Pleidooi vr de SUV

Gepost door m'ns (afd. ae&d) 
Hansje56
Ik hoef voorlopig nog geen SUV. Zolang ik nog kan in en uitstappen zonder pijn of ander ongemak.
Een SUV neem ik wel als dat niet meer lukt. Wie weet dan een Mercedes b-klasse.

Ik zou dan toch liever 10 mille aan een nieuwere caravan uitgeven en een technisch vergelijkbare Scenic, Kadjar of Qasqai kiezen. Dan maar geen ster op de motorkap.

Ik hoef voorlopig nog geen SUV. Zolang ik nog kan in en uitstappen zonder pijn of ander ongemak.
Een SUV neem ik wel als dat niet meer lukt.

Dat dus. Ik heb helemaal niks met SUV's. Laag bij de grond wil ik zitten.
Joost

Ik zou dan toch liever 10 mille aan een nieuwere caravan uitgeven en een technisch vergelijkbare Scenic, Kadjar of Qasqai kiezen. Dan maar geen ster op de motorkap.

Precieus het verschil tussen jou en mij !
A) ik zou nooit en te nimmer een caravan kopen. Voor dat geld heb ik jaren en jaren geld voor onderhoud voor die Mercedes.
Een caravan kost klauwen met geld, aanschaf, verzekering, onderhoud , stalling., wat ik allemaal bespaar.
cool smiley ik zou nooit (meer) een Franse auto kopen. En ook geen Nissan.
C) ik koop pas zoals ik al zei pas een SUV als her echt niet anders kan
D) beter een ster op de motorkap dan een ster in je voorruit. Eenmaal Mercedes blijft Mercedes ( Net als jij Toyota prefereert)
E) die Rav van jou kost meer dan menige Mercedes
F) allemaal speculatie, want jij least en hoeft niks particulier op te hoesten.
G) en ja Mercedes gebruikt Renault motoren. Is het daarom minder een Mercedes? Volgens sommige wel, flauwekul mijn inziens.
Hansje56
Joost

Precieus het verschil tussen jou en mij !
A) ik zou nooit en te nimmer een caravan kopen. Voor dat geld heb ik jaren en jaren geld voor onderhoud voor die Mercedes.
Een caravan kost klauwen met geld, aanschaf, verzekering, onderhoud , stalling., wat ik allemaal bespaar.
cool smiley ik zou nooit (meer) een Franse auto kopen. En ook geen Nissan.
C) ik koop pas zoals ik al zei pas een SUV als her echt niet anders kan
D) beter een ster op de motorkap dan een ster in je voorruit. Eenmaal Mercedes blijft Mercedes ( Net als jij Toyota prefereert)
E) die Rav van jou kost meer dan menige Mercedes
F) allemaal speculatie, want jij least en hoeft niks particulier op te hoesten.
G) en ja Mercedes gebruikt Renault motoren. Is het daarom minder een Mercedes? Volgens sommige wel, flauwekul mijn inziens.

Hans je hoeft het niet met me eens te zijn, het zal zo zijn dat de RAV4 duurder is dan sommigen Mercedessen. Mijns inziens is deze zijn geld dubbel en dwars waard en is voor mij meer waardevol dan welke Mercedes ook. Maar dat is mijn mening, hoeft de jouwes niet te zijn. . Ook de caravan was maar een voorbeeld, vul maar in: een motor, drie keer per jaar skin, je vliegbrevet, 2x per week naar de hoeren, een hond, een dure full frame spiegelreflex, een vrouw met voorliefde voor Vutton, noem het maar op.
Nog wel aanvullend: een kampeervakantie met de caravan is per week beduidend goedkoper dan een huisje, per saldo zal het ongeveer gelijk zijn. Ik heb je al eens uitgelegd dat het voor ons heel waardevol is met het eigen spul op vakantie te gaan.

Ik kan me voorstellen dat je fan bent van Mercedes, maar ik kan me voorstellen dat je dan liever een model met de sterkere en eigen motor zou willen hebben. Ter illustratie: Ik zou me enigszins bekocht voelen als ik in een chique restaurant een dame blanche bestel en in de keuken schept de kok uit het plastic bakje van het huismerk van de Hoogvliet drie bolletjes, deponeert het in een mooi glas, beetje slagroom en chocolade erover en laat mij er 12,50 euro voor betalen. Misschien prima te eten, maar ik was thuis voor 0.50 euro klaar. Ik kijk dan meer naar de smaak van het ijs, jij kijkt dan wellicht meer naar de sfeer van het restaurant.

