Hoe schoon is een electrische auto

Gepost door Ron 1565147 
In de autoweek van deze week nr 12
Over de vraag hoe schoon is een het electrische auto, zijn een paar essentiële dingen vergeten in het nadeel van de electrische auto.
Erg jammer had beter verwacht.
1) er zijn veel minder onderdelen of vloeistoffen tijdens de
levensduur te vervangen wat veel co2 voordeel opleverd
tov de brandstofauto.
2) natuurlijk is er helaas nog een groot deel van de
electriciteit wat uit fossiele brandstof word geproduceerd.
Maar het rendement van een electromotor is aanmerkelijk
beter dan een brandstofauto dus groot co2 voordeel.
Mvg Rob Geurst
Het blijft een lange academische discussie. Echter vraag iemand met kleine kinderen of familie met longproblemen of ze liever in een straat met oude diesels wonen of in een straat waar enkel EVs rijden en veel zullen voor het laatste kiezen.

Overigens het hele stikstof en CO2 probleem is van de kaart sinds een paar weken. Al proberen sommige diehards het virus nog aan de klimaatsverandering te wijten.
Op het eerste gevoel is een auto op prik natuurlijk iets schoner maar helaas zit er weinig bruikbaars en betaalbaars tussen. Dat dieseltje of die wat oudere benzine auto die nu voor de deur staat is toch al betaald. dus dat beetje extra onderhoud doet het hem niet meer, afschrijving heb je ook niet meer want je moet er gewoon van uit gaan dat je er hoogstens nog een 1000 euro voor terug krijgt. Gaan we de vergelijking met een nieuwe auto aan in dezelfde prijsklasse dan gaan de verhoudingen anders liggen, dan is een elektrische auto voordeliger (voorlopig nog)immers geld lenen is gratis... helaas ziet de dealer de gewone man niet meer staan en heeft diezelfde gewone man het geld niet voor een nieuwe auto. Aan de productie kant van beide auto's zit niet zoveel verschil, natuurlijk een elektrische auto heeft minder onderdelen, maar die gaan ook minder lang mee. De accu gaat gemiddeld 6-8 jaar mee en daarmee is de rest van de wagen ook meteen waardeloos omdat de accu het duurste gedeelte is en de fabrikanten elke paar jaar de stekkers veranderen zodat een refit ook niet meer past. Blijft over de productie van de benodigde brandstof, ook hier speelt natuurlijk de prijs van een liter of kilowatt aan de pomp / meter een rol. Men vergeet nogal vaak de aanschaf van de zonnepanelen mee te rekenen... Voorlopig mag iedereen nog volop de lucht en het milieu kosteloos vervuilen.

Een andere discussie is het wettelijk verbod om bestaande auto's schoner te maken ( is vaak technisch helemaal niet zo moeilijk) en dat ook op kenteken te krijgen. wat me ook wel eens verbaasd is het feit dat men in gebruikte diesels die niet meer aan de eisen voldoen, niet gewoon een benzine blok in schroeven. Immers de rest van de auto is vaak nog prima. Daarmee zou de levensduur van een wat oudere auto aanzienlijk verlengd kunnen worden en dus ook de uitstoot van schadelijke gassen beperkt kunnen worden
hobbes2cv
... wat me ook wel eens verbaasd is het feit dat men in gebruikte diesels die niet meer aan de eisen voldoen, niet gewoon een benzine blok in schroeven. Immers de rest van de auto is vaak nog prima. Daarmee zou de levensduur van een wat oudere auto aanzienlijk verlengd kunnen worden en dus ook de uitstoot van schadelijke gassen beperkt kunnen worden

Dat verbaast mij helemaal niet zo, het is namelijk wel wat meer als alleen even "een ander blok in schroeven".... de aandrijflijn, koeling, kabelbomen, aansturing enz. moeten dan ook aangepast worden.
Ik heb wel eens benzine vervangen voor diesel (en andersom) bij terreinauto's, maar naast het kostenplaatje het is nog aardig wat werk om motor + aandrijflijn + elektra te vervangen/aan te passen.... je zit daarmee financieel al snel ruimschoots over de grens van een economisch total-loss, en als het street-legal moet worden komt de RDW ook nog om de hoek kijken.
Toch,

Burton heeft een conversie van de 2CV klaar op de plank liggen (zie het plaatje). Boxer er uit, elektromotor plus accu plus aanstuurelectronica er in en gaan met die eend.
Die conversie zou ook voor andere klassiekers standaard gemaakt kunnen worden. Ik lees met regelmaat over een oude VW bus die deze conversie heeft.

