Škoda Fabia III | Update 2020

Gepost door Wouter82 
Sorry, het blijft een kartonnen doos qua uitstraling.
Al is dat wel beter dan de Calimero-uitstraling van de vorige Fabia.
---GT---
Sorry, het blijft een kartonnen doos qua uitstraling.
Al is dat wel beter dan de Calimero-uitstraling van de vorige Fabia.

Wat een relevante, goed onderbouwde reactie die echt wat toevoegt aan de discussie. Petje af.

Elke keer dat er een nieuwe VAG-auto verschijnt, krijg je dit soort gemekker er gratis bij. Je scrollt als lezer door het topic naar nieuwe informatie en interessante vragen en antwoorden maar je moet voortdurend tussen deze ruis lezen. Natuurlijk, een model is niet naar ieders smaak en wanneer daarvoor redenen gegeven worden kan dat een leuke discussie uitlokken.
Maar dit soort onderpissen voegt helemaal niets toe. Dit is in elk topic te vinden maar significant meer als het om een VW/Audi/etc gaat. Kan dat niet eens afgelopen zijn?

Nee, ik ben Skoda-fanboy. Maar de lol om het forum te lezen vergaat me nogal. Doe mij en anderen een lol en laat het, wanneer je alleen je ongenoegen wil uiten, bij één post en ga niet het hele topic volspammen zonder inhoudelijke reactie. Bij voorbaat dank.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2014 16:49 door BeWo.
Ik heb best een sympathie voor het merk Skoda. Ik vind alleen dat ze met deze modelgeneratie een stuk te ver zijn doorgeslagen met de strakke en simpele lijnen. Ik had gehoopt dat het na een tijdje zou wennen en dat er toch iets in het model te ontdekken zou zijn. Maar helaas is dat niet zo.
BeWo
Kan dat niet eens afgelopen zijn?
Nee. Als je daar niet tegen kun je beter geen algemeen forum bezoeken, maar een merk forum smiling smiley
Wheel Critic
BeWo
Kan dat niet eens afgelopen zijn?
Nee. Als je daar niet tegen kun je beter geen algemeen forum bezoeken, maar een merk forum smiling smiley

Onderbouwde reacties, ook of zelfs juíst negatieve, brengen een inhoudelijke discussie op gang. Voortdurend afzeiken, en steeds hetzelfde opnieuw posten (na elke andere reactie weer opnieuw opmerken dat je 'm o zo afschuwelijk vindt), kortom, gewoon lopen etteren, wekt alleen maar irritatie op. Maar goed, ik ben bepaald niet de eerste die het opmerkt en waarschijnlijk ook niet de laatste - trollen blijven trollen. Vreselijk kinderachtig.

/gezeik
/offtopic
Meningen over uiterlijk zijn moeilijk te onderbouwen en moeilijk te accepteren als ze strijdig zijn met je eigen mening.
En troost je: hoe saai of slecht VAG producten zijn, ze blijven goed verkocht worden.
Blijft voor mij een raadsel waarom bijvoorbeeld een Fiat Bravo niet verder dan de showroom komt en een Golfje niet aan te slepen is. Bijtelling is geen argument, want dit was al zo toen dat geneuzel niet de boventoon voerde (ipv Fiat Bravo kun je diverse andere mooiere, minder saaie auto's zetten).
Eerste vergelijkingstests:
Tegen de 'nieuwe' Corsa: [www.auto-motor-und-sport.de]
Tegen vijf andere concurrenten: [www.autobild.de]

1. Skoda Fabia 505/750
2. Seat Ibiza 469/750
3. Peugeot 208 462/750
4. Renault Clio 457/750
5. Dacia Sandero 443/750
6. Citroën C3 431/750

Dit resultaat strookt niet echt met de kritische Britse reviews. Vreemd.
Lijkt me wel wat als opvolger van mijn VW Up.
Deze Fabia is precies wat ik van een auto verwacht: niet te duur, je zit goed (althans, ga ik van uit...) en verder geen overbodige poespas.

Persoonlijk kijk ik niet naar het uiterlijk van een auto. Overgestyleerde auto's die er heel mooi uitzien maar de bestuurder trakteert op een vreselijk onoverzichtelijke carrosserie waardoor je rondom parkeersensoren, dodehoekwaarschuwingslampjesmetgeluid, lane-departure systemen en automatische parkeerhulpen nodig hebt zijn aan een ander publiek dan mij besteed.

