De vloek van het bezitten van een bestelbus.

Gepost door Carkiller 
Een kennis van mij heeft geen auto maar een busje, een VW Transporter voor de beeldvorming.

Hij klust nog wel eens en vind dat handiger, gewoon een busje met dubbele cabine en een flinke laadruimte.
Geen bedrijfsbus maar particulier bezit, gewoon netjes en schoon van binnen en buiten verder niets spannends.

Wat zeur je dan zou je zeggen, is toch prima?

Op zich inderdaad goed, maar die gast wordt helemaal gek van al zijn familie, vrienden en kennissen die gebruik willen maken van de bus voor verhuizingen, grote aankopen, fietsen ophalen of wat dan ook.
Minimaal wekelijks krijgt hij de vraag, van vergeten ooms en tante's tot vage kennissen van vrienden aan toe:

Mag ik je busje lenen?

En het is echt geen kwade gast, maar na meer dan 40 verzoeken alleen al dit jaar is het breekpunt bereikt.
Het busje gaat weg, hij is het zat.
Dus namens mijn kennis, huur een busje of monteer een trekhaak zodat je een karretje kan trekken, maar laat de particuliere bestelbusbezitter met rust.

Want voordat je het weet is het te laat...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2018 18:15 door Carkiller.
nee zeggen of er gewoon keiharde euro's voor vragen. ik zie het probleem niet.
Ik zie het probleem ook niet...

Hij spoort in mijn ogen niet dat i om deze reden z'n bus opruimt

Zoals Carfanatic zegt: gewoon NEE of €€€
40 verzoeken in nog geen half jaar, dat is wel ernstig veel! €50 per keer vragen?

Een stukje assertiviteit zou deze kennis ook verder brengen. Vriendelijk 'nee' zeggen, omhuld met een goeie reden en een klein smoesje zou toch voldoende moeten zijn om lekker in zijn eigen bus te rijden en te mogen blijven rijden.

Ik ben zelf helemaal niet van het lenen of laten rijden. Het zijn van die sluipende slopers big smile smiley
Bitje kwijt uit je boormachinekoffer
Accu leeg van je gereedschap (is nog slecht voor accu ook)
Met auto's is het natuurlijk helemaal vervelend als er schade is en ongemerkt extra slijtage optreed.

Ik ben benieuwd hoeveel keer hoger de kans op schade is als je juist 's avonds naar een onbekend adres moet (in een onbekende en eel grotere auto) in vergelijking met je dagelijkse ritje van en naar de bekende parkeerplaatsen op je werk en bij je huis.
Dus je hebt een busje staan, hebt deze niet nodig die dag en verkoopt dan nee aan je broer, zus, ouders of goede vrienden.

Die zus die bijvoorbeeld na een scheiding een nieuwe bank nodig heeft, of die vriend die voor het goede doel meubels weggeeft.
Dat valt echt niet mee, je stelt toch mensen teleur.

En als je wel uitleent aan directe familie, (wat hij zeker af en toe doet) dan is het hek van de dam.
Mijn buurman van een paar huizen verder kwam eens aan de deur met de vraag of hij mijn auto mocht lenen want vrouw in het ziekenhuis (niet ernstig).

Nope meneer, ik leen 'm niet uit en zit aan de wijn, dus kan je niet brengen. Al aan een taxi gedacht?confused smiley

Ik heb er geen problemen mee om 'nee' te zeggen. Vragen staat vrij, nee zeggen ook. Al te goed is buurmans gek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2018 18:55 door Idefiqs.
Carkiller
Dus je hebt een busje staan, hebt deze niet nodig die dag en verkoopt dan nee aan je broer, zus, ouders of goede vrienden.

Die zus die bijvoorbeeld na een scheiding een nieuwe bank nodig heeft, of die vriend die voor het goede doel meubels weggeeft.

En als je wel uitleent aan directe familie, (wat hij zeker af en toe doet) dan is het hek van de dam.

