BMW i3

Gepost door Wouter82 
BMW i3
24-07-2013 09:20













Quote

Dit is de BMW i3 in productieversie!


Ook een groot merk als BMW is het niet gelukt om hun nieuws tot de afgesproken embargodatum binnenskamers te houden. Maak kennis met de productieversie van de BMW i3!

Dit zijn voortijdig op internet belande foto's van de BMW i3 in z'n definitieve productietrim, op de kop getikt door de collega's van autoblog.nl. De afgelopen maanden hebben we de auto in diverse stadia van ontwikkeling rond zien rijden, telkens weer met wat minder afplaktape. Collega Cornelis Kit heeft al met de elektrische Beamer gereden maar het was niet de bedoeling dat het officiële beeldmateriaal nu al op internet zou belanden. Dat heeft BMW dus niet weten te voorkomen en dus kunnen we je bij deze vast een voorproefje geven op de fabrieksfoto's van BMW.

Een groot geheim was het uiterlijk natuurlijk niet meer, al had BMW zich tijdens onze kennismaking met de i3 vorige week nog behoorlijk met plakband uitgeleefd op voor-, zij- en (met name) achterkant. Nu al het tape verdwenen is, kunnen we de koets in z'n volle glorie bekijken en valt vooral de heftige knik bij de achterste zijruit op. Die was toto op heden nog afgeplakt en minder duidelijk zichtbaar.

Binnenin gaat het er redelijk minimalistisch aan toe, de belangrijkste functies zijn met ouderwetste knoppen te bedienen maar de rest stuur je aan via de grote iDrive-knop op de middentunnel. Geen ouderwetse klokkenwinkel meer voor de neus van de bestuurder maar een digitaal schermpje. Centraal op het dashboard prijkt een groter exemplaar waarmee je zo'n beetje alle (multimedia)functies bedient. Het dashboard is, behalve het display achter het stuur en de forse bedieninghendel rechts ervan, eigenlijk niet eens zo veel anders dan bij een 'gewone' BMW.

Binnenkort volgt dus het officiële beeldmateriaal van BMW zelf, wat de i3 allemaal kan en wat-ie kost, dat wisten we al. Hoe de auto rijdt, lees je hier.
[www.autoweek.nl]

Quote

En de BMW i3 kost...

Het reclameoffensief van BMW is inmiddels in volle gang, maar de prijs van de i3 was al die tijd nog niet bekend. Nu weten we ook voor welk bedrag je 'm meekrijgt.

De vanafprijs voor de volledig elektrische BMW i3 is 35.500 euro. Wie de versie met range-extender wil, moet minimaal 39.990 euro meenemen. Het leasetarief, ook niet onbelangrijk in het Nederlandse belastingklimaat, is 599 euro per maand exclusief btw op basis van Full Operational Lease met een looptijd van 48 maanden en 15.000 km per jaar. De volledig elektrische versie heeft uiteraard een CO2-uitstoot van 0 g/km, de versie met range-extender houdt de schade beperkt tot 20 g/km. Zodoende voldoen beide versies dit jaar aan de eisen voor 0 procent bijtelling.

Volgend jaar hogere bijtelling
Als de gelekte bijtellingsplannen van het kabinet daadwerkelijk doorgaan, moet vanaf 1 januari 2014 3 procent worden bijgeteld voor de volledig elektrische i3 en 8 procent voor de versie met range-extender. Beide i3's hebben de beschikking over een 170 pk sterke elektromotor met een maximumkoppel van 250 Nm. De actieradius van de volledig elektrische i3 is 130 tot 160 kilometer. In combinatie met de 650 cc tweecilinder range-extender stijgt de actieradius naar 300 kilometer. De BMW i3 beleeft op 29 juli z'n mondiale première. In november arriveert de auto op de Nederlandse markt. De importeur heeft al gezegd alles op alles te zetten om dit jaar zo veel mogelijk exemplaren op kenteken te zetten, zodat het maximale aantal klanten van 0 procent bijtelling kan profiteren.
[www.autoweek.nl]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2013 09:27 door Wouter82.
Re: BMW i3
24-07-2013 09:45
Tof ding thumbs up Het was wat mij betreft de hoogste tijd dat BMW een vernieuwend vormgegeven auto ging laten zien, en dat is heel aardig gelukt. De detaillering is ook echt totaal anders dan bij de traditionele BMW's. Traditionele BMW's vind ik niet per se lelijk, maar ik ben er de laatste tijd wel erg snel op uitgekeken, ze grijpen toch steeds weer terug op een design dat BMW eigenlijk al decennialang voert. Deze i3 raak ik voorlopig niet op uitgekeken, da's zeker. En ik denk dat BMW met dit ding haar doelgroep flink kan verbrede, hoewel ze met de i3 misschien eerder bij velen tussen de oren gaan zitten dan dat op de boodschappenlijst, vermoed ik. Want goedkoop is 'ie uiteraard niet.