Wat ik wel erg triest vind is dat de automatische versies schofterig duur zijn. Incl. btw en bpm ruim 2000 euro duurder, waarbij tevens opvalt dat de automaat bij de benzineversies (ex.btw en bpm) 1700 meer kost, en bij de diesel 800 euro. Hier steekt de importeur het bpm-voordeeltje wat op de benzineversie zit in eigen zak.

Zo zie je maar weer dat de bpm-differentiatie geen voordeel voor de particuliere autokoper oplevert.... Zo bezien kies ik voor de handmatige 6-bak.
D-C

Dit resultaat strookt niet echt met de kritische Britse reviews. Vreemd.

Ik weet niet of dat vreemd is, zo zit dat nou eenmaal in elkaar; bij een Franse vergelijkingstest zou het er weer anders uit kunnen komen te zien! Je ontkomt gewoon niet aan subjectieve invloeden, die bijv. los staan van afmetingen, metingen van acceleratie etc.
n.b. De Dacia in het genoemde lijstje is een goeie 5000(!) EUR goedkoper, dus dan vind ik, dat óf de auto niet had moeten meedoen, óf een hogere score.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2014 17:14 door speedtouch.

Skoda Fabia lineup gains Monte Carlo trim

Skoda has added the Monte Carlo trim to its Fabia lineup. It brings a variety of cosmetic tweaks both inside and out along with an optional sports suspension.
Noticeable are the black 16- and 17-inch alloy wheels specific to Monte Carlo models, along with tinted windows (including panoramic glass roof) and black body accents such as the side mirrors, side skirts and for the lower sections of the front and rear bumpers. As a final touch to the exterior, the blackened B pillar is adorned with the Monte Carlo badge.
Stepping inside the cabin, Skoda has installed a three-spoke sports steering wheel wrapped around in leather, sports seats with a unique design and there’s also a new black theme exclusive to the Monte Carlo version.

Bron: worldcarfans.com
Die Monte Carlo is gaaf! thumbs up

Wat ik wel erg triest vind is dat de automatische versies schofterig duur zijn. Incl. btw en bpm ruim 2000 euro duurder, waarbij tevens opvalt dat de automaat bij de benzineversies (ex.btw en bpm) 1700 meer kost, en bij de diesel 800 euro. Hier steekt de importeur het bpm-voordeeltje wat op de benzineversie zit in eigen zak.
Ex/ex is het prijsverschil van de automaat inderdaad 1751 voor de benzine (Style) en 760 voor de diesel (Style). Dat is een opvallend verschil en hadden ze beter kunnen middelen (bij beide 1100).
Maar de benzine automaat heeft 69,- minder BPM en de diesel 930,- meer.
De werkelijke prijs van de automaat zullen we niet weten, maar misschien was die wel 1100? Dan verliezen ze dus op een diesel automaat, en compenseren dat met een winst op de benzine automaat.
Na de komst van de Rapid Spaceback ScoutLine, die definitief niet leverbaar wordt op de Nederlandse markt, heeft Skoda de Fabia Combi ScoutLine geďntroduceerd, de opvolger van de Fabia Combi Scout. De naam Scout is voortaan gereserveerd voor de auto's met verhoogde ophanging en vierwielaandrijving, voorlopig dus slechts de Octavia.

Is de kwaliteit ondertussen verbeterd?
Mevr Wheel Critic rijdt een Fabia II. Is nu net de 100k gepasseerd.
De auto is op papier nog tussen de 4 en 5k waard.
Maar ik zou er geen cent voor geven.
Altijd volgens het boekje onderhouden bij de dealer. Rustig bereden.
Maar die motor maakt een geluid alsof ie elk moment uit elkaar kan vallen. Waardeloos dit.
1.4 16v 85pk (zonder turbo).
Kwalitatief gewoon een prima auto hoor, deze Fabia.

De Monte Carlo uitvoering heb ik op de IAA gezien. Leuke uitvoering! En een paar centimeter verlaagd, dat heeft ie echt nodig want de Fabia staat gek hoog op z'n wielen.
Scoutline

Ook de Fabia Combi wordt niet vergeten. Skoda presenteert de compacte stationwagen in een nieuw Scoutline-kostuum. De Scoutline staat niet hoger op z'n poten maar is puur en alleen voorzien van de plastic-look. We zien matzwarte bumpers met zilverkleurige afwerking en ook de wielkasten zijn voorzien van extra kunststof. We durven nog niet met zekerheid te zeggen of de Scoutline ook in Nederland op de markt zal verschijnen.
[www.autoweek.nl]
Die is ruim vier maanden geleden gepresenteerd, maar mijn plaatjes doen het niet meer. PON kennende is 'ie vast niet voor Nederland bedoeld.

