Pleidooi vr de SUV

Gepost door m'ns (afd. ae&d) 
*Elfstedenijsmeesters
*safarifanatiekelingen
*groot wild jagers
*ivoorhandelaren
*neushoornhoornextracthandelaren
*missionarissen
*olie/gaspijplijnreparateurs
*ontwikkelingswerkers
*luchtballonvaarders/piloten
*luchtballonvaardervolgers
*rubberplantage-eigenaren
*boerengolfliefhebbers
*projektontwikkelaars + projektontwikkelaarsslippendragers (vaak corrupte politici en ambtenaren
*beschavingsontvluchters
*woestijnduinenboarders
*Magrebgangers
*aspirant commandos
*steigerbouwers
*openluchtfestivalstandbouwers
*openluchtfestivalbezoekers
*dijkgraven / (hoog)heemraden
*Verkeer en Waterstaatinspecteurs
*pastoraalwerkers in buitengebieden
*medewerkers van provinciale planologische diensten
*planologen in het algemeen
*autojournalisten die na de zoveelste rijtest dan toch voor de bijl gaan

Nu ik al die lijstjes nog eens doorlees kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er nog mensen zijn (mannen natuurlijk, want vrouwen willen er allemaal eentje, Im sorry, gents, but size does matter) die gn SUV of dan toch minstens een crossover willen rijden.

Hoe ziet zon leven er uit? Kantoorbaantje, 2x/wk naar de belendende sportschool, geen hond, geen paard, geen kleine kinderen, geen kleinkinderen, geen exotische buitenlandse bestemmingen, geen spannende dingen in het bos?
Geek? De meeste geeks die ik ken zijn tevens hartstochtelijke outdoorsporters. Modelbouwer dan? Trainspotter? Bijna ondenkbaar. Daarvan zijn er nog maar een paar honderd in heel Nederland. De meesten kwalificeren zich bovendien op leeftijd voor een Tiguan.
Zou hij geen rijbewijs hebben? Of zou hij nog aan het sparen zijn? -> "Dan ook direct een Macan!" Heeft ie een te duur huis gekocht? Of ligt ie nog krom om die 911 af te betalen die hij tien jaar geleden in een opwelling heeft aangeschaft?

Of zou rke werkelijk gelijk hebben? Dat wij allemaal onze auto, wat het er ook voor een is, eenvoudigweg als sports utility vehicle beschouwen.
En waarom zouden we niet?

mvrgr,
mns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2018 05:03 door m'ns (afd. ae&d).
Idefiqs
m'ns (afd. ae&d)
.....
.....
*geodeten en landmeters
*kadastrale buitendienstmedewerkers
*NAM & Gasunie buitendienstmederwerkers.
*buitendienstmedewerkers in het algemeen
*

Zit er niets tussen?
Dan ga ik vanavond nog even door.

mvrgr,
mns

*Postbodes
*Pakketbezorgers
*wijnhandelaren
*Paarse krokodillenfabrikanten
* etcetera etcetera

Blij dat je meedenkt, Idefiqs thumbs up

mvrgr, mns
rke
Ah, ik begrijp de moraal.

Iedere auto is een sportief in de markt geplempt, bruikbaar voertuig. Een Sports Utility Vehicle.

Ik heb dus ook een SUV. Een Renault Clio. Sportief, buikbaar en een vehikel.

big smile smiley Geen speld tussen te krijgen, rke.

mvrgr, mns
afentoe
m'ns (afd. ae&d)
*Baltische kustbezoekers
*Baltische Kustbezoekers

Hmm... Met al mijn mensenkennis denk ik dat u ofwel een grondige hekel ofwel een behoorlijke voorliefde heeft voor ofwel het gebruik van de hoofdletter K, ofwel de Baltische kust/Kust. Een mooi gebied met een aantal fraaie oude (al dan niet Hanze-)steden, maar dat terzijde. Ik voelde mij al aangesproken door "watersporter".

Ja, objectief valt er veel voor SUV's te zeggen. Ik heb duizenden kilometers in een aantal tamelijk grote SUV's van Zweedse afkomst mogen rijden, en dat zijn objectief hele goede auto's. Het instapdieseltje al kan in Nederland behoorlijk illegale waarden (in dit geval alleen getest aan de kant van de grens waar dat sporadisch wl mag) voor mijn gevoel urenlang volhouden, 't is dat het druk werd op de weg, anders had ik het langer dan vijf kilometer geprobeerd ook, het zitcomfort is simpelweg next level en van het grote scherm hield ik binnen twee uur al. Groot nadeel is uiteraard dat dat scherm een hele hoop knopjes vervangt, in een auto waar je zelfs de startknop moet draaien in plaats van indrukken winking smiley... Eerlijk waar, dat kostte me qua bediening het langste om te wennen.

Perfectie bestaat echter niet, dus ook hier zijn er maren... Elke keer als ik de snelweg in zo'n ding afreed, moest ik de stad in. Mijn hele palet aan welluidende krachttermen is inwendig voorbij gekomen. De voornaamste gedachte was politiek correct omschreven dat ik met geen mogelijkheid kon zien waar dat ding ophield, met name van voor, al was schuin naar achter ook geen pretje. Bij het uit een krappe parkeergarage manoeuvreren was de 365 graden camera mijn beste vriend, mijn eigen gezond verstand kwam pas op twee (met als voornaamste argument dat de camera aankruipende auto's wel erg laat zag). Gezien het prijsniveau van de doorsnee SUV zou ik op het moment van schrijven kiezen voor een vergelijkbare iets dikker aangeklede gewone sedan. Enige echte nadeel zou zijn dat ik in de file dan amper voor me uit kan kijken doordat er weer zo'n lagebijtellingscrossovertje voor me zit, maar ach, filerijden in mijn eigen tijd is toch iets waar ik dan weer principieel bezwaar tegen heb, dus dat valt te overkomen.

Edit: taalfout

Ik hoor het al, af en toe, dat gaat niet lang meer duren of je bent m. spinning smiley sticking its tongue out

Over stadsverkeer en parkeergarages
De ontwikkelingen in de Fahrassistenz Systeme gaan echt zeer rap. Bij BMW bijvoorbeeld volgde kort na de Driver Assistant de Driver Assistant Plus, die eigenlijk alles doet waar jij een hekel aan hebt (incl filerijden) . Bij MB liep de S-klasse voorop, spreekt.
Nissan levert in Europa sinds maart dit jaar op de Leaf en de Qashqai het z.g. Pro Pilot systeem, dat autonoom rijden mogelijk maakt. (zelf gebruiken ze bij Nissan liever het woord `semi-autonoom maar die woordkeus is veeleer een juridische aangelegenheid).
De X-trail rijdt in de USA al sinds eind eind 2016 met Pro Pilot, hier in Europa moeten we er nog een maandje op wachten. Anderhalf jaar later dus... Ach, de techniek is er, het gaat enkel om de invoering van wereldwijde massale productie ervan. Die draait op hoge toeren heb ik me door een very knowledgeable insider bij een grote auto-electronica-ontwikkelaar en -toeleverancier laten vertellen.

Alle grote merken hebben, of komen nog dit jaar, of anders uiterlijk begin 2019 met aanverwante systemen. Binnen een jaar is het gemeengoed. Binnen twee jaar kost het ook geen burgermansfortuintje meer. Over drie jaar wordt enkel nog de basisversie geleverd znder.
Onze X-trails zijn nog niet zo ver. Ze hebben wel alle deelsysteempjes aan boord maar die zijn nog niet allemaal met elkaar verknoopt. Wel hebben ze reeds een actieve parkeerassistent voor zowel dwarsparkeren als fileparkeren. (Leuke videos van op youtube. Deze bijvoorbeeld, of deze of deze. Er zijn er honderden, met Pro Pilot eveneens natuurlijk) De parkeerassistenten sturen voor je en biepen en piepen dat het een lieve lust is en laten je op het scherm in rondomzicht zien hoe en wat. Bovendien detecteren de cameras "Querverkehr" zowel vr als achter de auto. Ook zijn ze handig om bij lage snelheden voor je, naast je n om de hoek te kijken (niet alleen parkeer- en achteruitrijhulp dus).

Prijsniveau
Zon Zweed - XC60? - is pittig geprijsd (om over een XC90 maar liever te zwijgen) . Maar gelukkig zijn er in de klasse van de XC60, tussen pakweg 4 meter 50 en 4.80, zeker twintig verschillende te koop. Van Forester tot Tiguan, van Kuga tot Tucson, van Koleos tot Q5, van Cherokee tot Outlander, van X3 tot RAV4, van F-Pace tot Sorento, van GLC tot CR-V, van Stelvio tot CX-5, van Santa Fe tot Kodiaq, van Discovery Sport tot Sportage.
Ik heb ze allemaal bekeken en vergeleken (allemaal met 2.0 diesel 4WD Aut). De ene is vijf cm langer, de andere vier cm breder, een derde drie hoger. De ene heeft 10 PK meer, de andere 20 Nm meer koppel, een derde een lager verbruik. De ene heeft een grotere kofferbak, de andere een hoger trekgewicht, een derde meer daklast. De ene heeft een hogere instap, de andere een lagere tildrempel, een derde meer hoofdruimte op de achterbank. Enzovoort enzovoort enzovoort.
Op de keper beschouwd ontlopen ze elkaar niet zo heel veel. Minder in ieder geval dan je op voorhand geneigd bent te denken. Minder dan autojournalisten je graag willen doen geloven.