Ja, zelfs als ik op zee zit en alle auto's staan alleen maar vies te worden op de oprit verkoop ik regelmatig nee aan zowel vrienden als familiesmiling smiley
Tsja, snap het eigenlijk van 2 kanten niet.
Zou me als ik hem was er niet zo druk over maken en gewoon lekker wanneer niet uitkomt een Nee of als het wel uitkomt een Ja verkopen.
Verder zie ik gemiddeld genomen totaal de noodzaak niet van een busje, heb echt nooit behoefte aan of nut voor/van een busje.
1x in mijn leven een busje gehuurd en 1x via werk van mijn broer geleend/gebruikt met hem als chauffeur.
Alles kan bezorgd of opgehaald worden voor je dus waarom zelf moeilijk doen.
Borent, heb je voor een paar 10tjes een busje. En gewoon nee zeggen.
Ik herken het wel; een kennis van me had ook een busje, en was bij de muziekvereniging altijd de sjaak. Hij werd áltijd gevraagd om overal spullen op te halen en weg te brengen voor de vereniging.
Hier kun je bij de Ikea voor 25€ per uur een busje huren, maak er zelf ook regelmatig gebruik van maar je moet eens zien hoe die dingen er uit zien! Echt ongelofelijk hoeveel krassen en deuken, zelfs op de raarste plekken en die dingen zijn net 2-3 jaar oud! Ik zou daarom nooit een busje uitlenen, de meeste mensen hebben gewoon geen idee hoe groot zo'n ding is en rijden er binnen no-time schade mee. Voor familie of goede vrienden zou ik best (kosteloos) een ritje willen doen als het uitkomt maar niemand anders achter het stuur dan ik.
Carkiller
...
...

Hoeveel zussen heeft hij en hoevaak scheiden ze? big smile smiley
Ja je stelt mensen teleur maar je moet ook niet over je heen laten lopen.

Goede doelen zijn ook voor 90% twijfelachtig. Als ik elke 'Goede doel' student hier aan deur niet teleur wou stellen dan zat ik nu €1000 in de maand naar kinderen die geen leuke kerst hebben en mensen met slechte bankstellen te doneren.
Total Loss
Tsja, snap het eigenlijk van 2 kanten niet.
Zou me als ik hem was er niet zo druk over maken en gewoon lekker wanneer niet uitkomt een Nee of als het wel uitkomt een Ja verkopen.
Verder zie ik gemiddeld genomen totaal de noodzaak niet van een busje, heb echt nooit behoefte aan of nut voor/van een busje.
1x in mijn leven een busje gehuurd en 1x via werk van mijn broer geleend/gebruikt met hem als chauffeur.
Alles kan bezorgd of opgehaald worden voor je dus waarom zelf moeilijk doen.
Jij hebt het geld om te laten bezorgen, ik zet wel eens iets op de weggeefhoek op facebook en als je dan ziet hoevaak er gevraagd word of iemand een busje heeft om iets te halen, die mensen hebben het geld om te huren.
Maar gewoon nee zeggen of geld vragen
Anonieme bezoeker
Re: De vloek van het bezitten van een bestelbus.
08-06-2018 22:08
Je forumnaam doet wel eer aan je geplaatste foto.
boyofwax
Je forumnaam doet wel eer aan je geplaatste foto.
Wat heeft deze reactie met een bestelbus te maken?
Haha herkenbaar. Dat heb ik met de trekhaak.... Steeds vrienden die vragen of ik even met een boedelbak iets wil halen enz
nee, ik leen mijn auto's niet uit,
aan niemand niet.

Klaar.
opel-omega
Haha herkenbaar. Dat heb ik met de trekhaak.... Steeds vrienden die vragen of ik even met een boedelbak iets wil halen enz

Had ik toevallig van de week. Mijn neef gaat met de caravan van mijn oom en tante naar Frankrijk van de zomer. Probleem is alleen dat ze helemaal geen trekhaak hebben en dus waarschijnlijk een auto moeten gaan huren dan.
Dus ik zeg, mijn auto heeft een trekhaak, vraagt ie meteen of we van auto kunnen wisselen van de zomer.
Nu heb ik een oud barrel en had wat mij betreft prima geweest maar auto bleek niet sterk genoeg om de caravan te mogen trekken. grinning smiley

Moet wel zeggen dat ik normaal ook zeker niet zo makkelijk mijn auto uitleen, eigenlijk zou ik dat alleen aan mijn broer doen, verder niet. Nu ik een barrel rijd is het wel iets anders.
Ik snap het ergens wel, zou er zelf ook gek van worden als men mij continu komt vragen of ze mijn hypothetische auto mogen lenen (al zou mijn antwoord op die vraag standaard 'nee' zijn, of er moet wel een heel overtuigende fooi op tafel komen). Maar om daarvoor nu een prima bus te verkopen, ik hoop oprecht voor je kennis dat hij daar geen spijt van krijgt.
Ik ken een aantal mensen met een busje, maar het zou nou echt niet in mij opkomen om te vragen of ze spullen willen ophalen laat staan of ik het busje zou mogen lenen. Ik moet wel bekennen dat toen ik de Prius had en voor de caravan een wisselauto had, ik af en toe vroeg of iemand de caravan uit de stalling wilde ophalen. Dat was dan altijd mijn beste kameraad die een Octavia had die hem ook prima trok. Omgekeerd deden wel andere dingen weer samen, ik hielp hem ook mee met klusjes, aan mijn beste kameraad durfde ik dat zeker te vragen.
Eén keer heb ik Jan, de overbuurman gevraagd. Daar doe ik ook regelmatig wat voor, dus dat zat wel snor. Hij had toen een Peugeot 407. Nu is het in trekhaakland een heel gedoe met 7- en 13 polige stekkers en daar zijn 'handige' verloopjes voor. Ik had het verloopje thuis al even geprobeerd en het paste prima. Bij de stalling (ergens in de polder) aangekomen, wilde het verloopje er niet meer op, we stonden buiten in de stromende regen te hannissen, je moet hem erop klikken en een kwartslag draaien. Op de één of andere manier lukte dat niet. Uiteindelijk zijn we zonder aansluiting naar huis gereden, met enig verhoogde hartslag vanwege achteropkomend verkeer, het was maar een kilometer of 12 maar ja....

