Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

Gepost door Mach1 
Eindelijk: de nieuwe Lancia Ypsilon

Zou het dan toch nog de goede kant op gaan met Lancia? Eindelijk is hier dan de nieuwe Ypsilon, die het merk er weer bovenop moet halen.
Op de fabriekssite van Lancia zijn enkele minuten de eerste foto's van de nieuwe Ypsilon te zien geweest. Die zijn daarop op het web terechtgekomen en verspreiden zich nu als en inktvlek. Op de Autosalon van Genève debuteert de nieuwe Ypsilon, die een beetje oogt als een mini-Delta en is gegroeid tot 3,80 meter. Op de Britse en Ierse markt wordt deze auto als Chrysler verkocht en zal dus een andere grille worden gemonteerd.
De Ypsilon staat op een doorontwikkeld platform van de 500 en zal dan ook grotendeels met de zelfde motoren worden geleverd. Het feest start dus met de tweecilinder Twinair. De 1,3-liter Multijet diesel moet zorgen voor een wegenbelastingvrije variant. In eerste instantie zal de oude Ypsilon nog naast de nieuwe vijfdeurs leverbaar blijven. Later deze ochtend weten we meer over de nieuwe Yp. Hou de site dus in de gaten.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2011 17:07 door Mach1.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Lancia Ypsilon
14-02-2011 10:08
Is een Delta vreemd gegaan met een Juke?
Lancia-nieuws 1: de nieuwe Ypsilon

Het nieuwe Lancia is op 14-2-2011 geboren en dat zullen we weten ook! Het Italiaanse merk toont in Genève namelijk liefst vier nieuwe modellen. De belangrijkste nieuweling is de geheel nieuwe Ypsilon.
De nieuwe Ypsilon is opvallend genoeg geen driedeurs auto, maar eentje met vijf portieren. De nieuwe Ypsilon is 3,84 meter lang, 1,67 meter breed en 1,51 meter hoog. De wielbasis is 2,39 meter en de auto biedt volgens Lancia plek aan vijf personen.
Onder de kap is er keuze uit vier verschillende motoren. De basismotorisering is een 1,2-liter viercilinder met 69 pk. Daarna is het de beurt aan de 0,9-liter Twinair tweecilinder met 85 pk. Er is één diesel beschikbaar, de 1,3-liter Multijet met 95 pk. De laatste motorisering is de 1.2 Bifuel, die op benzine en LPG loopt. De Twinair en de Bifuel zijn allebei wegenbelasting- en BPM-vrije auto's.
Lancia zet als vanouds flink in op de luxe. De auto biedt (al dan niet optioneel) volautomatische airconditioning, 16-inch lichtmetaal, cruise control, lederen bekleding, parkeersensoren, Xenon-verlichting, een speciaal navigatiesysteem en als kers op de slagroom een audiosysteem met een vermogen van maar liefst 500 Watt.
Lancia toont de nieuwe Ypsilon op de Autosalon van Genève, samen met de Grand Voyager, Thema en de Flavia Concepts. Halverwege dit jaar verschijnt de Ypsilon bij de dealers.
Deze vind ik dan wel weer leuk, er is aan de voorkant duidelijk rekening gehouden met het feit dat de auto ook als Chrysler verkocht moet worden, niettemin heeft de auto een herkenbaar eigen ontwerp zoals de Delta.

Geneva will see the launch of the Lancia new Ypsilon which will go on sale from June across key European markets and from September under the Chrysler badge in Great Britain and Ireland
Prachtige auto!thumbs up
Heel volwassen, modern en ziet er in deze uitvoering lekker luxe uit.
Goed gedaan!
Lijkt op de Delta, maar dan mooi! Vooral zo schuin van achteren vind ik 'm echt mooi, klassiek maar toch strak. Hopelijk wordt het met de MRB-vrije varianten nu wel een succes hier. Met de BiFuel heeft Fiat wel iets unieks in handen, ik neem aan dat de 1.2 niet zo astmatisch en waardeloos is als de 1.0 in de Chevrolet Spark en Opel Agila.
Leuke auto, alleen die deuk onderaan de deuren is een beetje overdreven.