Afijn, goede zet van BMW dus, vind ik. Als je liever een traditionele BMW wilt, is er geen probleem. Keuze te over. Maar als je echt iets totaal anders wil, dan is dat er nu ook.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2013 09:46 door HVP.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 10:17
Zijn nog geen officiele foto's hoor, ze zijn gelekt. smiling smiley
Re: BMW i3
24-07-2013 10:18
Dat beweert toch ook niemand? smiling smiley
Re: BMW i3
24-07-2013 10:19
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan moet vinden, waarbij ik wellicht te conservatief kijk. Heel mooi kan ik 'm niet vinden, hoewel zeer vernieuwend. Op het oog vind ik het wat een samenraapsel van designelementen, waarvan de achterportierruiten een letterlijk dieptepunt zijn. Ook die antenne bovenop vind ik best storend. Zo vernieuwend en modern, en dan zo'n schraal ding op het dak.

Ik ben zeer benieuwd naar hoe de auto in realiteit op me overkomt!
Re: BMW i3
24-07-2013 10:22
Valt me nu pas op dat de voorportieren frameloos zijn, maar de achterste niet. Verder kan ik mij wel vinden in de mening van Rob.
Re: BMW i3
24-07-2013 10:35
Quote
Wouter82
Valt me nu pas op dat de voorportieren frameloos zijn, maar de achterste niet.

Zal waarschijnlijk te maken hebben met carrosseriestijfheid en bestendigheid tegen aanrijdingen in de flank. In gesloten toestand vormt dat portiertje deels de B-stijl.

Maar waarom ze dan de moeite hebben genomen om de voorportieren wel frameloos te maken....??
Re: BMW i3
24-07-2013 10:40
Omdat die 2e zitrij met deurtjes er pas later tussen geplakt is?
Re: BMW i3
24-07-2013 10:46
Wat een foeilelijke auto. Ik kan aan 't exterieur werkelijk niets moois ontdekken. Interieur ziet er dan wel weer fraai uit.
Re: BMW i3
24-07-2013 10:57
Quote
Meeuw
Omdat die 2e zitrij met deurtjes er pas later tussen geplakt is?

Dus volgens jou zou de i3 er eigenlijk zó uitzien?



grinning smiley
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 10:58
ja zoiets plak je er zomaar tussen... eye rolling smiley

op zich stoer ding maar met camouflage was ie mooier met een rechte raampartij ipv die lelijke knik. de achterzijde vind ik sowieso helemaal niets
Re: BMW i3
24-07-2013 10:59
Quote
Yellow Cab
Quote
Meeuw
Omdat die 2e zitrij met deurtjes er pas later tussen geplakt is?

Dus volgens jou zou de i3 er eigenlijk zó uitzien?



grinning smiley

Eindelijk een concurrent voor de Aston Martin Cygnet! :P
Re: BMW i3
24-07-2013 11:07
Die tweedeursversie ziet er ook prima uit! thumbs up
Re: BMW i3
24-07-2013 11:22
@YC: Ja, dat bedoel ik. Ziet er toch veel beter uit!

