Brandstofliefde
28-05-2018 20:04
Elektrische auto's leiden gegarandeerd tot discussie. Alleen al op Autoweek vliegen de Flintstones en de Jetsons elkaar regelmatig in de haren als er weer eens wat valt te melden over een Tesla of een nieuwe Leaf. De voorstanders vinden de EV het toppunt van vooruitgang terwijl de tegenstanders de EV als teken zien voor het spoedig aanbreken van de apocalyps. Of zoiets.

Ik vind die voortdurende discussie interessant, want de EV lijkt zo logisch in een wereld waar steeds meer zaken elektrisch worden aangedreven. Van fiets tot handmixer, we krijgen er geen genoeg van om het onszelf makkelijk te maken door gebruiksvoorwerpen te elektrificeren. En dat betekent soms afscheid nemen van het oude vertrouwde, zoals de gasgestookte kookplaat. En dat vindt iedereen normaal.

Daarom is het gek dat mensen die geen kolenkachel meer in hun huis willen, een brandstofgestookte auto als superieur beschouwen aan een elektrische auto. Want een elektrische auto is veel logischer dan een brandstofgestookte. Net als je tv zet je een EV aan. En als een EV niet rijdt, staat de motor uit. Minder logisch is de voor het rode verkeerslicht doorpruttelende brandstofauto. Ok, je hebt wel slimmere brandstofauto's met start-stop systemen aan boord, maar dat is toch wel weer een hoop gedoe voor een beetje brandstofbesparing. Brandstofauto's zijn sowieso veel ingewikkelder met hun krukassen, zuigers, nokkenassen, brandstofsystemen en versnellingsbakken. EV's hebben elektromotoren, accu's en een computer. Daarnaast maken ze bijna geen geluid, stoten ze niets uit en rijden ze vlot, soepel en laden zelfs op tijdens het remmen! Technisch superieur zou je zeggen na korte analyse.

Je kan nog tegenwerpen dat een elektrische auto niet ver komt. Maar een actieradius van 300 km lijkt tegenwoordig de ondergrens, terwijl de techniek zich in rap tempo verder ontwikkelt. Misschien is 800 km in de nabije toekomst geen science fiction meer. En mocht het toch nodig zijn, laad je je EV zo weer op bij een supercharger-laadpunt terwijl je een kop koffie drinkt en je mail even bijwerkt. Of terwijl je slaapt. Aanschafprijs dan? Voor de prijs van een regulier middenklassertje rijd je een gloednieuwe Nissan Leaf. Dat is zeker niet voor iedereen betaalbaar, maar in ieder geval wel bereikbaar.

Rationeel bekeken zou iedereen de EV met gejuich moeten onthalen. Maar de autoliefhebber blijkt nog vaak een brandstofliefhebber. Toch vroeg nooit iemand aan Apple om een benzinegestookte iPhone te ontwikkelen vanuit zijn/haar brandstofliefde. Brandstofliefde schijnt echt bij voertuigen te horen. De vraag is alleen hoe lang onze brandstofliefde nog zal voortduren voordat we na onze fietsen ook onze auto's zullen elektrificeren.

Ik wacht in ieder geval nog even op het uitkomen van de elektrische Fiesta. Die zal vast niet goedkoop zijn, maar autoliefde mag natuurlijk best wat kosten!winking smiley
Mooi verhaal maar je vergeet het allergrootste probleem. De infra-structuur, de mogelijkheid tot laden.
Een elektrische auto kopen is 1 ding, hem opladen iets heel anders.
Als je zoals de meeste mensen in een grote en drukke stad woont heb je simpelweg niet genoeg plek om iedereen een laadpaal te geven. Hoe ga je dit in vredesnaam oplossen?
Ik woon in een nieuwbouw appartementencomplex, iets van 60 appartementen met op het moment 0 laadpalen op het parkeerterrein, ik kan niet eens een elektrische auto kopen als ik zou willen.
Mijn moeder woont in een ouderwets arbeiderswijkje met kleine rijtjeshuizen, voor iedere 4 huizen zijn er +/- 3 parkeerplekken terwijl een hoop mensen wel 2 auto's hebben.
Bizar dat er zo makkelijk gedaan wordt over dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden, is voorlopig simpelweg gewoon niet uit te voeren! Woon je ergens buitenaf of heb je een garage naast je huis of zelfs een "oprijlaan" dan is het geen punt, woon je heel gemiddeld zoals 90% van de bevolking dan valt er gewoon niet "voor de deur" te laden.
Re: Brandstofliefde
28-05-2018 20:35
Als er maar genoeg EV's bijkomen, zullen steeds meer parkeerplaatsen een laadpaal krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2018 20:40 door Mechanix.
28-05-2018 20:43
Het probleem is dat we voorbijgaan aan de aard van het probleem.

