Pleidooi vr de SUV

Gepost door m'ns (afd. ae&d) 
Eens met Joost.

Daarnaast; Wat voor de n common sense, of "nuchter boerenverstand" (wat dat ook moge betekenen nut smiley) is, is voor de ander weer niet acceptabel.

En er zijn een hoop mensen die buiten het doosje denken die dit beter niet kunnen doen, de gevangenis zit er vol mee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2018 18:30 door Idefiqs.
Re: Pleidooi vr de SUV
09-05-2018 21:40
Idefiqs
En er zijn een hoop mensen die buiten het doosje denken die dit beter niet kunnen doen, de gevangenis zit er vol mee.

In Nederland zijn de gevangenissen niet vol. Wij knuffelen de criminelen en straffen de slachtoffers.

Maar kritisch denken over zaken die veel mensen zo maar aannemen kan geen kwaad.

Als ik het dus goed begrijp is de ouderwetse term van PC Hoofd tractor niet meer terecht. We moeten nu denken aan zoiets als seniorenhopper?
rke

In Nederland zijn de gevangenissen niet vol. Wij knuffelen de criminelen en straffen de slachtoffers.

Populistisch geleuter.
09-05-2018 23:53
Er zijn meer populistische leuteraars: [fd.nl]#

Gelukkig kan ik niet uit eigen ervaring spreken. Maar als ik iets over veroordelingen hoor, lijkt het wel alsof de slachtoffers nog een keer genaaid worden.
rke

Beter lezen, wordt niet populistisch geleuterd. Wordt slechts gewag gemaakt van de (lage) bezettingsgraad van de NL gevangenissen t.o.v. andere landen gesproken. Niets over knuffelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2018 10:41 door Idefiqs.
10-05-2018 15:09
Idefiqs
rke

Beter lezen, wordt niet populistisch geleuterd. Wordt slechts gewag gemaakt van de (lage) bezettingsgraad van de NL gevangenissen t.o.v. andere landen gesproken. Niets over knuffelen.
Waarom zou in Nederland het percentage criminelen zo veel lager zijn dan in die andere landen?

Onderzoek heeft aangetoond dat een hogere bezettingsgraad van de beschikbare oppervlakte juist agressiviteit doet toenemen en Nederland is erg dichtbevolkt.

Bovendien is het een publiek geheim dat je in Nederland niet bestraft wordt. Als je hier iemand in koele bloede vermoord, krijg je een ferm "foei" te horen en een enkelbandje om.

Dat noem ik knuffelen. Ten opzichte van jarenlange opsluiting in een overbevolkte gevangenis in Peru is foei en een enkelbandje gewoon vertroetelen.

Dat is misschien een populistische uitspraak, maar ik noem het gewoon vertroetelen.
In het verkeer zie je het ook, je krijgt wel zo nu en dan een enorme boete, maar ja....krijg je die elke maand? Of eens in de 2 jaar?

Het word langzamerhand steeds agressiever, iedereen wil maar naar voren toe! En in plaats van dat er enig besef in zit van een efficinte stroom verkeer word de opgelegde maximum snelheid maar genegeerd om dan alsnog boos te worden op de file die dan ontstaat.
Nico GTR
In het verkeer zie je het ook, je krijgt wel zo nu en dan een enorme boete, maar ja....krijg je die elke maand? Of eens in de 2 jaar?

Het word langzamerhand steeds agressiever, iedereen wil maar naar voren toe! En in plaats van dat er enig besef in zit van een efficinte stroom verkeer word de opgelegde maximum snelheid maar genegeerd om dan alsnog boos te worden op de file die dan ontstaat.

Boetes, boetes... In CH hebben ze het z.g. Raserartikel, hetgeen behelst dat tegen een ieder die:

- meer dan 70 rijdt in een Wohnkwartier (30-zone)
- meer dan 100 rijdt binnen de bebouwde kom (50 zone)
- meer dan 140 rijdt buiten de bebouwde kom (op een 80 km weg of op de snelweg waar 80 geldt )
- meer dan 200 rijdt op de snelweg (bij max. 120)

per definitie minimaal een jaar gevangenisstraf wordt geeist (en niet zelden ook wordt opgelegd) .
Dan leer je het wel af.

mvrgr, mns
11-05-2018 07:17
m'ns (afd. ae&d)
Nico GTR

Boetes, boetes... In CH hebben ze het z.g. Raserartikel, hetgeen behelst dat tegen een ieder die:

- meer dan 140 rijdt buiten de bebouwde kom (op een 80 km weg of op de snelweg waar 80 geldt )

per definitie minimaal een jaar gevangenisstraf wordt geeist (en niet zelden ook wordt opgelegd) .
Dan leer je het wel af.

mvrgr, mns

Zo, dat is echt straffen. En eigenlijk ook wel terecht, dit zijn snelheden waarbij de auto een geladen moordwapen is geworden.
Worden in Zwitserland deze straffen uitgedeeld na het passeren van een flitspaal,
of alleen bij constatering door een agent van vlees en bloed?
Blackadder the 5th
Worden in Zwitserland deze straffen uitgedeeld na het passeren van een flitspaal,

Over het algemeen geldt in iedere rechtsstaat dat deze straffen worden opgelegd als onomstotelijk vaststaat wie de desbetreffende bestuurder van het voertuig is.
Idefiqs
Blackadder the 5th

Over het algemeen geldt in iedere rechtsstaat dat deze straffen worden opgelegd als onomstotelijk vaststaat wie de desbetreffende bestuurder van het voertuig is.

