Officieel: Maserati Ghibli

Gepost door der Magistrat 

Maserati heeft haast met de uitbreiding van z'n gamma, maar ook weer niet zo veel haast dat de eerste foto's van de Ghibli vandaag al op straat mochten komen te liggen. Toch hebben wij ze voor je.

De eerste drie foto's verschenen op de site Autoforum.cz. We zien een auto die onmiskenbaar het kleine broertje is van de Quattroporte. De Ghibli wordt echter een sportievere auto, die het op gaat nemen tegen de duurdere versies van de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse.

Officiële specificaties van de Ghibli hebben we nog niet, maar het lijkt veilig om te veronderstellen dat de auto -in ieder geval deels- dezelfde motoriseringen als de Quattroporte krijgt. Die heeft een 3.0 V6 biturbo als basismotor, goed voor 410 pk. De topmotorisering in z'n grote broer is een 3,8-liter V8 met 530 pk. Ook in de Ghibli verwachten we de keuze te krijgen uit achter- en vierwielaandrijving.

De Maserati debuteert op de Sjanghai Auto Show. Die vindt plaats van 21 tot en met 29 april in de Chinese metropool.

Het kleine broertje van de Maserati Quattroporte, de Ghibli, heeft een Nederlands prijskaartje gekregen.

De lijst begint bij 80.376 euro en voor dat bedrag krijg je gelijk de meest besproken versie: de V6 diesel. Daarmee is de 275 pk sterke sedan iets duurder dan een BMW 535d, maar daar krijg je de exclusievere uitstraling van het Italiaanse merk voor terug. Benzinerijden kan uiteraard ook nog gewoon, eveneens met een V6. Dat blok levert naar keuze 330 of 410 pk. Voor 87.831 euro staat de minst sterke versie op de oprit, het topmodel mag voor 109.476 euro mee. Vierwielaandrijving is alleen op de sterkste versie een mogelijkheid, dan komt het totaal op 114.705. In alle gevallen zorgt een achttrapsautomaat van ZF ervoor dat de kracht bij de wielen terecht komt, schakelflippers zijn optioneel.

Zoals gebruikelijk in deze klasse zijn veel voorzieningen gewoon standaard. Zaken als leren bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, xenon koplampen en een grootlichtassistent zijn vanzelfsprekend, en dat geldt ook voor – schrik niet – een start- stopsysteem op de diesel. Toch blijft er nog genoeg te wensen over: tientallen verschillende leer- en houtsoorten, infotainment-uitbreidingen en wielen staan op de losse-optielijst. Daarnaast is er de keuze uit acht verschillende ‘Packs’ waarmee je je Ghibli verder kunt optuigen.

Bron

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2021 12:17 door der Magistrat.
Fraai, al denk ik dat ik de achterkant wat te kort vind. Overigens een heel ander interieur dan wat ik van Maserati gewend ben.
Heel fraai thumbs up

Als ie de interieurruimte van een E of 5 biedt dan lijkt dit mij wel wat!
Anonieme bezoeker
Re: (Semi-) Officieel: Maserati Ghibli
09-04-2013 10:34
Bijna net zo fraai als de Infiniti Q50. grinning smiley
Ga zo door Maserati!
Anonieme bezoeker
09-04-2013 10:48
ziet er schitteremd uit! veel mooier dan de quattroporte. jammer alleen dat de kont hetzelfde oogt
Bij de nieuwsberichten reageert iemand dat de Ghibli erg veel onderdelen met de 300 deelt, ik kan niet zo snel iets noemenswaardigs vinden (wat Maserati m.i. zou sieren).
Chrysler 300:
Anonieme bezoeker
09-04-2013 10:56
Een mix van Lexus, Infinity en Jaguar. Dit model zal zijn liefhebbers wel vinden.
Anonieme bezoeker
09-04-2013 10:59
Fraai, erg fraai! thumbs up
Yep, nice, hele dikke bak!
Cool ook om weer een oude naam uit de kast te trekken thumbs up
Lijkt wel heel veel op de Quattroporte, dus daardoor ontbreekt de 'wow-factor' bij mij. Mooi is 'ie echter zeker, de verhoudingen zijn veel geslaagder dan bij de 4Porte. De koplampen die met een 'streepje' verbonden zijn met de grille doen me denken aan de BMW 3-serie.
Anonieme bezoeker
09-04-2013 17:57
.. of mazda6 smiling smiley

Ook zie ik veel Q50 in deze Maserati.
Achterzijde (achterlichten) vind ik iets te strak/zakelijk (Audi), die zouden van mij wel iets temperamentvoller mogen zijn.
Lekker mainstream, en dat is ook de bedoeling van deze auto. Enkel bedoeld om cijfers te maken. Dieselmotor erin en gaan!

