die Opel bouwde altijd goed verkopende modellen geweest. Met de Meriva A als laatste voorbeeld, dat model was ook geen design-wonder, maar scoorde goed in de verkoopstatistieken omdat hij betaalbaar, betrouwbaar was en deed wat hij moest doen.
10-12-2014 07:42
rickm

Goed welk van Opel.

Ben jij van Chinese/Japanse afkomst?winking smiley
10-12-2014 11:01
speedtouch
rickm

Goed welk van Opel.

Nee, zie de ondertekening (Britz).
Anonieme bezoeker
10-12-2014 11:25
't waren de emoties, wel....werkelijk! winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2014 11:27 door rickm.
10-12-2014 12:01
speedtouch
rickm

Goed welk van Opel.

Past mooi bij Koreaanse GM roots van de Karl. Blijft natuurlijk een doorontwikkeling van de Spark! Waar blijft die trouwens?
Wel grappig dat het Opel voor de Adam nog het Corsa-onderstel van de Fiat Punto en nu voor toch verder gaat met 'rebadgen' van een Chevrolet. Net als de Trax en Mokka staat dit trio natuurlijk op Gamma II/4300 platform. wel opmerkelijk is de langere wielbasis (2.45m).

Heeft iemand nog complete afmetingen van Karl (vooral Breedte, spoorbreedte voor en achter)?
10-12-2014 19:16
@Ami
Op YouTube circuleert een filmpje van Opel zelf waarin de Karl rondrijdt in een Italiaans aandoend landschap. Lijkt in dwarsdoorsnee tamelijk vierkant.

De gegevens van de Chevrolet Spark voor 2015, die in principe dezelfde auto zou moeten zijn al is hij op de foto's wat meer "gegolfd", staan hier, in inches: [www.thecarconnection.com]
Ze vinden hem wat stug geveerd, prima dus voor Europese autojournalisten.
10-12-2014 20:03
Dat is toch de oude?
10-12-2014 22:28
Ami
Dat is toch de oude?
Geen idee, maar waarom noemen ze hem dan het model voor 2015? Ziet er ietsje anders uit dan de Karl, maar dat lijkt me niet vreemd. Ik heb even wat maten omgerekend; de wielbasis van de Spark komt uit op 237 cm, minder dus dan de Karl; kan door de andere motor komen (in Amerika groter).
11-12-2014 01:38
synecdoche
Wat mij verbaast is dat Opel hem niet een ietsje langer gemaakt heeft.

Ik denk dat 3,68m lang genoeg is voor de meeste gezinnen. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van het zware en ruimtebeperkende platform van de Punto en Corsa D, maar van de oude, ruime en lichtvoetige Corsa. C. Tip richting Opel: graag een nieuwe Corsa op deze basis. Chevrolet heeft alvast de kastanjes uit het vuur gehaald. Alleen de carrosserie wat meer Opel maken en er staat een auto die zich niet hoeft te schamen voor zijn overgewicht en gebrek aan binnenruimte.
11-12-2014 09:16
Ik verwacht dat de strategie wordt, dat de Chevrolet later wordt geïntroduceerd . Dat verklaart ook modeljaar 2015 voor de oude Spark. Marketingtechnisch is dat handig. Zo worden de (zogenaamde) Europese (Brits/Duits) genen wat benadrukt. Dan zul je zien dat volgend jaar (2016) de 'gerebagde' Karl als Spark wordt geïntroduceerd.

@ GT met beide platforms is niet mis. Huidige Adam- en Corsa platform is een Fiat Punto platform (GM heeft geld gepompt in ontwikkeling). Opel zelf maakt alleen de auto nog eens heel zwaar. Het eigen B-segment platform van GM is ook zeer nieuw: is geïntroduceerd in (vorige) Spark en Aveo. Wordt zelfs gebruikt voor Mokka. Ik verwacht inderdaad dat nieuwe Corsa op die platform (GammaII) gaat komen. Samenwerking met Fiat is namelijk op laag pitje gezet. Alternatief is natuurlijk nog het pf-1 platform of het nog te introduceren EMP-1 platform van PSA , maar ook De samenwerking tussen PSA en GM is teruggeschroefd. Dus vooralsnog gok ik dat het eigen platform wordt gebruikt.
11-12-2014 21:44
Ami
@ GT met beide platforms is niet mis. Huidige Adam- en Corsa platform is een Fiat Punto platform (GM heeft geld gepompt in ontwikkeling).