Bij snelheidsovertredingen in Nederland geconstateerd met de flitspaal wordt de kentekenhouder van de auto beboet,
dit hoeft noodzakelijkerwijs niet de bestuurder van de auto te zijn.
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Bij snelheidsovertredingen in Nederland geconstateerd met de flitspaal wordt de kentekenhouder van de auto beboet,

Als je goed leest lijkt mij mijn boodschap niet mis te verstaan.eye rolling smiley
Idefiqs
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Als je goed leest lijkt mij mijn boodschap niet mis te verstaan.eye rolling smiley

De vraag is wat er in Zwitserland geldt , niet wat er in het algemeen zou moeten gelden.
Blackadder the 5th
De vraag is wat er in Zwitserland geldt , niet wat er in het algemeen zou moeten gelden.

Lezen is wel een dingetje hnut smiley, of is Zwitserland geen rechtsstaat volgens jou?confused smiley
Idefiqs
Blackadder the 5th

Lezen is wel een dingetje hnut smiley, of is Zwitserland geen rechtsstaat volgens jou?confused smiley

Misschien de vraag beter lezen voor het reageren?
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Ik heb de vraag prima gelezen hoor, daarom is mijn reactie zoals hij is. Nu niet jouw probleem bij mij neerleggen s.v.p.

Prettige dag verder. smiling smiley
Idefiqs
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Ik heb de vraag prima gelezen hoor, daarom is mijn reactie zoals hij is. Nu niet jouw probleem bij mij neerleggen s.v.p.

Reactie komt bekend voor ... winking smiley
Wellicht dat een andere forummer het antwoord op de vraag wel weet.
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Het antwoord op je vraag staat er, voor de begrijpende lezer althans.....
Idefiqs
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th
Idefiqs
Blackadder the 5th

Het antwoord op je vraag staat er, voor de begrijpende lezer althans.....

Er staat een antwoord, maar niet op mijn vraag ...
Blackadder the 5th

Jawel, maar jij ziet hem niet.grinning smiley
Idefiqs
Blackadder the 5th

Jawel, maar jij ziet hem niet.grinning smiley

Goeie link, kan een hoop uit geleerd worden. Succes ... winking smiley
Blackadder the 5th

Beetje sneu en weinig creatief blackadder...big smile smiley

Waarom zou ik mensen verder helpen door het geschrevene toe te lichten die niet eens overwegen - nee zelfs expliciet weigeren - te kijken of ze zelf wellicht, hl misschien, toch echt, hoe zou het kunnen?, onmogelijk! iets over het hoofd zien?confused smiley Moet de liefde immers niet van twee kanten komen?

Nope, beetje mee buitenspelen en vervolgens in hun eigen vet gaar laten smoren is wat mij betreft een goede remedie.

Om in jouw terminologie te blijven; Succes! thumbs up
Idefiqs
Blackadder the 5th

Beetje sneu en weinig creatief blackadder...big smile smiley

Waarom zou ik mensen verder helpen door het geschrevene toe te lichten die niet eens overwegen - nee zelfs expliciet weigeren - te kijken of ze zelf wellicht, hl misschien, toch echt, hoe zou het kunnen?, onmogelijk! iets over het hoofd zien?confused smiley Moet de liefde immers niet van twee kanten komen?

Nope, beetje mee buitenspelen en vervolgens in hun eigen vet gaar laten smoren is wat mij betreft een goede remedie.

Om in jouw terminologie te blijven; Succes! thumbs up

Inderdaad, we zouden eens wat minder in de spiegel van ons eigen vermeende gelijk moeten kijken
en ons meer moeten afvragen waarom de ander ons niet begrijpt ... winking smiley
Die waarom vraag is voor mij - in jouw geval - allang beantwoord...winking smiley
m'ns (afd. ae&d)
Nico GTR

Dan leer je het wel af.

mvrgr, mns

Flitspalen flitsen in CH, net als in D, veelal van voren. Er wordt vanuit gegaan dat jij, kentekenhouder, de bestuurder bent, tenzij jij dat duidelijk niet bent, bijvoorbeeld als jij bekend staat als een bebaarde mannelijke zestiger en de persoon op de flitsfoto een knappe twintigjarige blondine is, in welk geval jou gevraagd wordt of je zo vriendelijk wilt zijn deze persoon te identificeren. Zo niet, draai jij, kentekenhouder op voor de consequenties plus een mogelijke aanklacht wegens blokkeren van justitieel onderzoek.