De vraag is niet hoe vervoeren we onszelf efficienter in een "botsdoos" om even met rke zijn woorden te spreken. Maar hoe ziet vervoer er in de toekomst uit.

Neem de VW XL1, hoeveel meer heb je nodig, een 5,5 kWh accu (super licht) samen met een 0,8 liter 2 cilinder TDi gekoppeld aan een DSG7, samen goed voor 80 pk en een berg aan koppel op 795 kg....
Hoeveel meer fun wil je hebben! Dat is efficiënt vervoer.

Zeker nu we al het politiek gebazel hebben zonder enige technische onderbouwing dat diesel niet goed is voor het milieu etc. terwijl diesel eigenlijk op het punt staat zijn volgende grote doorbraak te beleven met het verbeteren van de verstuivers opdat we nog veel preciezer de verbranding kunnen regelen.

Maar idd, een Tesla of een Nissan leaf zijn de oplossing....respectievelijk 2105 kg voor een Model S, 2500 kg voor een Model X en 1525 kg voor een Leaf.

Heel efficiënt!
Mechanix
Als er maar genoeg EV's bijkomen, zullen steeds meer parkeerplaatsen een laadpalen krijgen.

Verkeerde volgorde ! winking smiley
Begrijp me niet verkeerd, is absoluut geen aanval of kritiek op jouw stukje hoor.
Over het algemeen wordt veel te makkelijk gedaan over het laden.
Ga toch echt geen elektrische auto kopen als ik niet eerst zeker weet dat ik pal voor mijn deur altijd een plekje heb en kan laden. En dat kan dus gewoon echt niet! Heb jijzelf altijd een vaste plek voor je auto vlak voor de deur met laad mogelijkheid waarvan je dan ook zelf de rekening krijgt van de stroomkosten? winking smiley Verwacht het niet.
EV's zijn een tussenstation, waterstof lijkt me de toekomst. Een Hyundai NEXO heeft een actieradius van 665km, is emissievrij en heeft weer een volle tank binnen 5 minuten.
28-05-2018 20:57
Aaaaaah... discussie!grinning smiley

@Nico: het stukje ging niet zozeer over de efficienty van een EV, maar goed. Ik geloof ook niet dat mensen in mini-autootjes willen rijden als ze ook in een dikke Tesla kunnen rijden.

@TL: veel gemeenten plaatsen zo'n paal voor je op een openbare parkeerplek en dan ben je (nu nog) verzekerd van een plekje aangezien je in je buurt waarschijnlijk nog een van de weinig bent met een EV.
28-05-2018 21:15
Mechanix
@Nico: het stukje ging niet zozeer over de efficienty van een EV, maar goed. Ik geloof ook niet dat mensen in mini-autootjes willen rijden als ze ook in een dikke Tesla kunnen rijden.

Nee, maar dat is wel de hoofdzaak van het probleem. Olie schijnt op te raken, het milieu schijnt er onder te lijden. Doen we er iets aan? Mwoh minimaal, zolang onze levensstijl er maar niet onder lijd. En das het probleem!

Dus tot ze die hypocrisie hebben opgelost rijd ik op diesel en benzine. big smile smiley

Maar goed discussiepunt! thumbs up
@Mechanix Leuke theorie maar ook die gaat niet op. Openbare plekken als zodanig zijn hier amper. Groot parkeerterrein voor de deur maar ook een winkelcentrum naast diezelfde deur. Nihil kans op een plekje en al helemaal geen "recht" op een vast plekje bij een laadpaal. cool smiley

Heb wel een eigen vaste plek op het afgesloten parkeerterrein aan de achterkant maar daar zal de VVE weer aan mee moeten werken. En dan nog zal de daadwerkelijke uitvoering een lastig iets worden. ( krijg ik een eigen paal, wil iedereen er meteen 1, gaat het uit pot VVE of moet ikzelf betalen, hoe betaal ik voor gebruikte stroom, etc. ). Vorig jaar stond er een appartement te koop maar de eventuele nieuwe eigenaar wilde dan wel een laadpaal voor zijn Tesla. Paal kwam er niet en koop ging niet door.
28-05-2018 21:24
Nico GTR
Mechanix

Nee, maar dat is wel de hoofdzaak van het probleem. Olie schijnt op te raken, het milieu schijnt er onder te lijden. Doen we er iets aan? Mwoh minimaal, zolang onze levensstijl er maar niet onder lijd. En das het probleem!

