Opel Adam (Rocks & S @ pag. 11)

Gepost door D-C 

Opel Adam is best wel guitig
11-07-2012

Na Ferrari met de Enzo lanceert Opel nu de Adam. Maar vergeet die naam even. Vergeet hoe belachelijk het klinkt om te zeggen dat je ‘een Adam rijdt’. Kijk eerst eens even naar deze plaatjes.

Niet gek toch? Dit is Opels nieuwe troef in het a-segment. Ze hebben daar ook al de meer praktisch ingestelde Agila rondrijden, maar die is niet hip. De Adam wel, vindt Opel, en op basis van deze foto’s zijn wij het met ze eens.

Met z’n lengte van 3,70 meter mag de Adam het gaan opnemen tegen succesnummers als de Fiat 500, de Kia Picanto en de Volkswagen Up en consorten. Geen geringe taak, en daarom heeft Opel alles uit de kast getrokken om er een topkarretje van te maken.

Zo beloven ze een ‘bijna ongelimiteerd’ aantal mogelijke combinaties van kleuren en accessoires om de Adam met jouw persoontje te matchen, waarbij uitgegaan wordt van drie uitrustingsniveau’s: Jam (simpel en kleurrijk), Glam (elegant) en Slam (sportief). We kunnen niet wachten tot de eerste ingenieur met Duitse tongval die woorden in ons bijzijn gaat uitspreken.

Opel ontwikkelde een compleet nieuw infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, dat uiteraard beschikt over Bluetooth en usb en kan praten met Apple en Android. De beschikbare velgen variëren van 16 tot maar liefst 18 inch, en zaken als parkeerassistentie, dodehoekherkenning en een verwarmd stuur zijn te bestellen. Heel volwassen allemaal.

Er valt te kiezen uit drie benzinemotoren: een 1.2 met 70 pk of een van de twee 1.4’tjes met 87 of 100 pk. Optioneel is er een EcoFlex-pakket met start/stopfunctie te krijgen. Bij allemaal schakel je met een vijfbak, maar later zal er ook een nieuwe turbo-benzinemotor met zesbak verkrijgbaar zijn.

De Adam wordt officieel onthuld op de autoshow van Parijs in september, en is daarna meteen te bestellen. Vanaf januari 2013 vind je ‘m bij de dealer.

Bron: [www.topgear.nl]

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2014 21:35 door D-C.
Re: Opel Adam
10-07-2012 23:32
And the winner is........
winking smiley
Anonieme bezoeker
10-07-2012 23:33
Mooi initiatief van Opel.
Maar ik vind het een beetje een 'bolhoedje'.. Kan het niet erg mooi vinden en zal mijn 'premium-centen' liever ergens anders aan besteden.
Wellicht oogt het in het echt anders.
Anonieme bezoeker
10-07-2012 23:36
Was eerst een beetje sceptisch over de Adam, maar het is toch best een leuk bakkie geworden. Tenminste wat anders. Ik zou hem zelf niet willen, maar wel een grappige toevoeging aan het straatbeeld.winking smiley
Anonieme bezoeker
10-07-2012 23:48
Zou er ook een "Eva" komen? :')
11-07-2012 00:26
Mooi ontwerp voor een kleine auto, met een premium uitstraling. VW krijgt hier nog een heel grote dobber aan, vooral als de Adam niet al te hoog gepositioneerd wordt. Het wachten is op een goed gevuld klein kanonnetje met 125 PK voor een prijs van max. 14 a 15 duizend euro.
Anonieme bezoeker
11-07-2012 00:48
Het is een leuk autootje geworden! big smile smiley

Wel een beetje een bolhoedje, met een hoog Fiat 500 en Ford Ka gehalte, zoals ook al in het Scoops topic werd geopperd, en die chromen afwerking op de C stijl blijft ook nog even wennen.

Mooi interieur ook. Het ziet er naar mijn mening het meest hoogwaardig uit van alle A segmenters tot nu toe, uitgaande van de foto's (dus ik hou nog een slag om de arm).

Ben benieuwd naar de vanafprijs, en de exacte specificaties van de motoren (verbruik, acceleratie, koppel etc), en de exacte uitrustingsniveaus.

Met een beetje gunstige vanafprijs icm een goed uitrustingsniveau zou dit best een succes kunnen worden denk ik. Maar als ze echt voor premium gaan en je bijvoorbeeld € 16.000 moet neertellen voor een beetje aangeklede Adam dan voorzie ik geen groot succes. Maar extra afwisseling op de weg is nooit verkeerd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2012 00:58 door Excellent driver.
11-07-2012 02:36
als ze die 1.4 en 1.2 maar niet achter de zelfde versnellingsbak als in de corsa hangen met die lange overbrengingen. Dan worden ze gevoelsmatig zo traag en lui van.