Denk dat de auto zo is ontworpen totdat een bobo bij BMW besloot dat er toch een 2e zitrij moest komen confused smiley
Re: BMW i3
24-07-2013 11:25
Onzin. Die deur is gewoon gepland. Zie de MINI Clubman, ook daar zijn stijlen in de achterste deur nodig om de stijfheid te behouden...
Alsof zo'n grote beslissing zo makkelijk zou zijn om door te voeren...
Re: BMW i3
24-07-2013 11:32
Ik vind het een stoer model.thumbs up
Interieur ziet er bijzonder uit, met die vage 'pukkels' achter het stuur. Ben benieuwd of daar prettig en intuïtief mee te werken valt. De middenconsole ziet er lekker 'clean' uit, met die enkele rij knoppen. Wel vrees ik voor de ruimte op de achterbank als ik de op één na laatste foto van het exterieur bekijk. Ziet er niet echt ruim uit voor een vierpersoons wagen.

Ik ben erg benieuwd hoe vaak deze wagens verkocht zullen worden.
Al met al mag je de versie met range extender zo voor de deur zetten.thumbs up
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 11:34
Quote
Wouter82
Dat beweert toch ook niemand? smiling smiley

Nee, maar niet-officiele foto's horen in het scoops forum thuis, niet in het nieuwe auto's forum. smiling smiley

Officiele presentatie is 29 juli...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2013 11:41 door JP2010.
Re: BMW i3
24-07-2013 11:42
Quote
Bentley Arnage
met die vage 'pukkels' achter het stuur. Ben benieuwd of daar prettig en intuïtief mee te werken valt. De middenconsole ziet er lekker 'clean' uit, met die enkele rij knoppen.

Die pukkel lijkt mij "gewoon" de versnellingspook dus zoveel hoef je er niet mee te werken. Ik vind het dashboard verder nogal rommelig, met die twee losse schermen die er maar bovenop zijn geplakt.

Quote
JP2010
Quote
Wouter82
Dat beweert toch ook niemand? smiling smiley

Nee, maar niet-officiele foto's horen in het scoops topic thuis, niet in het nieuwe auto's topic. smiling smiley

In principe eens, maar als er dusdanig goede onofficiële foto's zijn dan vind ik het goed genoeg voor dit topic. Dus foto's van redelijk formaat, zonder stempel, voldoende scherp en een aardig aantal. Daarnaast is er ook al aardig wat informatie bekend zoals de prijzen.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 11:47
Quote

Denk dat de auto zo is ontworpen totdat een bobo bij BMW besloot dat er toch een 2e zitrij moest komen

ah vandaar dat de concept car uit 2011 al een vijfdeurs hatchback was.. eye rolling smiley

Re: BMW i3
24-07-2013 11:53
Leuk autootje, doet me denken aan een eerdere poging van BMW, als prototype, en dat is toen in de brand gevlogen meen ik me te herinneren.
Re: BMW i3
24-07-2013 12:47
Ik mis de Hofmeisterknik...
Re: BMW i3
24-07-2013 12:54
Er was geen ruimte meer voor nog meer knikken winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 13:35
Quote
Wouter82
Quote
JP2010
Nee, maar niet-officiele foto's horen in het scoops topic thuis, niet in het nieuwe auto's topic. smiling smiley

In principe eens, maar als er dusdanig goede onofficiële foto's zijn dan vind ik het goed genoeg voor dit topic. Dus foto's van redelijk formaat, zonder stempel, voldoende scherp en een aardig aantal. Daarnaast is er ook al aardig wat informatie bekend zoals de prijzen.

Ik snap dat jij vindt, maar volgens de regels moeten niet-officiele foto's (ook al hebben ze wel of geen watermerk) in het scoops-forum, zie:
Quote

Officiële informatie van een fabrikant over een nieuw model plaats je bij Nieuwe Auto’s. De aanduiding ‘Officieel:’ is hierbij niet meer nodig.

Enkel materiaal wat door de fabrikant zelf is uitgegeven mag in het nieuwe auto's forum. smiling smiley
Re: BMW i3
24-07-2013 13:46
Ordnung muß sein! winking smiley
Re: BMW i3
24-07-2013 14:00
Tja dat is dan zo...

