CitroŽn C1

Gepost door Carfanatic 
CitroŽn C1
24-02-2014 11:10

video:

oef thumbs down

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 11:54 door Yellow Cab.
Carfanatic
oef thumbs down

Haha, ik had exact dezelfde reactie!
Oei. Nou ja, het onderscheid tussen de 108 en de C1 is in elk geval wat groter geworden dan bij de vorige generatie. grinning smiley
Mooier dan de 108 op het eerste gezicht. Op minder photoshop-achtige foto's denk ik niet dat het slecht oogt. Met zijn DS3-achtige A-stijl veel meer CitroŽn dan voorheen, net als de 108 meer dan de 107 als een Peugeot oogt.

Wat mij betreft had de C1 wel in een nieuw topic gekund, net als de Seat Mii en Skoda Citigo. Ook voor facelifts wordt de ene keer wel en de andere keer geen nieuw topic geopend (wel voor de Focus facelift en niet voor de S1/A1 facelift - dat heb ik inderdaad gedaan moody smiley). De regels zijn niet meer zo duidelijk.
Mmm, een CitroŽn mag best een beetje gek zijn.
Erg mooi is anders maar ik schrik hier nou ook weer niet van af.
Alsof er twee compleet verschillende units zijn bedacht en men het niets eens kon worden over welke het definitief moest worden. Toen hebben ze ze maar over elkaar heen geplakt.

Nee, dan nog liever de 108...

Edit: de achterkant vind ik daarentegen wel weer een stuk fraaier dan die van de 108. Hoe dan ook, puur qua uiterlijk prefereer ik absoluut de VAG-drieling of een Picanto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 11:31 door D. Elzinga.
Gilletti
Mmm, een CitroŽn mag best een beetje gek zijn. (...)

Mee eens, en dat is ze wel gelukt. Het zal ook snel genoeg wennen, maar ik moet bij die twee grote ronde lampen toch een beetje aan de Juke denken. Mooi is anders.
Anonieme bezoeker
Re: CitroŽn C1
24-02-2014 12:04
@ d Elzinga:

"puur qua uiterlijk prefereer ik absoluut de VAG-drieling of een Picanto"

Misschien toch even wachten tot je de C1 / 108 IRL hebt gezien??

Vind het klasse van Citroen dat ze ondanks de beperkte lengte een auto hebben ontworpen met zo'n fris en modern uiterlijk.

De C1 II deuren lijken enigzins op die van de 208, dezelfde plooiing.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 12:06 door rickm.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Peugeot 108 / CitroŽn C1
24-02-2014 12:04
Lol.
Deze C1 en de 108 gaan het heel moeilijk krijgen vergeleken met de nieuwe Twingo. smiling smiley
Dat zou ik zo stellig niet durven beweren.
24-02-2014 12:07
Mijn reactie zoals in het nieuwsitem geschreven:

het neusje op deze foto's vind ik rustiger overkomen dan de 108.
De C1 is wat vloeiender.. de 108 heeft wat scherpere hoeken.. komt ook door het verschil in familiegezicht.

Ik ben benieuwd of CitroŽn de mistlamphouders wťl in kleur levert. Bij de 108 vind ik dat zwarte kunstof icm LED & Alu allemaal wat te druk..

Ik begrijp alleen niet waarom er nog een clignoteur lampje op het voorscherm gepropt moet worden..
In 'de wenkbrauw' heb je m.i. hetzelfde effect, zo ver loopt dat door in het verlengde van de motorkap.

Pluspunt is wel dat er nu meer onderscheidt in (buiten)vormgeving is dan bij de start van de eerste generatie C1.. bijna 10 jaar geledenwinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 12:08 door Durashift.
24-02-2014 12:08
Met alle respect, maar qua design kun je in deze klasse juist geen kant op. Haal wat stickers weg en kijk naar de kale carrosserie, en dan zie je dat deze C1 zo goed als hetzelfde is als een Up of Picanto, met wellicht een paar andere vormpjes. In mijn ogen heeft de C1 een heel inwisselbaar uiterlijk en had dit (op wat details na) zo een nieuwe Picanto of Twingo kunnen zijn. Zo fris vind ik dit ontwerp dus niet.

Wel moet ik zeggen dat het ontwerp minder 'erg' wordt als ik er langer naar kijk. Hij ziet er dan best geinig, doch inwisselbaar uit.
24-02-2014 12:08
Op zich heel ok, mooi die zwarte A-stijl. Alleen schreeuwen de voor- en achterzijde nu al om een facelift! Ik vind het front niet helemaal in balans op de een of andere manier. Logo is er wat te geforceerd opgeplakt en de designtaal van de wat 'vierkante' vormen in de voorbumper past niet helemaal lekker bij de rest.
24-02-2014 12:12
rickm
Misschien toch even wachten tot je de C1 / 108 IRL hebt gezien??