mvrgr, mns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2018 23:37 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
Flitspalen flitsen in CH, net als in D, veelal van voren. Er wordt vanuit gegaan dat jij, kentekenhouder, de bestuurder bent, tenzij jij dat duidelijk niet bent, bijvoorbeeld als jij bekend staat als een bebaarde mannelijke zestiger en de persoon op de flitsfoto een knappe twintigjarige blondine is, in welk geval jou gevraagd wordt of je zo vriendelijk wilt zijn deze persoon te identificeren. Zo niet, draai jij, kentekenhouder op voor de consequenties plus een mogelijke aanklacht wegens blokkeren van justitieel onderzoek.

mvrgr, mns

Voor zover ik weet, wordt er in Nederland niet de persoon zelf gefotografeerd tijdens het flitsen.
Veelal krijgt je dan de boete via de Wet Mulder.
De straf wordt dan afgedaan via het bestuursrecht en niet volgens het strafrecht.
Bij bestuursrecht kan de bewijslast bij de gedaagde worden gelegd, terwijl bij het strafrecht de bewijslast bij de officier van justitie ligt.
Bij het strafrecht kun je niet worden gedwongen mee te werken aan je eigen veroordeling.
In de praktijk komt in Nederland op neer dat je bij zware overtredingen met de flitskast een hoge boete krijgt,
maar niet zomaar het rijbewijs kwijtraakt en/of de gevangenis ingaat.
Zie net dat Fiat in NL de FIAT PANDA TWINAIR TURBO 90 4X4 CLIMBING en de PANDA CROSS sinds januari dit jaar niet meer levert. Eeuwig zonde.
De vraag zal wel niet overweldigend zijn geweest...

Fimpje van deze kleine geweldenaar, let op 5:35 min! Bedwingt een werkelijk onmogelijke helling.

Ook leuk: een vergelijking tussen de Panda 4x4 en onze SUV van het Jaar 2018 (in het Frans)
en eentje in het Italiaans

mvrgr, mns

Hulde voor de Panda! Ik las dat deze vanaf heden niet meer uit Itali gaat komen maar in Polen gemaakt gaat worden. Daar waar de 500 ook al vandaan komt. En men zegt nog eens dat Poolse Fiats beter zijn dan Italiaanse....
Mooie helling, de auto weegt weinig en dat scheelt ook een hoop.
Joost veelrijder
Hulde voor de Panda! Ik las dat deze vanaf heden niet meer uit Itali gaat komen maar in Polen gemaakt gaat worden. Daar waar de 500 ook al vandaan komt. En men zegt nog eens dat Poolse Fiats beter zijn dan Italiaanse....
Mooie helling, de auto weegt weinig en dat scheelt ook een hoop.

Scheelt een hele hoop, Joost. Fifth Gears Tiff Needell zet een Panda 4x4 tegenover een Defender and guess what? Ja echt waar!

mvrgr mns
Dat zag je ook bij de lichte Suzuki vitara, en nu bij de Jimmy. Uitstekende 4WD karretjes.
Speciaal voor jou, Idefiqs, een plaatje van het actiemodel NISSAN X-TRAIL 4DOGS

Sommige doelgroepen hebben een streepje voor: er worden speciale SUVs voor gemaakt eye popping smiley - geen hoax!

mvrgr, mns
Cairo 2012, Amsterdam Museumplein 1981, Parijs 1968, heel Duitsland Kristallnacht 1938, Petersburg 1917: honderdduizenden gingen de straat op om te protesteren. En honderdduizenden volgenden. Uit overtuiging niet, maar om deelgenoot te zijn. Aan wat? Ze wisten het amper. Wat deed het er toe? Deelgenoot aan een groter geheel in ieder geval.
Ortega Y Gasset had het goed gezien: in de 20ste eeuw is de opstand der horden begonnen.

De SUV is gewild. Hij is ruim, praktisch, stoer, veelzijdig, comfortabel en veilig. Eigenlijk willen we er allemaal een. We horen allemaal wel tot een of meer doelgroepen waarvoor de SUV bedoeld is.
De bovenkant van de markt wordt afgedekt door Duitse, Engelse, Italiaanse en Zweedse fabrikanten, maar toch vooral door zuid-Duitse. Zeer in trek bij het grote publiek maar helaas onbetaalbaar voor datzelfde publiek. En daardoor ook vaak verguisd (zozeer zelfs dat diegenen die het wl kunnen betalen dikwijls toch maar liever tactvol een Zweedse aanschaffen, of een Engelse - de Italianen worden weliswaar begeerd, maar kopen ho maar, dat doet enkel een enkele enkeling, want de klant is toch wat huiverig voor Italianen: het blijven wl Italianen ten slotte) .
De Kodiaq nu is een SUV, zustermodel van de Tiguan All Space, een Duitse dus felbegeerde doch eenvoudigweg te dure SUV. De Kodiaq is geen goede, geen slechte, eerder een middelmatige SUV. Evenwel geloofd en geprezen in de binnen- en buitenlandse autopers: z ruim, z praktisch, z stoer, z veelzijdig en z comfortabel. Net als alle andere middelmatige SUVs, maar dat zegt niemand. En de Kodiaq is bijna Duits. Dus zeer gewild. Maar niet cht Duits, dus nog gewilder, bijna Zweeds gewild, zeg maar. En dat allemaal bijna voor Frans Japans Koreaanse prijzen! Dus extra zeer gewild. Helaas is de Kodiaq voor de particuliere koper nog steeds erg aan de prijs. Maar dat hoort ook zo, want tegen budgetprijzen was hij beslist minder gewild geweest. Eerder Roemeens ongewild. Toch jammer, dat we hem niet kunnen betalen, zon Kodiaq.