Ik ben wel benieuwd of er op (langere) termijn nog alternatieven geboden gaan worden voor de zwarte carrosseriedelen.
Re: BMW i3
24-07-2013 14:18
Ik vind het wel wat. Grappig dat ze met die zwarte achterkant hem smaller doen lijken dan hij is. En gelukkig, een echt open dak thumbs up

En bovenal doet het me hier aan denken: ook duur en tijd vooruit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2013 14:21 door RWF.
Re: BMW i3
24-07-2013 14:25
Denk dat de A2 ook niet is ontworpen voor de mooie looks, net als de i3, doch eerder voor het onderscheidende karakter.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
24-07-2013 17:12
Hmm, nee, ik kan er, zo op de foto's, weinig moois aan ontdekken. De 'vreemde' raamlijnen doen mij denken aan de Skoda Roomster.
De shop van de 2-drs doet 'm er helemáál als een brommobiel uitzien.

De prijs heeft-ie ook al niet mee. Doe mij voorlopig maar een Renault Zoé.


Quote
JP2010
Ik snap dat jij vindt, maar volgens de regels moeten niet-officiele foto's (ook al hebben ze wel of geen watermerk) in het scoops-forum,

Ik ben het met Wouter eens. Dit is officieel genoeg.
En sinds wanneer houd jij je aan forumregels? tongue sticking out smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2013 17:18 door Davidoff.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
25-07-2013 08:05
Een vergelijk tussen het productiemodel en het concept:










Re: BMW i3
25-07-2013 09:30
Ik zie nu pas dat de concept car ook al die 'deuk' in de raamlijn had, maar dat werd nog enigszins gecamoufleerd door de glaspanelen er overheen.
Re: BMW i3
25-07-2013 10:44
Quote
JP2010
Quote
Wouter82
Dat beweert toch ook niemand? smiling smiley

Nee, maar niet-officiele foto's horen in het scoops forum thuis, niet in het nieuwe auto's forum. smiling smiley

Officiele presentatie is 29 juli...

Wat een geneuzel! Dit zijn gewoon officiele foto's, echter zijn ze uitgelekt. Dus officieler dan dit worden ze niet, waarom dan nog wachten totdat BMW vind dat ze vrijgegeven mogen worden?

On topic: Ik vind het een raar autootje, BMW- onwaardig.
Vooralsnog zie ik het een beetje als de eerste A van Mercedes en de A2 van Audi.
Waarbij de BMW natuurlijk wel z'n tijd mee heeft en het feit dat ie volledig electrisch is.
Re: BMW i3
25-07-2013 10:59
Die oranje 3-deurs Concept (kan er met de mobiel het plaatje niet bijzetten) vond ik er overigens stukken beter uitzien dan deze 5-deurs.
Benieuwd of die ook gelijktijdig onthuld gaat worden.
Re: BMW i3
25-07-2013 11:12
Dat ziet er idd heel wat beter uit!
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
25-07-2013 11:14
Quote

Wat een geneuzel! Dit zijn gewoon officiele foto's, echter zijn ze uitgelekt. Dus officieler dan dit worden ze niet, waarom dan nog wachten totdat BMW vind dat ze vrijgegeven mogen worden?

hij is gewoon zuur omdat zijn citroen concept topic werd verplaatst en een ander topic eerder werd verwijderd..
Re: BMW i3
28-07-2013 00:10
Apart dat nog niemand de Hyundai Genesis Coupé heeft genoemd, ik neem aan dat BMW heeft gekeken naar de raamlijn van deze Hyundai, die overigens ook al op een aantal prototypes van Hyundai was te zien.
Verder vind ik het een erg futuristisch ogend model, iets wat een dergelijke auto past. Het minimalistisch ogende interieur vind ik zelfs zeer fraai. Maar toch lijkt de vormgeving van het exterieur uit verhouding, met name door die nogal schots en scheve lijnen van de deuren en de raamlijn en raamstijlen.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
28-07-2013 14:25
Quote
Rearwheel Driver
Quote
JP2010
Quote
Wouter82
Dat beweert toch ook niemand? smiling smiley

Nee, maar niet-officiele foto's horen in het scoops forum thuis, niet in het nieuwe auto's forum. smiling smiley

Officiele presentatie is 29 juli...