Ik zou in dit geval niet weten waarom. Soms gaan lijnen, vouwen etcetera in de carosserie er beter uitzien bij een wat meer natuurlijke belichting, maar in dit geval gaat het om een rommelig koplampontwerp. Daar gaat de werkelijkheid weinig aan veranderen.
24-02-2014 12:57
@Rob: de achterbumper is inderdaad wel erg 'Up-achtig'.

De voorkant: ik vraag me af of ie in de smaak valt. Wat ik op de homepage ook al postte: veel vrouwen vinden een auto leuk als ie 'lief' kijkt. Dat is bij de C1 nog maar de vraag, met die grote ogen.
Yellow Cab
Gilletti
Mmm, een CitroŽn mag best een beetje gek zijn. (...)

Mee eens, en dat is ze wel gelukt. Het zal ook snel genoeg wennen, maar ik moet bij die twee grote ronde lampen toch een beetje aan de Juke denken. Mooi is anders.

Grappig, die associatie met de Juke had ik ook.
Verder eerst maar eens afwachten hoe het er in het echt uitziet. Ben nog niet overtuigd vooralsnog.
24-02-2014 13:17
Barri
(...) veel vrouwen vinden een auto leuk als ie 'lief' kijkt. Dat is bij de C1 nog maar de vraag, met die grote ogen.

Zijn grote ogen niet lief?

grinning smiley
24-02-2014 13:33
Tja... Helaas niet helemaal gelukt.
Is altijd zo zonde, vind ik dat al een bepaald 'merkgezicht' koste wat kost doorgevoerd moet worden, ook als het bv technisch of vanwege kosten niet te realiseren is.

En dan krijg je zo'n neus!
Nee, had toch gewoon een neus van een C4, C5 of een c elysee op getekend en iedereen was blijer geweest.
24-02-2014 14:26
Achterzijde vind ik wel geslaagd. De koplampen hadden iets minder gekund.
Anonieme bezoeker
24-02-2014 15:33
Modern en tijdloos. Het Kolintrio gaat het benauwd krijgen.
24-02-2014 15:37
Maar de C1/107/Aygo werd toch in Kolin gebouwd?
24-02-2014 16:15
Ami
Nee, had toch gewoon een neus van een C4, C5 of een c elysee op getekend en iedereen was blijer geweest.

Denk je? Ik heb even wat geprobeerd met de neus van de C4 Lounge, maar ik vind 't niet echt een verbetering...
24-02-2014 16:47
Yellow Cab
Ami

Denk je? Ik heb even wat geprobeerd met de neus van de C4 Lounge, maar ik vind 't niet echt een verbetering...

thumbs up nou chapeau! Ik vind het wel al een verbetering. Lampen units zijn nu nog iets te groot ( te veel jaren 2000). Zouden die iets scherper getekend en vooral wat kleiner zijn geweest, dan is die C1 een heel volwassen en vooral niet zo'n vrouwelijk karretje. Nieuwe poging? winking smiley
24-02-2014 16:49
Ami
(...) Nieuwe poging? winking smiley

Leef je uit.
24-02-2014 17:13
Yellow Cab

Ik vind het juist veeeeeel beter dan het origineel!

Ik had gehoopt dat de C1 mooier zou zijn dan de 108 maar ik ben teleurgesteld. Mij had het mooier geleken als ze een soort mini-Grand C4 Picasso neusje erop gezet zouden hebben.
24-02-2014 17:49
Vind hem wel schattig smiling smiley
Met stoffendak is dit meer "eend" dan een C4C.
24-02-2014 18:38
Jemig, ik vind het klasse dat CitroŽn eigenzinnig durft te zijn, maar dit gaat mij ook te ver. Die koplampen houden een hoop potentiŽle klanten tegen om de showroom binnen te wandelen.

En voor diegeen die het toch aandurft, hoop ik dat hij in het geel leverbaar is met getinte 'wenkbrauwen'.

"Neem jij Bert vandaag mee naar je werk?"

Edit : Kon het niet laten. De C1 'Sesamestreet' (Cooky Monster , Ernie , Oscar en Elmo ook mogelijk )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 19:45 door Meike.
24-02-2014 22:00
Met dat soort koplampen zijn de 911 en de Matiz bekend geworden grinning smiley Maar ik had het toch liever anders gezien, zoals inderdaad het front van de Picasso of Cactus.
25-02-2014 18:00
Die neus van de 108 is al erg, maar deze is wel hťťl erg....crying smilie
Nou nog even afwachten wat voor misbaksel ze van de Aygo gaan maken....
Anonieme bezoeker
25-02-2014 18:17
Jazzik

Zegt een Jazz liefhebber??
Is dat even een wilde, hyper Japanse auto, met symptomen van een 'misbaksel'!!

