De auto, een geliefd filmobject

Gepost door rke 
Laatst sprak ik op een barbeque met een paar monteurs. Geen internet-wannabee-monteurs zoals ik, die een steeksleutel slechts herkennen aan het plaatje wat google geeft, maar echte, zeldzame, diehard automonteurs.

Op een gegeven moment ging de discussie over dashcams. Ik heb een tijd met een dashcam rondgereden, ik vind een dashcam in het hedendaagse cowboy-verkeer gewoon noodzaak. Maar zo'n ding zit er natuurlijk ook nog in als je de auto voor een beurtje wegbrengt.

Ik had bij de Seat dealer een aantekening laten maken dat er een dashcam in zat. Verder hangt dat ding er bij mij in om in geval van werkelijke schade eventueel mijn onschuld te kunnen aantonen. En schade... dat is gelukkig (even afkloppen) al weer heel wat jaartjes geleden.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de receptionist bij een beurtje de aanwezigheid van een dashcam wel zou doorgeven aan de monteurs. Zodat de monteurs de stekker er even uit kunnen trekken als ze de dashacam als vervelend ervaren en ze met de auto bezig zijn. Het blijkt namelijk dat veel monteurs het niet fijn vinden als je de gesprekken kan horen.
Zo van: Moet je deze bak zien, van showroomconditie naar afgetrapte vuilnisbak in een half jaar.
Of kijk: Meneer verzamelt de gebruikte condooms achter de binnenspiegel, denkt zeker dat zijn vrouw ze daar niet vindt.

Maar dat doet de receptionist dus niet. De auto schijnt dus gewoon zo de werkplaats ingereden te worden. Raar eigenlijk, de camera filmt dus onaangekondigd in een ruimte die niet openbaar is.
Zou dat onder de GDPR regeling vallen?
En wat doet de werkgever er mee als een of andere viespeuk klaagt dat de monteurs zijn gedrag met de (huur)auto bekritiseerd hebben?
Belt hij de leasemaatschappij of foetert hij de monteurs uit vanwege hun opmerkzaamheid?

Van dat onderwerp kwam de discussie op een ander onderwerp. Grote garageketens schijnen tegenwoordig aan de monteurs te vragen (delen van) de werkzaamheden te filmen. Zo van: Hoi, ik ben rke en ik ben uw monteur voor vandaag. Ik heb uw auto APK gekeurd en een van de zaken die ik daarbij ben tegengekomen is te veel speling op uw wiellagers.
Vervolgens zien we een closeup van de naaf van het wiel en het beeld bibbert.

Voor een ervaren monteur is alleen het zien van een filmpje soms al niet genoeg, vaak voel je de speling alleen maar. Maar voor een autoleek zou een filmpje dan wel voldoende zijn? Leken die soms letterlijk met van die grappige draadjes uit de band rondrijden?
Bovendien staan de werkplaatstarieven tegenwoordig best onder druk. Daar sta je dan als monteur, handschoentjes aan omdat dat deel auto best smerig kan zijn. Handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan, onderdeel los maken. Volgende onderdeel, handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan... affijn, je begrijpt wel wat ik bedoel. En de klant krijgt als dank voor al dit extra werk een mooi filmpje vol met onderdelen die hij nog nooit in het echt gezien heeft.

Er zal vast iemand gepromoveerd zijn met deze methode. Hij zou als blijk van waardering een filmpje kunnen maken hoe hij dit rapport geschreven heeft. Camera pakken, leeg scherm filmen. Camera neerleggen, Word opstarten. Camera pakken en leeg Word scherm filmen. Camera neerleggen en hoofdstuk een tikken. Camera pakken en Word met de tekst hoofdstuk een filmen.

