Fiat Panda (Cross p.4)

Gepost door Mach1 
@929V6: Dat dacht ik nu ook! Blijkbaar zoeken 'sommige' gewoon een botsauto.
Nieuw leven voor de Panda: Fiat komt met de hybride versie. Deze krijgt een 'milde hybride' aandrijving, bestaand uit de 3-cilinder 1.0 FireFly-motor gecombineerd met een 12-volts BSG (Belt-integrated Starter Generator) systeem. Dit is een soort zware startmotor die op de multiriem van de andere hulpsystemen draait, rem- en deceleratie-energie regenereert, bij stop-start-acties de motor snel laat aanslaan en assisteert bij bijvoorbeeld optrekken. De aparte lithium accu heeft een capaciteit van 11 Ah. De mild hybrid FireFly motor levert in totaal 70 pk bij 6000 rpm en maximaal 92 Nm bij 3500 rpm (1.2 Fire: 69 pk bij 5500 rpm en 102 Nm bij 3000 rpm). Verder is de interne wrijving in de versnellingsbak verlaagd en heeft de zesde trap een extra lange overbrenging. Onder de 30 km/h kan de auto coasten (motor af) terwijl alle systemen blijven werken doordat de BSG voor stroom blijft zorgen. Resultaat is volgens Fiat een gemiddeld 20 % gunstiger verbruik en uitstoot met pieken tot 30 % gunstiger waarden in vergelijking met de 1.2 Fire motor. Andere prestatiecijfers zijn nog niet bekendgemaakt. En... de hele aandrijfunit is 45 mm lager gemonteerd zodat de Panda strakker op de weg ligt. Daar komen ze nu mee, na dik acht jaar. In Italië is de Panda vanaf overmorgen te koop voor de speciale introductieprijs van € 10.900,- (de Panda 1.2 begint bij € 11.550,-).

Ook de 500 krijgt deze mild hybrid versie.
Informatie over de Panda 'Hybrid' en 500 'Hybrid' staat inmiddels op fiat.nl: [www.fiat.nl]
De prijzen zullen wel gauw volgen. Beide modellen komen eerst als Launch Edition beschikbaar.
92Nm, dat houdt niet echt over...
Barri
Voor Nederlands verkeer met straks een max van 100 meer dan genoeg . Ik herinner mij mijn golf 1,1 uit 1977 met 77 Nm waarmee ik nooit wat tekort kwam...
De Panda was altijd al een prima auto die hier helaas veel verkopen mistte doordat de importeur veel trouwe dealers eruit gooide.... merken als Kia , Hyundai en Suzuki die in dezelfde vijver vissen namen graag de klanten over . Nog altijd is die Panda de meestverkochte A segmenter van Europa , een uitdaging voor FCA om klanten terug te winnen .ook in Nederland ! Prima ervaringen met de Panda Twinair maar niet met de dealers...prima ervaringen met Suzuki en ook met de dealers... kans voor FCA : laat ze mij overtuigen waarom de Panda Hybrid beter is dan de Ignis Hybrid !smiling smiley
Maluch
Barri
Voor Nederlands verkeer met straks een max van 100 meer dan genoeg . Ik herinner mij mijn golf 1,1 uit 1977 met 77 Nm waarmee ik nooit wat tekort kwam...
De Panda was altijd al een prima auto die hier helaas veel verkopen mistte doordat de importeur veel trouwe dealers eruit gooide.... merken als Kia , Hyundai en Suzuki die in dezelfde vijver vissen namen graag de klanten over . Nog altijd is die Panda de meestverkochte A segmenter van Europa , een uitdaging voor FCA om klanten terug te winnen .ook in Nederland ! Prima ervaringen met de Panda Twinair maar niet met de dealers...prima ervaringen met Suzuki en ook met de dealers... kans voor FCA : laat ze mij overtuigen waarom de Panda Hybrid beter is dan de Ignis Hybrid !smiling smiley

