Pleidooi vóór de SUV

Gepost door m'ns (afd. ae&d) 
De CO2 discussie is met VAG jammer genoeg compleet ontspoord. Het is imho een zeer belangrijke discussie en met het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van slechts een van de fabrikanten wordt de gehele CO2 discussie stilgelegd.
Het publiek heeft een gevoel van de schuldigen zijn gevonden, we kunnen verder met ons dagelijks leven.

Jammer, want de gevolgen van te veel CO2 zijn veel groter dan de doorsnee burger denkt. En nu sturen we aan op een onleefbare situatie voor een groot deel van de wereldbevolking waardoor - inderdaad - de CO2 productie ook zal dalen.
Ben je niet in de war met NOx? De verbruikszaken zijn bij VW best goed op orde.
Joost veelrijder
Geheel mee eens, het is echter wel gedurfd om één fabrikant hier op dit medium te 'bestraffen', dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.....en ik spreek uit ervaring

Cruel world..spinning smiley sticking its tongue out
Ze sjoemelen zowel met CO2 als NOx. Toevallig is VAG degene waarbij de nadruk op NOx ligt, maar het publiek onthoudt sjoemelen en meer niet.

In beide metingen is er sprake van de slager die het eigen vlees keurt. Dat is een kwalijke zaak en met de miljarden die er in de auto-industrie omgaan kan een kleuter uittellen dat er gesjoemeld gaat worden.

Maar wie gaat Jan Modaal vertellen dat zijn volgende bolide een maat kleiner moet zijn? Wie gaat vertellen dat de sleurhut van het merk 'de Waard' zal worden?
Met het aanwijzen van een schuldige die de dubbeltjes gepikt heeft, is de diefstal van de honderden niet meer zo duidelijk in beeld.
rke

Met het aanwijzen van een schuldige die de dubbeltjes gepikt heeft, is de diefstal van de honderden niet meer zo duidelijk in beeld.

Dat lijkt mij een uitstekende analyse, daarnaast ben je pas schuldig als je gepakt én veroordeeld bent.
Idefiqs
rke

Dat lijkt mij een uitstekende analyse, daarnaast ben je pas schuldig als je gepakt én veroordeeld bent.

Ik weet niet wat daarvan in de Nederlandse pers doordringt, Idefiqs, maar in de Duitstalige pers is de lijst van daadwerkelijk veroordeelden inmiddels al tamelijk lang, Bijvoorbeeld:

7.12.2017 – In den USA wurde der VW-Manager Oliver Schmidt wegen Vertuschung der Abgasmanipulationen zu einer Haft- und Geldstrafe verurteilt. Wegen Verschwörung zum Betrug und Verstoß gegen Umweltgesetze sprach Richter Sean Cox am Mittwoch in Detroit eine siebenjährige Gefängnisstrafe gegen Schmidt aus. Zudem muss der Manager, der laut Anklage von Februar 2012 bis März 2015 in leitender Funktion für Umweltfragen in den USA zuständig war, Geldstrafen in Höhe von 400.000 Dollar zahlen

Haftstrafe für VW-Ingenieur
25.8.2017 – In den USA ist ein VW-Mitarbeiter wegen seiner Rolle im Abgasskandal belangt worden. Der langjährige Konzerningenieur James Robert Liang ist in Detroit zu einer Gefängnisstrafe von 40 Monaten und einer Geldbuße in Höhe von 200.000 Dollar verurteilt worden. Der 63-jährige Deutsche wird beschuldigt, die US-Behörden durch den Einbau einer illegalen Software zur Manipulation von Abgaswerten in Dieselwagen getäuscht zu haben. Liang ist einer von acht amtierenden und früheren Mitarbeitern des VW-Konzerns, gegen die bislang wegen Verschwörung zum Betrug und Verstoß gegen Umweltgesetze US-Strafanzeigen gestellt wurden.

Verschwörung und Betrug zijn ook in de USA niet makkelijk te bewijzen, dus als een Amerikaanse rechter dat bewezen acht, moeten de aanwijzingen en de bewijzen wel legio zijn.

Interessant voor dit SUV topic:

USA genehmigen Reparatur an Diesel-SUV
24.10.2017 – Volkswagen darf SUV mit 3.0 TDI reparieren und muss die Autos nicht zurückkaufen. Dadurch spart der Konzern „möglicherweise mehr als eine Milliarde Dollar, die bei einem Rückkauf der Fahrzeuge fällig geworden wären“, schreibt das Handelsblatt. Laut Berichten von Nachrichtenagenturen habe Volkswagen von der US-Umweltbehörde EPA und der kalifornischen CARB die Genehmigung erhalten, etwa 38.000 Audi Q7, Porsche Cayenne und VW Touareg aus dem Zeitraum 2013 bis 2016 zu reparieren. Die Besitzer der Autos würden mit bis zu 16.114 Dollar (13.715 Euro) entschädigt, so der Bericht weiter.

X3
Im September 2015 will der International Council on Clean Transportation (ICCT) allerdings erstmals bei einem BMW X3 xDrive 20d eine Überschreitung der europäischen Abgasgrenzwerte um mehr als das 11-fache gemessen haben.

5.1.2017 – In Südkorea dürfen insgesamt 10 Modelle von Porsche, BMW und Nissan nicht mehr verkauft werden. Im Rahmen des VW-Abgasskandals hatte Südkorea eine Überprüfung der Unterlagen von ausländischen Autoherstellern veranlasst. Das Umweltminiterium verhängte ein Geldstrafe in Höhe von 5,7 Millionen Euro.

Rückruf für 127.000 Audi-Modelle
21.01.2018 – Wegen unzulässiger Abschaltvorrichtungen muss Audi weltweit 127.000 weitere Dieselmodelle in die Werkstätten zurückholen und umrüsten. Das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) verhängte für V6-Dieselfahrzeuge einen Zwangsrückruf. Die Anordnung gelte für die Audi-Modelle A4, A5, A6, A7, A8, Q5, SQ5 und Q7 mit der AbgasnormAlles zum Dieselskandal 6. In Deutschland seien 77.600 Fahrzeuge betroffen.

Nog interessanter is dat deze Herr Hatz, Motoren Entwickler Audi Porsche VW, nu al 7 maanden in Untersuchungshaft zit. Ik weet dat hij nog niet veroordeeld is, maar...

Hatz in Haft
28.9.2017 – Der hochrangige Ex-VW-Manager Wolfgang Hatz ist nach Recherche der Süddeutschen Zeitung, NDR und WDR im Rahmen des VW-Abgasskandals verhaftet worden. Er wurde in München dem Ermittlungsrichter vorgeführt, der den Haftbefehl erließ und Untersuchungshaft verfügte.
Die Staatsanwaltschaft München II, die die Ermittlungen gegen Manager der VW-Konzerntochter Audi führt, gab an, dass es neben der Verhaftung auch noch zwei Durchsuchungen gegeben hat. Hatz gilt als enger Vertrauter des ehemaligen VW-Vorstandschefs Martin Winterkorn. So war er unter anderem von 2001 bis 2017 Leiter der Motorenentwicklung bei Audi, im Anschluss wurde der Chef der Aggregate-Entwicklung im VW-Konzern. 2011 wurde er Porsche-Vorstand für Forschung und Entwicklung. Bereits früh deutete sich an, dass Hatz eine tragende Rolle im Abgasskandal gespielt haben könnte. So wurde er 2015 von seinem Vorstandposten beurlaubt, 2016 einigte er sich mit Porsche auf einen Aufhebungsvertrag. Ermittler gehen davon aus, dass Hatz nach seiner Beurlaubung bei Treffen mit Audi-Kollegen Tipps zur Ausgabe im Zuge des Abgasskandals gegeben habe. Auch wurde er vom früheren Audi-Manager Giovanni P. belastet, der bereits in U-Haft sitzt. Zu den Haftgründen bei Wolfgang Hatz gibt es keine Aussage.

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2018 23:50 door m'ns (afd. ae&d).
Joost veelrijder
Ben je niet in de war met NOx? De verbruikszaken zijn bij VW best goed op orde.

