Nissan 350Z rijders topic - Klokje rond

Gepost door AutoWeek 
De Nissan 350Z is van 2003 t/m 2009 in Nederland verkocht. Op dit moment rijden er nog vele honderden in Nederland rond.

In Klokje Rond hebben we een exemplaar met ruim 300.000 km op de klok gekeurd.


Op tienjarige leeftijd raakte Justin Schlüter in de ban van de Nissan 350Z door het videospel ‘Need for Speed’. “Vooral het geluid vond ik zo mooi. Zo’n auto moest ik ooit hebben.” Zodra de financiën het toelieten, zette Justin een 350Z voor de deur en ging hij investeren. Is hij daarmee op de goede weg?

De Nissan 350Z die Justin kocht, was er een uit de onderkant van de markt. Daar hoort bijna vanzelfsprekend een hoge kilometerstand bij. Bij aankoop stond de teller op 265.000. “De auto was verwaarloosd, kwam bij de vijfde eigenaar vandaan en er was geen onderhoudshistorie.” Voor Justin was het geen probleem. Hij wilde de 350Z toch naar zijn eigen smaak onderhouden en aanpassen. “Je kunt wel een auto kopen met net nieuwe banden, maar dan zul je altijd zien dat die van een merk zijn dat je niet bevalt. Ik heb na aanschaf eerst de motor en het onderstel aangepakt, zodat hij vooral erg goed rijdt. De rest is van later zorg.”
Vergis je niet in de Nissan 350Z- cultuur in Nederland. “Er bestaat een groepsapp waarin 200 mensen zitten. Als er problemen zijn, denken ze allemaal met elkaar mee. Bovendien heb ik via dat kanaal een garage in de buurt van Gouda gevonden waar ze alleen maar 350Z’s onderhouden. Daar hebben ze een schat aan kennis en bovendien zijn de prijzen vriendelijk.”
Wie ook best wat weet van de Nissan 350Z is Tim de Leeuw, die vandaag de keuring doet. “Ik ken een paar kwalen. Zo weet ik dat de aangeschroefde delen, zoals de subframes, erg snel kunnen roesten. Ik ken een verhaal waarbij de motor van een 350Z van een bekende van mij in een lange rechterbocht op een circuit lucht aanzoog in plaats van olie. Toen was de motor stuk. Daar is deze auto dus niet voor gemaakt.”

LUIDE BRUL
Tijdens de proefrit vermaakt Tim zich prima, niet in de laatste plaats met de klep in de uitlaat waarmee de achterdemper kan worden gepasseerd. Bij de 350Z van Justin is het kiezen tussen een bescheiden geluid of een heleboel herrie. Met dat soort fratsen ben je bij Tim precies aan het goede adres. Als hij terugkomt van de proefrit horen we dan ook een luide brul in de werkplaats, ten teken dat hij binnen is. Maar dan doemt meteen het volgende probleem op: de verlaging van de 350Z is wat lager uitgevallen dan de bedoeling. We moeten uitwijken naar een andere brug, omdat de auto niet in één keer op de Klokje Rond-brug past. “Je zou een schroefset moeten kopen voor deze auto, dan kun je de hoogte een beetje variëren”, adviseert Tim. Als de auto eenmaal staat en we de motorkap openzwaaien, komen we meteen het eerste probleem tegen. De veerpootbrug zit in de weg om de afdekkap van de motor te halen. “Maar als ik er even met mijn lamp onder loer, zie ik geen reden om die kap te gaan verwijderen. Het ziet er hartstikke fris uit allemaal.” Wel krijgt Justin wat kritiek op een slang van de carterventilatie: “Die zit scheef gemonteerd, waardoor de lucht er niet goed doorheen kan. Maar dat is het enige foutje wat ik hier kan ontdekken.”
Verder valt op dat Justin zijn auto heeft voorzien van diverse nieuwe onderdelen. Zo is het oude verroeste achterframe vervangen van een mooi nieuw exemplaar. De banden zijn bovendien Michelins Pilot Sport. Justin is ervan op de hoogte dat de exemplaren aan de achterzijde nog moeten worden vervangen. Ze zitten op het minimum voor de komende apk-keuring. Tim: “Het mooie van Michelin-banden is dat ze ook met minimaal profiel nog uitstekende grip blijven bieden, maar in de regen moet je met deze banden wel heel erg gaan uitkijken, hoor”, drukt hij Justin op het hart. Bovendien: “Ik denk dat je na het verlagen van je auto hem niet hebt laten uitlijnen. De voor-banden zijn behoorlijk scheef afgesleten; ik kan het canvas zelfs zien.” De boodschap is duidelijk: voor de apk-keuring heeft de auto dus vier nieuwe banden nodig.