Mr.... Geen nood, Skoda heeft er nog eentje, nog een SUV. Nou ja SUV, meer een crossover eigenlijk. De Karoq. Nu is de Karoq een submiddelmatige crossover. Te duur, te kaal, wel ruim, niet stoer, niet comfortabel, te grijs, te nikserig, te duur - of had ik dat al gezegd? Doet er niet toe, het kan niet genoeg herhaald worden: te duur. Om een en ander, lijkt het, met gevoel voor zelfspot nog eens extra te benadrukken, is de Karoq leverbaar in de grauwste aller kleuren: grondverfgrijs. En die wordt nog gekocht ook, die grondverfgrijze! Nooit geweten dat de gemiddelde Skoda klant zoveel gevoel voor ironie had.
Enfin, de Karoq dus. Grijze muis, kost wl een modaal jaarsalaris. Vanaf 30.000 euro voor een helemaal kale ondergemotoriseerde tot 40 mille voor een middelmatig gemotoriseerde enigszins aangeklede voorwielaandrijver, benzine zowel als diesel. Waar halen ze het vandaan, het vuige lef! Meer dan 45 ruggen voor een AWD. Of je een emmer leeggooit! Waarom zijn er dan toch Nederlandse automobilisten die een Karoq kopen?

Een van de nuttigste features van de Autovergelijker hier op de website van AW is de mogelijkheid de meest uiteenlopende specificaties, afmetingen, prijzen, en uitrusting van een automodel te kunnen opzoeken en in n oogopslag met andere autos te vergelijken. Een van de leukste features van de Autovergelijker is de rubriek Alternatieven waar je kunt zien welke de tien meestbekeken wagens zijn, waarnaar degenen die naar dit model hebben gezocht k hebben gekeken.
Welnu, aspirant Karoq kopers hebben naast de Karoq het meest gekeken naar andere SUVs en crossovers: Kodiak, Tiguan, T-Roc, Ateca, Grandland X, Qashqai, 3008, Scenic, en ten slotte ook nog naar de Octavia combi. Vrijwel allemaal autos die minstens zo goed - zo niet ruim beter - blijken te verkopen als de Karoq.
We kunnen er dus gevoeglijk van uitgaan dat van diegenen die een Karoq overwegen er - verheugenderwijs - hooguit n op de twintig, waarschijnlijk eerder n op de dertig ook daadwerkelijk eentje koopt. De meeste anderen gunnen zichzelf het genoegen van een Qashqai, of sparen nog een jaartje door voor een Tiguan of een Kodiak. Veruit de meesten echter rijden heel verstandig voor 10 mille minder de komende vier jaar voor l*l in een Octavia Combi.

Daarmee is nog niet verklaard, hoe het komt dat er toch nog 1:30 Karoqkijkers wl een Karoq koopt. Hier moeten we de massapsycholgie van de eerste alinea te hulp roepen. De Karoq klant wil deelgenoot zijn. Aan wat weet ie niet precies, maar aan een groter geheel, aan iets dat groter is dan hijzelf. Aan de Skoda familie, aan de VW grootfamilie, aan de crossover hype. Het doet er niet toe, zolang ie maar deelgenoot is. De Karoqkoper is een meeloper. En wel eentje van het onzuiverste allooi.

mvrgr, mns

- Ik dacht aan een grijze, val ik niet zo op
- We hebben alleen maar grijze, hoe grijs wou u het hebben?
- Zo grijs mogelijk
- Die grijze daar komt op 43
- Hebbu ze niet grijzer, met grijze achterlichten?
- Zouden we wel willen, meneer, maar de wet...
- Nou, doe dan die grijze maar

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2018 04:34 door m'ns (afd. ae&d).
Idefiqs
Dat zag je ook bij de lichte Suzuki vitara, en nu bij de Jimmy. Uitstekende 4WD karretjes.

Mijn schoonzus had ooit eens een Terios. Toen we nog in Drenthe woonde en het eens flink had geregend zochten we een bospaadje op. In de Corolla was ik de eerste meters al niet doorgekomen, dit dappere autootje reed er z doorheen.
Inderdaad wel erg grijs! En dan staat tie ook nog voor een grijs gebouw. Zet hem in een leuk zonnig Toscaans dorpje neer en misschien is het dan opeens wat......
Joost veelrijder
Inderdaad wel erg grijs! En dan staat tie ook nog voor een grijs gebouw. Zet hem in een leuk zonnig Toscaans dorpje neer en misschien is het dan opeens wat......

