Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

Gepost door Mach1 
Quote

Lancia verlaagt CO2-uitstoot Ypsilon, houdt 14 procent bijtelling
Autonieuws • 18 december 2013 • Tekst: Bob Kroese

Lancia heeft de TwinAir benzinemotor aangepast om de Ypsilon ook in 2014 van 14 procent bijtelling te laten profiteren. De CO2-uitstoot van de tweecilinder is fors verlaagd.

Lancia biedt ook volgend jaar uitvoeringen van de Ypsilon aan met 14 procent bijtelling. De TwinAir-motor in de kleinste Lancia stoot nog maar 88 g/km CO2 uit en dat is precies genoeg voor 14 procent bijtelling volgend jaar.

Lancia heeft het vermogen van de tweecilindermotor met 5 pk geknepen om te blijven profiteren van het gunstige bijtellingspercentage. De 0.9 TwinAir levert nu nog 80 pk, maar de CO2-reductie is enorm. De handgeschakelde versie ging van 99 naar 88 g/km en de uitvoering met DFN-halfautomaat van 95 naar 88 g/km.

Lancia heeft daarnaast ook nog een Ypsilon die op aardgas rijdt. Die stoot 86 g/km uit en heeft ook de 80 pk sterke TwinAir-motor aan boord. De CO2-uitstoot van de aardgasuitvoering is gelijk gebleven, want die was al laag genoeg voor 14 procent bijtelling volgend jaar.

Bron: [www.autokopen.nl]
Ik moest even terugbladeren om te kijken hoe de huidige Ypsilon er ook weer uit ziet. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit een live gezien heb confused smiley
Lancia, bestaat dat nog? Jazeker, maar op het Autosalon van Genève uit niet meer dan de Ypsilon.

Quote

ma 03 mrt 2014, 09:00
Overbodig conceptmodel: Lancia Elle Concept

door redactie Autovisie
Als je als automerk geen nieuws hebt, wijk je al snel uit naar het creëren van speciale versies op basis van bestaande modellen. Kijk naar Lancia, die voor de zoveelste keer een Ypsilon-uitvoering presenteert: de Elle Concept. Hij debuteert op de autoshow van Genève.

Het conceptlabel bij deze Lancia Elle Concept is eigenlijk overbodig. De speciale versie verschijnt namelijk al in de zomer van dit jaar in de prijslijst. Net als bij voorgaande Ypsilon Elle-modellen wil Lancia voornamelijk vrouwen aanspreken door gebruik te maken van modieuze kleuren en materialen.

Twee kleuren
Lancia voorziet het ‘conceptmodel’ van de kleuren Cipria Glam in combinatie met Pearlescent Black-kleurige livery. Leder en alcantara zijn gebruikt om de stoelen te bekleden. Om het af te maken zijn er Elle-logo’s op de stoelen geborduurd. Een 95 pk sterke 1,3 liter MultiJet II turbodiesel verzorgt de aandrijving.

Elle verbindt haar naam niet alleen aan modellen van Lancia. Ook de Nissan Micra Elle werd onlangs gepresenteerd.



Bron: [www.telegraaf.nl]

Live @ Autosalon van Genève:





Meer foto's: [www.omniauto.it]

De Ypsilon had trouwens een goede start in januari. Het is de enige Lancia met bestaansrecht.
D-C: wat is dat weer voor een uitspraak?
De Delta is gewoon een miskende wagen. Alleen al op basis van zijn uiterlijk heeft hij méér dan voldoende bestaansrecht!
Italiaanse onderstellen zijn trouwens ook erg aangenaam (heb geen ervaring met deze wagen).
Ik vind het onbegrijpelijk dat een nietszeggende wagen als de A3 als zoete broodjes over de toonbank gaat en een luxueuze elegante verschijning als de Delta maar met mondjesmaat verkocht wordt;
Quote
iDS
D-C: wat is dat weer voor een uitspraak?
De Delta is gewoon een miskende wagen. Alleen al op basis van zijn uiterlijk heeft hij méér dan voldoende bestaansrecht!
Italiaanse onderstellen zijn trouwens ook erg aangenaam (heb geen ervaring met deze wagen).
Ik vind het onbegrijpelijk dat een nietszeggende wagen als de A3 als zoete broodjes over de toonbank gaat en een luxueuze elegante verschijning als de Delta maar met mondjesmaat verkocht wordt;

