"Orde moet er zijn, anders is het wanorde" zei meester Versputteren altijd. En daar viel helaas voor ons geen speld tussen te krijgen. Meester Versputteren was de onderwijzer van de 5e klas van de lagere school bij ons in het dorp, in de tijd dat de lagere school nog gewoon lagere school heette en nog geen basisschool, en de 5e klas nog geen groep 7 maar nog gewoon 5e klas. Meester Versputteren zelf heette trouwens nog gewoon meester Versputteren en nog niet zoals tegenwoordig te doen gebruikelijk meester Bas.
De meester had zo een handvol favoriete uitdrukkingen die hij te pas en, vaker nog, te onpas aanwendde. En die van die orde was er een van. Die gebruikte de meester altijd als we na het leesuurtje op dinsdagmiddag de boeken weer terug moesten zetten in de boekenkast. Die boekenkast noemde meester Versputteren trouwens altijd heel deftig "onze schoolbibliotheek". En hijzelf, meester Versputteren, was natuurlijk de schoolbibliothecaris.

Meer dan zes planken boeken waren het niet, die hele schoolbibliotheek. Bij elkaar misschien drie- vierhonderd stuks, misschien nog honderd meer, maar daar hield het wel mee op, meer dan vijfhonderd kunnen het niet geweest zijn. Twintig ervan hadden titels als "Ontdek de Wereld" , "Wat iedere jongen weten moet (van techniek) " , "Honderd eenvoudige proefjes voor scholieren" . Dat waren de z.g. zaakboeken voor jongens, herkenbaar aan de blauwe stip onderaan de rug, met daarboven de lettercode, A voor aardrijkskunde, B voor biologie, C voor chemie, D voor Duits, en ga zo maar door. Logisch toch?
Boven de lettercode was een nummer aangebracht. 1 voor het eerste aardrijkskundeboek, 2 voor het tweede, en meer waren er niet. Dat was ook in de andere zaakcategorieen het geval.
Voor de meisjes waren er maar een stuk of vijf boeken, herkenbaar aan de rode stip. Het was ten strengste verboden voor ons jongens om in de meisjeshoek te kijken en dus lazen de jongens nooit iets uit de meisjeshoek en de meisjes nooit wat van de jongenshoek. Toch meen ik me een paar titels te herinneren (maar hier kan mijn geheugen me parten spelen en wellicht ken ik de titels uit een heel andere context ) : "Punniken en frunniken voor meisjes boven de zestien" , Rood S 1, "Heidis doldwaze avonturen op de alm" Rood S 2 en "De Mossel van Mercedes", Rood A1. Geen idee waar die Sen en die A voor stonden. Maar dit terzijde.

De overige 475 boeken waren leesboeken. Arendsoog, Schateiland, Gullivers Reizen, Tom Sawyer & Huck Finn, Wipneus en Pim, Max & Moritz, Blijf zoals je bent Anke, De Vijf, en zo, meest series. Maar denk nu niet dat we s dinsdags middags, als we klaar waren met lezen, Arendsoog zomaar bij de andere Arendsogen, de Vrolijke Vier zomaar op de plank van al die andere Vrolijke Vieren, Dik Trom zomaar bij de andere Dik Trommen en Winnetou bij Old Shatterhand in de schappen mochten terugzetten.
Nee, dan heb je buiten meester Versputteren gerekend! Onze schoolbibliothecaris had namelijk op de schoolbibliothecarissencursus geleerd dat dat geen pas geeft, Arendsoog bij de cowboys en de indianen. O nee! Een beetje een serieuze, zich zelf respecterende schoolbibliotheek had minstens een stuk of vijftig categorieen nodig, anders telde je niet mee als schoolbibliotheek. En was je dus mutatis mutandis ook geen echte schoolbibliothecaris. En wat erger was: ook geen bezoldiging! Daarom hadden meester Versputteren en zijn medecursisten een heel uitgekiend systeem ontwikkeld, zodat ook op de rug van Arendsoog een kleur (een roze ster) en een Hoofdletter (een paar zelfs) en zelfs een nummer zou komen staan.

Nou zou je misschien denken dat op die manier toch ook alle Arendsogen en Winnetous bij elkaar in het schap belandden , maar dan heb je buiten de schoolbibliothecarissencursus gerekend! Nee, Arendsoog en Witte Veder, deel 2 uit de Arendsoogreeks, werd Roze HIV 69 en hoorde dus thuis tussen Blijf zoals je bent Carla, Roze HIV 68, en De Olijke Tweeling Trekt Verder, roze HIV nummer 70 in de categorie Hechte Intieme Vriendschappen.
Er zaten trouwens ook een paar Winnetous in deze categorie, maar toch niet zoveel als je misschien op voorhand geneigd zou zijn te denken

Andere categorieen die ik me nog herinner waren: TV (Trouw aan je Viervoeter) , OOM BAS (Op en Om het Water is Best van Alles looS) , IRIS (Internationale Reizen In Stuttgart vooral ) , GOM (Grumpy Old Man) - in deze categorie vielen Robinson Crusoe, De oude man en de zee en zo - en nog een heleboel meer.
Waar dat allemaal niet toe leiden kan, zon schoolbibliothecarissencursus.

Nou zat er een jongetje bij mij in de klas, het lievelingetje van de meester, dat altijd heel goed heeft opgelet, op dinsdagmiddag vooral, en zodoende heel veel geleerd heeft van meester Versputteren. In de eerste plaats natuurlijk de kunst van het rubriceren. Van hem zien we nog regelmatig sterke staaltjes van die vermaledijde schoolbibliothecarissencursus voorbij komen...

Orde, verzuiling en hokjesdenken, zie hier de vaderlandse deugden bij uitstek. We moeten de dingen een plaats kunnen geven. Daartoe behoort bij s meesters chouchou:
-de kleur - het ver(e)delen van automerken naar landen van herkomst - en daar dan een rangorde in aanbrengen (1-D, 2-I, 3-UK) ;
-het nummer - het opdelen naar carrosserievormen - en daar een rangorde in aanbrengen (1 sportcoup, 2 sportcabrio, 3 sportsedan) ;
-de letter - het indelen van de automarkt in segmenten en - u raadt het al - daar weer een rangorde in aanbrengen. (1-E , 2-F, 3-H)
Zodat je, als je dit navigatie-algoritme volgt, je altijd weer in Zuffenhausen uitkomt... Zucht...

Ik ben benieuwd wat het lievelingetje van de meester hier van gevonden zou hebben.

.

.