Wat een geneuzel! Dit zijn gewoon officiele foto's, echter zijn ze uitgelekt. Dus officieler dan dit worden ze niet, waarom dan nog wachten totdat BMW vind dat ze vrijgegeven mogen worden?

Nogmaals:

Quote

Officiële informatie van een fabrikant over een nieuw model plaats je bij Nieuwe Auto’s.

De officiele informatie komt morgen pas. Deze foto's zijn gelekt, en dus niet officieel. Er zit een embargo op de foto's. smiling smiley

Maar boeit verder niet, het is aan de moderators om te beslissen of dit topic hier mag blijven of niet, en blijkbaar mag ie blijven, dus prima. smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
28-07-2013 14:26
Quote
voetveeg
Quote

Wat een geneuzel! Dit zijn gewoon officiele foto's, echter zijn ze uitgelekt. Dus officieler dan dit worden ze niet, waarom dan nog wachten totdat BMW vind dat ze vrijgegeven mogen worden?

hij is gewoon zuur omdat zijn citroen concept topic werd verplaatst en een ander topic eerder werd verwijderd..

In beide gevallen had ik daar contact over met een mod. smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
28-07-2013 14:28
Quote

BMW's i3 hatchback is mark of electric car confidence

Automotive News Europe | July 26, 2013 20:31 CET


BERLIN (Reuters) -- Costly gamble or in tune with the public mood? BMW is set to launch the i3, its first all-electric car, hoping to stir demand for an expensive luxury model just as some other makers hit hurdles in selling battery-powered vehicles.

BMW will on Monday unveil the i3 electric hatchback in a series of glitzy events in London, New York and Beijing.

It is a promotion that underscores the seriousness of BMW's long-term ambitions. "We're at the dawn of this electric era," sales chief Ian Robertson said during a test drive outside Munich on July 15.

Coming after an estimated $2.7 billion investment program, the i3 launch is a milestone for the world's biggest luxury carmaker as well as the electric car fraternity.

"This is a significant move for BMW," said Lincoln Merrihew, vice president of transportation at market researchers Millward Brown Digital. "They're launching a new brand in a new segment with new vehicles ... And they're going all in."

Yet consumers remain skeptical about electric vehicles due to their cost - the i3 will start at 34,950 euros, a fifth above the base version of BMW's best-selling 3-Series - and concerns about their driving range.

Nissan, Toyota, General Motors and Audi have trimmed electric-car plans or have had to offer aggressive pricing to spur their middling sales.

Specialist makers have also borne the brunt of slack demand, with Fisker Automotive and Coda Automotive both having filed for bankruptcy, along with charging network firm Better Place.

But there are signs too that electric cars are winning adherents, albeit from a low base.

On July 23, Renault and alliance partner Nissan said they sold their 100,000th electric car. The total included 71,000 Nissan Leafs and about 30,000 Renault electric vehicles, Renault said in a statement.

Carlos Ghosn, CEO of Renault and Nissan, said in the statement that he expects EV demand to keep growing as the charging infrastructure develops, In May Ghosn had said the companies are unlikely to reach their goal of selling a combined 1.5 million electric vehicles by 2016.

Tesla Motors delivered nearly 5,000 of its Model S - priced at $70,000 before a U.S. Federal tax credit - in the first quarter, helping it to its first-ever quarterly profit. Its shares have quadrupled in value this year.

Government enthusiasm
Perhaps the strongest motive force behind the technology is government enthusiasm for low-emission transport.

In BMW's home market, Germany, Chancellor Angela Merkel has a target of 1 million electric cars on the country's roads by the end of the decade.

Ever-tightening emissions rules in the European Union and California also offer powerful incentives for carmakers to add electrified or highly efficient vehicles to their fleets.