En dat is misschien precies ons verschil: ik ben gevoelig voor techniek en jij bent gevoelig voor sfeer, verpakking, mergimago etc. In dat kader snap ik ook dat je aan de ene kant pers geen Franse auto zou kopen maar omgekeerd wel 'n met een Franse motor. Is dat herkenbaar? Ik vraag het uit oprechte interesse en probeer me in te leven in jouw denkwijze.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2019 17:55 door Joost RAV4.
Re: Pleidooi vr de SUV
08-05-2019 18:14
Jongens,
Kraken jullie elkaars botsdoos nu af? Na alle zorg die in de juiste keuze is gaan zitten?

Ik heb bewondering voor de kwaliteit van Toyota's van voor de eeuwwisseling. Ik heb er meerdere gehad en ze bleven allemaal heel ondanks mijn nogal slopende rijstijl.
Maar ook een Toyota kent rammeltjes en ik heb er slechts een gehad waarvan ik geen doos met afdekkapjes in de schuur had staan en dat was vooral omdat die Toyotank eigendom was en niet geleased. Ik plakte alles weer terug.

Wat ik aan Volkswagen (en BMW en Mercedes) waardeer is de degelijke uitstraling van het interieur. Ik weet dat een BMW van ongeveer 1975 voor die tijd onverwoestbaar was (mijn broer heeft er ooit een echt kort gereden) en de verhouding binnenruimte / buitenafmetingen geeft de indruk dat er heel veel materiaal zit tussen mij en de buitenwereld. Bovendien geeft zo'n bolide na een straffe tocht nog steeds geen andere krimp dan een gloeiend motorblok.

Ik denk dat de diverse merken steeds minder van elkaar verschillen. De een lanceert parkeert-hem-zelf, bij de ander staat de optie parkeert-hem-zelf al in de nieuwste folder. De een heeft een nieuw hoog seniorenmodel in de showroom, de ander schroeft net de eerste in elkaar.
Een SUV van Porsche, een batterij-SUV van Jaguar, een budget-Mercedes, een luxe Toyota, een hatchback-BMW.

Daarom maak ik mezelf er tegenwoordig niet meer druk over welk plastic tekentje er in de gril zit. Ik meen dat er nu een gestileerde krik in mijn gril zit, maar dat zou ik even moeten controleren voor de zekerheid.

Wat ik wel een kwalijke zaak vind, is dat de reclameboys om het hardst roepen dat je een nieuwe, nog grotere, nog luxere en nog dorstiger bolide moet aanschaffen terwijl ik met mijn oude schicht bijna een ton moet wegrijden voordat dat ding de hoeveelheid CO2 de lucht in geslingerd heeft die een nieuwe bolide op zijn geweten heeft. Welke rottende druif heeft het verhaal dat wij de aarde verwoesten nog niet gehoord?

Aan de andere kant:
Na mij de zondvloed.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Ik wil geen Don Quichot zijn, laat anderen maar op de barricade staan.
Rottende druiven zijn de bron van lekkere wijn.

Dus, doet u mijn maar een lekker grote accubak met sportieve uitstraling. Deze bankaardappel heeft geen zin in lopen.
Beste Joost, het is geen persoonlijke aanval, we discussiren hier over het pleidooi van de SUV .
Zoveel mensen , zoveel meningen. Inderdaad een ieder geeft zijn geld uit aan andere dingen. Ik koop een dure stereo en tv, verzamel en koop kunst (heb weer wat op het oog, kijken of ik het hier ge-upload krijg), en rij in een premium auto.
Ik heb echter wel wat met techniek. Alleen lig ik niet zo wakker dat het niet in dit geval een Mercedes motor is. De Opel had ook een Fiat /Opel motor en de Ka heeft een Fiat/Ford motor. Steeds meer merken zoeken samenwerking, waarom het wiel uotvinden als het er al is ?
Zolang ze deugen geen enkel probleem toch ?

En tja, dacht je nou echt dat de dame blanche uit een dure ijsbak kwam. ? Grote kans dat de restauranthouder ijs heeft gekocht bij de plaatselijke supermarkt.

Over Franse merken: n keer een gloedjenieuwe Citroen gehad, niks dan ellende mee gehad. En qua electronica is het ook niet altijd je van het. Denk aan de Laguna.
Motorisch echter wel in orde, de HDI is een prachtige motor.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2019 19:39 door Hansje56.
Gelukt......( het uploaden), wederom een naakte vrouw van een Belgische kunstenaar Marijan Kolesar.
09-05-2019 02:46
Mij beviel de SUV zo goed dat ik er weer n heb gekocht. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel voorkeuren.
Ha het is zeker geen aanval of een poging mijn mening op te dringen. Maar gewoon benieuwd hoe iemand anders (verfrissend) over de materie denkt.
Fransen kunnen zeker mooie techniek maken, ben ik geheel met je eens. Als de kids een stuk jonger waren had ik nu in een 308 station rondgereden, twee collega's hebben er n. Een andere heeft trouwens een grand Scenic, die heeft wel wat issue's.

