Karma een handje helpen.

Gepost door rke 
Karma een handje helpen.
23-05-2018 00:20
Ik zag recent dit filmpje voorbij komen. Ik wil de discussie niet focussen op het foute menselijke gedrag van "het tandjes in de vangrail zetten" van de trucker maar op het irriteren van andere weggebruikers en de daar uit voortvloeiende agressie.

Het lijkt mij namelijk een heel menselijke reactie dat je met voordringen de wachtenden irriteert. Ene Nic heeft recent nog een column gepubliceerd waarin hij aangaf geïrriteerd te raken van een vorm van wettelijk toegestaan voordringen en dat verhaaltje is hem niet in dank afgenomen. Wat een aantal mensen hem kwalijk nam was het advies agressief te reageren op dit voordringen.

Wij houden in het verkeer nauwelijks rekening met agressie als gevolg van irritatie van de ander. De bestuurder van de witte auto rekent er duidelijk niet op dat de trucker zodanig geïrriteerd raakt dat hij maatregelen neemt. Dom, als de trucker een nog korter irritatie-lontje had, kunnen de nabestaanden een kist bestellen in plaats van een vers spatbordje.

Het grote internet staat vol met dit soort acties en de stroom van irritatieongevallen blijft groot.
Ik heb zelf ook wel eens last van irritatie waar de ander misschien niet eens de bedoeling heeft te irriteren. De dropveter die zijn te grote botsblik in het parkeervakje naast mij propt waardoor ik alleen met schade aan mijn deur kan instappen, bijvoorbeeld. Of de schoolmeester die met linksplakken mij dwingt de maximum snelheid te respecteren.
Of de dwaas die meent dat de tijdwinst van er links voorbij knallen en enkele trage weggebruikers afsnijden opweegt tegen de gevaren hiervan.

Ik zie met regelmaat argumenten voorbij komen dat snelheid een grote factor is in het aantal verkeersongevallen. Maar, op basis van mijn eigen ervaringen en dit soort filmpjes, zou ik wederzijdse irritatie en de daarbij horende agressie eerder als de grote factor aanwijzen.

Wat denken jullie, klopt dit onderbuikgevoel of is dit gevoel onterecht?
Mijn onderbuik zegt dat deze bloedzuiger zijn vet heeft gekregen. Het mag niet en het kan niet, maar ik geniet wel. Dat "nog even er voorbij willen" is dagelijkse praktijk. Haal vaak zat de poot van het gas om zulke ramenlikkers niet klem te rijden.
rke
...
Ik zie met regelmaat argumenten voorbij komen dat snelheid een grote factor is in het aantal verkeersongevallen. Maar, op basis van mijn eigen ervaringen en dit soort filmpjes, zou ik wederzijdse irritatie en de daarbij horende agressie eerder als de grote factor aanwijzen.

Wat denken jullie, klopt dit onderbuikgevoel of is dit gevoel onterecht?

Irritatie speelt zeker een rol, maar ik denk toch dat snelheid gevaarlijker is. Ik zeg dit omdat je bij al die filmpjes ziet dat mensen elkaar vol in het vizier hebben, daardoor worden ze ook niet verrast door de ander. Een beetje duwen en trekken zoals op dit filmpje ziet er heftig uit maar qua ongeval stelt het niet zoveel voor. Bij ruzies wordt er zelden harder gereden, men gaat eerder brake checken en elkaar klemrijden.

Hard rijden lijkt mij veel gevaarlijker: je overziet het verkeer minder, het is moeilijker op de weg te blijven en te reageren op situaties. Vervolgens is een aanrijding met een tegenligger of object altijd gevaarlijker met hogere snelheid.

Ik zelf probeer alle confrontatie te mijden, een gehaast persoon geef ik graag wat ruimte en ik probeer zelf zo min mogelijk asociaal te doen. Zodra je gaat vechten om 10 seconden eerder thuis te zijn is mij de kans te groot dat je schadeformulieren staat in te vullen en een hoop gedoe met schadeherstel krijgt en dat is dan nog de meest voordelige uitkomst als het mis gaat.
Snelheid is een risico-verhogende factor, en zou van invloed kunnen zijn op het aantal ongevallen Maar ik denk dat je deze factor breder moet trekken, als onderdeel van voertuigbeheersing.

