Smart EQ Fortwo/Forfour (facelift @ pag. 3)

Gepost door Rutger DC 
















Bron: [www.feelcars.com]



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2019 10:51 door Rutger DC.
Dit zijn al iets betere foto's dan op de homepage van AW.

Ik zie nu 2x een witte grille bij de Fortwo.. Hopelijk is een zwart kunstof exemplaar ook leverbaar?

Interieur ziet er kék uit..
Dat het een succes mag worden. thumbs up
de forfour lijkt me nog wel aardig.
Best geslaagd eigenlijk.

Naar ik mag aannemen is de Forfour in vergelijking met het vorige model een maatje gekrompen en nu dus een vijfdeurs A-segmenter?

Edit: dom van me, deze is inderdaad natuurlijk tezamen met de Twingo ontwikkeld. Op basis van deze foto's zeg ik: doe mij de Smart dan maar.smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2014 10:49 door D. Elzinga.
Re: smart fortwo/forfour
16-07-2014 10:46
Ik vind ze beide vooralsnog leuk. De fortwo oogt een stuk dikker en harmonieuzer dan zijn voorganger. Bij de forfour zie je dat de portieren en ramen zijn overgenomen van de Twingo, al is het buitenste plaatwerk wel aangepast. De Twingo vind ik een beetje te lief en niet vanuit alle hoeken evenwichtig, de forfour lijkt daar minder last van te hebben. Het interieur oogt op het eerste gezicht hoogwaardiger dan dat van de Twingo. Ik ben benieuwd in hoeverre er nog iets van een Tridion-kooi is.

Als smart in Nederland half zoveel exemplaren van de fortwo/forfour verkoopt als Renault van de Twingo, dan verveelvoudigen de verkopen al, iets waar ik wel op reken. De dealers zullen blij zijn!

Overigens, net als in de Twingo zijn er twee motoren: een ongeblazen 1.0 en een geblazen 0.9 met respectievelijk 70 en 90 pk.
Ziet er goed uit. Plezierig dat de oorspronkelijk design-taal behouden is gebleven.

Ook plezierig, dat de achterdeuren in de ForFour de deurgrepen op de juiste plaats hebben:
in de deur en niet nagelbrekend in de raamstijl, zoals bij zustermodel Twingo.

Op de foto's zie ik een koppelingspedaal en dat belooft een normale versnellingsbak.
Gode zij geloofd en geprezen, want die halfautomaat was/is een onding.
Re: smart fortwo/forfour
16-07-2014 21:55


























Meer foto's: [www.auto-motor-und-sport.de]

Quote

wo 16 jul 2014, 20:30
Nieuwe Smart ForTwo en Forfour officieel los

De derde generatie Smarts zijn hier. In Berlijn zijn gelijktijdig de ForTwo en ForFour onthuld. Aan deze modellen de zware taak om het succes van de twee voorgaande generaties van de compacte stadsauto te overtreffen.

Het design is moderner, maar heeft nog steeds duidelijk de karakteristieke kenmerken van de vorige versie. De nieuwe koplampen en nieuwe grille kennen we al van de Smart Fourjoy concept car die vorig jaar september werd onthuld. De honingraat in de grille is donkerder in het midden, waardoor de illusie van diepte ontstaat. De grille is tevens in meerdere kleuren leverbaar, waardoor deze kan matchen of contrasteren met de carrosseriekleur. Uiteraard kan er voor de tridion-veiligheidskooi weer een andere kleur worden gekozen als voor de andere bodypanelen, waardoor er ongeveer 40 kleurencombinaties mogelijk zijn. De ForFour heeft vrijwel dezelfde voor- en achterzijde als de ForTwo, maar valt van de zijkant natuurlijk meteen op door zijn extra deuren.

Formaat
De ForTwo is niet in de lengte (2,69 meter) of hoogte (1,55 meter) gegroeid. Alleen in de breedte kwam er tien centimeter bij, waardoor hij nu 1,66 meter breed is. De compacte stadsauto weet een indrukwekkend kleine draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) neer te zetten. De vierzits ForFour is uiteraard ietsje groter maar alleen in de lengte. Die komt uit op 3,49 meter terwijl de hoogte en breedte gelijk zijn aan die van zijn kortere broertje. De draaicirkel van de ForFour komt uit op 8,65 meter (kerb-to-kerb).