Als een product een zonnig Toscaans dorpje nodig heeft om wat te worden, Joost, kan het van zichzelf niet veel soeps wezen.
Ht kenmerk van gebakken lucht. crying smilie

mvrgr, mns

PSssst, Joost, alle lovende besprekingen van de Karoq - en dat zijn er ergerlijk veel, zelfs in de Franse pers... - vangen in de eerste zin aan met de opmerking dat ie het broertje is van de Kodiaq en het neefje van de Tiguan (en soms - niet vaak, waarom zou dat toch zijn? - wordt ook de Ateca nog terloops vermeld) .
Op de eerste plaats vind ik - hoewel me de Ateca echt wel een lekker karretje toeschijnt - deze l te innige bloedverwantschap niet echt tot aanbeveling strekken. En ten tweede voelt het ernstig aan als het proberen te laten meerijden op het - al dan niet verdiende - succes van anderen.

Men, het door VW AG gefeteerde (pseudo) journaille, wekt de suggestie dat het voor de consument d kans is voor compact geld bijna een heuse Tiguan te rijden. Waarbij impliciet wordt gesuggereerd dat de Tiguan het nec plus ultra van de midi-suvs zou zijn (quod non) .
Men toont zich stupfait door de geboden ruimte, looft uitbundig de geringe breedte van de naden, neemt te pas en te onpas het woord kwaliteit in de mond, knuffelt als vanouds het dashboard, dat ook vanuit ergonomisch standpunt enkel opgestoken duimen oogst, nog te zwijgen van de likes voor de resolutie van het werkelijk boven alle twijfel verheven multimedia-systeem, steekt de loftompet over de optionele uitneembare stoelen (Daar hebben we ze weer! Maar nooit een antwoord op de vraag waarom? En waar je die nou lt, die uitgenomen stoelen) , kwijlt bijkans van genot over de meegeleverde paraplu, en zelfs de parkeerkaartjeshouder - een gekruld plastic prul bij de voorruit - wordt geprezen alsof het een achtste wereldwonder betrof.

Mij rijzen de haren te berge bij zoveel slaafse jaknikkerij, terwijl er duimendik bovenop ligt dat die gekocht is.

Hier een treffend voorbeeld van de extreme serviliteit die de Skoda-boys weten te bewerkstelligen - je zou bijna beweren dat er chantage in het spel moet zijn (die lapdance met die twee escortjuffies in de hotelbar gisterenavond, Mr. Watson, daar zijn fotos van... Voorlopig bewaren we die nog even, Mr Watson)

Deze bespreking begint zelfs met het President Hotel in Praag (waar het hele unanieme testteam een week lang in de watten is gelegd)
En ook deze amateur autobespreker met slechts 17.000 klikjes is in Praag uitgenodigd en heeft een week lang naar hartelust kunnen eten en drinken en n**ken op kosten van Skoda. Hetgeen zijn afhankelijke journalistieke oordeel natuurlijk niet in het minst kleurt. Nee, stel je voor! Grappig: hij verspreekt zich tussen alle schaamteloos opstapelende loftuitingen, dat ie niet zo heel veel tijd heeft doorgebracht met de auto... Met wat dan wel, vraag je je dan af. Of zou het een slimme truc zijn om nog een extra, dit keer in-depth, video aan de Karoq te kunnen wijden? Mat Watson, zie boven, heeft het immers ook klaargespeeld om maar liefst vijf Karoq videos te maken, de ene nog minder kritisch dan de andere - die fotos, Mr Watson, die bewaren we nog even, als u het niet erg vind, Mr Watson, dat bevalt ons wel, Mr Watson)

.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2018 17:25 door m'ns (afd. ae&d).
Je zou bijna zelf nog een proefrit gaan maken, toch?
Bij ons in de straat staat een Seat derivaat, iets met een A, ik ben met drie merken en drie modellen ongeveer van dezelfde omvang echt even kwijt welke het nou precies is. Met alle namen die bijna gelijk zijn, het VAG SUV/crossover aanbod is iets te onoverzichtelijk momenteel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2018 18:30 door Joost veelrijder.
Joost veelrijder
Je zou bijna zelf nog een proefrit gaan maken, toch?
Bij ons in de straat staat een Seat derivaat, iets met een A, ik ben met drie merken en drie modellen ongeveer van dezelfde omvang echt even kwijt welke het nou precies is. Met alle namen die bijna gelijk zijn, het VAG SUV/crossover aanbod is iets te onoverzichtelijk momenteel.

Maar goed dan dat ik er een topicje heb gewijd: zijn we allemaal weer op de hoogte grinning smiley

Proefritje heb ik gemaakt in een topuitvoering van de Kodiaq. Goede auto hoor, maar dat is een CRV en een CX-5 en een X-trail ook. En - topuitvoering of niet - zon Kodiaq heeft voor ons gewone stervelingen, die niet de hele tijd het dashboard knuffelen en zelf een paraplu bij ons hebben, eerlijk gezegd kraak noch smaak.

