Peugeot 108

Gepost door Carfanatic 
Peugeot 108
14-02-2014 09:06

Peugeot heeft de eerste foto's en informatie van de 108 vrijgegeven. De opvolger van de 107 is weer onderdeel van het trio dat wordt gecompleteerd door de Citroën C1 en Toyota Aygo.

Net als de onthullingsfeestjes van de Renault Twingo en BMW Active Tourer viel ook die van de Peugeot 108 enigszins in het water omdat afbeeldingen van de bewuste auto's eerder dan de bedoeling was op internet terecht kwamen. Bij deze de informatie en het beeldmateriaal van de 108, afkomstig van Peugeot zélf.

De Peugeot 108 lost de populaire 107 af, die een drie-eenheid vormde met zustermodellen Citroën C1 en Toyota Aygo. De 108 is opnieuw onderdeel van dit trio, de opvolgers van laatsgenoemde modellen laten dan ook niet lang meer op zich wachten. Ze zullen de strijd niet alleen met elkaar moeten aangaan, maar ook met bijvoorbeeld de nieuwe Renault Twingo.

In tegenstelling tot de Twingo, die er (voorlopig) alleen als vijfdeurs is, zal de 108 net als z'n voorganger als drie- én vijfdeursversie leverbaar zijn. Voor openluchtliefhebbers heeft Peugeot een groot roldak in de aanbieding in de stijl van de Fiat 500 en Citroën DS3. Die versie heet 108 Top. Dat dak is maximaal 80 centimeter breed en 76 centimeter lang.

De 108 is 3,47 meter lang en 1,62 meter breed. Daarmee is-ie vier centimeter langer dan de 107, maar ook vier centimeter minder breed. De spoorbreedte bedraagt 1,42 meter en de draaicirkel 9,60 meter. In de bagageruimte kun je 196 liter kwijt.

Peugeot heeft flink z'n best gedaan om de 108 hoger in de markt te zetten dan de 107. De nieuweling heeft bijvoorbeeld optioneel een 7-inch informatiedisplay met smartphone-ondersteuning en ontelbare personalisatieopties. Denk aan two-tonelak, stickers en drie soorten interieurs.

Ook zijn er diverse opties die we voorheen alleen in hogere segmenten zagen, zoals een achteruitrijcamera, climate control en Keyless Entry. De uitrustingsniveaus kennen we inmiddels bij Peugeot: Access, Active en Allure.

Bij de motoren is in het begin keuze uit twee driecilinder benzinemotoren: een 1.0 van 68 pk en een 1.2 van 82 pk (CO2-uitstoot 99 g/km). Een handbak is standaard, een automaat is tegen meerprijs leverbaar op de 68 pk-versie. De 1.0 e-VTi met handbak heeft een CO2-uitstoot van 88 g/km en dat betekent 14% bijtelling.

De 108 debuteert begin maart op de Salon van Genève, in de zomer staat-ie bij de dealers.

nog steeds die hoge tildrempel. thumbs down voorlopg vind ik de twingo nog leuker.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2014 11:57 door Yellow Cab.
Leuk ding! Maar al die stickerpatroontjes gaan me iets te ver. Ben wel benieuwd naar de C1 en Aygo. Ik denk dat ze qua uiterlijk meer van elkaar gaan afwijken dan de huidige drieling, want deze 108 ziet er echt uit als een Peugeot.

Eén minpuntje: zeker icm het roldak vind ik de spoiler achterop veel te lomp over komen.

Ook opvallend dat ie iets smaller is dan de 107. Zo opvallend breed was die ook weer niet.
Een beetje druk, maar ook wel volwassen ontwerp. Ik vind hem beter gelukt dan de Twingo.

Gaaf dat je hem in two-tone kan krijgen thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 09:20 door Wouter82.
Voor mij een tegenvaller. Volgens mij vergist autoweek zich ook in verhaal dat 108 4 cm minder breed is. De huidige drieling is 1.63m breed. Zou dus maar een cm schelen. De huidige drieling heeft achter uitgeklopte spatborden. De spoorbreedte wordt zelfs breder (1,415v/ 1,405a in huidige drieling).

Is natuurlijk ook geen compleet nieuw model. Aan alles zie je dat er voortborduurt is op oude platform/ plaatwerk. Beetje zoals nieuwe Dacia Sandero.