Driecilinders
De nieuwe Smarts krijgen de beschikking over twee driecilindermotoren. De eerste is 1,0 liter atmosferische krachtbron die goed is voor 71 pk en een maximumkoppel van 91 Nm bij 2.850 tpm. Daarnaast is er een 0,9 liter motor met een turbo die 91 pk levert en zijn maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm haalt. Een automatisch stop-start-systeem draagt bij aan een laag verbruik van dit volledig aluminium blok.
De koper kan kiezen tussen twee transmissievarianten: een handgeschakelde bak met vijf verzetten of een twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

Onderstuur
Smart heeft de auto’s een licht onderstuurd gedrag meegegeven. Om dit te bereiken zijn de voorbanden smaller dan de achterbanden. ABS, ASR en ESP zijn standaard en hill start assist en brake assist zijn geïntegreerd in het remsysteem. Aan de voorzijde is een MCPherson wielophanging te vinden en aan de achterzijde een verfijnde De-Dion achteras voor meer comfort.

Veilig
Bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen is ook veel aan de veiligheid gedacht. Zijwindassistent is standaard en optioneel kan de koper ook nog automatische afstandregeling en spoorassistent aanvinken. Standaard krijgen de auto’s een bestuurdersairbag, knieairbag en airbag voor de voorpassagier. Daarnaast sidebags die zijdelingse bescherming bieden bij het hoofd en de borst.

Interieur
Als je via de deuren, die bijna 90 graden ver kunnen openen, naar binnen stapt, kom je in een interieur met licht gebogen dashboard. Daarvan de buitenkant voorzien worden van stoffen bekleding, terwijl de iets verzonken binnenzijde alle instrumenten huisvest. Optioneel is het driespaaks stuurwiel te voorzien van bediening van het radio- en navigatiesysteem.

Beachvolleybal
Hoewel de nieuwe Smart pas in november op de Europese markt verschijnt, kunnen liefhebbers de nieuwe modellen komende vrijdag 18 juli al bewonderen in Scheveningen. Daar staat de auto’s bij het Transavia Grand Slam Beachvolleybal toernooi dat daar gehouden wordt. Als de Smarts zijn marktdebuut maken eind dit jaar, zijn ze voor bepaalde tijd te krijgen als Edition #1. Deze is te herkennen aan een veiligheidskooi in de kleur Lava Orange in combinatie met koetswerkdelen in het wit (ForTwo) of grijs (ForFour).

Bron: [www.telegraaf.nl]
Re: smart fortwo/forfour
16-07-2014 22:05
































Meer studiofoto's:
[www.autocar.co.uk]
[www.autoexpress.co.uk]

Waar de forfour duidelijk een zustermodel van de Twingo is, heeft de fortwo een flink afwijkende lijn.
Ik moet er nog even aan wennen. Duidelijk dat dit een two-tone metaal uitvoering is geworden ipv de kunstof panelen van de voorgangers.

Ze zaten er niet veel naast van Autobild (nr 42 van 19 okt 2012):



Foto's van vandaag:





Scoop draadje: [www.autoweek.nl]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2014 23:21 door autoradje.
Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2014 23:02 door ---GT---.
De Tridion kooi, HET kenmerk van smart wordt nu een loos design element bij de nieuwe forfour. Bij de vorige editie had ik het gevoel dat deze niet alleen design was, maar ook een echte kooi:

Het is design, want bij Renault zie en hoor je niks over een speciale kooi.

Neus van de Fortwo is wel erg bol.. ivm voetgangersveiligheid zal het niet anders kunnen.. van de zijkant (in T-splitsing modus) ziet het er raar uit op de foto's, naar mijn mening.


Net een Twingo, echter nóg lelijker dan die Twingo. Hierin rijd je totaal voor schut thumbs down



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2014 10:36 door R W D.
Ik vind het grilletje net een soort lach uit een tekenfilmpje.
En een handbak bij de ForTwo! Leuk ding! De Twingo is ook leuk trouwens!
Thomas Schlijper was - uiteraard - bij de presentatie in Berlijn. Zie zijn foto's op schlijper.nl. Voegen niet zo heel veel toe maar daar zie veel mensen om de Two en Four heen wat een betere indruk van het formaat geeft.
De Four lijkt naar achteren toe een wat minder bol ruggetje te hebben dan de Twingo. Dat maakt de Twingo aaibaarder. Ook de neus van de Twingo is beter geslaagd, maar verder is het een duidelijke tweeling. Nu dus maar eens op zoek naar de manier waarop bij de Smart de voorklep opengaat .....








achterin de forfour




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2014 11:21 door Carfanatic.
Quote
synecdoche
Nu dus maar eens op zoek naar de manier waarop bij de Smart de voorklep opengaat .....

