Ford Ka, Ka+/Figo | Nieuw: facelift en Active

Gepost door Wouter82 

Ford Ka en Ka+ in productievorm

In november vorig jaar toverde Ford de Ka Concept uit de hoge hoed. Later zagen we de Figo Concept als sedanversie hiervan verschijnen. Vandaag zijn ze allebei in productietrim onthuld voor de Braziliaanse markt. De Ford Ka en Figo Concept hebben hun voorlopige vorm ingewisseld voor hun definitieve gedaante. De hatchback wordt gewoonweg Ka gedoopt, de sedanversie laat z'n naam Figo vallen en zal als Ka+ door het leven gaan. De Figo, zoals de Ka-met-kont in India wél gaat heten, is voor de Braziliaanse markt overigens voorzien van een langere achterzijde om plek te bieden aan meer bagage. Op 15 juni zal Ford de Ka en Ka+ tot in detail toelichten. Het is niet voor niets dat het compacte duo nu al in Brazilië wordt gepresenteerd. Het Zuid-Amerikaanse land zal namelijk de eerste locatie zijn waar de nieuwe Ka op de markt verschijnt. Onder de kap komt een 1,0-liter driecilinder van 85 pk te liggen die zowel E85 (ethanol) als benzine lust. In Brazilië zal de Ka+ de strijd moeten aangaan met auto's als de Chevrolet Prisma (de sedanversie van de Onix), Volkswagen Voyage (de sedanversie van de Gol) en Dacia Logan, die daar als Renault in de prijslijsten staat.

Het is nog niet helemaal duidelijk of deze nieuwe Ka ook naar Nederland komt. Ford Nederland gaf eerder al aan dat we deze modellen niet moeten zien als vervangers voor onze Ka. Wél zou het een 'wereldauto' zijn.
[www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2018 19:58 door Wouter82.
De Fiesta hatchback meet 399 lang x 172 breed x 150 cm hoog. Daar zal deze Ka niet ver vanaf zitten; vermoedelijk zelfs iets hoger. De Figo sedan blijft net binnen de 4 meter, de Ka+ is 20cm langer (staat ergens in de rubriek concept cars). Om te kunnen concurreren zal deze Ka dan goedkoper moeten zijn, en dan is dit een goede aanbieding.

AutoWeek/Ford
Het is nog niet helemaal duidelijk of deze nieuwe Ka ook naar Nederland komt. Ford Nederland gaf eerder al aan dat we deze modellen niet moeten zien als vervangers voor onze Ka. Wél zou het een 'wereldauto' zijn.

Oké, de onder de Fiesta gepositioneerde Ka krijgt dus geen opvolger. Wel komt er een nieuw model aan die onder de Fiesta zal worden gepositioneerd en de naam Ka mee zal krijgen.
In Europa wordt 'ie straks vast verkrijgbaar met de 1.0 driecilinder van Ford (65-80 pk in de Fiesta).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2014 12:11 door D-C.
Anonieme bezoeker
Re: Ford Ka, Ka+/Figo (BR/IN)
17-06-2014 12:18
Niet??
De onder de Fiesta gepositioneerde Ka krijgt dus geen opvolger.

Wel??
Wel komt er een nieuw model aan die onder de Fiesta zal worden gepositioneerd en de naam Ka mee zal krijgen

eye rolling smiley
@ rickm: mijn reactie was cynisch ten aanzien van de uitspraken van Ford winking smiley
Ofwel: dit is de nieuwe Ka. Een beetje anders dan voorheen, maar toch: de nieuwe Ka.
Ik vind `m niet onaardig en beter te pruimen dan het huidige model maar het is niet meer de Ka van karakter zoals bij het eerste model.
Heeft ook te maken met de afspraken met Fiat. De huidige Ka is gewoon een Fiat 500 in een ander jasje. Binnenkort natuurlijk een nieuwe Fiat 500.
Ik vind dit wel een mooi ruim wagentje. Laat maar komen.
het doet mij een beetje denken aan de mitsubishi space star. prima wagentje, maar het straalt echt helemaal niks uit.
Het interieur (deels) met SYNC:

Bron: [revistaautoesporte.globo.com]
Tja. Op zich een prima auto (voor het A-segment), maar niet echt een stap vooruit ten opzichte van de huidige A-segmenter van Ford en da's toch wel wat vreemd.
der Magistrat
maar niet echt een stap vooruit ten opzichte van de huidige A-segmenter van Ford en da's toch wel wat vreemd.