En dit wordt dan de Chrysler 50? (100=Delta?)
Toch vandaag nog een auto die wel als Lancia ontworpen is. Het is dan wel een mini-Delta, maar toch... een plusje voor de moeite.
Toch verborgen deurgrepen achter dus. Fraaie auto, al denk ik dat ik de huidige Ypsilon toch mooier vond, deze vind ik wat groot.
Anonieme bezoeker
14-02-2011 11:19
De enige leuke nieuwe Lancia die ik vandaag gezien heb.

De 300c .. uhm, pardon.. Thema zal een prima auto zijn, maar optisch niet te onderscheiden van dezelfde Chrysler. Iemand die een beetje interesse in auto's heeft ziet dat ook wel.
De dikke motoren in de Thema helpen de verkopen hier natuurlijk ook bepaald niet... eye rolling smiley
Het begon vanmorgen zo goed op Autoweek.nl met deze Ypsilon. Kom ik net thuis, uit de stromende regen, zie ik dat er nog drie andere Lancia-modellen zijn gepresenteerd! Mijn Lancia-hart begon enorm hard te kloppen, maar toen kwam er ineens een stilstand. Wat een afgang, wat een teleurstelling. De Grand Voyager is misschien de grootste daarvan, op de voet gevolgd door de Flavia (wat een naam, net een vlaflip) en de Thema. Historische namen die misbruikt worden door lompe, en lelijke bakken.

Vandaag is een stukje van mij gestorven. Lancia-hart, Rob013. 1988-2011. Tijdstip van overlijden: 11:41.
Dezelfde foto's in goede kwaliteit: [www.auto.cz]

Het idee is hetzelfde, de uitwerking compleet anders, dus zoveel vind ik ze niet op elkaar lijken.
Anonieme bezoeker
14-02-2011 11:43
Rob013
Flavia (wat een naam, net een vlaflip)
Lancia-hart. Tijdstip van overlijden: 11:41.

De naam Flavia zou je Lancia-hart toch goed moeten doen.. En niet de vergelijking laten maken met een vlaflip.. winking smiley
Wát een sierlijk gelijnd wagentje zeg! Design 'klopt' gewoon. Ook heerlijk om eens een autofabrikant te zien die een rustig ogende voorkant weet te ontwerpen zonder allerlei rare lijnen, details en extravagante grilles.

Sierlijk en elegant! Hier wil je in rijden. Espresso erbij.
Davidoff
Rob013
Flavia (wat een naam, net een vlaflip)
Lancia-hart. Tijdstip van overlijden: 11:41.

De naam Flavia zou je Lancia-hart toch goed moeten doen.. En niet de vergelijking laten maken met een vlaflip.. winking smiley

Zeker, zeker. De namen (op die van de GV na) gaven mij ook hoop, totdat ik ze zag. De Flavia was een prachtige coupe, maar dit...
Leuke auto, ook dat de motorkap op bestelling in de dakkleur doorloopt. Typisch Lancia.

Laten we hopen dat het doorontwikkelde Delta-design van de Ypsilon ook bij de opvolgers van de amerikaanse produkten in de komende jaren te zien is... als die ook nog mooie italiaanse koetsen met bijbehorende motoren en techniek krijgen, dan heeft het merk Lancia een kans. Lancia mist al jaren een breed modellenpallet. Dat Lancia binnenkort in bijna alle segmenten weer vertegenwoordigd is, vind ik goed, de uitvoering van het samenvoegen van Lancia en Chrysler hoogstongelukkig. Hier hebben duidelijk de boekhouders bij Fiat teveel voor het zeggen gehad. Een auto is ook emotie, het merk Lancia staat voor iets, dat moeten zeker de italianen toch begrijpen...