"Nee, ik ben geen grumpy old man. Bij het bestaan van de suv heb ik me neergelegd. Hij (sic!) is een fact of life. Je kunt me net zo goed vragen wat ik van het weer vind. Ik heb niks te vinden, het is er nu eenmaal. Daarnaast ben ik net als de kopers: voor de krenten in de pap val ik ook. Ik vind de Peugeot 3008 en 5008 buitengewoon geslaagde ontwerpen, waardeer de Volvo XC40, word van een Macan of een Cayenne ondanks de principile weerzin tegen het machismo van die opgeblazen monsters toch altijd weer heel gelukkig. En een koninkrijk voor een Range Rover. Wie niet? Niets menselijker dan een liefhebber." - B van P, 18/04/18

Ach ja, dat was ook zo: hij hft helemaal niets te vinden... Hij valt als menselijke papliefhebber voor de krenten Cayenne en Macan in de algoritmepap van de SUVs en wordt daar zelfs gelukkig van! Een kinderhand is gauw gevuld, zeiden ze dan vroeger bij ons in het dorp. Daarmee doelden ze op die kleffe snoepjes die meester Versputteren dinsdags na schooltijd onder de klusjesvrijwilligers verdeelde.
En ondertussen geeft ie ook nog een koninkrijk voor een Range Rover. Maar goed dat ie geen koninkrijk heeft om weg te geven - we weten allemaal hoe het met Richard de derde is afgelopen, toch?
Leuk dat ie vandaag met zijn neus in de boter van de Duitse Justitie valt, die die opgeblazen laaielichters van Porsche eindelijk - eindelijk! - heeft gearresteerd, om ze te zetten waar ze horen: heel macho achter de tralies.

En die twee van Peugeot zijn helemaal geen SUVs , die zien er alleen zo uit... Het is een maskerade: het zijn als SUV vermomde MPVs.
Ach, vijftien jaar geleden was het de MPV die de toets van de kritiek van de ethiek van de autojournalistiek niet kon doorstaan...
Tot die autojournalistiek behoren diezelfde journalisten die staan te zwijmelen zodra ze een VW Bulli zien, d naoorlogse Europese MPV bij uitstek.
Zouden die jongens dan echt niet zien hoe dicht die twee bij elkaar liggen, de MPV en de SUV, en dat de crossovers het beste van die twee werelden proberen te verenigen?

Jeep noemde het toen nog een stationwagon, noemt het nu - vanwege de 4x4 - de eerste SUV, maar in de jaren veertig adverteerde Jeep toch voor alles met zijn veelzijdigheid (MPV-kwaliteiten) en zijn brede inzetbaarheid.
s Werelds eerste echte Multi Purpose Vehicle? Welnee, in de jaren tien, twintig van de vorige eeuw reed de halve wereld in een MPV/crossover. Sommigen kochten een hele auto tegelijk, maar de meesten kochten een chassis en lieten daar door de lokale timmerman naar hun specifieke behoeften een zo Multi Purpose mogelijk carrosserie op vervaardigen. Pas eind twintiger jaren kwamen de Amerikaanse grote fabrikanten zelf op enige schaal met MPVs, maar noemden ze nog stationwagons, die overigens eerst na de Krach, begin, medio jaren dertig een hoge vlucht zouden nemen.
Hier in Europa waren we na de oorlog al blij met een dwergautootje, maar in de USA zou de populariteit van de multifunctionele autos zo blijven. Ze noemden ze alleen telkens anders.

Als je alle doelgroepen van MPVs en SUVs en hun crossovers, bij elkaar optelt is het eigenlijk verbazingwekkend dat er zo WEINIG van verkocht worden. Ga maar na:

*Hondenbezitters
*Ouden van dagen
*Senioren in het algemeen
*Visboeren
*Marktkooplieden in het algemeen
*Aannemers
*Bouwvakkers in het algemeen
*Handwerkers, en zzpers in het algemeen
*Zwangere vrouwen
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen
*Slecht ter been zijnden
*Soccermoms
*Hockeydads
*Basketbaltrainers
*Volleybalcoaches
*Jonge gezinnen
+Oude gezinnen
*Kampeerlustigen en caravanners
*Actieve outdoor sportievelingen
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben

Eigenlijk heeft driekwart van Nederland wel emplooi voor minstens een MPV/SUV, maar liever nog een crossover.
Des te ontstellender, dat diegenen die zich professioneel met de automarkt bezig houden en daarover schrijven, zoveel dedain voor de behoeften van Jan Publiek aan de dag leggen.

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 16:11 door m'ns (afd. ae&d).
Re: Pleidooi vr de SUV
19-04-2018 07:21
Een prachtig verhaal.

Ik begrijp dus dat ik ook een SUV moet hebben:
*Ouden van dagen
Ik ben pas 60, maar dat is wel duidelijk boven de leeftijd van veel forummers hier.
Dit is wel ongeveer hetzelfde argument, dus dezelfde reden.
*Visboeren
Ik mag graag vis eten maar ik heb nog nooit vis verkocht. Aan de andere kant is het altijd een goede zaak eventuele carrirekansen te overwegen.
Of ik ga groenteboer worden. Even met Google uitzoeken hoe een avocado er uit zien en ik kan beginnen.
*Aannemers
Nee.. Als het bouwsel instort heb ik het gedaan.
Een bouwvakker in een Porsche Pepertjes... Denk van niet.
Als zzp-er komt een dikke SUV wel geslaagd over. Alsof je echt met een vork de rekeningen schrijft.
*Zwangere vrouwen
En huismoeders met te veel kroost. Alles in de SUV en hop 500 meter naar school rijden.
Lekker veilig als je weer eens een blinkt mo eentje hebt.
*Slecht ter been zijnden
En dan de auto in klimmen...
*Soccermoms
Die van dat elftal.
*Hockeydads
Voor de zaterdag-kinderen-sportdag. Lekker langs de lijn schreeuwen en een biertje te veel voor de terugweg.
*Basketbaltrainers
Natuurlijk. Die gasten zijn lang en breed.
*Volleybalcoaches
Gewoon alle sporters, dus.
*Jonge gezinnen
+Oude gezinnen
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben

Help... het advies is duidelijk. Nu nog een betaalbare pc hoofd tractor zoeken. Of is een hillbilly pick-up ook geschikt?
Mns, ik mis de hondenbezitters. Pure discriminatie!grinning smiley
Jammer dat een suv vooral de nadelen heeft van de meeste andere modellen: de luchtweerstand en daarmee het verbruik van een bus, de kleine achterbak van een 4x4 (want er moet een diff onder kunnen), de waardeloze terreinvaardigheid van een hatchback (want dat diff zit er niet onder), het starre interieur van een station (want nooit losse stoelen achterin), hoge tildrempel en ook nog dure jongens in het gebruik. En omdat iedereen er een wil hebben en ze ook nog allemaal op elkaar lijken, het saaiste wat er momenteel rondrijdt.
19-04-2018 12:20
@s velthuis,

Jij begrijpt de emotie niet.