Zoals rke op de vorige pagina al opmerkte: het is of zuinig en vuil, of schoon en minder zuinig, en/of minder krachtig, zou ik daaraan toe willen voegen.

Als zuinigheid (goede verbruikscijfers) beloond wordt met lagere BPM (gebaseerd op CO2 emissiewaarden - rechtevenredig aan die verbruikscijfers) en dus een lagere consumentenprijs , levert dat een betere marktpositie op. Dan is de verleiding groot het met het schoon ietsje minder nauw te nemen dan de wet gebiedt.

Nu luidt het gezegde: de gelegenheid maakt de dief. En als je voor 3 (papieren) grammen CO2 een troy ounce goud (32 gram! ) kunt kopen, dan wordt de verleiding voor sommigen - misschien wel velen - wel erg groot... (en het ziet ernaar uit dat de Duitse `Grote Vijf´ daar alle vijf bij horen) Dankzij de gelegenheid kun je zien uit welk hout niet alleen mensen ook organisaties gesneden zijn. De Wetgever heeft de gelegenheid echter wél zeer in de hand gewerkt.
.
Het gaat mij niet om de paar stuivers die die arme consument meer of minder aan brandstof kwijt is. Zal mij eerlijk en plat gezegd worst wezen. Noch gaat het me - in dit verband - om het save the planet verhaal, het gaat mij om de concurrentievervalsing, de diefstal.
En mijn vraag dunkt me een legitieme: wie stelt de bestolenen schadeloos?

mvrgr, m´ns
Joost veelrijder
Geheel mee eens, het is echter wel gedurfd om één fabrikant hier op dit medium te 'bestraffen', dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.....en ik spreek uit ervaring

Ik had het over Zuid-Duitse bestuurskamers, Joost.
Daar horen idd ook Ingolstadt en Zuffenhausen bij, maar niet alleen die.

mvrgr, m´ns
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs
rke

7.12.2017 – In den USA wurde der VW-Manager Oliver Schmidt wegen Vertuschung der Abgasmanipulationen zu einer Haft- und Geldstrafe verurteilt. Wegen Verschwörung zum Betrug und Verstoß gegen Umweltgesetze sprach Richter Sean Cox am Mittwoch in Detroit eine siebenjährige Gefängnisstrafe gegen Schmidt aus.

Yups, deze is gepakt en veroordeeld. Alsof de autoindustrie (VAG, Mercedes, Toyota...) moreel gezien anders zou opereren dan de tabaks-, wapen-, farmaceutische-, voedings, of welke andere industrie dan ook. Money makers the world go round. Zelfs in het Vaticaan gebeuren zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, het is naïef anders te veronderstellen.

Och, waar ik voorheen met groot enthousiasme zou willen aangeven dat elk bedrijf winst móet maken maar moreel gezien niet elk bedrijf gelijk is (bij die ene hangt een ander sfeertje dan bij die andere), zal ik mijn schouders ophalen. Scheelt weer een hoop nodeloze discussies, negatieve energie etc. Ik lees in ieder geval dat ik geheel in één lijn ben met M'ns en dat is een goede bevestiging.
Joost veelrijder
Och, waar ik voorheen met groot enthousiasme zou willen aangeven dat elk bedrijf winst móet maken maar moreel gezien niet elk bedrijf gelijk is (bij die ene hangt een ander sfeertje dan bij die andere), zal ik mijn schouders ophalen. Scheelt weer een hoop nodeloze discussies, negatieve energie etc. Ik lees in ieder geval dat ik geheel in één lijn ben met M'ns en dat is een goede bevestiging.

Ach Joost, wat inhoud betreft schaar ik mij wel bij jou en M'ns. Maak je daar maar niet teveel zorgen over. Het is de vorm hé waar het al járen over gaat. En je hebt het nog steeds niet door. Het is ook wel erg moeilijk en verwarrend voor je allemaal.

En vergeet niet dat je het, ook nu weer, zélf bent die het steeds weer ter sprake brengt. Het zit je kennelijk hoog.
Idefiqs
Joost veelrijder

Ach Joost, wat inhoud betreft schaar ik mij wel bij jou en M'ns. Maak je daar maar niet teveel zorgen over. Het is de vorm hé waar het al járen over gaat. En je hebt het nog steeds niet door. Het is ook wel erg moeilijk en verwarrend voor je allemaal.

En vergeet niet dat je het, ook nu weer, zélf bent die het steeds weer ter sprake brengt. Het zit je kennelijk hoog.

Och het pleidooi blijft achterwege, ik snap echt wel wat je bedoelt hoor. Het is alleen de tóón die het anders maakt. Ik hoor vandaag voor het eerst dat we binnen een bepaalde range op één lijn zitten, dat vind ik al een stap voorwaarts. Het is de allereerste handreiking die ik hier krijg en daar ben ik dan weer verbaasd over.
Joost veelrijder
Idefiqs
Joost veelrijder

Och het pleidooi blijft achterwege, ik snap echt wel wat je bedoelt hoor. Het is alleen de tóón die het anders maakt. Ik hoor vandaag voor het eerst dat we binnen een bepaalde range op één lijn zitten, dat vind ik al een stap voorwaarts. Het is de allereerste handreiking die ik hier krijg en daar ben ik dan weer verbaasd over.

Wat je met het pleidooi bedoelt ontgaat mij. Er is geen sprake van een handreiking, maar van een feitelijke constatering. Ik ben het met moons en waarschijnlijk met jou eens op de analyse, die echter niet slechts voor VAG geldt. Dat e.e.a. je verbaasd heeft met begripsvorming te maken, de schoen tussen ons wringt op het persoonlijke. Het vertrouwen is door gebeurtenissen geschaad, zie daarvoor de pb als je daar meer over wilt weten. Ik blijf, anders dan sommige anderen, daar beschaafd.
Ik bedoel dat mijn pleidooi ontbreekt. Ik weet ook dat ik me daar in het verleden op een verkeerde manier schuldig aan heb gemaakt. Ik zie dit als een positieve vorm van communicatie.
.

Een paar jaar geleden heb ik een tweedelige blog geschreven over de elektrische auto honderd jaar geleden. Hoe de EV, hoewel die rond de eeuwwisseling in de Verenigde Staten een marktaandeel had van 40% (stoom 35% benzine 25%) vakkundig de nek om werd gedraaid door een grote samenzwering, waarin de rol van The General bepaald infaam genoemd kan worden. Een enkele insider herrinnert zich wellicht nog de hilarische foto van de Jamais Contente, een elektrische torpedo op wielen, de eerste auto die harder reed dan honderd kilometer per uur, die het eerste deel sierde.

In het tweede, minder spectaculaire, maar mijns inziens minstens zo interessante deel, heb ik de rol tegen het licht gehouden, die de als kool groeiende Amerikaans middenklasse, de consument, heeft gespeeld in het ter ziele gaan van de EV.

Ik zie parallellen met de dieselschandalen. Ook nu weer zijn het stuurloze consumentendriften die bepaalde autofabrikanten zowel in de kaart spelen, als over de grens van het betamelijke en het onbetamelijke duwen.
De consument, u en ik, wil graag een zuinige en schone auto, dat staat buiten kijf. Zodra wij echter tot de aanschaf van dat voertuig overgaan, dat dan toch een rib uit ons lijf, an arm and a leg kost, spelen er dieperliggende drijfveren een grotere rol dan we aan ons zelf en aan anderen willen toegeven. We doen alsof het een rationeel proces is, een nieuwe auto uitzoeken. Zelfs de ADAC, die toch beter zou moeten weten, schrijft*, niet zonder gevoel voor humor trouwens:

Früher war es einfacher, das richtige Auto zu finden. Wer Platz brauchte, nahm einen Kombi. Fuhr man nur kurze Strecken, reichte ein Kleinwagen. Alle anderen kauften einen Golf.

