Raggende mannen, oudere pubers.

Gepost door rke 
Hoewel, in dit bijzondere geval betreft het een dappere vrouw en heel veel mannen.

Nederland is geen echt autovriendelijk land. Ik weet, als je calvinistisch nauwkeurig volgens de regeltjes rijdt, valt Nederland best wel mee. Maar wil je een keer met snerpende banden proberen waar de grens van de grip ligt of wil je de matties onder de neus wrijven dat een Suzuki Alto met een echte chauffeur minstens zulke tijden neer kan zetten als een M3 met een hulpbehoevende hoepeldraaier... dan is Nederland geen echt autoland. In Scandinavie rijden ze de slopertjes kort op afgesloten banen met regels dat je de auto van de winnaar voor een vaste prijs kan kopen, Duitsland heeft haar beruchte Nurnburgring en in Belgie rijden ze de heuvel op.
Nederland kent helaas geen uitlaatklep voor dergelijk puberaal gedrag. Jammer, want zoals de Engelsen zeggen: The difference between men and boys is the size (price) of their toys. En ik ben daar gewoon eerlijk in, ik ben gelukkig nog steeds een beetje een puber.

Ik ben dus afgelopen weekend niet naar "onze Max" gaan kijken, maar ik ben naar de heuvelklim gegaan. Deels omdat de rallyauto waar ik een zeldzame keer een schroevendraaier tegenaan hou ook meedeed, maar ook om wat rubber en benzinedamp te snuiven. Ik weet het, enkele kilo's CO2 zonder ander aanwijsbaar doel dan oude-mannen-plezier de lucht in, maar na de tonnen CO2 van de KLM en Ryan Air mag dat wel een keer.









Het hele gebeuren draait om een steil stijgend stukje weg dwars door het bos, waar de tijd gemeten wordt die je nodig hebt om dat stukje weg af te leggen. Zoals de oplettende lezer al gezien heeft, rijden er ook 'normale' auto's mee. Twee klassieke (waarvan zeker een originele) Ford Escorts, een alledaagse Toyota Corolla en zelfs een directie-leasebak. Verder veel rallyauto's op leeftijd en wat exotisch speelgoed.



Beneden start je en boven geven ze je keurig de tijd door die je nodig had.
Dit is een betaalbare manier van autosport, ideaal om de familiesedan een keer uit te laten of het echte speelgoed optimaal af te stellen. De weg naar boven was dit jaar erg netjes en het hele evenement heeft iets gemoedelijks van oude jongens en krentenbrood. En als je dan ziet dat een oude Escort op een minuut slechts een tiental seconden meer nodig heeft dan een volbloed racer als een KTM...

Er was dit jaar ook een auto bij waarvan ik blij was dat de eigenaar alleen kwam showen



en er was een auto waarvan ik blij was dat hij (geheel volgens verwachting) heel gebleven is.





Een kleine opmerking achteraf: De verzekering is niet gek. Rijden in wedstrijdverband is NIET verzekerd en als je schade rijdt zal je er zelf voor moeten opdraaien. Of het nu een leasebak van een tonnetje is of een oude 106; zelf brokken maken, zelf blaren zitten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2018 19:48 door rke.
Wat leuk.
Wat is het % dat je omhoog moet rijden en hoe lang is zo'n (onverharde??) weg.
Een prachtig evenement! Je kunt je lekker uitleven, hopelijk is alles heel gebleven.
Quote
BMW 530d M
Wat leuk.
Wat is het % dat je omhoog moet rijden en hoe lang is zo'n (onverharde??) weg.
10 %, slingerweg door het bos.

De snelste tijd is 57 seconde neergezet door de oranje KTM. Maar de originele Escort uit 1968 deed er 1.05 over....

Veel sturen dus en je kan het gebrek aan stuurmanskunst slecht compenseren met een bak vermogen.

Niet alles is heel gebleven. Voor zover ik weet was er alleen materiele schade.

Maar je mag met de dagelijkse botsdoos, ongewijzigd, meedoen dus de kans is aanwezig dat je tijdens ongewenst boomknuffelen toch iets oploopt.
Gaaf, lijkt me super om een keer mee te maken thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close