Twix, wat heb je precies gekocht? Die ene hele grote zwarte?
He Joost, nog even plagen.....als een Merk een andere motor heeft koop je die niet. En als de desbetreffende auto niet word gebouwd in het land van herkomst, dan ook niet kopen ?
09-05-2019 11:36
Hansje56
He Joost, nog even plagen.....als een Merk een andere motor heeft koop je die niet. En als de desbetreffende auto niet word gebouwd in het land van herkomst, dan ook niet kopen ?

Dan kan je niets meer kopen....

Duitse Mini's die in Holland gemaakt worden, Chinese Volvo's die in Belgie gemaakt worden, Fiats die in Polen gemaakt worden, Toyota's uit Engeland...

Er is een aantal autofabrikanten die geen multinational zijn maar dat zijn vrijwel allemaal exclusieve merken. En vaak gebruiken ze halffabrikaten (zoals motoren en dergelijke) van andere merken. Zelfs een merk als Spijker zal veel componenten uit andere landen betrekken....

Bovendien, toen Top Gear nog regelmatig een show in elkaar draaide, waren het altijd de exclusief modellen die issues hadden. Was het de Pagani Zonda die tijdens de show al meerdere keren gerepareerd moest worden?

Handig, zo'n spoiler op de kofferklep. Lada had ze zelfs verwarmd zodat je geen koude handen kreeg bij het duwen.
De SUV's die Nederlanders kopen zijn veelal veredelde boodschappen stations of iets ruimere hatchbacks op hoge poten.

Dat lijkt een uitnodiging te zijn om als jaloerse knakker te worden neergesabeld.

Niets is minder waar, een SUV zou ik best kopen - ik rij er ook wel eens mee in het buitenland - indien de woon situatie zich er voor leent of dat vereist, maar dan dus wel een 4WD SUV, die ook bedoeld is voor dat soort arbeid. Een veredelde asfaltridder voor biljartlaken strak asfalt met een SUV jasje, daar heb ik niet zo veel mee.
Joost
Als de kids een stuk jonger waren had ik nu in een 308 station rondgereden.

Daar geloof ik nou niks van....je bent al die tijd met de Volvo aan het miepen dat je geen Toyota hebt en een Toyota terug wil ( en begrijp mij niet verkeerd, dat is je goed recht), maar kom nou niet aan zetten dat je wel in een Franse wagen wilde rijden. Ongeloofwaardig.
En de kinderen passen niet in een 308 ? Zijn het reuzen dan ? Ik ging achterin een Fiat 127 mee naar Zuid-Frankrijk, en jij waarschijnlijk in een Toyota.
Waarschijnlijk had die 308 wel je caravan kunnen trekken, maar ja, het moest perse een Toyota zijn.

Joost
Ik heb je al eens uitgelegd dat het voor ons heel waardevol is met het eigen spul op vakantie te gaan.

Ja, dat weet ik nog. Dat je vrouw na 2 dagen alles wel gezien heeft en verder wil en dat ze de caravan als thuis beschouwt en dan geen heimwee krijgt.
Net als dat je hebt uitgelegd dat een CVT niet loeit, en een hybride de top van techniek is.

Ik word trouwens erg moe van mensen (heb het niet specifiek over jou Joost), die op de forums hier en bij auto testen en reviews echt alles afkraken. Niks deugt er, VAG is waardeloos, PON deugt niet, een Mercedes is pas een Mercedes als het minstens een C-klasse is, de journalisten van autoweek zijn halve dwazen volgens hun.
En maag klagen, zaniken en zeuren. Lees het potverdorie dan niet allemaal en get a life . En word lid van autoweek, want 9 van de 10 zijn dat hier niet.
Hun profiel is vaak ook anoniem (wat een held ben je dan), en de auto is een tachtigdehands gebakje. (Niet dat ik daar wat tegen heb of mij beter voel, maar het commentaar wat ze leveren.) of ze morgen zo een gloednieuwe weet ik het wat gaan kopen.