De Delta is inmiddels wel wat verouderd, met name die LED-verlichting is mijns inziens echt niet meer van deze tijd, het komt op mij over alsof iemand zelf er wat LED'jes ingeplakt heeft.
Jammer, de Giulietta is wel sterk vernieuwd. Er zullen vermoedelijk keuzes gemaakt moeten worden binnen FCA? Wat mij betreft wordt Dodge ook verwaarloosd, maar dat is voor de Europeanen veilig ver weg.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)
08-03-2014 21:35
In Feb stond de Ypsilon zelfs #3 in Italië.
4065 stuks

Zal wel vrolijk gedumpt worden.
Quote
iDS
D-C: wat is dat weer voor een uitspraak?
De Delta is gewoon een miskende wagen.

Een uitspraak op basis van de verkoopcijfers. Ik ben het met je eens dat de Delta miskend is, het is zelfs een relatief betere auto dan de Ypsilon. Een auto die nergens flinke steken laat vallen en nog steeds fraai is, iets wat niet van de Ypsilon gezegd kan worden. Dat is een auto die ik zo graag mooi zou willen vinden, maar een auto die eigenlijk spuuglelijk is (moet ik met pijn in het hart bekennen).

*edit: In mei weten we trouwens echt wat de plannen met Lancia zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2014 21:57 door D-C.
Quote
D-C
Quote
iDS
D-C: wat is dat weer voor een uitspraak?
De Delta is gewoon een miskende wagen.

Een uitspraak op basis van de verkoopcijfers. Ik ben het met je eens dat de Delta miskend is, het is zelfs een relatief betere auto dan de Ypsilon. Een auto die nergens flinke steken laat vallen en nog steeds fraai is, iets wat niet van de Ypsilon gezegd kan worden. Dat is een auto die ik zo graag mooi zou willen vinden, maar een auto die eigenlijk spuuglelijk is (moet ik met pijn in het hart bekennen).

*edit: In mei weten we trouwens echt wat de plannen met Lancia zijn.

In het kader van de eeuwige FIAT-groepgeruchten: ik heb ergens - helaas weet ik niet meer waar - gelezen dat Fiat zich voorbereidt om de komst van buitenlandse modellen. Stel..stel, die 200 komt, dan lijkt me dat vanzelfsprekend dat dat een Lancia wordt. Maar ja, zelfs die Spider (Mazda/Alfa) wordt tegenwoordig betwijfeld? Het lijkt wel echt een soap, voornamelijk omdat wij als consumenten er alles van mee krijgen.
Eindelijk weer een teken van leven van de Ypsilon. Belangrijkste wijziging aan het front wordt een nieuwe, bredere grille. Niet helemaal mijn smaak, maar het zal hem wel een wat stoerder uiterlijk geven.

[www.autoedizione.nl]

Ik vind het zo vreemd dat er een enorm kleurverschil tussen de bumperdelen en de motorkap zit, ik wacht dus nog even de officiële informatie af.
Is dat dan niet gewoon een two-tone uitvoering (of de zoveelste speciale versie)?
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)
08-09-2015 16:46
Zal een low-budget lift zijn.

De Yp is alleen in Italië i/d verkoop (ramsj).
Italianen steunen dit karretje in zijn laatste levensfase aandoenlijk trouwhartig: #3 in de verkoop.
Quote
D. Elzinga
Is dat dan niet gewoon een two-tone uitvoering (of de zoveelste speciale versie)?