Dan staat er zo'n stoere, onverwoestbaar lijkende alleskunner. Zo een waarmee je de Himalaya kan beklimmen, waarmee je dwars door de Sahara kan scheuren alsof er een snelweg ligt. Zo'n ding waarmee je opdringerige Scania bestuurders de les kan lezen en waarmee je iedere caravan als een veertje verplaatst.

Dan maakt het toch geen drol meer uit dat je een godsvermogen kwijt bent voor de aanschaf en lasten? Dan zijn de veel te kleine parkeervakken toch vergeten? Dan is het dag-vogels-dag-bloemen-dag-mensen van kilo's CO2 per kilometer toch niet interessant?

Dan telt: kijkt mijn eens stoeh zijn.
19-04-2018 12:46
Met de veronderstelling dat ik nog geen echte senior ben hoef ik mijn cabrio dus nog niet in te ruilen cool smiley
rke
@s velthuis,

Dan staat er zo'n stoere, onverwoestbaar lijkende alleskunner. Zo een waarmee je de Himalaya kan beklimmen, waarmee je dwars door de Sahara kan scheuren alsof er een snelweg ligt. Zo'n ding waarmee je opdringerige Scania bestuurders de les kan lezen en waarmee je iedere caravan als een veertje verplaatst.

Keyword is hier het 'lijken', daar waar de modellen die de suv zou moeten vervangen ook allemaal daadwerkelijk iets konden. SUV's zijn geen range rovers of landrovers, geen stations, geen mpv's en geen stadsrakkers.
s velthuis
Jammer dat een suv vooral de nadelen heeft van de meeste andere modellen: de luchtweerstand en daarmee het verbruik van een bus, de kleine achterbak van een 4x4 (want er moet een diff onder kunnen), de waardeloze terreinvaardigheid van een hatchback (want dat diff zit er niet onder), het starre interieur van een station (want nooit losse stoelen achterin), hoge tildrempel en ook nog dure jongens in het gebruik. En omdat iedereen er een wil hebben en ze ook nog allemaal op elkaar lijken, het saaiste wat er momenteel rondrijdt.

De nadelen , if any, s velthuis, daarover komen we hieronder nog te spreken, worden door het autojournaille in het algemeen, en in de blog van Bas van Putten in het bijzonder, telkens weer breed uitgemeten.

En nu weer door u dus. Wat spijt mij dat nou, s velthuis! Wat zijn we weer hardleers... En het zijn er kennelijk zo weinig dat u de kosten, het verbruik/gebruik twee maal moet noemen. En dat terwijl de Jeep advertentie hierboven toch klare taal spreekt: the word famous Jeep engine with overdrive delivers mileage to brag about...
Een Landrover Discovery Sport, een meer dan terreinwaardige SUV, zit op een verbruik van 4,9 liter per 100 km. Een Stelvio op 4,7. En een Kadjar neemt zelfs genoegen met 3,8 liter brandstof per 100 gereden kilometers. Hebben we het toch over ruimbemeten autos. Valt allemaal wel mee, dacht ik zo.

Enfin, laten we de rest ook maar even snel doornemen. Daarna, stel ik voor, gaat u zich even in een hoekje staan schamen. OK?

U spreekt uzelf tegen, opzettelijk NB. Terwille van het komisch effect, wellicht? Toch is het f die kleine kofferbak (Cherokee Trailhawk - toch nog 600 liter) f die ontbrekende terreinwaardigheid (3008 ) . Beide opvoeren als argument gaat niet, s velthuis. In het dorp waar ik opgegroeid ben noemen we dat valsspelen. Make up your mind: zit dat sperdifferentieel er nu wel of niet onder? You cant have your cake and eat it, s.velthuis!

Overigens heeft die Discovery Sport een bagageruimte van 981- 1691 liter. Niet slecht, naar mijn bescheiden mening, voor een auto van 4.60 m. Het is geen Superb of een E-klasse Combi, maar die zijn dan 30, 40cm langer. Dat zijn de veel geroemde excepties, de uitblinkers. 1000-1700 is meer dan een even duur drietje in ieder geval. En mijn X-trail heeft 565-2000 liter bagageruimte. Net aan, misschien. Maar voor mij, in mijn huidige omstandigheden kan het er mee door.

De luchtweerstand van een bus? U schertst, mag ik hopen. Een Hummer, ja, die heeft de Cw van de spreekwoordelijke barn door, 0,57. Ietsje minder uitgesproken lompe SUVs en crossovers zitten daar natuurlijk ruim onder. De Qashqai bijvoorbeeld, de meest verkochte crossover in Europa, komt op een Cw van 0.32. Een gemiddelde waarde voor europese nieuwe autos (inzonderlijk sportwagens, sedans, hatchbacks en stationwagons) en toevallig, geloof het of niet, de zelfde waarde als een McLaren F1, en duidelijk minder dan een Bugatti Veyron - 0,36.
De X-trail, zowel vorig jaar als voorvorig jaar s werelds meest verkochte SUV, komt op 0,33. Zoekt u de Cw van uw eigen auto eens op, die zal daar niet ver van af zitten.

Ook voor wat betreft de uitneembare stoelen*, heeft u kennelijk de Jeep advertentie niet goed gelezen: All except the drivers seat are removable. Of had u de bestuurderstoel er ook nog uit willen halen, s velthuis? Denkt u daar nog eens over na voordat u de daad bij het woord voegt, zou ik zeggen. Niet erg praktisch, wel?

En dat iedereen er een wil hebben kan, zal, en wil ik niet ontkennen. Schreef ik niet:

e.moons afd ae&d
Als je alle doelgroepen van MPVs en SUVs en hun crossovers bij elkaar optelt, is het eigenlijk verbazingwekkend dat er zo WEINIG van verkocht worden.

Maar.... dat wil nog niet zeggen dat iedereen er ook daadwerkelijk heeft, s velthuis. Die dingen zijn duur. Zeker die Cayennes, waar B van P zo gelukkig van wordt, en die Range Rovers waar hij zijn koninkrijk voor wil geven. Daarom zijn normale stervelingen intens gelukkig met een Qashqai, een Captur of een 2008.