Zo, ik heb gezegd !
Hansje56

In sommige Toyota's zitten motoren van andere fabrikanten. BMW diesels in de Avensis, Verso. Dat is natuurlijk wel fraai. Een janboerenfluitjes merk met een premium motor! Geweldig toch? Waar de auto geproduceerd is zou mij niet boeien. Mijn Turkse Corolla Verso deed het zeker zo goed als mijn Japanse Yaris.
Joost
In sommige Toyota's zitten motoren van andere fabrikanten. BMW diesels in de Avensis, Verso. Dat is natuurlijk wel fraai. Een janboerenfluitjes merk met een premium motor! Geweldig toch? Waar de auto geproduceerd is zou mij niet boeien. Mijn Turkse Corolla Verso deed het zeker zo goed als mijn Japanse Yaris.

Dus een Renault motor in een Mercedes kan niet, maar een BMW motor in een Toyota wel ? Je meet met twee maten.
Hansje56
Joost
Als de kids een stuk jonger waren had ik nu in een 308 station rondgereden.

Daar geloof ik nou niks van....je bent al die tijd met de Volvo aan het miepen dat je geen Toyota hebt en een Toyota terug wil ( en begrijp mij niet verkeerd, dat is je goed recht), maar kom nou niet aan zetten dat je wel in een Franse wagen wilde rijden. Ongeloofwaardig.
En de kinderen passen niet in een 308 ? Zijn het reuzen dan ? Ik ging achterin een Fiat 127 mee naar Zuid-Frankrijk, en jij waarschijnlijk in een Toyota.
Waarschijnlijk had die 308 wel je caravan kunnen trekken, maar ja, het moest perse een Toyota zijn.

Joost
Ik heb je al eens uitgelegd dat het voor ons heel waardevol is met het eigen spul op vakantie te gaan.

Ja, dat weet ik nog. Dat je vrouw na 2 dagen alles wel gezien heeft en verder wil en dat ze de caravan als thuis beschouwt en dan geen heimwee krijgt.
Net als dat je hebt uitgelegd dat een CVT niet loeit, en een hybride de top van techniek is.

Ik word trouwens erg moe van mensen (heb het niet specifiek over jou Joost), die op de forums hier en bij auto testen en reviews echt alles afkraken. Niks deugt er, VAG is waardeloos, PON deugt niet, een Mercedes is pas een Mercedes als het minstens een C-klasse is, de journalisten van autoweek zijn halve dwazen volgens hun.
En maag klagen, zaniken en zeuren. Lees het potverdorie dan niet allemaal en get a life . En word lid van autoweek, want 9 van de 10 zijn dat hier niet.
Hun profiel is vaak ook anoniem (wat een held ben je dan), en de auto is een tachtigdehands gebakje. (Niet dat ik daar wat tegen heb of mij beter voel, maar het commentaar wat ze leveren.) of ze morgen zo een gloednieuwe weet ik het wat gaan kopen.

Zo, ik heb gezegd !

Nou Hans, je haalt wel het e.e.a. door elkaar..... Ik wil het graag nog een keer uitleggen, maar of het zin heeft? En jij kraakt nu toch ook alles en nog wat af? Dat moet je gewoon niet doen. Ga uit van de leuke zaken over en van jezelf. En als je in een negatieve bui bent zet dan de laptop gewoon uit.
Hansje56
Joost

Dus een Renault motor in een Mercedes kan niet, maar een BMW motor in een Toyota wel ? Je meet met twee maten.

Nee, dat zou jij beter moeten weten. Mercedes en BMW worden premium genoemd. Dus een trapauto met een BMW motor is beter dan een BMW limo met trappers. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
We zijn het duidelijk oneens, geen probleem.
En ik ben niet in een negatieve bui. Ik benoem zaken die mij hier opvallen, nu ik tijdens de vakantie tijd heb om e.e.a. door te lezen.

Is het niet ongeloofwaardig dan dat als de kinderen jonger waren je in een 308 zou rijden?? Je wil gewoon een Toyota, prima, maar ga dan niet roepen dat je wel in een Franse wagen wil rijden.

Einde discussie want we zijn het oneens en blijven dat ook in dit geval. Even goede vrienden.
Hansje56
We zijn het duidelijk oneens, geen probleem.
En ik ben niet in een negatieve bui. Ik benoem zaken die mij hier opvallen, nu ik tijdens de vakantie tijd heb om e.e.a. door te lezen.

Is het niet ongeloofwaardig dan dat als de kinderen jonger waren je in een 308 zou rijden?? Je wil gewoon een Toyota, prima, maar ga dan niet roepen dat je wel in een Franse wagen wil rijden.

Einde discussie want we zijn het oneens en blijven dat ook in dit geval. Even goede vrienden.