Dus tot ze die hypocrisie hebben opgelost rijd ik op diesel en benzine. big smile smiley

Maar goed discussiepunt! thumbs up

Ouwe wereldverbeteraar!drinking smiley

Ik ben sinds dit weekend overtuigd dat mijn autohart harder gaat kloppen van een eGolf dan van een brandstofgestookt ding.
Natuurlijk is een Tesla van 2,5 ton die in 3 seconden naar de 100 sprint gewoon excessief, maar dat is toch wat de petrolheads willen? Een dikke AMG S-klasse weegt niet veel minder hoor. En je moet toch het elektrisch rijden aantrekkelijk maken? Dat doe je niet met een opgeleukte velomobile. Tesla laat met deze excessiviteit wel zien wat de mogelijkheden zijn en ze halen tegelijkertijd het suffe imago (waar de Prius bijvoorbeeld nog steeds mee kampt) met beide voeten onderuit.

Ik woon in Helsinki, qua inwonersaantal goed te vergelijken met Amsterdam en hier heeft iedereen z'n eigen stroompaal om de standkachel aan te sluiten. Met een converter ertussen kun je met deze paal ook een EV opladen. Ook als je op 10 hoog woont.

Eigen foto van bij m'n buurman:

Dus Bam.. daar gaat je theorie over infrastructuur en laadpalen.

Nu nog de mensen zo gek krijgen dat ze wat dichter bij hun werk willen gaan wonen (en wellicht wat minder kindjes maken) en je komt al een heel eind denk ik thumbs up
28-05-2018 21:37
Ik rij heel weinig. Kan op werk en op mijn eigen oprit opladen. Ben ook best pro-EV én kan het zakelijk aftrekken.

Maar...

Het idee dat ik die enkele keer per maand wel moet rekenen, puzzelen en duimen stuit me tegen de borst. Snelladen gaat maar tot 80%, duurt nog steeds 30 minuten, je rijdt niet fluitend tot 5% en er zijn niet elke 30km superchargers te vinden.
Daar rij je dan met een auto van €30k tot €130k maar een tien jaar oude Fiesta brengt je sneller en zekerder op de camping, strand, boerderij van oma, ziekenhuis in Drente, romantisch hotel in de Elzas, etcetera.
Om het nog niet te hebben over natte vieze kabels die je elke rit moet in- en uitpluggen en gedoe met beperkte parkeertijd op de bewuste laadplekken.

Ja brandstof is lomp, vies, complex, maar onder de streep toch wel heel handig. Dit alles in tegenstelling tot elk uur kolen op het vuur doen of gaspitten schoonhouden bij logische apparaten op elektriciteit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2018 21:40 door V0RQ.
28-05-2018 21:39
@Zadelsnuiver: helemaal mee eens, die laadpalen kunnen binnen korte tijd even normaal zijn als lantaarnpalen. En natuurlijk kunnen er ook lichte en zuinige EV's geproduceerd worden. Maar de liefhebber rijdt liever iets diks natuurlijk.
28-05-2018 21:40
Ik zie meneer de directeur ook nog niet op een elektrische fiets stappen. Dat is veel te ver buiten zijn comfortzone, veel te ver out of the box.
En Jaapie loonslaaf? Die wil zich directeur voelen met zijn afgetrapte Douwdie.

Gelukkig zie je steeds meer mensen die beginnen te beseffen dat al die botsdozen toch wat problemen geven.

Maar, kijk gewoon eens naar alle problemen die het personenvervoer geeft. En kijk dan eens naar welke oplossingen de huidige Tesla's en E-Golfjes bieden.
Ik zie slechts één verbetering: hij stinkt elders.
En de kosten van die stank bij de centrale in plaats van op straat?
Accu's waar letterlijk mensen voor sterven, een elektriciteitsnet wat te kort gaat schieten, nog zwaardere botsdozen, lange laadtijd en nog duurder vervoer.

Ik zie echt wel mogelijkheden voor EV. De grote scootmobiel, de vijfpersoons rollator, de lokale rijdende werkplaats ... vooral binnen de bebouwde kom. Als invalidenvervoer, als taxi en als rijdende werkplaats.
Maar daarbuiten? Elektrische scooters en fietsen zijn inmiddels ook goed bruikbaar. En die vreten de kilowattjes niet in het tempo van een Tesla. Iedere kilowatt is zoveel CO2 en die uitstoot moeten we ook beperken.

Maar het vrachtvervoer en de zware, mobiele machines? Ik roep dan: gewoon dieselen, er is op dit moment nog geen echt bruikbaar alternatief.
Ik zie zelf stoom als alternatief, maar dan zal er een fabrikant genegen moeten zijn zeer grote financiële risico's te nemen. Een stoomturbine met een altenator en een accu met elektromotoren of de gebruikelijke diesel-hydraulische oplossingen. En een stoomturbine kan ook een pomp aandrijven...

Eigenlijk moet de overheid (Die immers voor het welzijn van haar burgers werkt) geld investeren in alternatieven. Waterstof, bijvoorbeeld, hoewel ik het zelf echt niet verantwoord vind een van de gevaarlijkste gassen in grote hoeveelheden in een voertuig te proppen.
Maar je kan ook denken aan synthetische benzine, alcohol of biodiesel. Allemaal bruikbare alternatieven voor de echte powerhuizen zoals een vette Scania.
28-05-2018 21:48
V0RQ
Ik rij heel weinig. Kan op werk en op mijn eigen oprit opladen. Ben ook best pro-EV én kan het zakelijk aftrekken.