Saai? Mit nichten! Er zit natuurlijk net zo veel, zo niet mr, er is immers meer plaatwerk om te buigen en te vouwen, onderscheid in vormgeving tussen een 2008 en een Macan, een C4 Cactus en een Urus, een XC90 en een NX, als tussen een Aygo en een Mgane, of een drietje en een Cordoba, een V60 en Octavia Combi, om maar eens een paar volstrekt willekeurige voorbeelden te noemen.
Maar dat had u zelf ook wel door, h, s velthuis, u wilde het alleen nog niet toegeven...

En nu, wat hadden we ook al weer afgesproken?
Juist ja.

mvrgr, mns

* van uitneembare stoelen, zoals in de Jeep Sationwagon 47 en later bijvoorbeeld in de Renault Espace III en IV, is de consument hedentendage kennelijk niet meer erg gecharmeerd. Kost de immer gehaaste moderne mens waarschijnlijk te veel tijd die uit te bouwen, bovendien heeft hij/zij geen zin in rugklachten. En waar laat je ze?
Daarom vouwen ze die stoelen tegenwoordig heel handig in de wagenbodem. Slim h?

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 17:57 door m'ns (afd. ae&d).
Na inmiddels bijna 120K te hebben rondgereden in de Volvo buikschuivert, die trouwens opvallend goed door de klaverbladen gaat maar dat terzijde, is mijn volgende waarschijnlijk weer een hogere auto. Het heeft toch veel voordelen, niet alleen bij het begin- of eind van de rit maar ook het zicht onderweg. Een prachtig verhaal, M'ns weer als vanouds geschreven.

Een rondje door het Louwman-museum, welke we gezamenlijk een aantal jaren geleden hebben gedaan, leerde trouwens ook al dat er inderdaad vroeger alleen maar dit soort auto's waren. Al was toen de topsnelheid niet zo van belang. Die staat weer onder druk zoals hierboven weergegeven met de hogere luchtweerstand van de MPV of SUV. En of het nou een praktische MPV, een stoere SUV of een hippe crossover wordt, is om het even. Al wordt daar bij ons op kantoor anders over gedacht, de SUV is verboden, een Qasqai mag (dus?) niet, maar een vrijwel identieke Kadjar wel. Heel vreemd....Ik zal het ook maar niet hebben over de zuinige en relatief laag vervuilende hybride-SUV van dat ene merk.
m'ns (afd. ae&d)

Juist ja.

.

Ik had er best serieus op in willen gaan, bijvoorbeeld over waar je de plank misslaat over luchtweerstand en cw, maar ik hou er niet van om als een kleuter toegesproken te worden...
s velthuis
m'ns (afd. ae&d)

Juist ja.

.

Ik had er best serieus op in willen gaan, bijvoorbeeld over waar je de plank misslaat over luchtweerstand en cw, maar ik hou er niet van om als een kleuter toegesproken te worden...

Je kunt nog aangeven dat de totale luchtweerstand niet alleen wordt bepaald door de CW waarde, maar ook door het frontale oppervlakte van de voorzijde. Deze moet je met elkaar vermenigvuldigen.

Als ik naar mijn laatste en favoriete MPV terugdenk dan denk ik dat het een echte alleskunner was, hij was lekker hoog, er pasten 5+2 mensen in, hij was lekker compact, toch kon de sleurhut erachter, hij reed 1 op 18 en de kosten van de beurtjes waren te overzien.
Meeuw
Met de veronderstelling dat ik nog geen echte senior ben hoef ik mijn cabrio dus nog niet in te ruilen cool smiley

Senior, senior... Dat zijn ook zo van die etiketten. Maar... Geef het maar toe, je bent ouder dan ik, Meeuw.

Je zou, om voorzichtigjes te beginnen, een Murano CrossCabrio kunnen kopen, the best of both worlds: SUV en toch cabriolet. Heb ik goede ervaringen mee.
Ik weet er hier in CH nog eentje te koop, toevallig mijn inruiler, nog geen 23.000 km gelopen, voor nog geen 27.000 Franken. nut smiley

mvrgr, mns

PSsst, Meeuw, de doelgroep hoeft geen MPV/SUV te kopen als ze gelukkig zijn met hun huidige vervoer, het mag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 18:57 door m'ns (afd. ae&d).
s velthuis
m'ns (afd. ae&d)

Juist ja.

.

Planken misslaan is mijn gewoonte niet, en dus ook hierboven niet.
Joost heeft e.e.a. gelukkig al uitgelegd, dus hoef ik dat niet meer te doen.
Had u nog meer planken in gedachten, of ziet u slechts de splinter in andermans oog en vergeet u de balk? Of door de bomen het bos niet meer?

De doelgroepen, s velthuis, hoeven geen MPV/SUV te kopen als ze gelukkig zijn met hun huidige vervoer. Wat mij betreft mag het. Dat is al meer dan je van B van P kunt zeggen, op wiens blog de mijne een reactie is, en die NB de ergste in hun soort bewierookt.

De klaslokaalatmosfeer van mijn blog heb ik in mijn antwoord op uw reactie op mijn blog gehandhaafd. No offence intended.

mvrgr, mns

edit: d/t foutje

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 15:46 door m'ns (afd. ae&d).
De serieuze wetenschap kan de leuke verhalen de nek omdraaien.......in het caf was er ongetwijfeld een andere discussie ontstaan.

Over planken gesproken:

[www.youtube.com]
Idefiqs
Mns, ik mis de hondenbezitters. Pure discriminatie!grinning smiley

Sorry, idefiqs. Hoe kon ik zo stom zijn! De hond, de trouwe viervoeter, mans best friend, het beste peerd van stal.
Mea maxima culpa. Ik ga het nu rechtzetten.

mvrgr, mns
Joost veelrijder
De serieuze wetenschap kan de leuke verhalen de nek omdraaien.......in het caf was er ongetwijfeld een andere discussie ontstaan.

Over planken gesproken:

[www.youtube.com]

thumbs up, Joost, 2x zelfs. thumbs up thumbs up dus.

mvrgr, mns
Overigens heb ik in , of rond, 2011 al eens een behoorlijk lange blog - nou ja, meer een verhandeling - geschreven over de geschiedenis van de station wagon.
Ik zal hem proberen terug te vinden, of anders opvragen bij de AW-redactie, en hem hier bijvoegen.

mvrgr,
mns
rke
Een prachtig verhaal.