Het valt me op dat je de nieuwe Fabia nauwelijks ziet rijden, kom veel vaker een nieuwe Superb tegen bijvoorbeeld. Best jammer, hij ziet er stukken beter uit dan de vorige versie.
Is er toevallig al iets bekend ergens in den landen of de 1.4tdi ook bij de fabia vervangen gaat worden voor de 1.6tdi?
Nog niks over gehoord. Waarom zou dat zijn? De Polo heeft ook nog de 1.4 driecilinder. Pas als de Polo de 1.6 krijgt, kan je er van uit gaan dat de Fabia dat een jaar later ook krijgt.

@Mach1: de Fabia heeft echt een verlaging van 3cm nodig (zie oa SkodaForum). Dan oogt ie een klap beter. Nu staat ie wat gek hoog.

Overigens zie ik hierboven de Scoutline, die is er (nog?) niet in NL.
De vernieuwde Fabia: [www.autoweek.nl]

Skoda geeft de Fabia nieuwe ledkoplampen én ledachterlichten. Nieuwe bumpers maken deel uit van de bijpuntsessie en - het zal eens niet - er komen nieuwe lichtmetalen wielen beschikbaar voor Skoda's op één na kleinste model. Voor het eerst is de Tsjech ook met 18 inch grote sloffen te krijgen.

Ook het interieur van de Fabia wordt opgewaardeerd, al moeten we het nog even zonder beeldmateriaal daarvan doen. Skoda maakt melding van een vernieuwd instrumentenpaneel en het merk brengt nieuwe kleuren voor de stoelen naar de Fabia. Het Swing-infotainmentsysteem is voortaan gekoppeld aan een 6,5 inch groot scherm. Leuke kleine aanpassing: de ijskrabber die achter de tankklep is verstopt, is voortaan uitgerust met een profieldieptemeter.

Onder aan de internationale motorenlijst zet Skoda een 1.0 MPI, die met 60 en 75 pk is te krijgen. Natuurlijk keren de 1.0 TSI's terug, exemplaren die net als nu 95 of 110 pk sterk zijn. Beide TSI's zijn voorzien van een partikelfilter. De 110 pk sterke variant is te krijgen met een zeventraps DSG-transmissie.

Op veiligheidsgebied profiteert de Fabia van de komst van Blind Spot Detection en Rear Traffic Alert. Daarnaast maakt de auto kennis met een grootlichtassistent.

In de tweede helft van dit jaar staat de vernieuwde Fabia bij de dealers. Dan wordt ook bekend welke motoren naar Nederland komen.
Jeej, weer een merk met 'hoekjes' uit de grille zoals Audi, Mazda, Opel, Hyundai, Subaru, etc..
Het frontaanzicht is er sowieso niet fraaier op geworden. De neus past niet in het ontwerp en ziet er ronduit treurig uit.
Kleine facelift, maar opzich niet slecht. Wel weer bijzonder dat ie op de foto's lekker laag staat. In het echt zal ie wel weer veel te hoog op z'n wielen staan.
Het is net alsof de foto's niet echt zijn, zo gekunsteld. Alsof de wielen eronder getekend zijn.
Bij Audi, VW, Porsche, Seat en Skoda gebruiken ze allemaal van die 'nepfoto's'. Totaal niet realistisch
Het oude neusje vond ik beter staan, deze kijkt wat sip. De eerste Fabia hebben ze nog steeds niet overtroffen helaas. De eerste generatie was succesvol in NL, de tweede was succesvol door de bijtellingsregels, deze derde generatie zie je nauwelijks.
Mach1
Het oude neusje vond ik beter staan, deze kijkt wat sip. De eerste Fabia hebben ze nog steeds niet overtroffen helaas. De eerste generatie was succesvol in NL, de tweede was succesvol door de bijtellingsregels, deze derde generatie zie je nauwelijks.
i