De drang naar status, macht, kracht, snelheid, de angst voor het onbekende, alsmede de behoefte aan conformiteit en vanzelfsprekendheid, zijn weliswaar niet onderbelicht, maar dat ze doorslaggevender zijn in onze besluitvorming dan al onze - helaas, helaas!, ondergeschikte - redelijke argumenten bij elkaar, wordt toch nog steeds niet voldoende onderkend.
Als we allemaal ook maar half zo verstandig waren als we denken te zijn, kochten we allemaal een Yaris, of een Mondeo stationwagon. Maar dat zijn we niet. Daarom kopen Duitsers telkens weer een Golf, voor moeder de vrouw dan toch, en voor zichzelf een Mercedes... **

mvrgr, m´ns

* ADAC, Inleiding tot de Top 100, preciezer de Top 108 , beste personenwagens in Duitsland te koop in 2017. De auteur vervolgt:

Heute ist die Autowelt mit immer mehr Varianten und Nischenmodellen deutlich vielfältiger, aber auch unübersichtlicher geworden.
Besonders schwer machen es einem die "Crossover"-Modelle, die sich keiner Kategorie eindeutig zuordnen lassen. Welchen Ansprüchen wird zum Beispiel ein VW Arteon als Mischung aus Coupé und Limousine gerecht oder ein Toyota C-HR als Mix aus Kompaktwagen, SUV und Coupé? Die gewohnte Sortierung vom Kleinwagen bis zur Oberklasse funktioniert heute nicht mehr so gut.

Deshalb sorgt der ADAC Autotest für neue Klarheit: Er bewertet nicht mehr nach Fahrzeugklassen, sondern nach einem einheitlichen Maßstab. Die Qualität der Fahrzeuge lässt sich nun objektiv vergleichen – wie im Detail in unserer Bestenliste.
Die Bewertungen sind jeweils in Schulnoten von 1 bis 6 angegeben.

Het zal u weinig verbazen dat we met name in de top van de Top 108 nogal wat Duitse auto´s tegenkomen... eye rolling smiley

1. Mercedes E 220 D T-Modell 9-G Tronic 1,8
Karosserie: 2,1
Innenraum: 2,0
Komfort: 1,7
Motor/Antrieb: 1,6
Fahreigenschaften: 1,9
Sicherheit: 1,3
Umwelt/EcoTest: 2,3

2. Audi A4 Avant g-tron S tronic 1,9
3. BMW 520d Steptronic 2,0
4. BMW 530d Touring Steptronic 2,1
5. BMW 730d Steptronic 2,1
6. Hyundai Ioniq Elektro 2,1
7. Tesla Model S P90D 2,1
8. VW Golf 1.5 TSI BMT 2,1
9. Opel Ampera-e 2,2
10. VW Arteon 2.0 TDI 4Motion DSG 2,2

Platz 11-20
VW Golf 1.5 TSI BlueMotion DSG 2,2
VW Golf GTI Performance DSG 2,2
VW Golf Variant 1.5 TSI BMT DSG 2,2
VW Passat Variant 2.0 TDI BMT 2,2
VW Passat Variant GTE DSG 2,2
Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic 2,3
Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic 2,3
Mercedes E 200 Cabriolet 9G-Tronic 2,3
Mercedes E 400 Coupé 4Matic 9G-Tronic 2,3
Mercedes GLC Coupé 250 d 4Matic 9G-Tronic 2,3

Platz 21-30
Škoda Karoq 1.5 TSI DSG 2,3
Toyota Mirai 2,3
Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 2,3
VW Tiguan 1.4 TSI 2,3
Audi A4 Avant 3.0 TDI S tronic 2,4
Audi S5 Sportback 2,4
BMW 320i Steptronic 2,4
Mercedes C 200 Cabriolet 2,4
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Diesel 2,4
Porsche Panamera 4 E-Hybrid PDK 2,4

Opvallend:
- slechts 5 buitenlandse auto´s in de Top 30, waarvan 4 elektrisch... Toch nog 2 in de Top 10, hoogst genoteerd de Ioniq op 6
- 3 elektrische auto´s in de Top 10
- 9 automaten in de Top 10, 18 in de Top 20, 24 in de Top 30, hoogste handgeschakelde de Golf op 8
- 3 stationwagons in de Top 4, bij elkaar 8 in de Top 30
- 1 Mercedes, 1 Audi en 3 BMWs in de top 5,
- slechts 2 VW´s in de Top 10, hoogst, Golf, op 8, wel 7 stuks in de Top 15
- 5 diesels, 3 EVs, 1 benzine, 1 aardgas in de Top 10
- 2 cabrio´s in de Top 30
- 4 diesels in de Top 5
- geen SUV´s of crossovers in de Top 10, slechts 4 in de Top 30, 3 Duitse en Karoq uit de VW-stal, hoogst genoteerd Q5 op 17
De ADAC testers snappen kennelijk evenmin als Bas van Putten, wat de consument werkelijk wil...

** In mijn jeugd hoorde je het volgende raadseltje:
Q - Wat is het verschil tussen een arme Duitser en een rijke Duitser?
A - Een arme Duitser poetst zijn Mercedes zelf.

.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2018 23:01 door m'ns (afd. ae&d).
Dat is een mooie bijdrage.

We moeten het onszelf gaan beseffen dat het vervoersdoosje vooral de status onderschrijft. Ik ben nog van de generatie waar men met het hele gezin in een Citroën Ami op vakantie ging.
Hoe ruim is zo'n bolide? Vergelijk het maar met een Aygo.
Hoe groot was het gezin? Eerst pa ma en twee koters, later drie koters.
Hoeveel paarden zaten er onder de kap? Een stuk of twintig, danzij de luchtkoeling wel continu aanspreekbaar.

En hoe ging dat dan de oude Brenner over?
Pa zwetend (airco, wasda? ) met het motortje op 5000 rpm in zijn een en moeders met de kinderen lopend. Berg op, 10 ~ 12 %.

Wil ik die situatie weer? Alstublieft niet.
Maar het geeft wel goed aan wat er tegenwoordig aan opsmuk en prutserij zit aan een auto. Die 600 kg zware Ami met zijn laag rendement Franse potkachel in het vooronder, was voldoende. De prachtige V70 is ernstig over-the-top, met excuses naar degene die een soortgelijke bolide aangeschaft hebben.
Veiligheid? Dat is een goede zaak maar veiligheid hoort in het hoofd van de verkeersdeelnemer.
Topsnelheid? Is die 90 km/uur van de Ami niet voldoende?
Airco, ABS, leer, aaibaar plastic....
Mooi, maar is het noodzakelijk?

Over ABS valt te twisten. Als iemand (dat kan ook de bestuurder zelf zijn) lomp bezig is en er een noodstop gemaakt moet worden, is ABS een zegening. Niet meer superkoel gedoseerd op het hoijzer trappen onder de extreme stress van paniek maar gewoon voluit kunnen stampen EN de auto toch kunnen besturen. Tegelijkertijd.

Zo zouden we eigenlijk ieder speeltje moeten bekijken. Maar, menselijk als wij zijn, kijken we ook naar het jaloersmakende. Waarmee onderscheid ik mijzelf van die man met minder inkomen? Wat geeft die extra verantwoording en dat extra werk zin?

We leven in een consumptie maatschappij waarin de pikorde afhangt van zoiets onbenulligs als geld. Hoeveel spiegeltjes en kraaltjes heb jij, hoeveel heb ik?
Wat we 'even vergeten' is dat iedere euro die verdiend wordt een nagel is aan de doodskist van de mensheid. Vervuiling, CO2, voedselgebrek, ruimtegebrek, overbevolking, zoek maar een mooi nageltje uit.

Er zijn volken geweest die een andere pikorde er op na hielden. Volken waarin de ouderen veel macht hadden, volken met aandacht voor de natuur.
Misschien moet het grootste volk aller tijden haar pikorde-systeem herzien. Misschien hadden de flower-power hippies toch wel een beetje gelijk.