Ik ben na rijp beraad voor twee identieke X-trails gegaan. Waarom? Een X-trail is geen XC60, geen X3, geen F-Pace. Die kosten namelijk beduidend meer. Groter dan een X-trail worden ze er niet van. En beter uitgerust al helemaal niet. Noch terreinwaardiger trouwens.
De Tekna uitvoering van de X-trail heeft alles aan boord wat mijn hartje begeert. Tot Bose-stereo, panorama-schuifdak en achterbank-verwarming aan toe. Toch ben ik realist genoeg om me te realiseren, dat als ik op een andere dag de knoop had doorgehakt er misschien twee andere wagens in de garage hadden gestaan... spinning smiley sticking its tongue out

Maar er is meer: Nissan wenst niet meer aan zijn pre-Pro-Pilot-periode herinnerd te worden en verramsjt momenteel overal in Europa op grote schaal zijn voorraad X-trails znder Pro Pilot (bovendien komt er natuurlijk in 2020 een nieuw model, daar kun je donder op zeggen) : kortingen van meer dan 20% moeten mogelijk zijn, ook in NL.

Iets anders: Baltische bezoekers aan de NL kust of NL bezoekers aan de Baltische kust, thats the question.
Ik realiseerde me tijdens het opschrijven van Baltische kustbezoekers, dat het op deze wijze geschreven eigenlijk gaat om mensen afkomstig van de landen rondom de Oostzee, die een willekeurige (misschien zelfs wel de Nederlandse) kust bezoeken, terwijl ik eigenlijk doelde op inwoners van Nederland die graag de kust van de Baltische staten bezoeken, Baltische Kustbezoekers dus.
Daar dit 2 aparte legitieme categorien zijn van mensen die met een SUV goed bediend zouden zijn, heb ik ze gewoon beide genomen (door ze verschillend te spellen) .
Een gedachte-exercitie een betere zaak waardig, ja. Tsja...

mvrgr, mns

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2018 05:25 door m'ns (afd. ae&d).
Re: Pleidooi vr de SUV
21-04-2018 04:16
Had je de Texanen al in het rijtje staan m'ns?

Overigens vind ik niet dat je een pleidooi moet houden voor de SUV. Dat heeft de SUV niet nodig. Als je er eenmaal een hebt weet je niet wat je al die tijd zonder hebt gedaan. Overigens graag wel een full size SUV. Niet die magere karretjes die jullie daar rijden.
Twix

Overigens vind ik niet dat je een pleidooi moet houden voor de SUV. Dat heeft de SUV niet nodig. Als je er eenmaal een hebt weet je niet wat je al die tijd zonder hebt gedaan. Overigens graag wel een full size SUV. Niet die magere karretjes die jullie daar rijden.

Ha, die Twix!
Nee, de Texanen had ik niet als afzonderlijke categorie opgevoerd, noch de Zwitsers overigens. Ik had ze samengevat onder emigranten

Heb ik nog zo mijn best gedaan, zeg jij dat het overbodig is... crying smilie Toch heb je groot gelijk: goede wijn behoeft geen krans smileys with beer
Mijn Pleidooi werd getriggerd door een blog van Bas van Putten getiteld Pleidooi tegen de SUV. En je kent me: overbodig of niet, zo veel onzin kon ik niet over mijn kant laten gaan.

Yep, size matters eye popping smiley

mvrgr,
mns
m'ns (afd. ae&d)
Dank je, Joost.
Met de heldere lucht van de afgelopen weken heb ik overigens ook geen klagen: Alpen-vergezichten om van te smullen!

mvrgr, mns

Ik ben heel benieuwd, het platte Nederland gaat ook vervelen op een gegeven moment.
Volgens mij is het gemakkelijker na te gaan wie niet geschikt is voor de SUV, ik denk bijvoorbeeld aan mensen die fietsen op het dak willen meenemen, die willen toch graag onder het tunneltje doorrijden. Bovendien is het gemakkelijker de fiets af te nemen omdat je minder hoog hoeft te grijpen.

De chte fietsmeenemert kiest vervolgens toch weer voor een hoog vehicle omdat het lekker is als ze 'binnenstaan'.

Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)
Dank je, Joost.
Met de heldere lucht van de afgelopen weken heb ik overigens ook geen klagen: Alpen-vergezichten om van te smullen!

mvrgr, mns

Ik ben heel benieuwd, het platte Nederland gaat ook vervelen op een gegeven moment.

Het spijt me, Joost, het is vandaag weliswaar zeer zonnig, het vergezicht is echter slecht: geen berg te zien vanachter mijn bureau.

Prima fietsplaatjes trouwens. thumbs up

mvrgr, mns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2018 11:55 door m'ns (afd. ae&d).
Ik ben het roerend met je eens, m'ns. Alleen op prijsniveau ligt er een misverstandje, ik bedoelde de verschillen tussen SUV's en vergelijkbare gewone stations. Laten we het houden op de tweeliter diesels met 4WD uit je voorbeeld. De XC90 D4 (daar had ik het over) is in Nederland exact tienduizend euro duurder dan de vergelijkbare V90. Procentueel toch een aardig verschil. En hoe fijn zo'n XC90 ook rijdt, gezien mijn ervaringen met de V60 (ja, een klasse kleiner en in de basis een ouder model) ben ik er helemaal niet zo zeker van dat die tienduizend in mijn ogen gerechtvaardigd is... De V90 staat wel nog op mijn lijstje om eens in te rijden.

Overigens briljant dat het gebruik van de hoofdletter K daadwerkelijk bewust is gegaan thumbs up
afentoe
Ik ben het roerend met je eens, m'ns. Alleen op prijsniveau ligt er een misverstandje, ik bedoelde de verschillen tussen SUV's en vergelijkbare gewone stations. Laten we het houden op de tweeliter diesels met 4WD uit je voorbeeld. De XC90 D4 (daar had ik het over) is in Nederland exact tienduizend euro duurder dan de vergelijkbare V90. Procentueel toch een aardig verschil. En hoe fijn zo'n XC90 ook rijdt, gezien mijn ervaringen met de V60 (ja, een klasse kleiner en in de basis een ouder model) ben ik er helemaal niet zo zeker van dat die tienduizend in mijn ogen gerechtvaardigd is... De V90 staat wel nog op mijn lijstje om eens in te rijden.

Overigens briljant dat het gebruik van de hoofdletter K daadwerkelijk bewust is gegaan thumbs up
.

Zelfs Volvo zelf is het roerend met u eens, afentoe.
Ik heb het even opgezocht. Voor de D5 AWD Aut weliswaar, maar dat komt in principe op het zelfde neer - alleen ng een beetje geprononceerder.

XC90 Momentum: Netto 48 + BTW 10 +BPM 22 + afl kosten enz > 80 mille
V90 Cross : Netto 47 + BTW 10 + BPM 14 + afl kosten enz > 72 mille
V90 Momentum: Netto 46 + BTW 10 + BPM 12 + afl kosten enz > 69 mille

Schrikbarend! Van het prijsverschil van dik 11.000 euro gaat er maar 2.000 euro naar Volvo, de rest naar de Nederlandse Staat*

Wellicht is de V90 Cross wel de beste keus: 7 cm hoger (merkwaardigerwijs 6 cm meer bodemspeling, 4 cm hogere instap)
Aan de keerzijde: hij is ook 56 kg zwaarder en heeft een 7 cm hogere tildrempel

Maar ja, omgerekend toch 500 euro per cm... Heeft u dat er voor over?

mvrgr,
mns

*hier in CH liggen de prijzen voor de verschillende 90-varianten dan ook dichter bij elkaar - maar z dicht nu ook weer niet.