Als je de Autovergelijker er bijpakt, Joost, en de netto prijzen vergelijkt, begrijp je opeens waarom ze de Karoq zo de hemel in laten prijzen:
in NL wil de Skoda dealer je helemaal geen Kodiaq verkopen, maar tien keer liever een Karoq. Een Kodiaq 4x4 Style Aut met 150 PK is netto 600 euro goedkoper dan zijn voorwielaangedreven kleine broertje Karoq Style Aut met 150 PK. Op zon Karoq maken ze dus veel meer winst.

mvrgr, mns

PSssst, Joost, de Kodiaq kunnen ze niet duurder maken omdat ie anders bij de Tiguan in het vaarwater komt, maar hij kan wl de klant de showroom in lokken, die dan vervolgens met een Karoq ( "Meer hebt u toch niet nodig, meneertje" ) de deur uitstapt. Ik geloof dat we dat verkoopgesprek hierboven in dit topic met de top Tiguan 4x4 diesel ook al eens hebben gezien... nut smiley

.
m'ns (afd. ae&d)
Mij rijzen de haren te berge bij zoveel slaafse jaknikkerij, terwijl er duimendik bovenop ligt dat die gekocht is.

Hier een treffend voorbeeld van de extreme serviliteit die de Skoda-boys weten te bewerkstelligen - je zou bijna beweren dat er chantage in het spel moet zijn (die lapdance met die twee escortjuffies in de hotelbar gisterenavond, Mr. Watson, daar zijn fotos van... Voorlopig bewaren we die nog even, Mr Watson)

Deze bespreking begint zelfs met het President Hotel in Praag (waar het hele unanieme testteam een week lang in de watten is gelegd)
En ook deze amateur autobespreker met slechts 17.000 klikjes is in Praag uitgenodigd en heeft een week lang naar hartelust kunnen eten en drinken en n**ken op kosten van Skoda. Hetgeen zijn afhankelijke journalistieke oordeel natuurlijk niet in het minst kleurt. Nee, stel je voor! Grappig: hij verspreekt zich tussen alle schaamteloos opstapelende loftuitingen, dat ie niet zo heel veel tijd heeft doorgebracht met de auto... Met wat dan wel, vraag je je dan af. Of zou het een slimme truc zijn om nog een extra, dit keer in-depth, video aan de Karoq te kunnen wijden? Mat Watson, zie boven, heeft het immers ook klaargespeeld om maar liefst vijf Karoq videos te maken, de ene nog minder kritisch dan de andere - die fotos, Mr Watson, die bewaren we nog even, als u het niet erg vind, Mr Watson, dat bevalt ons wel, Mr Watson)
.

Sportspiegel Autotest mit Rainer Gnzler VW Scirocco GT 1975

Met uitvoerige technische info over de motor/versnellingsbak/onderstel en harde meetcijfers/vergelijking met concurrenten.
Kan dit tegenwoordig niet meer?
Blackadder the 5th
m'ns (afd. ae&d)

.

Sportspiegel Autotest mit Rainer Gnzler VW Scirocco GT 1975

Met uitvoerige technische info over de motor/versnellingsbak/onderstel en harde meetcijfers/vergelijking met concurrenten.
Kan dit tegenwoordig niet meer?

Ja en nee, Backadder, jein.
Enerzijds zijn er wagonladingen harde cijfervergelijkingen, anderzijds wat zeggen die nu helemaal? Eigenlijk niets.
Bovendien, hoe objectief was Rainer nu helemaal? Geeft bijvoorbeeld wel de 0-100 tijden van de 1600cc versies van de concurrentie, maar "vergeet" erbij te zeggen dat zowel van de grotere zwaardere Manta als van de idem Capri er veel dikkere versies te krijgen zijn - en van de Scirroco, die (dus) eigenlijk in een heel andere klasse opereert, niet.

Leuk filmpje! Zo zagen trouwens ook op de Nederlandse televisie autotestprogrammas (ik herinner me Wereld op Wielen en Autovisie) er begin/midden jaren zeventig uit. Reed Fred van der Vlugt bijvoorbeeld nog een auto een wasstraat in om te kijken hoe lang het duurde voor het binnen begon te lekken. Harde cijfers leverde dat op. Maar wat had je er aan? Lieten onze vaders daarom een favoriet model staan? Ik geloof dat ze liever afzagen van de wasstraat spinning smiley sticking its tongue out

mvrgr, mns

.
Wat me van deze autotesten is bijgebleven was vooral de test van de koude start: Bij de Scirocco wordt de test slechts even kort getoond.
Bij de Sportspiegel Autotest mit Rainer Guenzler Mercedes 250 1968 maakt de presentator met een sneeuwschep de voorruit sneeuw/ijsvrij.
Om vervolgens na het starten met sneeuw op de motorkap/dak van de auto weg te rijden. Zou hij daar nog commentaar op hebben gekregen? winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2018 07:50 door Blackadder the 5th.
21-05-2018 08:27
Maar de auto werd wel objectief getest en beoordeeld.
Tegenwoordig hebben ze het over een mooi design ( hallo, ook in mijn ogen? ) en comfort en luxe ( ook "goed" meetbaar).

Nu is het natuurlijk wel zo dat iedere nieuwe auto tegenwoordig met -20 gewoon start en lekken in de wasstraat zie je ook niet meer.
Maar er werden ook duurtesten uitgevoerd waarbij de auto dan door journalisten werd afgejakkerd en mishandeld om na een ton de slijtage en de rekening te bekijken.