Net als de naam, moet ik ook erg aan het model wennen, maar vind hem absoluut niet lelijk, ook geen typsche vrouwen auto

Alleen dat mist en achterlicht in verschillende kleuren, dat stoort mij mateloos, veel andere auto's hebben dat ook, maar dat zal wel een kwaaltje van mij zijn nut smiley
11-07-2012 02:45

als ze echt voor premium gaan en je bijvoorbeeld € 16.000 moet neertellen voor een beetje aangeklede Adam dan voorzie ik geen groot succes.

Een beetje aangeklede Agila 1.2 kost ook al 14.000, en dan heb je geen gekke custemize dingen of navi. En een aangeklede volkswagen Up 1.0 kost ook rond de 14.000

Een beetje mini kost al snel 25.000 zonder gekke dingen

dus reken er maar op dat een beetje opgeleukte Adam 1.4 zeker boven de 16.000 gaat kosten. Denk richting de 20.000. Instapversies rond de 15.000
11-07-2012 03:20
I like it! Echt een leuk wagentje geworden. Maar... ik ben benieuwd of de prijs geen showstopper gaat worden. Ik denk wel dat de markt voor 'premium' kleine autootjes groeit.
11-07-2012 06:29
Anonieme bezoeker
11-07-2012 06:58
Nice!! De neus oogt lekker laag en breed, helemaal niet slecht! thumbs up
11-07-2012 07:42
Erg gaaf wagentje geworden. Helaas wel een paar missers, zoals het driehoekje voor de A-stijl, de naad over de neus en inderdaad die witte en rode lamp aan de achterkant. En die Astra GTC-lijn rond de portiergreep maakt hem wat uitgezakt. Verder helemaal leuk.
11-07-2012 07:43
Helemaal niet zo gek. Ik heb wel een beetje het gevoel dat de auto uit twee delen bestaat: de lage brede neus die zelfs nog iets agressiefs heeft, en de bolle, vrolijke vormen daarachter. Ik zie wat invloeden van andere premium propjes, maar 't is wel echt een Opeltje. Leuk ding!
Anonieme bezoeker
11-07-2012 08:05
AsconaGT
Alleen dat mist en achterlicht in verschillende kleuren, dat stoort mij mateloos, veel andere auto's hebben dat ook, maar dat zal wel een kwaaltje van mij zijn nut smiley

Nee hoor, zo heb ik daarom weleens een auto niet gekocht.. Zoiets is echt een afknapper voor me.
Onzettend afgekeken en gecopieerd van de gevestigde orde (500/Ka/A1 etc), behalve de Rolls Royce sterrenhemel is er weinig origineels aan te ontdekken thumbs down
En een behoorlijk stoffige naam, "Adam". Die man heeft alleen maar naaimachines en fietsen geproduceerd, pas na z'n dood is Opel auto's gaan produceren.
11-07-2012 08:40
Tsja, dit wordt wennen. Wat zit dat navischerm laag, niet echt veilig.
11-07-2012 09:15
Erg leuk bakkie geworden zeg !

Lijkt me een goede kans te maken om de leukste keuze in het A-segment te worden, veel optiemogelijkheden en voor deze klasse een uitzonderlijk compleet en luxe dashboard.

Nu benieuwd naar de overige feiten en de prijzen thumbs up
11-07-2012 09:36
Ik vind hem zo al een stuk leuker dan op de spionagefoto's, wat niet wegneemt dat het design toch wat te protserig is naar mijn smaak.

Lelijk detail: waarom nou het bovenste gedeelte van de grille horizontale lamellen moest hebben en het onderste gedeelte honingraten, ontgaat me. Mooi is het imo in ieder geval niet.
11-07-2012 09:41
Ze zijn zelf ook niet zo tevreden over de achterkant als ik het zo zie, slechts 1 van de 14 foto's waarop de achterlichten te zien zijn.
11-07-2012 09:48
Met het witte dak is het net Calimero.