Ik heb al eens gezegd dat ik in 2015 de keuze had tussen de Auris, de 308 station en de Volvo. De Auris mocht niet, want dit was geen diesel. De keuze voor mij was dus tussen de 308 en de Volvo. Dat heb ik toen uitgebreid beschreven. Als je kleine kinderen hebt neem je bij elk familiebezoek allerlei troep mee, buggy, kinderwagen, luiers, kinderstoeltjes, noem maar op. Die prop je niet zomaar in een V40. Wel in een zeer ruime station als een 308. Twee collega's hebben zo'n station en er past veel in.
In 2015 vond ik de V40 een stuk(je) beter rijden en het dashboard een stuk aantrekkelijker, maar als ik jonge kinderen had gehad was ik uit pure noodzaak in de op zich ook prima rijdende 308 terecht gekomen. En zo zou ik dus wederom de veer laten voor het gezin.
Ik vind het dan jammer dat je dat ongeloofwaardig noemt. Of misschien kende je dit verhaal nog niet? Als dat laatste het geval is, dan snap ik je reactie.
Ik heb het topic nog eens even rustig doorgelezen, alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en het is me nu inmiddels helemaal duidelijk: er gaat gewoon helemaal niets boven een degelijke 4WD pickup.grinning smiley
Joost
Ik heb al eens gezegd dat ik in 2015 de keuze had tussen de Auris, de 308 station en de Volvo. De Auris mocht niet, want dit was geen diesel. De keuze voor mij was dus tussen de 308 en de Volvo. Dat heb ik toen uitgebreid beschreven. Als je kleine kinderen hebt neem je bij elk familiebezoek allerlei troep mee, buggy, kinderwagen, luiers, kinderstoeltjes, noem maar op. Die prop je niet zomaar in een V40. Wel in een zeer ruime station als een 308. Twee collega's hebben zo'n station en er past veel in.
In 2015 vond ik de V40 een stuk(je) beter rijden en het dashboard een stuk aantrekkelijker, maar als ik jonge kinderen had gehad was ik uit pure noodzaak in de op zich ook prima rijdende 308 terecht gekomen. En zo zou ik dus wederom de veer laten voor het gezin.
Ik vind het dan jammer dat je dat ongeloofwaardig noemt. Of misschien kende je dit verhaal nog niet? Als dat laatste het geval is, dan snap ik je reactie.

Voor zover ik mij kan herinneren kon je toentertijd wel een Toyota blijven rijden, maar die was financieel duurder en dat wilde (of kon) je niet. Daarom koos je voor de Volvo.
Daarvan heb je meerdere keren laten blijken dat je spijt had en terug naar Toyota wilde. En dat gaat dus nu gebeuren, ben blij voor je.
Muddy Bandit
Ik heb het topic nog eens even rustig doorgelezen, alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en het is me nu inmiddels helemaal duidelijk: er gaat gewoon helemaal niets boven een degelijke 4WD pickup.grinning smiley

Zo is het maar net

[www.autoweek.nl]
Hansje56
Joost

Voor zover ik mij kan herinneren kon je toentertijd wel een Toyota blijven rijden, maar die was financieel duurder en dat wilde (of kon) je niet. Daarom koos je voor de Volvo.
Daarvan heb je meerdere keren laten blijken dat je spijt had en terug naar Toyota wilde. En dat gaat dus nu gebeuren, ben blij voor je.

Dank je. Ik kon de Toyota Prius nog maar even blijven rijden, er stond toen immers al anderhalve ton op.
Je moest die Prius eerder inruilen dan de bedoeling was, en later kwam je erachter dat een collega er verder mee reed. Toch ?
Joost RAV4
Muddy Bandit

Zo is het maar net

[www.autoweek.nl]

Zoiets ja... alleen klagen diverse RWS gebruikers over de te kleine laadbakjes van de huidige Navara/Dmax, en daar brengt die Hilux dus ook totaal geen verbetering in.winking smiley
Doe mij maar een Toyota LC200 met V8.
Hansje56
Je moest die Prius eerder inruilen dan de bedoeling was, en later kwam je erachter dat een collega er verder mee reed. Toch ?
Goed onthouden Hans.
Maar straks rijd ik lekker weg in de RAV4. Dikke vinger naar iedereen....
Welke kleur is het nou uiteindelijk geworden ?
Hansje56

Toch een witte. De leasemaatschappij wilde al een rode bestellen, maar er moest natuurlijk iemand die 'heel veel' verstand heeft van de restwaarde van auto's weer een plasje over leggen......
Twix
Mij beviel de SUV zo goed dat ik er weer n heb gekocht. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel voorkeuren.