Is natuurlijk ook geen compleet nieuw model. Aan alles zie je dat er voortborduurt is op oude platform/ plaatwerk.
Wanneer is iets een nieuw model? Ik vind dit wel degelijk een nieuw model. Bij elk model worden goede elementen van het vorige model meegenomen.
Ziet er netjes uit. Enige jammere vind ik de koplampen die persé moeten lijken op die van andere Peugeot-modellen. Ik vind dat altijd jammer. Een wagentje als de 108 verdient een eigen, wat meer ludieke aanpak.

Ben benieuwd of de strategie met luxere uitrusting en personalisatie gaat werken. Die gaat geen 8000 euro meer kosten... Of zouden er ook nog ultra-budgetversies komen? Bij de 208 werkt die strategie wel: in West-Europa worden veel luxer uitgeruste versies verkocht, waar meer winstmarge op zit.
Ami
Aan alles zie je dat er voortborduurt is op oude platform/ plaatwerk.
Waar zit dat oude plaatwerk? Ik zie niks dat op de 107 lijkt.
Een kruising tussen de 208/308 en C3 die tussen de bankschroef zijn gezet. De achterlichten vind ik te groot, het front en het trucje bij de A-stijl ogen gekunsteld. De Twingo vind ik dan ook leuker. Ik ben benieuwd naar de C1 en Aygo.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Peugeot 108
14-02-2014 11:23
Zeer goed gelukt, deze auto gaat het de up! heel erg moeilijk maken.
Op Continental banden.... Helpt elkaar, koopt Fransche waar.
Anonieme bezoeker
14-02-2014 12:07
P. Klieder

Wat ben jij een grenzeloos braindead maar tevens hilarisch ventje, mr Patjepeer Kletskous.
Dat jij het zitvlees hebt om de hele dag onzin te spuien. Knap!

Let op & brace yourself - Conti is .... Duits
Goed gelukt. Lekker gedrongen, dat mag ik wel.
En de deurgrepen van de achterportieren als ook de motor zitten voor deze auto gewoon op de (voor mij) normale plek. Dikke pré.
Anonieme bezoeker
14-02-2014 12:14
108 Trivia:

* Handig: 9,60 meter.

* Nieuwe 1.2 met 82 pk - die haalt op zijn (Conti-) sloffen makkelijk 170 km p/u

* 750 liter bagageruimte met omgeklapte achterstoelen (50/50)

* Geen volwaardig reservewiel maar een hulppsetje - gelukkig gaan DUITSE Conti's nooit lek.
rickm

Dat weet meneer Klieder ook wel, maar hij probeert ons er steeds op te wijzen dat alles door de Duitsers bedacht is en de rest maar kopieert en het probeert te evenaren. Of zoiets.
rickm
P. Klieder

Wat ben jij een grenzeloos braindead maar tevens hilarisch ventje, mr Patjepeer Kletskous.
Dat jij het zitvlees hebt om de hele dag onzin te spuien. Knap!

Joh echt? eye popping smiley eye popping smiley

*mompelt iets over braindead*
Anonieme bezoeker
14-02-2014 12:35
rickm

Dat snapt meneer Klieder ook. Zijn opmerking was cynisch bedoeld, een Franse auto die op Duitse banden wordt afgeleverd. Zo help je de Franse industrie niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 12:48 door Phaeton W12.
Gasten, moet deze discussie nou ook weer ontaarden in een persoonlijk off-topic gesprek? Waarom kan er werkelijk geen topic 'schoon' blijven?
14-02-2014 13:03
Heren, mag het wat minder? Totaal onnodig...

CorZa
Moderator AutoWeek.nl
Als je naar de flanklijn van de 108 kijkt, lijkt de C1 zelfs afwijkende carrosseriepanelen te krijgen. Ik verwacht dat de Aygo zelfs nog meer zal afwijken van de 108 en C1.
Ik vind het een geslaagd model, zeker ook de Top versie.

Wel vind ik, vanaf de A stijl gezien en blik naar achteren.. een stuk Ka erin te herkennen. Is niet slecht..

Twingo & 108.. vind ze allebei te pruimen.

@rickm.. Nu ga jij ff de mist in.. winking smiley

Gelukkig dat diverse VAG producten op Michelin banden de fabriek uitrollen en (helaas) in Leusden van ander schoeisel worden voorzienwinking smiley
Ik vind hem tamelijk lelijk, door met name de grille, de in het spatbord doorlopende raamlijn, en (vooral) de te grote achterlichten. Doe mij maar een Up!...
Vind 'm erg geslaagd! Neusje is wel tof. Wat stoerder dan de 107.