Mijn onderbuikgevoel zegt dat veel ongelukken veroorzaakt worden door onoplettendheid ( hallo smartphones!), onkunde in brede zin ( van foutje-met-gevolg tot totaal niet weten wat men aan het doen is) en simpelweg asociaal gedrag.

Ik vind het soms echt moeilijk, maar probeer niet te reageren op lompheid van een ander in het verkeer, ik win er helemaal niks mee en kom ook graag gewoon weer thuis.

Maar frustrerend, ja, dat is het verkeer zeker vaak.
Mensen moeten zich wat minder druk maken om een ander, laten we daar eens mee beginnen. En dan bedoel ik druk maken om de verkeerde dingen winking smiley En dat wil niet zeggen dat je alles maar moet laten gebeuren, inhalen/invoegen over de vluchtstrook is niet hoe het hoort. Klopt. Maar is dat dan reden voor die trucker om z'n combinatie maar richting vluchtstrook te sturen? Lijkt me ook niet. Al is het me niet duidelijk of hij daar alleen de doorgang probeert te versperren of dat'ie daar die witte auto echt de pas afsnijdt/de weg af drukt. Ik krijg de indruk dat dat laatste het geval was namelijk. Naja en dan krijg je dus reacties over en weer. Met uiteindelijk een auto in de vangrail en weer een extra filemelding...
Overigens: wat probeert die trucker nou duidelijk te maken met z'n filmpje? Ja dat er aso's in het verkeer zijn. Maar aan het eind van de juridische rit gaat die trucker toch ook niet helemaal vrij uit lijkt me.
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je kan ook iemand klemrijden n die wel een goede reden heeft om zo te handelen. Je schiet er ook niets mee op, blijft dat de automobilist zich daarna schandalig gedraagt. De chauffeur probeert de confrontatie meerdere malen te ontlopen zo te zien maar de automobilist blijft doormelken.
Als je dan toch besluit om voor te dringen zie je dat de trucker de deur niet compleet sluit. Had die ook kunnen doen....maar om dan daarna (de Ford Edge) zo te gaan rijden.....wees blij dat je er langs bent en geef gas!
Snelheid is vaak een factor bij stadsverkeer. Op de snelweg nauwelijks, lijkt mij. Het is enkel een complicerende factor. Als je voldoende afstand houdt en als het overige verkeer in de spiegeltjes kijkt is er weinig aan de hand. Dat is echter een utopie. Onder hardrijders zie je bumperklevers relatief vaak en de zogenaamde zondagrijders die hun zilvergrijze hoge Toyota met fietsendrager naar links gooien zonder behoorlijk in de spiegels te kijken gaan het waarschijnlijk nooit leren.
Onoplettendheid is de grootste boosdoener, samen met asociaal gedrag zoals bumperkleven en links kleven en de irritatie die asociaal gedrag oplevert bij anderen.

In het verkeer moet je geven en nemen en voorspelbaar zijn. Als je oplet, enigszins sociaal bent en geen onverwachte manoeuvres maakt zal je op een snelweg nooit een ongeval veroorzaken. Ook niet als je wat sneller of wat langzamer dan de max. snelheid rijdt.
RobG
Onoplettendheid is de grootste boosdoener, samen met asociaal gedrag zoals bumperkleven en links kleven en de irritatie die asociaal gedrag oplevert bij anderen.

In het verkeer moet je geven en nemen en voorspelbaar zijn. Als je oplet, enigszins sociaal bent en geen onverwachte manoeuvres maakt zal je op een snelweg nooit een ongeval veroorzaken. Ook niet als je wat sneller of wat langzamer dan de max. snelheid rijdt.