Ben veel benieuwder naar de ge-Alfaficeerde versie!
Handige foto's, dat soort detailgeneuzel hoeft van mij niet. Ik wil meer foto's, met name van de achterzijde.
Anonieme bezoeker
09-04-2013 19:56
Phaeton W12
Een mix van Lexus, Infinity en Jaguar. Dit model zal zijn liefhebbers wel vinden.

Ik vergeet Hyundai. Een mix van Lexus, Infinity, Jaguar en Hyundai, dus. Met Italiaanse bouwkwaliteit. Dat belooft wat.
Prachtig, krachtig, katachtig, gedrongen.
Met respect voor het illustere verleden een schitterende eigentijdse contraptie.
Compliment voor de Fiat / Maserati - boys !
Anonieme bezoeker
09-04-2013 23:29
de enige mogelijkheid om die afschuwelijke neuzen van tegenwoordig fraai over te laten komen is door met prominente wielkasten te komen, zie deze auto en de mazda 6. bij de 3 serie blijft er alleen maar een uitgezakte neus over
Anonieme bezoeker
10-04-2013 07:15
voetveeg
de enige mogelijkheid om die afschuwelijke neuzen van tegenwoordig fraai over te laten komen is door met prominente wielkasten te komen, zie deze auto en de mazda 6. bij de 3 serie blijft er alleen maar een uitgezakte neus over

Volgens mij zijn de laag hangende koplampen (om t zo maar even te noemen) van de bmw3 en deze Maserati bewuste designkeuzes en is t niet direct een resultaat van de ruimte die vereist is tussen de motorkap en motor. Kijk naar modellen als de Peugeot 508 of Mercedes E (facelift). Die 2 modellen laten zien dat laag hangende koplampen niet per se nodig zijn om tot die vereiste ruimte in t motorruimte te komen.

En zou je hoofdletters willen gebruiken in je reacties? Dat komt de duidelijkheid voor mij als lezer alleen maar ten goede. Dank! smiling smiley
Anonieme bezoeker
10-04-2013 09:54
nee want de motorkap loopt ook bij de 3 serie veel boller/ronder en sowieso hoger dan voorheen. om de voetgangers goed op te vangen en genoeg ruimte tussen bumper en ander, hard materiaal te creëren. optisch lijkten de koplampen daardoor lager en sowieso de hele neus wat doorgezakt. je ziet het bij erg veel auto's van tegenwoordig en dat is allemaal te danken aan de voetgangerveiligheidsregels thumbs down
Anonieme bezoeker
10-04-2013 09:57
Volgens mij niet. De laaghangende koplampen bij deze Maserati en de BMW3 zijn volgens mij echt bewuste designkeuzes.
De positie van de koplampen heeft volgens mij niks te maken met de bolling van de motorkap (en dus de vereiste ruimte tussen kap en motor). Was dat wel zo, dan hadden alle nieuwe auto's die laaghangende koplampen.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Maserati Ghibli
10-04-2013 10:54
sommige automerken weten het beter op te lossen. de meesten zijn echter genoodzaakt om de motorkap niet door te laten lopen tot de grille. en in het geval bij de 3 serie (maar ook bij de audi a4 facelift!) zie je overduidelijk dat de motorkap bol loopt naar onder.

het ligt er misschien aan hoe nauw sommige merken het nemen met die nieuwe regels. bmw let er helaas erg veel op

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2013 10:55 door voetveeg.
Ik vrees voor de ruimte achterin. Volgens mij concurreert hij qua grootte meer met de 3-serie.
Fraai. Ik heb weinig met een Maser, mijn partner meer dus ik ga het wellicht toch een keer proberen!
Anonieme bezoeker
10-04-2013 11:55
voetveeg
sommige automerken weten het beter op te lossen. de meesten zijn echter genoodzaakt om de motorkap niet door te laten lopen tot de grille. en in het geval bij de 3 serie (maar ook bij de audi a4 facelift!) zie je overduidelijk dat de motorkap bol loopt naar onder.