Ik begrijp dus dat ik ook een SUV moet hebben:
*Ouden van dagen
Ik ben pas 60, maar dat is wel duidelijk boven de leeftijd van veel forummers hier.
Dit is wel ongeveer hetzelfde argument, dus dezelfde reden.
*Visboeren
Ik mag graag vis eten maar ik heb nog nooit vis verkocht. Aan de andere kant is het altijd een goede zaak eventuele carrirekansen te overwegen.
Of ik ga groenteboer worden. Even met Google uitzoeken hoe een avocado er uit zien en ik kan beginnen.
*Aannemers
Nee.. Als het bouwsel instort heb ik het gedaan.
Een bouwvakker in een Porsche Pepertjes... Denk van niet.
Als zzp-er komt een dikke SUV wel geslaagd over. Alsof je echt met een vork de rekeningen schrijft.
*Zwangere vrouwen
En huismoeders met te veel kroost. Alles in de SUV en hop 500 meter naar school rijden.
Lekker veilig als je weer eens een blinkt mo eentje hebt.
*Slecht ter been zijnden
En dan de auto in klimmen...
*Soccermoms
Die van dat elftal.
*Hockeydads
Voor de zaterdag-kinderen-sportdag. Lekker langs de lijn schreeuwen en een biertje te veel voor de terugweg.
*Basketbaltrainers
Natuurlijk. Die gasten zijn lang en breed.
*Volleybalcoaches
Gewoon alle sporters, dus.
*Jonge gezinnen
+Oude gezinnen

Help... het advies is duidelijk. Nu nog een betaalbare pc hoofd tractor zoeken. Of is een hillbilly pick-up ook geschikt?

Dank, rke!
Voor wat betreft je hulpvraag spinning smiley sticking its tongue out : persoonlijk heb ik een zwak voor de Panda 4x4, maar je mag het helemaal zelf weten, whatever makes you tick.

mvrgr, mns

.
Je kon voorheen een eigen linkje vragen, maar die werkt niet meer zag ik net. Wel heb ik ooit een exportbestand gekregen. Ik had echter de meest interessante weblogs al zelf ergens opgeslagen. Ik pb je wel even het adres van de webmaster die dat heeft gestuurd.
m'ns (afd. ae&d)

*Hondenbezitters

.

Gerechtigheid is geschiedt, waarvoor dank!thumbs up

En dan nog zelfs bven aan het rijtje, wat wenst een mens (en hond) nog meer?
m'ns (afd. ae&d)

PSsst, Meeuw, de doelgroep hoeft geen MPV/SUV te kopen als ze gelukkig zijn met hun huidige vervoer, het mag.

Ik ben nog altijd fan van de stationwagen uit het D-segment, noem het gewenning, comfortzone, angst voor het nieuwe, etc. Wat mij betreft nog altijd het meest comfortabele en praktische vervoer.
En dan vooral dit rijtje D en E segmenters. (in willekeurige volgorde)

Als het quattro is tenminste;

De absolute topper;

En natuurlijk voor het absolute rijplezier (staat inmiddels na een kleine 2 jaar op ruim 21k km's);

En 't vrouwtje moet het - ach arm - doen met..grinning smiley

19-04-2018 17:24
Een Panda 4x4 hoort zeker bij de auto's op mijn lijstje. En stiekem zou ik met een extra Willys ook wel mijn wagenpark willen aanvullen. Extra, als in niet iedere dag een bonnenboekje shell zegels te scoren.

Maar ik heb dat ook met een snerpende geflowde 250 cc tweetakt en ik weet dat ik dat in mijn "vroeger" boekje moet schrijven.

Tegenwoordig beseffen we dat we maar een blauw bolletje hebben.... toch?
Idefiqs
m'ns (afd. ae&d)

Ik ben nog altijd fan van de stationwagen uit het D-segment, noem het gewenning, comfortzone, angst voor het nieuwe, etc. Wat mij betreft nog altijd het meest comfortabele en praktische vervoer.

Is ook hartstikke praktisch en zeer comfortabel, idefiqs.
En houden zo, want - beware! - omgekeerd werkt het ook zo: als je eenmaal een hoogzitter hebt gehad wil je niet meer terug.

Wij zijn eind 2000, begin 2001 uit de D-segment stationwagon A4 gestapt en in een hoogzitter ingestapt met de Espace, zelfs wenn schon denn schon, de Grand Espace. Meer ruimte - een dochter er bij, met alle parafernalia van dien, mountainbikes, vriendjes van zoonlief mee op vakantie, the works. Maar toch vooral vanwege de looks...

Na 5 jaar Espace was het vooral mijn vrouw die niet meer terug wilde naar een lager zittende auto. Een klein beetje kleiner alla, maar lager, nee dat liever niet. De V70, een company car, die we een paar maanden gehad hebben, een auto waar menigeen een moord voor zou doen, vond ze maar niets.
De C5 station, wijlen mijn vaders auto, een zeer luxe voiture met 12 cm in hoogte verstelbare vering, die we daarna ruim een jaar gereden hebben, reed mijn betere helft altijd in de hoogste stand. Ook als passagier of bijrijder voelde ze zich niet helemaal op haar gemak. Pas bij onze eerste Outlander, 2007, een auto die in veel opzichten de mindere was van de voorafgaanden, haalde ze weer opgelucht adem.
Voor elke nieuwe auto inventariseer ik haar wensen. en die komen toch telkens vooral hierop neer: hoog AWD automaat leer en zoveel mogelijk veiligheidssnufjes, al zal ze de helft nooit gebruiken. Maar first and foremost is toch hoog. Dat moet je respecteren. (nu weet ik dat ze stoer ook stiekem best wel leuk vindt, dus houd ik daar een beetje rekening mee - jawel, in ieder geval een beetje toch) .

Veel bagageruimte hebben we nog steeds nodig, met ski-uitjes, en aanhang van zoon en dochter, en alles wat we op en neer naar NL slepen. AWD MPVs zijn evenwel schaars, zelfs hier in CH. Ford heeft af en toe een vierwielaangedreven Galaxy of S-Max in het gamma, soms zelfs heel kort een hybride, maar meestal niet. En een Sharan of Alahambra... Wat een droefnis. Alleen de namen vind ik mooi. En helaas wordt de nieuwe en zeer fraaie, hebzuchtopwekkende Espace niet als AWD geproduceerd - je ziet ze dan ook maar zeer sporadisch hier.
Dus zitten wij aan een SUV vast. Tot in lengte der dagen.