De mogelijkheden zijn er, maar of die uiteindelijk ook worden benut? Vandaag is werkelijk een gemiste kans voor Lancia met veel imagoschade. En dat ligt niet aan de Ypsilon, die is zoals een Lancia hoort te zijn.
Hier kun je je toch als man niet in vertonen? De vorige Ypsilons waren ook niet echt het toonbeeld van mannelijkheid, maar dit is enkel en alleen een vrouwenautootje. Mij niet gezien in ieder geval. Truttiger dan een Micra.
Leuk.

Neus vind ik wel wat tegenvallen.
ik mis het Lancia-logootje bovenin het driehoekje naast de handgreep in de achterdeur (zoals bij de Delta).
Schattig autootje zeg. Deze gaat natuurlijk in Toluca als mini Chrysler van de band lopen. Da's dezelfde band waar nu sinds kort de 500 vanaf loopt. Geweldig hoe Marchionne die 2 merken met elkaar aanvult. De match is goed.
Leuke wagen!
Eindelijk een reden om onze oude Y in te ruilen?
Lekker wagentje, alleen had het uitlaatje wel iets groter mogen zijn en de achterbumper wat meer naar onder doorgetrokken mogen worden. Ik vind het bollige wel wat hebben.
Anonieme bezoeker
14-02-2011 20:27
Leuk, maar naar mijn mening (ook al doet Lancia dit sinds jaren) heb je hier Fiat voor. Lancia zou moeten gaan over sportwagens die je hart doen smelten.

Met de auto is natuurlijks niks mis, maar waarom zou je geen (vermoedelijk goedkopere) Fiat 500 kopen?
AdriaanRems

Met de auto is natuurlijks niks mis, maar waarom zou je geen (vermoedelijk goedkopere) Fiat 500 kopen?

Omdat die twee deuren minder heeft bijvoorbeeld... Of omdat de halve straat er al in rijdt... Of omdat je een Ypsilon mooier vindt...

Ik noem maar wat zijstraten.
Hm, opzich mooi model. Maar de Delta vind ik veel mooier. Op de een of andere manier lijkt de Y wat uit verhouding; hoog, bol, kleine wielen: beetje vorig model C3-achtig. Maar dat kan ook aan de foto's liggen.
nack
Ik vind het bollige wel wat hebben.

Ik ook, stukken leuker ook dan de Delta, die wel apart is, maar die ik niet mooi vind. De kont van de Delta vind ik gewoon lelijk. De lijnen lijken me een rechtstreekse verwijzing naar de Aprilia en Ardea. Hopelijk verkiezen velen nu een Ypsilon boven die die saaie ecodieseltjes. En hopelijk liggen de prijzen niet veel hoger dan het huidige model.
Mach1

Van de vorige Ypsilon voerde Lancia een 'Elephante' uitvoering. Als je de bolling van deze wagen zijn rug ziet, mag er met recht en reden opnieuw zo'n 'Dumbo' versie verschijnengrinning smiley

Vind het wel een karakterbakje. Handgreepjes achteraan lijken me wat klein, schitterende overgang van dak in de achterklep: klasse. Het interieur belooft ook veel goeds.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2011 12:58 door iDS.
Heel lelijk! Lancia kan beter. Kijk maar naar de Delta. Maar het interieur ziet er veel belovend uit!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2011 21:15 door Nico94.
Anonieme bezoeker
14-02-2011 21:53
Ik vind dit toch een super leuke auto als ik hem zo zie, voorkant vind ik alleen niet zo. Ontwerp is goed, en weer eens wat anders. Ook in de traditie van de Y. Alleen het zij-aanzicht vind ik te rommelig.

En toch geen suicide doors zoals sommige beweerdenspinning smiley sticking its tongue out
Anonieme bezoeker
14-02-2011 22:10
De enige echte Lancia onder al het "Chrysler" nieuws. Leuk kleintje alleen van erg rond en daarom denk ik dat deze auto een "te lief" uiterlijk voor veel mannen zal hebben. Wel weer een schitterend interieur zeg!
Shady

En toch geen suicide doors zoals sommige beweerdenspinning smiley sticking its tongue out

Waar die geruchten vandaan kwamen heb ik nooit begrepen. Van het huidige model zou er ook al zo'n varianten verschijnen. Ook dat is nooit gebeurd.