Achterlichten vind ik niet te groot, ik vind dit juist wel wat hebben.

Zo te zien zitten de meters gewoon "achter" het stuur.

Verder hoeft dat two-tone etc. van mij niet echt.
Barri

Is natuurlijk ook geen compleet nieuw model. Aan alles zie je dat er voortborduurt is op oude platform/ plaatwerk.
Wanneer is iets een nieuw model? Ik vind dit wel degelijk een nieuw model. Bij elk model worden goede elementen van het vorige model meegenomen.
Is natuurlijk een oude discussie, maar 1 ding is zeker. De nieuwe twingo is bv echt nieuw. Toen in 2005 de Tsjechische drieling kwam was ie ook compleet nieuw. Nieuw onderstel, koets etc. Zelfs de fabriek was nieuw winking smiley. Ik vind een model niet compleet nieuw als onderstel en ook grote delen van koets op dezelfde manieren in elkaar zitten. Stoelframes,plaatwerklaspunten. Je kan een zijpaneel een ander model geven, maar als hoe op exactzelfde manier in elkaar gelast wordt en geassembleerd wordt, dan vind ik het niet een compleet nieuw model. Ik noemde de Sandero omdat je het bij dat model heel goed ziet. Als je goed naar de 108 kijkt zie dat hetzelfde truukje toegepast wordt. Zou mij bv niets verbazen als de voorruit identiek is aan de 107.
Anonieme bezoeker
14-02-2014 18:39
Ami
Barri

Is natuurlijk een oude discussie, maar 1 ding is zeker. De nieuwe twingo is bv echt nieuw. Toen in 2005 de Tsjechische drieling kwam was ie ook compleet nieuw. Nieuw onderstel, koets etc. Zelfs de fabriek was nieuw winking smiley. Ik vind een model niet compleet nieuw als onderstel en ook grote delen van koets op dezelfde manieren in elkaar zitten. Stoelframes,plaatwerklaspunten. Je kan een zijpaneel een ander model geven, maar als hoe op exactzelfde manier in elkaar gelast wordt en geassembleerd wordt, dan vind ik het niet een compleet nieuw model. Ik noemde de Sandero omdat je het bij dat model heel goed ziet. Als je goed naar de 108 kijkt zie dat hetzelfde truukje toegepast wordt. Zou mij bv niets verbazen als de voorruit identiek is aan de 107.

Wat er evt ook identiek mag zijn met de 107 (onwaarschijnlijk), de kwaliteit v/h nieuwe Kolin trio zal zo veel beter zijn dat een identieke voorruit geen issue is.

Net als bij de Nissan QQII, die een quantum kwaliteitsjump heeft gemaakt zal dat bij de 108 ook het geval zijn.
Als alles beter is, dan is het m.i. een volkomen nieuwe auto.

Twingo is /lijkt hyper nieuw, maar heeft wellicht een geupdate Smart Four layout.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 20:04 door rickm.
Ami
Barri

Spijkers oplaag water zoeken: dit is niet de truc van de Golf VI 1/2. Dit is geen facelift, daarvoor zijn de verschuilen té in het oog springend. Ik ben er zeker van dat de Toyotaversie en C1 dit zullen onderschrijven. Dat dan onderdelen van een voorganger ev. kunnen herbruikt worden: who cares!

Plaatje van het interieur:

Uitvergroting op Zistsouslezest van een afbeelding op l'Argus.fr
Grappig dat er lijnen van het front van de Twingo zijn te herkennen in de vormgeving van het dashboard.
Mooie opvolger geworden voor de 107, ziet er netjes uit . Kek karretje......ben nu ook wel erg benieuwd naar de C1 en de Aygo........ Kan wel weer eens een verkoophit worden, qua vormgeving leuker dan de VAG gezusters........
Anonieme bezoeker
14-02-2014 19:35
Wat maakt het uit of het facelift is of een compleet nieuwe auto. Enige dat telt is: is het een goede auto ten opzichte van de concurrentie, rijdt ie goed, hoe is de kwaliteit etc. En de vormgeving is sowieso subjectief. Wat maakt het uit of de auto als "nieuw" wordt gekwalificeerd of als een "facelift". Dat zijn maar woorden. Het gaat er om wat de auto te bieden heeft.
Anonieme bezoeker
14-02-2014 20:03
Het kinderlijke/kinderachtige dat de 107 had is hier wel af. Hier staat een mooi en serieus gelijnd kleintje. Vooral de witte vijfdeurs met het rode linnen dakje staat mij wel aan.