So BMW has reason to enter the market with its four-seater i3, due to go on sale in Europe in November and in the United States early next year. The car is built around a carbon fiber-based shell and an aluminum chassis, offering bench seats and eucalyptus wood paneling.

The company spent at least 2 billion euros ($2.7 billion) on developing the "i" series, analysts say, which the company has trademarked through to a series number i9 - hinting at the scope of its plans. The i3's launch will be followed by the i8 sports car.

Wrongfooting Audi
BMW is betting that the 530 million euros it has invested in production of the i range will pay off in the race with Audi, which narrowed BMW's sales lead in the first half and has pledged to snatch the luxury sales crown by about 2020.

The i3 could wrongfoot Audi, which abandoned planned electric versions of its two-seater R8 supercar and the diminutive A1 hatchback after parent VW last year opted to promote hybrids in response to EU emissions limits.

If BMW wants to prevail in the race with Audi and Mercedes-Benz, it needs to be at the pinnacle of technology, said Henner Lehne, Frankfurt-based analyst with IHS Automotive, adding that the push into electric mobility may foster BMW's image as a high-tech, cutting-edge pioneer.

"The i series is a true halo project for BMW," said Lehne. "If it succeeds, it will firm up BMW's lead on innovation."

EVs so far remain a niche product, thought of by many as offering few concrete advantages and with some serious drawbacks against gasoline or diesel-powered cars. Yet some analysts believe the i3 could attract tech-savvy, status-conscious buyers, or become a second car for more affluent households.

Range extender
BMW insists the i3's 160-km range is enough for drivers based in urban or suburban areas. The car recharges in less than an hour at special stations and up to eight hours from a wall socket at home. An optional gasoline range extender kicks in when the battery runs low, allowing the i3 to travel 300 km.

Aware that other EV manufacturers overreached with overly rosy forecasts, BMW hasn't given a sales target for the i3, saying only that it aims to be a significant player.

Output of battery-powered vehicles may more than quadruple to 787,000 by 2020, says market consultancy IHS, but this would still be less than 1 percent of global auto production.

Still, it remains to be seen how many BMW loyalists can be persuaded to go electric. The i3 accelerates from 0 to 100 kph in seven seconds - only 1.5 seconds more than a Porsche Cayman - so has plenty of performance to satisfy core customers.

"It can't be a Z sports car every time," said Thorben Wilcke, a real estate manager gazing at a Z4 roadster at a BMW showroom in central Berlin.

Wilcke, 53, already plans to trade his 5-series sedan for an i3 when he moves to London next spring. "The i3 simply hits the zeitgeist and looks like a fun vehicle to drive."

[europe.autonews.com]
Re: BMW i3
28-07-2013 18:07
Sinds de Bangle 7 serie is dit model toch wel het model waar ik het meeste aan moet wennen qua design: de voorkant kan me nog best bekoren, de zijkant en achterkant vind ik niet mooi. Lelijk kan ik het ook niet noemen, maar mooi dus ook niet. Misschien oogt het anders in het echt of wen ik er aan... Er zijn in het verleden wel meer modellen geweest van diverse merken die ik in het begin niet mooi vond, en sommige daarvan nu wel...
Het interieur vind ik daarentegen wel mooi! Al ogen de "losse" displays wat vreemd. Het interieur past wel goed bij het nieuwe van een elektrische auto vind ik.
Nieuwsgierig heeft me dit model wel gemaakt. Dus ik ga wel een keertje bij de dealer kijken.

Laat ik verder zeggen dat ik het moedig van BMW vind om de I3 te lanceren. Het is toch een flinke gok of dit model (wereldwijd) gaat aanslaan. Ik denk dat veel fabrikanten niet zo heel veel andere keus hebben dan elektrische modellen of minimaal hybride modellen produceren om iig te kunnen voldoen aan bepaaalde uitstooteisen van de totale vloot verkochte auto's (nu en in de toekomst). Zeker de merken met de grotere auto's en dikkere motoren. Of de investering van de I3 terug verdiend gaat worden? We zullen zien. Al zullen ook allerlei ontwikkelingen in de I3 ook wel gebruikt worden voor andere modellen van de BMW group.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
29-07-2013 06:48
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
29-07-2013 14:19
Live presentatie:
Re: BMW i3
29-07-2013 14:22
Stream staat aan. Doek mag er bijna af zo te zien smiling smiley
Re: BMW i3
29-07-2013 14:35


















Quote

Eindelijk officieel: dit is de BMW i3

Er zijn weinig auto’s die in de periode voor hun introductie zoveel publiciteit wisten te genereren als de BMW i3. We kregen steeds kleine brokjes informatie, maar dat is nu voorbij: BMW's EV is officieel.

