De toekomst van het blikken doosje, volgens Brussel.

Gepost door rke 
Ik heb wel eens de bewering gehoord dat Brussel ons Europese grote voorbeeld moet zijn. Heel veel parken en parkjes waar beelden van belangrijke mensen en kunstenmakers staan. Beelden die heel toepasselijk ondergepoept worden door de duiven en beelden die regelmatig schoongemaakt en opgeknapt worden.
Beelden van generaals en koningen, maar ook beelden van de gewone man die net zo goed meegewerkt heeft aan de grootsheid van België

Maar dit is een autoforum en als je van mooie auto's houdt kan je in Brussel toch flink genieten. Vooral omdat ze niet te veel bewegen.

Hier gebruikt men een auto op heel aparte manieren.
Maar laat ik het verhaal beginnen met het beschrijven van het praktische nut van de auto. Dat praktische nut is er in Brussel namelijk vrijwel niet. Lopen is tijdens de spits namelijk sneller, met een beetje moeite is twee keer zo snel wel haalbaar. Verder zijn onze zuiderburen bij ons bekend vanwege hun natuurlijke aandrang tot het kortaf restylen van een auto. Een auto van drie jaar oud zonder deuken is al apart. Tien jaar oud en zonder deuken... import van het Belgische platteland. En 15 jaar oud en deukvrij: zie je wel, Nederlands kenteken.

Toch bezit men hier twee zeer uiteenlopende soorten auto's. De dure, full options, top of the line scheurbolide met bijvoorbeeld een Duits propellortje in de gril. En natuurlijk een motor in het vooronder waar een Australische road train jaloers op zou zijn. Om een gemiddelde snelheid van 2 km/uur te kunnen halen.
De andere soort is ieder voor zich uniek. Sommigen exemplaren hebben in hun zware leven al zo veel te verduren gehad dat slechts een volbloed vakman kan raden met welke typeaanduiding het ding ooit de showroom verlaten heeft. De ene soort sluit de andere niet uit, alle tussenvormen kom je tegen. De Mercedes G-klasse die zo van het front vandaan lijkt te komen en de klassieke 3 liter 5-serie die puntgaaf gewoon langs de weg staat te wachten tot zijn roestige lagers weer eens mogen draaien. Prachtig, van zo'n stuk antiek word ik heel hebberig.

Maar goed, als Brussel ons grote voorbeeld Is, staat ons dit dan ook te wachten? Anderhalf uur naar de parkeergarage rijden en in 40 minuten terug wandelen?
Je mag nergens langer dan twee uur parkeren en de gemeente strooit met tijdelijke parkeerverbodsborden alsof een stel kleuters 'plaats een bord' aan het spelen is geweest. De bouwvakkers plakken er dus een snel geschreven briefje op wanneer het geldt en de Brusselaars vegen met dat briefke de reet af. Handig, recyclen terwijl u wacht.
Het verkeer is chaos ten top. Als je netjes volgens de regels der wet wil rijden zou ik de moeite niet nemen de motor te starten. De meest wilde acties zie je voorbij komen, van een blonde muts die al scheldend drie overvolle rijbanen tegelijk blokkeert tot en met de verlengde stadsbus die met centimeters ruimte even er tussendoor vliegt. Of de vuilniswagen die zigzaggend met hoogst illegale snelheid een paar verkeersdrempels ontwijkt. Of de buitenlander die ineens een meter opzij stuurt omdat er een putje in de weg zit waar hij makkelijk zijn complete wiel in kwijtraakt.
Er is een Nederlander die potplantjes plaatst in erg diepe putten en de beste man zoekt sponsors omdat hij toch wel erg veel plantjes nodig heeft.
Ook de verdeling van de auto's is heel apart. De uitbater van een kleine supermarkt rijdt met een dikke Mercedes met persoonlijke platen en de onderhandelaar namens de EEG heeft een oude Ford Focus voor de deur staat.
Ondanks de hoge parkeertarieven staan auto's soms zo lang stil dat de auto op vier compleet platte banden staat. Het mos zit dan duimendik over de hele auto. En dat terwijl toeristen en ander kwijlend klapvee twee uur gratis mag parkeren, als er plaats is en er geen tijdelijk parkeerverbod geldt. Zeldzame omstandigheden in Brussel....