Maar...

Het idee dat ik die enkele keer per maand wel moet rekenen, puzzelen en duimen stuit me tegen de borst. Snelladen gaat maar tot 80%, duurt nog steeds 30 minuten, je rijdt niet fluitend tot 5% en er zijn niet elke 30km superchargers te vinden.
Daar rij je dan met een auto van €30k tot €130k maar een tien jaar oude Fiesta brengt je sneller en zekerder op de camping, strand, boerderij van oma, ziekenhuis in Drente, romantisch hotel in de Elzas, etcetera.
Om het nog niet te hebben over natte vieze kabels die je elke rit moet in- en uitpluggen en gedoe met beperkte parkeertijd op de bewuste laadplekken.

Ja brandstof is lomp, vies, complex, maar onder de streep toch wel heel handig. Dit alles in tegenstelling tot elk uur kolen op het vuur doen of gaspitten schoonhouden bij logische apparaten op elektriciteit.

Het is even de knop omzetten, maar 100k per jaar in een EV lijkt goed te doen: [www.youtube.com].

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2018 21:49 door Mechanix.
@Zadelsnuiver Wat een onzin. Geloof je meteen dat Helsinki evenveel inwoners heeft vergeleken met Amsterdam maar dat is niet het uitgangspunt. Vierkante meters zijn het uitgangspunt. Neem aan dat Helsinki een stukje groter en ruimer is opgezet vergeleken met de grote steden in ons kleine krappe landje.
Blijf erbij dat laadpalen/laadmogelijkheden verreweg het grootste struikelblok gaat worden in pogingen om iedereen in elektrische auto's te krijgen. We gaan het zien.
28-05-2018 21:57
Jullie vergeten wat! n.l. de aanschafprijs is vele malen hoger dan een gewoon benzine auto!
Total Loss
@Zadelsnuiver Wat een onzin. Geloof je meteen dat Helsinki evenveel inwoners heeft vergeleken met Amsterdam maar dat is niet het uitgangspunt. Vierkante meters zijn het uitgangspunt. Neem aan dat Helsinki een stukje groter en ruimer is opgezet vergeleken met de grote steden in ons kleine krappe landje.
Blijf erbij dat laadpalen/laadmogelijkheden verreweg het grootste struikelblok gaat worden in pogingen om iedereen in elektrische auto's te krijgen. We gaan het zien.

Daarom zeg ik; gewoon wat minder kindjes maken, hoeven we straks ook niet meer om die laadpaal (of laatste liters brandstof) te vechten big smile smiley
@Zadelsnuiver Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens! cool smiley
28-05-2018 22:16
Mechanix
...
Het is even de knop omzetten, maar 100k per jaar in een EV lijkt goed te doen: [www.youtube.com].

Ja het filmpje bevestigd mijn vooroordeel big smile smiley beetje nerdy, vrouw en kinderen hebben de hoop op de leuke campings of hotelletjes al opgegeven. 240km/dag forenzen (dus lekker voorspelbaar) en een europa tour (met Tesla's van laadpaal naar laadpaal??)
28-05-2018 22:24
V0RQ
Mechanix
...

Ja het filmpje bevestigd mijn vooroordeel big smile smiley beetje nerdy, vrouw en kinderen hebben de hoop op de leuke campings of hotelletjes al opgegeven. 240km/dag forenzen (dus lekker voorspelbaar) en een europa tour (met Tesla's van laadpaal naar laadpaal??)

Pioniers worden altijd uitgelachen. winking smiley
Zadelsnuiver
Daarom zeg ik; gewoon wat minder kindjes maken, hoeven we straks ook niet meer om die laadpaal (of laatste liters brandstof) te vechten big smile smiley

Van de overpopulatie gaan we het nooit winnen, deze komt vanzelf tot een einde door oorlog, gebrek aan eten en drinken, en tekort aan energiebronnen. Tot die tijd mogen we iedere dag ongeveer 220.000 kinderen op de wereld verwelkomen.

Tuurlijk kun je het een en ander wel beheersen en stimuleren. Als ik zo om mij heen afentoe de verhalen hoor moet er wel een betere seksuele voorlichting komen. Ik hoor genoeg stelletjes over een 'ongelukje' en sommige weten niet eens dat je van voorvocht kinderen kunt krijgen. Maar ja, voor kinderen maken hoef je helaas geen examen te doen.

