Officieel: Porsche Macan

Gepost door Flipje1977 

De Cayenne was begin deze eeuw de auto die Porsche in leven hield. Zo belangrijk zal de nieuwe Macan niet worden, maar ook deze kleinere SUV zal een cruciale rol in de toekomstplannen van het merk vervullen.

De nieuweling is 4,68 meter lang, 1,92 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is de Macan 13 centimeter korter, 2 centimeter smaller en 9 centimeter lager dan de Cayenne. De bagageruimte van Porsche's kleinste SUV heeft een inhoud van 500 liter.
Porsche zet hoog in met de Macan: de auto moet in het segment van midi-SUV's de nieuwe maatstaf zijn met z'n rijeigenschappen op én naast het asfalt. Ondanks de sportieve inslag van de Macan zijn de ingenieurs ook het comfort niet vergeten.
Om dat alles te realiseren, heeft Porsche flink wat systemen op de Macan geïnstalleerd. We noemen Porsche Traction Management (PTM), een Automatic Brake Differential (ABD) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

'911-invloeden'
Uniek in het segment van de Macan is de luchtvering. Wie deze optie aanvinkt, krijgt een auto die 15 millimeter dichter bij het asfalt ligt. Dat lagere zwaartepunt zorgt voor betere rijeigenschappen en door de luchtvering is ook het veercomfort beter. Met een druk op de knop kan de rijhoogte bovendien verder worden aangepast naar drie niveaus: 'High Level I', 'Normal Level' en 'Low Level'.
De Macan S en Macan S Diesel hebben standaard wielen met een diameter van 18 inch, de Macan Turbo heeft 19-inch lichtmetaal. Groter kan tegen bijbetaling natuurlijk ook, de wielen in de rekken van Porsche reiken tot 21 inch.
Porsche heeft bij het ontwerp duidelijk naar de overige modellen in de line-up gekeken. Uiteraard is er verwantschap met de Cayenne, maar ook de 911 en 918 hebben het lijnenspel beïnvloed.Alle Macans hebben standaard een PDK-transmissie met zeven verzetten. Optioneel is er voor alle versies het Sports Chrono Package, dat launch control toevoegt en zodoende -afhankelijk van de versie - twee tiende van de sprinttijd naar 100 km/h afsnoept.

Drie motoren
De Porsche Macan komt beschikbaar met drie motoren: een diesel en twee benzinemotoren. De minst potente motorisering is een 3,0-liter V6 turbodiesel in de Macan S Diesel. Niet dat het overigens behelpen is, want dat blok is 258 pk sterk en heeft een maximumkoppel van 580 Nm.
De sprint naar 100 km/h kost in deze diesel 6,3 seconden en de topsnelheid is 230 km/h. Het gemiddeld verbruik is 6,1 l/100 km.
Bij de benzineversies doet Porsche het zelfs niet voor minder dan 340 pk, we vinden namelijk een 3,0-liter V6 biturbo met dat vermogen in de Macan S. De 'instapversie' sprint in 5,4 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is 254 km/h.
Er is dus rationeel gezien weinig reden om voor meer pk's te gaan, maar in Porsche-land hebben sommige kopers altijd behoefte aan meer. Daarom is er ook nog een Turbo met een 3,6-liter V6 biturbo met 400 pk onder de kap. Deze sprint in 4,8 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is 266 km/h. Daar staat wel een iets hoger verbruik tegenover: de Macan Turbo heeft 9,2 l/100 km nodig.

LA Auto Show
De Porsche Macan debuteert vandaag op de LA Auto Show. In april 2014 verwachten we de auto bij de dealers.
De prijzen zijn echter nu al bekend. De Macan S mag mee voor 77.900 euro en de Macan Turbo kost 100.700 euro. Wie wil dieselen, kan al voor 75.400 euro terecht voor een Macan S Diesel.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2013 06:27 door Flipje1977.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Porsche Macan
20-11-2013 07:22
en wat overzichtelijker:

macan s

macan turbo

ik ben er niet kapot van. bij de 's' vind ik die plastic gleuven goedkoop ogen en verder vind ik het een weinig bijzonder model. achterlichten en interieur vind ik wel geslaagd. alle beschikbare wallpapers op dit moment: [www.netcarshow.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2013 07:23 door voetveeg.
Tja. In ieder geval vind ik hem niet lelijk, dat is al heel wat voor een Porsche-SUV.
Nu-al op uitgekeken eye rolling smiley
Stuk geslaagder dan de Cayenne thumbs up
^Niet zo moeilijk. tongue sticking out smiley