Maar staat ons dit ook te wachten? Hebben wij straks ook een deuk voor verplaatsing en stilstaande bling voor de buren? Rijden wij straks ook zulke gemiddelde snelheden dat je stopstart rustig met het sleuteltje kan imiteren? Is een blonde kop met dommegans uitdrukking straks ook de ultieme smoes om lekker onbeschoft de boel te blokkeren? Rijden fietsers bij ons straks ook met tientallen knipperende lampjes, reflecterend vest en helmpje om maar niet al te hardhandig overhoop gereden te worden? Wijkt straks de ambulance ook uit naar het voetpad omdat ook zij ondanks zwaailicht en sirene toch stil staan?

Is dat echt de toekomst die wij willen? Is Brussel ons grote voorbeeld of zijn wij wel nuchter genoeg om de auto steeds meer te gebruiken waarvoor hij gemaakt is: afstanden rijden?

Gaan wij op z'n Amsterdams de binnensteden met fietsen verstoppen?

Ik ben voor, maar wel in stilte. Ik mag als bijna volbloed Rotterdammert natuurlijk geen 020 ideeen promoten...
Elke grote stad heeft deze problemen. De overheid heeft liever dat u geen auto rijdt en als u dat wel wil is het Euro's inleveren.
10 Jaar geleden ben ik de Randstad ontvlucht vanwege de (verkeers)drukte, allochtonen en te dure huizen.

In Belgie heb je geen banden met profiel nodig, dat zit nl al op het wegdek. (oorsprong citaat onbekend)
Van mij mag de (elektrische) fiets de binnenstad verstoppen. Gelukkig zie ik om mij heen steeds meer mensen gebruik maken van de fiets. Tot een afstand van +/- 10 km. En daarboven? Ik verwacht wij binnen 15 jaar een omslag zullen zien naar de zelfrijzende auto. En dat is lang niet altijd meer bezit maar gewoon op afroep beschikbaar. Wellicht (gedeeltelijk) elektrisch.
boyofwax
Elke grote stad heeft deze problemen. De overheid heeft liever dat u geen auto rijdt en als u dat wel wil is het Euro's inleveren.
10 Jaar geleden ben ik de Randstad ontvlucht vanwege de (verkeers)drukte, allochtonen en te dure huizen.

In Belgie heb je geen banden met profiel nodig, dat zit nl al op het wegdek. (oorsprong citaat onbekend)
Ik vind het te kort door de bocht om allochtonen als overlastgever te zien. Ik ervaar dat niet zo. En ja, ik woon midden in de randstad. Van verkeersdrukte heb ik geen last, ik kan parkeren op eigen erf en nee, mijn huis was niet te duur. Goed zoeken loont de moeite!!
Leuk verhaal over Brussel. In Parijs schijnt het nog erger te zijn. Volgens mij heeft dat met de volksaard/zuidelijk temperament te maken. Ik zie dat in Nederland niet zo gauw gebeuren.

zeebra
Van mij mag de (elektrische) fiets de binnenstad verstoppen. Gelukkig zie ik om mij heen steeds meer mensen gebruik maken van de fiets. Tot een afstand van +/- 10 km. En daarboven? Ik verwacht wij binnen 15 jaar een omslag zullen zien naar de zelfrijzende auto. En dat is lang niet altijd meer bezit maar gewoon op afroep beschikbaar. Wellicht (gedeeltelijk) elektrisch.

Een zelfrijzende auto, dat lijkt mij wel wat. Zo kan je elke file of blokkade op pakweg 5 meter hoogte voorbij gaan.

