Volvo XC90 (naakt 26-8)

Gepost door Carfanatic 

video:

One of the most anticipated car launches of recent years – Volvo’s all-new XC90 – begins today. Volvo Car Group (Volvo Cars) has created a launch programme that will unveil the car from the inside out, meaning that it will start by disclosing the many new interior features of the car and culminate in the full external reveal in August.

The original XC90 was launched in 2002, and it revolutionised the SUV segment with its combination of space, versatility and safety. It went on to become a global sales phenomenon. As will be made clear in coming weeks, the all-new XC90 will also be a transformational vehicle in its market segment.

As a taste of what is to come, today, Volvo Cars provides the first glimpse of the interior of the car.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2014 12:34 door Carfanatic.
Re: Volvo XC90
27-05-2014 09:47
Mijn hemel, wat hebben ze met dat interieur gedaan... nut smiley
Zondermeer fraai stukje topdesign met het grote risico dat het snel over-the-top wordt en voorbij wordt gegaan aan het feit dat je met een auto moet kunnen rijden en moet kunnen werken. Gelukkig heeft Volvo Car de strakke en relatief kale V70 nog. Houden zo, zou ik zeggen !
27-05-2014 10:01
Als ik alleen de detailfoto's zou bekijken dan vind ik het prachtig... maar het totaaloverzicht vind ik teleurstellend.
Zal toch wel komen door het wat lomp geplaatste touchscreen.
27-05-2014 10:41
Ik vind het wel een redelijk strak interieur. Touchscreen is inderdaad wat lomp, maar dat daardoor zijn er wel minder losse knopjes op de middenconsole.
27-05-2014 10:52
De afwerking is prachtig, en door middel van al die optionele glimmertjes wordt de Aziaat er ook blij van. Echter, het had ook in een Kia of een Hyundai kunnen zitten. Het had van mij een stuk vierkanter gemogen, en ik mis de zwevende middenconsole.
27-05-2014 21:33
Ik vind het niet lelijk, maar echt Scandinavisch design vind ik het niet. Daarvoor is het design wat te protserig, misschien inderdaad wat de oosters....?
27-05-2014 21:35
Oogt mij ook veel te lomp en Koreaans. Zeker geen sterk stukje Scandinavisch design wat mij betreft.
27-05-2014 21:49
Wat een gezwets altijd over de grote Europese merken, dat het design Koreaans zou zijn. Onzin, Koreaans design bestaat niet. Alles wat de Koreanen of Chinezen maken is afgekeken van diezelfde Europese grote merken.

Ziet er goed uit, dit Volvo interieur. Mooie materialen ook zo te zien.
27-05-2014 22:06
Dat grote display doet me denken aan de Tesla, zéér overzichtelijk en je went er gauw aan!
28-05-2014 13:10
Die middenconsole doet me een beetje aan de Jeep Grand Cherokee denken.
Anonieme bezoeker
28-05-2014 13:23
R W D
Wat een gezwets altijd over de grote Europese merken, dat het design Koreaans zou zijn. Onzin, Koreaans design bestaat niet. Alles wat de Koreanen of Chinezen maken is afgekeken van diezelfde Europese grote merken.

Ziet er goed uit, dit Volvo interieur. Mooie materialen ook zo te zien.

Goed he? Een officieel topic met enkel interieurfoto's smiling smiley

Mooi interieur, ben heel benieuwd naar het exterieur!
28-05-2014 13:57
Koreaans/oosters/Aziatisch interieur? Ik zie dat totaal niet. Daar is het toch te echt strak voor. Ik vind het zeer geslaagd!

Bediening van het klimaatsysteem alleen via het touchscreen lijkt mij erg onhandig. Je kan de belangrijkste knoppen prima onderbrengen op de middenconsole zonder dat het strakke design eronder lijdt.
28-05-2014 18:48
Sowieso al mooi dat het scherm netjes geintegreerd is, alleen daarom al vind ik dit dash er beter uitzien dan dat van de X5.
Anonieme bezoeker
28-05-2014 19:06
Brrr, wat een lelijk goedkoop interieur.
28-05-2014 21:17
Introductiewebsite met mooie grote foto's: [www.volvocars.com]

Het interieur vind ik niet heel denderend, aantal elementen zijn wel erg herkenbaar van andere auto's. Het verticale scherm van Tesla, het dunne rijtje knoppen daaronder van Mercedes en die middenconsole die als een bierbuik opbolt... mwah.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2014 21:18 door Wouter82.
Anonieme bezoeker
07-06-2014 09:29
Een interieur helemaal afgestemd op wat de Amerikanen en de Chinezen geweldig vinden, daar zal ook het gros van de wagens verkocht gaan worden. Ik vind het er wel goed uit zien (ik ben ook niet kapot van de huidige interieurs met de zogenaamd zwevende middenconsole). Maar na de geweldige interieurs van de Concepts wat mij betreft wel een lichte teleurstelling met name voor wat betreft de middenconsole, inderdaad net een 'bierbuik', lijkt ook uitgezakken. Maar ook de Cadillac Escalade, GMC varianten hebben giga dashboards, blijkbaar wordt dit zeer gewaardeerd in de USA.