Daarnaast wordt de overpopulatie vaak afgeschoven naar de derde wereld landen, want daar 'fokken' ze maar wat aan. Deels waar. Maar vergeet niet dat een gemiddelde westerling ongeveer dertig maal zoveel vraagt van moeder aarde, dan de gemiddelde Afrikaan. Voorbeeldje een Amerikaan verbruikt 176 gallons water per dag, een Afrikaan slechts 5 gallons. Zo dat was het, slaap lekker! big smile smiley
29-05-2018 04:56
Enzo Ferrari
Zadelsnuiver

Van de overpopulatie gaan we het nooit winnen, deze komt vanzelf tot een einde door oorlog, gebrek aan eten en drinken, en tekort aan energiebronnen. Tot die tijd mogen we iedere dag ongeveer 220.000 kinderen op de wereld verwelkomen.

Ik hoop van niet maar ik ben bang dat je gelijk hebt. Bedenk daarbij dat de mens heel goed is in het efficiënt afmaken van zijn medemens en dat we tegenwoordig kernwapens hebben. Het kernwapen wat in eerste instantie met een grote knal de vijand doodt en in tweede instantie met een radioactieve wolk jou ook nog even komt bijten.

Superefficient als je het over uitdunnen van de wereldbevolking hebt.

Daarnaast wordt de overpopulatie vaak afgeschoven naar de derde wereld landen, want daar 'fokken' ze maar wat aan. Deels waar. Maar vergeet niet dat een gemiddelde westerling ongeveer dertig maal zoveel vraagt van moeder aarde, dan de gemiddelde Afrikaan. Voorbeeldje een Amerikaan verbruikt 176 gallons water per dag, een Afrikaan slechts 5 gallons. Zo dat was het, slaap lekker! big smile smiley

Totdat die Afrikaan zelf ook welvaart krijgt. Kijk eens wat er in China gebeurt, het land wat nu al de werkplaats van de wereld genoemd wordt.
Gelukkig beseffen ze in China heel goed dat de wereld de vervuiling van tien procent rijke mensen al nauwelijks aankan. (En daar nemen ze absurd lijkende maatregelen)

Het is een spelletje geworden van "doe jij eerst maar". "Als jij nu jouw auto inlevert, wordt de wereld schoner" (terwijl ik gewoon kan doorscheuren)...
Vraag eens aan kleine kinderen of zij hun speelgoed willen opruimen en je ziet hetzelfde spelletje.

De Tesla is een mooi voorbeeld van deze verspilling. Zoveel energie verprutsen aan vervoer, zo veel grondstoffen gebruiken voor een lompe botsdoos en ondertussen heel hard roepen dat die milieuramp zo super schoon is.

Nog harder roepen, straks geloof ik het ook.
29-05-2018 05:28
Zadelsnuiver
Total Loss

Mogen we we blijven oefenen?
Een verbrandingsmotor klinkt stoer maar is technisch verouderd en aan het eind van zijn latijn. We hadden al veel eerder moeten inzetten op elektriciteit, met als tussenvorm de hybrideauto. Sommige merken hadden dat eerder door dan andere merken.
En al die kolencentrales dan? Tja, wat gebeurt er met de ruwe olie uit de schurkenstaten? Die wordt eerst op een paar kilometer diepte opgepompt, gaat een reis van een paar duizend kilometer maken in een zwavel- en CO2 uitbrakend schip, met af en toe een milieurampje erbij omdat de wanden dun zijn. Vervolgens wordt in de raffinaderijen deze ruwe olie met heel veel stroom gekraakt tot de bekende componenten kersine, benzine, diesel en smeerolie. Die brandstof gaat vervolgens wederom een reis maken naar de pompstations. Wij nemen het in en verbranden het met hooguit 40% rendement. Dan is een zonnepaneeltje en eventueel een batterij naast de woning een veel efficiëntere methode. Zonder de beperking van de verbrandingsmotor, de versnellingsbak, die moet verhullen dat de motor maar in een beperkt toerengebied zijn kracht levert....

Het mooist zou zijn de oplaadlussen langs de snelweg waarbij je je auto tijdens het rijden draadloos kan opladen. En natuurlijk moet de accutechnologie nog een doorbraak krijgen.

Boppie
Zadelsnuiver
Total Loss

Mogen we we blijven oefenen?

Het wordt pas link als ze prikacties houden in de durexfabriek.

Als de welvaart omhoog gaat, gaat de kinderwens van mensen vanzelf omlaag. Tenzij ze heel erg naar de dominee luisteren.
Enzo Ferrari
Zadelsnuiver

Dit klopt dus niet, 200 jaar geleden waren in Nederland gezinnen van 10 kinderen ook gewoon. Omdat er altijd een paar het leven lieten. Zo redenen ze daar ook, ook al moeten ze allemaal te eten krijgen. Als je de welvaart opkrikt en het lukt dit maatschappelijk veranderd te krijgen kun je het doorbreken.

