Officieel: BMW 2-serie Active Tourer

Gepost door Flipje1977 

BMW heeft een nieuwe niche aangeboord met de 2-serie Active Tourer. En er is meer aan de hand ...

De BMW 2-serie Active Tourer is 4,34 meter lang, 1,80 meter breed en 1,56 meter hoog. Die afmetingen lijken niet helemaal toevallig gekozen: het Beierse merk zit met die buitenmaten akelig dicht in de buurt van de Mercedes B-klasse. Dat is dan ook een belangrijke concurrent en we kunnen de 2-serie Active Tourer dus tot de C-segment-MPV's rekenen.

De wielbasis van de 'Beemer' meet 2,67 meter. De bagageruimte (een ander belangrijk aspect van een MPV) heeft een inhoud van minimaal 468 liter. Met de achterbank neergeklapt kan er 1.510 liter mee.

Voorwielaandrijving
De Active Tourer mag dan 2-serie heten, dat wil niet zeggen dat de auto z'n techniek deelt met de 2-serie Coupé. Die heeft achterwielaandrijving, terwijl de Active Tourer z'n krachten naar de voorwielen stuurt. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat BMW een voorwielaandrijver in z'n gamma opneemt. Overigens komen er ook versies met xDrive-vierwielaandrijving beschikbaar.De kakelverse BMW deelt z'n platform met de nieuwe Mini. Uiteraard zullen alle toekomstige modellen van dat merk op dit UKL-platform komen te staan, en het is ook goed mogelijk dat BMW naast deze Active Tourer meer modellen op deze basis gaat bouwen.

Driecilinder als basismotor
Onder de motorkap gaat de verwantschap door: de basismotor uit de 218i is de 1,5-liter driecilinder turbomotor die we ook in de Mini Cooper vinden. Het vermogen is 136 pk. Deze heeft met handgeschakelde zesbak een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 115 g/km.
Wie meer vermogen uit een benzineblok wil, kan zich melden voor een 225i. Deze heeft een 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 231 pk onder de kap. De sprint naar 100 km/h kost 6,8 seconden en de topsnelheid is 235 km/h. Het gemiddeld verbruik is 6,0 l/100 km en de CO2-uitstoot 139 g/km.Er is bij de introductie maar één dieselversie: de 218d Active Tourer. Deze heeft een 2,0-liter turbodiesel met 150 pk en 330 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 8,9 seconden en de topsnelheid is 205 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,1 l/100 km, de CO2-uitstoot is 109 g/km.

M-pakketten
Uiteraard spelen de BMW Efficient Dynamics-technieken een rol bij het terugdringen van het verbruik. De Active Tourer profiteert van onder meer Auto Start Stop, regeneratie van remenergie, een schakelindicator en lamellen in de grille voor een lagere luchtweerstand.
De Active Tourer mag dan een MPV zijn, dat neemt niet weg dat BMW gewoon M-sportpakketten aanbiedt. Hiermee kun je onder meer andere wielen (17- en 18-inch), een verlaagd sportonderstel, de exclusieve exterieurkleur Estoril Blue, een sportstuur en sportstoelen krijgen.
De nieuwe BMW debuteert op de salon van Genève. De auto staat aan het eind van de zomer bij de dealers. De prijzen komen volgens de importeur 'afhankelijk van de versie rond de 30.000 euro te liggen'.

AUTOWEEK

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 06:27 door Flipje1977.
Dit is gewoon een 2-serie, dus het lijkt me dat 'ie ook gewoon in dat topic kan, zoals ik enkele minuten geleden al gedaan had...
Rob0118
Dit is gewoon een 2-serie, dus het lijkt me dat 'ie ook gewoon in dat topic kan, zoals ik enkele minuten geleden al gedaan had...

"gewoon een 2-Serie" ?? nut smiley

Deze auto heet 2-Serie omdat 1,5-Serie zo lullig klinkt, maar heeft verder helemaal absoluut totaal niks met de "gewone" 2-Serie te maken. Het is een totaal andere auto, volgens een totaal ander concept, en voor een totaal andere doelgroep. Je zou nog eerder de Touran in het Golf-topic kunnen onderbrengen dan deze 2-AT in het 2-Serie topic.
Hele nette auto trouwens, 1000x mooier dan de B-Klasse. Hier kun je rustig mee komen voorrijden zonder gelijk voor bejaarde te worden aangezien.
Interieur ziet er ook goed uit. Ik zou deze auto zelfs nog eerder kiezen dan een 3 GT.

Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de sound van die 3-cilinder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 07:59 door R W D.
Ongelooflijk, dat de huidige KIA C'eed en Hyundai i30 zo'n inspiratiebron zijn voor Volvo en BMW.
Het moet toch niet gekker worden.
R W D
Rob0118

"gewoon een 2-Serie" ?? nut smiley

Deze auto heet 2-Serie omdat 1,5-Serie zo lullig klinkt, maar heeft verder helemaal absoluut totaal niks met de "gewone" 2-Serie te maken. Het is een totaal andere auto, volgens een totaal ander concept, en voor een totaal andere doelgroep. Je zou nog eerder de Touran in het Golf-topic kunnen onderbrengen dan deze 2-AT in het 2-Serie topic.

Dus als de doelgroep verschilt dan verdient een auto een eigen topic? Dus M5, E AMG, RS6, Golf R moeten allemaal een eigen topic krijgen? Ik snap wel wat je bedoelt en begrijp ook wel dat de techniek totaal anders is dan de 2 Coupe (of welke BMW dan ook), maar het is nou eenmaal een 2-serie. BMW heeft ervoor gekozen om 'm zo te noemen, dus kennelijk ziet men toch overeenkomsten (ik overigens ook). Het is ook niet voor niets dat in het 2-serie-topic de titel algemeen is gehouden.
Als je dan zo nodig auto's bij elkaar in één topic wilt proppen dan ligt het nog meer voor de hand om de 2-serie in het 1-Serie topic onder te brengen. Die auto's hebben veel meer gemeen dan de 2 Coupe en AT. Maar waarom zou je dat willen? Dit houdt het lekker overzichtelijk. Totaal verschillende auto's, elk z'n eigen topic thumbs up.
Heel overzichtelijk. Auto's met nagenoeg dezelfde naam in een ander topic plaatsen...

Maar goed, het zij zo. Ik vind het vreemd, end of story. Ik vind het niet belangrijk genoeg om hierover te rellen of een uitgebreide discussie over te starten.
De 2-serie Active Tourer is een compleet andere auto dan de 2-serie, met toevallig dezelfde naam (daarover, ik dacht dat de even modellen bij BMW sportieve modellen waren, was 1-serie Active Tourer geen betere naam geweest?). Carrosserievarianten of andere motorvarianten (AMG, RS) kunnen prima in hetzelfde topic, maar dit is simpelweg een andere auto.

Daarnaast heeft de Golf Sportsvan ook een eigen topic, en daar zeur je ook niet over.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 10:14 door Joël D..
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 10:30 door Rob0118.
De naamgeving is inderdaad vreemd. Oorspronkelijk zou de auto ook 1 GT gaan heten. Plaatje uit juli 2011 dat er niet eens zo ver van de werkelijkheid zat:

alleen een ander merk erop en hij is gelijk 1000x mooier smiling bouncing smiley
Wouter82
De naamgeving is inderdaad vreemd. Oorspronkelijk zou de auto ook 1 GT gaan heten. Plaatje uit juli 2011 dat er niet eens zo ver van de werkelijkheid zat:

Er zal wel voor 2 zijn gekozen om in de toekomst de weg voor een kleiner MPV-tje vrij te houden.
Tamelijk logisch dat 'ie een ander topic heeft gekregen, de Fiat 500, 500L en 500X hebben immers ook aparte topics, modellen die minder van elkaar afwijken dan de 2-serie Gran Turismo van de 2-serie.
Hoewel ik de verhoudingen een beetje curieus vind en de koplampen en achterlichten te groot, is het best een nette auto. Veel mooier dan de B-klasse, maar dat is dan ook een gedrocht. De premiummerken nemen steeds meer het domein van de volumemerken over en gooien daarvoor zelfs allerlei principes (merkwaarden) overboord.
Ik vind een C4 Picasso mooier.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: BMW 2-serie Active Tourer
14-02-2014 11:44
Om ook in de toekomst "klassieke" BMW's te kunnen blijven bouwen als zelfstandig merk moet BMW concessies doen en meegaan in de veranderende markt. Ondernemingen die dat niet doen zullen uiteindelijk verdwijnen. Ook al heb ik weinig met X modellen en deze tourer, als het ertoe bijdraagt dat BMW zijn klassiekers kan blijven maken als zelfstandig merk hoor je mij niet klagen. Overigens ziet het ding er best aardig uit.
RonnieD
Om ook in de toekomst "klassieke" BMW's te kunnen blijven bouwen als zelfstandig merk moet BMW concessies doen en meegaan in de veranderende markt. Ondernemingen die dat niet doen zullen uiteindelijk verdwijnen.