Inmiddels wel erg benieuwd geworden naar heet uiterlijk van deze wagen en de uiteindelijke prijsstelling, er is ook sprake van een kleine motor(120 ps) dus wellicht wordt dit een aantrekkelijke instapper, eerder gaf Volvo aan duidelijk een hoger prijspeil na te streven dan de huidige XC90. Het blijft vooralsnog even afwachten.
07-06-2014 12:50
Inderdaad een Scandinavische interpretatie van Amerikaans design eerder dan zuiver Scandinavische vormgeving. Hier en daar wat overdaad maar wel verzorgde detaillering en samenhangend gedaan. Hopelijk krijgt de nieuwe S80/V70 iets meer van de vormgeving van de laatste concept.

Wat me ook opvalt: de zetels op de 3e rij lijiken betere zitplaatsen dan die op de 2e rij. Merkwaardig.
Benieuwd ook naar het uiterlijk!
07-06-2014 12:57
Wouter82
Introductiewebsite met mooie grote foto's: [www.volvocars.com]

Het interieur vind ik niet heel denderend, aantal elementen zijn wel erg herkenbaar van andere auto's. Het verticale scherm van Tesla, het dunne rijtje knoppen daaronder van Mercedes en die middenconsole die als een bierbuik opbolt... mwah.

Welk merk heeft voor het eerst een horizontaal scherm gebruikt? Al wat gevolgd is, zijn na-apers? Of had Volvo een driehoekig scherm moeten gebruiken? Op zoek naar de perfecte ergonomie i.s.m. een bepaalde vormgeving kunnen oplossingen nu eenmaal gelijkend zijn aan wat al bestaat. Goed ontwerpen bestaat er niet in originaliteit na te streven tegen elke prijs maar kritische vragen stellen aan wat bestaat en daarvoor een samenhangende oplossing te vinden. En daar zijn Scandinaven goed in.
07-06-2014 13:17
Fukuppy
ik mis de zwevende middenconsole
Die hebben ze speciaal voor jou in de pookknop verwerkt als aandenken. big smile smiley
08-06-2014 20:38
Gullwing
Brrr, wat een lelijk goedkoop interieur.

+1
14-06-2014 10:00
Een artikeltje op hifi.nl over het B&W audiosysteem in de nieuwe XC90.

12-08-2014 13:17
We weten nu ook hoe 2% van het exterieur eruit ziet:

Wel veelbelovend.
12-08-2014 13:20
Het was even lastig om een nog niet eerder vertoond led ontwerp te zoeken cool smiley
26-08-2014 12:22

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2014 12:25 door Carfanatic.
26-08-2014 12:34
Niet echt mooi al die lijntjes/laagjes/bumper/skirts/wielkastranduitsteeksel...hopelijk is dit een versie met een extra spoilerpakket.
Koplampen vind ik ook niet echt geweldig... doet me denken aan een model van LR.

Achterkant is het best gelukt.
Anonieme bezoeker
26-08-2014 12:48
26-08-2014 12:51
Moet hem eerst in het echt zien voor een oordeel, die witte is alleen niet mijn smaak voor zo'n grote auto.
Ik vind het knap dat de vorige XC90 het zo'n 12 jaar heeft uitgehouden!
26-08-2014 12:51
Ik vind hem nog niet echt mooi. Achterlichten doen mij ook wat denken aan de vorige Cee'd station.
Gewoon een stoere bak, niets mis mee. Wordt (als de prijsstelling goed is) ongetwijfeld een verkooptopper.
Wat doet die lelijke platte verticale rand daar boven de wielkasten... Opvallend, maar mooi? Mwa.
Anonieme bezoeker
Re: Volvo XC90 (naakt 26-8)
26-08-2014 14:00
Wel wat lomp vanuit bepaalde hoek gezien.

De X5 vind ik dan toch iets eleganter (voor zover je bij een SUV van elegantie kunt spreken...)

Beetje een softie. Op zich is daar wel wat voor te zeggen, want de auto oogt slanker dan zijn concurrenten en zal dus minder last hebben van een fout imago. Dat zwarte plastic heeft 'ie niet nodig. Ik vind de standaarversie mooier dan de 'offroadlook' of met het sportpakket (R-Design?). De grille en subtiele koplampen vind ik fraai, maar in zijn geheel verzet 'ie zeker geen bakens.
Ik vind hem erg mooi! Stijlvol!

Stuk stijlvoller dan zo'n patserige X5 in ieder geval..