Kan trouwens nog steeds niet wennen aan het autootje. Het mag dan wel de enige echte Lancia van de nu geintroduceerde auto's zijn, maar ik vind 'm veel te druk vormgegeven. Al die lijnen bij de achterklep en dan die vouw in de portieren, die laatste hadden ze gewoon weg moeten laten. Nu is het gewoon overbodig. Ben benieuwd hoe het dashboard eruit ziet. Al met al nog steeds teleurgesteld.
Ik vind hem mooier dan de Delta, en hopelijk beter voor de verkopen.
Zou er geen Lancia-grill inpassen ?
15-02-2011 19:24
Die koplampen! nut smiley Wat een lelijk ding, zeg.
Anonieme bezoeker
15-02-2011 22:30
Lancia Lover
Shady

Waar die geruchten vandaan kwamen heb ik nooit begrepen. Van het huidige model zou er ook al zo'n varianten verschijnen. Ook dat is nooit gebeurd.

Dat weet ik ook niet meer precies, maar het werd wel gesugereerd.
Shady
Lancia Lover
Shady

Dat weet ik ook niet meer precies, maar het werd wel gesugereerd.

Kan me wel herinneren dat ik een keer in een Autovisie van 2002/2003 had gelezen dat het huidige model suicide doors zou krijgen, maar goed, toen werd er ook gemeld dat de Fulvia in productie zou gaan en noem maar op. Was toen een interview met de voorganger van Marchionne...

Denk dat het bij het huidige model werd gezegd omdat de handgrepen op de testauto's zou raar (lees scheef) werden gemonteerd.
Anonieme bezoeker
16-02-2011 22:15
Dat laaste denk ik ook, dan wordt er veel gespeculeerd op het forum.
Ziet er goed uit! De chromen details maken hem lekker modern en chique.
Veel te mooi voor de simpele Ollander. Die koopt liever een lelijk saai hok.
ik zie er elke keer een verbouwde ptcruiser neus in confused smiley
Zal wel mijn deformatie gedachte zijn bij het mengen van Chrysler en Lancia
Anonieme bezoeker
27-02-2011 13:29
Het ding wordt ook leverbaar met MagicParking2 (automatisch parallel parkeren, in een vak van 4,60 meter, zoals we al kennen van andere merken, maar in deze klasse zagen we het nog niet), en schijnt een speciale tankdop te hebben, ik citeer, "Designed with particular attention to female customers, the system comprises a device fitted to the end of the fuel filler pipe which replaces the fuel cap, making refuelling easier...". Was tanken zo moeilijk dan? En is dit niet seksistisch? Ook is er sprake van verlengde garantietermijnen van 36 tot 96 maanden zonder km-beperking (tegen bijbetaling, dat wel).
Anonieme bezoeker
27-02-2011 13:34
CeeOowTwee
Veel te mooi voor de simpele Ollander. Die koopt liever een lelijk saai hok.

Jij bent niet simpel? Leg eens uit waarom niet! Ben je Ollander? Nee? Wat dan? Jij hebt een Ypsilon nu? Of een Fisker? Niet? Waarom niet?
De koplampen zitten wat verloren in de neus, maar ik vind de auto ook een zekere chique uitstralen.
Dennis_zw
en schijnt een speciale tankdop te hebben, ik citeer, "Designed with particular attention to female customers, the system comprises a device fitted to the end of the fuel filler pipe which replaces the fuel cap, making refuelling easier...". Was tanken zo moeilijk dan? En is dit niet seksistisch?

Misschien net zo iets als de Easy Fuel van Ford?
Wat is dat voor bijeengeraapt zooitje? - Nee, het is de stand van Lancia.

Bron: [www.autokopen.nl]
Ze zijn nog aan het puzzelen grinning smiley
Shit, we hebben dit jaar 5 auto's te tonen nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.