Officieel: Mazda 6

Gepost door Mach1 
Welvingen over de spatborden en daklijn hebben wel veel weg van de V60. Maar begrijp me goed, ik vind het zeker geen slap aftreksel o.i.d. De meeste auto's hebben wel wat gelijkenissen tegenwoordig.
Re: Officieel: Mazda 6
03-08-2012 13:22
Kristian
De meeste auto's hebben wel wat gelijkenissen tegenwoordig.
En da's altijd zo geweest: bij eender welk product heb je modes, bij kunst heb je stomingen...en daarbinnen duiken steeds gelijkenissen op.
Gisteren ben ik de nieuwe 6 Sportbreak gecamoufleerd tegen gekomen op de Duitse Autobahn (A45). Het was helaas al donker en de auto kwam met hoge snelheid voorbij, maar wat een indrukwekkende lichtunits! Een hele ''scherpe'' blik.

De raamlijn liep behoorlijk scheef af en er was vrij weinig glasoppervlak, ook de taillelijn liep omhoog. De achterlichtunits waren ongeveer in de stijl van de koplampunits, een lange lichtstreep met een bolletje.

Hij had een Duits kenteken uit de HG-serie, Hochtaunuskreis.

EDIT: Lol, zie net de foto's op de vorige pagina, zoiets zag ik dus ook eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2012 13:50 door Audi80Coupé.
Anonieme bezoeker
03-08-2012 15:08
Vergelijking met de Audi gaat voor mij helemaal mank.
Alle Duitsland-adepten gaan er van uit dat alles wat niet uit Duitsland komt daar van gekopieerd moet zijn, face it soms is dat niet zo en zien de modellen er nog beter uit ook.
Het model lijkt gewoon op de huidige en daar is zoals ik al eerder postte niets mis mee qua model.
Anonieme bezoeker
03-08-2012 15:37
Elke "nieuwe" station heeft tegenwoordig een hele hippe freestyle marketingtypering. Deze ook. Da's amusant. Net zoals de hele wereld ben ik uniek.....
iDS
Kristian
En da's altijd zo geweest: bij eender welk product heb je modes, bij kunst heb je stomingen...en daarbinnen duiken steeds gelijkenissen op.

Mode is voor kleding, bij auto's en andere producten heet het trends ( net weer andere 'levensduur' hèwinking smiley).
Stills van de presentatievideo:

Bron: [www.auto.cz]
In welk optiepakket zitten de slingers?
Anonieme bezoeker
05-08-2012 17:43
Die japanners weten wel een showtje weg te geven zeg! *not*
Anonieme bezoeker
05-08-2012 19:36
Ik zie die vergelijkingen niet zo hoor, ja het zijn allemaal stationwagens. Maar ja, zo zijn er ook mensen die een BMW 3compact e36 op een E-kudett vinden lijken.
gearhead
Ik denk meer dat dit als poster bij de ontwerpers op de slaapkamer hing;
Ik denk het niet. Dit is te slaapverwekkend. Dan was de nieuwe 6 nu echt nog niet af geweest door al dat gesnurk grinning smiley
05-08-2012 21:08
A110-50
iDS
Kristian

Mode is voor kleding, bij auto's en andere producten heet het trends ( net weer andere 'levensduur' hèwinking smiley).

Als je graag betweter speelt, dan graag correct: de levensduur heeft niéts te maken of iets mode is of een trend (je hebt zomertrends, die zijn na 3 maanden weer bij af: dat wil ik een auto-ontwerper niet aandoen).

Voor je informatie:
Van Dale Online
trend (de; m; meervoud: trends)
1
ontwikkelingslijn; neiging, richting
2
mode: de nieuwste trends
grinning smiley

Niks fout met de vormgevingsgelijkenissen een mode te noemen, dus.
Anonieme bezoeker
05-08-2012 21:17
Slim gevonden van Mazda...om op deze nieuwe 6 de slingers (jawel een gouden!...) in de vorm van het logo op de motorkap te draperen...Hoe krijg je het bedacht. Ach, dit huzarenstukje gaan ze vast niet herhalen op de eerstvolgende autobeurs.
iDS
A110-50
iDS
Kristian

Als je graag betweter speelt, dan graag correct: de levensduur heeft niéts te maken of iets mode is of een trend (je hebt zomertrends, die zijn na 3 maanden weer bij af: dat wil ik een auto-ontwerper niet aandoen).