Maar wat bedoel je met dat de meesten genoodzaakt zijn om de motorkap niet door te laten lopen tot de grille?
voetveeg
het ligt er misschien aan hoe nauw sommige merken het nemen met die nieuwe regels. bmw let er helaas erg veel op

En daar gaat je geloofwaardigheid... Sommige merken nemen het nauwer met EU regels dan andere? Zodra een merk niet aan de eisen voldoet krijgt het gewoon geen typegoedkeuring. nut smiley
Wat een leuk ding! Niet de wow-factor, maar wel een mooie wagen.
Al vanaf het zien van de eerste plaatjes dringen zich vergelijkingen met andere auto's op: snuit heeft zowel in voor- als zijaanzicht wat weg van de 3-serie, "ondergrill"-vorm gebruikt Kia ook. De kont is een mix van Infiniti (rand op kofferbak) met iets strakkere achterlichten die daardoor weer lijken op die van de Giulietta. Ook de lijn die aan de zijkant van de achterlichten naar beneden loopt lijkt daarvan afgekeken hoewel die lijn nog een grotere overeenkomst heeft met die bij de de Astra (en met die van andere Opels in mindere mate).

Laat ik benadrukken dat ik begrijp dat het lastig is om een compleet originele auto te ontwerpen en ik vind enige vorm van lijken-op vaak niet erg. Zo heeft een Kia-neus vaak ook wat weg van BMW maar toch weten ze er m.i. een (voldoende) eigen draai aan te geven. Maar bij deze Maserati vind ik de vergelijkingen storend; enerzijds omdat het er (te)veel zijn, anderzijds omdat het toch een vrij exclusief merk is. Daarbij verwacht ik een meer eigen gezicht. Tot zover mijn mening.
Anonieme bezoeker
10-04-2013 19:20
Als je goed kijkt lijken de lijnen behoorlijk veel op de vorige Quattroporte. Overigens heb ik hem nu al een paar keer gezien en ik begin hem steeds mooier te vinden.thumbs up
Wat mij betreft zijn de proporties van de Ghibli beter dan van de Quattroporte....
Ik heb ze allebei nog niet in het wild gezien en dat wil nog wel eens schelen, maar ik vind het wel vele malen mooier dan welke "vergelijkbare" Duitser dan ook.
In deze prijsklasse ga je immers voor het mooi gesneden maatpak, in plaats van de confectie waar iedereen in loopt...smileys with beer
Thunderburt
Al vanaf het zien van de eerste plaatjes dringen zich vergelijkingen met andere auto's op: snuit heeft zowel in voor- als zijaanzicht wat weg van de 3-serie, "ondergrill"-vorm gebruikt Kia ook. De kont is een mix van Infiniti (rand op kofferbak) met iets strakkere achterlichten die daardoor weer lijken op die van de Giulietta. Ook de lijn die aan de zijkant van de achterlichten naar beneden loopt lijkt daarvan afgekeken hoewel die lijn nog een grotere overeenkomst heeft met die bij de de Astra (en met die van andere Opels in mindere mate).

Laat ik benadrukken dat ik begrijp dat het lastig is om een compleet originele auto te ontwerpen en ik vind enige vorm van lijken-op vaak niet erg. Zo heeft een Kia-neus vaak ook wat weg van BMW maar toch weten ze er m.i. een (voldoende) eigen draai aan te geven. Maar bij deze Maserati vind ik de vergelijkingen storend; enerzijds omdat het er (te)veel zijn, anderzijds omdat het toch een vrij exclusief merk is. Daarbij verwacht ik een meer eigen gezicht. Tot zover mijn mening.

Er dringt zich hier helemaal niets op.
rickm heeft gelijk indien hij in de algemene lijn gelijkenissen ziet met de Infiniti, maar eerst en vooral zit hier veel Maserati Quattroporte in, zowel de huidige als de vorige.
Natuurlijk kan je niet telkens opnieuw het warme water uitvinden. Neus gelijkend op de 3-serie, lijnen van de Astra: komaan; de vergelijkingen storend omdat het er teveel zijn: larie! Dit commentaar is érg ver gezocht en van vooringenomenheid getuigen.
Ik zie hier een waardige concurrent voor de 5-serie en andere grotere middenklassers.
En voor het eerst in jaren heeft Italië weer een gamma aan luxewagens, niet enkel een distillaat van een Amerikaan. Ik gun het hen en hoop op mooie verkoopcijfers!
Anonieme bezoeker
10-04-2013 21:19
al die vergelijkingen is wat men als eerste zien als ze de eerste foto's zien. eenmaal op de weg dan wordt de vergelijking vrijwel nooit meer gemaakt..
Anonieme bezoeker
10-04-2013 21:33

Ghibli will be Maserati's first diesel-powered car

TURIN -- Maserati today released the first official images of its Ghibli four-door sedan ahead of the car's debut at the Shanghai auto show next week. The Ghibli will be the first Maserati production car to offer a diesel variant.