Wie zegt dat? Ferrari wil bijvoorbeeld niet eens groeien en maakt toch ieder jaar winst. Ferrari zal nooit met een sedan of SUV komen (nou ja, zeg nooit nooit) en gooit daardoor niet zijn exclusiviteit te grabbel zoals Porsche en Maserati. Hoe moet BMW nu zijn meerwaarde waarmaken? Zal de Active Tourer net zo sportief rijden als een C-MAX en zo'n hoogwaardig interieur hebben als een C4 Picasso?
Anonieme bezoeker
14-02-2014 11:55
@D-C
Ik heb het over BMW als zelfstandig merk. Ferrari is voor 90% van fiat. Bovendien kent het segment waar ferrari opereert een volkomen ander verdienmodel.
Zoals ik onder het nieuwsbericht ook had gezet vind ik dit een mooie moneymaker. Hij ziet er niet verkeerd uit, en de B-klasse is ook redelijk succesvol. Nou, dan is het toch goed als BMW een weerwoord kan bieden. Bovendien is het een beetje hypocriet om dit model te betichten van het niet hebben van een eigen gezicht. Alsof de 3- en 5-serie zo uniek zijn. Frommel er een andere grille op en het zou zo een Kia kunnen zijn.
Rob0118
Alsof de 3- en 5-serie zo uniek zijn. Frommel er een andere grille op en het zou zo een Kia kunnen zijn.

Het wordt alleen moeilijker voor 'fanboys' om hun premiummerk te verdedigen met RWD etc. Dat soort merkwaarden zorgen toch voor de psychologische meerwaarde ten opzichte van de huis-tuin-en-keukenmerken.
D-C
Rob0118
Alsof de 3- en 5-serie zo uniek zijn. Frommel er een andere grille op en het zou zo een Kia kunnen zijn.

Het wordt alleen moeilijker voor 'fanboys' om hun premiummerk te verdedigen met RWD etc. Dat soort merkwaarden zorgen toch voor de psychologische meerwaarde ten opzichte van de huis-tuin-en-keukenmerken.

Dat klopt zeker, maar echte VW-fanboys zullen bijvoorbeeld ook niet fan zijn van auto's als de Plus of Sharan. Ik denk dat je dat altijd wel zult houden, maar ik geef je gelijk dat dit soort auto's het niet briljant zullen doen op BMW-meetings. winking smiley
D-C
RonnieD
Om ook in de toekomst "klassieke" BMW's te kunnen blijven bouwen als zelfstandig merk moet BMW concessies doen en meegaan in de veranderende markt. Ondernemingen die dat niet doen zullen uiteindelijk verdwijnen.

...... Hoe moet BMW nu zijn meerwaarde waarmaken? Zal de Active Tourer net zo sportief rijden als een C-MAX en zo'n hoogwaardig interieur hebben als een C4 Picasso?

Volledig eens met RonnieD. BMW kan op deze manier als zelfstandig merk overleven. En ga er maar gerust vanuit dat de kwaliteiten van deze BMW boven die van een C-Max, Zafira of C4 Picasso zullen uitstijgen. Ik denk dat dit een hardloper wordt.
zijn jullie er al achter of deze 2 serie een achterruitenwisser bezit?

Ik kan er niks van op de foto's van terugzien.. zie ook niks onder de dakspoiler dat kan duiden op een wissermechaniek.

Lijkt mij dat ie dat wel nodig heeft, met zo'n achterkant.
Als het niet leverbaar is.. zou het voor (mocht ik ervoor in de markt zijn) een no-go zijn..
R W D
VEn ga er maar gerust vanuit dat de kwaliteiten van deze BMW boven die van een C-Max, Zafira of C4 Picasso zullen uitstijgen.

Dat doet een B-klasse ook niet.
D-C
R W D
VEn ga er maar gerust vanuit dat de kwaliteiten van deze BMW boven die van een C-Max, Zafira of C4 Picasso zullen uitstijgen.

Dat zeg jij. En misschien heb je best gelijk, ik ken de B-Klasse onvoldoende om er kwalitatief over te oordelen. Mij valt echter wel op dat je de B-Klasse meer en meer als taxi ziet, terwijl ik die andere auto's als taxi nog niet ben tegengekomen. Taxibedrijven (toch een aardige referentie lijkt mij) schatten de B-Klasse dus blijkbaar kwalitatief hoger in dan een C4 Picasso.
Ga eens naar Duitsland of Frankrijk, daar zie je meer dan voldoende Zafira's en Picasso's die dienst doen als taxi.
in Nederland ook te vinden..