Op zich wel aardig, maar ik denk dat ik hem in het echt moet zien voor een uiteindelijk oordeel.
Wat leuk, een Infiniti-afgeleide! Ik kan me overigens heel goed vinden in de reacties hierboven. Voor een Porsche-SUV oogt 'ie niet slecht, maar daar is inderdaad niet veel voor nodig. Ik ben benieuwd hoe de Macan in het echt overkomt. De kans om 'm in het echt te gaan zien zal vrij groot worden vermoed ik, want dit is natuurlijk een potentiële verkooptopper.
De vanafprijs van de Macan is hoger dan de introductieprijs van de Cayenne. De Cayenne blijkt al een kleine 90.000 te kosten, minimaal. Het typische fenomeen: steeds ietsje naar boven opschuiven en in de ruimte eronder een nieuw model lanceren.
R W D
Stuk geslaagder dan de Cayenne thumbs up

Helemaal mee eens thumbs up

Ben wel benieuwd hoe die in het echt oogt, met name of die indrukwekkend is of (hopelijk niet) een beetje fout.
De eerste SUV van Porsche die ik daadwerkelijk mooi vindthumbs up
20-11-2013 16:15
De ruimte op de achterbank lijkt niet heel erg ruim bemeten...
Verder wel netjes, maar niet erg spannend. Ik vind in tegenstelling tot veel anderen die achterlichten juist een beetje tegenvallen.

Porsche's Pricing Strategy Doesn't Make Any Sense: Base Cayenne $500 Cheaper than Macan!
THURSDAY, NOVEMBER 21, 2013

Many readers had high expectations about the new Porsche Macan, and while at a first glance, the compact premium crossover does score points on several levels, it heavily disappoints on one: pricing. Actually, the funny thing is that, in the U.S., both versions of the Macan are more expensive than the respective models of the bigger Cayenne – from $500 to $5,700 more!
More specifically, the Macan starts at $49,900 (and not $50,895 as mentioned in a previous report) excluding a $1,195 destination and delivery charge that lifts the price to $51,095 for the base "S" model with a 3.0-liter bi-turbo V6 producing 335HP (340PS).

The base Cayenne, on the other hand, which sports a less-powerful, naturally aspirated 3.6-liter V6 with 300hp, starts at $49,600, or $300 less than the Macan S, while destination and delivery is also $200 less at $995, rising the difference to $500! Even if the Macan has 10+ percent more power, and possibly, but not surely, more kit, it still doesn't make sense since we are talking about a smaller model.

It's even worse when it comes to the Macan Turbo vs. the Cayenne S, as the smaller model with a 3.6-liter V6 biturbo rated at 394hp (400PS) starts at $72,300 (plus $1,195 delivery), while the bigger Cayenne S with a 394hp (400PS) 4.8-liter V8 begins from $66,800 (plus $995 delivery), increasing the difference to $5,500 or $5,700 if you take into consideration the D&H charge! Speaking of fees, it would be nice if someone from Porsche explained why they're charging an extra $200 for D&H for the smaller Macan.

Yes, Porsche will add a lower-cost, entry-level version to the Macan's range sometime in the future, but right now, we'd love to see Porsche salesmen try to explain the difference to prospect buyers…unless, of course, they're planning to increase the price of the Cayenne in the coming months…

Bron: [www.carscoops.com]

Vreemde strategie. In Nederland is de Macan wel een stukje goedkoper, maar wellicht is een deel terug te voeren op de CO2-uitstoot. De Macan gaat vast een kannibaliserend effect hebben op de Cayenne, maar een succes wordt het zeker. Ik vind het een mooie SUV, iets minder vind ik de sterk aflopende daklijn met het korte derde zijruitje.
Wat lijken die beursauto's laag te liggen! Weinig "suv" meer aan zo, volgens mij wordt de gemiddelde vinex drempel al een uitdaging tongue sticking out smiley Wel een gaaf model, vooral die Turbo vind ik erg geslaagd.
Of je leest de tekst even en komt er achter dat de Macan luchtvering heeft...
A110-50

Lekker vriendelijk weer thumbs down. ........ maar zelf blijkbaar ook niet goed gelezen, want luchtvering is een optie, en dus niet gezegd dat de getoonde modellen hierover beschikken.
Ze hebben vast de basismodellen op de beurs gezet inderdaad, zoals dat altijd zo gaat.
Maar gelukkig ben jij het zonnetje in huis op dit forum en zorg je nooit voor amok. winking smiley
A110-50

Vreemd (en onnodig) moment voor zo'n zure oprisping.

Als een auto luchtvering heeft, zakt 'ie dan ineens automatisch door z'n hoeven!? Of wordt die lage grondspeling op die foto's hierboven ineens gezichtsbedrog? Tuurlijk niet. We hebben het hier over een auto uit de VW Groep, die heeft natuurlijk speciale beursvloerverlaging:

@ A110-50: Dank! Zijn we het daarover eens winking smiley. Gelukkig zijn we niet allemaal zo zuur als jij grinning smiley

En over die luchtvering, het blijft slechts een aanname.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2013 23:13 door R W D.
HVP
Als een auto luchtvering heeft, zakt 'ie dan ineens automatisch door z'n hoeven!?