Deze nieuwe Ka heeft denk ik toch een betere prijs-/ruimteverhouding dan de huidige.
Wouter82
der Magistrat
maar niet echt een stap vooruit ten opzichte van de huidige A-segmenter van Ford en da's toch wel wat vreemd.

Deze nieuwe Ka heeft denk ik toch een betere prijs-/ruimteverhouding dan de huidige.

En vijf-deurs is ook een pré tegenwoordig in die klasse; de Up!, 107 of 108, C1 etc. kom je meestal als vijfdeurs tegen (ook 3-deurs leverbaar).
speedtouch
En vijf-deurs is ook een pré tegenwoordig in die klasse; de Up!, 107 of 108, C1 etc. kom je meestal als vijfdeurs tegen (ook 3-deurs leverbaar).

En Renault is overgestapt van een 3-deurs Twingo naar een 5-deurs smiling smiley
Net als de Mitsubishi Space Star is het een auto die niets hips over zich heeft. Het is de vraag of zoiets kan opboksen tegen de up!, i10, Twingo, Aygo, Panda etc.

Met vijf deuren, een lengte van 3.89 meter en een wielbasis van 2.49 meter is het wel heel iets anders dan zijn voorgangers: een budget B-segment model die het eerder tegen de Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star en Nissan Micra zal opnemen dan tegen de eerder genoemde modellen. Een Space Star meet 3,71 meter, de Micra 3,78 meter en de Sandero 4,06 meter.

Omdat de auto zo dicht tegen de Fiesta aanschurkt verwacht ik in Europa dus alleen de atmosferische 1,0-liter benzinemotor met 65 of 80 pk en geen EcoBoost of dieselmotoren.
Zo te zien veel minder claustrofobie-opwekkend dan de vorige, beter in de verhoudingen (de huidige hangt raar voorover), beter toegankelijk en ruimer. Ik vermoed dat de doelgroep, vooral ouderen die niet echt veel meer rijden maar wel een prettig vervoermiddel voor de deur willen hebben, hier wel degelijk oog voor gaat hebben. Dan maar niet hip; ouwe botten letten daar niet zo op.
D-C
Met vijf deuren, een lengte van 3.89 meter en een wielbasis van 2.49 meter is het wel heel iets anders dan zijn voorgangers: een budget B-segment model die het eerder tegen de Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star en Nissan Micra zal opnemen dan tegen de eerder genoemde modellen. Een Space Star meet 3,71 meter, de Micra 3,78 meter en de Sandero 4,06 meter.
Omdat de auto zo dicht tegen de Fiesta aanschurkt verwacht ik in Europa dus alleen de atmosferische 1,0-liter benzinemotor met 65 of 80 pk en geen EcoBoost of dieselmotoren.
De huidige Ka meet 362x166x150cm en moet het doen met 51kW (69 pk voor de conservatieven). De nieuwe is dus flink groter en krijgt volgens het Braziliaanse blad waar bovenstaande foto's uit komen, een ongeblazen 1 liter driepitter die op ethanol 85 pk levert en op benzine (de beroerde soort die ze daar hebben) 80 pk. Dat wil toch best? Er kunnen niet meer mensen in dan voorheen en veel zwaarder zal het ding ook niet geworden zijn.
De Micra meet 378x166x151 cm met een wielbasis van 245cm, en een 1,2 liter driecilinder die 80 pk levert.
De i10 meet 366x166x150cm met een wielbasis van 238cm en een 1 liter driecilinder motor met 66 pk.
Als de prijs een beetje klopt is de Ka dus best concurrerend. Zulke schoonheden zijn de concurrenten ook niet, maar daar gaat het in dit segment nauwelijks om.
Zoals ik al eerder zei; het is geen Ka, maar hij zou best naast de Ka kunnen bestaan als ruimere budget-variant.
De Ka als klein mode-autootje en de Figo als ruime budget-auto. Volgens mij kan dat perfect naast elkaar bestaan.
---GT---
De Ka als klein mode-autootje en de Figo als ruime budget-auto. Volgens mij kan dat perfect naast elkaar bestaan.

