Officieel: Mini (F56)

Gepost door der Magistrat 


Nieuwe foto's (15:55)






MINI Cooper (F56): vooral van binnen veranderd
Eigenlijk stond de introductie van de derde generatie MINI voor later vandaag gepland, maar er zijn altijd media die embargotijden niet snappen. Dus here goes: de nieuwe, driedeurs MINI, waarvan we een voorproefje kregen in de vorm van het Vision Concept.

Het uiterlijk zal je bekend voorkomen: al op 1 juli publiceerden we spyshots van een volledig ongecamoufleerde oranje MINI. Dit blijkt, onverrassend, inderdaad de introductiekleur te zijn.

Upsizing
In een tijd waarin iedereen zijn motoren flink verkleint, gooit MINI juist een fors zwaarder blok in de topmotorisering. Lekker eigenwijs.

Aangezien BMW en PSA een eind maken aan hun motorensamewerking wordt de oude 1.6 viercilinder er uit gewipt. Je zou verwachten dat de Cooper S een potente 1.5 liter driepitter krijgt, maar nee, in plaats daarvan huist BMW’s 2 liter viercilinder onder de kap, met een vermogen van 192 pk, en een gezonde dosis koppel. De ‘oude’ Cooper S had 184 pk. De 0-100 sprint gaat een halve tel rapper; 6,7 sec in plaats van 7,2 sec.

Dan de basis-Cooper: de oude atmosferische 1.6 (122 pk) ruimt het veld voor eerdergenoemde 1.5 driecilinder. Deze levert met 136 pk een beetje meer vermogen, maar de sprinttijd gaat met sprongen vooruit. 0-100 gaat in 7,8 seconden, waar de oude 1.6 daar nog 10,4 tellen voor nodig had.
Standaard heeft de MINI een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat is optioneel. Een ander stukje BMW-integratie is de Driving Experience Control, die in een iets ander jasje in de MINI debuteert: hier heeft de bestuurder drie modi, waaronder de Green mode, het spiegelbeeld van Eco Pro.
Een diesel en JCW volgen later.

Weer gegroeid
MINI laat zijn naam niet in de weg staan van wederom een groeispurt: de derde generatie MINI is 98mm langer, 44mm breder en 7mm hoger, hoewel hij nog zeer herkenbaar oogt. Voor het eerst kan de eigenaar kiezen voor adaptieve LED-verlichting, en nieuwe assistentiesystemen zoals intelligent networking (met heul veel apps), een head-up display, videogebaseerd speed and distance control, die automatisch een veilige afstand tot de voorligger behoudt, en ook leest de nieuwe MINI bordjes voor je. Hadden Hammond en Clarkson dat maar gehad…

Zodra BMW later vandaag zelf met informatie komt zullen we het artikel aanvullen en een gallery maken. Zouden de kleur en het kenteken een verwijzing naar de productie bij Nedcar in Born zijn?
Bron


Met dank aan JP2010 voor de extra foto's.





Overzicht - 23-10-2015
Mini - 3- en 5-deurs



One






Cooper






Cooper S





Cooper Cabrio



Cooper Cabrio S



Mini John Cooper Works


Mini Cabrio John Cooper Works




Mini Clubman Cooper



Mini Clubman Cooper S



Meer foto's:
[www.hispotion.com]
[www.rijtesten.nl]
[www.autofans.be]



18 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2019 10:59 door der Magistrat.
Wat extra foto's:



'Betrapt'-foto's:







Vooral de achterlichten vallen me op, die lijken wel erg groot. Wellicht om het (opnieuw) toegenomen formaat wat te maskeren?
Op de onderste foto valt me ook op dat ook de spiegels niet erg klein zijn...



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2013 13:11 door der Magistrat.
Mooie doorontwikkeling van het huidige model en:
Born in Born, dus dan is het altijd goed.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 11:48
Nog weinig "magistrale" foto's.
De neus lijkt enorm zwaar door die i.m.o. te grote overhang. Achterlichten ook erg groot......
Ik kan het tot nu toe geen verbetering noemen t.o.v. de huidige.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 12:07
De New Mini lijkt er met elke generatie lomper uit te zien. Zo ook nu weer: de voorbumper, de grille, de koplampen en (met name) de achterlichten. Het is allemaal zo ontzettend grof en grotesk gewordenthumbs down

Toen de eerste 'Mini by BMW' begin deze eeuw werd geintroduceerd vond ik het een erg leuke auto. Daarna is het mi alleen maar bergafwaarts gegaan, en inmiddels zou ik een Audi A1 nog preferen boven deze F56...
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 12:29
Lampen clusters vóór & achter - hoe langer ik kijk hoe meer bizar ze ogen eye popping smileygrinning smileyeye popping smiley
Re: Mini (F56)
18-11-2013 12:51
Och, ik vind het nog niet eens zo'n gek model. Alleen jammer van dat BMW-stuur.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 12:53
Quote
De Schaduw
Alleen jammer van dat BMW-stuur.