Ik mis de objectiviteit een beetje, moderne autotesten zetten je eerst de roze bril van de tester op.
m'ns (afd. ae&d)
Speciaal voor jou, Idefiqs, een plaatje van het actiemodel NISSAN X-TRAIL 4DOGS

Sommige doelgroepen hebben een streepje voor: er worden speciale SUVs voor gemaakt eye popping smiley - geen hoax!

mvrgr, mns

Ik weet het, m'ns. Daarom heeft het merk bij mij een pootjestreepje voor.winking smiley
rke
Maar de auto werd wel objectief getest en beoordeeld.
Tegenwoordig hebben ze het over een mooi design ( hallo, ook in mijn ogen? ) en comfort en luxe ( ook "goed" meetbaar).

Nu is het natuurlijk wel zo dat iedere nieuwe auto tegenwoordig met -20 gewoon start en lekken in de wasstraat zie je ook niet meer.
Maar er werden ook duurtesten uitgevoerd waarbij de auto dan door journalisten werd afgejakkerd en mishandeld om na een ton de slijtage en de rekening te bekijken.

Ik mis de objectiviteit een beetje, moderne autotesten zetten je eerst de roze bril van de tester op.

Voor wat betreft die roze bril van de tester, rke, heb je vaak wel gelijk, maar niet altijd: soms ook wordt een nieuw model juist met erg veel reserve tegemoet getreden en breekt er gedurende de test nergens enige welwillendheid door. Vaak erg merkafhankelijk.
Soms ook leidt een test tot heel verrassende, moeilijk onnavolgbare, conclusies. Dezelfde Mat Watson die ons na 12 minuten Karoq zwijmelen samenvattend (should you avoid it / should you consider it / should you short-list it / should you buy it ) ordonneert rechtstreeks door te lopen naar de Skoda-dealer om subiet een Karoq aan te schaffen, komt na een laaiend enthousiast testverslag van de Stelvio, waar het plezier met roze bril met bakken van af te scheppen valt, plotseling nog net niet tot de tot de conclusie dat we een Stelvio moeten mijden. Hij concludeert dat we de Stelvio op zijn best - hoogstens dus - in overweging zouden kunnen nemen, want, al is het dan een goeduitziende rappe bochtenvreter, hij schiet in veel typische SUV-eigenschappen (comfort, luxe, ruimte, rust) simpelweg tekort.

Comfort & luxe zijn natuurlijk wel meetbaar:
- Zit er stoel/stuur/achterbankverwarming op, of niet
- Heeft ie een navigatiesysteem, of niet
- el. bedienbaar schuifdak/achterklep, of niet
- keyless entry&go, of niet
- etc. etc.
Is allemaal kwantificeerbaar. Dus niet: kun je het erbij bestellen? Nee, heeft ie het voor het geld waarvoor de concurrentie waarmee je de auto vergelijkt het wl heeft, of moet je daar voor een uitrustingsnivootje, of zelfs twee, hoger gaan shoppen, Maak het mooi inzichtelijk in vervelende lijstjes. Het blijft aan de aspirant koper te bepalen hoeveel waarde hij/zij aan diverse zeken hecht.

Nu is het natuurlijk wel zo dat sommige zaken maar tot op zekere hoogte meetbaar zijn. Zoals bij Piet Klerkx het ene leren bankstel 2.000 euro kost en het andere 5 - en soms zie en voel je dat verschil ook en soms ook niet - zo zit er weldegelijk onderscheid tussen de ene el. verstelbare lederen autofauteuil en de andere leeromtrokken autokeukenkruk. Of zoals in het Scirocco-filmpje: er zit wel een aanjager in, maar je zult op grond van de herrie vermijden het kreng te gebruiken. Heb je er dan wat aan? Moet eenieder voor zichzelf afwegen.
Hoe lang duurt het opwarmen van het passagierscompartiment, was veertig jaar geleden ook zon eigenschap die ze maten. Doen ze niet meer, zal tegenwoordig bij alle autos wel in orde zijn, wordt verondersteld. Mit nichten! Een collega met een C1 klaagde afgelopen winter steen en been dat wat ze ook probeerde, haar auto werd pas warm als ze er al ongeveer was (na dertig minuten) . Onze XC90 deed er met min 10 10 minuten over voor het behaaglijk werd. Kon misschien wel sneller, liet je echter uit je hoofd, als je trommelvliezen je lief waren. Hoe kwantificeer je dat?

En hoe meet je in hemelsnaam het belang van het verschil tussen 17, 18, 19 inch velgen? Kan de aspirant-koper wrschlk het beste zelf bepalen, zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Gaat u proefrijden met twee identieke modellen waarvan de een op 18 inch staat en de ander op 19, en vraagt u dan de verkoper of ie er ter wille van de volledigheid ook nog even door de werkplaats 17 inch onder wil laten zetten, kijken of dat comfortabeler voelt?
En vraag ik vervolgens of ik die 18 inch ook even nog met een centimetertje breder rubber mag proberen? En nu we toch bezig zijn, kan ik - de klant is koning immers - het morgen ook nog even met een ander merk banden proberen? Want banden - weten we uit bandentests - zijn van cruciaal belang voor wegligging, geluidsniveau, veiligheid, rijbeleving, kosten etc..
Zelf maak ik daar een punt van, toch ken ik maar weinig mensen die dat ook doen, bij het kopen van een nieuwe auto van bandenmerk en -type een clausule in hun koopcontract opnemen.

