Tolwegen

Gepost door Joost veelrijder 
Tolwegen
20-08-2018 07:36
Tolwegen

De afgelopen weken hebben we Europa weer gezien, voor een groot deel achter de voorruit van de auto. Om je snel te verplaatsen kies je de snelweg en het is vrijwel onvermijdelijk dat je dan met tolwegen in aanraking komt. Daar wil ik het eens over hebben.
Tolwegen, het ligt gevoelig, want het gaat over geld. Je betaalt om gebruik te maken van een stukje snelweg. Op zich klinkt het logisch, als ik ergens gebruik van maak, dan zijn er instellingen nodig die dat mogelijk gemaakt hebben. Dat kan niet voor niets.

Duiken we de historie in, dan waren er ook in Nederland vele tolwegen en ook tolbruggen. De reiziger die met paard en koets door de verschillende streken heenreed, moest per stadje betalen voor het gebruik van de plaatselijke weg, van een brug of wat dan ook. In Nieuwerbrug, tussen Alphen aan den Rijn en Woerden, staat nog een échte tolbrug over de Oude Rijn, voor een kwartje mag je erover....(je mág betalen, het hoeft niet hoor). Dat systeem van tolheffen was leuk voor de lokale gemeente, maar was ook wel omslachtig. Later kwam het systeem van de wegenbelasting. Je betaalt een gemiddeld bedrag voor alle wegen in je eigen land, of je er nou gebruik van maakt of niet. Dat scheelt heel veel administratie.

In het buitenland is het veelal anders, om ons heen heb je tolwegen in o.a. Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland. Er is discussie om tol te gaan heffen voor personenauto's in België en Duitsland. Gewoon omdat het aanleggen van wegen, bruggen en tunnels heel kostbaar is en ook omdat er ook gebruik wordt gemaakt van buitenlanders die helemaal geen wegenbelasting betalen. Buitenlands verkeer die het land alleen gebruiken om in een ander land te komen en er geen bijdrage aan leveren. Veelal kun je dan wel kiezen tussen de provinciale wegen die gratis zijn en de snelwegen waar je of per traject betaald, zoals in Frankrijk en Italië of een sticker koopt voor het gehele land voor een bepaalde periode (Zwitserland en Oostenrijk).

Die trajectbetalingen brengen een hele organisatie met zich mee. Wie kent de zomerse files niet voor de tolpoortjes in Frankrijk? Het kaartje trekken gaat nog wel snel, maar het achteraf betalen, op zoek gaan naar de juiste hoeveelheid Francs bracht veel tijdsverlies met zich mee, zodat de files vaak lang waren. Wel is het betaalgedeelte gigantisch breed (van 3 naar soms wel 20 stroken), maar het is hoe dan ook een vertragend systeem.

Dit jaar hebben we voor het eerst een Telepas kastje aangeschaft. Die koop je voor even 20 euro in de ANWB winkel en ik moet zeggen: het werkt voortreffelijk. Je registreert van tevoren je kenteken, NAW gegevens en bankrekeningnummer. Vervolgens ga je op pad en kies je het juiste (veelal lege) tolpoortje uit. Stapvoets rijd je op de slagboom af en automatisch wordt het kastje en kenteken gescand en gaat de slagboom open. Aan het einde van het traject hetzelfde verhaal. En aan het einde van de maand betaal je automatisch de kosten met een extra vergoeding van 2.50 euro per land en per gebruikte maand. Deze tolheffing moet ervoor zorgen dat er voldoende geld vrijkomt om in alle landen het wegennet op een juist kwaliteitsniveau te brengen en daar heb ik best wat voor over.

En soms...soms heb je er zo'n dubbel gevoel bij. Zoals deze zomer toen wij twee keer door Genua heenreden. En twee keer betaalden voor de snelweg A10. We reden ook over de Morandi-brug. We zeiden nog eten elkaar: 'Wat een smal stukje snelweg, geen vluchtstroken, geen camera's, geen wegen die af te kruizen zijn, als hier iets gebeurt? Dat ze hier geen tolgeld instoppen om deze brug te vervangen. '

Net over de brug heen stonden we in de file en ik maakte nog een foto van de brug. Ik wist toen nog niet waarom. Niet wetende dat deze amper twee weken later zou instorten met rampzalige gevolgen. Tolheffen: het is een goed ding maar niet zaligmakend!