Hoewel, kleine brokjes… BMW liet al eerder de volledige lijst specificaties los, en ook het uiterlijk van de auto was eigenlijk geen geheim meer. Zelfs de prijzen waren al bekend, en we mochten zelfs al even een blokje om met een nog lichtjes gecamoufleerd exemplaar. Nu is het echter tijd voor de officiële lancering van BMW’s elektrische spruit. Dat betekent officieel beeld, maar omdat de specificaties al bekend waren, is er verder weinig nieuws te melden.

Nog even een opfrissertje: de uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) opgetrokken achterwielaandrijver weegt 1.195 kg, is bijna 4 meter lang, 1,76m breed en 1,58 meter hoog. Een elektromotor met een vermogen van 170 pk zorgt voor de aandrijving. De versie zonder range extender sprint daarmee in 7,2 seconden naar 100 km/h, maar komt dan in de normale modus slechts 160 km ver. De versie met verbrandings-aggregaat komt ongeveer 140 km verder, maar doet door het extra gewicht wel 7,9 seconden over het sprintje. De range extender is een tweecilinder met een inhoud van 650 cc en een vermogen van 34 pk. De tank heeft een inhoud van 9 liter.

De carrosseriepanelen zijn van kunststof en makkelijk te vervangen voor nieuwe in het geval van schade. Bovendien meldt BMW dat het materiaal kleine aanrijdingen kan incasseren zonder blijvende schade. Een bezoekje aan het schadeherstelbedrijf is daarom vrijwel nooit nodig. Hopelijk geldt dat ook voor de bandenboer, want we verwachten niet dat die maatje 155/70R19 standaard op de plank heeft liggen.

Behalve een innovatieve en efficiënte aandrijflijn en het gebruik van high-tech materialen benadrukt de Beierse producent dat er ook goed naar minder basale voorzieningen van de auto is gekeken. De kachel en airco zijn zo ontworpen dat ze zo min mogelijk van de actieradius afsnoepen, terwijl ConnectedDrive er via internet voor zorgt dat het navigatiesysteem automatisch de meest efficiënte route opzoekt, daarbij rekening houdend met de actieradius. Aangekomen op de bestemming stopt het aanwijzen van de juiste richting niet op de parkeerplaats: een speciale app kan de navigatie op de smartphone voortzetten tot aan de voordeur. Diezelfde app toont daarnaast allerlei informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en de dichtstbijzijnde oplaadpunten.

Een i3 bestellen moet voor de jaarwisseling mogelijk zijn voor prijzen vanaf 35.500 euro. Wie de voorkeur geeft aan een versie met range-extender moet minimaal 39.990 euro meebrengen.
[www.autoweek.nl]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2013 14:41 door Wouter82.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
29-07-2013 14:38
lelijk maar gedurfd van buiten, schitterend van binnen en de techniek klinkt super! mooi zoals de navigatie met allerlei factoren bezig houd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2013 14:48 door voetveeg.
Re: BMW i3
29-07-2013 14:42
Ik vind deze auto het BMW-logo niet waard.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
29-07-2013 14:52
Quote
De Schaduw
Ik vind deze auto het BMW-logo niet waard.

Een BMW Isetta vind je het BMW-logo ook niet waard?
Re: BMW i3
29-07-2013 15:08
In principe niet, nee. Hoewel ik hem nooit echt heb vergeleken met andere auto's uit die tijd.
Anonieme bezoeker
Re: BMW i3
29-07-2013 15:10
Zonder die Isetta had BMW nu niet meer bestaan. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.