Ik stop er maar mee, ik word moe van mezelf. Ik tik gewoon verder op mijn trouwe flapflop en reken er op dat jullie vertrouwen op mijn werk. Misschien zelfs zonder dat je het ooit geweten hebt....
Als je de beelden van jouw camera/dashcam voor jezelf houdt is er toch niks aan de hand?
Zouden ze als ze de werkzaamheden moeten filmen niet gewoon een bodycam gebruiken?
Zoals jij het nu beschrijft lijkt me vrij kansloos smiling smiley
Er zijn al systemen waarbij de monteur met een 'smartbril' wordt getoond waar hij alle boutjes kan vinden of wat de juiste tolleranties zijn voor de remschijf. Via die bril (die dus ook een camera aan boord heeft) ook filmen is natuurlijk een kleine moeite. Ik neem trouwens aan dat als ze dit nu al doen zonder geavanceerde bril dat het gewoon met de 'rubberen tablet' gaat die wel tegen een stootje en wat smerigheid kan.

Ik zou het wel waarderen. Ik kreeg bij overhemden op maat ook een fotootje hoe ze die aan het knippen waren. Best grappig. Volgens mij is het een stukje informatieverschaffing waar een klant een goed gevoel bij krijgt. Net zoals je bij een goede webshop ook te zien krijgt wanneer het pakketje is verstuurd of onderweg is naar je adres.

De dashcam in de garage is wel een interessant punt. Ik geef zelf niks door, de dashcam is ook redelijk zichtbaar. Overigens zag ik niet veel meer dan de motorkap die openstaat, gesprekken heb ik niet eens naar geluisterd.

Een goed verborgen camera en/of microfoon wordt natuurlijk wel wat gevoeliger. De GDPR gaat over hoe bedrijven met je data omgaan, niet echt van toepassing hier. Uiteindelijk zou een garage natuurlijk wel een beleid kunnen invoeren om camera's uit te zetten en kan jij als klant dan wel of niet van de garage gebruikmaken. Een garage doet natuurlijk geen aangifte van 'bespieding' en komt daar ook niet ver mee als ze het doen. Het is niet bepaald hetzelfde al een camera bij de buren in huis verstoppen.

@Jay DoubleYou : In het openbaar mag je alles filmen, maar niet publiceren (portretrecht). Vanaf de straat in een woonkamer filmen mag niet. De buren een plant cadeau geven met WIFI camera erin verstopt mag natuurlijk ook niet, huisvredebreuk denk ik? Een auto met dashcam zal op/over het randje zijn, maar je bedoeling is natuurlijk niet om ze te bespieden, mede doordat je camera gewoon aan je voorruit hangt.

Lompe uitspraken over de klant moet een monteur sowieso niet doen. Achter de klanten klanten afzeiken geeft een heel vervelende sfeer.
Ik heb hier ook de nodige beelden van de dashcam. Van dat de monteur met mijn auto naar de garage rijdt, tot en met het binnen rijden, de werkzaamheden, het weer naar buiten rijden, etc. Puur ter vermaak. Een keer doorheen geklikt en daarna gearchiveerd.
Zo ook beeld van een glasreparatie, maar inderdaad, indien eigen gebruik geen probleem. Publiceren mag natuurlijk niet.

Wel een interessante discussie inderdaad. Ik meen dat we het wel eens gevraagd hebben aan autotechnici, en de meesten reageerden dat ze de stekker er even uithalen en inderdaad geen zin hebben in 'meekijkers'. Een ander deel maakt het weer niets uit. "Ik doe mijn werk goed en netjes, dus prima hoor".

Ik herinner me ook nog wel een paar topics (hier op Flitsservice) waarbij de monteur betrapt werd op het domweg raggen met een auto tijdens een proefrit. Of de auto even gebruiken om onderdelen / lunch, etc. te halen. Dat heeft al wat waarschuwingen of zelfs een ontslag opgeleverd.

Dan door naar de filmende monteur. Er zijn heel wat systemen op de markt die daarin voorzien en wat vooral het doel is: Beter contact met de klant, hem op de hoogte houden van de werkzaamheden. Bij gevonden defecte onderdelen snel een akkoord op vervanging, etc. En, het werkt. Ja, de autotechnicus is er dan wat drukker mee, maar dat moet ingecalculeerd worden door het bedrijf (en niet op de rekening van de klant komen natuurlijk).