Re: Tolwegen
20-08-2018 12:47
Tol heffen is prima als de tolgelden maar ten goede komen aan de weg. Of dat is in de vorm van onderhoud (Westerscheldetunnel, een van de weinige tolwegen in Nederland) of het afbetalen van de weg (Zeelandbrug, inmiddels tolvrij) dat is natuurlijk voer voor discussie.
20-08-2018 14:42
Ik denk dat tol een vreselijk achterhaald systeem is. Natuurlijk is het op het eerste gezicht een heel eerlijk systeem, maar verlies je het uiteindelijk door de uitvoering. Je noemt al de gigantisch tolpleinen in Frankrijk, de kostbare systemen met die kastjes en het oponthoud dat er toch nog onstaat.

De moderne maatschappij is gebouwd op basisvoorzieningen (woning, water, elektra, zorg, scholing. veiligheid, infrastructuur etc) die wil je eigenlijk zo simpel mogelijk in rekening brengen aan diezelfde maatschappij. Het is namelijk weer een stuk minder eerlijk en bevordelijk voor de economie dat iemand in een klein dorpje flink tol moet betalen om op zijn werk te komen. Alle buitenlanders tol afhandig maken is misschien weer een reden voor dezelfde buitenlanders om dan maar niet naar Nederland te gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2018 18:24 door V0RQ.
20-08-2018 17:15
Ik vind het wel okey
Wegenbelasting afschaffen en tol betalen voor somige wegeb.

Maar dan moeten ze het wel innen.

De dartford bridge in londen hev ik al 20 keer gepasseerd. Maar heb er nooit een pond voor moeten betalen(1pond per keer dat je er passeerd)
20-08-2018 17:27
V0RQ
Ik denk dat tol een vreselijk achterhaald systeem is. Natuurlijk is het op het eerste gezicht een heel eerlijk systeem, maar verlies je het uiteindelijk door de uitvoering. Je noemt al de gigantisch tolpleinen in Frankrijk, de kostbare systemen met die kastjes en het oponthoud dat er toch nog onstaat.

De moderne maatschappij is gebouwd op basisvoorzieningen (woning, water, elektra, zorg, scholing. veiligheid, infrastructuur etc) die wil je eigenlijk zo simpel mogelijk in rekening brengen aan diezelfde maatschappij. Het is namelijk weer een stuk minder eerlijk en bevoordelijk voor de economie dat iemand in een klein dorpje flink tol moet betalen om op zijn werk te komen. Alle buitenlanders tol afhandig maken is misschien weer een reden voor dezelfde buitenlanders om dan maar niet naar Nederland te gaan.
Je ziet het al aan de huizenprijzen in 's Gravendeel. Er zit een toltunnel tussen Dordrecht en 's Gravendeel. En een huis in Dordrecht kost bijna 2 keer zo veel als een vergelijkbaar huis in 's Gravendeel. Het goedkope huis is misschien 5 km verder weg van de grote industrie-gebieden dan het dure huis.
Of, kijk eens naar het vrachtverkeer op de Antwerpse ring. Bijna alles gaat om Antwerpen heen, terwijl de - veel veiligere - Liefkenshoektunnel er al jaren ligt

Een tolweg legt een extra drempel op tussen de gebieden die de weg hoort te verbinden.
20-08-2018 18:31
rke
..
Je ziet het al aan de huizenprijzen in 's Gravendeel. Er zit een toltunnel tussen Dordrecht en 's Gravendeel. En een huis in Dordrecht kost bijna 2 keer zo veel als een vergelijkbaar huis in 's Gravendeel. Het goedkope huis is misschien 5 km verder weg van de grote industrie-gebieden dan het dure huis.
Of, kijk eens naar het vrachtverkeer op de Antwerpse ring. Bijna alles gaat om Antwerpen heen, terwijl de - veel veiligere - Liefkenshoektunnel er al jaren ligt
Een tolweg legt een extra drempel op tussen de gebieden die de weg hoort te verbinden.