Echter, het moderne spul zit zo vol met computertjes dat het een grote uitdaging wordt. De moderne auto is een groot netwerk van allemaal computertjes die middels onbekende software en niet-openbare (en zeker niet gestandaardiseerde) protocollen met elkaar praten waardoor de communicatie tussen de diverse computers een stevige uitdaging wordt.

Misschien moeten we fabrikanten gaan verplichten interfaces meer te standaardiseren zodat een - straks antieke - plofdiesel op een simpele manier valt te vervangen door een andere aandrijving. Benzine, stoom, waterstof, brandstofcel of accu... whatever dan in de mode is.

Nu smelten we 1000 kg ijzer om van een oud brik een nieuwe botsdoos te maken terwijl dat omsmelten vooral als doel heeft het vormpje aan te passen naar de nieuwste mode. Met gestandaardiseerde interfaces en wat mechanische verloopstukken kan een Kever uit 1960 op een simpele manier voorzien worden van een zuinige turbodiesel met ASR en ABS. Of je schroeft er een stekker aan en je hebt een accu-kever.
Dat je daarmee afziet van een kreukelrandje is de keuze van de bestuurder - net zoals een motorrijder deze keuze bewust maakt.

Ik heb ook wel eens motorswaps gedaan maar het is bij oude auto's veel simpeler dan bij het moderne spul. Bij een oude T-Ford schroef je er zo een dikke V8 met injectie in en gaan. Met een nieuwe Fiesta moet je eerst een complete studie maken van alle interfaces en computers voordat je zelfs maar aan een motorswap kan gaan denken. Bij een oude Laro regel je een turbodiesel en gaan, met een moderne Laro is het vrijwel onmogelijke diy klus.

Daarom zie je bij de Amerikaanse ombouwer-shows (bijvoorbeeld de beruchte dieselbrothers) vrijwel altijd auto's van voor 2000 omgebouwd worden. Eenvoudige bouw, standaard componenten en geen computers met geheime software en interfaces die niet bekend zijn buiten de fabriek.

Ron 1565147
Over de vraag hoe schoon is een het electrische auto, zijn een paar essentiële dingen vergeten in het nadeel van de electrische auto.
tov de brandstofauto.
Mvg Rob Geurst

Ok, bedankt voor je visie. Het
interesseert mij niet zo, en al helemaal niet in deze tijden.
Is dit de Rob Geurst van '"Wij zijn Rob Geurst?"', advertenties in de Volkskrant etc?
Je verwart opvattingen over feiten (je eigen) en feiten.
V0RQ

Overigens het hele stikstof en CO2 probleem is van de kaart sinds een paar weken. Al proberen sommige diehards het virus nog aan de klimaatsverandering te wijten.
eye popping smiley
Hét probleem van de sociale media: vroeger werd die onzin aan de toog van het plaatselijke café verkondigd en tegen sluitingsuur waren de meesten al vergeten wat ze gelald hadden.
Nu gaan die uitingen van bekrompenheid de wereld rond...
Ron 1565147
tov de brandstofauto.
Mvg Rob Geurst

Auto's zijn per definitie niet schoon.
Afhankelijk van welke waarden je er op los laat kun je elke auto wel schoon of vervuilender gaan rekenen... waar de één wat beter presteert op CO2- uitstoot presteert de ander weer wat beter op NOX- of fijnstofuitstoot.
De EV heeft minder vloeistoffen/onderdelen nodig, de fossiel heeft geen vervangend accupakket (productie/recycling ook sterk vervuilend) nodig na zoveel jaar.... de EV moet wel continu een loeizwaar accupakket verplaatsen (kost ook extra energie en extra slijtage aan banden/remmen), daar heeft de fossiel ook geen last mee.... voor de EV moet het gehele energienet ook compleet op de schop, en dat geeft ook forse milieubelasting.