Voor je informatie:
Van Dale Online
trend (de; m; meervoud: trends)
1
ontwikkelingslijn; neiging, richting
2
mode: de nieuwste trends
grinning smiley

Niks fout met de vormgevingsgelijkenissen een mode te noemen, dus.

Oh nee? Een mode is inderdaad seizoensgebonden. Qua trends heb je mirco-, mini- en megatrends. Die hebben een levensduur van vijf tot dertig jaar. Er is dus weldegelijk een verschil...
Ik weet nog een trend die al jaren gaande is: Mazda's worden altijd goed ontvangen als ontwerp, maar verkopen daarna voor geen meter.
(De CX-5 heeft tot nu toe de bijtellingswind mee gehad maar zal naar mijn verwachting vanaf juli ook afzakken naar de onderste regionen)
CO2 (Goed Voor Bomen)
Ik weet nog een trend die al jaren gaande is: Mazda's worden altijd goed ontvangen als ontwerp, maar verkopen daarna voor geen meter.
(De CX-5 heeft tot nu toe de bijtellingswind mee gehad maar zal naar mijn verwachting vanaf juli ook afzakken naar de onderste regionen)

Vast niet. De CX-5 is misschien wel de beste compacte SUV (een gelijkspel tegen de Volkswagen Tiguan in volgens mij AutoBild is veelzeggend), heeft goede looks en heeft zeer gunstige prijzen (alleen de Koreanen zijn goedkoper). Die moet nu echt wel blijvend kunnen opboksen tegen de Kia Sportage, Hyundai ix35, Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX/Outlander, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti en straks de nieuwe Toyota RAV4. Mazda heeft zitten slapen en heeft zich volledig geconcentreerd op de 'oude' segmenten die marktaandeel verliezen aan vooral SUV's/crossovers. Bovendien heeft de CX-5 ongetwijfeld ook veel privérijders gelokt, aangezien Mazda nu niet bepaald een lieveling in de lease is.

De Mazda3 is trouwens ook veel te duur. De 1.6 diesel is er vanaf 26.000 euro (Business voor zakelijke rijders) en voor de particulier zelfs vanaf bijna 28.000. De Kia cee'd met 1.6 GDI 135 pk motor is er vanaf € 17.195 (0-100 km/u in 10,2 sec.), de Mazda3 2.0 i-stop met 150 pk vanaf € 26.990 (0-100 km/u in 10,4 sec.), terwijl de CO2-uitstoot van de Mazda 38 g/km hoger ligt. Geen wonder dat Mazda zo weinig 3's verkoopt.
Anonieme bezoeker
06-08-2012 20:19
Hmmm...wat zal het percentage leaserijders zijn voor de CX-5? Hoe waarderen de leasemaatschappijen deze auto vwb restwaarde? Wordt de CX-5 inderdaad de publiekslieveling in deze klasse voor de privérijders? Als dit allemaal "klopt", dan komt het wel goed met dit model. Ik gun het Mazda van harte iig.
06-08-2012 20:55
Ga volgend voorjaar een andere wagen aanschaffen en de Mazda 6 staat wel op mijn lijstje. Alleen moet hij wel een beetje vooruit te branden zijn. Daar bedoel ik mee 0 tot 100 zo rond de 8 seconden. Maar als ik hier lees en een op de topic van de CX5, heb ik daar geen vertrouwen in. Andere kanshebbers zijn de Lexus IS250 en de BMW E90 325 sedan, deze zullen wel als occasion gekocht worden. De Mazda zal eventueel nieuw gekocht worden.
Anonieme bezoeker
06-08-2012 21:01
Waal
Ga volgend voorjaar een andere wagen aanschaffen en de Mazda 6 staat wel op mijn lijstje. Alleen moet hij wel een beetje vooruit te branden zijn. Daar bedoel ik mee 0 tot 100 zo rond de 8 seconden. Maar als ik hier lees en een op de topic van de CX5, heb ik daar geen vertrouwen in. Andere kanshebbers zijn de Lexus IS250 en de BMW E90 325 sedan, deze zullen wel als occasion gekocht worden. De Mazda zal eventueel nieuw gekocht worden.
Gaat het je om stoplichtsprints? Tuurlijk geeft de acceleratie van 0-100 wel een indicatie, maar voor vlot rijden m.i. vooral belangrijk wat de tussensprints tussen bijv. 80-120 zijn of 120-140.
Volvoorgaan
Wordt de CX-5 inderdaad de publiekslieveling in deze klasse voor de privérijders? Als dit allemaal "klopt", dan komt het wel goed met dit model. Ik gun het Mazda van harte iig.
Mwa, de bijna bejaarde Qashqai verkoopt nog steeds beter dan de verse CX-5.
Nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. Ben benieuwd naar de juli cijfers.
Ik gun het Mazda overigens ook van harte.
Anonieme bezoeker
07-08-2012 08:00
Daewoo-Chevrolet
Mazda heeft zitten slapen en heeft zich volledig geconcentreerd op de 'oude' segmenten die marktaandeel verliezen aan vooral SUV's/crossovers.