Nu nog even afwachten wat de prijs gaat doen en hoe het is met de interieurruimte van dit kleintje. Wat dat betreft liep de oude C1/107/Aygo aardig achter op de concurrentie. De kofferruimte die naar bijna 200 liter groeit is ook een flink pluspunt maar behoort nog niet tot de top in zijn klasse. Maar afgaand op het uiterlijk dat redelijk mainstream is (maar zeker niet lelijk) zou dit wel eens een kaskraker voor Peugeot kunnen worden.
Het instrumentenpaneel is vast gemonteerd op de in hoogte verstelbare stuurkolom en aan de bovenzijde afgeschermd zodat het scherm altijd afleesbaar is. Het instrumentenpaneel bestaat uit een analoge teller met daar omheen een LCD-scherm. Aan de zijkanten is plaats voor o.a. de toerenteller en de opschakelindicator.

Afhankelijk van de uitvoering is er een 7 inch groot touchscreen, startknop en climate control. De toetsen van de cruise control, het openen van de tankklep en de bediening van de elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels bevinden zich op het dashboard en zijn vanachter het stuur goed te bereiken. De toetsen voor het bedienen van de zijruiten vóór en achter zijn op één paneel op het bestuurdersportier bij elkaar gebracht.

Bij het openen van de achterklep vouwt de hoedenplank automatisch tegen de ruit en ontstaat er toegang tot 196 liter bagageruimte. Laden is gemakkelijk dankzij de lage drempel (slechts 77 cm) en een breedte van 1 meter tussen de wielkasten. De inhoud van de bagageruimte kan worden vergroot tot 750 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Dat is heel eenvoudig door vanaf de buitenzijde aan de beide strippen te trekken.

[ bron : Autozine.nl ]
Phaeton W12
Wat maakt het uit of het facelift is of een compleet nieuwe auto. Enige dat telt is: is het een goede auto ten opzichte van de concurrentie, rijdt ie goed, hoe is de kwaliteit etc. En de vormgeving is sowieso subjectief. Wat maakt het uit of de auto als "nieuw" wordt gekwalificeerd of als een "facelift". Dat zijn maar woorden. Het gaat er om wat de auto te bieden heeft.

Ik gaf er ook geen waardeoordeel over. Ik vind het zelfs een knappe prestatie. smiling smiley

Blijft over dat ik het design minder geslaagd vind. Zowel neus als achterlichpartij vind ik wat over designd.
gladoor

Laden is gemakkelijk dankzij de lage drempel (slechts 77 cm)
`

Lage drempel...??? confused smiley 77 cm...... dat is tafelhoogte dus!
Jazzik
gladoor

Laden is gemakkelijk dankzij de lage drempel (slechts 77 cm)
`

Lage drempel...??? confused smiley 77 cm...... dat is tafelhoogte dus!

Lijkt mij prima voor zo'n auto. Met je IKEA-kast in de hand is zo'n hoogte inderdaad minder fijn, maar wie gebruikt er voor dergelijk zware spullen een A-segmenter? Met mijn lengte is dat een prima hoogte voor mijn kratjes bier.
Nou ja, de 107 bezitters gaan er toch op vooruit, die heeft een tildrempel van 80 cm. Maar daar gooi je nog gemakkelijk je handtasje overheen, toch? smiling bouncing smiley
Ruimtewonders, zoals de Daihatsu Move worden in het A-segment niet meer geleverd. Het moet allemaal rond, mooi, veilig en modieus zijn. Als je ruimte zoekt in het A-segment, kun je nog terecht bij de Hyundai i10 en de Suzuki Splash (die een verkapte Swift B-segmenter is). Wil je echt extreem gaan qua laadruimte en klein formaat: kijk eens naar de Mega Van: een brommobiel van nog geen 3,30m lang en een laadruimte van meer dan anderhalve meter. Je betaalt er geen wegenbelasting voor, maar in ruil daarvoor gaat het ook een stukje langzamer.
Anonieme bezoeker
14-02-2014 22:26
Wat de tildrempel betreft: ik heb daar vandaag eens op gelet, en erg veel kleine auto's hebben een behoorlijk hoge rand waar je spullen overheen moet tillen. Juist bij deze auto's is een lage drempel belangrijk: dozen met boodschappen (waarom zetten supermarkten anders lege dozen voor ons klaar?), kinderwagens, koffers met inhoud (de beroemde 20kg voor handbagage). Desondanks vind je de lage drempel doorgaans pas bij grotere modellen terug - lees vooral stationcars.
synecdoche
Wat de tildrempel betreft: ik heb daar vandaag eens op gelet, en erg veel kleine auto's hebben een behoorlijk hoge rand waar je spullen overheen moet tillen. Juist bij deze auto's is een lage drempel belangrijk: dozen met boodschappen (waarom zetten supermarkten anders lege dozen voor ons klaar?), kinderwagens, koffers met inhoud (de beroemde 20kg voor handbagage). Desondanks vind je de lage drempel doorgaans pas bij grotere modellen terug - lees vooral stationcars.