Verder doet hij me vooral denken aan de oude Ford Ka gemixed met een Audi A1 en Fiat 500. Ik ben er niet weg van en vind hem veel te druk met allerlei vergezochte details, maar daar hebben meer moderne auto's last van (Peugeot 208 bv)
11-07-2012 09:55
den Voetstuk
Ze zijn zelf ook niet zo tevreden over de achterkant als ik het zo zie, slechts 1 van de 14 foto's waarop de achterlichten te zien zijn.

viel mij ook op!
ik vind hem desondanks de scoops toch best leuk geworden... Hij mist alleen een verleden zoals de 500 en mini cooper..
11-07-2012 11:03
Re (RwD): Onzettend afgekeken en gecopieerd van de gevestigde orde (500/Ka/A1 etc),

Dat is ook mijn eerste indruk. Van alles een beetje dus. Lelijk vind ik het zeker niet, maar helaas mist de auto een eigen stijl/gezicht. Ook te veel designelementen en van het interieur wordt een kermis gemaakt. Dat hadden de succesdesigns van de Mini en 500 toch niet nodig!
11-07-2012 11:13
Aardige overhang voor!
Verder is te zien dat Opel hier flink z'n best op heeft gedaan, maar het komt alleemaal wel heel geforceerd hip over (misschien juist daardoor?).
Wel is inderdaad érg goed gekeken naar de 500, vorige Ka en DS3 en MINI qua personaliseren. Ik zie eigenlijk nergens iets écht innovatiefs en ook de motoren lijken niet de meest moderne te worden, zonde. Was het geld dan toch op?

Maar al met al een aardig autootje geworden! Alleen is het nadeel voor dit model dat het geen enkele naam of faam uit het verleden heeftom op te bouwen, zoals de 500 en MINI wel hebben (en DS3 in mindere mate). Vrees daarom dat het niet zo'n heel groot succes gaat worden, simpelweg omdat Opel niet premium is, en de klant toch echt degene is die bepaalt of iets premium (niet de fabrikant, die kan het alleen 'proberen' te bereiken, zoals Opel duidelijk doetwinking smiley ).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2012 11:24 door A110-50.
11-07-2012 11:22
nog even een toevoeging op de achterkant.
zijn die lampen in de onderbumper nu serieus niet hetzelfde van kleur? wit en rood zie ik??
daar krijg ik altijd zo'n liana gevoel van:

Anonieme bezoeker
11-07-2012 11:41
A110-50

Maar al met al een aardig autootje geworden! Alleen is het nadeel voor dit model dat het geen enkele naam of faam uit het verleden heeftom op te bouwen, zoals de 500 en MINI wel hebben (en DS3 in mindere mate). Vrees daarom dat het niet zo'n heel groot succes gaat worden, simpelweg omdat Opel niet premium is, en de klant toch echt degene is die bepaalt of iets premium (niet de fabrikant, die kan het alleen 'proberen' te bereiken, zoals Opel duidelijk doetwinking smiley ).

Eens. Iemand die zich hip vindt is m.i. gevoelig voor merknamen en zal eerder voor een Citroen, Audi of Fiat gaan. Maar goed, Opel wil ook die kant op en moet ergens beginnen.
11-07-2012 11:54
confused smiley
Zucht..... GM, GM toch.... Is dit het zgn. New GM....premium label Opel....
Schoenmaker blijf toch bij je leest....

Als er een Belastingvrije versie komt dan wordt het nog wat,maar Anders.....
11-07-2012 12:19
Het is een mix van van alles met weinig Opel. Zeker niet lelijk, maar ook verre van mooi en origineel. Met name de chromen daklijsten bij de c-stijl doen mij aan een lijkwagen denken. Of het wat gaat worden met de Adam hangt puur van de prijsstelling af.
11-07-2012 14:40
11-07-2012 15:07
Nice die beelden van de rijdende Adam, op bewegend beeld zie je nog duidelijker de stoer kant, echt een dik en stoer bakkie in de juiste kleurencombi ! thumbs up
Anonieme bezoeker
11-07-2012 15:36
AsconaGT

als ze echt voor premium gaan en je bijvoorbeeld € 16.000 moet neertellen voor een beetje aangeklede Adam dan voorzie ik geen groot succes.

Een beetje aangeklede Agila 1.2 kost ook al 14.000, en dan heb je geen gekke custemize dingen of navi. En een aangeklede volkswagen Up 1.0 kost ook rond de 14.000

Een beetje mini kost al snel 25.000 zonder gekke dingen

dus reken er maar op dat een beetje opgeleukte Adam 1.4 zeker boven de 16.000 gaat kosten. Denk richting de 20.000. Instapversies rond de 15.000

Zoveel nog... nut smiley

Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan joh, aangezien ik zelf een redelijk dik aangeklede Ford Ka rij die mij € 11.500,- heeft gekost. Maar een Agila is natuurlijk wel een stuk ruimer, dus ik had het kunnen weten. smiling smiley
Anonieme bezoeker
11-07-2012 15:45
Ik vind de c-stijl en het hele achtergedeelte van schuin voren bekeken wel heel erg 'fiat 500'....
11-07-2012 16:05
Nou heb de 500 even goed bekeken en ik zie het niet hoor, weet niet wat sommigen van jullie zien maar ik zie 0,0 overeenkomsten, Ja het is een A-segmenter maar daar houdt het voor mij verder wel op ook.

