Het Opel Mokka owners topic

Gepost door AutoWeek 
Het Opel Mokka owners topic
16-04-2021 13:12
De Mokka is voor Opel een uiterst belangrijk model. De tweede generatie van de Mokka is de eerste auto van het merk waarmee het een compleet nieuwe designweg inslaat, een route die het in 2018 voor het eerst bewandelde met de GT X Concept. De Mokka staat logischerwijs op het van moederconcern Groupe PSA afkomstige CMP-platform, een basis die al door zijn neefjes en nichtjes als de Peugeot 2008 en de DS 3 Crossback, maar ook door de Peugeot 208 en de Corsa uit eigen huis wordt gebruikt. Opel kiest ervoor om de nieuwe Mokka direct als EV te presenteren, naast conventionele benzine- en dieselmotoren.

Onze eerste rij-indrukken met de Opel Mokka-e:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-opel-mokka/

Modelpagina
www.autoweek.nl/merken-modellen/opel/mokka/

Kentekenregistraties
www.kentekenradar.nl/auto/opel/mokka/

Prijzen en specificaties
www.autoweek.nl/carbase/opel/mokka/

Reviews
www.autoweek.nl/reviews/opel/mokka/

De Mokka configureren bij Opel:
www.opel.nl/apps/Configurator/New_Mokka/Default.aspx#configurator/public/start

Voor wie is het Opel Mokka topic?

Voor iedereen die een Opel Mokka bezit, er (misschien) één wil kopen of voor als je een bovengemiddelde interesse hebt in de auto. Wat kun je doen:
  • Deel beelden van je auto
  • Deel je configuratie (wanneer in bestelling)
  • Deel je ervaringen met de auto
  • Deel je ervaringen met kosten en onderhoud
  • en alles wat nog meer ter sprake kan komen

Huisregels owners forum

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2021 14:30 door AutoWeek.
Besteld eind oktober 2020. Opel Mokka GS benzine met 130PK motor. Incl alle mogelijke opties. Iemand een idee wanneer deze configuratie gefabriceerd gaat worden en de huidige levertijd weet. Dealer kan me geen levertijd noemen. Enige levertijd die hij geeft is "ooit" of "ik heb geen idee" Bij bestellen was richt datum half april 2021. In januari werd dat mei 2021 en sinds februari weet niemand hoe lang het nog gaat duren! Dealer ziet in systeem alleen maar een datum van 1-1-2036 en kan blijkbaar verder geen navraag doen! Als ik andere dealers bel met interesse in deze uitvoering krijg ik levertijden die varieren tussen 8 en 20 weken. Wie verteld hier nu de waarheid. Frustrerend dat Opel me geen leverdatum of reden waarom kan geven, 8 maanden na dat bestelling geplaatst is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2021 13:57 door Gijsbertus 6437436.
Jouw dealer is de enige partij die zinnige informatie kan geven. De genoemde 'fictieve' datum van 1-1-2036 impliceert dat Opel en/of PSA-Stellantis nog geen datum kan communiceren naar de dealer. Hij (de dealer) tast dan ook in het duister en kan geen echte indicatie geven.
De overige dealers willen graag auto's verkopen en noemen een algemene levertijd.

Wel enorm balen natuurlijk. Raar ook dat de dealer onverschillig lijkt te reageren. Kan de dealer wel de reden aangeven waarom er geen productiedatum bekend is? Heeft dat te maken met uitvoering of motorisering? Heeft dat te maken met de bekende chiptekorten? Of zijn er andere zaken zoals bijvoorbeeld typegoedkeuringen als gevolg van technische aspecten? Normaal gesproken is dat namelijk wel bekend. Een gesprek met de verkoopleider bij je dealer geeft vaak al verheldering (weet vaak meer dan de verkoper ivm contacten bij importeur is mijn ervaring).

Toevoeging: heb je wellicht een handbak besteld? Het valt mij namelijk op dat op AutoScout alle Mokka GS-Line 130pk zijn uitgevoerd met automaat en geen enkele handgeschakelde uitvoering.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2021 14:46 door Skeep.
De lange levertijd is dan ook precies een verklaring waarom ik de nieuwe Mokka nog niet tegen kom op de weg. Heb het idee dat het succes van de 2008 ten koste gaat van de productiecapaciteit van de Mokka.
Als je op de voorraadpagina van Opel kijkt, kan je de Mokka niet eens selecteren.... nut smiley
Ik heb hem gisteren de eerste maal gekruist. Iemand die zo gek was om een meerprijs te betalen om hem in het grijs te krijgen nut smiley
^^^^ @iDS : met een mooi rood biesje over de c-stijl?
Ziet er dan netjes uit hoor, vind ik. thumbs up

Jij weet ook dat een grijs tint meestal een meerprijs vergt. winking smiley

Gijsbertus 6437436
Besteld eind oktober 2020. Opel Mokka GS benzine met 130PK motor. Incl alle mogelijke opties. Iemand een idee wanneer deze configuratie gefabriceerd gaat worden en de huidige levertijd weet. (..) Wie verteld hier nu de waarheid. Frustrerend dat Opel me geen leverdatum of reden waarom kan geven, 8 maanden na dat bestelling geplaatst is.