Lang leve de veiligheid van voetgangers die niet kunnen uitkijken bij het oversteken. Vroeger was je zelf aansprakelijk als je 'onder de auto kwam'. Tegenwoordig moet de auto jou zo comfortabel mogelijk kunnen opvangen. Daar gaat honderd jaar aan zo doelmatig een mogelijke auto ontwerpen, met zoveel mogelijk binnenruimte, bij zo compact mogelijke buitenmaten, en een zo laag mogelijke tipdrempel aan verloren. Sorry: de auto moet zich tegenwoordig aanpassen aan de imbecielen en dus worden ze groter, zwaarder, hoger, lomper en minder ruim vanbinnen. Waar zijn de verkeerslessen op de basisscholen van rond 1983 gebleven? In de tijden van de, heel onveilige, Citroën 2CV en de Renault 4, gebeurden er minder verkeersongevallen dan tegenwoordig.
---GT---
In de tijden van de, heel onveilige, Citroën 2CV en de Renault 4, gebeurden er minder verkeersongevallen dan tegenwoordig.

*proest*

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 23:26 door Wouter82.
Toch wel opvallend: PSA blijft gebruik maken van de 1,0 liter 3 cilinder van Toyota in de 108. Deze 1.0 'VTI' heeft een inhoud van 998 cc en levert 68 pk en 93 nm. Niet te verwarren met PSA eigen 1.0 VTI die een inhoud heeft van 999 cc en ook 68 pk levert en 95 nm. De 1.2 VTI PSA versie wordt wel leverbaar in de 108.
Ami
Toch wel opvallend: PSA blijft gebruik maken van de 1,0 liter 3 cilinder van Toyota in de 108. Deze 1.0 'VTI' heeft een inhoud van 998 cc en levert 68 pk en 93 nm.

logisch, hiervoor in de plaats zal Toyota wel een bijdrage in de ontwikkelingskosten gedaan hebben..
Is toch ook geen slecht torretje, dat van oorsprong Daihatsu blok?

Hopelijk zit de lekkere uitlaatsnerp er nog inthumbs up

Bij het openen van de achterklep vouwt de hoedenplank automatisch tegen de ruit en ontstaat er toegang tot 196 liter bagageruimte

Leuk, Twingo 1 dingetje. winking smiley
---GT---
synecdoche

Lang leve de veiligheid van voetgangers die niet kunnen uitkijken bij het oversteken. Vroeger was je zelf aansprakelijk als je 'onder de auto kwam'. Tegenwoordig moet de auto jou zo comfortabel mogelijk kunnen opvangen. Daar gaat honderd jaar aan zo doelmatig een mogelijke auto ontwerpen, met zoveel mogelijk binnenruimte, bij zo compact mogelijke buitenmaten, en een zo laag mogelijke tipdrempel aan verloren. Sorry: de auto moet zich tegenwoordig aanpassen aan de imbecielen en dus worden ze groter, zwaarder, hoger, lomper en minder ruim vanbinnen. Waar zijn de verkeerslessen op de basisscholen van rond 1983 gebleven? In de tijden van de, heel onveilige, Citroën 2CV en de Renault 4, gebeurden er minder verkeersongevallen dan tegenwoordig.

Ik kan er natuurlijk heel erg naast zitten, maar volgens mij worden toch de meeste voetgangers die "onder de auto komen"/geschept worden, door de voorzijde van de auto geraakt. De bagageruimte en dus de tildrempel zit toch meestal aan de achterzijde van de auto.