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2018 16:37 door m'ns (afd. ae&d).
Een SUV verbruikt meer benzine, dus CO2 waar de BPM deels op is gebaseerd. Hetzelfde zie je ook bij de Kuga versus Mondeo, uit betrouwbare bron (een Kuga rijder die Mondeo's verkooptwinking smiley) heb ik vernomen dat het benzineverbruik bij gelijke motorisering van de Kuga (2WD) veel hoger ligt. Een 4WD wordt hierdoor dermate duur dat deze niet eens in het gamma voorkomt. (Dubbel BPM bedrag, net als de door M'ns gemaakte berekening van de Volvo)

Op zich jammer, want als er n merk is die auto's goed kan laten sturen is het Ford wel.
Wellicht is de V90 Cross wel de beste keus: 7 cm hoger (merkwaardigerwijs 6 cm meer bodemspeling, 4 cm hogere instap)
Aan de keerzijde: hij is ook 56 kg zwaarder en heeft een 7 cm hogere tildrempel

Stomme opmerking, die laatste, van me want de rest van de auto kost ook een kleine 500 euro per cm hoogte :
69.000 voor 147,5
72.000 voor 154.3
80.000 voor 177.5

De XC is (volgens AW specs) sinds deze maand niet meer met D4 AWD leverbaar.
Ook de gewone V90 is (volgens AW specs) vanaf deze maand niet meer met D4 AWD leverbaar >> zit je als AWD wil hebben dus aan de D5 vast....
De Cross is idd met D4 AWD beduidend goedkoper : 7 mille maar liefst. Dat maakt het het prijsverschil met de XC 15 mille... En hij idus zelfs goedkoper dan een AWD D5 V90 !

Ik geloof dat we een winner hebben smileys with beer

mvrgr, mns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2018 11:47 door m'ns (afd. ae&d).
De Amarone vertroebelt duidelijk mijn geest, natuurlijk zit de 4x4 in de prijslijst, alleen is de BPM dubbel zo duur.
Idefiqs
De Amarone vertroebelt duidelijk mijn geest, natuurlijk zit de 4x4 in de prijslijst, alleen is de BPM dubbel zo duur.

Kan de beste overkomen, Idefiqs. Het zij je vergeven.

Ik zie hier op AW specs dat de benzine Kuga Vignale 1.5 Ecoboost AWD Aut. al 50 mille kost.
(Netto 28.5 - BTW 6 - BPM 16.5 , dat is NB ruim 5 mille meer BPM dan op een V90 ! - zie boven - Dat verbruik van die 1.5 van Ford zal wel in orde wezen, but I, for one, wouldnt trust them Volvo diesels any further than I could spit... )
En dat Ford van de 2.0l diesel idd nch een AWD nch een Automaat aanbiedt, laat staan een AWD Aut. , begrijp ik wel: die zou in Titanium trim al ruim over de 50 zitten en in Vignale tegen de 60 lopen. Dat koopt in NL geen hond: als de klant 60 mille kan stuk slaan op een middenklasse SUV, dan wil ie een X3 of een XC60 of een Stelvio.
Stapt ie stevig gewapend met zijn 60 flappen naar de BMW-dealer en gaat vervolgens alsnog met een 2.0 l 2WD van 75 mille de deur uit... eye popping smiley (eigen schuld dikke bult) En hoe meer ie zich heeft laten plukken te veel heeft uitgegeven, des te tevredener is ie! En des te harder bazuint hij die tevredenheid rond. De moderne psychologie verklaart ons haarfijn hoe dat zit. Maar dit terzijde

Slechts 15 procent van de klanten koopt van een massamodel de instapversie. Maar ook de topversie koopt vrijwel geen kip. Alleen de dealer zelf om hem in de showroom te zetten, er met lede ogen een paar maanden zijn verkoopchef mee te zien patsen, en later gelukkig toch nog met winst als demo te verkopen.
Tenzij het een overduidelijk herkenbaar en zwaar aangezet kanon betreft (RS4 Avant, Sierra Cosworth, 190 2.3 16V), is het sowieso lastig een `normaal uitziende auto te verkopen voor het dubbele van de instapprijs. Lukt niet. De Kuga start bij 28 mille. Daarmee ligt het plafond ook vast op 50. 53 max. Dus geen 2.0 CDI AWD Aut. , simple as that.

Kijk maar:
CX-5 van hetzelfde laken. 2WD benzine handbak instappen vanaf 31, dus de met afstand duurste, de AWD diesel Aut., beloopt je 54.5.
Kadjar instapper 2WD benzine manueel, 26.5, loopt tot 4WD diesel, 42, maar... dan heb je nog steeds maar 130 PKtjes en nog steeds geen automaat.
Discovery Sport van 47 voor een kale handgeschakelde 2WD 150 pk diesel tot 90 voor de volgepakte AWD 9-traps automaat met 240pk is streching it...
enzovoorts enzovoorts

De X-trail start bij 31, dus de versies van rond de 40 zullen het best verkopen en de duurste die ze nog enigermate zullen kunnen slijten is de 2.0 cDI All Mode Business Edition van 53, of, als X-tronic, 56. (duurdere versies zijn in NL kansloos - blij dat ik CH woon big smile smiley )

De Duitse drie (en Volvo) doen het slimmer: daar heb je de vuistdikke optiepakettenbrochures, kun je weken, maanden mee zoet zijn. Daar geven negen van de tien klanten meer uit dan ze aanvankelijk gepland hadden. Maar ook daar zullen er niet veel bij zijn die aangelokt door de Specificatie-pagina op AutoWeek, die zegt dat je voor 54 mille kunt wegrijden in een Q5 (2.0 diesel FWD handgeschakeld 150 PK) , een uurtje later met een 3.0 TDI Quattro van 82, die vervolgens vrolijk opgeleukt wordt tot 108, onder de arm het pand verlaten....

BPM hin oder her , voor alle volumemerken en -modellen geldt: net geen twee keer de instapper, meer kun je niet vragen voor je topversie, anders voelt de klant zich bekocht.

mvrgr,
mns

.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2018 02:07 door m'ns (afd. ae&d).
22-04-2018 02:48
Joost veelrijder
De chte fietsmeenemert kiest vervolgens toch weer voor een hoog vehicle omdat het lekker is als ze 'binnenstaan'.

Ik denk dat je hier de SUV verwardt met een MPV. Ik kan in mijn full size SUV absoluut geen fiets rechtop zetten. Mijn fietsen staan daarom gewoon op de fietsendrager.
22-04-2018 02:54
m'ns (afd. ae&d)
Twix

Ha, die Twix!
Nee, de Texanen had ik niet als afzonderlijke categorie opgevoerd, noch de Zwitsers overigens. Ik had ze samengevat onder emigranten

Heb ik nog zo mijn best gedaan, zeg jij dat het overbodig is... crying smilie Toch heb je groot gelijk: goede wijn behoeft geen krans smileys with beer
Mijn Pleidooi werd getriggerd door een blog van Bas van Putten getiteld Pleidooi tegen de SUV. En je kent me: overbodig of niet, zo veel onzin kon ik niet over mijn kant laten gaan.

Yep, size matters eye popping smiley

mvrgr,
mns

Ik zal de blog eens lezen en een foto van de oprit maken en naar Bas sturen. Op dit moment hebben we een X5 te leen omdat onze 3 wat, uh, probleempjes heeft. Dus er staan nu twee SUVs naast elkaar.
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr,
mns

Het is toch al jarenlang bekend dat wij dat beter deden dan de betaalde krachten van alhier? Helaas gingen we door dit succes ten onder en werden we in een hoekte gedrukt.....
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr,
mns

Het is toch al jarenlang bekend dat wij dat beter deden dan de betaalde krachten van alhier? Helaas gingen we door dit succes ten onder en werden we in een hoekte gedrukt.....

En vervolgens met stille trom verwijderd...
m'ns (afd. ae&d)

Zo op gevoel niet, al is het maar omdat ik de gewone V90 wel zo'n onbehoorlijk fraai design vind.

Dat het leeuwendeel van het verschil naar vadertje staat gaat verbaast mij niet. Voor autokopers zijn Zwitserland of Luxemburg beduidend voordeliger om te wonen, dat zal bij ons allen bekend zijn.
Twix
Joost veelrijder

Ik denk dat je hier de SUV verwardt met een MPV. Ik kan in mijn full size SUV absoluut geen fiets rechtop zetten. Mijn fietsen staan daarom gewoon op de fietsendrager.

Ligt dat niet aan de aandrijflijn? Bij een SUV 2WD mis je de kardantunnel en moet het volgens mij mogelijk zijn de fiets rechtop te zetten. Dat lukt zelfs in een Yaris Verso of een Renault Kangoo.
Ben wel benieuwd of ze bij jou net zulke mooie fietsdragers hebben als bij ons?
Idefiqs
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr,
mns

Dat is inderdaad erg spijtig, er heeft een digitale opruimschoonmaak plaatsgevonden, of het een voorjaarse was weet ik niet. Wel kun je bij een moderator vragen om een export bestand.
afentoe
m'ns (afd. ae&d)

Zo op gevoel niet, al is het maar omdat ik de gewone V90 wel zo'n onbehoorlijk fraai design vind.

Dat het leeuwendeel van het verschil naar vadertje staat gaat verbaast mij niet. Voor autokopers zijn Zwitserland of Luxemburg beduidend voordeliger om te wonen, dat zal bij ons allen bekend zijn.