Beware, waarde Idefiqs, beware! Begin er niet aan, aan de hoogzitter. Zelfs als je zelf de stap terug zou kunnen of willen maken, is het mevrouw Idefiqs - doe je haar de welgemeende complimenten? - die daar haar veto over uit zal spreken.

mvrgr,
mns

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 17:52 door m'ns (afd. ae&d).
Zo eentje graag, Renault, maar dan nieuw en AWD, zou dat mogelijk zijn, s.v.p.?

De lange versie (479 x 181 x 169) en de iets minder lange

Een echte zevenzitter. Die zevende stoel heeft vijf jaar in de garage in de weg gestaan.
Wij gebruikten hem als 2+2+2 zeszitter, of als 2+2+1 vijfzitter, en een enkele keer in 2+2 of 2+3 opstelling.

mvrgr, mns

PSsst, overigens moet ik ook nog ergens - maar waar? - een groepsfoto hebben liggen van mijn eerste klasje - een groep 7 grinning smiley met 24 leerlingen, allemaal in de Espace van de meester.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 22:06 door m'ns (afd. ae&d).
rke
@s velthuis,

Dan maakt het toch geen drol meer uit dat je een godsvermogen kwijt bent voor de aanschaf en lasten? Dan zijn de veel te kleine parkeervakken toch vergeten? Dan is het dag-vogels-dag-bloemen-dag-mensen van kilo's CO2 per kilometer toch niet interessant?

Dan telt: kijkt mijn eens stoeh zijn.

Voor die veel te kleine parkeervakken hebben vrijwel alle SUVs een actieve parkeer assistent big smile smiley

Het door Bas van Putten genoemde drietal waar hij zo gelukkig van wordt, en waar bij ons - na 15 jaar Cayenne - het braken nader staat dan het huilen, heeft wrschlk zelfs een volautomatische parkeer assistent: valet parking.

Ik wens me dan ook bij deze van alle door van Putten genoemde uitzonderingen nadrukkelijk te distancieren:

- Cayennes en Macans horen bij deze uitdrukkelijk niet thuis in mijn apologie Pleidooi vr de SUV.

- Range Rover is vanzelfsprekend een absolute no go. Niet enkel het brandstofverbruik dateert van voor de Eerste Oliecrisis, met name ook de continue stroom van speciale edities ervan heeft iets gewild decadents, iets feodaals zelfs... Brrrr. Een Discovery moet volstaan.

- De Peugeots hebben dat irritant overhippe overgestileerde overhighteche pilotendashboard, ofschoon we binnenkort juist dat dashboard helemaal niet meer nodig hebben, aangezien we op de automatische piloot gaan rijden. Dat diskwalificeert ze al half voor mijn pleidooi. Het volledig ontbreken van AWD-versies diskwalificeert ze voor de andere helft.

- En die kleine all show no go Volvo XC40 bewijst, niet alleen door zijn afmetingen en bagageruimte afgezet tegen zijn prijs (40-60 mille, AWD vanaf 50, zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd? ) , maar ook, net als voordien de Evoque, door alles eigenlijk, niets dan het gelijk van de tegenstanders van de SUV/crossovers. En dat willen we natuurlijk niet

Andere SUVs en crossovers die ik niet wil insluiten in mijn Pleidooi (al te goed is immers buurmans gek) zijn:

- X6, om voor de hand liggende redenen: ik sluit niet uit dat het kan - bijvoorbeeld als getaway car bij een heist - maar ik persoonlijk heb nog nooit iemand iets praktischer zien doen met een X6 dan van A naar B rijden. Het Utility aspect van deze crossover lijkt - hoe zullen we het vriendelijk zeggen? - auf der Strecke geblieben. Geldt helaas voor vrijwel alle Sport Utility Coup varianten: mooie autos maar...

- X4, zie hierboven, voor het overige een mooie auto hoor, daar niet van, maar te duur

- X2, want dat is helemaal geen crossover, maar een hatchback, en vl te duur

- Bentayga - what can I say? wegens alles wat er aan de andere autos in dit rijtje mis is, en meer...

- Urus, verlevendigt het straatbeeld, zeker, maar tegen welke prijs? Kan niet uit.

- Q7, wegens gewicht en verbruik (m.u.v. de mij zeer sympathieke Diesel/PHEV versie, een combinatie die alleen de Q7 biedt)

- GLE Coup, zie boven bij de X6, en om mij moverende redenen (Nou, goed omdat u zo aandringt: mijn veel te succesvolle buurman rijdt er een - of eigenlijk zijn vrouw, de buurvrouw, voor de honden, rijdt de buum intussen haar Mini cabrio - dwz als ze niet op de Bahamas zitten... )

- Tesla X : te duur, te zwaar, te flashy - de toekomst van onze planeet redden met 2,5 ton met vleugeldeuren, krijg je aan mij net niet verkocht

- Levante, mooie auto, wel een drinkebroer, zelfs op diesel, bagageruimte van niks voor een auto van 5 meter - een Stelvio zou eigenlijk moeten volstaan, zie voor beiden onder X6

- Velar - te mooi, veel te mooi, om je vingers bij af te likken zo mooi - Mama mia, wat een auto! Maar... een Discovery Sport heeft een grotere kofferbak... (en die 5,4 liter gemiddeld gebruik voor de 2.0 liter 180 PK diesel: CO2 uitstoot 142 g eye rolling smiley ) dat gelooft natuurlijk geen hond en daar gaan ze uiteindelijk nog een keer mee tegen de lamp lopen, die jongens van Tata, wat ik je brom)

- GLC Coup, op zich een vrijwel nutteloze auto (zie X6 ) , er past zelfs geen doorsnee hondenkooi achterin, maar...
hij is wl gelndetauglich, met laag verbruik, en tevens als PHEV verkrijgbaar; je zou er - als ie niet zo duur zou zijn -zowaar bijna sympathie voor opvatten... twijfelgevalletje. (wellicht de common ground om met B v P tot een vergelijk te geraken, in reserve houden dus)

Ik zeg niet dat ze niet knnen - wie ben ik om dat te bepalen, ik ben B van P niet - het zijn simpelweg SUVs en crossovers waarvan ik vind dat het - ongeacht mijn Pleidooi - niet aan mij is om er een lans voor te breken. Laten ze daar hun eigen kampioenen maar voor zoeken.

mvrgr,
mns

-

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2018 02:34 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
Zelfs als je zelf de stap terug zou kunnen of willen maken, is het mevrouw Idefiqs - doe je haar de welgemeende complimenten? - die daar haar veto over uit zal spreken.

mvrgr,
mns

.