Ik heb geen grote auto en het is geen stationcar. De tildrempel is 61 cm.... Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de hoogte van de achterbumper en dus de tildrempel, heel veel te maken heeft met (voetgangers)veiligheid.
De afstanden die ik achteruitrijdend afleg zijn toch echt maar een heel klein deeltje van een promille van de totaal afgelegde afstanden, hetgeen het risico van achterwaarts aanrijden van een voetganger minimaal maakt....

Dus het verband tussen de hoogte van de tildrempel en voetgangersveiligheid is...????
Positief vind ik dat hij de budget uitstraling van zijn voorganger heeft afgeschud. Ziet er minder goedkoop uit. Negatief vind ik het design. Het is alsof ze het jasje van de 208 hebben gekrompen over een kleinere auto waardoor het m.i. niet zo lekker smoelt.

Voor de hand liggend vergelijk met de twingo zal interessant zijn.
Ik vind het een vlot, eigentijds design. Ik wacht nog op een foto van het dashboard/interieur.
Anonieme bezoeker
15-02-2014 10:11
D-C
Video:

Leuke auto.
Ami
Toch wel opvallend: PSA blijft gebruik maken van de 1,0 liter 3 cilinder van Toyota in de 108. Deze 1.0 'VTI' heeft een inhoud van 998 cc en levert 68 pk en 93 nm. Niet te verwarren met PSA eigen 1.0 VTI die een inhoud heeft van 999 cc en ook 68 pk levert en 95 nm. De 1.2 VTI PSA versie wordt wel leverbaar in de 108.

Dat is heel opmerkelijk. De 1.0 Vti en 1.2 Vti zijn identiek qua afmetingen en motorsteunen e.d. Ik snap op zich wel dat men kiest voor dezelfde layout qua motor+versnellingsbak. Maar waarom is de 108 dan ook met de 1.2Vti leverbaar? Dan zou je verwachten dat ze met gemak ook hun eigen 1.0Vti er in zouden hangen. Misschien heeft het met de logistiek van het productieproces zelf te maken: het is handiger om steeds dezelfde motor+bak er in te moeten hangen. Anders moeten er drie combi's in de fabriek gereed liggen.
Misschien is het toyotablok op papier zuiniger?
Elaste
Ami

Dat is heel opmerkelijk. De 1.0 Vti en 1.2 Vti zijn identiek qua afmetingen en motorsteunen e.d. Ik snap op zich wel dat men kiest voor dezelfde layout qua motor+versnellingsbak. Maar waarom is de 108 dan ook met de 1.2Vti leverbaar? Dan zou je verwachten dat ze met gemak ook hun eigen 1.0Vti er in zouden hangen. Misschien heeft het met de logistiek van het productieproces zelf te maken: het is handiger om steeds dezelfde motor+bak er in te moeten hangen. Anders moeten er drie combi's in de fabriek gereed liggen.

Ik vond het ook opmerkelijk: logistiek kan goed, maar ook om misschien om de gezamenlijke samenwerking te benadrukken. Voor PSA zou het toch handiger moeten zijn om de eigen motor te gebruiken. Denk dan aan dealers en onderdelenvoorraad. Maar goed...in de 107 ligt de Daihatsumotor ook al.

Toen de eerste drieling gepresenteerd werd was de gedachte ook 50/50. PSA bracht de 1.4 hdi in en Toyota de 1.0 daihatsu motor.
PSA dacht namelijk in thuisland veel te verkopen met hdi motor. Drieling is nooit echt een succesnummer geweest in thuisland,. Alleen in DK en NL. In die landen werd niet gevraagd om een diesel, dus verdween die uit de prijslijsten. Misschien nu opnieuw, maar dan nu met de 1.2 VTI?
Ami
Ik vond het ook opmerkelijk: logistiek kan goed, maar ook om misschien om de gezamenlijke samenwerking te benadrukken. Voor PSA zou het toch handiger moeten zijn om de eigen motor te gebruiken. Denk dan aan dealers en onderdelenvoorraad. Maar goed...in de 107 ligt de Daihatsumotor ook al.

Misschien heeft Toyota het belang om via dit kanaal aftersales voor dit blok, in het Daihatsu service kanaal, eenvoudig & kostenefficiënt te houden in Europa?
Anonieme bezoeker
15-02-2014 16:29
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2014 16:52 door JP2010.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.