Renault Captur

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Renault Captur
11-01-2013 09:41

Renault Captur: the urban crossover that will change everyday lives

As testified by a record of innovations that dates back to 1898, Renault has never stopped questioning preconceived ideas or challenging conventional automotive thinking by placing the needs of customers at the heart of each new project.

Today, Renault introduces Captur, its first urban crossover that will stand out from the crowd by delivering the best of three different worlds:

• The expressive styling and driving position of an SUV,
• The cabin space and modular interior of an MPV,
• The agility and driving enjoyment of a compact saloon car.

Coming in the wake of Clio’s renewal, Captur marks the next step in Renault’s design offensive under the leadership of Laurens van den Acker.

“Renault Captur is a compact, unaggressive crossover which is particularly user-friendly. It benefits from Renault genes through and through…” Benoît Bochard, Director, A/B-Segment Product Range

Renault Captur, a crossover on the outside

Renault Captur’s smooth, fluid, balanced forms express an assertive yet unostentatious personality. Its robust, status-enhancing look takes its inspiration form the Captur concept car, from which Renault has carried over both the spirit which guided its design, as well its evocative name. The lines of Renault’s new crossover are perceived as unpretentious, yet the forward position of its steeply-raked windscreen emphasises its dynamic stance.

The combination of its compact volumes, raised ground clearance, large-diameter wheels and sill guards will enable it to take every aspect of everyday motoring in its stride.

Renault Captur will be easy to customise and notably comes with an original two-tone colour scheme which produces an attractive contrast between the roof and pillars and the rest of the body work.

Renault Captur, an MPV inside

Despite its compact footprint (length: 4m12), Renault Captur exudes a real sense of interior space which is underpinned by the forward position of its windscreen and its generous interior dimensions.

Its exclusive, colourful cabin is warm and relaxing, and this first impression is reinforced by a selection of interior customisation solutions founded on a choice of colours and motifs for the different trim features.

Renault Captur also boasts the appointments and comfort refinements expected of an MPV, such as a high-up driving position, large boot, modular interior and innovative stowage solutions.

The standard Renault Captur will have an equipment specification worthy of that of the next segment up, including hands-free entry, hill start assist and rear parking sensors.

Also available will be the new, connected, in-dash Renault R-Link touchscreen multimedia tablet, plus a system that comprises six loudspeakers, Bluetooth® connectivity, audio-streaming and Arkamys® hi-fi sound.

Renault Captur, the agility and driving enjoyment of a compact saloon car

Renault Captur is based on the same platform as New Clio, acclaimed as a B-segment benchmark when it comes to driving pleasure. It consequently delivers best-level dynamics, from road holding to engine response and agile handling.

The petrol and diesel engines available for the model benefit from the very latest Renault technologies and will return best-in-class fuel consumption and CO2 emissions, starting from as low as 96g/km.

Renault Captur will be manufactured at Renault’s Valladolid plant in Spain and will be unveiled at the forthcoming Geneva Motor Show in March.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2013 10:19 door JP2010.
Re: Renault Captur
11-01-2013 09:46
Grappig hoe zo'n autootje gepresenteerd kan worden als spectaculair, hip en jong model. Maar in real life zal het of een bejaardenmobiel worden, en/of met kleine wieltjes in het grijs voor de deuren staan. Ben benieuwd naar betere foto's!
2008, Mokka, Juke,... het wordt dringen in die klasse...
Anonieme bezoeker
11-01-2013 09:49
Meer pics:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2013 10:13 door JP2010.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 10:16
Grotere foto's interieur:

Anonieme bezoeker
11-01-2013 10:27
confused smiley

Ivanov
AutoWeek Moderator

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2013 19:41 door Ivanov.
11-01-2013 10:52
Dat witte dak hoeft van mij niet zo, maar dat kun je vast anders bestellen. Achterkant erg gaaf, mooie lichtunits.
Voorkant is lekker stoer, wat mij vooral opvalt is dat er weer een koplamp met 'lens' is gemonteerd. Dat suggereert xenon (hoeft natuurlijk niet), terwijl dat op de Clio IV niet mogelijk is. In een Q&A is zelfs aangegeven dat het helemaal niet beschikbaar komt.

Apart. Al met al, Laurens heeft weer goed zijn best gedaan. Ik vind hem geslaagd. thumbs up
11-01-2013 10:57
strak ontwerp maar ik vrees dat Rob076 gelijk heeft..