En je hebt het goed geraden, ik was ooit ook zo'n hippie. Maar ik begreep wel dat het jezelf verdoven voor de buitenwereld niet de oplossing was.
@M'ns, ik zag dit in een ander topic (over Ford in Amerika) voorbijkomen en moest gelijk aan jou denken. Ga los winking smiley

RobG
Dan zijn ze mij als potentiële klant kwijt. De Focus uit 2013 die ik als leasegebakje had beviel me best. Maar ik ben 35, ik ben nog veel te jong voor zo'n MPV crossover/SUV. Die dingen rijden als een soort bankstel, ik snap dat veel mensen dat aantrekkelijk vinden maar ik wil een leuk rijdende auto, geen sofa. En dan heb ik het nog niet eens over de hogere prijs, hogere gebruik, hogere uitstoot, beperktere praktische nut en het senioren uiterlijk van een crossover/SUV ten opzichte van een vergelijkbare station.
Ik verwacht niet dat waarde m'ns blaft op commando...eye rolling smiley
Idefiqs

Is zo ook niet bedoeld, vandaar de knipoog...
afentoe
Idefiqs

Is zo ook niet bedoeld, vandaar de knipoog...

Begrijp ik, was ook maar een grapje.smiling smiley
rke

Wat we 'even vergeten' is dat iedere euro die verdiend wordt een nagel is aan de doodskist van de mensheid. Vervuiling, CO2, voedselgebrek, ruimtegebrek, overbevolking, zoek maar een mooi nageltje uit.

Dat is wel een mooie. Ik zie het ook in mijn werk in de bodem, omdat er bepaalde regeltjes zijn moet er soms onevenredig veel geld worden uitgegeven. Die regeltjes zijn soms politiek besloten, momenteel is er in bodemland de discussie van de asbestverdachtheid bij puinbijmenging. Puin betreft aflval van gebouwen en andere objecten waar in het verleden asbest aan toegevoegd kan zijn. In de bodem kan dus asbest zitten. Onze vrienden van de IL&T hebben naar alle bodemadviesbureau's en aannemers opgelegd dat bij élke bijmenging met puin op asbest gemeten moet worden. Ook bij sporen puin.
In de tussentijd is een NEN commissie bezig met onderzoek naar het feitelijke verband tussen die twee. Met het vullen van een database van door de markt betaalde onderzoeken van grond met puin en met asbestonderzoek. Enkele adviesbureau's die ik goed ken en hebben meegedaan aan het vullen van de database. Ze hebben alleen het verband tussen analytisch asbest en puin aangetoond, in die gevallen dat er ook daadwerkelijk stukjes asbest waren aangetroffen. En dan geldt er nog een minimale waarde van 100 mg/kgds, oftewel, bij 99.9 mg/kgds is de grond geschikt om in de zandbak van basisschool De Regenboog te storten waar de kinderen lekker kunnen spelen tussen te kattendrollen.

De NEN commissie is nu klaar met zijn onderzoek. Er zal waarschijnlijk uitrollen dat bijvoorbeeld vanaf 5% puin een asbestonderzoek verplicht wordt. Intussen zijn de laboratoria overstroomt met asbestanalyses, de asbestmicroscoopindustrie heeft een indrukwekkende boost gehad, de markt was voor een partijkeuring grond van zo'n 1200 euro eventjes 350 euro extra kwijt en dat allemaal omdat er één ambtelijke brief kwam......

Ik denk dan aan opa Piet die maar 1x per week onder de douche mag, mensen als Hans55 die niet eens een fatsoenlijk gesprekje kunnen hebben met hun bewoners, kinderen in Syrië die geholpen willen worden, weerfotografen die niet eens de beschikking kunnen hebben over een full frame spiegelreflexcamera, noem alle onrechtmatigheden maar op in de wereld ;-)

(waarschijnlijk, maar dat is een publiek geheim, allemaal ingegeven door de Chroom 6 perikelen bij de mensen van Defensie, daar wil de overheid geen tweede keer de handen aan branden)
afentoe
@M'ns, ik zag dit in een ander topic (over Ford in Amerika) voorbijkomen en moest gelijk aan jou denken. Ga los winking smiley

RobG
Dan zijn ze mij als potentiële klant kwijt. De Focus uit 2013 die ik als leasegebakje had beviel me best. Maar ik ben 35, ik ben nog veel te jong voor zo'n MPV crossover/SUV. Die dingen rijden als een soort bankstel, ik snap dat veel mensen dat aantrekkelijk vinden maar ik wil een leuk rijdende auto, geen sofa. En dan heb ik het nog niet eens over de hogere prijs, hogere gebruik, hogere uitstoot, beperktere praktische nut en het senioren uiterlijk van een crossover/SUV ten opzichte van een vergelijkbare station.

Ach, elk meent zijn uil, afentoe, een valk te zijn.

Op zich niets mis mee, hoor. Maar waar sommige D-segment stationwagons iets elegant sportiefs hebben en menig E-segment estate ten op zichte van zijn opgezwollen sedan evenknie zelfs een bijna nonchalante Überlegenheit aan de dag legt, is de sneuheidsfactor - je zou, als je niet zo goed was opgevoed, bijna zeggen: l*lligheidsfactor - van de gemiddelde C-segment combi natuurlijk extreem hoog; slechts overtroffen door zijn hulpeloze B-segment soortgenootjes. Het hadden zo leuke speelse kittige hatchbackjes kunnen zijn, maar ter wille van dat miezerige extra beetje bagageruimte is dit - dit zielige hoopje grijze burgertruttigheid - alles wat er van over is gebleven...

Er gaat van deze beide winkelwagentjes een vorm van vijftiger jaren treurnis uit, die destijds een half miljoen vaderlanders deed besluiten maar liever huis en haard te verlaten, liever de sprong in het ongewisse te wagen, dan verder te verstikken in die kneuterigheid. Ze wekken de deernis op die een Kadett Caravan uit de jaren van hoop en vrijheid en Aufschwung (´68-´70) opwekte als de uitgebluste sigarenvertegenwoordiger er tien jaar later doorgeroest en derdehands mee voor kwam rijden.

De kroon van knulligheid spannen vanzelfsprekend muurbloempje Octavia en dier ín en ín nietszeggende broertje Golf Variant. Maar niet alleen deze tweeling schokschoudert van inwisselbaarheid. Kijk bijvoorbeeld deze drie uitblinkers in onbeduidendheid eens. Enkel schuchter? Of vol schaamte met de rug naar de camera?

mvrgr, m´ns

PSssst, afentoe, ik begin er liever niet over, bij sommigen ligt dat heel gevoelig, maar er staat een knots van een bok, een spellingfout van jewelste in de jammerklacht van RobG: het senioren uiterlijk.
Hij bedoelt natuurlijk het seniore uiterlijk: het voorkomen van de senior executive, iemand die weet wat hij doet, met de trekken van natuurlijk overwicht, de kenmerken van iemand die zich niet hoeft te bewijzen, die niets kan deren.
Dat uiterlijk, dat seniore uiterlijk, kennen wij SUV-en crossoverrijders maar al te goed: we zien het elke ochtend in de spiegel. Wij laten ons er echter niet op voorstaan. We weten immers wat we waard zijn. En zoals Twix al schreef: de SUV behoeft eigenlijk geen lofzang. Die spreekt voor zich.
En goede wijn behoeft geen krans.

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2018 03:43 door m'ns (afd. ae&d).
afentoe,

Marco Gorter is in zijn filmpje zo indiscreet te vermelden dat eentje van het truttige trio grijze muizen met haakjes en lusjes en bakjes en gleufjes een voetveeg functie heeft. Nou weet ik niet precies wat ik me bij de functie-omschrijving van een voetveeg moet voorstellen, maar ik neem aan dat het hier om een soort van jongste bediende gaat, een junior executive in opleiding, die overal de schuld van krijgt, en er verder ook niets aan kan doen en weeromstuit het verder heel kinderachtig verrekt om te werken, de lammeling.
Vergelijk dat eens met de stoere en toch serene senioriteit van de SUV. Werelden zitten daartussen, afentoe, werelden.

mvrgr, m´ns

PSssst, afentoe, RobG heeft waarschijnlijk ook zo´n job als voetveeg. Hij is naar eigen zeggen pas 35, dus hij kan nog een hoop leren, die jongen. Junior-verkoper bij Seats & Sofas lijkt me wel wat voor hem. Kan ie zijn misconcepties en lacunes op het gebied van zitmeubilair een beetje bijspijkeren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2018 16:22 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
afentoe,

Marco Gorter is in zijn filmpje zo indiscreet te vermelden dat eentje van het truttige trio grijze muizen met haakjes en lusjes en bakjes en gleufjes een voetveeg functie heeft. Nou weet ik niet precies wat ik me bij de functie-omschrijving van een voetveeg moet voorstellen, maar ik neem aan dat het hier om een soort van jongste bediende gaat, een junior executive in opleiding, die overal de schuld van krijgt, en er verder ook niets aan kan doen en weeromstuit het verder heel kinderachtig verrekt om te werken, de lammeling.
Vergelijk dat eens met de stoere en toch serene senioriteit van de SUV. Werelden zitten daartussen, afentoe, werelden.

mvrgr, m´ns

PSssst, afentoe, RobG heeft waarschijnlijk ook z´n job als voetveeg. Hij is naar eigen zeggen pas 35, dus hij kan nog een hoop leren, die jongen. Junior-verkoper bij Seats & Sofas lijkt me wel wat voor hem. Kan ie zijn misconcepties en lacunes op het gebied van zitmeubilair een beetje bijspijkeren.