Misschien, maar mijns inziens heeft Lancia doorgaans betere two-tone-uitvoering. Althans, beter dan wit met crème-kleurig.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)
09-09-2015 18:00


meer info: [www.netcarshow.com]

Ik vind de nieuwe neus een hele verbetering. Maar door de aanpassingen van de grille is het weer de zoveelste vijfhoekige Mazda-grille geworden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2015 18:01 door MC W.
Ik weet niet goed wat er van moet vinden. Hij ziet er door deze grille en de nieuwe plaats voor het kenteken wat breder uit, maar de grille mist naar mijn mening de echte Lancia-uitstraling. Het lijkt zo meer op twee vleugels dan op het wapen van Lancia. Als de brede rand boven de grille, waarop het Lancia-logo prijkt, in chroom zou zijn uitgevoerd zou het een wat chiquer geheel vormen.
Lancia moet gewoon een luxe-uitvoering worden van Fiat, net als Initiale is van Renault. Meer bestaansrecht heeft het op het moment niet.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)
09-09-2015 22:40
Sympathiek karretje.
Rij daar liever in dan een vergelijkbare Fiat.
Een hele verbetering. De huidige Yp heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Helaas is deze grille nog niet de Lancia-grille zoals-ie zou moeten, met de chromen spijl in het midden. Naar verluidt zouden ook de achterkant en het interieur aangepakt worden. Ben benieuwd.
Inderdaad een hele verbetering, wat minder bombastisch dan voorheen. Wat mij betreft staat de Ypsilon nog jaren tussen de Jeeps te koop, ook in Nederland, totdat er wellicht een glorieuzer toekomstperspectief is voor Lancia.

Quote
MC W
Ik vind de nieuwe neus een hele verbetering. Maar door de aanpassingen van de grille is het weer de zoveelste vijfhoekige Mazda-grille geworden

Vijfhoekige grille: ja, Mazda-grille? Het is maar wat je wil zien.
Ik ben niet kapot van de facelift en of dit bovendien invloed heeft op de verkoopcijfers alhier betwijfel ik. In Italië verkoopt het autootje overigens wel goed, misschien dat hier de prijs te hoog gecalculeerd is.\
[www.autoweek.nl]
Meer afbeeldingen:











Bron: ICS Photography

Al met al een hele verbetering. De grille blijkt dus wel wat chroom te hebben, maar wat mij betreft had de rest ook in chroom uitgevoerd mogen worden. Ik heb ook ergens het idee dat dit de originele voorkant van de Ypsilon is, en dat i.v.m. de integratie met Chrysler er toentertijd voor de vorige grille gekozen werd.

Edit: Sterker nog, de configurator staat al online: klik



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2015 22:58 door Lancia Lover.
Ziet er chique uit zo in het donkerblauw! Ook het interieur lijkt volwassener te zijn geworden met dat mooie grote scherm in het midden. De te korte achterbank was ook altijd een punt van kritiek. Deze lijkt ook wat langer geworden.


Nog altijd een leuk alternatief voor de Fiat 500. Meer ruimte, betere stoelen en hij rijdt gewoonweg net ff beter..

Ook bij 130 rijdt zo'n Ypsilon nog best prima. Ik hoop wel dat ze de 2-pitter wat beter geïsoleerd hebben.. als je die op zn staart trapte leek t net alsof ie onder je stoel zat grinning smiley
Goed nieuws:

Lancia Ypsilon 2016 te koop in Europa


Lancia heeft op de IAA officieel laten weten dat de vernieuwde Ypsilon op alle belangrijke markten in Europa geïntroduceerd zal worden. Geen exclusiviteit voor de Italiaanse markt dus, zoals tot voor kort de boodschap nog luidde. Ook wordt er in de wandelgangen gezegd dat het vernieuwde karakter van de grille, model zal staan voor toekomstige modellen van het mooie merk uit Turijn. Modellen waar nog wel even op gewacht zal moeten worden, maar waarvan een toekomstige Delta mogelijk een van de eerste zal zijn.

De Lancia Ypsilon editie 2016 is in Italië inmiddels in de handel, omdat de auto daar maandelijks verantwoordelijk is voor grote verkoopaantallen. Later volgen Frankrijk, Duitsland en Spanje. Maar ook in België en Nederland zal de kleine opgefriste vijfdeurs Lancia leverbaar zijn, al zal er niet echt aandacht worden besteed aan een introductie. De auto is betreffende de introductie eerst leverbaar als extra rijke ‘Opening Edition’ (afbeelding boven). Standaard met de prachtige nieuwe 15 inch ‘Y design’ velgen en Uconnect NAV infotainment systeem met 5 inch touchscreen. Deze editie is te krijgen in de nieuwe tinten ‘Avorio Chic’ of ‘Blu di Blu’.

