Boos in het verkeer

Gepost door Franky 
Boos in het verkeer
05-06-2019 12:01
Ik moet dit even kwijt.

Ik rij gemiddeld voor het werk 2 dagen per week rond de 500/600 kilometer. Nou zie ik veel gekke dingen, zoals iedereen die veel op de weg zit. Dus ook dat er veel gekke in het verkeer acties uithalen waarvoor je zelf even tot 10 moet tellen.

Gister reden we in onze werkbus (net iets breder dan 2 meter) terug naar huis rond een uur of 15.00. Het was heel druk in het centrum en hierom was er flinke file vorming in de binnenstad. (Afgesloten wegen ivm wat evenementen).

Het stond helemaal vast op een kruispunt vanuit onze weg en hierdoor konden de automobilisten en fietsers niet oversteken. Hier ben ik even gestopt en kon al het verkeer doorrijden. Op het moment dat ik weer doorreed konden we direct door omdat de rij wagen voor ons net weg was getrokken toen we aankwamen.
Hierna moest ik een afslag naar rechts maken. (Zie google maps link) Deze weg is vrij smal en vooral met fietsers erop.
Situatie

Rechts zat 1 fietser waardoor ik de bocht wat minder snel kon maken en nadat ik het verhoogde witte deel voorbij was ging ik de fietser inhalen. Toevallig keek ik net in mijn linkerspiegel en zat er een wagen links van mij die een poging tot inhalen aan het doen was.
Ik schrok me echt rot... Ik kon niet naar rechts gezien daar een fietser zat en snee hem hierdoor dus "af". Hier werd ik goed boos om. Ik frustreer me wel vaker in het verkeer maar wordt niet snel zo boos als op dat moment. Hierna poogde hij weer een inhaal actie maar er zaten meer fietsers op onze weghelft waardoor ik midden op de weg reed om deze in te halen. En hem dus niet kon langs laten. Tevens reed ik ook inmiddels de maximum snelheid op deze weg. Daarbij wel zeggend dat wij een grote bus hebben die vol met gereedschap zit waardoor deze langzamer optrekt dan een persoonswagen.

Gezien ik alleen maar bozer werd knapte er iets bij me. Mijn collega naast me was ook inmiddels boos want het was gewoon gevaarlijk voor ons gevoel. Ik ging op de rem om de bestuurder te laten stoppen. Hierop stapte ik uit en wilde even verhaal halen. Meneer stapte rustig uit en gaf aan dat hij het probleem niet begreep omdat hij gewoon in probeerde te halen op een weg waar dat mocht en dat ik hem afsneed en hem dus verhinderde ons in te halen. Nou gaf ik aan dat de eerste poging inhalen van hem zeer onverantwoord was en niet mocht vanwege de witgeschilderde verhoging waar hij overheen was gereden... Hier gaf hij aan dat hij daar gewoon mag inhalen. Ook gaf ik aan dat er overal fietsers waren en ik hierom niet de ruimte kan maken voor hem en dus niet begrijp dat hij toch denkt in te kunnen halen. Hierbij gaf hij ook alleen maar aan dat hij hier mag inhalen...

Nou gaat het mij er niet om wie hier goed of fout zit. Voor mij gevoel zit hij fout en voor zijn gevoel zitten wij fout..

Waar ik meer mee zit is het gevoel van wanhoop.. Dat het blijkbaar vrij normaal is dat mensen situaties compleet anders dan andere inschatten en hier ook nog eens naar handelen (zelfs gevaarlijk).

Nou zal er niemand perfect rijden en ik zal zeker ook momenten hebben dat ik iets verkeerd inschat. Ik mag alleen toch wel verwachten dat we met het hedendaagse verstand van de mens gevaarlijke situaties, om 2/3 seconde te besparen op de gehele route, vermijden? Nou vertelde een kennis, die tevens mental coach is, mij ooit dat sommige mensen gevaarlijke situaties gewoon niet zien en hier dus ook oprecht niet het probleem van inzien. Dit zijn dus van die dingen die hij bedoelde. Ik had hierin natuurlijk mezelf niet zo op moeten vreten en gewoon rustig en veilig door moeten rijden en dat is achteraf natuurlijk.