Die B-klasse is er enerzijds omdat een E-klasse ook wel duur is in running cost's + dat de B een hoge instap heeft.. prettig voor de doelgroep.
B klasse is ook met CNG te krijgen, evenals Zafira ( vaak een eis in aanbestedingen).
Durashift

Ik kan er niks van op de foto's van terugzien.. zie ook niks onder de dakspoiler dat kan duiden op een wissermechaniek.

Als het niet leverbaar is.. zou het voor (mocht ik ervoor in de markt zijn) een no-go zijn..

onder de dakspoiler

[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2014 14:21 door Carfanatic.
R W D
D-C
RonnieD

...... Hoe moet BMW nu zijn meerwaarde waarmaken? Zal de Active Tourer net zo sportief rijden als een C-MAX en zo'n hoogwaardig interieur hebben als een C4 Picasso?

Volledig eens met RonnieD. BMW kan op deze manier als zelfstandig merk overleven. (...)

Ik kan mij niet voorstellen dat BMW dat niet kan zonder deze 2 AT. BMW maakt de laatste jaren steeds meer winst, en verkoopt ook steeds meer. Dit model hebben ze dus absoluut niet nodig om te overleven.
Carfanatic
Durashift

onder de dakspoiler

[www.autoweek.nl]

thnx.. dat is dan erg subtiel weggewerkt..
Mooie oplossingthumbs up
Joël D.
R W D
D-C
RonnieD

Volledig eens met RonnieD. BMW kan op deze manier als zelfstandig merk overleven. (...)

Ik kan mij niet voorstellen dat BMW dat niet kan zonder deze 2 AT. BMW maakt de laatste jaren steeds meer winst, en verkoopt ook steeds meer. Dit model hebben ze dus absoluut niet nodig om te overleven.

Die hogere winsten hebben ze ongetwijfeld grotendeels te danken aan de uitbreidingen in het modellenprogramma. Reden genoeg dus om daarmee door te gaan, stilstand is achteruitgang.

En in dit segment had BMW nog niets te bieden, dus logisch dat ze met de 2AT komen.

Maar begrijp me niet verkeerd, van mij hoeven dit soort modellen echt niet. Laatst bladerde ik nog eens door een jaren '80 folder, met het hele modellengamma van BMW. De 3, de 5, de 6 en de 7, en met als klap op de vuurpijl de M1. Allemaal (zonder uitzondering) prachtige modellen, iets wat ik tegenwoordig helaas niet meer van alle modellen kan zeggen. Maar ik begrijp de noodzaak van de huidige diversiteit wel.
R W D
Die hogere winsten hebben ze ongetwijfeld grotendeels te danken aan de uitbreidingen in het modellenprogramma.

Naar mijn idee komt de toegenomen winst meer door groeimarkten als China en India. Zou BMW echt minder gegroeid zijn als ze geen nichemodellen zoals de X6 en 3/5 GT hadden gehad? Waarschijnlijk waren de kopers daarvan dan in een X5 of gewone 3/5-serie gestapt.

Ontopic: hoe on-BMW ook, ik vind deze Active Tourer er niet slecht uitzien.
Het feit dat er binnenkort een nieuwe X6 komt geeft aan dat BMW het model liever rijk dan kwijt is.
D-C
R W D

Dat vond ik van de vorige B zeker wel. Die vond ik op details zelfs ook beter aanvoelen dan een 3-serie F30.
Ondanks de gelijkenissen met de MPV concurrenten herken ik hier toch duidelijk een BMW in. De neus (incl vouwen in motorkap) en achterkant bv volgen toch duidelijk de BMW stijl van deze tijd. En voor een MPV ziet hij er niet verkeerd uit. Maar verder is het mijn auto totaal niet. Wie weet als ik ooit 65+ ben ofzo... cool smiley
Wouter82
D-C
R W D

Dat vond ik van de vorige B zeker wel. Die vond ik op details zelfs ook beter aanvoelen dan een 3-serie F30.

Mensen die het kwaliteitsverschil tussen een B- klasse en zeg een Zafira niet zien, moeten vooral een Zafira kopen.
Precies. Het is hetzelfde als een Insignia vergelijken met een 5-serie of E-klasse, wie het verschil niet ervaart moet lekker voor de Opel gaan.
Het wordt pas interessant wanneer mercedes nu ze toch op fwd zitten, gaan samenwerken met renault voor de volgende b-klasse. Is die b-klasse dan gewoon een concurrent voor de scenic of wordt de scenic daarmee een concurrent voor de 2AT (zogenaamd premium)?