Zo zie je maar, afentoe: we wikken en wegen, en af toe komen daar zelfs verantwoorde beslissingen van, maar alleen dan als die in overeenstemming zijn met de keuzes van ons hart.

Over CH. De autos lijken er van een afstandje nog net iets goedkoper dan ze inderdaad wel zijn. Zeker als je niet al te kieskeurig bent, kun er fantastische koopjes scoren. En niet alleen bij de grijze import die meest exemplaren verkoopt die ze elders in Europa aan de straatstenen niet kwijt kunnen (uit NL bijvoorbeeld vanwege de hoge BPM) Nee, zelfs de officiele merkdealer stunt soms met acties die too good to be true lijken.

Vanochtend de volgende paginagrote advertentie in mijn zondagskrant (Neue Zricher Zeitung) - ik citeer:

AB CHF 32 800.-

Der BMW X1 Swiss Advantage Sport. Nur fr kurze Zeit

en daaronder in een grote brei de volgende brei in kleine lettertjes, waarvan we weten dat die nooit iemand verder dan de eerste regel leest.

BMW X1 sDrive 18d Swiss Adbvantage Sport, 1995 cm3, 110 KW (150PS) , 4,6 l/100km , B 5,2 l/100km, 120 g CO2/km (Durchschnitt aller immatrikulierten Neuwagen in der Schweiz 133 g CO2/km) , CO2-Emissionen aus der Treibstoff- und/oder Strombereitstellung 20g CO2/km, Energieefficienzkategorie C, Barkaufpreis CHF 32 800,- (Katalogpreis 42 130,- abzglich CHF 9330,- Preisvorteil) , Promotion gltig bei Vertragsabschluss bis 30.06.2018. Abgebidtes Fahrzeug enthlt Sonderausstattungen: Model X-line CHF 3990 (nicht mit der Swiss Advantage Sport kombinierbar) Metallic-Lackierung CHF 1010,- , 19" Leichtmetalrder Y-Speiche 511 CHF 970,- (Katalogpreis CHF 48 100,-) Solange Vorrat.

Als ze bij luxe-merken beginnen met de prijs, pas dan op. Swiss Edition is voor de zwitserse aspirant-autokoper een begrip. Alle merken hebben er van tijd tot tijd een. Swiss Edition staat voor: helemaal kaal, kaler kan niet. De basisversie. Zo een heb je nog nooit in de showroom gezien. Je kunt je niet voorstellen dat je een auto zo uit kunt kleden (of beter: niet aan kunt kleden) , zo kaal. Je mag blij zijn dat er een stuur in zit. Ruitenwissers nog net niet tegen meerprijs*. Slechts in wit en zwart verkrijgbaar. En je hebt nooit geweten dat een auto-interieur z grijs kon zijn. Opties niet verkrijgbaar, alles wat je er meer op wil hebben moet van de accessoire-lijst komen**.

Maar goed, een X1 voor omgerekend 27.500 euro... Zolang de voorraad strekt. Snel erbij zijn dus. Toch maar eens informeren. BMW gebeld: hoeveel hebben julllie er eigenlijk? Een paar honderd? Een tiental? Daarover doen we geen mededelingen. Waarom beelden jullie een auto af met Sonderaustattungen die je helemaal niet met het actie-model kunt combineren? Daarover doen we geen mededelingen. Hoe komt het dat voor dit model in Nederland slechts 109 g CO2/km geldt en dat het model hier in CH op 120 g zit? Daarover doen we geen mededelingen.
Tsja...

Niet denken dat alleen Vadertje Staat de grote boosdoener is. BMW NL kan er ook wat van: deze versie staat in NL voor 31.5 Netto (zonder BTW en BPM dus) in de prijslijst. In CH voor 25. Toch goed om te weten als je in de markt bent voor een X1 dat er in NL 6.500 euro mr speelruimte in de prijs zit dan je al dacht.

mvrgr, mns

*we kunnen wel klagen, en persoonlijk vind ik dat bij tijd en wijle een niet onplezierig tijdverdrijf, maar we moeten niet vergeten, dat wat we nu heel gewoon vinden, lange tijd een dure optie was. Over twintig dertig jaar zulen we zo ook terug kijken op de autos van nu...

**in dit geval is dat trouwens niet het geval: je kunt dit actie-model verder nog behoorlijk naar believen aankleden
Joost veelrijder
Twix
Joost veelrijder

Ligt dat niet aan de aandrijflijn? Bij een SUV 2WD mis je de kardantunnel en moet het volgens mij mogelijk zijn de fiets rechtop te zetten. Dat lukt zelfs in een Yaris Verso of een Renault Kangoo.

Dit is een foto van een MPV. De stoelen en hun bevestiging doen mij denken aan een oude Espace, de achterlichten aan een 806.

Alles hangt af van het model van de fiets natuurlijk. Heb het vorige week toevallig zoals op de foto met mijn mountainbike gedaan in de X-trail: voorwiel eruit, zadel omlaag, of zadelpen eruit, no problem (enkel middendeel weg bij een in 3 delen neerklapbare 2e zitrij)
Een omafiets wordt een ander verhaal, of een electrobike met voorwielaandrijving. dan moet of de hele of 2/3 deel van de tweede zitrij plat.

Sweet memories... in onze Grand Espace reden we de fietsen na een rondje mountainbiken op de Amerongse Berg zo naar binnen. Spanbandje om d stang en hoofdsteun zodat de handel niet gaat schuiven bij een plotse manoeuvre en klaar.

mvrgr, mns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2018 15:05 door m'ns (afd. ae&d).
22-04-2018 15:09
m'ns (afd. ae&d)
Als ze bij luxe-merken beginnen met de prijs, pas dan op. Swiss Edition is voor de zwitserse aspirant-autokoper een begrip. Alle merken hebben er van tijd tot tijd een. Swiss Edition staat voor: helemaal kaal, kaler kan niet. De basisversie. Zo een heb je nog nooit in de showroom gezien. Je kunt je niet voorstellen dat je een auto zo uit kunt kleden (of beter: niet aan kunt kleden) , zo kaal. Je mag blij zijn dat er een stuur in zit. Ruitenwissers nog net niet tegen meerprijs*. Slechts in wit en zwart verkrijgbaar. En je hebt nooit geweten dat een auto-interieur z grijs kon zijn. Opties niet verkrijgbaar, alles wat je er meer op wil hebben moet van de accessoire-lijst komen**.

Maar goed, een X1 voor omgerekend 27.500 euro... Zolang de voorraad strekt. Snel erbij zijn dus. Toch maar eens informeren. BMW gebeld: hoeveel hebben julllie er eigenlijk? Een paar honderd? Een tiental? Daarover doen we geen mededelingen. Waarom beelden jullie een auto af met Sonderaustattungen die je helemaal niet met het actie-model kunt combineren? Daarover doen we geen mededelingen. Hoe komt het dat voor dit model in Nederland slechts 109 g CO2/km geldt en dat het model hier in CH op 120 g zit? Daarover doen we geen mededelingen.
Tsja...

Toch...

Ik ben een voorstander van een kale auto. Ik heb ooit leren rijden in een C-Kadett, toen al berucht vanwege de afwezigheid van (soms nuttige) accessoires. Ik noem even op wat wij nu als normaal beschouwen maar wat er in die auto niet op zat:
Een plekje voor de radio,
een rechterbuitenspiegel,
achterruitverwarming,
interval op de ruitenwisser,
vergrendeling van de achteruit (versnellingsbak),
makeup-spiegel....

Dus, toen Skoda met de Octavia de Nederlandse markt wilde bestormen, adverteerden zij ook met een kaler dan kaal versie. Handgezwengelde raampjes en dat soort handige accessoires.
Ik kreeg met pijn en moeite toestemming van mijn werkgever om een Octavia te leasen, dus er was nauwelijks ruimte voor iets extra. Dat zit mij niet dwars, doe mij maar zo'n karig kaal karretje.

De dealer zei al dat deze versie ergens in de oerwouden van Tsjechoslowakije gemaakt moest worden, het kon even duren. Na een viertal weken belde de dealer op dat zij een andere kleur met een of ander optiepakket konden leveren voor de kale prijs en die kon per direct geleverd worden. Dat was mij om het even, dus ik kreeg een Frankestein Skoda. Frankestein, want onder de motorkap was het een bonte verzameling van VW, Audi en Skoda logo's, ieder dekseltje had wel een ander logo.
Het ding reed prima, niet op aan te merken en zoals we nu wel weten levert Skoda misschien nog betere kwaliteit dat moeder VW herself.

Na een paar maanden zit ik met de monteur te babbelen (mijn favoriete hobby, monteurs het leven zuur maken) en van hem kreeg ik te horen dat de super kale versie nooit in Nederland geleverd was.