Wat daar zit hem de crux, je spreekt niks af wat er gedaan moet worden als het misgaat. Als er schade ontstaat, als het een vage schade is met een kras of een buts, als de auto bovengemiddeld slijt door vriendengebruik. Allemaal zaken die je met huren of met je Ikea Pas gratis kan lenen kan voorkomen.
Dat lenen is inderdaad een probleem. Busjes en aanhangwagens zijn de ultieme leenobjecten, ze zijn gewoon te praktisch.

Mijn dochter woont samen en haar vriend heeft een zus die arm, eenzaam en gescheiden is (zegt ze). Nu rijdt dochterlief in mijn Polo en ze krijgt zeer regelmatig de vraag of dat eenzame meisje niet 'even' de Polo mag lenen. Zeg maar eens heel vaak 'Nee' tegen een zielige alleenstaande bijstandsmoeder....
Maar wel iedere keer de tank leeg rijden in haar jacht naar de ultieme prins op het witte paard.

Met gereedschap is het hetzelfde. De een leent het en het komt kapot of onvolledig terug, de ander leent het en het moet 'overwennen', de volgende vergeet het terug te brengen of leent het zonder te vragen (stelen??? ).

Laatst kreeg ik toch wel de ultieme vraag:
'Of ik mijn BMW motorfiets uit 1991 niet even wilde uitlenen aan iemand die 150 km verderop woont. Het hoefde maar voor een paar jaartjes of zo en hij kon bij hem in de garage staan.'
Ik heb gezegd: je koopt hem maar, dan zien we over die jaartjes wel of ik hem terugkoop.
Animo weg.

Ik heb al een keer ruzie gehad over wel of niet banden vervangen van een motor waar ik die ik vaak leende voor een tochtje (broer, internationaal chauffeur, dikke Triumph).
Geloof het niet zo; iemand die zijn geliefde bus wegdoet vanwege de vele leenverzoeken moet eens goed naar zichzelf (laten) kijken. Standaard is nee, kan je altijd nog een uitzondering maken evt.
R-W
Geloof het niet zo; iemand die zijn geliefde bus wegdoet vanwege de vele leenverzoeken moet eens goed naar zichzelf (laten) kijken. Standaard is nee, kan je altijd nog een uitzondering maken evt.

Ik denk dat dit wel een realistische conclusie is, ik deel hem wel.thumbs up

@Joost,
Leuke blog, praatje met plaatje.thumbs up
@Idefiqs, dank je!

@rke, ik zou zelf zeggen: geen Pologebruik door derden, of het moet zoiets zijn, anders is het de bus pakken of in ieder geval de brandstof vergoeden.

Ja ik heb de url functie ontdekt.....
Tja, geloof het of niet...

Wat uiteraard ook mee speelt is de hoge wegenbelasting voor de bus, de hoge dieselprijs en het feit dat de bus meestal leeg rond rijdt.
Tel daar de leen vragen bij op en het plaatje is compleet.

Opvolger wordt een Kia Niro, is ook best ruim.
Ik heb zelf ook die houding, ik leen liever geen auto's of motoren uit.
Maar je kent het gejammer wel: voor een keertje, jij doet er toch niets mee, anders moet ik voor die ene keer een kopen.. .

Nu moet ik wel zo eerlijk zijn dat de spinnenwebben aan mijn BMW hangen. Als ik hem wil gebruiken moet ik hem eerst wassen.
Met aanhangertjes gaat het hetzelfde. Maar, ik leende ooit een keer een aanhanger van familie. Bandjes er onder, nog zonder dotcode. Ik twee nieuwe bandjes geregeld (ik had een auto met dezelfde maat en twee banden waren toch aan vervanging toe) en deze om de oude, roestige velgen laten leggen.