Dat BMW-stuur komt waarschijnlijk niet in het productiemodel:

Re: Mini (F56)
18-11-2013 13:19
Quote
De Schaduw
Och, ik vind het nog niet eens zo'n gek model. Alleen jammer van dat BMW-stuur.

Omdat de eerste twee foto's wat mij betreft wat schraal is, heb ik een kleine collage gemaakt van alle foto's die ik relevant vond. Helaas zijn dat dus wel allemaal scoops. Al is er zo een behoorlijk compleet zicht op de nieuwe Mini.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 13:21
Quote
der Magistrat

Omdat de eerste twee foto's wat mij betreft wat schraal is, heb ik een kleine collage gemaakt van alle foto's die ik relevant vond. Helaas zijn dat dus wel allemaal scoops. Al is er zo een behoorlijk compleet zicht op de nieuwe Mini.

Ach, gelukkig heeft JP2010 niks in de gaten winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 14:12
Kinderachtig, R W D.
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 14:18
ik vind het ook geen verbetering. te lomp en drukke neus en die achterlichten brr..
Re: Mini (F56)
18-11-2013 14:22
Quote
JP2010
Kinderachtig, R W D.

Komop AP2010 JP2010, geintje moet kunnen toch? grinning smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 14:23
Nee, jouw 'geintjes' kan ik missen als kiespijn..
Re: Mini (F56)
18-11-2013 14:54
De neus vind ik best plomper geworden, het dashboard hadden ze van mij een totale make-over mogen geven.
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 15:35
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 15:36
Cooper:




Interieur:














http://www.motoringfile.com/2013/11/18/world-premier-the-new-mini/



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2013 15:42 door JP2010.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 15:58
Een selectie van de foto's toegevoegd aan de openingspost. Dank, JP2010.
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
18-11-2013 16:01
Re: Mini (F56)
18-11-2013 16:54
Tsja. Ziet er acceptabel uit, maar aan dat uiterlijk zullen ze nooit heel veel gaan veranderen. Interieur is te druk wat mij betreft, ik vind het ook onzin dat er zaken als head up display en iDrive in een Mini zitten. Bovendien heb ik in de vorige generatie al gemerkt dat het schakelen, sturen en de wegligging al wat te soft waren geworden naar mijn smaak. Kortom, de new Mini om te hebben is wat mij betreft nog steeds jaargang 2005/2006 (MkII?), de licht verbeterde versie van de eerste new Mini. En dan is de gewone Cooper wat mij betreft al leuk genoeg.

Deze dus:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2013 16:55 door HVP.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 16:56
Quote
R W D



Ziet er wel oké uit, alleen die grote muil is een afknapper
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Mini (F56)
18-11-2013 17:02
Dat interieur :0 Zo mooi!
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Mini (F56)
18-11-2013 17:08
de nul-honderd tijden zijn wel enorm gedaald thumbs up
Re: Mini (F56)
18-11-2013 17:10
Quote
Jamiro




Ziet er wel oké uit, alleen die grote muil is een afknapper

Dat is een Adam?
Re: Mini (F56)
18-11-2013 17:29


Tja, als ik ze zo naast elkaar zie raak ik toch wel wat enthausiaster over de F56. Dan oogt ie toch nét ff stoerder dan z'n voorgangers, vooral de iets lagere ruiten en hogere onderste ruitlijn vallen dan op, en het interieur lijkt er weer op vooruit te zijn gegaan, zowel qua vormgeving als qua afwerking/materialen. Toch wel een icoontje hoor die Mini thumbs up
En knap hoe hij als een Porsche 911 heel voorzichtig evolueert, en steeds weer een stukje mooier en beter wordt.