mvrgr, mns

Stelvio, omdat ie als SUV wellicht een tikkie teleurstelt, maar toch wel erg leuk is

.
Dit is voer voor een nieuw weblog, oftewel op welke gegevens moeten we onze autokeuze laten baseren? Ik kwalificeer o.a. de volgende types:

a. de 'ik doe niet moeilijk' zoeker, gaat altijd naar dezelfde dealer, neemt een auto van hetzelfde merk, neemt meestal de auto met hooguit n optiepakket, heeft in oktober bij de winterwissel nog niet door dat de winterbanden de gehele zomer hebben meegerold, komt na drie weken achter dat de auto een zesde versnelling heeft,

b. de 'ik moet het beste hebben voor mijn centen' zoeker, bovengenoemde omschrijving is hier van toepassing, gaat al maanden van tevoren folders aanvragen, leest van allerlei vakbladen testen, kijkt in bed op de (uiteraard, want het mag wat kosten) apple apparatuur op youtube autotestfilmpjes af terwijl vrouwlief met haar nieuwe lingerie in haar eentje 50 Tinten grijs leest en haar begrip van 'spanning in bed' moet bijstellen, maakt excelletjes welk pakket van welk merk aansluiting vindt, kortom, het omgekeerde van type a. Heeft de verontrustende gedachte dat wanneer de nieuwe auto is opgehaald er vast entje rondrijdt die ng beter is.

c. de 'het mag niks kosten' zoeker, speurt heel marktplaats en Autoscout24 af, maakt een rondje bij Jetcars, rijdt drie auto's op de inmense parkeerplaats van Jetcars, koopt er een auto, komt er tenslotte achter dat hij twee halve voor de prijs van n hele heeft betrokken. Gaat in zijn beste Turks verhaal halen en komt tenslotte achter dat die 50 euro garantie per maand net als de gehele auto ook weggegooid geld was.

d. de 'als de buren het maar wat vinden' auto, uiteraard wordt gezocht naar een premium merk welke uiteraard via de parallelimport wordt verkregen, immers een nieuw nummerbord is alleszeggend. Liefst een Audi, daar zien de modellen er al 20 jaar hetzelfde uit, zodat hij wat minder snel door de mand valt, helaas heeft de buurjongen van 17 ook de RDW app op zijn telefoon. Komt er na een jaar achter dat een dure premium auto kopen n ding is, maar hem rijdend houden, als de eerste premium reparatie zich onherroepelijk aandient, met een modaaltje niet meevalt.

e. de 'als het maar mijn merk' zoeker, verdedigt op het internet tot op het bot zijn eigen merkje, alle superlatieven worden opgehemeld, terugroepacties worden met de cognitieve dissonantie-gedachte verdoezeld, vecht complete digitale en verbale veldslagen uit op het internet bij tegen andersdenkenden, komt er na 30 jaar achter dat er sommige zaken bij andere merken een stukje beter zijn geregeld, maar geeft dit vooralsnog niet toe.

f. de 'genuanceerde' zoeker, leest de autotesten door zijn eigen bril, maakt gericht een keuze, lees gemakkelijk door de superlatieven van de heren redactieleden heen, of maakt hier gericht een nuance in (dat opgehemelde frivole dashboard met lichte bekleding is erg onhandig als je jonge kinderen hebt) leest vooral de reviews van de tweedehands eigenaren, wat de auto na 5 jaar heeft gedaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2018 07:23 door Joost veelrijder.
22-05-2018 08:21
Joost, die blog ga ik zeker lezen...

Ik ben benieuwd.
22-05-2018 10:13
m'ns (afd. ae&d)
En hoe meet je in hemelsnaam het belang van het verschil tussen 17, 18, 19 inch velgen? Kan de aspirant-koper wrschlk het beste zelf bepalen, zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Gaat u proefrijden met twee identieke modellen waarvan de een op 18 inch staat en de ander op 19, en vraagt u dan de verkoper of ie er ter wille van de volledigheid ook nog even door de werkplaats 17 inch onder wil laten zetten, kijken of dat comfortabeler voelt?
En vraag ik vervolgens of ik die 18 inch ook even nog met een centimetertje breder rubber mag proberen? En nu we toch bezig zijn, kan ik - de klant is koning immers - het morgen ook nog even met een ander merk banden proberen? Want banden - weten we uit bandentests - zijn van cruciaal belang voor wegligging, geluidsniveau, veiligheid, rijbeleving, kosten etc..
Zelf maak ik daar een punt van, toch ken ik maar weinig mensen die dat ook doen, bij het kopen van een nieuwe auto van bandenmerk en -type een clausule in hun koopcontract opnemen.

Je zal toch autoverkoper zijn en serieus op dit soort vragen moeten reageren....winking smiley
Joost, met die ben ik ook benieuwd!
Oeps, die is rke. Dat krijg je als je altijd met je mobiel reaguurt. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close