Die worden zeer op prijs gesteld!smiling smiley
Nieuw!
Dacht een paar dagen geleden nog, dat het na de opgehoogde stationwagon en de opgehoogde hatchback nu toch echt tijd werd voor zon prettig praktische opgehoogde sedan. Verschijnen er ineens helemaal aan de onderkant en helemaal aan
bovenkant van de markt twee exemplaren tegelijk!
Kwestie van tijd natuurlijk tot de tussenliggende marktsegmenten ingevuld zijn: over 3 jaar heeft elk zichzelf respecterend merk minstens n van zijn sedans ophoogd, geef ik u op een briefje.

Doe mee!
Doet u het nu het nog kan! Oordeel zelf, nu het aanbod nog lekker overzichtelijk is - over drie jaar ziet u door de bomen het bos niet meer! - welke van de twee u het mooist vindt. Of het minst afstotelijk, mag ook.

Onder de goede inzendingen worden mooie prijzen verlood verloodt verlooid verkloot verloot!

mvrgr, mns
Op zoek naar eerdere voorbeelden van hoge sedans, struikelde ik over een leuke en informatieve blog van een geestverwant, die ik u niet onthouden wil.

mvrgr, mns
Oei met een cabrio en een SUV voor de deur moet ik wel met heel goede argumenten komen begrijp ik nu.

Edit: Lees nu dat ik als hondenbezitter en caravantrekker vrijgesteld ben voor wat betreft de SUV.
AMC

Weliswaar geen sedan - maar een Liftback la X4/X6, maar dan bescheidener - mag dit citroen studiemodel er trouwens ook zijn

Niets nieuws onder de zon: die liftback SUVs zijn allemaal afgeleid van dit soort autos van tachtig jaar geleden - Ford 1939

mvrgr,
mns

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2018 13:43 door m'ns (afd. ae&d).
michel1975
Oei met een cabrio en een SUV voor de deur moet ik wel met heel goede argumenten komen begrijp ik nu.

Edit: Lees nu dat ik als hondenbezitter en caravantrekker vrijgesteld ben voor wat betreft de SUV.

Enkel op grond van leeftijd en geslacht, Michel1975! Maar... meer dan drie hokjes aanvinken is kassa, als u dat maar weet.
Bent u slecht ter been? Of bent u visboer? Zwanger? Volleybalcoach?
Zo ja, hangt u natuurlijk. En wel onverbiddelijk.

mvrgr,
mns
Pfoeh. Ik val gelukkig in geen enkele categorie. Dus ik blijf nog maar even lekker rondcrossen in mijn laag-bij-de-grondse semi-kart. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2018 13:40 door De Schaduw.
De Schaduw
Pfoeh. Ik val gelukkig in geen enkele categorie. Dus ik blijf nog maar even lekker rondcrossen in mijn laag-bij-de-grondse semi-kart. big smile smiley

Niet zwanger, Schaduw? Weet u het zeker?
Juicht u niet te vroeg: ik verzin er zo nog een zwikkie categorieen bij als het moet smiling bouncing smiley

mvrgr, mns
Nou ben ik niet de allerslankste.... maar zwanger? angry smily

big smile smiley

Maar kom maar op met die categorien. Ooit zal ik ook toezijn aan een SUV.
20-04-2018 14:14
m'ns (afd. ae&d)
- Range Rover is vanzelfsprekend een absolute no go. Niet enkel het brandstofverbruik dateert van voor de Eerste Oliecrisis, met name ook de continue stroom van speciale edities ervan heeft iets gewild decadents, iets feodaals zelfs.

Sinds ik iemand ken die met zijn Laro op vakantie gaat en zich als doel stelt een maximaal aantal kilometers richting ..... te rijden voordat hij stuk gaat.....
Is iedere Engelse 4x4 een no go. Dat wil ik nog wel accepteren van een voertuig uit WO II maar niet van moderner spul.
Ik moet zeggen dat ik afgelopen week de ultieme boevenwagen zag rijden, heb er ooit een keer een stukje in mogen meerijden toen hij gloedjenieuw was. Lijkt me een heerlijke auto voor op de camping met de caravan erachter. Dat was ergens in 2010 toen de auto met uit was. En als je nu gaat zoeken zie je dat hij gewoon bereikbaar is, 19 mille voor een BMW X6.

Mocht het volgende weblog gaan over de wielmaat, ik was afgelopen week stomverbaasd dat mijn klant onder zijn Scenic 21 inch wielen heeft! Nu vind ik de laatste Scenic echt een fraaie koets en zou het een lastige keuze zijn tussen de Scenic en de Kadjar. Onder de Kadjar die ernast stond zat ordinair 18 inch, geen misselijke maak, maar het stond toch echt wat iel in vergelijking met deze reuze wielen.

En dan te bedenken dat ik onder de Corolla GTSi in 1990 13 inch had......
20-04-2018 15:47
Zijn het niet techniek en kosten die hier dicteren?

Tot zo'n 15 jaar geleden was het simpel:
In Europa:
100-130km/u, af en toe een bocht, met een redelijk verbruik: Lage auto

In USA e.d.:
90-112km/u, minder bochten, zo goed als gratis benzine: Anything goes: Ford 150, Wrangler, Grand Cherokee, allemaal met grote motoren.

Tegenwoordig gaat er ook een 2.0 liter dieseltje in een X5. Of een 2 liter benzine in een X3. Om het maar niet te hebben over de X1 met een 1.5 3 cilinder. Door de bocht gaan ze allemaal als een heet mes door boter. Vergelijk dat eens met de Range Rovers, Wranglers en F150 van 15 jaar geleden.

Als je dan niet het gevoel wil hebben op de grond te zitten en lekker wat bagage mee wil nemen dan kies je met een redelijk gevulde portefeuille toch gewoon een SUV?
Dank je, Joost.
Met de heldere lucht van de afgelopen weken heb ik overigens ook geen klagen: Alpen-vergezichten om van te smullen!

mvrgr, mns
De Schaduw
Nou ben ik niet de allerslankste.... maar zwanger? angry smily

big smile smiley

Maar kom maar op met die categorien. Ooit zal ik ook toe zijn aan een SUV.