De Mazda3 is trouwens ook veel te duur. De 1.6 diesel is er vanaf 26.000 euro (Business voor zakelijke rijders) en voor de particulier zelfs vanaf bijna 28.000. De Kia cee'd met 1.6 GDI 135 pk motor is er vanaf € 17.195 (0-100 km/u in 10,2 sec.), de Mazda3 2.0 i-stop met 150 pk vanaf € 26.990 (0-100 km/u in 10,4 sec.), terwijl de CO2-uitstoot van de Mazda 38 g/km hoger ligt. Geen wonder dat Mazda zo weinig 3's verkoopt.

Dan ben je als fabrikant toch gewoon slecht bezig? En een fabrikant die dat soort dingen juist heel goed doet (zeg VAG) wordt hier bijkans verhangen eye rolling smiley.

Ik snap het wel hoor, niets menselijker dan automatisch kiezen voor de underdog...
Anonieme bezoeker
07-08-2012 10:22
Mach1
Nu is de Mazda 6 officieel

Wel meldt de importeur al dat eind oktober de nieuwe Mazda6 Sportbreak in Nederland leverbaar is, onder meer als TS+ met Lease Pack, voorzien van de 2.0 liter Skyactiv benzinemotor met 145 pk, goed voor 20 % zakelijke bijtelling. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Geldt die 20% ook na 1 januari 2013?
Hé, dit is Nederland. 2013? Voor die tijd kan het nog 10 keer veranderen. grinning smiley
Anonieme bezoeker
07-08-2012 21:34
gearhead
Daewoo-Chevrolet
Mazda heeft zitten slapen en heeft zich volledig geconcentreerd op de 'oude' segmenten die marktaandeel verliezen aan vooral SUV's/crossovers.

Dan ben je als fabrikant toch gewoon slecht bezig? En een fabrikant die dat soort dingen juist heel goed doet (zeg VAG) wordt hier bijkans verhangen eye rolling smiley.

Ik snap het wel hoor, niets menselijker dan automatisch kiezen voor de underdog...
Mwah...conclusie die m.i. wel heel kort door de bocht is. Volgens mij zijn er veel meer variabelen in het spel op basis waarvan de koper een auto kiest. Op de juiste segmenten richten en meegaan in de motorenwedloop, ja dat doet VAG goed. Evenals het zeer belangrijke onderdeel marketing. Grote groep in Europa. Design ook echt europees (uiteraard). Dit gecombineerd verklaart een heel groot deel van het succes lijkt me. En terecht. Waar VAG nog wel wat van Mazda kan leren is het onderdeel betrouwbaarheid op diverse onderdelen, maar dat terzijde.
Anonieme bezoeker
07-08-2012 21:36
Marang73
Mach1