Tsja, best verkochte A-segmenter in Europa is inderdaad een feit. Dankzij de chauvinistische Italianen want de Panda is ook de best verkochte auto van Italië smiling smiley. Ik kan zo gauw de verkoopcijfers van de Panda in Europa niet vinden maar reken erop dat ruim 80% van alle Panda's in Europa in Italië verkocht worden. In de rest van Europa is zijn de bv Aygo, Picanto en up! veel populairder.
Franse prijzen van de Fiat Panda City Cross met nieuwe motor: [www.caradisiac.com]

City Cross Elysia 13 990 € (tijdelijk)
City Cross 14 490 €
City Cross Plus 14 990 €
City Cross Trussardi 15 990 €

Zou helemaal niet gek zijn als Fiat de Panda volledig inzet op de City Cross, die oogt een stuk frisser en door de hoekige vormgeving in combinatie met hogere bodemvrijheid en plastic rondom als een soort mini SUV.

Inderdaad voordeliger
Door de lagere CO2-uitstoot en dus minder hoge BPM-boete zijn de Fiat 500 en Fiat Panda een stukje voordeliger geworden. De Fiat 500 Pop is zelfs 955 euro in prijs gedaald (van 16.690 naar 15.735 euro) en de Fiat Panda – die voorlopig alleen in een Cross-outfit gevoerd zal worden – is zelfs 2.500 euro goedkoper geworden – de City Cross kost 14.290 euro versus 16.790 euro voor de Waze 4×2 die hij opvolgt.

Vanafprijs Fiat Panda Hybrid
De vanafprijs van de Fiat Panda Hybrid begint dus bij 14.290 euro. Voor dat geld levert Fiat een vijfdeurs City Cross uitvoering. Je krijgt dan standaard handmatige airco, elektrische ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een Uconnect radiosysteem met bluetooth, spraakherkenning en een USB-aansluiting.

Fiat Panda Hybrid Launch Edition
De Fiat Panda Hybrid Launch Edition begint bij 15.290 euro. Die heeft automatische airconditioning, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, diverse Launch Edition-logo’s, Seaqual interieurbekleding en een matgroen dashboardpaneel. Deze variant heeft verder nog LED-dagrijverlichting, parkeersensoren achter en een met leder afgewerkt stuurwiel.

Bron: [autorai.nl]

Panda 1.0 Hybrid City Cross € 14.290
Panda 1.0 Hybrid City Cross Launch Edition € 15.290

Erg nette prijzen gezien de standaarduitrusting. Als Fiat 'm een beetje promoot ('de goedkoopste cross-over van Nederland' smiling smiley), dan moet de Panda toch wel een comeback kunnen maken. Iets meer dan 14 mille een Panda City Cross met standaard airco is toch ontzettend netjes en kennelijk 2.500 euro minder dan voorheen in het geval van de Panda City Cross.
Ondanks de in mijn ogen forse prijs (dat ligt blijkbaar aan het feit dat ik niet kan accepteren dat auto's zo onwijs duur worden) is het één van de goedkoopste auto's die er nieuw leverbaar is thumbs up
Barri
Ondanks de in mijn ogen forse prijs (dat ligt blijkbaar aan het feit dat ik niet kan accepteren dat auto's zo onwijs duur worden) is het één van de goedkoopste auto's die er nieuw leverbaar is thumbs up

Misschien komt er nog wel een instapmodel in niet City Cross-uitvoering. Maar gezien de uitrusting én aankleding vind ik de prijs erg netjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2020 20:48 door Rutger DC.
Ja het oogt ook wel kek, die City Cross! Heel wat anders dan een gewoon upje bijvoorbeeld.
Jammer dat er geen trekhaak onder kan..... ik was serieus geïnteresseerd maar dat is nu over .
De dealer zegt dat een trekhaak wél kan , ik weet het niet meer en houd het maar bij mijn oudje .
Nu staan de instappers (non-Cross) ook in de prijslijsten:
1.0 Hybrid Easy € 13.190
1.0 Hybrid Lounge € 13.690