Een 1-kind politiek is funest voor de toekomst. In India is dit langere tijd doorgevoerd met het gevolg dat ieder ouder 1 kind heeft. Uiteraard wordt gestuurd op een jongetje, ik denk dat heel wat meisjesbabies het leven hebben gelaten. Met nu een sterk overschot aan mannen, waardoor meiden een horrorbestaan hebben in India, je hoeft maar het nieuws aan te zetten en je hoort over groepsverkrachtingen.
29-05-2018 07:53
29-05-2018 08:03
Joost veelrijder
Enzo Ferrari
Zadelsnuiver

Dit klopt dus niet, 200 jaar geleden waren in Nederland gezinnen van 10 kinderen ook gewoon. Omdat er altijd een paar het leven lieten. Zo redenen ze daar ook, ook al moeten ze allemaal te eten krijgen. Als je de welvaart opkrikt en het lukt dit maatschappelijk veranderd te krijgen kun je het doorbreken.

Een 1-kind politiek is funest voor de toekomst. In India is dit langere tijd doorgevoerd met het gevolg dat ieder ouder 1 kind heeft. Uiteraard wordt gestuurd op een jongetje, ik denk dat heel wat meisjesbabies het leven hebben gelaten. Met nu een sterk overschot aan mannen, waardoor meiden een horrorbestaan hebben in India, je hoeft maar het nieuws aan te zetten en je hoort over groepsverkrachtingen.

Je praat hier heel makkelijk over 200 jaar. Heeft de wereld wel 200 jaar ter beschikking?
Het broeikaseffect en de vervuiling zijn geen lineaire verschijnselen en zelfs al zouden ze dat zijn...
In de laatste 200 jaar heeft nog geen 10% van de wereldbevolking het voor elkaar gekregen dat de effecten van vervuiling overduidelijk zichtbaar zijn.
We hebben nog 90% te gaan.

Alsof je een marathon wil rennen en na 4 kilometer al niet meer kan lopen van de verzuring.

Een halve eeuw geleden was vervuiling iets wat je kon zien in een verwaarloosde omgeving. Dat was huisvuil wat niet wilde composteren als je het in de moestuin gooide.

Nu vissen ze midden in de oceaan visjes op waarvan de maag vol zit met plastic. Nu is het broeikaseffect niet meer iets wat statistici met moeilijke berekeningen aantonen maar datgene wat jou in mei al je bed uit laat drijven van het zweet. Nu is vervuiling die duidelijk te ruiken tweetaktscooter die 's morgens de straat doorknettert.
rke
Totdat die Afrikaan zelf ook welvaart krijgt. Kijk eens wat er in China gebeurt, het land wat nu al de werkplaats van de wereld genoemd wordt.
Gelukkig beseffen ze in China heel goed dat de wereld de vervuiling van tien procent rijke mensen al nauwelijks aankan. (En daar nemen ze absurd lijkende maatregelen)

De voorspelling van George Orwell lijkt dus uit te komen ...

Niet iets om blij van te worden ...
Boppie
China bedoel je.

Ook, maar India ook.
29-05-2018 21:45
Joost veelrijder
.... Wij nemen het in en verbranden het met hooguit 40% rendement. Dan is een zonnepaneeltje en eventueel een batterij naast de woning een veel efficiëntere methode. ...
Het mooist zou zijn de oplaadlussen langs de snelweg waarbij je je auto tijdens het rijden draadloos kan opladen. En natuurlijk moet de accutechnologie nog een doorbraak krijgen.
...

Het klinkt allemaal mooi maar als je goed rekent is het allemaal uiterst beperkt. Een zonnepaneel doet bijna niets van november tot en met februari. Een Tesla loopt ook leeg als hij stilstaat, alle materialen kosten ook energie om te produceren.
Draadloos laden geeft enorme verliezen, veel EV betekent verzwaren van het net (transformatorhuisjes, centrales, leidingen). Laadpalen die 24/7 staan te knipperen.

Overigens is vegetarisch (en rauw) eten, je CV op 16 graden houden en niet meer dan 20Watt aan verlichting in huis veel efficiënter dan een Tesla voor de deur. Oja en fietsen natuurlijk
30-05-2018 20:08
V0RQ
Joost veelrijder
.... Wij nemen het in en verbranden het met hooguit 40% rendement. Dan is een zonnepaneeltje en eventueel een batterij naast de woning een veel efficiëntere methode. ...
...

Het klinkt allemaal mooi maar als je goed rekent is het allemaal uiterst beperkt. Een zonnepaneel doet bijna niets van november tot en met februari. Een Tesla loopt ook leeg als hij stilstaat, alle materialen kosten ook energie om te produceren.
Draadloos laden geeft enorme verliezen, veel EV betekent verzwaren van het net (transformatorhuisjes, centrales, leidingen). Laadpalen die 24/7 staan te knipperen.