Absoluut, je ziet het bijvoorbeeld ook bij betaald parkeren in 'B-steden/dorpen', mensen blijven net even wat minder lang hangen voor een kopje koffie, shoppen alleen het hoognodige of rijden door naar het volgende dorp. De vicieuze cirkel zorgt dan weer voor minder gezelligheid en aanbod etcetera.. Bij een tolweg werkt dit net zo goed, een grote showroom of woonboulevard kijkt wel goed uit aan welke kant van een tolweg/tolbrug ze gaan zitten.
20-08-2018 20:56
Als je naar het zuiden reist en je moet kiezen tussen de ruime snelwegen in Frankrijk of de krappe snelwegen in Duitsland waar je vaak voor een Bauwstelle staat te wachten, dan heb ik er die 80 euro best voor over. Met de caravan waar je nog eens flink last hebt van inhaalverboden geldt dat helemaal. Toch blijft het raar dat je in Nederland en wegenbelasting betaalt en tol betaalt voor sommige delen, omdat men daar geen financiering kon vinden.
20-08-2018 21:38
rke
V0RQ

De moderne maatschappij is gebouwd op basisvoorzieningen (woning, water, elektra, zorg, scholing. veiligheid, infrastructuur etc) die wil je eigenlijk zo simpel mogelijk in rekening brengen aan diezelfde maatschappij. Het is namelijk weer een stuk minder eerlijk en bevoordelijk voor de economie dat iemand in een klein dorpje flink tol moet betalen om op zijn werk te komen. Alle buitenlanders tol afhandig maken is misschien weer een reden voor dezelfde buitenlanders om dan maar niet naar Nederland te gaan.

Zonder file is de Kennedy gewoon ook het snelst. Met file pak je de Liefkenshoek.
24-08-2018 23:20
rke
V0RQ

Alsof de huizenprijzen gelijk zouden zijn zonder toltunnel eye rolling smiley.
25-08-2018 07:28
Boppie
rke
V0RQ

Zonder file is de Kennedy gewoon ook het snelst. Met file pak je de Liefkenshoek.

Dat is heel erg afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je heen moet.
Bergen op Zoom - Gent is de Liefkenshoektunnel bij voorbaat al sneller, BoZ - Brussel is de ring in normale omstandigheden sneller.
25-08-2018 08:58
Doe mij maar een stickersysteem zoals Oostenrijk en Tsjechië hebben. Dat is mi het eerlijkst.

De Zwitserse vind ik oneerlijk: om het land te passeren moet je gelijk een sticker voor een jaar kopen.

Heb je een vignet voor 10 of 20 dagen en verloopt die, heb je iig de keuze om géén nieuw vignet aan te schaffen en dus niet gebruik te maken van de snelweg.
Zo worden binnenwegen beter gebruikt en wordt het rustiger op de snelwegen (= minder files)
25-08-2018 09:16
De ring (met name bij de Kennedytunnel) zit van 's morgens 8:00 tot 's avonds 18:00 verstopt. Het is een zeer gevaarlijk stuk snelweg met gemiddeld 2 ongelukken per dag.

Dat zou de Liefkenshoektunnel al aantrekkelijk maken, maar voor vrachtverkeer komt er dan nog het voordeel bij dat je direct midden in de industrie uitkomt.

De tunnel tussen Dordrecht en 's Gravendeel kost 2,50 voor een personenauto met de mogelijkheid een abonnement te kopen. Dordrecht ligt aan de oostkant van de Dordtse Kil, 's Gravendeel ligt aan de westkant.

Met betrekking tot Frankrijk, ik ken diverse mensen die er een sport van maken Frankrijk te ontdekken via Route Nationale. Het geeft je in ieder geval wel het gevoel dat je naar het eind van de wereld bent gereisd in plaats van de Dordogne.
Vooral voor motorrijders en camperrijders is dat een leuke uitdaging, de sleurhut stukrijden door de achtelijk smalle hoofdstraat van Gatindekaart is natuurlijk helemaal niet leuk.

Aan de andere kant, in Duitsland zegt mijn navigatie ergens: Over 500 km links aanhouden.
Dat is erg lang immer geradeaus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2018 09:17 door rke.
25-08-2018 15:28
Boppie
rke
V0RQ

Ik ga buiten de vakantie een paar keer per jaar die kant op, Antwerpen is met name 's morgens altijd een ramp, heb al heel wat binnendoorwegen genomen door de stad heen, langs de Media Markt, langs het stadion, altijd ellende.
Terug uit Brussel en omgeving dan best vaak redelijk goed.
18-09-2018 10:25
Inmiddels zijn de betalingen binnen, het was zo'n 500 euro met auto en caravan tot aan Florence via Frankrijk. Best pittig, zeker als de wegen na je instorten.
13-01-2019 10:37
Joost veelrijder
Inmiddels zijn de betalingen binnen, het was zo'n 500 euro met auto en caravan tot aan Florence via Frankrijk. Best pittig, zeker als de wegen na je instorten.

Nu snap ik je avatar.
13-01-2019 19:01
Joost veelrijder

Best pittig? Van de gekken, zou ik zeggen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close