Ik weet dat wat ik hier heb gedaan niet correct is en ik gewoon de goede burger had moeten zijn die netjes door had moeten rijden. Dus ik ben hier niet om mijn gelijk te halen of te horen dat ik helemaal fout zit.
Ik post deze topic gezien ik zo geschrokken ben van wat er is gebeurd, mijn eigen reactie vooral en de reactie van deze man. Hierom vraag ik mij af... Wie heeft er nog meer ervaring met soortgelijke situaties of gevoelens in het verkeer? Hoe gaan jullie ermee om? En hoe houden jullie je rustig als je dat lukt?
Iedereen en iedere dag wel eens vermoedelijk, uitstappen om je verhaal/gelijk te halen is alleen wat mij betreft een stapje te ver. Dit is overigens altijd een stom stuk weg en daar gebeuren wel meer rare dingen, zeker ook met die brede zebra er voor. Die zorgt bij velen nog voor wat extra frustratie.
Wat ik in dergelijke situaties doe of probeer te doen, is me breed maken op de weg zodat inhalen lastig(-er) wordt. Als iemand dan alsnog er voorbij wil/gaat, tja, dan zoekt ie het maar uit. Irritant, absoluut, maar wat wil je er verder mee? Ik ga geen fietser van zijn sokken rijden omdat iemand er zo nodig langs moet.
Helder verhaal Franky! Ik zit zelf ook veel op de weg, zij het met een hatchback, en herken veel van je frustraties.
Vaak is het wel goed om jezelf in het perspectief van de ander te verplaatsen. Je schrijft dat er zich meerdere fietsers aan jouw rechterkant bevonden, waardoor jij niet verder die kant op kon. Daarnaast omschrijf je dat je collega & jij in een grote (werk)bus rondrijden.

Ik ben nu even die vrachtwagenchauffeur, zie niets anders dan de werkbus die steeds verder mijn kant op komt, terwijl ik toch echt sneller ben. Doordat jouw bus zo groot is zie ik de fietsers niet die aan jouw rechterkant zitten. Op het moment dat die bus dan voor mij stopt en er stampvoetend iemand uitstapt, terwijl ik mij van geen kwaad bewust ben, tja... dan is de reactie best begrijpelijk.

Moraal van het verhaal: Je kunt niet door andermans ogen kijken, tel tot 10 en laat je niet teveel opnaaien. Had je niks gedaan dan was je een paar straten verder afgekoeld geweest en had je je nu ook niet schuldig hoeven voelen.

Waar ik mijzelf aan erger zijn mensen die op 3-baans (of nog meer) wegen in het midden blijven rijden of tergend langzaam gaan inhalen. Ik negeer dit inmiddels en haal deze mensen rustig rechts in met een verschil van max 10 km/u. Mensen met een telefoon in de handen mogen van mij direct hun rijbewijs inleveren! Levensgevaarlijk!
Je had wel door moeten rijden want je hebt echt onnodig veel mensen gehinderd. Meneer was nog rustig dus zo'n enorm probleem zal het wel niet geweest zijn.
Beste Franky,
Stap 1 is de (h)erkenning dat je erg boos wordt. En dat je daar iets mee gedaan hebt, uit de auto stappen en verhaal halen is misschien niet de slimste actie, maar daar heb je van geleerd.

In feite is er maar 1 probleem. Jouw boosheid. Wanneer je de automobilist op een gegeven moment voorbij had laten gaan (zodra hij had bedacht dat het zou kunnen) is het probleem over.
Automobilist kan dan 2 dingen denken, 1 goh, de chauffeur van de werkbus heeft het goed voor met fietsers en ik ben 3 seconden opgeschoten. Of ik ben er voobij en de chauffeur van de werkbus is een loser. In beide gevallen ligt er niemand van wakker 's avonds. Als je dat kunt aanleren (met die mental coach?) ben je een nog betere chauffeur geworden!
- disclaimer, ik rij al jaren ~80.000Km/jr en werk in de gezondheidszorg waar ik ook de minder goede afloop hiervan zie.
R W xxx
Iedereen en iedere dag wel eens vermoedelijk, uitstappen om je verhaal/gelijk te halen is alleen wat mij betreft een stapje te ver. Dit is overigens altijd een stom stuk weg en daar gebeuren wel meer rare dingen, zeker ook met die brede zebra er voor. Die zorgt bij velen nog voor wat extra frustratie.
Wat ik in dergelijke situaties doe of probeer te doen, is me breed maken op de weg zodat inhalen lastig(-er) wordt. Als iemand dan alsnog er voorbij wil/gaat, tja, dan zoekt ie het maar uit. Irritant, absoluut, maar wat wil je er verder mee? Ik ga geen fietser van zijn sokken rijden omdat iemand er zo nodig langs moet.

Dank voor je reactie.