Wel meldt de importeur al dat eind oktober de nieuwe Mazda6 Sportbreak in Nederland leverbaar is, onder meer als TS+ met Lease Pack, voorzien van de 2.0 liter Skyactiv benzinemotor met 145 pk, goed voor 20 % zakelijke bijtelling. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Geen idee...heb het nog niet uitgezocht...Is trouwens makkelijk om zelf te doen. Op de site van de belastingdienst zijn de normgrenzen te vinden (via google lukt dat ook vast). In de prijslijst van Mazda of bij de technische specificaties staat vast de CO2-uitstoot. Als je deze zaken combineert...
CO2 (Goed Voor Bomen)
Heb helaas gelijk gekregen: marktaandeel CX-5 keldert in juli van 1.25 naar 0.07%
CO2 (Goed Voor Bomen)
Heb helaas gelijk gekregen: marktaandeel CX-5 keldert in juli van 1.25 naar 0.07%

Wacht nu maar even af, de CX-5 zal misschien niet de oude niveaus halen, maar moet ook vanaf 2013 zeker 3.000 stuks op jaarbasis kunnen halen.
Anonieme bezoeker
13-08-2012 14:40
Dat lot is de nieuwe 6 ook beschoren verwacht ik. Skyactive klinkt allemaal leuk en aardig maar je krijgt er geen "andere", lees snellere auto van. En men wil nieuwe technieken wel "voelen".

Dus nieuw design en nieuwe techniek is dus geen garantie voor goede verkopen.
23-08-2012 13:16
Volvoorgaan
Marang73
Mach1

Geen idee...heb het nog niet uitgezocht...Is trouwens makkelijk om zelf te doen. Op de site van de belastingdienst zijn de normgrenzen te vinden (via google lukt dat ook vast). In de prijslijst van Mazda of bij de technische specificaties staat vast de CO2-uitstoot. Als je deze zaken combineert...

Ik ben bang dat het antwoord tegen gaat vallen. Ik heb mij laten vertellen (en het klinkt erg aannemelijk) dat die 20% enkel dit jaar van toepassing is. De motor is een geknepen versie van de 165pk (139gr) die in de CX-5 ligt die nu al niet meer aan de grens van 132gr vanaf juli 2012 voldoet en vanaf januari (124gr) is het gat nog een stuk groter. Dat ze de M6 er tot 1 juli wel in hebben gekregen komt puur door het knijpen en de vormgeving tov de CX5 en ik kan me niet voorstellen dat beide ze daarmee de CO met meer dan 15gr hebben weten te drukken. We zullen het (hopelijk) binnen 2 weken weten.

Ik ben zelf aan het wachten op een (iets) potentere versie (geen 2.5, die wordt veel te duur door de CO2 tax) en dan ook nog de sedan (schijnt een mooie "coupe" lijn te hebben en is pas volgend jaar leverbaar dus voor mij gaat het zeker geen 20% worden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2012 13:21 door JBA.
Mazda slaat naar mijn idee een hele goede nieuwe design weg in!
Nice
Anonieme bezoeker
28-08-2012 20:17
Prachtige auto heeft wel wat weg van de Audi A5.
Ook een beetje coupe lijnen en 4 deuren.
Heel goed gedaan.
Ben benieuwd naar de eerste review.
Prachtig model met mooi vloeiende en logische lijnen. De achterbumper oogt wel een beetje merkwaardig op de AutoBild foto.
Anonieme bezoeker
28-08-2012 20:56
Heel mooi. Ik zie hier weer wat van de Xedos 6 in terug. Interieur is minder opzienbarend trouwens. Beetje lomp.
Anonieme bezoeker
28-08-2012 23:02
Een lel van een auto.

Xedos laat groeten.

Italiaans fraaie lijn.

Audi design is nu definitief hopeloos slaapverwekkend.