Iedereen die het uitprobeert gaat voor de bijl, Twix smileys with beer
Daarom is het maar goed dat er mensen zijn zoals Hansje, die de hakken ferm in het zand zetten en zich hardnekkig blijven verzetten. Anders werd het inderdaad een saaie boel op de weg.

mvrgr, m'ns
De Schaduw

Een SUV neem ik wel als dat niet meer lukt.

Dat dus. Ik heb helemaal niks met SUV's. Laag bij de grond wil ik zitten.

Laagbijdegronds is niet direct een epitheton dat ik mezelf graag zou opplakken, Schaduw. eye rolling smiley
Zonder pijn en ander ongemak is toch wat anders dan met gemak. Dat verschil ervaar je. Maar als je er niet voor openstaat, houdt alles op natuurlijk.

mvrgr, m'ns
Hansje56
We zijn het duidelijk oneens, geen probleem. .

thumbs up
Ik - wij hier allemaal denk ik - ben (zijn) nog van een generatie dat een auto iets begerenswaardigs was, een vorm van luxe en vrijheid vertegenwoordigde, de bagagedrager van veel te vervullen verlangens Dat valt niet meer uit ons systeem branden, het maakt deel uit van wie we zijn.
Italiaans, Frans, Duits, Engels, Zweeds, Amerikaans, Japans. Ik heb het allemaal het mijne mogen noemen. En allemaal met evenveel plezier gereden. Het n met misschien nog wel meer plezier dan het ander. Tjechisch, Spaans, Koreaans, Australisch en Chinees ontbreken in het rijtje, maar dat berust veeleer op spelingen van het lot, toeval, willekeur en force majeure.
Persoonlijk voorkeuren ontwikkelen met de jaren en berusten vaak op gewoonte. Niks op tegen. Ze berusten niet op waarheden, laat staan op DE waarheid. Zo min als mijn pleidooi voor de SUV of Bas' tirade tegen de SUV DE waarheid in pacht heeft. Ieders situatie is immers anders.

Over een paar jaar zijn de kaarten voor ieder van ons weer anders geschud, zoals ze een paar jaar geleden ook heel anders lagen (toen reed ik die Mercedes) . We gewagen van voortschrijdend inzicht, maar is het dat ook?
Uiteindelijk dollen we maar wat en blijven we even goede vrienden. smileys with beer

mvrgr, m'ns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2019 23:38 door mns afd AE en D.
Joost RAV4
Muddy Bandit

Zo is het maar net

[www.autoweek.nl]

Eens, Bandit. Die kun je immers tegenwoordig ook met allerlei lekkere luxe sniksnak krijgen.
Wel met groot schuifdak gaarne. Anders ben ik jaloers op de lading: ligt die lekker in het zonnetje, terwijl ik met drie wegwerkers in die muffe kabine zit.

Voor mijn bescheiden woonwerkverkeer volstaat een maatje (of twee) kleiner dan Hi-Lux en consorten trouwens ook wel. Voor mij en mijn boeken en schriftjes is zelfs een X-trail al aan de forse kant. En voor de boodschappen, avondje theater in Zri, de schaakclub drie dorpen verderop, een weekendje skin, onze dochter 's zaterdagsnachts afhalen na een avondje stappen in de Kantonshoofdstad, en de weekendjes snel op en neer naar NL is zo'n loei van een pick-up truck ook weer zoiets...
Nee, ik ben het wel met jullie eens, Bandit, Joost, maar ik persoonlijk heb er geen emplooi voor, zo'n pick-up grinning smiley

mvrgr, vanuit het doorgaans zonnige Seetal,
m'ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2019 23:08 door mns afd AE en D.
Anderson
Doe mij maar een Toyota LC200 met V8.

Een beetje in het segment van Twix' "Fordje" dus. Geen slechte keus, Anderson. Competente SUV. En size does matter...
Beetje ruimbemeten voor de Amsterdamse binnenstad en parkeervakken in Romeinse parkeergarages, verder echter vrijwel niets mis mee. Maar...

Owing to its durability and reliability, the Land Cruiser, along with the smaller Toyota Hilux, has become popular among militant groups in war-torn regions. U.S. counter-terror officials enquired of Toyota how the extremist group Islamic State of Iraq and the Levant had apparently acquired large numbers of Toyota Land Cruisers and Hiluxes. Mark Wallace, the CEO of the Counter Extremism Project said, "Regrettably, the Toyota Land Cruiser and Hilux have effectively become almost part of the ISIS brand."[
(bron: wiki)

mvrgr, m'ns
Joost RAV4
Hansje56

Toch een witte. De leasemaatschappij wilde al een rode bestellen, maar er moest natuurlijk iemand die 'heel veel' verstand heeft van de restwaarde van auto's weer een plasje over leggen......