VentaVid is een voorbeeld van zo'n app / systeem waar we eens wat over schreven. Wellicht heb je het al eens gelezen rke:

Licht, camera, kassa!

Gemakkelijker auto’s, onderhoud en reparaties verkopen, een betere en snellere respons op e-mails, meer omzet en een hogere klanttevredenheid. Aan hooggespannen verwachtingen geen gebrek als het gaat om de inzet van video in de showroom en de werkplaats. Het goede nieuws: als je er bovenop zit, blijken ze nog uit te komen ook.

Bron: [www.amt.nl]

Of de app met daarin ook een chatfunctie met de klant: Klantcontact in (h)appklare brokken
adinsx
Ik herinner me ook nog wel een paar topics (hier op Flitsservice) waarbij de monteur betrapt werd op het domweg raggen met een auto tijdens een proefrit. Of de auto even gebruiken om onderdelen / lunch, etc. te halen. Dat heeft al wat waarschuwingen of zelfs een ontslag opgeleverd.
Domweg raggen kan eigenlijk niet, maar als de klant klaagt over een vervelend geluid als je snel de bocht door gaat?
En onderdelen halen met een klantenauto... je verwacht als klant ook dat er een proefritje gemaakt wordt om te checken of alles in orde is.

Ik vind dit een erg schimmig, grijs gebied.

Dan door naar de filmende monteur. Er zijn heel wat systemen op de markt die daarin voorzien en wat vooral het doel is: Beter contact met de klant, hem op de hoogte houden van de werkzaamheden. Bij gevonden defecte onderdelen snel een akkoord op vervanging, etc. En, het werkt. Ja, de autotechnicus is er dan wat drukker mee, maar dat moet ingecalculeerd worden door het bedrijf (en niet op de rekening van de klant komen natuurlijk).
Niet op de rekening van de klant komen...
Dus het mag geen geld kosten om het aan te schaffen en het mag geen tijd van de monteur kosten.
Dat lijkt mij een onhaalbare eis.

VentaVid is een voorbeeld van zo'n app / systeem waar we eens wat over schreven. Wellicht heb je het al eens gelezen rke:

Licht, camera, kassa!

Gemakkelijker auto’s, onderhoud en reparaties verkopen, een betere en snellere respons op e-mails, meer omzet en een hogere klanttevredenheid. Aan hooggespannen verwachtingen geen gebrek als het gaat om de inzet van video in de showroom en de werkplaats. Het goede nieuws: als je er bovenop zit, blijken ze nog uit te komen ook.

Bron: [www.amt.nl]

Of de app met daarin ook een chatfunctie met de klant: Klantcontact in (h)appklare brokken

Ik denk dat een goede communicatie met de klant belangrijk is. Foto's, filmpjes en communicatie via telefoon, whatsapp, email of desnoods de fax dan daarbij een weg zijn.
Maar heeft het zin een set remschijven te filmen voor iemand die niet eens weet dat remschijven af en toe vervangen moeten worden? En als aan dat filmpje dan ook nog een prijskaartje hangt, hoe veel zin heeft het dan? Hoeveel zin heeft het filmen van het olie verversen als mensen bewust veel te lang doorrijden met de olie (moderne olie is soms zo dun dat het zelfs na een veel te lange tijd in het blok nog steeds dun lijkt).

Ik denk wel dat een foto/filmpje voor de receptionist als overtuigend argument gebruikt kan worden voor de gevallen dat overleg met de klant noodzakelijk is. Maar ik zou het dan ook normaal vinden dat aan dit onderzoek een extra prijsje hangt (10 minuten filmen, 10 minuten overleg.... a 6 tientjes per uur.. is 10 euro). Dat is echt niet de hoofdprijs maar de garagetarieven staan al behoorlijk onder druk. Mensen stappen al over omdat de een 19,95 voor APK rekent en de ander 25 euro. Terwijl we allemaal wel weten wie uiteindelijk de APK betaalt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close