Ik vind hem ook wel wat van een Range Rover weghebben.
Wat ziet die vorige er in één klap stokoud uit ...
De XC90 ziet er zeker geslaagd uit. Het enige dat ik wat minder vind is dat de ramen zo hoog zijn. Als ze de ramen iets lager hadden gemaakt en het dak iets dikker, dan zou hij er mi. stoerder uitzien.
Anonieme bezoeker
26-08-2014 15:51
Ligt het trouwens aan mij of is de kofferbakruimte achter de 3e zitrij werkelijk enorm?

In een uitvoering zoals hieronder vind ik 'm best netjes, zoals die witte in de post hierboven klopt het plaatje wat mij betreft niet.

Interieur ziet er top uit thumbs upthumbs up
Wat dat betreft is Volvo momenteel de Duitse concurrentie (met die lelijke losse iPads op de dashboards...) voorbijgestreefd. Wie had dat ooit gedacht?
Duur!!! Nieuwe First Edition gaat maar liefst 102k kosten, en dan krijg je 'slechts' 254 dieselpk's. Vanafprijzen vanaf 70, is alsnog stuk meer dan nu (60). Ik snap werkelijk niet welke koekenpan bedacht heeft dat die plugin de topmotor (T8) moet worden, terwijl dat juist een motor zou kunnen zijn die grote aantallen weet te verkopen door de bijtelling van 14%.

Waarom gebruiken ze niet gewoon de aandrijflijn van de V60 plugin? Heeft meer dan genoeg pk's en koppel, ook 14%, en dan kan je 'm als instapmotor leveren voor 65k ofzo.. (V60 is 58k). Dan zou 'ie door bijtelling netto niet veel duurder zijn dan auto's in het kleinere en goedkopere suv segement als de XC60, Q5, GLK, X3, etc.. Nu is 'ie voor veel leaserijders gewoon veel te duur doordat de enorme catalogusprijs niet opweegt tegen de gunstige bijtelling. Als de topmotor straks echt tegen de 100k gaat kosten, is dat een dom iets, want mensen die dat geld hebben maakt die 14% ook niet meer uit!! Ik snap er echt geen bal van. Hoe slim Volvo de laatste tijd bezig was (20% voor de D4 met 181pk, zelfs in de V70/S80) gaan ze hier zwaar de mist in..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2014 17:29 door MG ZR 160.
Die vage en dure prijsstelling vond ik ook al vreemd. Dat gaat m niet helpen idd.

Maar ik denk dat het voor de succesvolle ondernemer wél aantrekkelijk is om een 14% dure SUV te rijden. Zie ook het succes van de Tesla
26-08-2014 17:44
Erg mooi weer. Redelijk elegant voor zo'n mastodont. Interieur vind ik ik echt prachtig. thumbs up
MG ZR 160
Duur!!! Nieuwe First Edition gaat maar liefst 102k kosten, en dan krijg je 'slechts' 254 dieselpk's. Vanafprijzen vanaf 70, is alsnog stuk meer dan nu (60). Ik snap werkelijk niet welke koekenpan bedacht heeft dat die plugin de topmotor (T8) moet worden, terwijl dat juist een motor zou kunnen zijn die grote aantallen weet te verkopen door de bijtelling van 14%.

Waarom gebruiken ze niet gewoon de aandrijflijn van de V60 plugin? Heeft meer dan genoeg pk's en koppel, ook 14%, en dan kan je 'm als instapmotor leveren voor 65k ofzo.. (V60 is 58k). Dan zou 'ie door bijtelling netto niet veel duurder zijn dan auto's in het kleinere en goedkopere suv segement als de XC60, Q5, GLK, X3, etc.. Nu is 'ie voor veel leaserijders gewoon veel te duur doordat de enorme catalogusprijs niet opweegt tegen de gunstige bijtelling. Als de topmotor straks echt tegen de 100k gaat kosten, is dat een dom iets, want mensen die dat geld hebben maakt die 14% ook niet meer uit!! Ik snap er echt geen bal van. Hoe slim Volvo de laatste tijd bezig was (20% voor de D4 met 181pk, zelfs in de V70/S80) gaan ze hier zwaar de mist in..

Las zojuist wel een artikel op Autoexpress dat vertelde dat de First Editions alle mogelijke opties van de lijst krijgen, dat drijft de prijs natuurlijk enorm op. Nouja, dan alsnog ben ik wel erg benieuwd naar de vanafprijzen van de plugin..
Wat de prijsstelling betreft: je kunt beter van duur naar goedkoop gaan dan andersom.
In de crisistijd worden dure premiumbakken toch wel verkocht. En het geeft de auto een 'duur' imago.
Later komen er wel uitgeklede versies voor een normale prijs.
Anonieme bezoeker
26-08-2014 19:34
Herkenbaar van voren en vooral van achteren maar de zijkant is zeer inwisselbaar. Ik mis iets typisch. Model doet me vooralsnog niets. Interieur vind ik op details erg fraai en clean maar qua ontwerp moet ik aan een Amerikaanse SUV denken met die luchtroosters
Anonieme bezoeker
26-08-2014 22:27
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.