Ai, dit is wel balen, denk ik. Koper van het eerste uur (dus 'blind' gekocht) en dan wordt het nu wachten en wachten..

Zoals Skeep al aangeeft.. probeer jouw vraag hogerop te spelen. De verkoop (sales) manager / vestigingsdirecteur zal toch zeker wel zijn contacten hebben bij de importeur (alhoewel het daar momenteel wel een uittocht is van directieleden.. confused smiley [automotive-online.nl] ) om op z'n minst te achterhalen bij de afdeling productplanning wát de reden is dat jouw order nog steeds geen productieplaats heeft toegewezen gekregen.
Inderdaad staat grijs met die rode bies ( GS-Line ) de Mokka best goed, niets mis mee!

Okay, die rode bies is dus GS line. thumbs up

Bij een witte carrosserie staat het ook goed. Dan heb je mooi contrast met het zwarte kunststof, vind ik.
De dealer doet zijn uterste best om info te krijgen. Het is OPEL/PSA/Stellantis dat het laat afweten en geen info verstrekt aan de dealer. Het is inderdaad een handgeschakelde versie. Als opel die niet kan maken mogen ze er best een automaat van maken, maar dan zonder meer prijs natuurlijk als compensatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2021 10:28 door Gijsbertus 6437436.
Dealer is in dagelijks email overleg met opel/Stellantis. Dealer doet zijn best maar krijgt zelf geen antwoorden. Idd "blind" gekocht. In February wel een proefrit mogen maken.
Tja, dan kan je mijns inziens drie dingen doen:
  • Afwachten, maar kan wel 2022 worden als ik dit zo lees
  • Order annuleren
  • Voorstellen de samenstelling om te buigen naar automaat

Het lijkt mij niet erg aannemelijk dat de volledige meerprijs van de automaat wordt vergoed. Een 50/50-deal is m.i. op zijn plaats en een goede oplossing mits deze wel vlot geleverd kan worden (op papier zetten!).
We zijn nu bijna 2 maanden verder na de laatste post in dit topic. 5 weken geleden zowaar de order bevestiging gehad. Maar tot op heden nog steeds geen productie datum. Dealer hoopt dat de auto in oktober geleverd wordt. Dat zou dan precies 1 jaar na bestelling zijn. toch knap van Opel. Maar er is nog niets bevestigd.
Wij hebben nu 1000km met onze mokka, het enige waar ik niet aan uit geraak is de ruitenwisser kuisstand. Dus de verticale positie om de wissers van de ruit te kunnen opheffen. Soms werkt het: motor stilleggen en hendel omhoog duwen maar veelal werkt het niet. Volgens de garage zou het te maken hebben met ecomodus? Nig iemand problemen mee?
Wij hebben gisteren onze krabbel gezet onder een Private Lease contract voor een Mokka-e Ultimate in Matcha Green, met als enige extra optie de zwarte motorkap. Nu is het wachten tot er bericht komt over de levering. De dealer waar we de proefrit hebben gedaan, gaf aan dat het ongeveer 6 maanden duurt, maar dat we er ook rekening mee moeten houden dat het eerder of later wordt, niemand durft zekerheid te geven in deze gekke wereld. Nou ja, dan hebben we tijd om een laadpaal thuis te organiseren...

Verder valt op dat de draadloze telefoonlader is verdwenen uit de uitrusting, iets wat bij bijvoorbeeld de Peugeot e-2008 (onze andere kandidaat) ook zo is. Zal wel met chips te maken hebben...

Ten slotte kwam de offerte bij de dealer zes euro per maand hoger uit dan via Opel.nl. Dealer is bijna een week bezig geweest om uit te zoeken hoe dat nou kan, maar kon er niks aan doen. Uiteindelijk dus van achter de keukentafel zelf besteld. Dat is wel een vreemde gewaarwording hoor; de rol van de dealer is helemaal uitgehold. Je hebt ze alleen nog nodig voor de proefrit. Mooie folders zijn er niet (wel printjes met een knullig nietje erdoor), zelf online bestellen is dus blijkbaar voordeliger en de aflevering is aan huis. Dat je opgetogen een dealerpand verlaat met een mooie folder en een felicitatie van de verkoper en thuis komt met een al even opgetogen 'we hebben hem besteld!' is er allemaal niet meer bij.

Enfin, we kijken uit naar onze groene rakker, voorlopig moeten we 't met een algemeen plaatje doen:
J ko

we hebben hem besteld!' is er allemaal niet meer bij.

Private Lease is dan ook iets anders dan een auto kopen. Dan is de ervaring nou eenmaal anders.

Gefeliciteerd! Leuke kleur!
Leuke kleur, maar... met private lease ben je natuurlijk geen eigenaar spinning smiley sticking its tongue out
Ik merk dat er toch ook wel heel forse verschillen zitten tussen wat merkdealers kunnen en willen als je met een ander maandtarief aan komt zetten dan hetgeen ze zelf berekend hebben. Bij sommige is de internetprijs zo hard als beton, bij andere merken doen ze echt wel een poging de prijs te matchen als ze dan zelf de bestelling kunnen doen. Uiteindelijk telt PL namelijk wel mee voor de levertargets, en ze kunnen de komende jaren natuurlijk eea aan onderhoud doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.