Niet veel anders lijkt het:



Jammer dat ze op de forfour geen deelbare achterklep hebben gemaakt zoals op de fortwo.

Achterin de forfour is het niet fijn zo te zien. het lijken wel van die opklap stoeltjes uit de trein en je zit tegen die massieve
voorstoelen aan te kijken. Raampjes kunnen ook nog eens niet gewoon open. Lijkt me geen pretje achterin.
Quote

Raampjes kunnen ook nog eens niet gewoon open. Lijkt me geen pretje achterin.



klapraampjes winking smiley vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.
Ja je kent mijn mening over klapraampjes onderhand wel winking smiley

Nog wat interessante foto's






Zo is ie nog wel te pruimen (3d rendering)



De eigenzinnige verhoudingen komt omdat ie behoorlijk hoog is. 1,55 m. om precies te zijn. Had je voor een lager dak gekozen, krijg je deze Smart. Zeg maar de Mini waar Mini zelf niet toe besluitte. Zie plaatje 2.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2014 13:23 door straatos.
Re: smart fortwo/forfour
17-07-2014 21:20
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Ik vond de vorige Smarts aparter, meer een eigen design- en denkrichting hebben. Dit ziet er niet onaardig uit, maar het is minder eigenzinnig - het lijkt domweg meer op andere auto's. Waren de eerste Smarts echt nog een poging tot verandering van automobiliteit, dit is gewoon wat meer van hetzelfde. En alles wat dat anders maakte, is verworden tot een gimmick.

De verhoudingen van de fortwo vind ik beter dan die van de forfour. Vooral de wielbasis van die laatste ziet er wat eigenaardig uit.
Re: smart fortwo/forfour
17-07-2014 22:31
Quote
---GT---
Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.

Zeg dat niet te snel. Daimler heeft onderstel gelvrd met ophangingsdelen. Daarna is het hele zooitje naar Renault gegaan. Daar heeft de ontwikkeling plaatsgevonden. Bekijk de plaatjes van zowel de fortwo als de forfour.... Het hele onderdelenmagazijn van Renault komt in beeld.drinking smiley
Quote
Yellow Cab
Waren de eerste Smarts echt nog een poging tot verandering van automobiliteit, dit is gewoon wat meer van hetzelfde.

Dit komt ook doordat bij de lancering van de eerste generatie dit model totaal niet bekend was.. Nu ken je het model en principe en is een nieuwe generatie vaak nooit zo vernieuwend als de oorsprong.
Quote
Yellow Cab
De verhoudingen van de fortwo vind ik beter dan die van de forfour. Vooral de wielbasis van die laatste ziet er wat eigenaardig uit.
De two-tone kleurstelling om de "Tridion cel" (wat? waar?) te accentueren draagt niet echt bij aan het visuele evenwicht van de ForFour. Dat ziet zo'n marketing afdeling toch ook wel?
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
19-07-2014 10:42
Quote
Durashift
Het is design, want bij Renault zie en hoor je niks over een speciale kooi.

Neus van de Fortwo is wel erg bol.. ivm voetgangersveiligheid zal het niet anders kunnen.. van de zijkant (in T-splitsing modus) ziet het er raar uit op de foto's, naar mijn mening.

Blijkbaar is die kooi toch meer dan design, zie autovisie.nl
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
19-07-2014 13:48
Botst best wel lekker, zo'n Tridion cel

[www.auto-motor-und-sport.de]
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
19-07-2014 22:02
Quote
---GT---
Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.

Ah, je buikgevoelens spelen weer op.
Hier, lees dit, zal je opluchten. smiling smiley
Meet the designers behind the new Twingo

Quote

How was it working with the Daimler teams?