Overigens is vegetarisch (en rauw) eten, je CV op 16 graden houden en niet meer dan 20Watt aan verlichting in huis veel efficiënter dan een Tesla voor de deur. Oja en fietsen natuurlijk

Een woonhuis heeft maximaal 3 keer 220 keer 40A ter beschikking en dan heb ik het over een drie fasen krachtstroom aansluiting (veel woonhuizen hebben slechts een of twee fases ter beschikking en 16A per groep is normaal). Dat is dus 26 Kw of 36 pk maximaal !!

Met het spreekwoordelijke verlengsnoer heb je dus maximaal 36 pk ter beschikking.

En wat doen mensen? Hoppa, 200 Kw Tesla voor de deur en een 11 watt spaarlamp vervangen door een 5 watt led.

Jongens jongens, wat zijn wij toch groen bezig.. ..
30-05-2018 20:29
Van made in China naar gekocht in Nederland. Over vervuiling gesproken.
rke
V0RQ
Joost veelrijder
...

Een woonhuis heeft maximaal 3 keer 220 keer 40A ter beschikking en dan heb ik het over een drie fasen krachtstroom aansluiting (veel woonhuizen hebben slechts een of twee fases ter beschikking en 16A per groep is normaal). Dat is dus 26 Kw of 36 pk maximaal !!

Met het spreekwoordelijke verlengsnoer heb je dus maximaal 36 pk ter beschikking.

En wat doen mensen? Hoppa, 200 Kw Tesla voor de deur en een 11 watt spaarlamp vervangen door een 5 watt led.

Maar als die stroom groen is, en toch "op" moet, wat is dan het probleem?
30-05-2018 20:57
rke
...
Met het spreekwoordelijke verlengsnoer heb je dus maximaal 36 pk ter beschikking... ..

Ja, en zelfs minder want de wijktransformator vindt het niet fijn als iedereen na het werk tussen 17u en 19u even snel moet bijladen voor een avondrit. Samen met de kookplaten, ovens en vaatwassers erbij.

Aan de andere kant: je rijdt maar een paar uur per week gemiddeld.
30-05-2018 22:04
Zadelsnuiver

Op moet?

Op welke planeet leef jij?
30-05-2018 22:27
spinning smiley sticking its tongue out

Ik mag je graag Zadelsnuiver maar "op" moet is wel een van de betere zinnen die ik vandaag heb gelezen. :P

Dat punt zitten we nog lang niet op, ja Noorwegen, Ijsland en Denemarken kunnen een overschot hebben, maar ze zijn niet stabiel in stroomvoorziening. 96% zit Noorwegen op. Kunnen wij hier ook wel denk ik....maar ja...Windmolen mag niet daar, mag niet daar, mag ook niet daar, maar mag ook niet daar. Daar kan ook niet, daar niet, daar niet....

Enfin je snapt het plaatje. Mensen willen hun eigen comfort houden en zijn niet bereid om iets toe te geven voor een schone toekomst. Nee dan krijg je weer geruchten dat een windmolen niet werkt en het allemaal geen stroom levert enzo....dus!

Laten we niet vergeten dat alles ook een voetstap heeft om het te fabriceren. En aangezien we alles op een accu willen gaat daar een eind aan komen in de beschikbaarheid van grondstoffen.
Dus voorlopig eerst maar eens zorgen dat we in onze huidige energiebehoefte kunnen voorzien door groene hernieuwbare bronnen. Dat moet zo snel mogelijk. Maar goed....beste stuurlui. drinking smiley
Heb het nu puur over de toekomst natuurlijk hè, dat we nu bij lange na nog geen groenestroomoverschot hebben is duidelijk maar in de toekomst kan het best eens voor gaan komen. En opslaan zal altijd lastig blijven (en op sommige manieren ook best belastend voor het milieu).
31-05-2018 07:11
Mijn excuses voor de kort-door-de-bocht opmerking. Maar in 2013 (even snel googlen) werd 80% van de Nederlandse energie nog steeds met fossiele brandstoffen opgewekt.

Het idee van zonnecelletje links en windmolentje rechts is een goed idee, maar we zijn nog lang niet op het punt dat dat ons blauwe bolletje gaat redden.
En biomassa verbranden lukt prima maar het levert wel vervuiling in de vorm van CO2 en roetdeeltjes op.

Er is een gegoochel met cijfers gaande, niet gezond meer. Het lijkt wel een rookgordijn om vooral de brave burger in slaap te sussen. De brave burger die niet direct doorheeft waar in zijn huishouden hij die grote energievreters verstopt heeft.

En dat zijn niet de gloeilampen op de wc.
31-05-2018 08:05
Zadelsnuiver
rke
V0RQ
Joost veelrijder
...