STAALBORSTEL
Dan is er aandacht voor de uitlaat. “Die lekt op de aansluitingen. Je kunt er allemaal zwarte vlekken op zien omdat er roet ontsnapt.” Maar een goede tip heeft Tim ook: “Ik zou er voor de apk-keuring even met een staalborstel over- heen gaan. Dan zie je er niets meer van.” Ook het deel waar de klep zit om de achterdemper te omzeilen, geldt bij de apk vaak als ‘niet gasdicht’. “Daarvoor moet je dan een stalen driehoekje maken, dat je er voor de apk-keuring tussen kunt zetten. Dan is het probleem opgelost”, zegt Tim.
Tot slot heeft hij mooie woorden voor de klep zelf: “Die is namelijk vacuümbediend. Ik heb zelf eens zo’n ding besteld met een elektro- motortje van AliExpress. Die bleek allerlei kunststof onderdeeltjes te bevatten die meteen smolten door de hitte van de uitlaat. Maar jij hebt echt geïnvesteerd in een heleboel mooie onderdelen en geen verkeerde besparingen gedaan. Je bent echt heel erg op de goede weg met deze auto.”

ONDERHOUDSHISTORIE
  • Na aankoop meteen motorstoring, toen bobine vervangen.
  • Remschijven en -blokken vervangen door exemplaren van Stoptech.
  • Regulier onderhoud om de 10.000 km.
  • Delen van het subframe vervangen.
  • Whiteline swaybars voor en achter.
  • Progressieve verlagingsveren gemonteerd.
  • Stuur vervangen.

WAT MANKEERT ERAAN
  • Raam linksvoor sluit af en toe niet ! Kraak/bonk uit de voorwielophanging
  • Stuur staat scheef
  • Minimaal jankje uit de aandrijflijn ! Veel banden- geluid tijdens het rijden
  • Lak is niet meer in goede staat. Diverse plekken gespoten, maar onder de lak verschijnt alweer roest
  • Voorbumper zit niet goed vast (schade)
  • Accu zit niet goed vast ! Klepdekselpakkingen zweten minimaal olie
  • Carterventilatieslang niet goed gemonteerd ! Koeler van de stuurbekrachtigingsolie lekt
  • Voorbanden flink gecupt, schuin afgesleten en versleten, waarschijnlijk door foute uitlijning
  • Stabilisatorverbindings- stang linksvoor niet goed vast
  • Steun van de linker katalysator ontbreekt
  • Remleidingen achter beginnen te roesten

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Als je naar de kwaliteit van het onderhoud kijkt, lijkt het alsof er een hobbyist of thuissleutelaar mee bezig is geweest, maar aan deze auto mankeert zeker niet veel. Wel zijn er
punten die snel aandacht nodig hebben. Door de versleten banden, verkeerde uitlijning en loszittende delen van de ophanging moet er helaas een duimpje omlaag. Evengoed is deze auto een feest om mee te rijden.”

We horen graag andere ervaringen van huidige en voormalige berijders van de Nissan 350Z.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.