De mokka, juke, captur, 2008... Allemaal hippe terrein bakkies waar uiteindelijk midlifecrisis nederland in rond gaat rijden.
Goed, ik hoop deze in elk geval vaak te mogen zien op de wegen
11-01-2013 11:01
Voor de engels wat minder bedeelden, de Nederlandse tekst uit het persbericht:

De Renault Captur: de urban crossover die het dagelijks leven verandert
Renault begon reeds met innoveren in 1898 en gaat onverminderd door met het aanpassen van het traditionele aanbod en stelt hierbij de verwachting van de klant centraal.

Nu komt Renault met de Captur, de eerste urban crossover van het merk, die zich onderscheidt door het beste van drie werelden te bieden:

• De expressieve stijl en de rijpositie van een SUV
• De ruimte en de modulariteit van een MPV
• De wendbaarheid en het rijplezier van een compacte hatchback.

Na de vernieuwing van de Clio, vormt de Captur de volgende stap in het designoffensief van Renault onder leiding van Laurens Van den Acker.

“De Renault Captur is een compacte crossover zonder agressieve uitstraling, met een uitgesproken praktisch karakter. Het is een auto die de Renault-genen heeft, een echte crossover voor dagelijks gebruik...” - Benoît Bochard, Directeur Productgamma - A/B Segment.

Renault Captur, van buiten een crossover
Met zachte, vloeiende en uitgebalanceerde vormen is de Renault Captur een sterke persoonlijkheid, maar op een heel subtiele manier. Het ontwerp is fraai en stevig, geïnspireerd op de Concept Car ‘Captur’, waarvan de Renault Captur het karakter en de suggestieve naam heeft overgenomen. De nieuwe crossover van Renault heeft een sympathieke uitstraling en zijn silhouet is dynamisch.
Met compacte afmetingen, een grotere bodemvrijheid, grote wielen en beschermstrips voor de onderkant van de carrosserie heeft deze auto alles in huis om overal uit de voeten te kunnen in het dagelijks leven.
De Renault Captur is eenvoudig te customizen. De auto wordt onder andere leverbaar in bi-tone carrosseriekleur, waarbij het dak en de stijlen mooi contrasteren met de rest van de carrosserie.

Renault Captur, het interieur van een MPV
Hoewel hij zeer compact is (4,12 meter lang) zorgt de Captur voor een ruimtelijk gevoel. Er is voldoende ruimte en het exclusieve, kleurrijke interieur doet stoer, warm en ontspannen aan. Dit gevoel kan worden versterkt door elementen uit het aanbod customize-mogelijkheden voor het interieur dat gericht is op de verschillende interieurelementen die uitgevoerd kunnen worden in verschillende kleuren of motieven.
De Renault Captur heeft ook de functionaliteiten en het comfort van een MPV: een hoge rijpositie en instap, veel bagageruimte, modulariteit en innovatieve opbergruimtes.
De standaard en optionele uitrusting van de Renault Captur bevat elementen uit het bovenliggende segment: Renault handsfree Card, Hill-start assist, ASR/ESP, Hill-start assist en parkeersensoren die optioneel uit te breiden zijn met een achteruitrijcamera.
En laten we Renault R-Link niet vergeten: de gloednieuwe ingebouwde navigatie en multimedia tablet met touch screen en internet. Daarnaast is er ook een Arkamys®-audiosysteem voor goede geluidskwaliteit met 6 speakers, USB-aansluiting, Bluetooth® en audiostreaming.

Renault Captur, de wendbaarheid en het rijplezier van een compacte hatchback
De Renault Captur is gebaseerd op het platform van de nieuwe Clio en geldt als toonaangevend in het B-segment op het gebied van rijcomfort. De rijkwaliteiten zijn top. Wegligging, een pittige motor, wendbaarheid, compactheid zijn andere belangrijke kenmerken van dit platform.
De benzine- of dieselmotoren met de allernieuwste Renault-technologie zijn ‘best in class' op het gebied van verbruik en CO2-uitstoot vanaf 96 g CO2/km.

De Renault Captur wordt geproduceerd in de Renault-fabriek van Valladolid in Spanje en wordt in maart onthuld op de Autosalon van Genève.

Vanaf 5 maart kunt u via internet www.captur.renault.com :
- Op uw computer, tablet of smartphone de nieuwe urban crossover vast bekijken.
- De persconferentie op de Autosalon van Genève bekijken.
- Het ‘Design boek’ over de totstandkoming van de auto ontdekken.
- Meedoen met een nieuwe wedstrijd: "Captur the Day".