Precies. Een dikke Audi o.i.d. is voor de autoliefhebber geen probleem, maar als het over een Tesla gaat is het opeens een overdadig en verkwistend automobiel... grinning smiley
Tesla lijkt me alleen leuk in "Ludicrous Mode" dan voel je misschien nog dat je rijdt (en natuurlijk een aantal "hulp-systemen" uitgeschakeld)

Betaalbare electrische auto's komen voor mij nog niet ver genoeg op 1 lading...
Vetragen doe ik door het "gas"pedaal los te laten dus ik win ook nergens wat terug

Op weg naar mijn werk (415km enkele reis) heb ik helemaal geen tijd / zin om (waarschijnlijk 2x) een half uur op het opladen te moeten wachten.

Op m'n werklocatie zijn ook geen oplaadpunten in de buurt (wel heel veel WTG's)

Nee doe mij voorlopig nog maar een benzineslurper.. 750km rijden en binnen 4 minuten weer 60l in de tank en door (of 410km rijden en ook binnen no-time weer 60l in de tank en door)
31-05-2018 12:27

Precies. Een dikke Audi o.i.d. is voor de autoliefhebber geen probleem, maar als het over een Tesla gaat is het opeens een overdadig en verkwistend automobiel... grinning smiley

Mensen met een elektrische auto hebben vaak een houding van 'kijk mij eens groen' zijn.
Ik vind dat niet terecht, zo veel verschil zit er niet tussen plofaandrijving en elektrisch.
rke

Mensen met een elektrische auto hebben vaak een houding van 'kijk mij eens groen' zijn.
Ik vind dat niet terecht, zo veel verschil zit er niet tussen plofaandrijving en elektrisch.
Geweldig topic. De ene aanname na de ander. Een ieder reageert vanuit zijn eigen egoïsme. Bij elektrisch rijden is er geen tussenweg. Of je haat het of je bent liefhebber. Waar is de nuance gebleven?

Overigens hier 1 vervuilende youngtimer en een zogenaamde groene PHEV. De laatste zat bij de overname. Dus niet uit milieu oogpunt aangeschaft. Maar eerlijk is eerlijk. Hij hangt hier altijd keurig aan de paal en mijn vrouw kan van haar werk en terug volledig elektrisch rijden. Als ik er mee rijd is het wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus op die manier draag ik wel mijn steentje bij.
31-05-2018 16:36

Ik zie echt wel mogelijkheden voor EV. De grote scootmobiel, de vijfpersoons rollator, de lokale rijdende werkplaats ... vooral binnen de bebouwde kom. Als invalidenvervoer, als taxi en als rijdende werkplaats.
Maar daarbuiten? Elektrische scooters en fietsen zijn inmiddels ook goed bruikbaar. En die vreten de kilowattjes niet in het tempo van een Tesla. Iedere kilowatt is zoveel CO2 en die uitstoot moeten we ook beperken.
Ik zou wel een nét iets meer volwassen Twizy willen rijden. Voldoet prima voor woon-werkverkeer! Nu is de topsnelheid te laag (heb 15km snelweg en binnendoor is duidelijk om).
31-05-2018 16:51
Barri

Ik zou wel een nét iets meer volwassen Twizy willen rijden. Voldoet prima voor woon-werkverkeer! Nu is de topsnelheid te laag (heb 15km snelweg en binnendoor is duidelijk om).

Als de Twizy 130 zou kunnen rijden....

Maar dit dan?
www.google.nl/amp/s/www.egear.be/bmw-c-evolution/amp/
rke
Als de Twizy 130 zou kunnen rijden....

Maar dit dan?
www.google.nl/amp/s/www.egear.be/bmw-c-evolution/amp/

Als we de maximum toegelaten snelheid op de snelweg naar 90 km/h zouden terugbrengen ...

Het voorbeeld van de EV-motor geeft haarfijn aan hoe duur elektriek nog is in aanschaf ten opzichte
van vergelijkbare plofmotoren.

Vanaf prijs.

Ik vind een vanafprijs van ca. 15000 Euro op zijn zachtst uitgedrukt stevig ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2018 08:17 door Blackadder the 5th.
02-06-2018 08:43
V0RQ
rke
...
Met het spreekwoordelijke verlengsnoer heb je dus maximaal 36 pk ter beschikking... ..

Ja, en zelfs minder want de wijktransformator vindt het niet fijn als iedereen na het werk tussen 17u en 19u even snel moet bijladen voor een avondrit. Samen met de kookplaten, ovens en vaatwassers erbij.

Aan de andere kant: je rijdt maar een paar uur per week gemiddeld.

Dat wordt nu nog leuk aangezien gemeentes de vrije hand hebben gekregen voor het wel of niet verbieden van gasgestookte CV installaties bij nieuwbouwwoningen/wijken. Terwijl de bouw en bijhorende infrastructuur er nog lang niet op berekend zijn grootschalig alles op het stroomnet te laten leunen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2018 08:44 door KadettRT.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close