Autogebruik op afroep zie ik op termijn, zeker in de stad, ook wel toekomst in. Of dat zelfrijdend en/of elektrisch wordt, zal afhangen van de ontwikkelingen in techniek en infrastructuur

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2018 10:33 door ForEverFord.
Ze hebben in België ook twee soorten verkeersdrempels. Aangelegde en natuurlijke.

Die toename van verkeersdrukte zie je ook in Nederlandse steden. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat een file iets zeldzaams was, tegenwoordig is de afwezigheid van een file zeldzaam.

Ik merk ook dat het verkeersbeleid in Brussel ernstig faalt. Ik merk agressie bij automobilisten en ik raak zelf ook enorm gefrustreerd van de zoveelste verstopping. En die frustratie krijgt als een glimmende rode kers op de taart een gevolg als je een parkeerplekje wil vinden. - Die is er niet binnen een redelijke straal.
Daarnaast heeft het volproppen van het centrum met autootjes het gevolg dat het verkeer voor wandelaars/fietsers/scooters/motorrijders levensgevaarlijk is.

Op de een of andere manier werkt het auto-ontmoedigingsbeleid niet.

Ik kijk graag hoe kleine kinderen reageren op een uitdaging en bij kleine kinderen zie je met een ontmoedigingsbeleid ook dat er een groep is die de tandjes op elkaar zet en het gewoon blijft proberen.
Ik zie grote overeenkomsten tussen de op elkaar geklemde tandjes en de witte knokkels op het stuur.

Naar mijn idee moeten we bedenken hoe we ons vervoer willen inrichten en die methode zullen we moeten aanmoedigen. Willen we ons beperken tot het openbaar vervoer met al haar onmogelijkheden, willen we vooral fietsers - met andere beperkingen, of willen we een mengvorm - en hoe gaan we dat aanmoedigen?

Ik hou van de vrijheid van een auto. Ik stap in wanneer ik wil en ik rij heen waar ik wil. Ik neem mee wie en wat ik wil, en ik reis relatief snel. Ik kan er zware dingen mee vervoeren en dat is soms nodig.
Maar in te dicht bevolkte gebieden werkt het concept van iedereen in de auto niet. Zelfs in het zeer ruim opgezette USA verstoppen de wegen in hoog tempo.

En dat is niet zo raar. Een auto is al snel 6 bij 2 meter en als je het ding dan gebruikt om alleen jezelf te verplaatsen, gebruik je gewoon heel veel ruimte. Ik denk dat iedereen dat concept wel begrijpt.
Maar waarom stappen mensen dan toch in die blikken doos? En vervolgens klaagt men dat het ding niet bruikbaar is?

Alsof er een klein, kwaad ventje zijn schoenen stuk schopt tegen de deur terwijl de sleutel in de deur steekt.

We hebben de mogelijkheid de huidige hoeveelheid auto's te plaatsen en gebruiken. We worden door moedertje natuur beloond met een betere conditie als we bewegen maar zelfs die aanmoediging schijnt niet voldoende te zijn.

Welke positieve aanmoedigingen kunnen onze regeerders dan nog instellen? Belastingkorting op fietsen, betere fietspaden, overdekte voet/fietspaden bouwen...... en verder?
rke
Ik hou van de vrijheid van een auto. Ik stap in wanneer ik wil en ik rij heen waar ik wil. Ik neem mee wie en wat ik wil, en ik reis relatief snel. Ik kan er zware dingen mee vervoeren en dat is soms nodig.
Maar in te dicht bevolkte gebieden werkt het concept van iedereen in de auto niet. Zelfs in het zeer ruim opgezette USA verstoppen de wegen in hoog tempo.

Maar waarom stappen mensen dan toch in die blikken doos? En vervolgens klaagt men dat het ding niet bruikbaar is?