De eerste zat ook nog enigszins degelijk in elkaar, hoewel de eerste grote technische barsten daar wel zichtbaar werden. Je kon er in elk geval de beste diesels in krijgen die Vw gebouwd heeft en ze konden nog prima op gas. Dat maakte de eerste toen tot een goede leaser, zeker de ruime combi. Bovendien was de eerste fabia qua uiterlijk toen een aardige en herkenbare revolutie voor skoda, waar ze nu alleen nog maar 14 in een dozijn spul maken.
De derde zie ik regelmatig, al kan dat komen doordat veel collega's er een rijden smiling smiley
In de private lease doet ie het heel goed. Er staat hier ook een komogrijze Monte Carlo Combi, beetje verlaagd. Prachtig ding!
Het blijft een lelijk model, op een of andere manier is hij niet in verhouding (te hoog, te smal, raamlijn).
Vaak rijden er ook erg vervelende mensen in. Althans, de mensen die erin rijden vertonen een erg vervelend rijgedrag.
Ik mis alleen nog de spatlappen en de zijwindschermen. Wat een duf apparaat.

Bron: [www.auto.cz] via [worldscoop.forumpro.fr]

De geliefde plaatjes van Autobild met de redacteuren in beeld:

Bron: [www.autobild.de] via [worldscoop.forumpro.fr]
Live @ Autosalon van Genčve:

Meer foto's: [www.carscoops.com]
Skoda stand: [www.omniauto.it]
Mini facelift, maar het staat 'm wel. Hopen dat de productieversies net zo mooi op de poten staan als op de beurs, maar dat is helaas nog nooit het geval geweest bij de Fabia...

Vernieuwde Skoda Fabia vanaf 14.990 euro
Drie motorversies, drie uitvoeringen

Autonieuws • 9 augustus 2018 • Tekst: Bob Kroese

De vernieuwde Skoda Fabia heeft een vanafprijs van 14.990 euro. Daarmee is de compacte auto iets goedkoper dan voorheen.

De prijzen van de vernieuwde Skoda Fabia zijn bekend. Ze starten bij 14.990 euro voor de hatchback met 1.0 driecilindermotor met 75 pk. Van die motor zijn ook twee versies verkrijgbaar met turbo, met vermogens van 95 en 110 pk. De krachtigste motor is optioneel te verkrijgen met een zeventraps DSG-automaat.

De basisuitvoering heet Active en is voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels, een audiosysteem en led-dagrijverlichting. Voor nuttige voorzieningen als airconditioning, Bluetooth, cruise control, een multimediasysteem met aanraakscherm en parkeersensoren ben je aangewezen op de Ambition-uitvoering. De meest luxe versie luistert naar de naam Style en is uitgerust met automatische klimaatregeling, licht- en regensensoren, een navigatiesysteem en een automatisch dimmende binnenspiegel.

De vernieuwde Fabia is te herkennen aan de gewijzigde koplampen, grille en bumpers. Ook zijn er nieuwe lichtmetalen wielen, nieuwe afwerkingen in het interieur en nieuwe rijhulpsystemen. De vernieuwde Fabia is vanaf nu te bestellen, als hatchback (foto 1 en 2) en Combi (foto 3 en 4).

Prijzen Skoda Fabia
1.0 75 pk Active € 14.990
1.0 TSI 95 pk Active € 15.990
1.0 TSI 95 pk Ambition € 18.090
1.0 TSI 95 pk Style € 20.190
1.0 TSI 110 pk Style € 21.690
1.0 TSI 110 pk aut. Style € 23.490
Meerprijs Combi € 900

Bron: [www.autokopen.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2018 17:33 door D-C.
Volgens AW is er werkelijk niets gewijzigd behalve dan het neusje. Maar dan wel een rijimpressie.. eye rolling smiley
Sorry, ik was bij de aanblik van de Fabia voor mijn scherm in slaap gevallen. confused smiley
Veel saaier maken ze ze niet. Zet die nog in het lievelingsgrijs van de gemiddelde leaserijder en het wordt een gevaar op de weg: zo slaapverwekkend!
De hier niet leverbare Fabia ScoutLine is nu ook vernieuwd:

Geen idee wanneer en ook totaal geen nieuwswaarde maar Skoda heeft ook de Fabia een uitgeschreven naam op de achterklep gegeven op de plek van het logo. Ik vind het altijd wel leuk als een model kleine updates ondergaat waaruit het bouwjaar te herleiden valt.

nack
Geen idee wanneer ... Ik vind het altijd wel leuk als een model kleine updates ondergaat waaruit het bouwjaar te herleiden valt.

Daar zit toch een probleempje volgens mij winking smiley
Kennelijk is het wel langsgekomen maar heb ik het gewoon gemist.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.