Heel wat leuker dan een A1 zo'n Mini thumbs up
Re: Mini (F56)
18-11-2013 17:35
Tja, ze hebben wel hun best gedaan het contrast zo groot mogelijk te maken. Twee grijze muizen en daarnaast het 'sprankelende' nieuwe model, net wat grotere velgen en duidelijk luxer uitgerust. Je ziet trouwens zo wel duidelijk de evolutie in spiegelgrootte.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 18:44
Vooral zo naast elkaar goed te zien, maar imo toch wel net zo mooi als de eerste New MINI. Neus is een stuk stoerder dan de vorige, die imo een te bolle en ronde neus heeft. Vooral bij de Cooper vond ik dat opvallend, nu is zelfs de Cooper geslaagdwinking smiley

Grappig trouwens, de neus heeft nu meer weg van de Frankfurt concept dan de Clubman/New MINI II zelf had.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2013 18:48 door A110-50.
Omdat ik dat gapende gat zo'n afbreuk vind doen aan het geheel; hier een klein photoshopje:
[www4.picturepush.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2013 18:56 door Jamiro.
Re: Mini (F56)
18-11-2013 18:58
Quote
der Magistrat
Quote
Jamiro

[URL=http://pi cturepush.com/public/13863327][IMG]http://www4.picturepush.com/photo/a/13863327/img/13863327.jpeg[/IMG][/URL]
[hr]

Ziet er wel oké uit, alleen die grote muil is een afknapper[/quote]

Dat is een Adam?[/quote]

Ja, daarmee wil ik aantonen dat het gejatte marketingstrategie is.
Tja, weinig verrassend. Overall best een leuke auto nog steeds, maar het eens zo karakteristieke dashboard is nu gewoon een bmw dash met een ronde middenconsole. Verder vind ik het jammer dat de extra lengte (dat sowieso jammer is) vooral in de neus is gaan zitten waardoor de verhouding wat scheef is. Misschien maakt dat meer ruimte voor een model onder deze mini, zoals de Rocketman.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Mini (F56)
19-11-2013 09:02
Quote

New Mini is bigger but more fuel efficient

Paul McVeigh Automotive News Europe | November 18, 2013 14:26 CET

OXFORD, England -- Mini today unveiled the latest generation of its iconic minicar. The new Mini is slightly larger than the current model but also lighter and more economical on fuel.

The Mini Cooper three-door hatchback unveiled at the brand's production plant here is the first model underpinned by parent BMW Group's new UKL front-wheel-drive architecture, which will be shared with entry-level BMW-brand models.

Peter Schwarzenbauer, BMW's board member in charge of Mini, said the Mini plays a key role in BMW's brand strategy with its distinctive design that has a global appeal, especially to young people. The brand's importance will increase as customers increasingly downsize to smaller cars, he said. "We have big plans for Mini," Schwarzenbauer added during the unveiling.

Mini says the new version has an "even more precise and sporty handling" than the current model. The car will go on sale in global markets including Europe and the United States in the spring. In Germany, the cheapest Mini Cooper will start at 19,700 euros.

The design of the new Mini, the third generation since BMW acquired the UK brand, is little changed from previous models. Mini described it as an evolutionary refinement.

"The new Mini carries forward its predecessor's aspiration to remaining the leading original of the premium small-car segment," Mini said in a statement.

The Mini Cooper will be offered with a choice of two new gasoline engines and a diesel. Increased engine efficiency, optimized weight and enhanced aerodynamic properties helped cut fuel consumption by up to 27 percent compared with current models, Mini said.

New technology includes optional LED headlights and a SIM card permanently installed in the car, both segment firsts, according to Mini.

Mini said the car's weight has been reduced by a more extensive use of high-strength steels.

A new electronic power steering system will "promote agility, driving safety and comfort" while the braking system is lighter and has better friction than the equipment on the current model, Mini said.

Mini said the new model's larger size will give occupants more room and boost luggage space.

The new Mini's length has increased by 98mm to 3821mm. It is 7mm taller at 1414mm and 44mm wider at 1727mm than the current model. The wheelbase is 28mm longer at 2495mm. Trunk volume grows by 51 liters to 211 liters.

"Cornering agility and ride comfort benefit from these new dimensions," Mini said.

The Mini will offer a wider selection of driver assistance systems including a head-up display, and a camera-based cruise control and distance control function with automatic braking if a collision is imminent.