The rear-wheel-drive Ghibli will play a significant role in Maserati's plan to increase its annual vehicle sales to 50,000 by 2015 from 6,288 last year.

The Ghibli will have a sportier character compared with the larger Quattroporte, which was launched at the beginning of the year, Maserati said in a statement today.

The Ghibli will be offered with either a VM Motori-sourced 3.0-liter V-6 turbodiesel, which is also available on the Jeep Grand Cherokee in Europe and the Lancia Thema, or a 410-hp 3.0-liter V-6 gasoline engine. The engines will be mated with an eight-speed automatic transmission. All-wheel drive will be an option.

The Ghibli will compete with sporty sedan offerings such as the Audi A6, BMW 5 series and Mercedes-Benz E class.

Maserati said the Ghibli will appeal to executive-car buyers who are looking to make "an individual statement through a car that is distinctive, elegant and luxurious."

Diesel engines are popular in the luxury-car segment in Europe, where more than half of the new cars sold have a diesel powerplant.

The Ghibli will start at about 70,000 euros when it goes on sale in Europe this summer. Sales will start shortly thereafter in the United States, which is Maserati's largest market.

The Ghibli will have a sportier character compared with the larger Quattroporte.

Fiat CEO Sergio Marchionne is investing more than 1 billion euros in Maserati to double its product range to six models from three to help boost the luxury sports car brand's global unit sales eightfold.

Maserati named the Ghibli after a wind that blows from the Sahara Desert. Maserati first used the Ghibli name on a two-seat coupe launched in 1967.

Maserati plans to build 20,000 Ghiblis a year at its Grugliasco plant on the outskirts of Turin, where the Quattroporte is also produced. Annual production of the Quattroporte is expected to be between 10,000 and 15,000 units.

The Ghibli will have a base price of about 70,000 euros in Europe, where sales start this summer.

[europe.autonews.com]
JP2010

Ghibli will be Maserati's first diesel-powered car

Maserati plans to build 20,000 Ghiblis a year at its Grugliasco plant on the outskirts of Turin, where the Quattroporte is also produced. Annual production of the Quattroporte is expected to be between 10,000 and 15,000 units.

Verkopen Panamera: 462 Porsche Panamera 27,331
Kort gesteld: 20.000 lijkt me zeer onrealistisch.
iDS
Thunderburt
... Tot zover mijn mening.

Er dringt zich hier helemaal niets op.
rickm heeft gelijk indien hij in de algemene lijn gelijkenissen ziet met de Infiniti, maar eerst en vooral zit hier veel Maserati Quattroporte in, zowel de huidige als de vorige.
Natuurlijk kan je niet telkens opnieuw het warme water uitvinden. Neus gelijkend op de 3-serie, lijnen van de Astra: komaan; de vergelijkingen storend omdat het er teveel zijn: larie! Dit commentaar is érg ver gezocht en van vooringenomenheid getuigen.
Ik zie hier een waardige concurrent voor de 5-serie en andere grotere middenklassers.
En voor het eerst in jaren heeft Italië weer een gamma aan luxewagens, niet enkel een distillaat van een Amerikaan. Ik gun het hen en hoop op mooie verkoopcijfers!

Ik zet er zelfs uitdrukkelijk bij dat dit mijn mening is... Je deelt 'm niet, prima, maar vooringenomenheid?... Ik gun Maserati het beste, waarom ook niet? Maar nogmaals, als ik naar de plaatjes kijk (en ja, dat kan IRL anders zijn) zie ik veel elementen van andere auto's. Ook van de QP inderdaad (heb 'm er nog eens bijgepakt) maar ook die vind ik niet de meest eigenzinnige kont hebben. En ik had er nog niets over gezegd maar bij dezen: het dashboard van deze Ghibli vind ik op deze plaatjes ook niet overtuigen en ik snap ook niet dat ze voor een naam hebben gekozen die in het verleden eerst aan een 2-deurs 2-zitter werd gegeven, toen aan een 2-deurs 4-zitter en nu dus aan een volwaardige sedan. Op die manier maak je er geen begrip van zoals "Der 5-er" en "Die E-klasse" bijvoorbeeld dat in de loop der jaren wel zijn geworden (en niet toevallig!).

Toch wens ik ze (oprecht) succes.
Ze bewandelen paden die de concurrenten al jaren doen. Ik ga eens enkele citaten van Maserati opzoeken over het noooooooit gaan leveren van een diesel. Trouwens, zo heeft Ferrari in een interview in de AV van jaren terug ook bezworen om nooooit met een DSG bak te komen.

Ach beloftes zijn er om gebroken te worden.