Een beetje SUV heeft ook een voetveegfunctie. Handig als je de handen niet vrij hebt bij de bouwmarkt om de achterklep te openen ... winking smiley
m'ns (afd. ae&d)
Er gaat van deze beide winkelwagentjes een vorm van vijftiger jaren treurnis uit, die destijds een half miljoen vaderlanders deed besluiten maar liever huis en haard te verlaten, liever de sprong in het ongewisse te wagen, dan verder te verstikken in die kneuterigheid. Ze wekken de deernis op die een Kadett Caravan uit de jaren van hoop en vrijheid en Aufschwung (´68-´70) opwekte als de uitgebluste sigarenvertegenwoordiger er tien jaar later doorgeroest en derdehands mee voor kwam rijden.

Ik zou graag zo'n uiting van oubollige treurnis willen hebben. De leef-werk bolide van de hardwerkende vakman uit de 60-er jaren. Dit is een auto die functioneel is is, hier zit geen pracht en praal aan. De ontwerper heeft er misschien nachten wakker van gelegen of het chroomstripje en de verchroomde wieldoppen niet te overdadig waren.

Dit is een voertuig zoals een voertuig hoort te zijn. Ja, er hadden stoelen in gemonteerd moeten worden waar je na een uur nog zonder de hulp van een fysiotherapeut uit kan klimmen. Ja, er had een motor in moeten zitten die de 45 paardjes opwekt zonder een compleet regenwoud te verwoesten. Maar dit waren auto's uit de tijd dat men nadacht over de functie van een auto, wat moet de auto doen?

Stel jezelf eens voor dat je een modern, simpel blok neemt, moderne bouwmethodes en materialen en je bouwt er zo'n bolide mee. Dat wordt een ding van minder dan 700 kg (dat woog hij met het Duitse gietijzeren blok), een verbruik wat duidelijk beter is dan wat er nu rondscheurt en de levensduur kan door het weglaten van design- en marketing issues ernstig verlengd worden. En dan heb ik het maar niet over het prijskaartje, Tata heeft met haar Nano al aangetoond hoe veel ruimte daar te vinden is.

Aan de andere kant is het maar goed dat de Nano niet op de Nederlandse markt verschenen is. Dan gaat het zo van 'Is de tank nu echt leeg? Oeps, dan heb ik een nieuwe nodig.".
rke
m'ns (afd. ae&d)

Ik zou graag zo'n uiting van oubollige treurnis willen hebben. De leef-werk bolide van de hardwerkende vakman uit de 60-er jaren. Dit is een auto die functioneel is is, hier zit geen pracht en praal aan. De ontwerper heeft er misschien nachten wakker van gelegen of het chroomstripje en de verchroomde wieldoppen niet te overdadig waren.

Dit is een voertuig zoals een voertuig hoort te zijn. Ja, er hadden stoelen in gemonteerd moeten worden waar je na een uur nog zonder de hulp van een fysiotherapeut uit kan klimmen. Ja, er had een motor in moeten zitten die de 45 paardjes opwekt zonder een compleet regenwoud te verwoesten. Maar dit waren auto's uit de tijd dat men nadacht over de functie van een auto, wat moet de auto doen?

Stel jezelf eens voor dat je een modern, simpel blok neemt, moderne bouwmethodes en materialen en je bouwt er zo'n bolide mee. Dat wordt een ding van minder dan 700 kg (dat woog hij met het Duitse gietijzeren blok), een verbruik wat duidelijk beter is dan wat er nu rondscheurt en de levensduur kan door het weglaten van design- en marketing issues ernstig verlengd worden. En dan heb ik het maar niet over het prijskaartje, Tata heeft met haar Nano al aangetoond hoe veel ruimte daar te vinden is.

Aan de andere kant is het maar goed dat de Nano niet op de Nederlandse markt verschenen is. Dan gaat het zo van 'Is de tank nu echt leeg? Oeps, dan heb ik een nieuwe nodig.".

Anno 2018 ziet ie er idd fantastisch uit, rke, een verademend toonbeeld van soberheid en functionaliteit.
Maar denken dat je vader in 1978 blij zou zijn geweest met een derdehands Kadett uit 1968, zonder radio, zonder aansteker, zonder achterportieren, zonder alles.... Ik denk het niet. Anders waren er van die 2.700.000 van dit type (B - 67/71) gebouwde exemplaren vast een paar meer over gebleven.

Ik noem dat verschijnsel retro-projectie. Nu denken dat je er toen anders tegenaan gekeken zou hebben.
Datzelfde geldt voor de ontwerper. Die zat daar helemaal niet voor het eerlijk en het sober en het functioneel. Welnee, die wilde zoals alle auto-ontwerpers in zijn tijd ook een uitbundige Eldorado ´59 tekenen. En anders - want hij begreep ook wel dat we in Europa geen Cadillacs en Buicks en Oldsmobiles konden tekenen, want daar had de klant geen helemaal geen geld voor, maar niemand kon hem ervan weerhouden daarvan te dromen, wel? - en anders dan toch beslist een chroomstripje links en rechts.

Het management van GM stak daar echter resoluuut een stokje voor. Het chroomstripje bleef voorbehouden aan de CL versie, de Comfort Luxe uitvoering, die naast het chroomstripje ook nog kon pochen op een aansteker en een ander ruitje op de stoelen.

"Ja maar, dan is mijn hele ontwerp..."
"Niks daarvan, weet je wel wat dat kost 5.4 miljoen chroomstripjes?"
"Maar bij Volkswagen..."
"Volkswagen, Volkswagen, hebben we niets mee te maken met Volkswagen. Op die 411/412 van hun zitten veel te veel chroomstripjes. Geen partij voor onze Rekord, zo´n 411. En die Kever loopt ook op zijn laatste benen. Nee, die jongens zijn als ze zo doorgaan binnen een paar jaar failliet met hun chroomstripjes. Dat geef ik je op een briefje."
"Ja maar, op een Cadillac..."
"Geen sprake van! Bovendien is er dan voor de klant geen enkele reden om een CL mét chroomstripjes te kopen. Want de klant kijkt toch het meest naar de buitenkant. En op een CL verdienen we 50 gulden meer. Begrepen?"
"Ja, meneer."

mvrgr, m´ns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2018 16:24 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
"Maar bij Volkswagen..."
"Volkswagen, Volkswagen, hebben we niets mee te maken met Volkswagen. Op die 411/412 van hun zitten veel te veel chroomstripjes. Geen partij voor onze Rekord, zo´n 411. En die Kever loopt ook op zijn laatste benen. Nee, die jongens zijn als ze zo doorgaan binnen een paar jaar failliet met hun chroomstripjes. Dat geef ik je op een briefje."
"Geen sprake van! Bovendien is er dan voor de klant geen enkele reden om een CL mét chroomstripjes te kopen. Want de klant kijkt toch het meest naar de buitenkant. En op een CL verdienen we 50 gulden meer. Begrepen?"
"Ja, meneer."

mvrgr, m´ns

Ik denk dat in die 50 jaar weinig is veranderd ...