The Mini Cooper will be offered from launch in Europe with three newly developed twin-turbocharged engines: a 136-hp, 1.5-liter, three-cylinder gasoline unit; a 192-hp, 2.0-liter four-cylinder gasoline powerplant; and a 116-hp 1.5-liter, three-cylinder diesel. Six-speed manual and automatic transmissions will be available on all engine variants.

BMW production chief Harald Krueger said at today's press unveiling that the new Mini will continue the brand's "great success story."

Global sales of the Mini, which has seven variants, rose nearly 1 percent to an all-time high for the brand of 249,702 units in the first 10 months of this year.
[europe.autonews.com]
Blijft een leuk vrouwenautootje
Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.
Quote
P. Klieder
Blijft een leuk vrouwenautootje

Dat is natuurlijk veruit de grootste doelgroep, zoals ook geldt voor Fiat 500, VW Beetle, Audi A1 etc. Niks mis mee toch?
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.

Hoezo vooroordelen... Hard plastic is met het oog niet van een zachter materiaal te onderscheiden. Je durft een MINI niet mooi te vinden oid? Je argumentatie is wel ontzettend slecht namelijkwinking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Mini (F56)
19-11-2013 09:31
Quote
A110-50
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.

Hoezo vooroordelen... Hard plastic is met het oog niet van een zachter materiaal te onderscheiden. Je durft een MINI niet mooi te vinden oid? Je argumentatie is wel ontzettend slecht namelijkwinking smiley

Hij mag dat toch vinden? smiling smiley
Daarnaast, als plastic een 'harde' look heeft, dan heeft dat gevolgen voor de 'premium feel' van het plastic. Nog zonder dat je het aan hebt geraakt.
Quote
A110-50
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.

Hoezo vooroordelen... Hard plastic is met het oog niet van een zachter materiaal te onderscheiden. Je durft een MINI niet mooi te vinden oid? Je argumentatie is wel ontzettend slecht namelijkwinking smiley

Vooroordelen? Ik heb zelfs nog naar een Cooper S gekeken in mijn aankooptraject, dus ik vraag me af hoe jij aan de wijsheid komt om voor mij te kunnen denken.

En hard plastic? Bekijk alles onder kniehoogte (bekerhouders) eens:



Doe mij de concurrent maar..

Dit is een compleet nieuw model MINI. Heeft dus 'niks' met de vorige te maken qua materialen. Op het oog is gewoon niet vast te stellen of iets hard of zacht is, omdat er zoveel verschilende soorten texturen en soorten kunststof zijn.
Daarnaast, bij zowel elke auto is het laagste deel van het interieur van hard plastic. Bij welke auto's is dat volgens jou wel zo dan?
Quote
Jamiro
Doe mij de concurrent maar..


Gelukkig denkt de consument daar anders overwinking smiley Eveneens zal de Adam nooit een design icoon worden, wat de MINI is. Dat is niet voor niks...

Nog even over je (onware) honden standpunt. Zelfs daarmee was Opel de imitatorwinking smiley

@A110-50

Oja? Niet in thuismarkt Duitsland.

[bestsellingcarsblog.com]

Fiat 500 nummers zijn inclusief 500 L en Mini cijfers zijn alle modellen...
Goed voorbeeld inderdaad, de MINI staat op 26 en de Adam op 31...nut smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mini (F56)
19-11-2013 10:47
tja aan die uitstekende neusjes ontkom je niet meer aan vanwege de regeltjes in autoland. maar het wordt er niet bepaald mooier van. de ronde dagrijverlichting is leuk bedacht maar oogt juist als een kikker ofzo. ik weet niet waar ik moet kijken in het interieur. zo druk!
Quote
A110-50
Goed voorbeeld inderdaad, de MINI staat op 26 en de Adam op 31...nut smiley

Lezen is moeilijk..eye rolling smiley

Lees de laatste zin eens.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Mini (F56)
19-11-2013 11:25
en zo gaat een topic weer over een concurrent.. kan men nooit gewoon eens mening over de desbetreffende auto hebben zonder de concurrent te bespreken?
@Jamiro: bijdehandje, de MINI's zijn varianten op één model. Plus dat de Adam in de rest van de EU amper potten kan breken, terwijl de MINI op zijn laatste benen loopt... Verschil zal dus alleen maar groter worden. De Adam is nou eenmaal een geforceerd hippe flop, en ook nog eens eens slechte imitatie van het origineel.
Ik blijf het een kek autootje vinden! Enig idee wanneer de nieuwe Clubman geïntroduceerd gaat worden?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.