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2013 11:03 door adinsx.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 13:05
wel leuk ding maar ook hier een te hoog oplopende kont. gelukkig niet zo erg als bij die mislukte mokka. dat dak staat trouwens voor geen meter hoor
11-01-2013 13:16
Mooi organische vormen van opzij, het front vind ik wat minder geslaagd. Two tone staat het model eigenlijk totaal niet. Zowel de 2008 als de Captur lijken alle succesingrediënten te bezitten. Hopelijk is de afwerking beter dan die van de Clio, die veel kritiek te verduren krijgt om de goedkope materialen en ongelijke pasnaden.
11-01-2013 13:24
Een hoop blabla maar er wordt echt helemaal niks gezegd over wel of niet 4-wiel aandrijving. Lijkt me toch dat dit wel leverbaar zou moeten zijn, al dan niet op sommige duurdere versies.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 13:29
(vrijwel) alles klopt aan deze auto.

alleen oogt het stuur erg groot
en lijken de achterlichten op die v/d Nissan QQ van voor de facelift - beetje flets
11-01-2013 13:33
Leuk ding. Renault is de laatste tijd qua design mi goed bezig.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 13:41
Ziet er erg leuk uit, alhoewel ik de peugeot 2008 misschien net wat leuker vind..

De persberichten spreken over "de ruimte van een MPV", nu moet je dat soort persberichten natuurlijk met een enorme korrel zout nemen, maar hoe ruim zou dit ding nou zijn? Over wat voor laadruimte hebben we het ongeveer, 350 liter, 400 liter?
11-01-2013 13:46
Op deze manier is het een leuk ding. Laurens vd Acker zit wat mij betreft precies goed: niet zo saai als de Duitsers, maar ook niet zo druk als bijv. de DS-lijn van Citroën.

De vraag is inderdaad wat er van over blijft in een goedkope uitvoering zonder kleur...
11-01-2013 14:16
Tarik23
Ziet er erg leuk uit, alhoewel ik de peugeot 2008 misschien net wat leuker vind..

De persberichten spreken over "de ruimte van een MPV", nu moet je dat soort persberichten natuurlijk met een enorme korrel zout nemen, maar hoe ruim zou dit ding nou zijn? Over wat voor laadruimte hebben we het ongeveer, 350 liter, 400 liter?

Ik denk toch wel een stuk minder, zag dat de Juke bijvoorbeeld maar een schamele 200 liter heeft, de Mokka heeft iets van 330 liter en die is een flink stuk langer dan deze Captur ( centimeter of 16 )
Anonieme bezoeker
11-01-2013 14:17
Even een visueel vergelijk met een concurrent winking smiley

11-01-2013 14:20
Zoals ik ook al zei in het Peug topic lijkt ie zo meer op een station dan een SUV, mis vooral de hoge zit zo lijkt het wel, al met al een stuk minder SUV-ig dan bijvoorbeeld de Renault en de Mokka.
11-01-2013 14:22
Zou hem toch eens willen zien in een normale kleur (en ook één kleur) + fatsoenlijke wielen.
11-01-2013 14:24
De 2008 oogt echt veel volwassener en in mijn ogen mooier dan de Captur.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 14:27
Total Loss
Tarik23

Ik denk toch wel een stuk minder, zag dat de Juke bijvoorbeeld maar een schamele 200 liter heeft, de Mokka heeft iets van 330 liter en die is een flink stuk langer dan deze Captur ( centimeter of 16 )

serieus? ik vind de mokka juist kleiner ogen

11-01-2013 14:28
Duidelijk: voor mij is de Mokka de lelijkste van de 3!
Anonieme bezoeker
11-01-2013 14:33
Total Loss
Tarik23

Hoe kunnen ze dat "de ruimte van een MPV" noemen? Dan is een Polo nog meer MPV..

Hij moet toch echt minimaal 380 liter hebben om voor mij interessant te zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2013 14:33 door Tarik23.
11-01-2013 14:35
@Voetveeg Voor zover ik kan zien de Captur 4,12 meter en de Mokka 4,28 meter.

@Joep83 Smaken verschillen gelukkig, alleen al op basis van het interieur staat de Mokka voor mij gelijk op 1, ziet er zo op de foto's in ieder geval stuk hoogwaardiger uit dan het interieur van deze Captur.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 14:37
mokka ziet er inderdaad niet uit. te hoog en smal wat nog eens versterkt wordt door die overdreven hoog oplopende lijn. achterkant oogt ronduit rommelig. en hoe zwaar weegt deze opel nu weer? icm die gedateerde motoren zal het niet veel soeps zijn
MWH
Op deze manier is het een leuk ding. Laurens vd Acker zit wat mij betreft precies goed: niet zo saai als de Duitsers, maar ook niet zo druk als bijv. de DS-lijn van Citroën.