Ik denk dat je zelf al aardig die reden aangeeft. De vrijheid die je hebt, en daarnaast het gemak dat je hebt met een auto. Ik merk dat aan mijzelf ook. Voordat ik mijn rijbewijs had heb ik altijd geroepen dat ik niet voor elk ritje de auto pak, maar dat ik heus wel de fiets blijf pakken. Meerdere mensen om mij heen hebben toen al aangegeven dat ik dat waarschijnlijk toch niet doe, en dat is ook inderdaad zo. Zodra je een auto voor de deur hebt en een rijbewijs is het gewoon veel te gemakkelijk om even snel in de auto te springen. Al steekt dat in een grote stad als Brussel of Parijs natuurlijk wel compleet anders in elkaar.
Bossinkje
Zodra je een auto voor de deur hebt en een rijbewijs is het gewoon veel te gemakkelijk om even snel in de auto te springen. Al steekt dat in een grote stad als Brussel of Parijs natuurlijk wel compleet anders in elkaar.

Daar zit nu net de kneep. We springen uit gewoonte in die auto. Net zoals ik uit gewoonte even naar Appie op de fiets stap en daar bedenk... Ik had ook een kratje bier mee willen nemen.

De medische wetenschap is aan het ontdekken dat beweging veel gezonder is dan we tot nu toe aangenomen hebben. De auto kan slecht tegen korte stukjes en niet goed warm worden, de steden raken verstopt van al het blik en het parkeerprobleem is in geen enkel stadscentrum goed opgelost

Ik heb het over een winwinwinwin situatie, de natte droom van iedere manager. En toch kruipen mensen in dat blik om met hoge bloeddruk van de ergernis achter aan te sluiten.

Denk aan je gezondheid, ga voor het faillissement van het pensioenfonds en mik op 100+ lentes.

Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat de kinderen die nu geboren worden een kans hebben eeuwig te kunnen leven. Dan moet mij 120 lentes kunnen lukken, ik teken graag voor die laatste 50 jaar in goede gezondheid.
Een bijzonder scherp verhaal zoals ik van jou gewend ben.

Ondergetekende in contest 108
“Hoe laat ik er ben vraag je? Deze stad is een nachtmerrie man! Ken je die grote kerk met die koepel als je vanaf de snelweg komt? Ik ben nu bij, ehm, het Sainctlecletteplein. Bij dat beeld ja. Vanaf die kerk heeft dat (ongeveer anderhalve kilometer, red.) me letterlijk een halfuur gekost, …”

Dus geloof me, ik ken het... Ik had in die auto's (heb een paar keer het genoegen gehad met de auto naar hartje Brussel te mogen) vijftienduizend knopjes om mee te spelen dus vermaakte me wel even, maar zelfs ik begon na een tijdje toch knap chagrijnig te worden.
Zo slecht is het Hollandse idee - allemaal op de fiets - niet. Ook in Brussel zijn stadsritjes zelden langer dan 10km, dat kan best op de fiets, zonder enige vervuiling. Hebben daar tevens een prima werkend metronetwerk, zeker in de binnenstad.

rke
Ik heb wel eens de bewering gehoord dat Brussel ons Europese grote voorbeeld moet zijn.
Mijn ritjes voerden mij ook een stuk door het oh zo gezellige Molenbeek, ik raad het genie die die bewering uitte van harte aan daar eens dwars doorheen te rijden, in een nieuwe leasebak met deuren ontgrendeld en raam open. Ik durf er wel een bakje pils op te zetten dat hij die bewering na afloop van het ritje terugneemt winking smiley.
Brussel, stad van duizend gezichten.
En daar hoort ook een getto gezicht bij.

Ik wilde naar de fit for free (abonnement) in Molenbeek.
Doe maar niet, zeiden de collega's. Jij hebt niet de juiste kleur.

Nu heb ik een abonnement voor basic fit. Zelfde formule, andere doelgroep.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2018 05:45 door rke.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close