Als je hem wat langer laat staan wel.
Ach gelukkig lees ik al lang genoeg op dit forum mee om te weten dat ik reacties van A110-50 niet al te serieus moet nemen... eye rolling smiley

Maar wel een scherpe opmerking, had ik niet aan gedacht. Luchtveringen lekken volgens mij altijd wel ergens (bij een vrachtwagen in ieder geval wel), dus dan zal hij inderdaad wel wat lager komen te liggen na een tijdje stil staan. Het ziet er in ieder geval mooi uit voor op de beursvloer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2013 13:04 door (EH).
Anonieme bezoeker
26-11-2013 17:43
R W D
@ A110-50: Dank! Zijn we het daarover eens winking smiley. Gelukkig zijn we niet allemaal zo zuur als jij grinning smiley

En over die luchtvering, het blijft slechts een aanname.

Nog nooit een doorgezakte Audi A7 en A8 (standaard luchtvering) zien staan.
alsof een Panamera achterop een Cayenne is geknald met dit als resultaat. maar ik vind hem mooier dan voorgenoemde twee gedrochten.
D-C

De vormgeving van die roosters: erg cheap en totaal niet passend bij de rest van de vormgeving: 1e jaars studentje ingehuurd?
Ik vind de voorkant weinig vernieuwend, wat mij betreft best Cayenne-achtig en die is al even op de markt. Achter hebben ze geprobeerd, mijns inziens, om de modern-klassieke achterzijde van de 991 erin te verwerken. Bij de 911 kan dat, hier vind ik het eerder gezocht.
AutoBild heeft er al mee gereden:
[www.autobild.de]
Van de week een paar gezien in Stuttgart. Zag er goed uit! Herkenbaar als echte Porsche en een stuk sportiever dan de Cayenne qua uiterlijk. Hopen dat Porsche er groot succes mee boekt en zo genoeg budget krijgt ook weer een '928' te bouwen!
Driften met een SUV! Cool.
Gisteren zag ik een trailer met Macans rijden op de A1. En ik moet zeggen: eigenlijk is het een best mooi ding! thumbs up
Voorzijde Macan: gaatjeskaas
Binnenzijde: wat een rommeltje naast de Evoque!
De achterzijde kan ik wel smaken.
Anonieme bezoeker
26-06-2015 19:23

Porsche mulls legal action over Macan copy in China, report says

The Porsche Macan, shown, faces a much cheaper lookalike rival in China.

Staff report
Automotive News Europe
June 26, 2015 06:01 CET

Porsche may take legal action against Zotye Automobile over the Chinese automaker's T700 SUV that closely resembles the Macan, a report said.

Zotye will launch the T700 next year in China, according to a CarNewsChina report. The T700 is an almost exact copy of the Macan, the report said.

Porsche may take legal action over the T700, Automobil Produktion said in a report on its website, citing Chinese media reports.

Porsche is unlikely to be successful with any legal action Automobil Produktion said, citing IHS analysts. Enforcing copyright laws in China is difficult as Jaguar Land Rover discovered when it wanted to take action against Chinese automaker Landwind, whose X7 closely resembles the Range Rover Evoque. JLR CEO, Ralf Speth said the company could not prevent the X7 from going on sale.

Zotye Automobile has been criticized for plagiarizing designs from foreign automakers in the past, most notably with a city car that looked like Daimler’s Smart ForTwo, and with the T600, which resembles the Volkswagen Tiguan, Automobil Produktion said.

Porsche did not respond to requests to comment.

The Zotye T700 will go on sale from 170,000 yuan (24,162 euros) greatly undercutting the Macan, which starts from 558,000 yuan (79,282 euros) in China, Chinese media said.

The T700 has the distinctive grille, air inlets and sloping roof design of Porsche's SUV. However, the T700 has wrap-around front and rear lights and squared off tail pipes that are not found on the Macan.

[europe.autonews.com]

Bron foto's:
[www.carnewschina.com]
Viercilinder voor Porsche Macan

Nederlandse introductie volgt spoedig

In Duitsland heeft Porsche ook de Macan van een viercilinder turbomotor voorzien. De nieuwe instapversie komt ook onze kant op.

Zowel de gefacelifte 911 als de onlangs gelanceerde 718 Boxster zijn onder andere met viercilinders te krijgen. Ook de Macan ontkomt niet aan de kleinere turbomotor. In Duitsland is de kleinere broer van de Cayenne nu met een 2.0-liter turbomotor - we kennen hem van Audi - gepresenteerd.