Met de hoeveelheid CO2 werd (dat hoop ik) heerlijk gesjoemeld door veel merken. In Nederland zijn de bijtellingstarieven CO2 afhankelijk en omdat fabrikanten dit zelf mogen meten... tja, de slager roept echt wel dat hij het beste vlees heeft. En de consument kijkt echt wel naar het prijskaartje, anders roept de bank wel dat het nodig nodig is.

De fabrikant kan met de hoeveelheid CO2 echt wel wat doen. Zo zuinig mogelijk en zo schoon mogelijk zijn twee verschillende afstellingen van de motor. Dus als je iets op schoon inlevert, kan je er zuinig voor terug krijgen. Ik heb een motorfiets (met carburateurs) die in de oude, vieze, versie 1 op 27 loopt terwijl de nieuwere, schonere versie met moeite 1 op 21 haalt. Het verschil zit vooral in de carburatie, de oude versie had hele simpele, recht toe recht aan carburateurs, de nieuwere had een complexe slangenwinkel aan de carburateurs en later zelfs uitlaatgasrecirculatie.
Naar mijn idee is de beste methode van CO2 meten een wereldwijd protocol afspreken en dit door een onafhankelijke organisatie laten meten. Bij voorkeur met een steekproef auto, zo bij de dealer vandaan, geen geprepareerde bolide. Maar dat kost geld en de regering ziet "geld kosten" bij vervoer als een geldstroom die verkeerd om stroomt.
Ik zou niet zo snel een kale auto kiezen, mijn vader kocht (toen hij er nog was) in 1998 zijn laatste nieuwe auto, een kikkeroog Corolla. Zonder extra optiepakket, dus geen toerenteller en ook geen airco. In 2009 ging de auto uiteindelijk weg, ze hadden toch veel lol kunnen hebben van die airco. Kostte toen even 2000 gulden extra maar daar was ook een deel extra inruil weer vanaf gegaan.
In 2000 kosten wij een nieuwe Yaris, wel met airco, vijf deuren, etc. Was een duur autootje, zo'n 16 mille, maar ik kreeg er vier jaar later en 90K verder nog 9 mille voor terug. Weinig afschrijving dus. De wagen was al verkocht voordat we hem kwamen brengen. Ik zou me ook ergeren aan die lege knopjes, hier had dit of hier had dat kunnen zitten.
Joost veelrijder
Idefiqs
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr,
mns

Dat is inderdaad erg spijtig, er heeft een digitale opruimschoonmaak plaatsgevonden, of het een voorjaarse was weet ik niet. Wel kun je bij een moderator vragen om een export bestand.

Ik had er een topicje aan gewaagd....
Yep, mijn eerste nieuwe Kadett.... Er was een plaatsje in het dash waar een klokje kn zitten, er zat een afdekplaatje. Er was een plekje waar een autoradio kn zitten, er zat een afdekplaatje. Er zaten afdekplaatjes op plaatsen waar tuimelschakelaartjes knden zitten. ABS? Nope, centrale portiervergrendeling? Nope, elektrische ramen? Nope. Rechterbuitenspiegel? Nope....

En dan maar zeggen dat de 107 van 't vrouwtje kaal is met airco, centrale vergrendeling, elektrische ramen voor, standaard radio, rechterbuitenspiegel... eye popping smiley
22-04-2018 18:58
Joost veelrijder
Twix
Joost veelrijder

Wat is mooi? Ik ben qua fietsendragers meer van de functionaliteit. Mijn fietsendrager past in de 2 inch hitch receiver (zoek maar op hoe je dat zou vertelen). Werkt prima.

Qua aandrijflijn heb je een gedeelte van het probleem te pakken. Nu heb ik ook 2WD, maar uiteraard wel op de juiste wielen. Daarbij vouwt mijn derde rij in de achterbak, dus dat geeft al meteen wat extra hoogte. Overigens heb ik de fiets nog nooit geprobeerd zonder voorwiel...
Twix

Er was enkele maanden terug nog een topic van iemand die niet begreep dat nu, 9-10 jaar na de 'crisis' mensen nog steeds in A/B segmenters reden terwijl er weer geld zou zijn om 'mooie' ruimte auto's te kunnen rijden. Het is ook een beetje welke auto je ook in je buurt kwijt kan. Ik vind een Hummer H1 ook erg vet, maar hoef niet proberen daarmee in een parkeergarage aan te komen.

Parkeervakken in de US of A zijn..... 3x 6 meter bij de shopping malls? Hier is een standaard maat tussen de 2,4m x 4,5/5m. Sommige prive parkeerplekken bij een koopappartement zelfs maar 4 meter lang. Daarmee hoef je niet aan te komen met een Suburban van 5,5 meter.

Er is hier geen ruimte voor zulke auto's tenzij je dus een andere de ruimte niet gunt en hem (3) dubbel parkeert.

Hoge zit van een SUV, ene kant lekker maar weegt voor mij niet op tegen het hogere verbruik (jij in US of A geen last van)en de omvang mbt parkeren en manouvreren in dorpen en steden. Goede C a D segmenter van 1,80 x 4,70 is groot genoeg voor mij. Wel een station voor het laden van spullen smiling smiley
KadettRT
Twix

Hoge zit van een SUV, ene kant lekker maar weegt voor mij niet op tegen het hogere verbruik (jij in US of A geen last van)en de omvang mbt parkeren en manouvreren in dorpen en steden. Goede C a D segmenter van 1,80 x 4,70 is groot genoeg voor mij. Wel een station voor het laden van spullen smiling smiley

Laten dat nou op een paar mm na, KadettRT, de afmetingen van mijn auto zijn 4.70 x 180 - of om precies te zijn: 469 X 182 grinning smiley
Ik ken zat D klasse combis die meer asfalt inpikken (welke eigenlijk niet ?) .
De vooronderstelling dat SUVs meer plek innemen op de weg dan andere autos is ook z veelvuldig herhaald dat we het (bijna) zijn gaan geloven
Deze ide fixe berust op een hardnekkig misverstand. Kijk maar:

sub-compact:
Captur 4.12 x 1.78
2008 4.16 x 1.74
Kona 4.17 x 1.80
Vitara 4.18 x 1.78
500 X 4.25 x 1.80
Renegade 4.25 x 1.81
CX-3 4.28 x 1.77

compact:
Duster 4.34 x 1.80
Ateca 4.34 X 1.81
Niro 4.36 x 1.80
Evoque 4.37 x 1.89
Karoq 4.38 x 1.84
Compass 4.39 x 1.82
Q3 4.39 x 1.83
Qashqai 4.40 x 1.81
GLA 4.42 x 1.80
X1 4.44 x 1.82
Kadjar 4.45 x 1.84
3008 4.45 x 1.84

medium:
Tucson 4.48 x 1.85
Sportage 4.48 x 1.85
Grandland 4.48 x 1.86
Tiguan 4.49 x 1.84
Kuga 4.53 X 1.84
CX-5 4.55 x 1.84
Forester 4.60 x 1.80
CRV 4.61 x 1.82
RAV4 4.61 x 1.85
Cherokee 4.62 x 1.86
NX 4.63 x 1.85
5008 4.64 x 1.84
Koleos 4.67 x 1.84
X-Trail 4.69 x 1.82
T All Space 4.70 x 1.84
Outlander 4.70 x 1.80
Kodiaq 4.70 x 1.88

Die paar middenklasse SUVs die tussen de 55 en 85 mille de showroom verlaten, hebben een goede reden voor die hogere prijs, ze zijn een centimeter of 5 breder...

GLC 4.66 x 1.89
Q5 4.66 x 189
X3 4.71 x 1.89
Disco Sp 4.60 x 1.89
XC60 4.70 x 1.90
Stelvio 4.66 x 1.90
F-Pace 4.73 x 1.93 twijfelgevalletje: misschien hoort die ook al wel, en dan als kleinste jongetje van de klas, in de volgende klasse thuis. Die van de X5, GLE, XC90, Range Rover Velar en zo: 2 dm langer en een anderhalve dm breder (ca 4.90 x 1.95 - het lijkt heel wat, maar het is nog steeds niet direct een wereld van verschil met 4.70 x 1.80 - het oogt enkel zo) .