"De auto wordt wel hoog en zwaar, wordt het verbruik dan niet te hoog?"
"Pas maar dunnere olie en ander olieschraapveren toe, dan wordt de motor wel zuiniger."
"Maar dan gaat de motor maar 110.000 km mee en gaat meer olie verbruiken."
"Garantievoorwaarden aanpassen en olieverbruik vermelden als produkteigenschap."

"Dan redden we het nog niet, we hebben nog te veel rolweerstand."
"Zet er maar thuiskomers op en vergeet ze niet hard op te pompen."
"Maar dat is niet goed voor de wegligging."
"De meeste rijden toch niet veel harder dan stapvoets in de file, merken ze niets van."
"Ja maar als iemand toch een keer wat harder kan rijden, dan zijn wij aansprakelijk."
"Er zit toch verplicht ESP/tractiecontrole op de auto?"
"Ja, maar ... "
"Niets aan de hand dus."

"En over de luchtweerstand ..."
"Spiegels eraf en naden afplakken, hoe vaak moet ik dat nog zeggen??"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 09:21 door Blackadder the 5th.
Blackadder the 5th
m'ns (afd. ae&d)
"Maar bij Volkswagen..."
"Ja, meneer."

mvrgr, m´ns

"Pas maar dunnere olie en ander olieschraapveren toe, dan wordt de motor wel zuiniger."
"Garantievoorwaarden aanpassen en olieverbruik vermelden als produkteigenschap."

"De meeste rijden toch niet veel harder dan stapvoets in de file, merken ze niets van."
"Ja maar als iemand toch een keer wat harder kan rijden, dan zijn wij aansprakelijk."
"Ja, maar ... "
"Niets aan de hand dus."

Ik denk eerder, Blackadder, dat in die vijftig jaar, met name dankzij toenemende concurrentie en, merkwaardig genoeg, scherpere wetgeving en overheidstoezicht, zich, ondanks de ontegenzeglijke technische vooruitgang, een heleboel zaken ten nadele hebben gekeerd. Jouw cynische zowel als komische weergave spreekt in dat opzicht boekdelen. Ging het bij mijn GM-directiekamer-gesprekje nog om chroomstrips*, bij jou zijn ernstiger zaken loos.

mvrgr, m´ns

* waarbij niet gezegd is dat het in de zestiger jaren allemaal zo onschuldig was als chroomstrips: de grote amerikaanse autoproducenten waren in keiharde concurrentieslagen verwikkeld en waren structureel meedogenloos in hun winstmaximeringsstreven, niet zelden ten koste van de veiligheid van hun producten en dus ten koste van de gezondheid van de klant.

.
De crossover

Crossover blijft een lastig begrip.
Eerder bleek de ADAC niet opgewassen tegen de begripsverwarring door niet alleen een C-HR (logisch toch) maar ook Arteon (huh..? ) als een crossover te beschouwen.

Heute ist die Autowelt mit immer mehr Varianten und Nischenmodellen deutlich vielfältiger, aber auch unübersichtlicher geworden.
Besonders schwer machen es einem die "Crossover"-Modelle, die sich keiner Kategorie eindeutig zuordnen lassen. Welchen Ansprüchen wird zum Beispiel ein VW Arteon als Mischung aus Coupé und Limousine gerecht oder ein Toyota C-HR als Mix aus Kompaktwagen, SUV und Coupé? Die gewohnte Sortierung vom Kleinwagen bis zur Oberklasse funktioniert heute nicht mehr so gut.

Nu besluiten fabrikanten op eigen houtje de term nieuw te definieren...

Earlier this year two remarkable things happened, things that the automotive world could not have predicted a scant five years ago. First, Buick fielded a station wagon for the first time since the departure of the Roadmaster from the lineup in 1996. And second, Buick, uncomfortable with calling it a station wagon for marketing purposes (inviting images of faux wood-sided galleons from the 1980s, Eggo waffle commercials and wood-paneled Betamax VCRs), decided to brand the TourX as a crossover.

"Regal TourX is a crossover in the truest sense of the word, with the drive dynamics of a car and the versatility of an SUV," Duncan Aldred, vice president, global Buick and GMC said in a statement accompanying the TourX's debut.

OK, if that's Buick's story -- that's fine. It doesn't change the fact that it's a station wagon.

bron: autoweek.com (niet te verwarren met autoweek.nl spinning smiley sticking its tongue out )

mvrgr, m´ns

Oordeelt u zelf:

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 15:46 door m'ns (afd. ae&d).
Raar topic dit...
R-W
Raar topic dit...

Raar dat u dat zegt, R-W.
Dit topic, dunkt me geen haar meer of minder raar dan al die andere rare topics op dit rare forum.

mvrgr, m´ns

PSssst, R-W, hooguit getuigt het van een tikkie meer tongue-in-cheek dan menig ander raar topic.
R-W
Raar topic dit...

Raar? Je teammaat van de baan ketsen, dat is pas raar

m'ns (afd. ae&d)
Blackadder the 5th
m'ns (afd. ae&d)
"Maar bij Volkswagen..."
"Ja, meneer."

mvrgr, m´ns

"Ja, maar ... "
"Niets aan de hand dus."

Ik denk eerder, Blackadder, dat in die vijftig jaar, met name dankzij toenemende concurrentie en, merkwaardig genoeg, scherpere wetgeving en overheidstoezicht, zich, ondanks de ontegenzeglijke technische vooruitgang, een heleboel zaken ten nadele hebben gekeerd. Jouw cynische zowel als komische weergave spreekt in dat opzicht boekdelen. Ging het bij mijn GM-directiekamer-gesprekje nog om chroomstrips*, bij jou zijn ernstiger zaken loos.

mvrgr, m´ns

* waarbij niet gezegd is dat het in de zestiger jaren allemaal zo onschuldig was als chroomstrips: de grote amerikaanse autoproducenten waren in keiharde concurrentieslagen verwikkeld en waren structureel meedogenloos in hun winstmaximeringsstreven, niet zelden ten koste van de veiligheid van hun producten en dus ten koste van de gezondheid van de klant.

.

Ik zie eerlijk gezegd weinig verandering. Wat in mijn ogen de afgelopen tijd het meeste heeft gefaald is het overheidstoezicht.
De regels/voorschriften waren er wel, maar er was blijkbaar geen motivatie om deze af te dwingen ...
Of na te leven.....je doet je best of je doet het niet.
Boppie

Bij weinig/geen controle wordt vaak de gemakkelijkste/snelste weg gekozen, zowel in het gewone als in het economische verkeer.
Regels maken en maar hopen/verwachten dat iedereen er zich aan zal houden is in mijn ogen een riskante uitgangspositie ...
m'ns (afd. ae&d)

Blackadder the 5th
Ik zie eerlijk gezegd weinig verandering. Wat in mijn ogen de afgelopen tijd het meeste heeft gefaald is het overheidstoezicht.
De regels/voorschriften waren er wel, maar er was blijkbaar geen motivatie om deze af te dwingen ...

Heb ik iets gemist, Blackadder?
Is de veiligheid van de klant na het Prius-pedalen-schandaal de laatste jaren nog in het geding geweest?
Behalve dat merkwaardige autonome voorval met slapende chauffeur van Tesla dan?

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 21:47 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
blackadder
m'ns (afd. ae&d)

.

Heb ik iets gemist, Blackadder?
Is de veiligheid van de klant na het Prius-pedalen-schandaal de laatste jaren nog in het geding geweest?
Behalve dat merkwaardige autonome voorval met slapende chauffeur van Tesla dan?

mvrgr, m´ns

Ik zie het iets breder. Ik doel hier meer op de voorschriften voor de uitstoot van uitlaatgassen en hoe daar door de autoindustrie/overheid mee is omgesprongen met betrekking tot naleven/toezicht houden.
Was het in de jaren zestig de voertuigveiligheid, nu is het milieu/uitstoot.
Je zou mogen verwachten dat er van het verleden zou zijn geleerd, maar blijkbaar is men hardleers/vergeetachtig ...
Blackadder the 5th

Je zou mogen verwachten dat er van het verleden zou zijn geleerd, maar blijkbaar is men hardleers/vergeetachtig ...