Opel krijgt dat vooralsnog niet voor elkaar met de Adam...
---GT---
Zoals ik al eerder zei; het is geen Ka, maar hij zou best naast de Ka kunnen bestaan als ruimere budget-variant.
Haal de benamingen nou niet door elkaar! De Figo is wegens voorschriften in India korter dan de Ka; de sedan zelfs zo'n 20 cm. Die blijft dus zeker tot India beperkt. Verder in principe dezelfde auto. En de oude Ka gaat er gegarandeerd uit; de markt is niet groot genoeg om ze allebei te handhaven.

Wat ik een beetje merkwaardig vind is dat het kofferdeksel van de sedan niet boven de achterruit scharniert. Dat zou veel praktischer zijn en hij doet dat toch al in de hatchback. En er hangt geen enorme uitbouw aan de achterkant, dus structureel is er niet veel risico. Zie Skoda en (vroeger) SAAB. Of zou "de markt" dat niet willen in verre landen?
De nieuwe Ka komt er nu toch echt aan. Dat blijkt uit de spionagefoto's van een ongecamoufleerde Ka op de M11 in het Verenigd Koninkrijk. Uit de kentekengegevens blijkt dat er onder de kap een 1.5 TDCi dieselmotor met 75 pk huist. Op benzinegebied reken ik dus op de 1.0 met 65 en 80 pk uit de Fiesta, de Ecoboost lijkt me overbodig aangezien Ford al de even grote Fiesta aanbiedt.

Bron: [www.autoexpress.co.uk]
Het is jammer dat wij tegenwoordig Fords uit (oneerbiedig gezegd) derde wereldlanden krijgen. De Ecosport heeft al laten zien dat de Europese consument daar niet intrapt, dus ben benieuwd of Ford dezelfde fout gaat maken met de Ka.
Lancia Lover
De Ecosport heeft al laten zien dat de Europese consument daar niet intrapt, dus ben benieuwd of Ford dezelfde fout gaat maken met de Ka.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het is wel zo dat de Ka niet helemaal te vergelijken is met de EcoSport; de Ka moet gaan dienen als goedkoop alternatief voor de Fiesta terwijl de EcoSport een geheel zelfstandig model is. Dat ook nog eens moet opboksen tegen volwaardige Europese concurrentie.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat de Fiesta navenant gaat groeien en meer op de B-Max gaat lijken. Wat voor ons kleine stadsautotjes zijn, zijn voor opkomende landen gezinsvervoer. Denk aan de oorspronkelijke Fiats 500 en 600, en de oude Mini. Daar valt voor moderne mensen niet meer in te zitten (destijds trouwens ook niet, maar je had niets andets voor die prijs).
Deze Ka heeft ongeveer dezelfde wielbasis als de Karl en de Twingo, maar hij is flink langer. De Karl heeft een korte neus en nauwelijks kont, de Twingo heeft nauwelijks neus en geen kont. Dat scheelt in bagageruimte en In de Twingo kun je achterin bovendien amper zitten. De Karl is typisch Koreaans, de Twingo Europees. Voor de concurrentie wordt dat dus leuk.
Het einde van de segmenten is is echt nabij. Was natuurlijk ook iets uit de jaren 90 en 00. Deze Ka zweeft tussen het A en B segment in, maar weer anders dan de Micra die weer anders is dan een Celerio, een Spacestar of de Karl. Ik vergelijk deze Ka nog het meest met de Braziliaanse VW Fox. Indien hij ook naar Europa komt dan is het ook een concurrent van de Sandero (budget B , ruimte C segment, prijs A segment). Indien prijs oké is kan deze auto best wel hoge ogen gaan gooien. Die Amerikanen zijn goed bezig. Ik ben een groot voorstander van de het gestroomlijnde mondiale modellenprogramma van Ford. Ze vergeten alleen per continent het model aant te passen aan de behoeften van de consument. Voorbeeld is natuurlijk De al genoemde Ecosport.
nu de ka op zijn laatste benen loopt, ben ik eigenlijk wel benieuwd of er uberhaupt nog een opvolger gaat komen. de fiat 500 heeft onlangs nog een facelift gehad, maar bij ford blijft het wel akelig stil.
Anonieme bezoeker
Re: Ford Ka, Ka+/Figo (BR/IN)
27-12-2015 18:34
Houden zo, want als deze naar Europa komt maar Ford zich al helemaal belachelijk na het flink uitstellen van de Mondeo en Edge, de suffige EcoSport en de niet zo geslaagde Kuga
De Ka als krappe mode-auto werkt niet meer. Veel mensen zijn wel op zoek naar 'gewoon een auto'. In dat geval is alles beter dan een oude Corsa-B.
Noem het geen Ka, maar de auto zal vast welkom zijn.
Ik vind de auto niets, vanwege de schuine achterklep, maar iemand anders zou er wel genot aan kunnen beleven.
Tijd om dit topic omhoog te gooien, hij komt naar Europa! Bron: AutoWeek.