Laurens van den Acker moet hier nog iets mee te maken hebben gehad.
Dat hij zich nu mag overtreffen met de opvolger van de Laguna

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2012 23:02 door rickm.
rickm
Audi design is nu definitief hopeloos slaapverwekkend.
Was al langer hoor smiling smiley

Mazda heeft wel VW/Audi trekjes gekregen: de Mazda 6-1 en 6-2 waren nog totaal verschillend.
Maar de 6-2 en deze 6-3 zijn erg verwant. Mn silhouet / portierlijn. Oftewel de bekende VAG evolutie policy.
28-08-2012 23:32
Van binnen toch wel telleurstellend. Navigatie lijkt aftermarkt en is iets van 5 inch. Misschien is er nog wel een navigatie pro o.i.d. dat de gehele uitsparing opvult, want hier wordt de plank misgeslagen. Van buiten is die zeker mooi, hopen dat er ook een 2 liter komt met ca. 170PK i.p.v. alleen de geknepen 2 liter met 145 pk. 190 pk uit een 2.5 liter blok had toch ook wel iets beter gekund, dan doen de duitsers beter.
29-08-2012 09:44
Nieuwe 6:

CX-5:

Jammer dat de designer zich alleen heeft gefocused op de buitenkant. Bij het dashboard aangekomen was zijn inspiratie kennelijk op en heeft hij een kopie genomen van het dash van de CX-5. Vindt ik zelf ook niet het allermooiste, maar het heeft wel alles wat je moet hebben.

Navigatie is 5,8" in de CX-5 dus ik ga ervan uit dat in deze 6 hetzelfde scherm zit (uit kostenoverweging). Ik ben het ermee eens dat de designer in ieder geval beter zijn best had moeten doen het scherm te integreren in het geheel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2012 10:35 door Ricco.
Anonieme bezoeker
29-08-2012 10:01
Ricco:
Design binnenkant wordt door een ander team gedaan dan buitenkant.
Wat een schitterende wagen zeg!! Vooral van de buitenkant.. Al vind ik de binnenkant ook niet heel vervelend hoor, gewoon netjes en strak.

Al eerder is in dit topic de vergelijking aangehaald met een aantal modellen zag ik. Ik moet zeggen dat ik de neus van de Mazda 6 "en profil" wel wat weg vindt hebben van de nieuwe BMW 3. Ook mooi om te zien dat de 6 verder echt een veel mooiere lijn heeft dan de 3 winking smiley

29-08-2012 10:54
rickm
Ricco:
Design binnenkant wordt door een ander team gedaan dan buitenkant.

ja dat weet ik,

maar er is toch ook een chef design die het geheel bij elkaar brengt en goedkeuring moet geven.

Maar het interieur team heeft kennelijk makkelijk werk gehad en wat extra vrije dagen kunnen opnemen want ze waren zo lekker snel klaar met het interieur van de 6. Ra ra hoe kan dat toch.
Ik zag laatst in een of ander Duits blaadje een item over de komende salon van Parijs. Daar stond deze foto bij van de tourer. Is dat hem inderdaad? Verder heb ik alleen die foto's met die slingers gezien, maar dit ziet er uit als een gewone persfoto.

P.S. Het tijdschrift was wat gebogen toen ik de foto nam, dus de proporties kloppen niet helemaal meer.

Anonieme bezoeker
29-08-2012 11:30

De neus en knt vind ik tov het passagierscompartiment wat aan de forse kant, te fors eigenlijk. Dan vind ik de verhoudingen van de bmw3 mooier.
Anonieme bezoeker
29-08-2012 12:31
Vanbuiten duidelijk spannender dan vanbinnen, maar ik vind zowel interieur als exterieur erg geslaagd. Ze zijn er enorm goed in geslaagd om de neus elegant te houden, iets wat bij een moderne voorwielaandrijver bijna onmogelijk lijkt, als je al die logge gevallen met hun veel te hoge neuzen ziet rondrijden.

Dit lijkt me een behoorlijk tijdloos model te worden, maar dat weten we pas zeker over een paar jaar.
Prachtige auto. Kan niets anders zeggen. thumbs up

Interieur is wat minder, maar zeker niet verkeerd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.