Heel normale D segment stationwagons - waarvan niemand zal zeggen: tsjonge, jonge, daar kun je echt nit een parkeerplaats mee vinden! - pikken, op de BMW 3 en de C Estate na, niettemin allemaal minstens even veel asfalt in als de medium SUVs.
3 Touring 4.63 x 1.81
C Estate 4.70 x 1.81
A4 Avant 4.73 x 1.84
V60 4.76 x 1.85
Passat Variant 4.77 x 1.83
Mazda 6 Break 4.80 x 1.84
Avensis Touring 4.82 x 1.81
Superb Combi 4.86 x 1.86
Mondeo Wagon 4.87 x 1.85
Talisman Estate 4.87 x 1.87
Insignia Sp Tourer 4.99 x 1.86 eye popping smiley

Zelfs C segment stationwagons zitten ongeveer op het zelfde weg- en parkeeroppervlak als de betaalbare medium SUVs. Nee, niet helemaal: in de breedte zijn ze door de bank een centimetertje of 4 smaller. Het verschil tussen die pilaar in die krappe parkeergarage net schampen of net niet. Verder nicht wirklich die Rede Wert...
Auris 4.46 x 1.76
Focus 4.56 x 182
Golf variant 4.57 x 1.80
130 wagon 4.59 x 1.80
308 4.59 x 1.80
Mgane 4.62 x 1.81
CLA Sh. Brake 4.64 x 1.78
Octavia 4.67 x 1.81
Astra Sp Tourer 4.70 x 1.81 - inderdaad de kleindochter van de Kadett Caravan heeft net zo veel asfalt nodig als ik...crying smilie

Je zou hopen dat deze lijstjes volstaan om het misverstand van `die parkeervakkenverslindende dikke SUVs uit de weg te ruimen, maar ik weet wel beter angry smily

mvrgr,
mns

.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2018 06:11 door m'ns (afd. ae&d).
Goed om je te realiseren:

4.14 x 1.58 x 1.39 waren de afmetingen van een C segment stationwagon, de Opel Kadett C Jagdwagen, een speciale uitvoering van de Caravan in 1978, een kleine twee generaties geleden.
Ondergemotoriseerd was ie beslist niet! O nee, met zijn leeggewicht van 850 kg (volgetankt!) en zijn levendige 1.2 l van 55 PK en 85 Nm sprintte hij in slechts een fractie meer dan twintig seconden van 0-100. Een 60 PK en zelfs een 1.6l 75 pk waren leverbaar, maar volgens het lovende testverslag, dat ik hier voor me heb, was dat nergens voor nodig. Die 55 PK waren ruim voldoende. Hij hing goed aan het gas en was verbazingwekkend spaarzaam: nog geen 9 liter per 100 km...
En al dat moois voor minder dan DM 12.000!

Those were the days...

mvrgr, mns
m'ns (afd. ae&d)
Het verschil tussen die pilaar in die krappe parkeergarage net schampen of net niet.

.....

Heel normale D segment stationwagons - waarvan niemand zal zeggen: tsjonge, jonge, daar kun je echt nit een parkeerplaats mee vinden! - pikken......

Geweldig, dit taalgebruik!
Klopt alles word helaas groter en groter. Tov van 20 jaar geleden kan in me nog wel begrijpen dat de zijdelingse breedte is toegenomen voor botsing/kreukelzone.

En over dat midi compact etc... leuk dat ze het adverteren als SUV slash Crossover. Zijn veredelde opgehoogte B segmenters punt! Kan net aan een hoge stoep pakken.

Maar ook dat gaat weer nergens meer over. Waar de B segmenters voorheen tot max 1.70 breed waren. Nieuwste polo en ibiza... 1.78m!

Idd de nieuwste D segmenters zijn allemaal een lel van een auto. Alles breder dan 1.80 word al minder praktisch in en rondom de Nl se steden.

En met SUV bedoelde ik in mijn post dus de ECHTE Suv die de term uit Amerika word zijn. En eigenlijk zijn dat alleen maar modellen uit Amerika zelf. Hier is het allemaal marketing en gimmick. Nep bescherming op de voor en achter bumpers. Plastic rond de wielkasten want tja de 'Urban Jungle' !? Die ene stoep de anders te hoog was. Voor de 'active lifestyle' drinking smiley

Maar goed het verkoopt.... en hoe! BMW met de X1 een knaller in huis en dat merken we. Vanafprijs minimaal 7k gestegen in 2 jaar tijd! Terwijl de 2 Serie vanwege BPM grofweg 2.5k.

Nee geef mij maar een fatsoenlijke station. Minder verbruik betere wegligging daar trotseer ik de Urban Jungle wel mee. smiling smiley

*natuurliefhebbers

Tja, nu ben ik de sigaar!

En aangezien hier al eerder een X6 voorbij kwam moest het die dan maar worden. big smile smiley
@Kadett,

Waar alle segmenten opschuiven komt er ruimte voor een nieuw segment. Zoals eerder aangehaald reden wij in 2000 in een Yaris rond, de auto van toen is ongeveer net zo groot als een Aygo van nu. Mensen die voorheen een Golf reden, hebben nu een Polo. Zo'n 30 jaar geleden was een Kadett/Corolla/Escort/305/Golf/Sunny/Colt een auto kleiner dan 4 meter voorzien van een 1.3 of 1.6 liter motor van hooguit 75 pk.

Joost veelrijder
@Kadett,

Waar alle segmenten opschuiven komt er ruimte voor een nieuw segment. Zoals eerder aangehaald reden wij in 2000 in een Yaris rond, de auto van toen is ongeveer net zo groot als een Aygo van nu. Mensen die voorheen een Golf reden, hebben nu een Polo. Zo'n 30 jaar geleden was een Kadett/Corolla/Escort/305/Golf/Sunny/Colt een auto kleiner dan 4 meter voorzien van een 1.3 of 1.6 liter motor van hooguit 75 pk.

Mijn eerste auto was zoals de bovenste Kadett big smile smiley

Ik weet dat segmenten opschuiven, maar het gaat nu wel erg ver/snel. Een Toyota Auris (C segment) is 1.76 breed, de nieuwe Polo 1.78 breed. Zeg je B segment dan is het nog in feite een boodschappen wagen die je makkelijk overal kwijt kunt. Daar is dan niet echt sprake meer van. De huidige Golf is maar 2 cm breder.
23-04-2018 18:19
Ik had er zo een. Hippie-oranje met gleufhoed uitstraling. Machtige 1200 cc in het vooronder die ze in Thailand misschien nog steeds gebruiken (als anker).

Heerlijke dweil van een auto, ondanks de sportdempers. Bomproof blok, niet stuk te krijgen.... hoewel het mij na 130.000 km toch gelukt is.
Uiteraard heb ik hem geheel volgens de toen geldende normen gepimpt. Compleet met Starsky and Hutch striping(maar dan in zwart), wit bonte bekleding, houten sportstuur en extra remlampen op de hoedenplank.

Het sportstuur heb ik nog wel ergens om af en toe wat jeugdherinneringen op te halen wanneer ik weer een puberaapje zich de blaren zie poetsen op vergankelijk blik.

En meer on-topic: vroeger waren de verschillen veel extremer. Een Fiat 500 rolde je met twee man om, een Buick kreeg je met tien man niet van zijn plek geduwd. Tegenwoordig zijn alle voertuigen meer dezelfde afmeting en die afmeting is vrij groot als je dat met vroeger vergelijkt.

Kijk eens hoe groot een 200D was, een luxe sloep in zijn tijd.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2018 18:34 door rke.
rke
vroeger waren de verschillen veel extremer. Een Fiat 500 rolde je met twee man om, een Buick kreeg je met tien man niet van zijn plek geduwd. Tegenwoordig zijn alle voertuigen meer dezelfde afmeting en die afmeting is vrij groot als je dat met vroeger vergelijkt.

Kijk eens hoe groot een 200D was, een luxe sloep in zijn tijd.

Extremer, de verschillen, vroeger? Ik ben geneigd te zeggen: Jein.

Van vlak na de oorlog tot begin zeventig, zijn we het eens:
met een Messerschmitt kon je daadwerkelijk landen op het achterdek van een Cadillac Eldorado 59. En als Joost dan van de zijkant een foto zou maken, zou je die Messerschmitt niet eens zien staan: aan het oog ontrokken door de reuzenvinnen van moederschip Eldorado.
200 cc vs 6384 cc;
2.40m vs 5.80 m ;
300 kg (volgetankt!) vs 2140 kg drooggewicht;
70 kmh vs 200 kmh
Veel groter konden de verschillen niet meer worden.

Maar eind jaren zeventig, begin tachtig, in ieder geval juist niet. (en z veel 500tjes zag je niet al niet meer 40 jaar geleden - je ziet er hedentendage in ieder geval mr spinning smiley sticking its tongue out - het begonnen al collectors items te worden, maar dit terzijde) .
Dankzij twee oliecrises hadden ze in Detroit de K-car ontdekt en 90 procent van de toch al zieltogende Britse (sport)autoindustrie was ter ziele gegaan. De grote eenheidsworsterij was ingetreden.
Op autogebied viel er in die dagen weinig werkelijk fraais te beleven.

De grote normalisering had zich medio/eind zestig al voorzichtig laten voelen met de Taunussen, de Cortinas de Rekords, de 404s, etc. (heb ik daar niet ook al eens een blog over geschreven? O, ja over shootings breaks en de basketbalschoenen van Shaq en zoenzo) Er was een Middenklasse-norm ontstaan waar tien jaar later zowel naar boven als naar onder in maten en gewichten, voor de kleintjes zowel als de groten, voor de dure en de goedkope, vooral niet al te veel van afgeweken kon worden. Kabinet Den Uyl, die tijd. De ontdekking van de welvaartsstaat, de grote egalisering. Als je drie dubbeltjes meer verdiende, moest je daarvan twee naar de fiscus brengen, die tijd.