Die liepen dus langzaam leeg. Kreeg ik de vraag waarom ik die antieke stukken uitgedroogd rubber vervangen had door dertig jaar jongere banden....

Lenen is best lastig. Met huren heb je al het nodige gezever, laat staan met lenen.
RKE, werkelijk? Wilde ze je BMW motorfiets lenen voor een paar jaar? Godsamme, zijn ze helemaal van de pot gerukt!! Ik zou het niet eens durven vragen.
De bus kost een vermogen. Buiten dat is nee ook een antwoord.
Als je een bus wegdoet om die reden dan heb je m blijkbaar ook niet echt nodig...
Laatst vroeg iemand of ze mijn camera mocht lenen, mijn mooie spiegelrelfex. Uiteraard ook nee gezegd.
Barri
Ik herken het wel; een kennis van me had ook een busje, en was bij de muziekvereniging altijd de sjaak. Hij werd áltijd gevraagd om overal spullen op te halen en weg te brengen voor de vereniging.

Jup, mensen met de grote auto's mogen het slagwerk ophalen. Maar goed, of je nou een busje hebt of een grote stationwagen, je bent toch aan de beurt.
Er zit maar één ding op: andere familie, vrienden en kennissen nemen, die zichzelf kunnen bedruipen grinning smiley

mvrgr, m´ns
(vijf jaar een Grand Espace gereden, nooit ergens last van gehad)
m'ns (afd. ae&d)
Er zit maar één ding op: andere familie, vrienden en kennissen nemen, die zichzelf kunnen bedruipen grinning smiley

mvrgr, m´ns

Nee dat kan ik me dan wel weer voorstellen smiling smiley

Ik heb nu ook de grotere / nuttigere auto's in de familie, zeg gewoon regelmatig (9 van de 10×) nee
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr, m´ns

Een Renault Replace.... Nu noem je ook iets. Hoe ga ik daar een kuub zand in plaatsen?

Er zit wel veel verschil in de vrienden. Ik heb vrienden die nooit zullen vragen of ze iets kunnen/mogen lenen en ik heb vrienden die om de haverklap vragen of ze wat kunnen/mogen lenen.

Ik was vroeger heel makkelijk in uitlenen, maar ik kreeg het gevoel dat veel van de uitgeleende spullen langzaam aan het overwennen waren. Een kennis van mij had een complete administratie (toen nog op papier met mappen ed.) wie wat geleend had en in welke conditie.
Dat werkte heel goed met boeken en dergelijke, je wist gewoon zeker dat als je iets uitleende je na een maandje of zo kon rekenen op een opmerking of je het geleende nog nodig had.
Maar met voertuigen en gereedschap ben je sterk afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. En dan is een auto of motor een dag uitlenen best bespreekbaar, maar na een tijdje wil ik toch zelf weten hoe het met het voertuig is.
Ik merk het al aan de Polo van dochterlief, ik heb haar nog nooit geld gerekend voor onderhoud maar zelfs als ik er heel duidelijk om vraag mag ik nog blij zijn als miep een keer langskomt met het botsblik.
Ach, zolang het je eigen kinderen zijn, kan je het voor je gevoel nog onder 'leergeld' plaatsen. Het gedrag met de schoolfiets had een teken aan de wand moeten zijn.
Bij ons is dat toch duidelijk anders, onze zoon ging door zijn schooltas heen, niet normaal wat die jongen op zijn schouders moet meenemen. Arbotechnisch gesproken totaal onverantwoord, maar ja...een schooltas aan de bagagedrager met bloemetjes wil hij als 14 jarige natuurlijk niet.
Vorige week een nieuwe tas gekocht, een echte EastPack met 30 jaar garantie van 95 euro. Vraagt die sul of hij het van zijn eigen geld moest betalen......natuurlijk niet!
Dat was zoonlief....maar onze dochter.....?
Het ligt gewoon puur aan de eigenaar. Ik heb 2 broers, stel dat ze morgen allebei een bus zouden kopen: de ene broer zou er absoluut geen probleem mee hebben om de bus uit te lenen, zou get waarschijnlijk zelfs uit z'n eigen aanbieden om dat ding te pakken als ik wat te verslepen zou hebben. De andere broer? Daar zou ik het niet eens aan vragen, die wordt al giftig als je aan z'n radio zit big smile smiley
rke
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr, m´ns