Ik denk niet dat het een echt succes wordt.
Blauw met bruin interieur. WOW!! Zo hoort 'ie te zijn. Tot voor kort zou ik voor een XF gaan, maar dat wordt nu uiteraard liever een Ghibli.
De Ghibli arriveert bij de eerste dealers, op 11 juni in Kortrijk is de introductie in de Benelux.

Bronnen:
[www.autoedizione.nl]
[www.autoedizione.nl]
[www.motorionline.com]

Dus toch: Maserati Ghibli met dieselmotor!
20 april 2013 | 11:44 | Tekst: Lars Krijgsman

Stiekem vermoedden we het al, maar nu heeft Maserati officieel bevestigd om de Ghibli met een dieselmotor op de markt te gaan brengen.

Met de Ghibli richt Maserati z'n vizier op auto's als de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse. Beide auto's die in het zakelijke segment opereren, een wereld waar niets zo belangrijk is als een goede dieselmotor. Maserati heeft dit door, en lepelt daarom voor het eerst in z'n geschiedenis een oliestoker in een van z'n auto's.

De krachtbron wordt een 3.0-liter V6 turbodiesel die 275 pk levert. Met een koppel van 600 Nm moet dat wel van z'n plek willen, zo bewijst z'n acceleratietijd van 0-100 km/h in net 6,3 seconden. Z'n gemiddelde verbruik is vastgesteld op 6.0-liter per 100 km/h, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van minder dan 160 gram per kilometer. Wie achter het stuur plaatsneemt wordt volgens Maserati niet afgeleid door een misschien vreemd in te passen dieselbrom. Het Maserati Active Sound-systeem laat in het interieur een sportieve sound horen, aldus het persbericht. Met één druk op de Sport-knop wordt het geluid nog luider. Prijzen zijn nog niet bekend.

Maserati doet voor het eerst ook een boekje open over de prestaties van z’n jongste telg. De dikste motorisering is een 3.0-liter V6 met dubbele turbo, welke in de Ghibli S komt te liggen. Het blok perst er 410 pk uit en levert een koppel van 550 Nm bij een toerental van slechts 1.750 tpm. Daarmee sprint de Italiaan in precies 5 seconden naar de 100 km/h. Doorrennen doet –ie tot 285 km/h. Achterwielaandrijving moet het ding behoorlijk speels maken. Wie liever meer tractie wenst, kan kiezen voor Maseratis Q4 vierwielaandrijving-systeem. Opvallend detail: deze optie gaat aan de neus voorbij van rechtsgestuurde Ghibli's.

Voor wie het wel een beetje minder kan heeft Maserati een kleinere V6 in de aanbieding. Deze 3.0-liter met enkele turbo stuurt 330 pk en 500 Nm aan koppel naar de wielen. Daarmee verbruikt hij 9,6 l/100 km maar weet hij wel in 5,6 seconden naar de 100 km/h te rennen. Ook geen slechte prestatie. Vierwielaandrijving is niet leverbaar op deze kleinere V6, ook de diesel zal het zonder Q4 moeten doen.

Bron: [www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2013 20:46 door D-C.
27-05-2013 20:45
Yellow Cab
Prachtige auto!
Mooier dan de Quattro Porte, ben benieuwd naar de dieselmotor!

Meer foto's: [www.autogespot.com]

Prachtig eye popping smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2013 12:29 door D-C.
Anonieme bezoeker
31-05-2013 12:26
Inderdaad prachtig. De knik in de neus vind ik (gebaseerd op de foto's) beter gelukt dan bij de BMW 3...
JP2010
Inderdaad prachtig. De knik in de neus vind ik (gebaseerd op de foto's) beter gelukt dan bij de BMW 3...

Van opzij heeft de neus inderdaad een opvallend klein verwantschapje met de 3...Interieur ben ik niet zo kapot van, maar voor de rest...Ik ben een enorme sucker voor die fel-/staalblauwe kleur op auto's (is dat het nieuwe wit?), dus doe mij die blauwe thumbs up Ik vond 'm aanvankelijk teveel op de QP lijken, maar bij nader inzien is de QP meer een uitgerekte Ghibli. Want bij die laatste kloppen de proporties wel.
Magnifieke kleur blauw inderdaad zeg. Dat interieur vind ik ook fraai, al houd ik niet zo van de combinatie bruin leer en zwart (leer). Dat mag van mij best crème-kleurig zijn.
Het zijn net Duitsers he, die Italianen. Sportieve auto met sterke dieselmotor, en notabene een snelle dieselmotor met sound engineering.....

Maar hierdoor; passie!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.