Auto Editzione over Nuova Lancia Yspilon
Da's positief nieuws! Veel te mooi merk om teloor te laten gaan, ook al loopt het de laatste jaren nieu van een leien dakje bij Lancia.
Het nieuwe rooster staat hem goed, die blauwe kleur trouwens ook. Als mijn vrouw dit te zien krijgt, wordt de Fiat 500 waarschijnlijk van het verlanglijstje geschrapt winking smiley
Werkelijk geen enkel exemplaar van zien rijden, die laatste facelift. Wat een triestig verhaal daar bij FCA
Quote
Reyner
Werkelijk geen enkel exemplaar van zien rijden, die laatste facelift. Wat een triestig verhaal daar bij FCA

Die wordt ook alleen in Italie verkocht. Goede nieuws is dat er waarschijnlijk in 2020 een nieuwe Ypsilon gaat komen. Een compleet nieuw model.
Quote
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Goede nieuws is dat er waarschijnlijk in 2020 een nieuwe Ypsilon gaat komen. Een compleet nieuw model.
Serieus? Op welk platform dan, nog het antieke 500-platform? Ben benieuwd...
Ik gok een Panda met two-tone lakwerk en een Lancia-grilletje.
Bericht van 24 juni. Kennelijk op het platform van de nieuwe 500.

[www.notizieora.it]
Bedankt voor de info thumbs up Maar ik moet het allemaal nog zien, en als er daadwerkelijk iets komt of dat dan ook buiten Italië zal zijn...
Een compleet nieuw model ontwikkelen (ook al is het op basis van een ander model uit dezelfde stal) lijkt me financieel lastig te verantwoorden als ze die wederom enkel nog in Italie gaan verkopen. Lijkt me dat je dan eerder gaat voor iets wat hoogstens een wat ingrijpender rebadge is, maar goed ik hoop dat ze weten te verrassen.
Dat hebben ze met de huidige Ypsilon ook gedaan, dus zo vreemd zou het niet zijn...
Laten we het hopenthumbs up
Weer een Europees dealernetwerk opbouwen inclusief marketingcampagnes kost ook klauwen met geld. Een hoekje bij de Fiat-dealer inrichten lijkt mij althans ook geen hoopvolle optie. Ook hierom blijf ik vooralsnog even sceptisch over dit nieuws...
Eerste hybride Lancia op de markt



De hybride Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic is officieel z’n loopbaan gestart. Terwijl de fabriek in Polen (Tychy) deze week nog even dichtblijft in verband met het virus, is Lancia al wel met de commercialisatie gestart. Lancia’s succesnummer en hoop op een toekomst voor het merk, voldoet weer aan de milieu- en markteisen voor de komende tijd. En hybride zal geen slotstuk zijn, want er wordt openlijk gesproken over een esthetische update van de Ypsilon ergens in 2021. Hopelijk heeft deze levensverlengende ingreep voor de dan 10 jaar oude Ypsilon, ook iets te maken met een voorproefje op een nieuw gamma, dat wellicht dankzij de samenwerking met PSA, vrij vlot het levenslicht zal kunnen zien. (B-UV?)



Het op een na populairste model van Italië is alles behalve een zwanenzang. De Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic is samen met alle voorgaande generaties Y10, Y en Ypsilon, voorbij de 3 miljoen exemplaren geraakt, meldt het pr-bureau van Lingotto. Met de introductie van de hybride Ypsilon zien we het debuut van de moderne Firefly 1.0 3 cilinder van 70 pk, gekoppeld aan een elektrische 12v BSG (Belt integrated Starter Generator), zoals we die ook in de 500 en de Panda Hybrid-modellen zagen debuteren eerder dit jaar. Het vormt tevens het afscheid van de pruttelende en tevens krachtige 0.9 TwinAir Turbo. Lancia hanteert dit jaar 2 uitrustingsniveau’s, Silver en Gold. De extra rijke Platinum zal wel weer terugkeren als de economie aantrekt verwachten we. Lancia verwijst graag naar schoon water met dit model. Schoner water uit de Middellandse zee om precies te zien. Niet alleen met de kleur ‘Blu Maryne’ (dat debuteert op de Maryne opening edition), maar ook met het gebruik van SEAQUAL® YARN stoffering voor het interieur. Hierin is gerecycled kunststof verwerkt dat uit de zee rond Italië is opgevist.