RL: The Twingo design project was launched between September 2009 and 2010. The angles and dimensions of the windscreen had already been set, to comply with new regulation on front passenger impact. We then had to decide what we would develop together, after which each team developed the design of its car (to fit to its brand image). The project went very smoothly in terms of design. It’s clear that designers often look for the same things anyway: a car as low to the ground as possible with the biggest possible wheels placed in the four corners of the car. The fact that the designers at Daimler are really great people obviously helped. We knew each other from before too.
Quote
JP2010
Ah, je buikgevoelens spelen weer op.

Och jee, je hebt weer een stokje te pakken om in de bijten.

Zonder Smart was Renault nooit op het idee gekomen om een auto met de motor achterin te maken. Dat kwam gewoon zo uit, omdat Smart dat platform had klaarstaan. Verder mocht Renault de details inkleuren. Dat scheelde Smart weer moeite. Het heeft iets weg van samenwerking. winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
19-07-2014 22:20
Quote
---GT---
Quote
JP2010
Ah, je buikgevoelens spelen weer op.

Och jee, je hebt weer een stokje te pakken om in de bijten.

Zonder Smart was Renault nooit op het idee gekomen om een auto met de motor achterin te maken. Dat kwam gewoon zo uit, omdat Smart dat platform had klaarstaan. Verder mocht Renault de details inkleuren. Dat scheelde Smart weer moeite. Het heeft iets weg van samenwerking. winking smiley

Al zou t waar zijn wat je zegt (bron?), so what? Wat boeit t wie er met het rwd platform kwam? Misschien was het rwd platform een resultaat van de samenwerking. Prima toch? Ik zie het probleem niet. Jij wel?
Quote
JP2010
Al zou t waar zijn wat je zegt (bron?), so what? Wat boeit t wie er met het rwd platform kwam? Misschien was het rwd platform een resultaat van de samenwerking. Prima toch? Ik zie het probleem niet. Jij wel?

Jij ziet wel een probleem, anders ging je er niet over in discussie. Zelf had ik liever een echte opvolger van de Twingo I gezien. Alleen kan dat vanwege voetgangersveiligheid niet meer. Om dan maar een Clio in te korten (TwingoII) was ook niet echt ideaal. Dan maar de motor achterin? Misschien, maar ik vind niet dat je daar een volwaardige vervanger van de Twingo I mee krijgt. De kofferbak met lage vloer en uitneembare achterbank zien we alvast niet terug. De III is een nieuw soort autootje geworden; een 'Smart voor het volk'.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
19-07-2014 22:43
Ook hier, wat jij wil, gt. smiling smiley
Quote
JP2010
Ook hier, wat jij wil, gt. smiling smiley

Als ik een auto zoek, kijk ik naar de bruikbaarheid en de bruikbare binnenruimte. Als een Twingo I ruimer en praktischer is dan een Twingo III, dan laat ik de III staan en houd ik flink veel geld op zak. winking smiley

Waarom zou een klein ruimtewondertje niet meer kunnen? Japanners zijn er heer en meester in en die auto's zouden vast een typegoedkeuring krijgen in Europa. Dan kan een kort neusje ineens wel en hoeven niet-uitkijkende voetgangers niet meer met 'spa'-comfort te worden opgevangen.
Eerste indruk van AutoZine: [www.autozine.nl]

Paar quotes:

'In vergelijking met de Smart ForFour is de Renault Twingo 10 cm langer en zal dus meer binnenruimte bieden. Desondanks is de beenruimte achterin de Smart ForFour al opmerkelijk goed!'

'Voorheen koos Smart voor een automaat om ruimte te besparen, maar in combinatie met een kleine motor was het technisch nauwelijks mogelijk om deze automaat soepel te laten schakelen. Onder lichte dwang van de markt is de nieuwe Smart daarom voorzien van een handgeschakelde vijfbak. Als optie zal een automaat (met dubbele koppeling!) leverbaar zijn.'

'De Smart ForFour en Renault Twingo zijn onderhuids dezelfde auto's. Een belangrijk verschil tussen de Twingo en ForFour is dat alleen de Smart een "Triodon"-veiligheidskooi heeft. Dit maakt de Smart in bepaalde situaties veiliger. Het maakt de auto echter ook zwaarder en dus minder zuinig en minder snel.'

'De nieuwe Smarts zijn leverbaar met drie verschillende benzinemotoren. Slechts twee daarvan komen naar Nederland. De basismotor bedient zich namelijk van eenvoudige techniek, waardoor de uitstoot ten opzichte van het vermogen relatief hoog is. Dit wordt in Nederland met zo veel extra belasting afgestraft dat het prijsverschil met de sterkere motoren nihil is.'