Ik gok dat jij de Aygo (veruit) de mooiste v/d Kolin karretjes gaat vinden.
Deze krijgt de moderne scherpe Toyota (Auris) look.
25-02-2014 18:34
rickm
Jazzik

Zegt een Jazz liefhebber??
Is dat even een wilde, hyper Japanse auto, met symptomen van een 'misbaksel'!!

Ik gok dat jij de Aygo (veruit) de mooiste v/d Kolin karretjes gaat vinden.
Deze krijgt de moderne scherpe Toyota (Auris) look.

De nieuwe Jazz is ook bepaald niet mijn smaak, zie mijn commentaar:

Het lijkt er op dat het net zo gaat als met de Civic: het 2005 - 2012 model was in mijn ogen een bijzonder (en) geslaagd model. Wat ze bij Honda nu van het nieuwe 2012 model gemaakt hebben.... crying smilie .
De laatste generatie Fit/Jazz zag er toch niet onaardig uit en dan halen ze de Civic-truc ook met de 2014 Jazz uit... De voorzijde is zo te zien iets minder uit de hand gelopen dan bij de Civic, maar de achterkant is toch net zo erg! Nou goed, bijna net zo erg.

Zelfs het hoofd verkoop van mijn plaatselijke Honda dealer vindt dat Honda eerst de Civic heeft verpest en dat ze nu moody smiley helaas hetzelfde doen met de Fit/Jazz.

maar die Jazz was hier niet het onderwerp, toch?

En wat betreft de nieuwe Aygo: Eerst maar eens zien wat ze er werkelijk van bakken... erger dan deze twee kan het onmogelijk worden winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2014 18:35 door Jazzik.
25-02-2014 20:09
Ik prefereer de 108, deze C1 vind ik echt verschrikkelijk en dan met name de neus.
25-02-2014 22:16
De knippers deden me al ergens aan denken (alhoewel deze forser zijn):

BMW 5 eyebrows

De knippers op de zijkanten kunnen ze wel weg laten smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2014 22:18 door autoradje.
25-02-2014 23:37
De opmerking van Meike over Bert van Ernie vind ik geniaal.
De neus van de C1 klopt van geen kant. De Peugeot 108 ziet er keurig uit.
Maar weet je wat? Ik vind de C1 veel aantrekkelijker dan de Peugeot. Juist omdat de 108 zo keurig is en de C1 zo fout.
Die wenkbrauwen gaan nog eens een trend worden.
26-02-2014 00:58
Ben er nog niet uit of ik hem nu mooi moet vinden of niet, bijzonder is hij in ieder geval wel. Veel leuker om te zien dan een Up! e.d.

Wat ik wel vreemd vind is dat CitroŽn de strategie heeft om van de C-lijn een soort van budgetlijn te maken, net als bij de Cactus. Waarom positioneren ze de C1 dan juist weer hoger in de markt, terwijl daar bijvoorbeeld een DS1 voor zou moeten zijn?
26-02-2014 08:56

Wat ik wel vreemd vind is dat CitroŽn de strategie heeft om van de C-lijn een soort van budgetlijn te maken

says who?
26-02-2014 09:14
Haha, die shop van Meike is leuk! Een lichte kleur met getinte wenkbrauwen, dat gaat nog een trend worden bij de C1! big smile smiley
26-02-2014 09:48
autoradje
De knippers deden me al ergens aan denken (alhoewel deze forser zijn):

Dat heeft CitroŽn met de C4 ook al eerder gedaan:

Oh, waarschijnlijk doel je op de geÔntegreerde knipperlichten? Dat is bij de C4 niet in de wenkbrauw geÔntegreerd inderdaad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2014 09:49 door Elaste.
26-02-2014 09:51
Verdorie, nu ga ik er ook Bert in zien...
27-02-2014 22:10
Door de Swiss & Me ben ik de nieuwe C1 al wat meer aan het waarderen... thumbs up

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2014 22:16 door Meike.
05-03-2014 13:08

CitroŽn maakt prijs van C1 bekend - ook met 14%

Een dag nadat Peugeot de vanafprijs van de 108 bekendmaakte, volgt CitroŽn met de C1. Net als z'n Franse broer is ook de C1 met 14% bijtelling verkrijgbaar. Wie zich eigenaar van de nieuwe CitroŽn C1 wil noemen, moet minimaal 9.490 euro meebrengen naar de lokale dealer. Daarmee is hij iets goedkoper dan tweelingbroer Peugeot 108, die een vanafprijs kent van 9.690 euro.