11-07-2012 16:08
Bolhoedje, C-stijl (bovenaan), algehele look en profil.

Ik snap best dat je verstokt Opelfan bent, maar om de 500 vrouwelijk en dan de Adam mannelijk te noemen is op zijn minst opvallend te noemen. Ik zie hier nou niet meer mannen in gaan rijden dan in de 500 eerlijk gezegd.
11-07-2012 16:13
Snap niet dat je dat nu niet ziet, zoals ik al aangaf, de Adam is veel breder ( 10 cm ), langer en waarschijnlijk lager, de spoorbreedte van de Adam is al 8 cm breder. Verder heeft de Adam gewoon een stoere look, de 500 is veel liever en schattiger en komt smal en hoog over terwijl de Adam wat hoekiger en bonkiger is.

Dus Ja, ik zou wel met een Adam kunnen/willen gaan rijden in de juiste kleurencombi maar niet in de 500 die mij veel te schattig is.
Audi had met de A1 al duidelijk gekeken naar de Fiat 500. Opel stopte de Fiat 500, Audi A1 en Opel Astra GTC in de centrifuge en dit is het resultaat. Ik ben niet onverdeeld enthousiast, zoals de inkepingen bij A- en B-stijl en de achterkant die er op het eerste gezicht niet geweldig uitziet. Het front vind ik wel leuk en ook en profil is het een leuk karretje. Ik zou zelf eerder gaan voor een rijk aangeklede Kia Picanto (5-deurs vind ik vooral erg geslaagd), een Suzuki Swift (value for money aanbieding in B-segment) of een Ford Fiesta (Ford heeft vaak aantrekkelijke actiemodellen waardoor je voor de prijs van een basis Corsa of Polo een rijk uitgeruste Fiesta rijdt).
Hopelijk krijgt 'ie 14% bijtelling, dat maakt het voor de Adam wel een stuk gemakkelijker, maar ik vrees dat dat er niet inzit. Met de motoren is niets mis (ecoFLEX zal in Nederland wel standaard zijn), maar hopelijk is 'ie niet te zwaar zoals de Corsa, Meriva en Astra met atmosferische benzinemotoren. Gelukkig is er een kleine turbomotor op komst. Ik ben ook benieuwd naar de prijzen, 12,5 mille zou ik een redelijke basisprijs vinden voor de 1.2 70 pk.
11-07-2012 16:17
Total Loss
Snap niet dat je dat nu niet ziet, zoals ik al aangaf, de Adam is veel breder ( 10 cm ), langer en waarschijnlijk lager, de spoorbreedte van de Adam is al 8 cm breder. Verder heeft de Adam gewoon een stoere look, de 500 is veel liever en schattiger en komt smal en hoog over terwijl de Adam wat hoekiger en bonkiger is.

Dus Ja, ik zou wel met een Adam kunnen/willen gaan rijden in de juiste kleurencombi maar niet in de 500 die mij veel te schattig is.

Tsja, dat zie ik toch echt anders. Qua proporties is er niet veel verschil met de 500 imo. Alleen misschien ietsje lager en een veel grotere overhang voor. Maar mooi dat je dit al stoer noemt, zal Opel blij mee zijnthumbs up. Toch denk ik dat de niet-merkgebonden consument hem wat minder stoer vindt, en hem wel als concurrent van de 500 zal zien (zoals Opel het ook bedoelt immers).

Maar mooi! Dan hebben ze in ieder geval al één koperwinking smiley
11-07-2012 16:18
@DC Reken ook op ongeveer zo'n vanaf prijs, ga je voor de duurdere motoren en uitrustingen met wat opties zit je nog zo op de 20k. Al met al erg benieuwd naar de instapversie en bijbehorende prijzen, wat mij betreft echt een leuke aanvulling voor het A-segment en wat uitrusting / opties betreft vrij uniek in deze klasse. ( 18", Stuurverwarming, etc. )
Anonieme bezoeker
11-07-2012 16:24
Total Loss
Nou heb de 500 even goed bekeken en ik zie het niet hoor, weet niet wat sommigen van jullie zien maar ik zie 0,0 overeenkomsten, Ja het is een A-segmenter maar daar houdt het voor mij verder wel op ook.