4 jaar lang, Joost, de wekelijks wasstraatbonnetjes declareren, zal ze leren, die boekhouders. grinning smiley

mvrgr, m'ns
10-05-2019 02:46
Anderson
De SUV's die Nederlanders kopen zijn veelal veredelde boodschappen stations of iets ruimere hatchbacks op hoge poten.

Dat lijkt een uitnodiging te zijn om als jaloerse knakker te worden neergesabeld.

Niets is minder waar, een SUV zou ik best kopen - ik rij er ook wel eens mee in het buitenland - indien de woon situatie zich er voor leent of dat vereist, maar dan dus wel een 4WD SUV, die ook bedoeld is voor dat soort arbeid. Een veredelde asfaltridder voor biljartlaken strak asfalt met een SUV jasje, daar heb ik niet zo veel mee.

Bijna mee eens... Maar met de verwijzing naar 4WD laat je toch blijken het onderscheid tussen SUV en terreinwagen nog niet te zien.

Moons
Over een paar jaar zijn de kaarten voor ieder van ons weer anders geschud, zoals ze een paar jaar geleden ook heel anders lagen (toen reed ik die Mercedes) . We gewagen van voortschrijdend inzicht, maar is het dat ook?
Uiteindelijk dollen we maar wat en blijven we even goede vrienden.

Sluit ik mij volledig bij aan.
Twix
Bijna mee eens... Maar met de verwijzing naar 4WD laat je toch blijken het onderscheid tussen SUV en terreinwagen nog niet te zien.
Je schuift naar semantiek. Ik had het niet over een terreinwagen, maar over een 4WD SUV.

Bekijk mijn video maar eens.
[youtu.be]

Dit is met een als SUV geclassificeerde auto gedaan, met 4WD, namelijk een Toyota FJ Cruiser. Met een LC200 kan het ook meer dan prima natuurlijk, of vergelijkbare SUVs. Ik zou dit echter niet met elke "SUV" doen. Ik wens je veel succes met een standaard Qashqai (o.i.d., je begrijpt wel waar ik heen wil). Je zult het waarschijnlijk net aan redden, maar erg fijn zal het niet gaan.

Je gaat mij niet vertellen dat er geen verschil is in hoe je deze weg afrijdt.
mns afd AE en D
Joost RAV4
Muddy Bandit

Zo is het maar net

[www.autoweek.nl]

Eens, Bandit. Die kun je immers tegenwoordig ook met allerlei lekkere luxe sniksnak krijgen.
Wel met groot schuifdak gaarne. Anders ben ik jaloers op de lading: ligt die lekker in het zonnetje, terwijl ik met drie wegwerkers in die muffe kabine zit.

Voor mijn bescheiden woonwerkverkeer volstaat een maatje (of twee) kleiner dan Hi-Lux en consorten trouwens ook wel. Voor mij en mijn boeken en schriftjes is zelfs een X-trail al aan de forse kant. En voor de boodschappen, avondje theater in Zri, de schaakclub drie dorpen verderop, een weekendje skin, onze dochter 's zaterdagsnachts afhalen na een avondje stappen in de Kantonshoofdstad, en de weekendjes snel op en neer naar NL is zo'n loei van een pick-up truck ook weer zoiets...
Nee, ik ben het wel met jullie eens, Bandit, Joost, maar ik persoonlijk heb er geen emplooi voor, zo'n pick-up grinning smiley

mvrgr, vanuit het doorgaans zonnige Seetal,
m'ns

Als je naar het TV programma Strijd tegen de File kijkt ( [www.rijkswaterstaat.nl] ) dan snap je wel dat je de mensen van Rijkswaterstaat niet met een Aygootje op pad moet sturen
Anderson

[youtu.be]

Dit is met een als SUV geclassificeerde auto gedaan, met 4WD, namelijk een Toyota FJ Cruiser. Met een LC200 kan het ook meer dan prima natuurlijk, of vergelijkbare SUVs. Ik zou dit echter niet met elke "SUV" doen. Ik wens je veel succes met een standaard Qashqai (o.i.d., je begrijpt wel waar ik heen wil). Je zult het waarschijnlijk net aan redden, maar erg fijn zal het niet gaan.