Mijn versie op hoe schoon een elektrische auto is: een klein en licht exemplaar opgeladen met eigen zonnepanelen en rustig gereden zal best schoon zijn, een loeizwaar exemplaar die met een zware rechtervoet gereden en met steenkool geladen wordt zal weer aanmerkelijk minder schoon zijn... en misschien nog wel aardig minder schoon als een klein licht fossielstokertje.
Sinds de Tesla's wat massaler in het verkeer aanwezig zijn valt het mij in ieder geval wel op dat stoplichtsprintjes trekken en snel inhalen met zo'n ding blijkbaar een heel leuke en veel gedane bezigheid is.... pure energieverspilling op de "schone" manier, en dat komt de uitstoot ook absoluut niet ten goede.
Naar mijn idee is de bestuurder van een auto nog steeds de grootste factor waarmee enorme milieuwinsten te behalen zijn, het voertuig komt pas op de 2e plaats.
Maar de vervuiler "haast" wordt in geen enkele berekening meegenomen....
Muddy Bandit
Auto's zijn per definitie niet schoon.
Afhankelijk van welke waarden je er op los laat kun je elke auto wel schoon of vervuilender gaan rekenen... waar de één wat beter presteert op CO2- uitstoot presteert de ander weer wat beter op NOX- of fijnstofuitstoot.
De EV heeft minder vloeistoffen/onderdelen nodig, de fossiel heeft geen vervangend accupakket (productie/recycling ook sterk vervuilend) nodig na zoveel jaar.... de EV moet wel continu een loeizwaar accupakket verplaatsen (kost ook extra energie en extra slijtage aan banden/remmen), daar heeft de fossiel ook geen last mee.... voor de EV moet het gehele energienet ook compleet op de schop, en dat geeft ook forse milieubelasting.

Mijn versie op hoe schoon een elektrische auto is: een klein en licht exemplaar opgeladen met eigen zonnepanelen en rustig gereden zal best schoon zijn, een loeizwaar exemplaar die met een zware rechtervoet gereden en met steenkool geladen wordt zal weer aanmerkelijk minder schoon zijn... en misschien nog wel aardig minder schoon als een klein licht fossielstokertje.
Sinds de Tesla's wat massaler in het verkeer aanwezig zijn valt het mij in ieder geval wel op dat stoplichtsprintjes trekken en snel inhalen met zo'n ding blijkbaar een heel leuke en veel gedane bezigheid is.... pure energieverspilling op de "schone" manier, en dat komt de uitstoot ook absoluut niet ten goede.

Je ziet het al aan het laadsnoer.

Als je de auto met een traditioneel 220 stopcontact kan laden (Renault Twizy e.d.), verbruiken ze weinig energie. Maar een Tesla heeft in totaal 200 Kw aan elektromotoren aan boord. Even ter vergelijking, een auto heeft een goede 20 Kw nodig om 100 km/uur te kunnen rijden, mijn wasmachine "vreet" iets meer dan 2 Kw, een fietser trapt hooguit 0,25 Kw bij elkaar en een elektrische fietser moet het met 0,5 Kw doen.).
Gezien de - nog steeds - kleine bijdrage van zonne- en windenergie moet de energie in Nederland voor 95% uit verbrandingsprocessen komen. Ja, bij die verbrandingsprocessen zit ook de verbranding van biomassa (snoeiafval maar ook complete bomen) en huisvuil maar ook dat zijn verbrandingsprocessen waarbij CO2 vrijkomt.

Deze besmettingscrisis is een mooi moment eens over onze extreme energieverspilling na te denken. Is die vijfpersoons botsdoos wel nodig om alleen jezelf naar het werk te verplaatsen? Is jouw aanwezigheid op "het werk" wel noodzakelijk of kan je (een deel van) dat werk op afstand doen (bijvoorbeeld thuis). Zou je met een eenpersoons voertuig net zo goed je werk kunnen doen of moet je een vracht (gereedschap) versjouwen?

Gelukkig zag ik gisteren op een cursussensite dat een van de populairste cursussen op dit moment de cursus "thuiswerken" is. Ik ben, zoals waarschijnlijk heel veel mensen, aan deze cursus begonnen met het gevoel dat dit weer een cursus "open deuren intrappen" is.
Maar het is zoals met agile en scrum werken, het is een eyeopener en een handleiding voor mensen die er geen ervaring mee hebben. Nu de werkgever nog.
Goed wassen, zijn ze beide even schoon.
rke

Gelukkig zag ik gisteren op een cursussensite dat een van de populairste cursussen op dit moment de cursus "thuiswerken" is. Ik ben, zoals waarschijnlijk heel veel mensen, aan deze cursus begonnen met het gevoel dat dit weer een cursus "open deuren intrappen" is.

Tsja....
Ik zag nog een cursus "omgaan met teleurstellingen", maar die gaat helaas niet door.sad smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.