De 55 PK Kadett Jagdwagon en de 60 PK 200D hadden dan ook veel meer gemeen dan je zou denken.
De Benz (4.72 x 1.78 x 1.44) was weliswaar een halve meter langer dan de Kadett en ook 20 cm breder. Maar ze waren ongeveer even hoog (5 cm verschil). De topsnelheid beliep bij beiden 135 kmh waartoe Biedermanns Kadett met 20,4 sec zelfs zeven tellen sneller op 100kmh zat dan Brandstifters Benz! En de Oberklasse Mercedes was niet eens dubbel zo zwaar - 850 om 1400 kg - of dubbel zo duur - 12 om 22 mile, als het opgeleukte burgertruttige Opeltje .

Pas met het ontstaan van een nieuwe, grotere Middenklasse, zoals de Sierra - in 82 met luide fluitconcerten weggeblazen - de nieuwe Audi 100 - in 83 als achtste wereldwonder binnengehaald - en de onvolprezen Omega, begon het tij in de loop van de tachtiger jaren langzaam weer enigszins - enigszins - te keren. Al klaagden we toendertijd dat het de windtunnel was, die alle, min of meer gelijk gladde vormen dicteerde.

Het is ook nooit goed, of het deugt niet... Zucht.

mvrgr, mns

PSsst, rke, ik heb daar in CH natuurlijk een ander - vertekend - beeld van, maar ik denk echt dat de diversiteit op de weg sinds 1973 nog nooit zo groot is geweest als anno nu in 2018 en dat die in 2023 - vijftig jaar nadien - zelfs een nieuw hoogtepunt zal bereiken. Waarover in de loop van de week wellicht meer.

Voor de duidelijkheid spinning smiley sticking its tongue out
boven de Messerschmitt
onder de Eldorado

.
.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-07-2018 16:27 door m'ns (afd. ae&d).
KadettRT
Klopt alles word helaas groter en groter. Tov van 20 jaar geleden kan in me nog wel begrijpen dat de zijdelingse breedte is toegenomen voor botsing/kreukelzone.

En over dat midi compact etc... leuk dat ze het adverteren als SUV slash Crossover. Zijn veredelde opgehoogte B segmenters punt! Kan net aan een hoge stoep pakken.

Maar ook dat gaat weer nergens meer over. Waar de B segmenters voorheen tot max 1.70 breed waren. Nieuwste polo en ibiza... 1.78m!

Idd de nieuwste D segmenters zijn allemaal een lel van een auto. Alles breder dan 1.80 word al minder praktisch in en rondom de Nl se steden.

En met SUV bedoelde ik in mijn post dus de ECHTE Suv die de term uit Amerika word zijn. En eigenlijk zijn dat alleen maar modellen uit Amerika zelf. Hier is het allemaal marketing en gimmick. Nep bescherming op de voor en achter bumpers. Plastic rond de wielkasten want tja de 'Urban Jungle' !? Die ene stoep de anders te hoog was. Voor de 'active lifestyle' drinking smiley

Maar goed het verkoopt.... en hoe! BMW met de X1 een knaller in huis en dat merken we. Vanafprijs minimaal 7k gestegen in 2 jaar tijd! Terwijl de 2 Serie vanwege BPM grofweg 2.5k.

Nee geef mij maar een fatsoenlijke station. Minder verbruik betere wegligging daar trotseer ik de Urban Jungle wel mee. smiling smiley

Ik heb de indruk, KadettRT, dat jij je in je oordeel omtrent SUVs en crossovers vooral laat leiden (en wellicht ook zelfs lijden nut smiley ) door je ergernis over de marketing aspecten ervan.

De echte SUV bestaat natuurlijk net zo min als de echte sedan of de echte paardenkoets. Ze bestaan in allerlei soorten en maten. Voor elk wat wils. Dat is nu juist het leuke ervan.

En wat ik me steeds meer afvraag, KadettRT, waar heeft toch iedereen telkens weer die geweldige wegligging voor nodig in de file en het drukke stadsverkeer?
Persoonlijk ben ik over alle autos die ik heb gehad altijd prima tevreden geweest over de wegligging. Nooit graverende klachten over gehad. Het waren altijd andere facetten die me afstootten of aantrokken, maar de wegligging?
Misschien kun jij daar je licht eens over laten schijnen.

mvrgr,
mns

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2018 00:22 door m'ns (afd. ae&d).

Persoonlijk ben ik over alle autos die ik heb gehad altijd prima tevreden geweest over de wegligging. Nooit graverende klachten over gehad. Het waren altijd andere aspecten die me afstoten of aantrokken, maar de wegligging?

Daar wil ik ook wel iets over kwjit. winking smiley Uiteraard spreek ik voor mezelf.

Ik rij nog wel eens in de Audi A3 Sportback van m'n zus. Voor normaal gebruik een prima auto, weinig op aan te merken. Maar als ik dan de bochten met dezelfde (gewone) snelheid neem als met mijn eigen auto, dan voelt deze A3 voor mijn gevoel veel "wiebeliger"' aan. Voor mijn gevoel helt 'ie behoorlijk over, wat natuurlijk niet zo is, maar vergelijken met mijn 1-tje met M-onderstel wel. Verder stuurt het veel lichter, de versnellingspook maakt veel langere slagen. Allemaal van die dingetjes die de A3 een prima auto maken voor dagelijks gebruik, maar voor mij is het het net niet. Niet dat ik over rotondes wil scheuren en alle bochten met maximale snelheid door wil, maar het voelt gewoon veel prettiger aan allemaal VOOR MIJ.

Ik zeg altijd maar zo: Ik ga niet in de auto zitten, ik trek de auto aan.

En ja, ook in de file of in druk stadsverkeer heeft het voor mij een meerwaarde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2018 08:27 door De Schaduw.
24-04-2018 08:48
m'ns (afd. ae&d)
En wat ik me steeds meer afvraag, KadettRT, waar heeft toch iedereen telkens weer die geweldige wegligging voor nodig in de file en het drukke stadsverkeer?
Persoonlijk ben ik over alle autos die ik heb gehad altijd prima tevreden geweest over de wegligging. Nooit graverende klachten over gehad. Het waren altijd andere aspecten die me afstoten of aantrokken, maar de wegligging?
.

Ik heb ooit een Daewoo Lanos meegekregen als vervangende auto voor mijn Suzuki Baleno. De een is een dweil, de ander rijdt als een kart.

Dat betekent dus bij iedere bocht wegglijden over de voorwieltjes, een remweg die duidelijk langer is en een krom ingedrukt sleepoog als je hem weer inlevert (ik kwam een drempel tegen).

Voor mij zijn dit eigenschappen om een auto niet te kopen.

Echter, ik heb wel eens met een Mitsubishi Outlander gereden (nog voor de populaire hybride versie) en die reed best goed. Niet te veel overhangen, netjes in het spoor blijvend. Eigenlijk erg goed, zeker als je de hoge bouw in overweging neemt.
Maar om alleen voor het makkelijke instappen de complexe 4x4 techniek en het toch hogere verbruik voor lief te nemen... dat vind ik erg ver gaan.
Hoewel, de laadruimte en het overzicht... nah, doe dan maar een Renault Traffic.
rke

Echter, ik heb wel eens met een Mitsubishi Outlander gereden (nog voor de populaire hybride versie) en die reed best goed. Niet te veel overhangen, netjes in het spoor blijvend. Eigenlijk erg goed, zeker als je de hoge bouw in overweging neemt.

Ik ken zelfs mensen die er twee (tegelijk) gehad hebben.....
Joost veelrijder
rke

Dit doet me denken aan het feit dat zelfs wij ooit een SUV/Crossover voor de deur gehad hebben, een OutlanderOutlander zoals deze. Pa had terwijl hij vriendjes van een kinderfeestje naar huis bracht de keurige mk1 Zafira een paar weken voor het einde van de leasetermijn in de wijk vakkundig om een iets te laag paaltje heen gevouwen - mocht ik toen helemaal niet grappig vinden - en er kwam een leenwagen. Hij en ma vonden het maar een lomp onpraktisch ding maar mijn elfjarige versie vond hem helemaal geweldig. Overigens nog steeds een geslaagd design in mijn ogen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2018 13:46 door afentoe.
Joost veelrijder
rke

Die hier op AW samen een uitgebreide review moesten delen...

mvrgr,
mns
afentoe
Joost veelrijder
rke

Dit doet me denken aan het feit dat zelfs wij ooit een SUV/Crossover voor de deur gehad hebben, een OutlanderOutlander zoals deze. Pa had terwijl hij vriendjes van een kinderfeestje naar huis bracht de keurige mk1 Zafira een paar weken voor het einde van de leasetermijn in de wijk vakkundig om een iets te laag paaltje heen gevouwen - mocht ik toen helemaal niet grappig vinden - en er kwam een leenwagen. Hij en ma vonden het maar een lomp onpraktisch ding maar mijn elfjarige versie vond hem helemaal geweldig. Overigens nog steeds een geslaagd design in mijn ogen.