Inderdaad beide, Blackadder: zowel hardleers als vergeetachtig.
Nu geldt dat - helaas, helaas! - niet alleen de auto-industrie, maar de hele mensheid*. Je houdt je hart vast voor de toekomst...

mvrgr, m´ns

*mijzelf incluis sad smiley
Als ik de Top 20 Nederlandse autoverkopen over de maand april 2018 zo zie, mannen, dan is het ronduit droevig gesteld met de SUV. Allemaal Hatchbacks!
Slechts 1 (één) crossover bij de eerste 19. En dat is dan nog een 10 cm (een hele decimeter, toe maar! ) opgehoogd Cliootje. En de lage Clio verkoopt nog beter ook! (want die is een heel klein tikkie zuiniger, amper de moeite waard, en daardoor - dankzij de BPM - duizenden euro´s goedkoper).

De Nederlandse bevolking bestond in april kennelijk toch minder uit vrouwen en boswachters en abseilers en hondenliefhebbers dan ik dacht. Geen paardenvolk, geen vissers en vogelaars en andere naaktstrandgluurders, niks sportief outdoors, allemaal couchpotatoes en muffe sportschooltypes... Ook voor de urban jungle is een Picanto of Twingo blijkbaar goed genoeg. Zucht.

En zelfs Volkswagen (vandaag in de Duitse pers: ex-Volkswagen-Chef Winterkorn in den USA angeklagt - 25 Jahre Haft drohen** - maar dat geheel terzijde) verkoopt maar liefst 3 Polo´s op elke Tiguan die de showroom verlaat.
Gelukkig trekt het verderop in de top honderd nog een beetje aan: al met al toch nog ruim 20 crossovers. Maar... slechts een handvol SUVs. Nou ja, troost ik me, dat zal wel zijn omdat al die kitesurfers met zijn vijven in één X-trail naar het strand gaan. Toch?

Wel komisch, de Top 20 heeft slechts 1 auto (Golf) , een statistisch te verwaarlozen overlapping, gemeen met het lijstje van de 20 beste auto´s volgens de ADAC. Wíllen de Nederlanders dan gewoon geen goede auto´s ?

1. Volkswagen Polo 1.250
2. Renault Clio 889
3. Ford Fiesta 887
4. Peugeot 108 838
5. Renault Captur 797
6. Kia Picanto 788
7. Ford Focus 753
8. Opel Karl 695
9. Volkswagen up! 682
10. Volkswagen Golf 668
11. Renault Megane 596
12. Kia Niro 565
13. Toyota Aygo 552
14. Opel Astra 501
15. Fiat 500 491
16. Toyota Yaris 490
17. Renault Twingo 480
18. Peugeot 208 465
19. Volvo V40 458
20. Volkswagen Tiguan 438

Hoe komt het dan dat het lijkt alsof elke tweede auto die ons op de snelweg voorbij komt een SUV is?

mvrgr, m´ns

** "Wer versucht, die Vereinigten Staaten zu betrügen, wird einen hohen Preis bezahlen", erklärte US-Justizminister Jeff Sessions laut einer Mitteilung.

* Voor de volledigheid alle andere auto´s waarvan er in april meer dan 50 over de toonbank zijn gegaan

21. Nissan Qashqai 404
22. Skoda Octavia 397
23. Hyundai i10 395
24. Toyota C-HR 392
25. Volkswagen T-Roc 379
26. Renault Scenic 372
27. Opel Crossland X 368
28. Mitsubishi Space Star 367
29. Citroën C1 365
30. Peugeot 2008 361
31. Nissan Micra 352
32. Skoda Fabia 344
33. Mini Mini 341
34. Citroën C3 327
35. Peugeot 3008 321
36. Ford Kuga 298
37. Mazda CX-5 288
38. Opel Corsa 280
39. Peugeot 308 269
40. Nissan Leaf 268
41. Audi A3 241
42. Peugeot 5008 241
43. Kia Stonic 238
44. BMW 3-serie 237
45. Audi A4 233
46. Citroën C3 Aircross 230
47. Skoda Karoq 228
48. BMW 5-serie 226
49. Mercedes-Benz C-klasse 224
50. Skoda Citigo 222
51. Seat Ibiza 216
52. BMW 1-serie 207
53. Mazda CX-3 202
54. Seat Leon 201
55. Renault Kadjar 201
56. Audi A1 194
57. Opel Grandland X 193
58. Suzuki Swift 188
59. Suzuki Celerio 188
60. Kia Ceed 186
61. Volvo XC40 186
62. Mercedes-Benz A-klasse 182
63. Volvo S60/V60 181
64. Kia Rio 176
65. Hyundai Kona 174
66. Suzuki Ignis 173
67. Kia Sportage 172
68. Volkswagen Passat 170
69. Ford EcoSport 167
70. Mercedes-Benz E-klasse 156
71. Hyundai i20 151
72. Opel Mokka X 145
73. Volvo S90/V90 143
74. Audi Q2 143
75. Seat Ateca 142
76. Toyota Auris 141
77. Seat Arona 140
78. Mazda2 139
79. Volvo XC60 137
80. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 134
81. Hyundai Ioniq 133
82. Audi A5 131
83. Citroën C4 Picasso 126
84. Nissan X-Trail 124
85. Citroën C4 Cactus 123
86. Mini Countryman 121
87. Opel Insignia 120
88. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 120
89. Mercedes-Benz B-klasse 119
90. BMW X1 119
91. Dacia Logan 111
92. Skoda Kodiaq 111
93. Renault Zoe 110
94. Mercedes-Benz CLA 108
95. Skoda Superb 107
96. BMW 4-serie 103
97. Fiat Panda 103
98. Ford Mondeo 100
99. Dacia Duster 95
100. Dacia Sandero 94
101. Skoda Rapid 91
102. Audi A6 89
103. Mitsubishi Eclipse Cross 86
104. Suzuki Vitara 86
105. Mitsubishi ASX 86
106. BMW i3 86
107. Mini Clubman 85
108. Renault Talisman 84
109. Toyota RAV4 82
110. Fiat 500X 82
111. Smart Forfour 80
112. Volvo XC90 77
113. Ford C-MAX 76
114. Mitsubishi Outlander 75
115. Volkswagen Touran 70
116. Hyundai i30 65
117. Jeep Compass 65
118. Fiat Tipo 65
119. Hyundai Tucson 62
120. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 62
121. Opel Adam 61
122. Opel Ampera-e 59
123. Suzuki SX4 S-Cross 58
124. DS 3 58
125. Volkswagen Arteon 56
126. BMW X3 56
127. Mercedes-Benz GLC 55
128. Kia Venga 53
129. Seat Mii 50
Ai, daar had ik een kleinigheidje over het hoofd gezien. De onvolprezen ADAC heeft niet alleen vastgesteld wat de beste waren in 2017, ze hebben diezelfde 108 geteste auto´s ook naar prijs/kwaliteit gerangschikt.

Im Jahr 2017 war das beste aus den 108 getesteten Fahrzeugen der Mercedes E 220d Kombi. Deswegen muss sich aber noch lange nicht jeder eine teure E-Klasse kaufen. Denn für Leute, die viel Platz brauchen, könnten auch der VW Passat Variant oder der Škoda Karoq Alternativen sein: Die sind ähnlich gut bewertet, aber deutlich günstiger. Erfreulich,

Während die Autotestnote ausschließlich Auskunft über die Produkteigenschaften gibt, kommen bei den Preis-Leistungs-Siegern auch die Kosten zum Tragen. Denn das ist die hohe Kunst: ein gutes Auto zu einem günstigen Preis anzubieten. Nur gut und dafür teuer kann schließlich jeder.

Dit lijstje komt - wie verbaast het? - heel wat beter overeen met het koopgedrag van de Nederlandse automobilist.
En, heel verheugend, in deze Top 33 toch nog 7 SUV/crossovers!