De Fiat Punto is ook vrij zwaar. Plus dat de neus lang is en de binnenruimte gering. Dat komt waarschijnlijk omdat het Punto-platform is gebaseerd op het Stilo-platform. Het is dus in feite een ingekorte C-segmenter, waarbij het inkorten niet ten koste van de neus is gegaan, maar wel van de binnenruimte.
Dat maakt het nog raarder dat Opel ook de Adam op dat platform heeft gezet. Een C-segmenter inkorten tot een A-segmenter? Het is aan de Adam te zien dat de achterpassagiers geen benen mogen hebben...
De Opel Corsa C was qua formaat, gewicht en binnenruimte prima in balans. Dat Chevrolet het onderstel nog eens verbeterd heeft, zou het nog aantrekkelijker maken voor Opel om een platform uit eigen huis te gebruiken. Waarom Fiat of PSA betalen voor iets dat al aanwezig is?
Anonieme bezoeker
11-12-2014 21:51
Ik zie de Stilo er niet bij staan:
[en.wikipedia.org]
11-12-2014 22:07
JP2010
Ik zie de Stilo er niet bij staan:
[en.wikipedia.org]

Dat komt omdat ze alleen letterlijk het Small Platform aanhouden en niet zeggen hoe dat platform is ontstaan (Stilo, zaag erin, stuk er tussenuit en de boel weer aanelkaar lassen).
11-12-2014 22:41
@--GT-- Dat is het Groep C platform van Fiat. Heeft niets met GM te maken gehad: [en.wikipedia.org]
18-12-2014 18:57
Leuke auto met een sterk Koreaans design.
Plezierig, dat alle deuren een gewone fatsoenlijke deurgreep hebben.
Ook fraai, dat de motorkap zonder storende naad doorloopt tot aan de grille.
De merk- en typenaam Vauxhall Viva vind ik leuker en sprekender dan Opel Karl,
waarvan ik het vreemd vind, dat Karl niet met een C wordt geschreven.
12-02-2015 09:58
Autobild.de Sitzprobe...Uitermate positief verhaal over het interieur van de Karl, van het vaak zeer VAG-minded Autobild!

[www.autobild.de]
12-02-2015 10:15

dit ziet er niet heel comfortabel uit.

i10:

aygo:

citigo:
Anonieme bezoeker
12-02-2015 10:22
Tsja, wat is de lengte van de personen?
12-02-2015 10:26
@ Carfanatic: wat dom van je om die foto's voor een vergelijking te gebruiken, je moet t artikel ff lezen of als dat niet lukt even door de google translate halen..... dit zegt toch niks????

Waarom die foto's nergens op slaan: het zijn 3 verschillende lui met wss verschillende lengtes, je weet van deze foto's niet hoe de positie van de voorstoel is , de laatste persoon is bv n chick en die dude in de Karl zit met zn reet naar voren geschoven, dat lijkt me ook nog schelen.
12-02-2015 10:28
Centurion81
@ Carfanatic: wat dom van je om die foto's voor een vergelijking te gebruiken, je moet t artikel ff lezen of als dat niet lukt even door de google translate halen..... dit zegt toch niks????

Waarom die foto's nergens op slaan: het zijn 3 verschillende lui met wss verschillende lengtes, je weet van deze foto's niet hoe de positie van de voorstoel is , de laatste persoon is bv n chick en die dude in de Karl zit met zn reet naar voren geschoven, dat lijkt me ook nog schelen.

hallo opel meneer. ik zeg alleen dat het niet comfortabel is om zo met opgetrokken knieën te zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.