Ben jij Citrofiel op Autoblog? Of is het toeval dat daar vrijwel hetzelfde wordt geschreven onder eerder genoemde accountnaam?
Anonieme bezoeker
11-01-2013 15:07
[www.autoexpress.co.uk]

[www.autocar.co.uk]

Enthousiaste reacties in de UK!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2013 15:10 door rickm.
Anonieme bezoeker
11-01-2013 15:08
Total Loss

@Joep83 Smaken verschillen gelukkig, alleen al op basis van het interieur staat de Mokka voor mij gelijk op 1, ziet er zo op de foto's in ieder geval stuk hoogwaardiger uit dan het interieur van deze Captur.

Weet jij dan al hoe het interieur van de 2008 er uit ziet???
11-01-2013 15:26
rickm
Total Loss

Nope, zeg ik toch ook niet. Maakt ook niet uit eigenlijk, wat mij betreft ziet de Peug er toch niet uit en het interieur gaat dat nooit goed maken. De 2008 is mij veel te druk en onrustig met al zijn gedesign.
11-01-2013 16:00
Total Loss
rickm
Total Loss

Nope, zeg ik toch ook niet. Maakt ook niet uit eigenlijk, wat mij betreft ziet de Peug er toch niet uit en het interieur gaat dat nooit goed maken. De 2008 is mij veel te druk en onrustig met al zijn gedesign.

Gedesign? Gevormgeving? Leg eens uit...
Anonieme bezoeker
11-01-2013 17:10
de 2008 is nog redelijk behoudend gebleven. slechts opgeleukt met aparte details
Anonieme bezoeker
13-01-2013 07:17

Renault to join fast-growing niche with Captur

Renault soon will join the fast-growing subcompact crossover segment with the Captur, which will debut at the Geneva auto show in March.

Huge sales gains are forecast in Europe for subcompact crossovers as automakers such as Renault, Volkswagen, Peugeot, Ford, Fiat and Honda prepare to debut models in the segment.

Small crossover sales in Europe will more than double to 400,000 by 2015, analyst IHS Automotive predicts. In 2011, 163,806 small crossovers were sold, with the Nissan Juke dominating, according to the consultancy.

The Captur is 4120mm long and based on the new Clio's underpinnings. According to Renault, the Captur combines the looks of an SUV with the practicality of a minivan as well as the ride and handling of a passenger car.

Renault will build the boldly styled Captur in its factory Valladolid, Spain, where it has installed a capacity of 90,000 units a year.

Tight battle

According to IHS estimates, by 2014 the Captur will be Europe's No. 3-selling subcompact crossover with a volume of 89,019. The analysts expect the Nissan Juke to remain No. 1 in the segment with 103,951 sales followed by the Peugeot 2008 at 95,896 sales (see table, below).

Peugeot also plans a Geneva show debut for the 2008, which is based on the 208 subcompact launched in 2012.

The two French models will face growing competition from freshly launched models and future arrivals.

GM said its Opel/Vauxhall Mokka subcompact crossover is a "runway success" having received 68,000 orders in six months. The Mokka is also sold as the Chevrolet Trax in Europe and as the Buick Encore in the United States, demonstrating the global ambitions that manufacturers have for cars in the small crossover segment.

Peugeot has said it will build the 2008 in France, China and Brazil, while Ford's entrant in the segment, the EcoSport, is due in Europe late this year. The EcoSport was first revealed in 2012 in both Brazil and India.

Fiat is planning a crossover version of the Fiat 500, called the 500X, which will share a platform with a new subcompact Jeep. Both will be built in Melfi, Italy, beginning in the second half of next year.

VW previewed its first subcompact crossover concept, the Taigun, at last year's Sao Paulo auto show. Based on the New Small Family platform that underpins the Up minicar, VW's new vehicle is expected to debut in 2015 at the earliest.

Aside from Nissan, Asian brands have had mixed results in the segment.

Honda, which from 1999 to 2005 offered the highly successful HR-V, will unveil a Jazz-based subcompact crossover next week at the Detroit auto show. The model is expected in Europe by 2015.

The Toyota Urban Cruiser, introduced in Europe in 2009, was plagued by a strong yen and a weak euro and was too expensive to lure money-conscious buyers. Toyota sold sold about 7,000 Urban Cruisers in 2011 and about 3,500 last year.

IHS says Mazda, Toyota and Hyundai will introduce new small crossovers in 2015.