Ik had het over van voren bekeken.

Ik heb een printscreentje gemaakt uit het filmpje. Laat voor mij de gelijkenis met de fiat 500 goed zien. Ik heb voor de grap de neus even 'afgeplakt'. smiling smiley

11-07-2012 16:29
@JP2010: Duidelijk te zien zo inderdaad!

Maar die twee lampen in kokers naast de kentekenplaat is wel echt een enorme designmisser te noemen, om de verschillende kleuren van mist- en achterlicht zo te benadrukkeneye popping smiley
11-07-2012 16:29
@JP Ja maar wat wil je dan ? Het gaat hier om 3-deurs auto's uit het A-segment, hoe verschillend wil je dan de vorm aan de zijkant hebben ? Kan gewoon bijna niet anders dan ongeveer dezelfde vorm hebben, een voordeur een klein zijruitje en de auto is op, geen ruimte voor fratsen of andere oplossingen, tis maar een klein stukkie dus redelijk logisch dat de algehele vorm aan de zijkant min of meer overeen komt, kan zo nog tig andere auto's plaatsen die ook die vorm hebben van de zijkant gezien.
11-07-2012 16:32
Overigens vind ik het wel zeer aangenaam dat Opel ervoor heeft gekozen de introductie niet gepaard te laten gaan met de stripjes die onder meer onnatuurlijk bruin getinte marketingsmedewerksters bevatten.
11-07-2012 16:37
Total Loss
@JP Ja maar wat wil je dan ? Het gaat hier om 3-deurs auto's uit het A-segment, hoe verschillend wil je dan de vorm aan de zijkant hebben ? Kan gewoon bijna niet anders dan ongeveer dezelfde vorm hebben, een voordeur een klein zijruitje en de auto is op, geen ruimte voor fratsen of andere oplossingen, tis maar een klein stukkie dus redelijk logisch dat de algehele vorm aan de zijkant min of meer overeen komt, kan zo nog tig andere auto's plaatsen die ook die vorm hebben van de zijkant gezien.

Ja dag, dat is wel een heel slecht argument. Een Picanto, Twingo of Up zien er heel anders uit qua C-stijl. Het hoeft niet per se ei-vormig met een aflopende raamlijn hoor. Ik denk dat er in het A-segment nog bijna meer verschillen zijn dan in het C-segment bijvoorbeeld, waar veel modellen een 'Leon-achtige' raamlijn hebben.

Over de nieuwe motoren die in 2013 zullen verschijnen:

AutoGids.be
Dwars voorin zitten de uit de Corsa bekende benzineviercilinders van 1,2 en 1,4 liter, met 85 en 100 pk. Een dieselmotor moeten we niet verwachten, maar vanaf volgend jaar heeft hij wel recht op driecilinders van een nieuwe motorengeneratie, een 1.0 met 75 pk en een 1.2 met 105 pk.

Wel weer typisch Opel dat de motoren niet vanaf de introductie gelijk goed zijn, maar een jaar na de introductie valt alsnog mee.
De lengte is trouwens 3.70 meter en de wielbasis 2.31 meter. Ter vergelijking: een Volkswagen up! is bijvoorbeeld 16 cm korter, maar heeft een 11 cm langere wielbasis. Vandaar de grote overhangen. Die wielbasis voorspelt niet veel goeds voor de ruimte achterin.

A110-50
Ik denk dat er in het A-segment nog bijna meer verschillen zijn dan in het C-segment bijvoorbeeld, waar veel modellen een 'Leon-achtige' raamlijn hebben.

De Toyota Corolla Verso was zover ik weet de eerste, gevolgd door de Mazda3 als eerste C-segment hatchback

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2012 16:44 door Daewoo-Chevrolet.
Anonieme bezoeker
11-07-2012 16:48
Total Loss

Ik ben heel erg slecht in photoshoppen, maar heb het toch even geprobeerd: dak van de Opel in carrosseriekleur, chroomstrip langs de raamrand weg, en ook die vouwen in de zijpanelen weg...

Dan blijkt er toch wel heel veel hetzelfde profiel van de 500 in die Adam te zitten.
Anonieme bezoeker
11-07-2012 17:05
Maakt verder niet uit hoor dat ie naar de fiat 500 'smaakt', maar dat het ook anders kan laat citroen en mini bv zien. smiling smiley
11-07-2012 17:08

1 anders gekleurde spaak bij elke velg? Dat heb ik nog niet eerder gezien geloof ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.