Een Renault Replace.... Nu noem je ook iets. Hoe ga ik daar een kuub zand in plaatsen?
Niet. Maar ik zie ook niet in waarom je dat in een busje zou willen vervoeren... Een kuub zand weegt al gauw 1500 kg. Dat ga je toch niet in een personenwagen of busje stouwen? Voor zover dat al kan in de categorie van rijbewijs B. Voor dit soort zaken heeft Onze Lieve Heer de vrachtwagen uitgevonden, lekker laten bezorgen dat spul.
Ik vermoed dat je kennis veel te goed van inborst is, en gewoon geen "neen" durft zeggen uit vrees niet sympathiek gevonden te worden.
Een cursusje assertiviteitstraining zou hem meer helpen dan zijn bus wegdoen.
Dat je voor zorgbehoevende ouders of directe verwanten sporadisch je wagen ter beschikking stelt - en dan bij voorkeur zelf rijdt, want krassen en deukjes zullen nooit van die ander zijn - en voor je kinderen zo vaak als nodig, dat lijkt me logisch.
Maar de rest: er zijn zat busjes te huur per uur, per dag, per week...
Off Topic, mede aan moderator Terrence,

Wie creeert toch al die accounts met heel gewone namen (en juist daarom zo suspect) :
arjen spanjers,
Jan Gaasenbeek,
Marga Boonzaaijer,
Nadine Lebbinck,
Roel Bolder,
Sheena Edwards?
Wie zijn dit?
Allemaal sinds vandaag nieuw op dit forum, 0 reacties op berichten, 0 berichten op dit Forum....

mvrgr, m´ns
An van Laer,
Gerard Hooff
Vincent van der Elst
Peter Kolk
Wouter de Vries
Mensen die op een Sanoma media pagina inloggen met FB

En dan even het AW forum openen
m'ns (afd. ae&d)

Wie creeert toch al die accounts met heel gewone namen (en juist daarom zo suspect) :
arjen spanjers,
Jan Gaasenbeek,
Marga Boonzaaijer,
Nadine Lebbinck,
Roel Bolder,
Sheena Edwards?
Wie zijn dit?
Allemaal sinds vandaag nieuw op dit forum, 0 reacties op berichten, 0 berichten op dit Forum....

mvrgr, m´ns

Daar is een topic over..winking smiley
Idefiqs
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr, m´ns

Daar is een topic over..winking smiley

thx, Idefiqs, Capri
mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2018 17:43 door m'ns (afd. ae&d).
Zadelsnuiver
Het ligt gewoon puur aan de eigenaar. Ik heb 2 broers, stel dat ze morgen allebei een bus zouden kopen: de ene broer zou er absoluut geen probleem mee hebben om de bus uit te lenen, zou get waarschijnlijk zelfs uit z'n eigen aanbieden om dat ding te pakken als ik wat te verslepen zou hebben. De andere broer? Daar zou ik het niet eens aan vragen, die wordt al giftig als je aan z'n radio zit big smile smiley

Zo'n vreemde combinatie is dat niet. Ik ben ook echt niet de beroerdste om even voor iemand op en neer te rijden, maar eender welke niet-betalende passagier heeft toch wel een hele goede reden nodig waarom hij/zij zo nodig aan mijn airco/radio/raamknopjes/ruitenwisserhendeltje (nee echt, zou niet voor het eerst zijn)/... moet zitten.
ach mijn zus leende vroeger ook mijn Lada Samara wel eens, ik had daar geen problemen mee als i maandag morgen om half zes maar weer ongeschonden voor de deur stond want dan moest ik naar mijn werk. Op een vrijdag middag vroeg ze hem weer, ik was net thuis en zei dat ik nog wel moest tanken. Dat heeft ze dus gedaan, ze was wel geschrokken "er ging wel voor 50 gulden benzine in"... ach vertelde ik haar als dat alles is. Doe ik elke week en dan heb je het onderhoud nog en moet je scherp zijn op berm terroristen want die zijn ook erg duur. Sindsdien leende ze de auto een stuk minder.

Auto's leen ik aan vreemden eigenlijk niet uit, ik heb nog een oude huifaanhanger en er zijn een paar mensen die hem nog wel eens lenen. Gereedschap leen ik ook niet uit of het moet met mij erbij.

Laat die man lekker zijn bus houden en er van genieten. Onder bijna elke brandstof auto kan een trekhaak en anders betaal je maar voor de bezorging ( dat is dus ook de reden dat ik geen accu hok koop. Wat de man ook kan helpen is zorgen dat de tank bijna leeg is ( u mag hem wel lenen maar u moet nog wel even tanken...) Afgezien van het gebruik, hoe doet die man dat met bekeuringen?
Een laatste reden om nee te zeggen is dat het van de verzekering niet mag, u bent immers geen verhuurbedrijf.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close