De nieuwe instapversie - voor wat die term in dit segment waard is - krijgt van Porsche een 252 pk en 370 Nm krachtige 2.0-liter viercilinder turbomotor mee die standaard gekoppeld is aan een PDK-transmissie. De Macan lanceert zichzelf daarmee in 6,7 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Wie het Sport Chrono Package op de bestellijst aanvinkt, krijgt een Macan mee die dat klusje 0,2 seconden eerder klaart. De topsnelheid van de viercilinder Macan ligt op 229 km/h. Downsizen heeft uiteraard zijn uitwerking op het verbruik. Per 100 kilometer verbruikt de 1.770 kilo wegende SUV - afhankelijk van de gekozen wielen - 7,2 tot 7,4 l/100 km.

Vanbuiten is de Macan met viercilinder turbomotor te herkennen aan zwarte raamlijsten, zwarte remklauwen en een uit twee eindstukken - links en rechts - bestaande uitlaat. De uitrusting ligt verder nagenoeg op hetzelfde niveau als dat van de Macan S.

De Macan met viercilinder turbomotor komt ook naar Nederland, weet Porsche ons te vertellen. Prijzen worden in een later stadium gepresenteerd.

AUTOWEEK

Flipje1977
Zowel de gefacelifte 911 (...) zijn onder andere met viercilinders te krijgen.
Heb ik dat totaal gemist? confused smiley
Overtreffende trap: Porsche Macan Turbo Performance

Porsches met viercilinders, prima. Zolang ze in Zuffenhausen ook maar auto's blijven bouwen voorzien van zinloos geweld. Zoals deze Macan Turbo Performance, voorzien van opgefokte V6-biturbo.

Porsche verkeert in een luxepositie. Zowel de vraag naar meer betaalbare als de vraag naar sterkere modellen stijgt. En zo kan het merk een Macan-leveringsprogramma aanbieden waarbij het vermogenspectrum uiteenloopt van 252 tot liefst 440 pk.

Snelste Macan ooit
Dat laatste is de hoeveelheid kracht die de Macan Turbo met Performance Package op de krukas kan zetten, 40 pk meer dan de 'gewone' Turbo. Het koppel stijgt door de motorkit van 550 tot 600 Nm, en dat merk je volgens Porsche. Zo verloopt de sprint naar 100 km/h twee tiende sneller (4,4 seconden) en idem dito wat betreft de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h. De topsnelheid reikt tot 272 km/h, wat het nieuwe topmodel tot de snelste Macan ooit maakt.

Wat krijg je nog meer?
Het Performance Package vergt een extra investering van bijna 12 mille ten opzichte van de Macan Turbo, waardoor de vanafprijs op € 127.400,- is komen te liggen. Zelfs Porsche vindt die meerprijs aan de hoge kant voor enkel wat additionele pk's en krijg je ook een sportiever, 15 mm verlaagd onderstel, sterkere remmerij met rode remklauwen, Porsche Active Suspension Management en het onder Porsche-rijders populaire Sport Chrono-pakket. Optioneel is luchtvering met niveauregeling, hoogteverstelling van de carrosserie en 10 mm extra verlaging van het onderstel beschikbaar.

Uiterlijk vertoon
Wil je de Macan zoals getoond op deze foto's, dan moet je nog wat dieper in de buidel tasten. Het getoonde Exterieur-pakket en de 21 inch wielen met 911 Turbo-design zijn namelijk niet standaard. Het eveneens optionele Interieur-pakket Turbo omvat zoal zwartlederen bekleding en diverse details bekleed met Alcantara of van carbon.
Pre-facelift vs facelift

Ik vond het blotebillengezicht aan de achterkant van de oude Macan wel mooi. Dat effect is nu een beetje tenietgedaan. Even goed een mooie auto. Wel blijft bij SUV's van dure merken het gevaar op de loer liggen dat de auto's niet imposanter ogen dan bijvoorbeeld de gemiddelde Koreaanse SUV, maar goed.
Facelift 2

Al dit moois heeft wel een prijskaartje: instappen is 10 mille duurder dan voorheen. De Macan is namelijk leverbaar vanaf € 101.900, waar het vorige model nog € 91.963 kostte. Voor de Macan S moet je € 120.800 achterlaten bij de Porsche-dealer, de Macan GTS doet daar met € 139.900 nog een schepje bovenop. Bestellen kan per direct, begin oktober staat de vernieuwde Macan bij de Nederlandse Porsche Centra.
[www.autoweek.nl]
Macan

Macan S

Macan GTS

Macan

Macan S

Macan GTS

Lekker premium al dat zwart plastic op de neus
De eerste klopte gewoon het meeste, de facelift was een wat treurige vertoning om meer het nieuwe familie gezicht door te drukken, maar de laatste ... tja
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.