Ik vind het een heerlijke no-nonsense verademing in de huidige Europese markt vol schreeuwerige A-segmentertjes. Ook gezien de goede naam van Ford geef ik de auto een goede kans smiling smiley.

Nu helpt het natuurlijk ook dat ik gecharmeerd ben van Fords huisstijl, al best een tijdje ook...
Inderdaad , welkom in het betaalbare kleine segment . De Hyundai i10 was het voorbeeld voor deze klasse qua afwerking , de Skoda Citigo qua prijs en de Suzuki Celerio qua ruimte.....deze Ford kan alle eigenschappen bij elkaar brengen - succes verzekerd ?
714
Inderdaad , welkom in het betaalbare kleine segment . De Hyundai i10 was het voorbeeld voor deze klasse qua afwerking , de Skoda Citigo qua prijs en de Suzuki Celerio qua ruimte.....deze Ford kan alle eigenschappen bij elkaar brengen - succes verzekerd ?

Ik denk dat je eerder de auto met de EcoSport moet vergelijken. Noch vernieuwend op het vlak van afwerking, rijkwaliteit en door de importtaks ook niet qua prijs.
Het lijkt me wel een praktischer auto dan de huidige 'Fiat Ka' en de vorige Ka, maar m.n. de vorige verkocht sowieso goed.
duurt allemaal weer veel te lang bij ford.
Carfanatic
duurt allemaal weer veel te lang bij ford.

Bezie het zo: dan krijgen we in elk geval een ausgereiftes Produkt (zoals onze Oosterburen zeggen) smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2016 13:12 door synecdoche.
der Magistrat
Ik denk dat je eerder de auto met de EcoSport moet vergelijken. Noch vernieuwend op het vlak van afwerking, rijkwaliteit en door de importtaks ook niet qua prijs.
Het lijkt me wel een praktischer auto dan de huidige 'Fiat Ka' en de vorige Ka, maar m.n. de vorige verkocht sowieso goed.

Inderdaad, ik denk dat de afwerking van de i10 zelfs gemakkelijk superieur is aan die van de Fiesta - laat staan de 'derdewereld-Ka'. Ford gooit geen hoge ogen op dat vlak, noch met de EcoSport, noch met de Focus, noch met de S-MAX, Galaxy of Edge.

Echter de Ka zal in een prijsklasse opereren waar de gebruikte materialen een minder grote rol spelen dan bij de EcoSport. Een hatchback met goede wegligging, riante binnenruimte, adequate veiligheidsvoorzieningen en volwassen uitstraling voor ongeveer 10-11.000 euro zal heus kopers trekken. Ford moet alleen zorgen dat het niet ten koste van de Fiesta gaat, er moet niet teveel overlap zijn. Het verschil tussen de huidige Ka en Fiesta is immers veel groter.
na 2 jaar dan eindelijk naar europa:

NUCHTERE KA+ VERDRINGT KA UIT SHOWROOM

De Ka is niet meer. Lang leven de Ka+. De productie van de huidige aan de Fiat 500 gerelateerde A-segmenter is eind mei tot een eind gekomen en zijn opvolger staat te trappelen om de buitenwereld te verrassen met zijn interieurruimte. Opvallend gegeven: Ford schapt het A-segment en de Ka schuift door, niet over de voorwielen maar naar het B-segment!