Als je kijkt wat je krijgt voor je geld, is, een dikke SUV kennelijk wat overdreven. Maar het mag ook best een crossover zijn. Naast de onvermijdelijke voorwielaangedreven 1.4 TSI´s van Tiguan, Karoq, Ateca en Q2 van het VW-concern (keurig gedaan ADAC, van ieder van de 4 volumemerken eentje in de Top) , hebben, verassend genoeg, de Dacia Sandero Stepway diesel (!) * , de vierwielaangedreven hybride Suzuki Ignis SHVS, en - let op Joost! - de Toyota CHR Hybrid die Nase vorne.

mvrgr, m´ns

Suzuki Ignis, meer SUV voor je geld krijg je nergens!
Minder trouwens ook niet, want je hebt toch het gevoel dat minstens een deel van de U van Utility ergens auf der Strecke bleibt ....

Toyota CH-R Hybrid

* De Stepway dCi 90 staat in NL niet in de prijslijst

.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2018 17:35 door m'ns (afd. ae&d).
Dit is een Duitse test. In Nederland zal een CH-R hybride nog veel beter scoren omdat deze verhoudingsgewijs 6000 euro goedkoper is(de alternatieven zijn veel duurder)
zeebra
Dit is een Duitse test. In Nederland zal een CH-R hybride nog veel beter scoren omdat deze verhoudingsgewijs 6000 euro goedkoper is(de alternatieven zijn veel duurder)

Dankjewel, zeebra!
En aangezien de auto´s van het VW-concern is Duitse tests ook altijd een streepje voor hebben, vergelijkbaar met het voordeel van een thuiswedstrijd, en de Dacia in NL op grond van BPM juist veel duurder zou zijn, kunnen we rustig concluderen dat voor NL geldt dat de Ignis All Mode Hybrid en de CH-R Hybrid het meeste waar voor hun geld bieden.
Daar de Toyota bijna dubbel zo duur is als de Suzuki, verdelen we het als volgt:

SUV en Auto van het Jaar: Suzuki Ignis
Crossover van het Jaar: Toyota CHR

mvrgr m´ns

PSsst, zeebra, omdat ik als Nederlander in Duitstalig CH woon, en werk als leraar Eng & Fr, zwabber ik altijd een beetje tussen D, NL, CH, F, I, UK, info-kanalen. Op die manier heb ik wél een goed overzicht van de verschillen en, vooral, de overeenkomsten.

.
@M’NS: Ik ben erg honkvast. Ik woon 500 meter van mijn geboorteplaats. Alleen werk ik wel voor een bedrijf met vestigingen in Duitsland, België Frankrijk en Spanje met bijna overal een eigen wagenpark. Voor België houd ik mij ook bezig met de lonen. Ik heb dus ook wel een redelijk overzicht wat er in sommige andere landen speelt.
En, zeebra, in je hoedanigheid van Niro-rijder, zie ik, gelukkig mede-lid van de gelukkige SUV/crossover-familie!
(lid van de excellerende hybride crossover familie zelfs)

mvrgr, m´ns
Ja, Wel vreemd dat de Niro in Nederland zo’n succes is terwijl de C-HR het juist ,relatief gezien, over de grens beter doet. Het hele merk Kia is trouwens in Nederland erg succesvol terwijl Hyundai het in de andere landen veel beter doet. Vooral de Tuscon(mooie auto overigens) is in sommige landen bijna niet aan te slepen.
Blackadder the 5th
Boppie

Bij weinig/geen controle wordt vaak de gemakkelijkste/snelste weg gekozen, zowel in het gewone als in het economische verkeer.
Regels maken en maar hopen/verwachten dat iedereen er zich aan zal houden is in mijn ogen een riskante uitgangspositie ...

Nope, dat is de illusie van de 'zelf regulerende kracht van de markt'.

Soms is een beetje overheid zo gek nog niet.
Idefiqs
Blackadder the 5th
Boppie

Of je die nu Richteren, koningen, Adel, Raad der Oudsten, Knights of the Round Table, Senaat, Dictator, Kabinet, Landdag, Gewoonterecht, Godgericht, Ministerie, Obere Gerichtbarkeit, Parlement, Huis der Afgevaardigden, Ius Sacrum, Hogepriesters of anders (plutocratie, meritocratie, democratie etc) wil noemen, de mensheid heeft altijd behoefte aan regels en overheid gehad en ook altijd regels en overheden gehad.

Voorts heeft men natuurlijk altijd gek*nkerd op diezelfde overheid, hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot de scheiding der machten, een relatief nieuwerwetse vinding, waarvan de principes echter al in het Romeinse recht, en waarschijnlijk voordien ook reeds, terug te vinden zijn.
De roep om minder overheid (of juist een sterkere overheid met verdergaande bevoegdheden) , is ook van alle tijden, altijd het hardst van de zijde van diegenen die denken daar beter van te worden.

mvrgr, m´ns
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs
Blackadder the 5th
Boppie

Of je die nu Richteren, koningen, Adel, Raad der Oudsten, Knights of the Round Table, Senaat, Dictator, Kabinet, Landdag, Gewoonterecht, Godgericht, Ministerie, Obere Gerichtbarkeit, Parlement, Huis der Afgevaardigden, Ius Sacrum, Hogepriesters of anders (plutocratie, meritocratie, democratie etc) wil noemen, de mensheid heeft altijd behoefte aan regels en overheid gehad en ook altijd regels en overheden gehad.

Voorts heeft men natuurlijk altijd gek*nkerd op diezelfde overheid, hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot de scheiding der machten, een relatief nieuwerwetse vinding, waarvan de principes echter al in het Romeinse recht, en waarschijnlijk voordien ook reeds, terug te vinden zijn.
De roep om minder overheid (of juist een sterkere overheid met verdergaande bevoegdheden) , is ook van alle tijden, altijd het hardst van de zijde van diegenen die denken daar beter van te worden.

mvrgr, m´ns

En door dit kuddegedrag van de mensheid is er altijd behoefte aan mensen die het boerenverstand gebruiken en de dingen zeggen waarvan leiders hopen dat die niet gezegd worden.

Buiten het doosje denken, dat is de kunst.
zeebra
Ja, Wel vreemd dat de Niro in Nederland zo’n succes is terwijl de C-HR het juist ,relatief gezien, over de grens beter doet. Het hele merk Kia is trouwens in Nederland erg succesvol terwijl Hyundai het in de andere landen veel beter doet. Vooral de Tuscon(mooie auto overigens) is in sommige landen bijna niet aan te slepen.

Kia en Hyundai geven langere tijd garantie, het zijn tevens aansprekende modellen. Veelal beter dan bijvoorbeeld Toyota. Het zijn ook goede auto's natuurlijk.
rke
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs
Blackadder the 5th
Boppie

mvrgr, m´ns

En door dit kuddegedrag van de mensheid is er altijd behoefte aan mensen die het boerenverstand gebruiken en de dingen zeggen waarvan leiders hopen dat die niet gezegd worden.

Buiten het doosje denken, dat is de kunst.

Er zijn nou eenmaal regels nodig, onderlinge afspraken zullen altijd door een bepaalde groep mensen worden geschonden. En de mens is in zijn kuddegedrag dan ook gemakkelijk in het 'zelf interpreteren' van die regels.
Kijk naar de Mc Donalds, en dan vooral de directe omgeving op een vroege zaterdag- of zondagmorgen. Als ik ochtendlijke foto's maak zie ik de zakken met plastic bekertjes, doosjes waar de hamburgers ooit in lagen te wachten op de hongerige magen, noem het maar op al liggen. Er is een bepaalde groep mensen die te beroerd is dit in een afvalbak te deponeren.
Is het eenmaal een zooitje, dan ben je eerder genegen er wat bij te gooien, zeker als jouw stukje afval minder groot is dan het aanwezige stukje afval.
Als er camera's zouden hangen en je zou op de zaterdag erop verplicht moeten opruimen onder toeziend oog van iemand van bureau Halt, dan laat je het wel uit je hoofd.
Omgekeerd hebben er mensen boetes gekregen omdat ze een klokhuis uit de auto in de berm gooiden, zomaar twee voorbeelden van hoe regels worden geinterpreteerd én (al dan niet) gehandhaafd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close