Beetje teleurstellende prijzen, dan is die City Cross veel interessanter. Zijairbags zijn overigens niet standaard op de Easy en Lounge, wel op de City Cross. Schandalig eigenlijk, zeker voor een auto met een 0-sterrenscore in Euro NCAP...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2020 14:32 door Rutger DC.
Ik kreeg gisteren reclame te zien van een Panda Hybrid. Even googelen, niet heel veel over te vinden.

Er staan al wel wat van die city cross apparaten op voorraad bij de Fiat dealers, maar verschillen de niet city cross versies (de easy en lounge) wezenlijk van de city cross? Uiterlijke verschillen?

Niet dat ik er één zou willen kopen, maar ik vind het wel een grappig apparaat. 1:25 en de praktische zaken van een Panda. Heerlijk Hollandse wagen, net zoveel wegenbelasting voor betalen als voor een X5 diesel in Duitsland. Haalt de 100, passen 5 personen in en is warempel betaalbaar met iets van 15k.

Erg benieuwd hoe zoiets rijdt, zou wel een keer een dagje of wat willen sturen erin. Vermoed dat het nog best leuk is. En die veiligheid, voor 14k koop je een Audi A1 van 2010 met 1,5 ton op de klok. Is dat nou echt veiliger?

Kopen, 10 jaar in rijden, afschrijven naar 0. Wat was de slogan ook alweer, met een Panda lach je iedereen uit?
Vandaag zag ik voor het eerst een Panda Hybrid. In mijn beleving was ie heel erg anders dan een gewone Cross, maar dat valt wel mee:

Leuke foto's van een ontzettend leuke auto! Waarom heeft mijn moeder voor hetzelfde geld een witte Toyota Aygo met wieldoppen gekocht? sad smiley
We zitten nog te wachten op de facelift van de Tipo, en dan komt Fiat met een lichte facelift van de Panda... Die hadden ze in het voorjaar al voorzien van een hybrideversie, maar deze leek alleen maar als Panda Cross leverbaar. Nu komt die aandrijving in alle vijf varianten (Panda, City Life, Sport, City Cross and Cross).

De lichte facelift betekent nieuwe bumpers, wielen, stootstrips en details in de bekleding. Verder heeft de gelifte Panda vooral nieuwe uitrusting: 7" touchscreen met Uconnect, DAB+ radio, Apple CarPlay en Android Auto, en speciale smartphonehouder.

En dan komt er nog die nieuwe variant bij: de Panda Sport. Dan denk je meteen aan het 100HP bommetje van de vorige generatie, maar deze Sport is alleen maar sportief van uiterlijk en aankleding, helaas.

Panda City Life.

Interieur Panda City Life.

Panda Sport.
Optisch gewoon de oude Panda Trekking/Climbing met een lage bodemvrijheid, volgens mij. Wel leuk, maar eigenlijk vind ik alleen de (City) Cross nog actueel ogen.
Ik vind 'm er als City Life en Sport behoorlijk fris uitzien. Wat een leuk karretje is het zo thumbs up.
Nieuwe prijslijst inclusief Panda Sport:

1.0 Hybrid 70 Life € 14.850
1.0 Hybrid 70 City Life € 15.550
1.0 Hybrid 70 Sport € 16.250
1.0 Hybrid 70 City Cross € 16.950
1.0 Hybrid 70 Cross € 18.150
0.9 TwinAir 85 S&S 4x4 City Cross € 23.650

Eigenlijk is het wel een dure auto voor wat je krijgt, de City Cross (of Cross) is de versie die je moet hebben, aangezien de andere uitvoeringen slechts twee airbags hebben (met de daarbij corresponderende 0 EuroNCAP-sterren). Da's niet van deze tijd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.