De huidige Ka verdwijnt uit de showrooms en krijgt geen directe opvolger in het A-segment. Wel keert zijn naam in een andere vorm terug. Ford windt er geen doekjes om en zet de nieuwe Ka+ in de markt als een B-segmenter die veel biedt voor relatief weinig. Met veel hebben we het vooral over lucht want hoewel de Ka+ met zijn lengte van 3,93 meter een paar centimeter korter is dan de hoger gepositioneerde Fiesta waar hij zijn platform mee deelt, biedt hij een interieurruimte waar Ford trots op mag zijn. De been- en hoofdruimte achterin zijn voor een auto van 3,9 meter ronduit riant te noemen voor een auto van dit formaat. De Ka+ beschikt over 21 opbergvakjes en heeft een bagageruimte waarin 270 liter aan spul in vervoerd kan worden.

De 1.002 kilo wegende Ka+ maakt onderdeel uit van de One Ford-strategie die het merk voert en is derhalve in de basis een ver-Europeeste versie van de Ka die reeds een jaar in Zuid-Amerika en India op de weg te vinden is. In Brazilië hebben we hem al eens aan de tand gevoeld, maar Ford heeft die versie niet zomaar op de boot gezet. Onze Ka+ wordt in India geproduceerd en wordt daar niet alleen voorzien van op de Europese markt afgestemde voorstoelen en een enigszins opgewaardeerd interieur, maar ook van een grondig opnieuw afgestelde basis.

Ford belooft rijeigenschappen van de Fiesta en een deel van de ophanging van deze duurdere broer is dan ook onder de Ka+ te vinden. De geluidsisolatie is verbeterd, het chassis verstevigd en de ethanol-blokken waarmee de Ka in Zuid-Amerika rondrijdt zijn vervangen voor een 1.2-liter Duratec viercilinder die in twee smaken te krijgen is: met 70 pk en 105 Nm en 85 pk en 112 Nm. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak. Het gemiddeld verbruik van beide versies ligt op 5.0 l/100 km (114 g/km). De krachtigste versie zal ook als extra zuinige Eco-versie op de markt verschijnen. Deze slurpt per 100 kilometer gemiddeld 4,8 liter benzine weg. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 110 g/km.

Een praktisch alternatief voor de Kia’s Rio en Suzuki’s Baleno van deze wereld. Ford zet in op een vanafprijs van onder de 13.000 euro, in oktober is hij bij in twee uitvoeringen bij de dealers te vinden. De basisversie (70 pk) beschikt standaard over elektrische ramen voor en elektrisch verstelbare zijspiegels. Ook Hill Start Assist, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, mistlampen aan de voorzijde en een verchroomde grille horen bij de standaarduitrusting. De 85 pk sterke Ka beschikt extra over airco, Ford Sync en Ford MyKey. Optioneel zijn zaken als climate control en parkeersensoren leverbaar.

een alternatief voor de rio en baleno? ik denk het niet, eerder voor de iets grotere a-segmenters als de mitsubishi space star en hyundai i10.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2016 08:35 door Carfanatic.
Ik vind het eigenlijk maar een trieste bedoeling. Het uiterlijk komt nogal suf over, met name de achterzijde. De Mondeo bleef nog wel fris, ondanks dat die al even op de markt was, bij deze Ka+ heb ik dat gevoel niet. Daarnaast, naar hoe ik het nu zie, zijn de motoren ook al niet zo heel modern. De Ka+ Eco stoot net zoveel uit als de inmiddels al oudere Fiesta (een opvolger werd gisteren gesignaleerd/op AW geplaatst). De Fiesta 100pk Ecoboost stoot zelfs net zoveel uit als de reguliere (70pk sterke!) Ka+. Juist in dit segment verwacht ik betere (fabrieks-)verbruikscijfers.
1002kg?!eye popping smiley
Hoe krijgen ze dat voor elkaar...
Een Baleno weegt 162kg minder. Scheelt twee wegenbelastingklasses.
Roder

De auto zou een B-segmenter zijn, een Clio en 208 wegen allebei rond de 950kg, dus zo gek veel scheelt dat dan niet?
der Magistrat
Roder

De auto zou een B-segmenter zijn, een Clio en 208 wegen allebei rond de 950kg, dus zo gek veel scheelt dat dan niet?