Helemaal mee eens, afentoe, geslaagd design.

Niet slecht zon stoere enigszins exotische (want destijds relatief dure) Outlander als tijdelijke vervanging voor een toch wat fletse Zafira. In de gemiddelde Vinex wijk stonden er in elke straat zo veel Scenics en Zafiras geparkeerd, dat het leek alsof er in Nederland alleen Opel en Renault dealers waren.

Dit model Outlander en het daarop volgende waren, in tegenstelling tot het huidige, ook nog behoorlijk terreinwaardig.
Slim designkunstje van Mitsubishi: de stoerheid school in de originele vormgeving van het front en, vooral, in de dikte van de dakrails. Twee zaken die weinig nut smiley met de terreinwaardigheid te maken hebben...

mvrgr,
mns
rke
m'ns (afd. ae&d)
.

Ik heb ooit een Daewoo Lanos meegekregen als vervangende auto voor mijn Suzuki Baleno. De een is een dweil, de ander rijdt als een kart.

Dat betekent dus bij iedere bocht wegglijden over de voorwieltjes, een remweg die duidelijk langer is en een krom ingedrukt sleepoog als je hem weer inlevert (ik kwam een drempel tegen).

Voor mij zijn dit eigenschappen om een auto niet te kopen.

Maar om alleen voor het makkelijke instappen de complexe 4x4 techniek en het toch hogere verbruik voor lief te nemen... dat vind ik erg ver gaan.
Hoewel, de laadruimte en het overzicht... nah, doe dan maar een Renault Traffic.

Ik heb nog nooit in een Traffic gereden, maar ik ben er tamelijk zeker van dat die in wegligging en bochtengedrag toch een paar veren moet laten ten opzichte van die Outlander. Daarvan heb ik er een paar gehad en ik kan alleen maar beamen: die reden erg goed.

Ik twijfel geen moment aan je beoordeling van het weggedrag van een Lanos. Precies zo ziet ie er ook uit, zon Lanos.

Toch is het onderscheid in weggedrag tussen twee min of meer vergelijkbare autos niet zelden simpelweg een kwestie van verschil in banden, bandenslijtage, bandendruk en bandenmaat. Zelfs prettig sturende autos als de Ford Focus kun je er compleet mee vergallen.
Autojournalisten hebben daar in hun vergelijkende tests f te weinig oog voor f negeren het. En dat terwijl zij, dankzij halfjaarlijkse vergelijkende bandentests, zich toch juist bewust zouden moeten zijn van de enorme verschillen die het ene of het andere setje rubber op een en dezelfde auto teweeg kunnen brengen.

mvrgr,
mns

.
De Schaduw

Daar wil ik ook wel iets over kwjit. winking smiley Uiteraard spreek ik voor mezelf.

Ik rij nog wel eens in de Audi A3 Sportback van m'n zus. Voor normaal gebruik een prima auto, weinig op aan te merken. Maar als ik dan de bochten met dezelfde (gewone) snelheid neem als met mijn eigen auto, dan voelt deze A3 voor mijn gevoel veel "wiebeliger"' aan. Voor mijn gevoel helt 'ie behoorlijk over, wat natuurlijk niet zo is, maar vergelijken met mijn 1-tje met M-onderstel wel. Verder stuurt het veel lichter, de versnellingspook maakt veel langere slagen. Allemaal van die dingetjes die de A3 een prima auto maken voor dagelijks gebruik, maar voor mij is het het net niet. Niet dat ik over rotondes wil scheuren en alle bochten met maximale snelheid door wil, maar het voelt gewoon veel prettiger aan allemaal VOOR MIJ.

Ik zeg altijd maar zo: Ik ga niet in de auto zitten, ik trek de auto aan.

En ja, ook in de file of in druk stadsverkeer heeft het voor mij een meerwaarde.

Dank voor je toelichting, Schaduw.
mvrgr, mns
rke
m'ns (afd. ae&d)

Tsja...

Toch...

Ik ben een voorstander van een kale auto. Ik heb ooit leren rijden in een C-Kadett, toen al berucht vanwege de afwezigheid van (soms nuttige) accessoires. Ik noem even op wat wij nu als normaal beschouwen maar wat er in die auto niet op zat:
Een plekje voor de radio,
een rechterbuitenspiegel,
achterruitverwarming,
interval op de ruitenwisser,
vergrendeling van de achteruit (versnellingsbak),
makeup-spiegel....

Dus, toen Skoda met de Octavia de Nederlandse markt wilde bestormen, adverteerden zij ook met een kaler dan kaal versie. Handgezwengelde raampjes en dat soort handige accessoires.
Ik kreeg met pijn en moeite toestemming van mijn werkgever om een Octavia te leasen, dus er was nauwelijks ruimte voor iets extra. Dat zit mij niet dwars, doe mij maar zo'n karig kaal karretje.

De dealer zei al dat deze versie ergens in de oerwouden van Tsjechoslowakije gemaakt moest worden, het kon even duren. Na een viertal weken belde de dealer op dat zij een andere kleur met een of ander optiepakket konden leveren voor de kale prijs en die kon per direct geleverd worden. Dat was mij om het even, dus ik kreeg een Frankestein Skoda. Frankestein, want onder de motorkap was het een bonte verzameling van VW, Audi en Skoda logo's, ieder dekseltje had wel een ander logo.
Het ding reed prima, niet op aan te merken en zoals we nu wel weten levert Skoda misschien nog betere kwaliteit dat moeder VW herself.

Na een paar maanden zit ik met de monteur te babbelen (mijn favoriete hobby, monteurs het leven zuur maken) en van hem kreeg ik te horen dat de super kale versie nooit in Nederland geleverd was.

Met de hoeveelheid CO2 werd (dat hoop ik) heerlijk gesjoemeld door veel merken. In Nederland zijn de bijtellingstarieven CO2 afhankelijk en omdat fabrikanten dit zelf mogen meten... tja, de slager roept echt wel dat hij het beste vlees heeft. En de consument kijkt echt wel naar het prijskaartje, anders roept de bank wel dat het nodig nodig is.

De fabrikant kan met de hoeveelheid CO2 echt wel wat doen. Zo zuinig mogelijk en zo schoon mogelijk zijn twee verschillende afstellingen van de motor. Dus als je iets op schoon inlevert, kan je er zuinig voor terug krijgen. Ik heb een motorfiets (met carburateurs) die in de oude, vieze, versie 1 op 27 loopt terwijl de nieuwere, schonere versie met moeite 1 op 21 haalt. Het verschil zit vooral in de carburatie, de oude versie had hele simpele, recht toe recht aan carburateurs, de nieuwere had een complexe slangenwinkel aan de carburateurs en later zelfs uitlaatgasrecirculatie.
Naar mijn idee is de beste methode van CO2 meten een wereldwijd protocol afspreken en dit door een onafhankelijke organisatie laten meten. Bij voorkeur met een steekproef auto, zo bij de dealer vandaan, geen geprepareerde bolide. Maar dat kost geld en de regering ziet "geld kosten" bij vervoer als een geldstroom die verkeerd om stroomt
.

Zo jammer, dat AW de blogsectie heeft opgeruimd! Hier heb ik onder de titel Speel goed (Voorspel, Naspel, Vals spel) een paar jaar geleden een zevendelige blogserie over geschreven (en enkele insider herinnert zich misschien nog de vergelijking met Dave Volz en het plaatsje Elten) . Mooi dat VW bestraft is (al vind vind ik het wat overdreven dat ze hun Amerikaanse klanten schadeloos moeten stellen, want welke schade hebben we het eigenlijk over? ) en dat de Duitse justitie BMW en Porsche doorlicht, maar wie geeft Ford en Toyota, Nissan en Mazda de miljarden gemiste omzetten terug die die duitse volzers met hun oneerlijke prijsconcurrentie zich wederrechtelijk hebben toegeeigend?

Zuid-Duitse bestuurskamer:
"Elke drie gram eraf gelogen CO2 maakt onze auto immers maar liefst 1000 euro gnstiger im Vergleich zur Konkurrenz"
"Loont de moeite er 15 of zelfs 30 gram af te smokkelen, oder?" -
"Sicher! Kunnen we een paar mille marge meer maken!"
"Und hoeven we ons toch ten opzichte van de concurrentie niet uit de markt te prijzen"
"Briljant plan, machen wir!"

mvrgr, mns
Geheel mee eens, het is echter wel gedurfd om n fabrikant hier op dit medium te 'bestraffen', dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.....en ik spreek uit ervaring
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close