Ik denk (zonder enige andere onderbouwing dan mijn onderbuik) dat je hier wel de meeste oorzaken opnoemt.
Niet opletten, onvoorspelbaar gedrag en middels asociaal gedrag irriteren. Af en toe heb ik zelfs de indruk dat er mensen rondrijden die bewust irriteren. Die indruk had ik bij het filmpje van de trucker ook, daarom heb ik hem als voorbeeld gebruikt.

Een mooi voorbeeld van (hopelijk) onbewust irriteren vind ik de nieuwste hype om op de cruisecontrol in te halen. Hiermee bedoel ik: ik rij op de rechterbaan en met 0.000001 km/uur snelheidsverschil moet iemand anders inhalen. Met het gevolg dat de inhaler lang naast mijn linkerachterspatbord woont, precies in de voor mij gevaarlijke dode hoek.
Dat je inhaalt, prima. Dat je dat niet met 30 km/uur te snel doet, dat kan ik mezelf voorstellen. Dat ik vaak genoeg momenten mee zal maken dat ik even moet afremmen om achter jou naar links te gaan is vanzelfsprekend.
Maar in de dode hoek van spiegels wonen is iemand bewust in gevaar brengen.

Onverwacht gedrag is bijna altijd fout. Het verkeer is een samenspel van zware, bewegende voertuigen en mensen. Laat dan zien wat je met die lomp grote botsdoos van plan bent. Knipperlichten, voorsorteervakken, op tijd remmen en het volgen van rijstroken.
Issesimpel, ooit heb je met een examen aangegeven dat je snapt hoe het werkt. En de smoes dat je het knipperlichtje niet kon gebruiken omdat je net je reetketelsteen aan het wegkrabben was geloof ik al lang niet meer.
Nico GTR
Als je dan toch besluit om voor te dringen zie je dat de trucker de deur niet compleet sluit. Had die ook kunnen doen....maar om dan daarna (de Ford Edge) zo te gaan rijden.....wees blij dat je er langs bent en geef gas!

Je ziet in het begin van het filmpje de bestuurder van de zwarte auto rakelings langs het pechgeval op de verdrijvingsstrook schieten voordat er wordt ingevoegd.
Ik vermoed dat de vrachtwagenchauffeur wilde voorkomen dat de witte auto hetzelfde zou doen ...
Dat lukt niet echt, de 2 komen in een dogfight terecht, waarbij ze meer aandacht voor elkaar dan voor de rest van het verkeer hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2018 19:04 door Blackadder the 5th.
Blackadder the 5th
Je ziet in het begin van het filmpje de bestuurder van de zwarte auto rakelings langs het pechgeval op de verdrijvingsstrook schieten voordat er wordt ingevoegd.
Ik vermoed dat de vrachtwagenchauffeur wilde voorkomen dat de witte auto hetzelfde zou doen ...
Dat lukt niet echt, de 2 komen in een dogfight terecht, waarbij ze meer aandacht voor elkaar dan voor de rest van het verkeer hebben.

Irritatie, agressiviteit en bingo.

Stel jezelf eens voor dat de trucker de Ford Edge nu eens niet met het linkerspatbord de vangrail ingestuurd had maar het het rechterspatbord dwars op de volle rijbanen.
In een moment van agressie die de oren uit druipt kan zoiets makkelijk gebeuren.

Iedereen heeft een breekpunt. Een punt waarop je de irritatie "niet meer pikt" en agressief reageert. En, als jij die onbekende in die andere auto gaat irriteren, hoe hoog is zijn irritatielevel op dat moment?

Baas die al maanden zeurt, vrouw die de buurman veel leuker vindt, trucker die al kilometers links plakt, deurwaarder die dreigt de mooie Mercedes toch maar eens mee te nemen, klant die de het onredelijk zijn heeft uitgevonden....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit filmpje stiekem wel kan waarderen. Maar nee het is niet aan de burger om andere weggebruikers de les te lezen met gevaarlijke acties. Laat het maar lekker bij de claxon, lichtsignalen en de bekende vinger.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close