Precieswinking smiley Die auto's zijn een stuk(je) langer en luxer.
der Magistrat
Ik vind het eigenlijk maar een trieste bedoeling. Het uiterlijk komt nogal suf over, met name de achterzijde. De Mondeo bleef nog wel fris, ondanks dat die al even op de markt was, bij deze Ka+ heb ik dat gevoel niet. Daarnaast, naar hoe ik het nu zie, zijn de motoren ook al niet zo heel modern. De Ka+ Eco stoot net zoveel uit als de inmiddels al oudere Fiesta (een opvolger werd gisteren gesignaleerd/op AW geplaatst). De Fiesta 100pk Ecoboost stoot zelfs net zoveel uit als de reguliere (70pk sterke!) Ka+. Juist in dit segment verwacht ik betere (fabrieks-)verbruikscijfers.

Daar komt nog bij dat de prijzen door die hoge uitstoot nauwelijks concurrerend zullen zijn. Er wordt een prijsindicatie van 13.000 euro genoemd voor de instapper. Ter vergelijking: de driedeurs Fiesta begint momenteel bij 13.675 euro! Een Punto is er officieel vanaf 13.000 euro, maar daar lopen altijd wel acties voor (momenteel alleen al 1.000 euro korting, vanaf 12.000 euro dus) en die heeft 100 pk. Andere B-segment aanbiedingen zijn er ook voor prijzen vanaf 13,5-15 mille. De Space Star met 1,0-liter motor kost aanzienlijk minder, de Micra 800 euro minder, een Sandero met 90 pk 1.800 euro minder. Voor een auto uit het B-segment zijn de prijzen niet slecht, maar nu zit de auto veel te dicht op de Fiesta en heeft Ford niets te bieden aan rijders van de huidige Ka.
Het idee is goed, maar de uitvoering minder. Met name voor Nederland. CO-2 uitstoot te hoog... en daardoor te hoge prijs. Had anders een mooie Dacia Sandero-killer kunnen zijn. Nu zullen we m in Nederland maar mondjesmaat gaan zien.
D-C
(...) en heeft Ford niets te bieden aan rijders van de huidige Ka.
Precies!
Eigenlijk hebben ze een concurrent nodig voor de Up/Mii/Citigo en 107/C1/Aygo. Probleem is dat je die in je eentje niet voor een redelijke prijs kan ontwikkelen, produceren en in de markt zetten. Daar heb je een andere partij voor nodig. Maar Ford werkt nauwelijks met anderen samen op dat vlak.
Ik vind het maar een aanfluiting. Het lijkt wel alsof Ford ons Europeanen steeds minder serieus neemt. De enige echt succesvolle en competitieve modellen in de huidige line-up zijn wat mij betreft de Fiesta en Focus. Laat die twee modellen nou net voornamelijk in Europa ontwikkeld zijn...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2016 23:30 door Lancia Lover.
Lancia Lover
Ik vind het maar een aanfluiting. Het lijkt wel alsof Ford ons Europeanen steeds minder serieus neemt. De enige echt succesvolle en competitieve modellen in de huidige line-up zijn wat mij betreft de Fiesta en Focus. Laat die twee modellen nou net voornamelijk in Europa ontwikkeld zijn...