[europe.autonews.com]
Anonieme bezoeker
13-01-2013 12:07
Lang artikel.
Idiote voorspellingen - maar daar zijn die 'onderzoekers' doorgaans sterk in.

103.951 Juke's?
Joh, je meent het!
Geen 103.952?

Wel aardige voorspelling voor Renault/Nissan:
De Juke op #1 (dacht het niet!), de Captur op #3.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2013 17:36 door rickm.
Ik vind het wel een mooi ding.
13-01-2013 16:00
89.019 Captur's rickm, 103.951 Jukes. winking smiley
Anonieme bezoeker
13-01-2013 21:19
[www.carmagazine.co.uk]

Quote over Captur: "The longer you look, the better it gets!"
Onderaan de link/pagina vrijwel alleen enthousiaste reacties.
Goed nieuws voor Renault want de laatste jaren is dat merk in Engeland afgefakkeld.

Verwachtingen:

FRENCH DOMINANCE?

How Europe's small crossover race is predicted to finish in 2014

1. Nissan Juke 103,951
2. Peugeot 2008 95,896
3. Renault Captur 89,019
4. Opel/Vauxhall Mokka 52,087
5. Ford EcoSport 40,227
6. Fiat 500X 35,243
7. Chevrolet Trax 26,030

Source IHS Automotive

Read more: [www.autonews.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2013 21:28 door rickm.
14-01-2013 08:43
Doet de Juke het zo goed? Ik zie 'm vrijwel nooit.
Anonieme bezoeker
14-01-2013 10:59
Joep83
Doet de Juke het zo goed? Ik zie 'm vrijwel nooit.

Ik ook niet.
Alleen wat lesauto's.

Dat we de Juke weinig zien terwijl het beestje redelijk goed verkoopt ligt zonder twijfel aan (nu komt het bekende riedeltjesmiling smiley
NL is maar een speldeprik in het grote geheel.

Die 103.000 Juke's zijn dan ook nog eens alleen Europese verkopen (m.n. Engeland & Frankrijk)
In China, Japan en Rusland samen gaan er nog eens 150.000 over de toonbank.
Anonieme bezoeker
14-01-2013 14:06
JP2010
Even een visueel vergelijk met een concurrent winking smiley

Dan wint de Captur aan de voorzijde en de 2008 aan de achterzijde.
14-01-2013 14:19
Ik vind het Renaultlogo te groot en hij oogt wat smal. De Captur oog speelser, de 2008 volwassener. Die laatste heeft mijn voorkeur.

Ben wel benieuwd naar het dash van de 2008, omdat daar nog geen foto's van zijn vrijgegeven, zal het wel niet 1 op 1 vanuit de 208 worden overgenomen, maar krijgt het wellicht aanpassingen a la 308 vs 3008?
Anonieme bezoeker
14-01-2013 15:48
De 2008 wint het wat betreft de onderkant (schitterende carterpan en magnifieke stofkappen om de homokineten).
De Captur wint de bovenkant (briljante bolling, weergaloze antenne - zo retro 90tiger jaren)

Pfff De Wit, wat bedoel je met 'winnen'??
14-01-2013 16:18
Ben ik de enige die de knipoog naar de Avantime ziet in het two-tone dak en het achterste ruitje + bijbehorende vouw/snede? Fraaie wagen, van de voorkant een stuk mooier dan de concurrenten, van de achterkant weet ik het nog niet.
Anonieme bezoeker
14-01-2013 16:55
PauseBreak
Ben ik de enige die de knipoog naar de Avantime ziet in het two-tone dak en het achterste ruitje + bijbehorende vouw/snede? Fraaie wagen, van de voorkant een stuk mooier dan de concurrenten, van de achterkant weet ik het nog niet.

Avantime overeenkomst:
Had al wat links gepost van buitenlandse websites waar mensen een beetje Avantime i/d Captur zien.
Zie het ook.
Anonieme bezoeker
15-01-2013 15:19
rickm
De 2008 wint het wat betreft de onderkant (schitterende carterpan en magnifieke stofkappen om de homokineten).
De Captur wint de bovenkant (briljante bolling, weergaloze antenne - zo retro 90tiger jaren)

Pfff De Wit, wat bedoel je met 'winnen'??
Wat ik het mooiste vind.
Anonieme bezoeker
22-01-2013 07:06
Dat witte dak ziet er zo wel een beetje kolderiek uit, vind ik.
Ik vind het wel heel erg grappig staan.
Maar zijn ze nu de foto's voor de brochure en de reclame aan het schieten?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.