Voor dat geld rijd je de C1 met een 68 pk sterke 1.0-liter driecilinder in de basisuivoering Live. Hoger op de uitvoeringsladder staan de Feel en Shine. De Live beschikt, net als de 108, standaard over zes airbags, led-dagrijverlichting en Hill Start Assist. De Feel voegt daar een radio/mp3-speler, elektrisch bedienbare ramen voor, en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening aan toe. Topmodel Shine heeft als extra's een 7-inch Touch Drive-systeem met Mirror Screen, airco, een achteruitrijcamera en 15-inch lichtmetalen wielen.

Ook de C1 is met een groot open dak, Airspace genaamd, te krijgen op de Feel en Shine-uitvoeringen. Goed nieuws voor de zakelijke rijder: de e-VTI 68 zal 14% bijtelling krijgen. Prijzen van alle uitvoeringen worden in een later stadium bekendgemaakt.
[www.autoweek.nl]
05-03-2014 13:12
Airco wordt weer een "luxe"... Alleen in het topmodel Shine....crying smilie
05-03-2014 13:27
Beter dan wanneer de vanafprijs 500 euro hoger was, maar dat er dan wel standaard airco in zat.
05-03-2014 20:38
Jazzik
Airco wordt weer een "luxe"... Alleen in het topmodel Shine....crying smilie

In Feel komt ie vast als optie. Vraag is of ie ook als optie komt bij de Live. Was in het begin de C1 niet mogelijk. Later werd dit wel leverbaar ...op veler verzoek.
Ben benieuwd of de Live ook stuurbekrachtiging heeft. Zou, indien niet, het prijsverschil met de 108 kunnen verklaren.
06-03-2014 09:44
Over 1-2 jaar komen vast de actiemodellen weer met als actiepakket airco, een asbak en een stickervel.
Anonieme bezoeker
06-03-2014 10:16
Alvast wat info die we vandaag hebben ontvangen:

Live: - 6 airbags - ABS, ESP, ASR, EBD - Hill Start Assist - LED dagrijverlichting - Variabele elektrische stuurbekrachtiging

Feel: - Buitenspiegels en portiergrepen in kleur - Centrale vergrendeling met afstandsbediening - Elektrisch bedienbare ramen vůůr - Instelbare snelheidsbegrenzer - Radio/MP3 speler met USB en jack aansluiting - 50/50 deelbare achterbank met hoofdsteunen

Shine: - 7Ē Touch Drive interface met connecting box en Mirror Screen - Airconditioning - 15ď lichtmetalen wielen - Achteruitrijcamera - Lederen stuurwiel

Ter ere van de nieuwe CitroŽn C1 zijn vanaf de introductie twee speciale Launch Editions leverbaar. Eťn gebaseerd op de Airscape Feel versies en ťťn gebaseerd op de 3-deurs Shine.
De Airscape FEEL Edition is naast het Sunrise Red canvas open dak o.a. voorzien van airconditioning, 15Ē wielen met wieldop ĎCometí en Sunrise Red interieur en exterieuraccenten.
De 3-deurs SHINE Edition is leverbaar als Bi-Ton versie met Blanc Lipizan of Noir Caldťra carrosserie en een Olive Brown dak. Standaard zijn deze versies voorzien van chrome buitenspiegelkappen, automatische airconditioning, extra getinte achterste zijruiten + achterruit en speciale interieur en exterieuraccenten in wit, Gris Satin en Olive Brown. De gunstige prijs van deze speciale Launch Editions zal volgende week gecommuniceerd worden.

Een bijzondere innovatie die bij de nieuwe CitroŽn C1 geÔntroduceerd wordt, is Mirror Screen. Vanaf het niveau SHINE is de nieuwe C1 standaard uitgerust met een 7Ē Touch Drive interface (touch screen) met Mirror Screen functionaliteit. Dankzij Mirror Screen kunnen functies (apps) van een smartphone worden overgenomen (vb. navigatie, telefoon, adresboek, muziek, Ö) en bediend vanaf het 7Ē touch screen. Dit is mogelijk met zowel Apple als Android toestellen.

Eerste auto's komen half juni. Volgende week komen alle prijzen en optielijsten binnen.
06-03-2014 10:39

Dit is mogelijk met zowel Apple als Android toestellen.
Typisch, Windows wordt weer vergeten. smiling smiley
06-03-2014 10:44
Kennelijk wil CitroŽn alleen maar kwaliteit (en Android) in de auto aanbieden. winking smiley
06-03-2014 10:53
Waarom zou Android voor 'kwaliteit' staan en Windows Phone niet dan? Wat een ongefundeerde uitspraak.

Windows Phone loopt momenteel toch wel een stukje voor op Android. En veel app-aanbieders vergeten dat Android weliswaar wijd verspreid is, maar niet al die gebruikers gebruiken ook apps. Windows Phone gebruikers zijn doorgaans veel fanatieker.
06-03-2014 11:04
Pruimpje, kijk eens naar die knipoog achter m'n zin...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.