Tsja, op dit soort wegen is een stukje bodemvrijheid belangrijk, en 4wd handig.
In 1989 heb ik in het oostblok dit soort offroad bergpassen gereden met een Renault 4, en tot aan de eerste sneeuw was het totaal geen probleem voor auto en inzittenden.
Een paar jaar later dezelfde tocht in omgekeerde richting gedaan met een Suzuki SJ413, ook grotendeels in de 2wd vanwege een kapot gedraaide cardanas voor.
Muddy Bandit
Dit is een extreme weg, maar bodemvrijheid en 4WD is wel fijn inderdaad. Natuurlijk, voor het dagelijkse gebruik in die landen volstaat een Qashqai e.d. of een gewone personenauto ook prima, afhankelijk van waar je zou wonen. Mijn inbreng was ook vooral toegesneden op (niet heel hypothetisch) de mogelijkheid daar te gaan wonen, en de mogelijkheid willen hebben de afgelegen gebieden in te gaan. Een FJ Cruiser zou ik niet willen hebben, te breed en niet erg praktisch met die halve suicuide deurtjes, maar kaliber 4Runner zou ik toch zeker wel willen.
Muddy Bandit
In 1989 heb ik in het oostblok dit soort offroad bergpassen gereden met een Renault 4, en tot aan de eerste sneeuw was het totaal geen probleem voor auto en inzittenden.
Een paar jaar later dezelfde tocht in omgekeerde richting gedaan met een Suzuki SJ413, ook grotendeels in de 2wd vanwege een kapot gedraaide cardanas voor.
Het kan allemaal vaak net wel. In dit voorbeeld kunnen gewone personenauto's het gewoon niet aan vanwege de bodemspeling die je nodig hebt op sommige stukken. Met de juiste weersomstandigheden heb je 4WD niet perse nodig, wel een portie vaardigheid.
Anderson
Muddy Bandit
Dit is een extreme weg, maar bodemvrijheid en 4WD is wel fijn inderdaad. Natuurlijk, voor het dagelijkse gebruik in die landen volstaat een Qashqai e.d. of een gewone personenauto ook prima, afhankelijk van waar je zou wonen. Mijn inbreng was ook vooral toegesneden op (niet heel hypothetisch) de mogelijkheid daar te gaan wonen, en de mogelijkheid willen hebben de afgelegen gebieden in te gaan. Een FJ Cruiser zou ik niet willen hebben, te breed en niet erg praktisch met die halve suicuide deurtjes, maar kaliber 4Runner zou ik toch zeker wel willen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van de suv-achtige 4x4's, als je een keer echt offroad wilt gaan dan loop je daarmee al heel snel tegen de beperkingen van de luxe en het risico op schade rijden aan... het valt eigenlijk allemaal net een beetje tussen wal en schip waardoor je de uitdagendste routes weer moet mijden en dat is nu net wat ik niet wil.
Een extreme weg staat voor mij ongeveer gelijk aan geen weg, die moet dus bezaaid zijn met boomstammen, rotsblokken, grondverschuivingen, modderpoelen en doorwadingen... en dan heb ik toch liever een echte 4x4 met hoge/lage gearing, een stevige lier, snorkel, wat extra ijzerwerk rondom ter bescherming en een interieur wat er geen probleem mee heeft als de versnellingspook eventjes onder de waterspiegel verdwijnt.
Maar goed, ik ga offroad om de uitdaging tussen mens, voertuig en de natuur aan te gaan en niet om alleen maar van het landschap te genieten.winking smiley
11-05-2019 00:54
Anderson
Twix
Je schuift naar semantiek. Ik had het niet over een terreinwagen, maar over een 4WD SUV.

[youtu.be]

Misschien begreep ik je verkeerd. Ik dachtndat je bedoelde dat in jouw opinie elke SUV 4wd zou koeten hebben. Maar als ik het nu teruglees geef jij daar de voorkeur aan, omdat je graag een beetje offroad rijdt.

De Ford die ik je liet zien is identiek aan de mijne, zelfde kleur, velgen en uitvoering, en heeft geen 4wd. Voor mij is dat absoluut geen gemis. Ik gebruik hem namelijk niet om offroad mee te gaan. De bodemvrijheid is prettig op het strand en het bos. De ruimte is ideaal om met het gezin mee op pad te gaan en het te trekken aanhangertje komt prima van pas bij verhuizingen, verbouwingen, tuinprojecten of vakanties. In mijn optiek dus een ideale SUV.
Ja, mijn voorkeur inderdaad. Misschien was ik niet duidelijk daar in. Omdat ik de mogelijkheid wil hebben in dat land op de zeer slechte wegen die er zijn in de binnenlanden terecht te kunnen. Hier in Nederland heb ik niets aan zo'n ding. smileys with beer
Joost RAV4
Hansje56
Goed onthouden Hans.

Toch jammer dat je berichten op SUVautoweek niet kunt liken.winking smiley
Idefiqs
Joost RAV4
Hansje56
Goed onthouden Hans.

Toch jammer dat je berichten op SUVautoweek niet kunt liken.winking smiley

thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close