Ik snap het concept van een premium automobiel, maar bij een mpv betekent premium vaag ook dat het ten koste gaan van ruimte of gebruiksgemak en die laatste zaken staan bij de aanschaf van een mpv toch hoger in het prioriteiten lijstje. Als je bijvoorbeeld goede zetels wilt maken, dan kun je die vaak niet zo handig verstellen/neerklappen/uitnemen dan wanneer het uitgangspunt bij het ontwerpen van de stoelen is om ze zo praktisch mogelijk te maken. Ook als je bij wijze van spreken premium wortelnoten klaptafeltjes hebt met hoogglans lak, dan is dat kwa duurzaamheid niet zo handig met kids achterin dan wanneer het gewoon plastic varianten zijn.

Ik vind het best een leuke auto, maar als ik een premium auto zou willen, dan zou ik geen mpv hoeven. Ook tweedehands zijn straks op premiumgebied of praktisch gebied betere alternatieven. Daarom vraag ik me af: waarom zou een koper voor deze auto kiezen? Wat is zijn unique selling point?
waarom een audi als je voor minder een skoda hebt?
Carfanatic
waarom een audi als je voor minder een skoda hebt?

De vraag stellen is hem beantwoorden, U gaat door voor de Skoda.
Def, maar hoe zit het bij deze 2AT? Het verschil tussen een A4 en een octavia is duidelijk, maar waarom zou iemand voor een 2AT kiezen en niet voor een andere BMW of een niet premium MPV?
in dit lijstje staat de b-klasse op #2 qua midi-mpv verkopen. hoewel bmw dan wel laat is met zo'n model klinkt het dan best logisch.

*in duitsland was de voorsprong van de b-klasse nog veel groter, [www.kba.de] (pagina 12)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2014 12:01 door Carfanatic.
dickey
Def, maar hoe zit het bij deze 2AT? Het verschil tussen een A4 en een octavia is duidelijk, maar waarom zou iemand voor een 2AT kiezen en niet voor een andere BMW of een niet premium MPV?

Geen idee, waarom vraag je dat aan mij?
Ik laat persoonlijk dit type auto helemaal links liggen.
Oeps.....

Voor wie de tekst onderin niet goed kan lezen, er staat dus: That's why we don't have front wheel drive. tongue sticking out smiley
Anonieme bezoeker
15-02-2014 16:33
Het concept vond ik mooi ogen, maar dit productiemodel vind ik niet geslaagd. Wederom slaagt BMW er niet in om mooi kop- en achterlichten te tekenen. Het model oogt vreemd geproportioneerd. Jammer. Jammer ook dat BMW zich laat verleiden om een model als dit op de markt te zetten.

Geen idee, waarom vraag je dat aan mij?
Ik laat persoonlijk dit type auto helemaal links liggen.

Niet specifiek aan jou, maar ik vraag het me af. Zoals ik al zei zie ik best het nut van premium auto's, maar dat kan ik bij deze niet vinden. Een mpv rijdt men in het algemeen niet voor de premiumkwaliteiten. Een mpv heeft gewoon geen status. Net als dat in de VS een minivan geen status heeft maar een truck of suv wel.
R W D
D-C
R W D

Dat zeg jij. En misschien heb je best gelijk, ik ken de B-Klasse onvoldoende om er kwalitatief over te oordelen. Mij valt echter wel op dat je de B-Klasse meer en meer als taxi ziet, terwijl ik die andere auto's als taxi nog niet ben tegengekomen. Taxibedrijven (toch een aardige referentie lijkt mij) schatten de B-Klasse dus blijkbaar kwalitatief hoger in dan een C4 Picasso.

De actuele B-klasse is gewoon een lelijk ding met foute verhoudingen, maar daar kijken taxibedrijven niet naar. Wat ik onthouden heb van een aantal ritten in de 1e B-klasse: vrij oncomfortabel (véél slechter dan de Citroën), d.i. slecht afgeweerd. Daar waar ik me bij de Franse MPVs stuur aan de korte zittingen op de 2e en ev. 3e rij heb ik wel geen herinning dienaangaande wat de B-klasse betreft: ook een belangrijk punt voor een taxi.

Van de BMW verwacht ik alleszins dat die sportiever zal zijn dan bv. een Picasso. Op vlak van comfort haalt hij het hoogstwaarschijnlijk niet. Modulariteit van het interieur: nog af te wachten. Op dat vlak scoort de Picasso alvast beter dan de B-klasse. Dus een B-klasse beter dan de gevestigde concurrentie: da's nog maar de vraag.

Van de GT-serie vind ik het alleszins véruit de mooiste, of beter gezegd: de enige mooie, 3 en 5 GT zijn zo'n misbakselsthumbs down.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2014 19:43 door iDS.
Op de vergelijkende foto's vind ik de Kia mooier...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.