Dat idee heb ik ook een beetje. Ik zie Ford door One Ford wel steeds meer als een op en top Amerikaans automerk, wat het natuurlijk altijd was, maar Ford Europa was altijd een aparte afdeling met eigen producten. De gebruikte materialen zijn goedkoop (zo was de oude Kuga veel hoogwaardiger dan de nieuwe), het competitieve voordeel op het gebied van rijgedrag is vrijwel verdwenen in bijvoorbeeld de Mondeo, S-MAX, Galaxy, Kuga en Edge, maar uit Indiase rijtesten met de Figo bleek ook dat de auto minder rijplezier biedt dan zijn voorganger (die is afgeleid van de vorige generatie Fiesta).

Het is voor mij overigens een raadsel waarom Ford hier niet de moderne 1.0 driecilinder (zonder Ecoboost) in monteert. De 1.25 wordt weliswaar elders in Europa nog gewoon in de Fiesta geleverd, in Nederland is die motor al sinds de facelift niet meer leverbaar in de Fiesta of in een andere Ford! De Ka heeft immers de 1.2 Fire benzinemotor van Fiat. Met die motor zou de Ka+ wel goede verbruikscijfers gehad hebben. Zo maakt Ford het zichzelf moeilijker dan nodig. Ja, ik weet dat de Nederlandse markt niet zoveel voorstelt, maar toch - juist deze klasse is hier relatief populair.

Barri
Eigenlijk hebben ze een concurrent nodig voor de Up/Mii/Citigo en 107/C1/Aygo. Probleem is dat je die in je eentje niet voor een redelijke prijs kan ontwikkelen, produceren en in de markt zetten. Daar heb je een andere partij voor nodig. Maar Ford werkt nauwelijks met anderen samen op dat vlak.

Nu valt het winstgevend produceren van een goedkope auto in Europa toch al niet mee. De winstmarge van het merk Volkswagen is bijna niets, de up!/Citigo/Mii is waarschijnlijk verliesgevend, er zijn niet voor niets berichten naar buiten gekomen dat de auto wellicht geen opvolger zou krijgen.

Een Ford Ka afgeleid van de Changan Benben had ik overigens wel leuk gevonden big smile smiley Chang'an is de Chinese joint-venture partner van Ford.
Klopt inderdaad. Ford is natuurlijk, net als Opel, een Amerikaans bedrijf, maar er waren na de oorlog Europese vestingen met name in Frankrijk, Engeland en Duitsland. Sinds de jaren 80 was er alleen nog maar de Duitse Ford over. Sinds de 'one Ford' strategie is die er ook steeds minder. Zeker omdat andere concerns ook buitenlandse ontwikkelcentra hebben. Ik zie Ford sindsdien weer als een puur Amerikaans bedrijf.
Maar 'fout' die gemaakt wordt door Ford lijkt een beetje op de strategie van VW met de Fox een aantal jaren geleden. Was ook eigenlijk een B-segmenter qua grootte. Nu was de Fox zeker geen 'fail', maar door gewicht, beetje de looks , oudere motoren en gebrek 5 Drs (in EU versie) kon deze moeilijker concurreren met Japanse, Italiaanse , Franse en Koreaanse concurrenten. Nu zijn de looks niet verkeerd van deze Ka+, toch is het niet een heel lekker ontwerp. Gelukkig wel 5-drs, maar gewicht en vooral co-2 uitstoot is killing. De netto prijs is al niet heel concurrerend, maar door bpm (hoog door CO2 en dus hoge consumentwenprijs) wordt deze auto, en dat is mijn verwachting, maar een matig succes.
@D-C
De keus voor de 1.2 liter viercilinder kan voortkomen uit het feit dat de Ka+ voor Europa in India gebouwd wordt. De 3-cilinder wordt wel geleverd in Zuid- en Midden-Amerika. Ik vind het eigenlijk veel raarder dat we hier niet de Braziliaanse versie krijgen. Daarin zit het stuur voor ons aan de goede kant, terwijl India voor de thuismarkt en diverse andere Aziatische landen een rechts stuur plus de rest van de bediening moet monteren. Zou het een kwestie van capaciteit zijn?
Anonieme bezoeker
Re: Ford Ka, Ka+/Figo | Nieuw 8-6: Ka+ EU-spec
19-06-2016 00:56
Aah, wat een achteruitgang vergeleken met zijn voorgangers!!! sad smiley

Het lijkt nu zo'n bejaardenbak.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.