Bron
Het blijft een leuk en origineel wagentje alhoewel ik zijn voorganger verkies.
Spijtig dat het roemrijke Lancia tot dit modelletje is herleid.
Ik ben benieuwd wat er onder PSA-FCA van het merk zal overblijven gezien de concurrentie van Alfa Romeo en DS.
@ IDS

Het schijnt dat de verhalen sterker en sterker zijn/worden dat Lancia een nieuwe Ypsilon gaat maken. De ontwikkeling is al in volle gang. Ook een "nieuwe Musa" staat op het programma. De nieuwe Ypsilon gaat gebruik maken van het platform van de 208/Corsa. Ik denk dat FCA/PSA niet (meteen) de stekker eruit zal trekken. DS en Alfa verkopen r*k, Lancia doet met de Ypsilon alleen in Italië meer verkopen dan Alfa in heel Europa (de wereld misschien wel?)
Quote
Peter O
Het vormt tevens het afscheid van de pruttelende en tevens krachtige 0.9 TwinAir Turbo.
Voor de volledigheid (omdat ik me afvroeg of de Hybrid nu de enige leverbare motor was geworden): de turboloze 0.9 blijft wel beschikbaar als ethanol-variant. En de 1.2 LPG-motor staat ook nog op de site.

Ik ben benieuwd naar de toekomst. Ik had de hoop al laten varen, maar misschien gebeurt er dus toch nog wat.
@ MWH

het staat er een beetje ongelukkig inderdaad.

Misschien ga ik toch maar een topic openen over de nieuwe Ypsilon. Er zijn al wat proefballonnen op internet verschenen. Variërend van een geshopte Corsa tot aan een designer filmpje.
Quote
Peter O
@ IDS

Het schijnt dat de verhalen sterker en sterker zijn/worden dat Lancia een nieuwe Ypsilon gaat maken. De ontwikkeling is al in volle gang. Ook een "nieuwe Musa" staat op het programma. De nieuwe Ypsilon gaat gebruik maken van het platform van de 208/Corsa. Ik denk dat FCA/PSA niet (meteen) de stekker eruit zal trekken. DS en Alfa verkopen r*k, Lancia doet met de Ypsilon alleen in Italië meer verkopen dan Alfa in heel Europa (de wereld misschien wel?)

Lancia mag van mij gerust een doorstart maken. CMP-onderstel kan daarvoor inderdaad dienen.
Maar verkoopcijfers zeggen niet alles: de marge op een wagen in de klasse van de Stelvio en Giulietta is wel wat anders dan bij een Ypsilon. Daarnaast DS verkoopt niet? Het was vorig jaar de grootste stijger binnen PSA.
Quote
iDS
Daarnaast DS verkoopt niet? Het was vorig jaar de grootste stijger binnen PSA.

Da's ook nogal betrekkelijk. Van 1 naar 2 is al gauw een stijging van 100%, bij wijze van spreken.
Het is nog steeds een leuk wagentje, maar met name dat interieur laat nu toch wel heel duidelijk z'n leeftijd zien...
Er is een minieme facelift op komst, met een grille met verticale spijlen:

Goh, ik wist niet eens dat dit model nog gemaakt werd.
De laatste keer dat ik er één in Nederland zag is echt al lang geleden. Logisch dat de stekker eruit is getrokken.
Opvallend houdbaar ontwerp , oogt nog steeds bij de tijd.
Nooit begrepen waarom Lancia dat niet meteen deed bij de facelift van een paar jaar geleden. Nu gaarne nog even het oude logo terug.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.