Ja precies, het was ook een stapje te ver en helaas op dat stuk weg gaat het nooit iemand snel genoeg want ja.. ze willen naar huis..
Ik heb me inderdaad ook breed gemaakt. Dit gebeurde gemakkelijk want ja.. 2 meter brede bus en het fietspad rechts wat je vrij moet laten. Tevens ook een prettig stuk als de stadsbus je tegemoet komt in zo'n drukte met fietsers. Ik heb inderdaad zelf ook door dat ik gewoon moet rijden zoals veilig is en als iemand aso/vervelend wilt doen lekker laten.. Ik frustreer me nergens behalve in het verkeer..
Sven240
Moraal van het verhaal: Je kunt niet door andermans ogen kijken, tel tot 10 en laat je niet teveel opnaaien. Had je niks gedaan dan was je een paar straten verder afgekoeld geweest en had je je nu ook niet schuldig hoeven voelen.

Precies! je hebt helemaal gelijk. Ik probeer zelf altijd zo netjes en veilig mogelijk te rijden, al helemaal met een grote bus waar je geen dode hoek kunt zien en het moet hebben van je spiegels. Daar komt ook de frustratie vandaan wanneer ik iemand niet netjes en/of veilig zie rijden. Als je zelf hard je best doet voor iets en iemand anders juist helemaal niet, dan zitten die personen nogal snel in mijn allergie..

Sven240
Waar ik mijzelf aan erger zijn mensen die op 3-baans (of nog meer) wegen in het midden blijven rijden of tergend langzaam gaan inhalen. Ik negeer dit inmiddels en haal deze mensen rustig rechts in met een verschil van max 10 km/u. Mensen met een telefoon in de handen mogen van mij direct hun rijbewijs inleveren! Levensgevaarlijk!

Ik ken het scenario en begrijp je volkomen! Vooral wanneer ze op de midden strook blijven rijden en dan niet eens de snelheid rijden die is toegestaan maar een dikke 20km p/u langzamer of zo. Voornamelijk lastig omdat je meestal dan niet lekker meer links kan invoegen om in te halen. Mensen met hun mobieltjes zie je echt te veel tegenwoordig. Je ziet het ook direct aan de manier van rijden dus ik ben er altijd wat oplettender als ik deze mensen inhaal.

Dank voor je reactie!
Viv av
Beste Franky,
Stap 1 is de (h)erkenning dat je erg boos wordt. En dat je daar iets mee gedaan hebt, uit de auto stappen en verhaal halen is misschien niet de slimste actie, maar daar heb je van geleerd.

Inderdaad niet het slimste maar ben er nu zelf ook zo van geschrokken dat ik hier nooit meer zin in zal hebben..

Viv av
In feite is er maar 1 probleem. Jouw boosheid. Wanneer je de automobilist op een gegeven moment voorbij had laten gaan (zodra hij had bedacht dat het zou kunnen) is het probleem over.
Automobilist kan dan 2 dingen denken, 1 goh, de chauffeur van de werkbus heeft het goed voor met fietsers en ik ben 3 seconden opgeschoten. Of ik ben er voobij en de chauffeur van de werkbus is een loser. In beide gevallen ligt er niemand van wakker 's avonds. Als je dat kunt aanleren (met die mental coach?) ben je een nog betere chauffeur geworden!
- disclaimer, ik rij al jaren ~80.000Km/jr en werk in de gezondheidszorg waar ik ook de minder goede afloop hiervan zie.

Ja precies. Ik ben zelf degene die de woede meeneemt en niet de andere verkeersdeelnemer.

Oef dat zal zeker confronterend zijn. Ik ben soms blij dat er nog maar zo weinig extreme ongelukken gebeuren gezien hoe mensen rijden. Weinig is nog te veel natuurlijk..

Dank voor je reactie! Dat waardeer ik.
Nouja, foutje gemaakt, niets gebeurd, wel wat over jezelf geleerd, ook weer klaar thumbs up
Je mag/moet afentoe best even boos worden hoor, daar is niks mis mee en een beetje assertiviteit kan echt geen kwaad in de huidige maatschappij. Zelf zou ik nooit als eerste uitstappen, dan kun je beter gewoon tot 10 tellen en je erbij neerleggen dat jij als individu niet de aangewezen persoon bent om deze andere partij tot de orde te roepen. Hopelijk komt er de volgende keer net een politiewagen in de tegenovergestelde richting en anders blijven geloven in karma. Alles komt goed!
Niet te naar om maken Franky. De mens is in de basis één van de domste diersoorten die op aarde rondloopt, en we zijn ook nog eens met heel veel. Let it go winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.