*moerasbiologen
*biologen in het algemeen
*Peelbewoners
*bergbeklimmers
*abseilers
*bergbewoners
*dalbewoners
*rivieroeverbewoners
*duinbewoners
*waterkantbewoners
*kustbewoners
*strandliefhebbers
*windsurfers
*kitesurfers
*zeilers
*watersporters in het algemeen
*boeren
*dagloners
*kermis- & circusgasten
*wijkverpleegkundigen in rurale regio`s
*milieu-inspecteuren/auditors
*grondwerkers
*tuinders
*jachtopzieners
*jagers
*natuurliefhebbers
*milieu-activisten
*milieu-vandalen
*buitenlui in het algemeen
*paardensporters
*paardensportliefhebbers
*paardensportersliefhebbers
*rodeo-liefhebbers ( en -deelnemers en dierenverzorgers)
*tractor-trek-liefhebbers (en -deelnemers en mecaniciens)
*wintersporters
*wintersport(ers)liefhebbers
*motocrossers (en hun aanhang en -liefhebbers natuurlijk)
*geologen
*geodeten en landmeters
*kadastrale buitendienstmedewerkers
*NAM & Gasunie buitendienstmederwerkers.
*buitendienstmedewerkers in het algemeen
*

Zit er niets tussen?
Dan ga ik vanavond nog even door.

mvrgr,
mns
Oei dat zijn er 3. Windsurfer komt er bij.
20-04-2018 18:17
Een vermakelijk topic, het sterkt mij in de overtuiging dat een MPV of SUV niets voor mij is. drinking smiley
m'ns (afd. ae&d)
Dank je, Joost.
Met de heldere lucht van de afgelopen weken heb ik overigens ook geen klagen: Alpen-vergezichten om van te smullen!

mvrgr, mns

Ik ben jaloers, en dan heb ik het niet over de SUV's.winking smiley
m'ns (afd. ae&d)
.....
.....
*geodeten en landmeters
*kadastrale buitendienstmedewerkers
*NAM & Gasunie buitendienstmederwerkers.
*buitendienstmedewerkers in het algemeen
*

Zit er niets tussen?
Dan ga ik vanavond nog even door.

mvrgr,
mns

*Postbodes
*Pakketbezorgers
*wijnhandelaren
*Paarse krokodillenfabrikanten
* etcetera etcetera
*stormchasers
*meteorologen in het algemeen
*hoveniers
*boomknuffelaars
*koekoekeierenzoekers
*paaseierenzoekers
*paaseierenverstoppers
*graancirkelzoekers
*graancirkeltrekkers
*kabouter- en trollenspotters
*paddo-handelaren
*esoterische personen in het algemeen
*bosbeheerders
*houthakkers
*paddenstoelenverzamelaars
*beukenootjesrapers
*bramenplukkers
*bosvruchtenconfiturefabrikanten
*stropers
*kleinduimpjes
*woudlopers
*wadlopers
*vaders van verkenners
*Noordkaapgangers
*Scandinaviegangers in het algemeen
*Baltische kustbezoekers
*Baltische Kustbezoekers
*Ruslandgangers
*Roemenie(Georgie/Oekraine/Oezbekistan/etc)gangers
*Pamirpasfetishisten
*ramptoeristen
*bermtoeristen (Pas op! Zachte Berm)
*mountainbikers
*vissers
*mosselrapers
*schelpenhangerrijgers
*vogelaars
*Alternatieve Elfstedentochtschaatsers
*ijszeilers
*hemelbestormers
*Himalayagangers
*wereldreitzigers
*artsen zonder grenzen
*stratenmakers
*paintballenthousiastelingen
*wegwerkers
*leden van de LandRover Club Nederland
*leden van andere 4x4 clubs
*natuurdocumentairemakers
*natuurfilmactrices
*woestijnratten
*bankovervallers
*ethnologen
*Dakardeelnemers
*tweede huisbezitters in schattige achterafgebieden in het buitenland
*emigranten
20-04-2018 21:16
Ah, ik begrijp de moraal.

Iedere auto is een sportief in de markt geplempt, bruikbaar voertuig. Een Sports Utility Vehicle.

Ik heb dus ook een SUV. Een Renault Clio. Sportief, buikbaar en een vehikel.
m'ns (afd. ae&d)
*Baltische kustbezoekers
*Baltische Kustbezoekers

Hmm... Met al mijn mensenkennis denk ik dat u ofwel een grondige hekel ofwel een behoorlijke voorliefde heeft voor ofwel het gebruik van de hoofdletter K, ofwel de Baltische kust/Kust. Een mooi gebied met een aantal fraaie oude (al dan niet Hanze-)steden, maar dat terzijde. Ik voelde mij al aangesproken door "watersporter".

Ja, objectief valt er veel voor SUV's te zeggen. Ik heb duizenden kilometers in een aantal tamelijk grote SUV's van Zweedse afkomst mogen rijden, en dat zijn objectief hele goede auto's. Het instapdieseltje al kan in Nederland behoorlijk illegale waarden (in dit geval alleen getest aan de kant van de grens waar dat sporadisch wl mag) voor mijn gevoel urenlang volhouden, 't is dat het druk werd op de weg, anders had ik het langer dan vijf kilometer geprobeerd ook, het zitcomfort is simpelweg next level en van het grote scherm hield ik binnen twee uur al. Groot nadeel is uiteraard dat dat scherm een hele hoop knopjes vervangt, in een auto waar je zelfs de startknop moet draaien in plaats van indrukken winking smiley... Eerlijk waar, dat kostte me qua bediening het langste om te wennen.

Perfectie bestaat echter niet, dus ook hier zijn er maren... Elke keer als ik de snelweg in zo'n ding afreed, moest ik de stad in. Mijn hele palet aan welluidende krachttermen is inwendig voorbij gekomen. De voornaamste gedachte was politiek correct omschreven dat ik met geen mogelijkheid kon zien waar dat ding ophield, met name van voor, al was schuin naar achter ook geen pretje. Bij het uit een krappe parkeergarage manoeuvreren was de 365 graden camera mijn beste vriend, mijn eigen gezond verstand kwam pas op twee (met als voornaamste argument dat de camera aankruipende auto's wel erg laat zag). Gezien het prijsniveau van de doorsnee SUV zou ik op het moment van schrijven kiezen voor een vergelijkbare iets dikker aangeklede gewone sedan. Enige echte nadeel zou zijn dat ik in de file dan amper voor me uit kan kijken doordat er weer zo'n lagebijtellingscrossovertje voor me zit, maar ach, filerijden in mijn eigen tijd is toch iets waar ik dan weer principieel bezwaar tegen heb, dus dat valt te overkomen.

Edit: taalfout

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2018 22:19 door afentoe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close