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2014 23:11 door DS345.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
20-07-2014 10:13
Quote
---GT---
Quote
JP2010
Ook hier, wat jij wil, gt. smiling smiley

Als ik een auto zoek, kijk ik naar de bruikbaarheid en de bruikbare binnenruimte. Als een Twingo I ruimer en praktischer is dan een Twingo III, dan laat ik de III staan en houd ik flink veel geld op zak. winking smiley
Nou, prima toch dat jij persoonlijk voor de I zou gaan. thumbs up

Quote

Waarom zou een klein ruimtewondertje niet meer kunnen? Japanners zijn er heer en meester in en die auto's zouden vast een typegoedkeuring krijgen in Europa. Dan kan een kort neusje ineens wel en hoeven niet-uitkijkende voetgangers niet meer met 'spa'-comfort te worden opgevangen.

Hier zitten aardig wat tegenstrijdigheden in als je t terugleest, niet?
Quote
JP2010
Hier zitten aardig wat tegenstrijdigheden in als je t terugleest, niet?

Nee. Wat ik zei is dat een Japans autootje niet zo'n enorm lange Europese neus nodig heeft. Die komt met lagere eisen door de keuring.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
20-07-2014 12:19
Maar jij bent in de veronderstelling dat je lekker ruimtelijk zit in een kei car?
een van de eisen aan een kei car is "Maximum width 1.48m"
[en.wikipedia.org]
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
20-07-2014 14:12




De c-stijl verschilt aanzienlijk, zo te zien.
Onder de dakspoiler van de forfour zitten zwarte stroken, maar de vorm van de achterportieren verschillen flink.
en ook een extra luchtinlaat boven het achterwiel?
Quote
JP2010
Maar jij bent in de veronderstelling dat je lekker ruimtelijk zit in een kei car?

Ik heb zelf een Daihatsu Move gehad. Ondanks dat de breedte niet overhoudt, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik daarin zitruimte tekort kwam. Voordeel is weer dat je ermee tussen betonpaaltjes door kunt rijden.
De regels voor een Kei-car gelden in Europa niet, dus niets staat een merk in de weg om een iets bredere of langere Kei-car te maken, met wel dezelfde slimme indeling. Voorbeeld daarvan is de WagonR+; die is langer en breder dan de Japanse versie. Ook bij die auto was de neus extreem kort, zonder dat de motor achterin moest.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
20-07-2014 16:27
Ik volg je punt niet helemaal, gt...
Er is iets mis met de c1/aygo/108/twingo/forfour/up/etcetc?
Quote
JP2010
Ik volg je punt niet helemaal, gt...
Er is iets mis met de c1/aygo/108/twingo/forfour/up/etcetc?

Wat heet mis? Ze zijn niet extreem ruim bij minimale buitenmaten. Qua weggedrag is er niets mis mee; ze rijden allemaal behoorlijk volwassen. Alleen zou ik zelf liever iets ruimers in de Kei-klasse kopen en desnoods wat inleveren op comfort en luxe.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
20-07-2014 17:47
Dus met de genoemde wagens an sich is niks mis, ze sluiten enkel niet aan op jouw wensen.
Nou, dat kan toch? smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
22-07-2014 16:17
Het interieur van de forfour bestaat inderdaad (zoals ami aangaf) geheel uit Renault onderdelen.
Re: smart fortwo/forfour
22-07-2014 16:37
Is er nog verschil tussen de interieurs van de fortwo en forfour? Op de foto's afgaand kan ik 't niet helemaal beoordelen.
Dashboards zijn hetzelfde, rest is natuurlijk anders.
Anonieme bezoeker
Re: smart fortwo/forfour
22-07-2014 17:15
Zeg, die Smart Fortwo, eigenlijk krijgt de koper 2 grote deuren met daaromheen wat rest-blik.

Beide sympatieke auto's.
Fortwo doet het ongetwijfeld weer goed in ..... Italië! (haalt sommige maanden de top 20)
Liever de ForFour dan de Twingo zeg ik als man.
Quote
rickm
Liever de ForFour dan de Twingo zeg ik als man.

Coming out?

Niet verkeerd, de Forfour. Alleen wat lang achter de achterdeur en wel heel vrouwelijk met al die afgeronde vormen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.